Statsrådets beslut om kommittéer
Inte i kraft- Ämnesord
- Kommitté
- Typ av författning
- Beslut
- Förvaltningsområde
- Finansministeriet
- Meddelats
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1988/218/ajantasa/2100-01-01/swe
Statsrådet har vid föredragning från finansministeriet beslutat:
1 §Tillämpningsområde
Detta beslut gäller beredning av ärenden i tillfälliga kommittéer och kommissioner ( kommittéer ).
Om inte annat stadgas i lag eller förordning, gäller detta beslut också i tillämpliga delar delegationer, nämnder och råd som har tillsatts med stöd av lag, förordning eller statsrådsbeslut eller genom beslut av statsrådet samt motsvarande organ som tillsätts för beredning av ärenden och som avses vara av mer bestående natur än en kommitté.
2 §Tillsättande av en kommitté
Statsrådet kan tillsätta en kommitté då ett ärende som skall beredas är omfattande och betydelsefullt och väntas ha betydande samhälleliga, administrativa, ekonomiska eller miljömässiga verkningar. (22.2.1990/216)
Ett ministerium kan tillsätta en kommission då det ärende som skall beredas har avsevärd betydelse ur förvaltningsområdets synvinkel och då det vid beredningen behövs också andra instanser än de statliga myndigheterna inom samma förvaltningsområde.
Framställningar om att tillsätta en kommitté skall behandlas i statsrådets finansutskott. Saken behöver inte behandlas i finansutskottet, om det endast är fråga om att förordna någon till en kommitté och särskilda stadganden eller bestämmelser finns om kommitténs medlemsantal.
3 §Projekt i ministeriernas verksamhets- och ekonomiplaner
Ett ministerium skall i sin verksamhets- och ekonomiplan redogöra för hur man vid beredningen av de projekt som ingår i planen tänker använda sig av kommittéer.
4 §Förberedande åtgärder
Innan en kommitté tillsätts skall följande frågor klarläggas:
nuläget och missförhållanden beträffande det ärende som skall beredas,
behovet av förändringar,
föremålet för förändringen,
målen för förändringen,
förändringens verkningar, preliminärt,
tidigare utredningar i saken,
utländska arrangemang och utredningar i saken, i den omfattning som behövs, samt
vid behov andra frågor.
5 §Beredningssätt
På basis av de förberedande åtgärderna skall ministeriet undersöka om det är ändamålsenligt att beredningen utförs
som tjänsteåliggande av en eller flera tjänstemän, vilka vid behov befrias från andra uppgifter,
i en arbetsgrupp bestående av en eller flera tjänstemän,
vid något ämbetsverk eller någon inrättning,
så att uppgiften ges någon tjänsteman eller sakkunnig i uppdrag mot arvode, eller
på något annat sätt.
6 §Beslut om tillsättande
I beslutet om tillsättande skall bestämmas om kommitténs uppdrag, sammansättning och tidsfrist samt vid behov meddelas föreskrifter eller anvisningar om kommitténs arbete.
Till förslaget till beslut om att tillsätta en kommitté skall fogas en promemoria om de utredningar som åsyftas i 4 och 5 §§.
Information om att kommittén har tillsatts skall ges på lämpligt sätt.
7 §Uppdrag
I en kommittés uppdrag skall ingå åtminstone följande:
en klart definierad uppgift och dess avgränsning,
målen för de förslag som skall göras upp,
administrativa, ekonomiska, miljömässiga och andra begränsningar beträffande förslagen, samt
i behövlig omfattning de alternativ som skall undersökas.
8 §Sammansättning
En kommitté får ha högst åtta medlemmar. Flera medlemmar får utnämnas endast om det av särskilda skäl är nödvändigt för att de mål som har ställts för kommittén skall kunna uppnås. (22.2.1990/216)
Till kommittémedlemmar skall utnämnas sådana personer som har tillräcklig sakkunskap och erfarenhet av frågor som hör till kommitténs uppgifter och möjlighet att effektivt delta i kommitténs arbete. Kommitténs sammansättning skall även med hänsyn till uppdraget vara tillräckligt representativ i språkligt och regionalt avseende.
9 §Tidsfrist och mandatperiod
En kommittés tidsfrist får vara högst två år. Tidsfristen kan av särskilda skäl förlängas. Beslut om förlängning med högst sex månader av tidsfristen för en kommitté som tillsatts av statsrådet fattas av respektive ministerium.
För organ som nämns i 1 § 2 mom. skall bestämmas en mandatperiod om högst tre år.
10 §Sekreterare
En kommitté får anställa en eller flera sekreterare med uppdraget som huvudsyssla eller bisyssla i enlighet med vad som bestäms i beslutet om att tillsätta kommittén eller i enlighet med vad ministeriet beslutar. Statsrådet eller ministeriet kan utse en sekreterare för kommittén.
11 §Beslutsfattande
En kommitté är beslutför då ordföranden eller vice ordföranden och minst hälften av de övriga medlemmarna är närvarande.
Framkommer avvikande åsikter då beslut skall fattas, avgörs saken med enkel majoritet. Faller rösterna lika, avgörs ärendet i enlighet med den åsikt som ordföranden har biträtt.
12 § (22.2.1990/216)Ledning och lämnande av upplysningar
Ministerierna leder och övervakar arbetet i de kommittéer som tillsatts inom deras förvaltningsområden. En kommitté skall lämna ministeriet nödvändiga upplysningar om sitt arbete.
En kommitté skall utan dröjsmål meddela ministeriet och finansministeriet vilket namn den har antagit och vem den har valt till sekreterare.
13 § (22.2.1990/216)Betänkande
En kommitté skall redovisa sitt arbete i ett betänkande, om inte annat bestäms i beslutet om att tillsätta kommittén. Betänkandet skall innehålla en redogörelse för förslagens samhälleliga, administrativa, ekonomiska miljömässiga och andra verkningar.
I betänkandet skall ingå ett kort sammandrag av förslagen och motiveringarna på finska och svenska. Betänkandet skall förses med ett finskspråkigt och ett svenskspråkigt namn samt med ett ordningsnummer som ges av finansministeriet. Ett ordningsnummer kan ges också andra betänkanden än kommittébetänkanden.
I fråga om publicering av betänkanden på finska och svenska gäller vad som stadgas i 21 § språklagen. Finansministeriet bestämmer om normaldistributionen för betänkandena.
Ministerierna skall sköta normaldistributionen och se till att betänkandena enligt vad som behövs finns att köpa.
14 §Arkiv
En kommitté skall inom tre månader efter att dess arbete har slutförts till ministeriet överlåta det material som har tillkommit. Riksarkivets anvisningar skall iakttas då arkivet ordnas och överlåts.
15 §Arvoden och ersättningar
Om grunderna för arvoden och ersättningar till en kommittés ordförande, medlemmar, sekreterare med uppdraget som huvudsyssla eller bisyssla samt sakkunniga liksom även annan biträdande personal bestämmer finansministeriet.
Kommitténs ordförande eller, vid förhinder för honom, kommitténs vice ordförande, utanordnar arvoden och ersättningar.
16 § (22.2.1990/216)Kommittéregistret
Ministerierna för ett register över kommittéer som tillsatts inom deras förvaltningsområden, i vilket åtminstone följande uppgifter antecknas om kommittéerna:
namn,
den myndighet som har tillsatt kommittén och datum för tillsättandet,
uppdrag,
sammansättning, samt
tidsfrist eller mandatperiod.
Ministerierna skall utan dröjsmål tillställa finansministeriet beslut om att tillsätta en kommitté och ändringar som gjorts i sådana beslut. Finansministeriet för med hjälp av dessa uppgifter ett centralt kommittéregister för lämnande av uppgifter om kommittéerna.
17 §Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 1 april 1988. Genom beslutet upphävs statsrådets beslut av den 18 juli 1974 om kommittéer (606/74) jämte senare ändringar.
18 §Övergångsstadganden
Detta beslut tillämpas på kommittéer som har tillsatts efter att beslutet har trätt i kraft.
Stadgandena i 11-16 §§ tillämpas även på kommittéer som har tillsatts före ikraftträdandet.
Angående förlängning av tidsfristen för en kommitté som tillsatts före ikraftträdandet gäller vad som sägs i 9 §.
Ikraftträdelsestadganden
22.2.1990/216:
Detta beslut träder i kraft den 1 mars 1990.
Detta beslut tillämpas på kommittéer som har tillsatts efter att beslutet har trätt i kraft.
Bestämmelserna i 12, 13 och 16 §§ tillämpas även på kommittéer som har tillsatts före ikraftträdandet.