Lag om medling i arbetstvister och om villkor för vissa stridsåtgärder
Uppdaterad- Författningsöversättningar
- Ämnesord
- Arbetstvist
- Typ av författning
- Lag
- Förvaltningsområde
- Arbets- och näringsministeriet
- Meddelats
- Ikraftträdande
- Anmärkning
- rubrik ändrats genom L 247/2024
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1962/420/ajantasa/2025-06-13/swe
- Finlands författningssamlings ursprungliga författning
- SDK 420/1962
- Pågående regeringspropositioner
- RP 14/2025
I enlighet med Riksdagens beslut stadgas:
1 kap. Riksmedlare, medlare och medlingsnämnd (17.5.2024/247)
1 § (17.5.2024/247)Syfte och tillämpningsområde
För främjande av fungerande arbetsmarknader och för medling i arbetstvister finns det en tjänst som riksmedlare. Dessutom kan det förordnas ett behövligt antal medlare med uppgiften som bisyssla. Bestämmelser om utnämning av riksmedlare, förordnande av ställföreträdare för riksmedlaren och behörighetsvillkoren för riksmedlaren samt om förordnande av medlare, villkoren för att bli förordnad till medlare och medlarnas mandatperiod utfärdas genom förordning av statsrådet.
För en viss medlingsuppgift kan en medlingsnämnd tillsättas. Ordförande för medlingsnämnden är riksmedlaren eller en medlare med uppgiften som bisyssla. Bestämmelser om tillsättande av en medlingsnämnd utfärdas genom förordning av statsrådet. (19.12.2024/816)
I denna lag föreskrivs det både om medling i arbetstvister och om villkoren för vissa stridsåtgärder. Vad som i denna lag föreskrivs om arbetsgivarföreningar tillämpas också på andra företrädare för arbetsgivare som är parter i arbets- och tjänstekollektivavtal. (13.6.2025/307)
2 § (23.12.1987/1198)
2 mom. har upphävts genom L 23.12.1987/1198 .
3 § (17.5.2024/247)Riksmedlarens uppgifter
Riksmedlarens byrå finns vid arbets- och näringsministeriet. Riksmedlaren är chef för byrån. Bestämmelser om utnämning och anställning av personal vid riksmedlarens byrå utfärdas genom förordning av statsrådet.
Riksmedlaren ska
i samverkan med arbetsmarknadsorganisationerna sträva efter att främja relationerna mellan arbetsgivare samt arbetstagare, tjänstemän och tjänsteinnehavare samt deras föreningar, (13.6.2025/307)
på begäran av parterna vara ordförande vid förhandlingar om åstadkommande av arbets- eller tjänstekollektivavtal eller förordna en medlare till ordförande vid förhandlingarna,
sörja för medlingen i arbetstvister i hela landet och vid behov förordna en medlare att sköta en viss medlingsuppgift antingen självständigt eller som biträde för riksmedlare,
vid behov vara ordförande för en medlingsnämnd eller förordna en medlare till ordförande för nämnden, (19.12.2024/816)
utföra de övriga uppgifter som statsrådet ålägger riksmedlaren. (19.12.2024/816)
4 § (29.5.2009/354)
4 § har upphävts genom L 354/2009.
5 § (17.5.2024/247)Medlarnas uppgifter
En medlare ska utföra de uppgifter som riksmedlaren ålägger medlaren i enlighet med 3 §.
6 § (17.5.2024/247)Jäv för medlare
I fråga om jäv för medlare gäller vad som föreskrivs om domarjäv.
2 kap. Verkställande av arbetsinställelse samt villkor för vissa stridsåtgärder (17.5.2024/247)
7 § (17.5.2024/247)Meddelande om arbetsinställelse
Arbetsinställelse eller en utvidgning av en sådan får inte inledas eller en arbetsinställelse eller utvidgning verkställas med anledning av en uppkommen arbetstvist, om inte riksmedlarens byrå och motparten senast två veckor dessförinnan lämnats ett skriftligt meddelande, i vilket orsakerna till den planerade arbetsinställelsen eller utvidgningen av arbetsinställelsen, tidpunkten för när arbetsinställelsen börjar samt dess omfattning anges. Den som lämnar meddelandet får endast med motpartens samtycke framskjuta inledandet av en planerad arbetskonflikt eller utvidgandet av en sådan till en senare tidpunkt eller begränsa den utöver vad som nämns i meddelandet.
En i form av arbetsinställelse ordnad sympatiaktion eller politisk stridsåtgärd, eller en utvidgning av en sådan, får inte inledas, om inte den som ordnar arbetsinställelsen senast sju dagar före tidpunkten för arbetsinställelsens eller utvidgningens början skriftligen har meddelat de uppgifter som avses i 1 mom. till riksmedlarens byrå samt till motparten i kollektivavtalet, om fredsplikt råder, samt när det är fråga om en sympatiaktion och oberoende av fredsplikt, dessutom till den arbetsgivare som är föremål för sympatiaktionen. Den som lämnat meddelandet får framskjuta eller begränsa arbetskonflikten eller den politiska stridsåtgärden på det sätt som avses i 1 mom. endast med samtycke av den arbetsgivare eller arbetstagarförening till vilken meddelandet om arbetskonflikten eller den politiska stridsåtgärden lämnades.
8 § (17.5.2024/247)Framskjutande av arbetsinställelse
Anses en på grund av en arbetstvist planerad arbetsinställelse eller utvidgning av en sådan med hänsyn till sin omfattning eller arbetsområdets art beröra samhällets livsviktiga funktioner eller avsevärt skada ett allmänt intresse, kan arbets- och näringsministeriet på framställning av medlaren eller medlingsnämnden, i syfte att reservera tillräckligt lång tid för medling, förbjuda inledandet eller verkställandet av den planerade arbetsinställelsen eller utvidgningen för högst 14 dygn räknat från den angivna tidpunkten för arbetskonfliktens början. Då det är fråga om en tvist som gäller tjänstemäns anställningsvillkor, kan ministeriet på framställning av medlaren eller medlingsnämnden av särskilda skäl förbjuda arbetskonflikten för ytterligare högst sju dygn. Förbudet ska delges parterna senast tre dygn före den tidpunkt då den planerade arbetskonflikten inleds eller, i det sistnämnda fallet, före utgången av förbudstiden.
En part får inte utan motpartens medgivande inleda en planerad arbetsinställelse eller börja utvidga eller verkställa en sådan senare än inom tre dygn efter det tiden för förbudet gått till ända. Tidpunkten för när en arbetskonflikt börjar ska alltid delges medlaren och motparten senast tre dygn innan förbudet upphör att gälla.
8 a § (17.5.2024/247)Begränsning avseende sympatiaktioner
När fredsplikt inte råder får en arbetskonflikt som stöder krav framställda i en annan arbetstvist ( sympatiaktion ) inte verkställas om den arbetskonflikt som stöds har något annat syfte än kollektivavtal och sympatiaktionen ska anses vara oproportionerlig på det sätt som avses i 2 eller 3 mom.
En sympatiaktion ska anses vara oproportionerlig om
arbetsgivarens service- eller produktionsverksamhet begränsas i större utsträckning än i fråga om den verksamhet som betjänar eller gynnar den arbetsgivare som omfattas av huvudtvisten, och
begränsandet orsakar den arbetsgivare vars arbetstagare deltar i sympatiaktionen, eller dennes avtalspartner sådana skadliga följder som med beaktande av omständigheterna inte kan anses vara skäliga.
Om en sympatiaktion genomförs för att visa stöd utan att den har någon direkt inverkan på verksamheten hos den arbetsgivare som omfattas av huvudtvisten, får sympatiaktionen inte orsaka oproportionerliga skadliga följder i förhållande till huvudtvisten.
Bestämmelser om sympatiaktioner medan fredsplikt råder finns i 8 a § i lagen om kollektivavtal (436/1946) .
8 b § (17.5.2024/247)Stridsåtgärd riktad mot politiskt beslutsfattande
Med politisk stridsåtgärd avses en stridsåtgärd som syftar till att påverka överstatligt, riksomfattande, regionalt eller lokalt politiskt beslutsfattande.
En politisk stridsåtgärd som verkställs i form av arbetsinställelse får inte fortsätta efter att 24 timmar har förflutit från det att arbetsinställelsen inleddes. Dessutom ska arbetsinställelsen ordnas så att det inte uppstår störningar för produktionsverksamheten före eller efter arbetsinställelsen, om sådana störningar skäligen kan undvikas med de medel som den som verkställer arbetsinställelsen har till sitt förfogande. Denna skyldighet hindrar dock inte att en politisk arbetsinställelse verkställs.
En politisk stridsåtgärd som verkställs i annan form än arbetsinställelse får pågå i högst två veckor.
En politisk stridsåtgärd får inte verkställas om den verkställande föreningen inom 12 månader de facto fortsätter en politisk stridsåtgärd som den tidigare ordnat för att nå samma mål.
Bestämmelser om politiska stridsåtgärder medan fredsplikt råder finns i 8 b § i lagen om kollektivavtal.
8 c § (13.6.2025/307)Konflikträtt i tjänsteförhållande
Bestämmelserna i 7 § 2 mom. samt i 8 a och 8 b § tillämpas inte i tjänsteförhållande. Bestämmelser om konflikträtt i tjänsteförhållande finns i 8 § i lagen om statens tjänstekollektivavtal (664/1970) , 8 § i lagen om kommunernas och välfärdsområdenas tjänstekollektivavtal (669/1970) , 50 § i lagen om riksdagens tjänstemän (1197/2003) , 45 § i lagen om Finlands Banks tjänstemän (1166/1998) och 8 § i lagen om den evangelisk-lutherska kyrkans tjänstekollektivavtal (968/1974) . Dessutom tillämpas bestämmelserna i 8 d–8 g § i denna lag.
8 d § (13.6.2025/307)Tryggande av nödvändiga funktioner under en arbetskonflikt
Arbetstagar-, tjänstemanna- och tjänsteinnehavarföreningar ska när de verkställer en arbetskonflikt genom en begränsning av arbetskonflikten eller genom skyddsarbete se till att arbetskonflikten inte omedelbart, konkret och allvarligt äventyrar
sådan intensivvård och vård vid enheter med intensivövervakning, jourvård, prehospital akutsjukvård, förlossningsvård, behandling av sjukdomar, vård av patienter på sjukhusavdelningar, fortlöpande vård eller läkemedelsbehandling som är nödvändig för att trygga människors liv eller hälsa eller annan med sådan vård eller behandling jämförbar vård eller behandling eller till sådan vård eller behandling anknutna undersökningar, provtagning, läkemedelsförsörjning eller skötandet av sådana nödvändiga stödfunktioner utan vilka den ovannämnda vården eller behandlingen som är nödvändig för att trygga liv och hälsa inte kan ges på ett patientsäkert sätt,
sådan hemvård, boendeservice, verksamhet vid barnskyddsenheter eller socialjourer som är nödvändig för att trygga människors liv eller hälsa eller annan därmed jämförbar socialvårdstjänst,
polisens, räddningsväsendets, sjöräddningstjänstens eller Nödcentralsverkets uppgifter för att trygga människors liv eller hälsa i anslutning till brådskande utryckningar, upprätthållande av allmän ordning och säkerhet, patienttransporter eller olycksbekämpning eller nödvändiga uppgifter vid slutna inrättningar för att trygga människors liv eller hälsa,
nödvändigt underhåll, nödvändig reparation eller nödvändig övervakning av maskiner, anordningar eller annan materiell egendom som är väsentlig med tanke på förutsättningarna för att fortsätta med en näringsverksamhet, i syfte att förhindra att egendomen skadas eller i syfte att säkerställa trygg urdrifttagning och idriftsättning av anläggningar,
utförandet av uppgifter som är nödvändiga för att avvärja miljöskador vid industrianläggningar, kraftverk, vattenverk, avfallshanteringsanläggningar, avloppsreningsverk, produktionsenheter inom jordbruket eller transporter av farliga ämnen eller utförandet av andra uppgifter som är nödvändiga för att avvärja miljöskador,
djurs välfärd så att de orsakas smärta eller lidande på grund av att nödvändig skötsel av djur, veterinärtjänster som kommunen ordnar, avbytarservice, djurtransporter eller avlivning av djur på behörigt sätt förhindras,
utförandet av uppgifter som är nödvändiga för att trygga Finlands territoriella integritet och upprätthålla gränssäkerheten och som ankommer på försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet eller polisen eller andra aktörer som ansvarar för sådana uppgifter,
utförandet av uppgifter som är nödvändiga för att det högsta statliga beslutsfattandet ska fungera och som anknyter till beredningen av beslut, tillgången till information och säkerheten,
utförandet av sådana uppgifter inom produktion, distribution, transporter eller trafikstyrning som behövs för att säkerställa tillgången till energi, värme, vatten, läkemedel och medicintekniska produkter, livsmedel eller bränslen som är nödvändiga för människors liv eller hälsa,
polisens verksamhet för att utreda synnerligen allvarliga brott eller förhindra dem,
utförandet av uppgifter inom domstolsväsendet eller åklagarväsendet som enligt lag ska utföras skyndsamt samt verkställigheten i anslutning till dem,
utförandet av underhålls- eller serviceuppgifter eller värdetransporter som är nödvändiga för att trygga en fungerande digital betalningsrörelse eller tillgången till kontanter,
funktionsdugligheten för sådana säkerhetsnät, radaranläggningar och andra elektroniska övervakningssystem, identifieringstjänster eller andra informations- och kommunikationstekniska tjänster eller informationssystem som är nödvändiga för verksamheten hos polisen, försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, sjöräddningstjänsten, Nödcentralsverket eller andra myndigheter som ansvarar för säkerheten i samhället eller för annat arbete som avses i 1–12 punkten.
En arbetskonflikt som verkställs i strid med den plikt som föreskrivs i 1 mom. är förbjuden, om inte arbetsgivaren med de medel som denne skäligen har till sitt förfogande kan undvika de följder som avses i 1 mom. När arbetsgivaren har fått kännedom om en arbetskonflikt ska arbetsgivaren utan dröjsmål försöka utreda oklarheter i anslutning till avgränsningen av arbetskonflikten eller till skyddsarbete tillsammans med arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen.
Om arbetsgivaren bedömer att sådana medel som avses i 2 mom. inte är till förfogande, ska arbetsgivaren samt arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen förhandla om hur de följder som avses i 1 mom. kan undvikas under arbetskonflikten. För att inleda förhandlingar ska arbetsgivaren utan dröjsmål meddela föreningen att en nödvändig funktion äventyras. Arbetsgivaren ska vid förhandlingarna ge föreningen tillräckliga uppgifter om behovet av nödvändig personal och grunderna för behovet samt om de medel som finns till förfogande för arbetsgivaren för att undvika följderna.
8 e § (13.6.2025/307)Temporärt förbud mot arbetskonflikt som strider mot omsorgsplikten
Domstolen kan på ansökan av en arbetsgivare som är föremål för en arbetskonflikt vid vite temporärt förbjuda arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen att verkställa eller fortsätta arbetskonflikten, om arbetsgivaren efter att ha försökt förhandla eller efter att ha förhandlat med arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen om begränsning av arbetskonflikten eller skyddsarbete gör det sannolikt att
arbetskonflikten har sådana följder som avses i 8 d § 1 mom. och som arbetsgivaren inte med de medel som denne skäligen har till sitt förfogande kan undvika, och
det på grund av sakens brådskande natur är nödvändigt att ett temporärt förbud meddelas för att hindra sådana följder som avses i 1 punkten.
En ansökan får inte godkännas utan att motparten har getts tillfälle att bli hörd.
På begäran av sökanden kan domstolen vid behov genast när ansökan om temporärt förbud har blivit anhängig utan att höra motparten vid vite skjuta upp eller avbryta arbetskonflikten tills ärendet om temporärt förbud har avgjorts. Ändring i beslutet får inte sökas separat genom besvär.
Ett temporärt förbud får gälla endast sådana uppgifter och funktioner som omfattas av arbetskonflikten och vilkas skötsel enligt den utredning som lagts fram i ärendet ska anses vara nödvändig för att hindra sådana följder som avses i 8 d § 1 mom.
Ett temporärt förbud kan också meddelas innan en förbudstalan som avses i 8 f § blir anhängig.
På ansökan om, meddelande av och verkställighet av ett temporärt förbud tillämpas vad som i 7 kap. 4 § 1 mom., 5 § 1 och 3 mom., 6 § 1 och 3 mom. och 8–14 § i rättegångsbalken samt i 8 kap. 4, 9 och 12 § i utsökningsbalken (705/2007) föreskrivs om ansökan om, meddelande av och verkställighet av en säkringsåtgärd.
8 f § (13.6.2025/307)Förbud mot arbetskonflikt som strider mot omsorgsplikten
Domstolen kan på talan av en arbetsgivare som är föremål för en arbetskonflikt vid vite förbjuda arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen att verkställa eller fortsätta en arbetskonflikt som strider mot 8 d §. Ärendet ska behandlas skyndsamt i domstolen.
Ett förbud får gälla endast sådana uppgifter och funktioner som omfattas av arbetskonflikten och vilkas skötsel enligt en utredning som lagts fram i ärendet ska anses vara nödvändig för att hindra sådana följder som avses i 8 d § 1 mom.
8 g § (13.6.2025/307)Avvikelse från meddelande om arbetsinställelse
Trots vad som föreskrivs i 7 § 1 mom. och 8 § 2 mom. har en arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarförening rätt att utan samtycke av motparten framskjuta inledandet av en planerad arbetsinställelse till en senare tidpunkt, begränsa den utöver vad som anges i meddelandet om arbetsinställelse eller ställa in arbetsinställelsen, om arbetsgivaren har ansökt om temporärt förbud enligt 8 e § eller domstolen har meddelat ett sådant förbud eller om arbetsgivaren har väckt en sådan talan om förbjudande av arbetskonflikt som avses i 8 f § eller domstolen med stöd av den paragrafen har förbjudit att arbetskonflikten verkställs eller fortsätts.
Arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen ska när den framskjuter eller begränsar arbetskonflikten meddela detta till arbetsgivaren tre dygn innan arbetsinställelsen inleds. Arbetsinställelsen får i detta fall ändå inte inledas före utgången av den tidsfrist som anges i 7 § och 8 § 1 mom. I tjänsteförhållanden tillämpas dock inte den tidsfrist som anges i 7 § 2 mom.
3 kap. Medlingsåtgärder (17.5.2024/247)
9 § (17.5.2024/247)Hur medling inleds
Efter att ha mottagit det meddelande som förutsätts i 7 § ska riksmedlaren eller en medlare som denne förordnat utan dröjsmål vidta sådana åtgärder som medlaren finner ändamålsenliga för medling i tvisten. Även annars då riksmedlaren fått kännedom om en arbetstvist som äventyrar arbetsfreden, får riksmedlaren vidta de åtgärder som ärendet kräver.
9 a § (17.5.2024/247)Frivillig medling
Utöver det som föreskrivs i 9 § kan riksmedlaren eller en av denne förordnad medlare på begäran av en part eller parterna i en arbetstvist inleda frivillig medling, om samtliga parter samtycker till detta.
Medlaren ska utan dröjsmål delge de parter som inte har begärt medling den begäran som avses i 1 mom. Parterna ska tillfrågas om samtycke till att ett medlingsförfarande inleds och ges tillfälle att avge en skriftlig utsaga med anledning av begäran.
Medlaren ska utifrån parternas begäran och utsagor överväga om ett medlingsförfarande ska inledas.
Vid frivillig medling iakttas dessutom, med undantag för det som föreskrivs i 10 § 3 mom., vad som i 10–12 § föreskrivs om medlingsåtgärder.
10 § (17.5.2024/247)Medlingsförfarande
Medlaren ska, då medlaren anser det vara ändamålsenligt, eller då en part begär det, eller då medlaren har beslutat att inleda frivillig medling enligt 9 a § och parterna har samtyckt till detta, kalla parterna till förhandlingar. Vid förhandlingarna är medlaren ordförande och bestämmer på vilket sätt och i vilken ordning tvistepunkterna ska behandlas.
En part ska infinna sig till förhandlingar som bestämts av en medlare eller sända en företrädare till förhandlingarna samt inom en av medlaren utsatt skälig tid innan förhandlingarna inleds lämna medlaren en skriftlig redogörelse för föremålet för tvisten, tvistens innehåll, de yrkanden som parten framställt i ärendet samt övriga uppgifter som behövs enligt medlaren. Parten kan ställa som villkor att de uppgifter som lämnats inte får röjas för andra utan partens tillstånd.
Innan förhandlingarna inleds eller medan de pågår kan medlaren underställa parternas prövning, huruvida inte tidpunkten för inledandet av den planerade arbetskonflikten borde skjutas upp tills resultatet av medlingen framgått.
Medlaren kan avsluta den frivilliga medling som avses i 9 a §, om det vid förhandlingarna framkommer att det inte finns förutsättningar för uppgörelse.
Den frivilliga medlingen avslutas, om en part i arbetstvisten lämnar ett skriftligt meddelande enligt 7 § om att en arbetsinställelse ska verkställas.
11 § (19.12.2024/816)Uppgörelse
Vid fullgörandet av sina medlingsuppgifter ska medlaren, efter att grundligt ha satt sig in i tvisten och på dess bedömande väsentligen inverkande omständigheter samt parternas yrkanden, försöka förmå parterna att noggrant fastställa tvistepunkterna och inskränka dessa till det minsta möjliga samt eftersträva uppgörelse parterna emellan närmast på grundval av deras egna förslag och anbud, i vilka medlaren ska föreslå sådana eftergifter och jämkningar, som ändamålsenlighet och skälighet syns kräva.
Vid fullgörandet av sina medlingsuppgifter ska medlaren i syfte att trygga det övergripande samhällsekonomiska intresset förfara så att lönebildningen fungerar på bästa möjliga sätt och arbetsmarknadens funktionssätt inte äventyras.
12 § Hörande vid medling (17.5.2024/247)
I samband med medling kan medlaren på eget initiativ höra sakkunniga eller andra för erhållande av uppgifter behövliga personer; och åt dem ska av statens medel betalas sådan ersättning som medlaren prövar skälig, om de begär sådan. (17.5.2024/247)
För kostnader, som vållats part genom medling, svare han själv.
13 § (17.5.2024/247)Förslag till uppgörelse och avbrytande av medling
Lyckas inte medlaren genom förhandlingar eller på annat sätt bilägga tvisten, kan medlaren med iakttagande av det som föreskrivs i 11 § lägga fram ett skriftligt förslag till uppgörelse för parterna med uppmaning till dem att inom en kort, av medlaren utsatt tid godkänna förslaget. Förslaget får inte utan medlarens samtycke offentliggöras innan medlingen genomdrivits eller avbrutits. (19.12.2024/816)
Godkänner inte parterna förslaget till uppgörelse, ska medlaren pröva huruvida medlingen bör fortsättas eller avbrytas.
Finner medlaren att förutsättningar för framläggande av ett i 1 mom. nämnt förslag till uppgörelse inte finns, kan medlaren avbryta medlingen.
Vad som föreskrivs i denna paragraf tillämpas även på ett förslag till uppgörelse framlagt av en medlingsnämnd. (19.12.2024/816)
14 § (17.5.2024/247)Protokollförande av villkoren för uppgörelsen
Åstadkoms uppgörelse ska villkoren för uppgörelsen antecknas i medlarens protokoll.
15 § (17.5.2024/247)Medling eller avgörande i särskilt organ
Har parterna för medling i eller avgörande av en arbetstvist tillsatt ett särskilt organ, ska parterna meddela detta till riksmedlarens byrå. I en sådan tvist får medling inte företas om inte organet handlagt ärendet utan resultat eller den slutsatsen kan dras i ärendet att organet inte kommer att sköta sitt uppdrag eller ha framgång i det.
4 kap.Särskilda stadganden
16 § (17.5.2024/247)Tvistemål
Denna lag tillämpas inte på en sådan tvist om arbets- eller tjänstekollektivavtal vars handläggning ankommer på arbetsdomstolen eller som enligt avtal ska avgöras av skiljemän, med undantag för tvister som är föremål för frivillig medling enligt 9 a §. En medlare som erhållit utredning om att denna lag enligt det som föreskrivs ovan i denna paragraf inte tillämpas på tvisten ska underrätta parterna om detta.
17 § (29.5.2009/354) Straffbestämmelser (17.5.2024/247)
Den som bryter mot ett förbud som anges i 7 § eller 8 § 2 mom. eller som meddelats enligt 8 § 1 mom. ska för brott mot lagen om medling i arbetstvister och om villkor för vissa stridsåtgärder dömas till böter. (17.5.2024/247)
Åklagaren får inte väcka åtal för brott mot förbudet i 7 § om inte målsäganden anmält brottet till åtal. (13.5.2011/477)
18 § (8.9.1989/799) Sekretess (17.5.2024/247)
En medlare får inte olovligen röja en företagshemlighet som medlaren har fått kännedom om i sin tjänst eller i sitt uppdrag, eller en omständighet som har delgivits medlaren på ett villkor som nämns i 10 § 2 mom. (17.5.2024/247)
Om straff för brott mot tystnadsplikt som begås av en tjänsteman eller offentligt anställd arbetstagare stadgas i 40 kap. 5 § strafflagen.
18 a § (17.5.2024/247)Kompensation
En arbetstagarförening eller arbetsgivarförening som verkställer en arbetskonflikt i strid med 8 a eller politisk stridsåtgärd i strid med 8 b § ska i stället för skadestånd betala kompensation. Kompensationsbeloppet ska vara minst 10 000 och högst 150 000 euro.
Rätt att yrka på kompensation har den arbetsgivare eller arbetstagare som blivit föremål för arbetskonflikten eller den politiska stridsåtgärden. Om det finns flera parter som yrkat på kompensation på basis av samma arbetskonflikt eller politiska stridsåtgärd, ska det totala utdömda kompensationsbeloppet vara minst 10 000 och högst 150 000 euro.
När storleken på kompensationen bestäms ska hänsyn tas till alla framkomna omständigheter, såsom skadans storlek, graden av skuld, den anledning till överträdelsen som den andra parten möjligen givit och föreningens eller företagets storlek. Om det finns särskilda skäl kan kompensationsbeloppet sättas ned eller behöver kompensation inte alls dömas ut.
Talan om kompensation ska väckas vid den tingsrätt inom vars domkrets svaranden har sin hemvist.
Rätten till kompensation förfaller, om talan inte väcks inom sex månader från utgången av den kalendermånad under vilken rätten till kompensation uppkom.
Bestämmelser om kompensation medan fredsplikt råder finns i lagen om kollektivavtal.
18 b § (17.5.2024/247)Justering av kompensationsbelopp
Den i 18 a § 1 mom. avsedda kompensationens minimi- och maximibelopp ska justeras i enlighet med förändringen i penningvärdet treårsvis genom förordning av statsrådet.
19 § (17.5.2024/247)Handräckning
Myndigheter är skyldiga att vid behov lämna en medlare den handräckning medlaren begär för utförande av uppdrag enligt denna lag.
20 § (17.5.2024/247)Arvoden, kostnader och avgiftsfrihet för vissa handlingar
Arvodena till medlarna samt till ordföranden och ledamöterna i en medlingsnämnd samt övriga kostnader för medlingsverksamheten betalas av statsmedel i enlighet med de arvodesgrunder som arbets- och näringsministeriet bestämt.
Inga avgifter tas ut för de handlingar och expeditioner som utfärdas av medlare.
21 § (29.5.2009/354)
21 § har upphävts genom L 354/2009.
22 § Ikraftträdande (17.5.2024/247)
Denna lag träder i kraft den 1 oktober 1962, och genom densamma upphäves lagen den 12 juli 1946 om medling i arbetstvister (570/46) .
Ikraftträdelsestadganden
6.11.1970/668:
Denna lag träder i kraft den 1 december 1970.
Före denna lags ikraftträdande må åtgärder för inrättande och besättande av tjänster och befattningar vidtagas.
30.5.1980/405:
23.12.1987/1198:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1988.
Regeringens proposition 178/87, Socialutsk. bet. 26/87, Stora utsk. bet. 147/87
13.1.1989/32:
Denna lag träder i kraft den 1 juni 1989.
Regeringens proposition 100/88, Grundlagutsk. bet. 6/88, Stora utsk. bet. 159/88
8.9.1989/799:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1990.
Regeringens proposition 58/88, Lagutsk. bet. 7/89, Stora utsk. bet. 84/89
17.12.1993/1179:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1994.
RP 255/93 , FvUB 21/93
29.5.2009/354:
Denna lag träder i kraft den 15 juni 2009.
De distriktsförlikningsmän som förordnats till uppgiften före lagens ikraftträdande fortsätter som förlikningsmän enligt denna lag till utgången av mandatperioden.
RP 19/2009 , AjUB 2/2009, RSv 29/2009
13.5.2011/477:
Denna lag träder i kraft den 17 maj 2011.
RP 286/2010 , LaUB 34/2010, RSv 311/2010
10.8.2018/609:
Denna lag träder i kraft den 15 augusti 2018.
RP 49/2018 , EkUB 11/2018, RSv 70/2018, Europaparlamentets och rådets direktiv 2016/943/EU (32016L0943); EUVL L 157, 15.6.2016, s. 1
19.1.2023/109:
Denna lag träder i kraft den 1 mars 2023.
RP 214/2022 , AjUB 16/2022, RSv 194/2022
17.5.2024/247:
Denna lag träder i kraft den 18 maj 2024.
Sådana bestämmelser i ett kollektivavtal som ingåtts före ikraftträdandet av denna lag och som avviker från vad som föreskrivs i 7 § 2 mom. tillämpas tills kollektivavtalet upphör att gälla.
Denna lag tillämpas inte på en sympatiaktion som har inletts eller som har anmälts till arbetsgivaren innan denna lag träder i kraft.
På en politisk stridsåtgärd som har inletts innan denna lag träder i kraft och som pågår när lagen träder i kraft tillämpas bestämmelserna i denna lag. Den politiska stridsåtgärden anses då ha inletts när denna lag träder i kraft.
RP 12/2024 , AjUB 4/2024, RSv 29/2024
19.12.2024/816:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2025.
RP 146/2024 , AjUB 18/2024, RSv 189/2024
13.6.2025/307:
Denna lag träder i kraft den 16 juni 2025.
Bestämmelserna i denna lag tillämpas efter lagens ikraftträdande på sådana arbetskonflikter som inletts eller anmälts före lagens ikraftträdande och som fortsätter eller verkställs efter lagens ikraftträdande. Efter att lagen trätt i kraft ska arbetstagar-, tjänstemanna- eller tjänsteinnehavarföreningen utan dröjsmål vidta åtgärder för att uppfylla den omsorgsplikt som fastställs i lagens 8 d §.
RP 14/2025 , AjUB 4/2025, RSv 54/2025