Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

10.8.2010

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Sähköisen asiakirjan vastaanottokuittaus

Asiasanat
Toimeentuloturva, Sähköinen asiointi, Selkeä kielenkäyttö
Tapausvuosi
2010
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/1203/1/2009
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Kantelija oli lähettänyt kunnan sosiaalitoimelle toimeentulotukipäätöksen oikaisuvaatimuksen sähköisesti saamatta siihen vastaanottokuittausta. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa velvoittaa siihen, että viranomaiselle lähetetyn sähköisen asiakirjan saapumisesta lähetetään viipymättä lähettäjälle vastaanottokuittaus. Tästä syystä apulaisoikeuskansleri kiinnitti huomiota lain asettamaan velvoitteeseen.

Lisäksi kantelijalle lähetetyssä toimeentulotukihakemuksen täydennyspyynnössä oli kehotettu häntä varaamaan aika sosiaalityöntekijän vastaanotolle. Apulaisoikeuskansleri piti sinänsä asianmukaisena sitä, että toimeentulotukiasiakas ohjataan sosiaalityöntekijän vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi. Täydennyspyynnöstä käytetystä ilmaisusta ”varattava aika” saattoi kuitenkin saada sen erheellisen kuvan, että sosiaalityöntekijän tapaaminen olisi edellytys toimeentulotuen saamiselle. Tästä syystä hän kiinnitti myös huomiota viranomaisen velvoitteeseen käyttää selkeää ja ymmärrettävää kieltä.

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 12 § 1 mom
Hallintolaki 9 §

Sivun alkuun