Kansalaiskirjeisiin vastaaminen
- Asiasanat
- Hyvä hallintotapa, Kansalaiskirje, Vastaaminen
- Tapausvuosi
- 1999
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 22/1/97
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Sosiaali- ja terveysministeriöön saapuneessa kirjoituksessa oli arvosteltu työttömyyskassan menettelyä. Ministeriön työttömyysturvayksikkö oli pyytänyt työttömyyskassalta asiakirjat ja selvityksen. Vastauksen antaminen ministeriöstä oli siirtynyt osittain sen vuoksi, että kassan menettelystä oli myöhemmin kanneltu myös oikeuskanslerille. Sosiaali- ja terveysministeriön diaarista ei ilmennyt, että kirjeeseen olisi vastattu, vaikka se oli saapunut ministeriöön yli kaksi vuotta sitten.
Hyvän hallintotavan mukaan viranomaisten tulee kohtuullisessa ajassa vastata kansalaisten asiallisiin virkatoimintaan liittyviin kirjeisiin. Vastauksen antaminen oli viipynyt ajan, jota ei voitu pitää kohtuullisena. Myöskään se seikka, että osittain samasta asiasta oli kanneltu myös oikeuskanslerille ei sinänsä saa vaikuttaa siihen, miten kauan asiaa käsitellään ministeriössä erityisesti kun otetaan huomioon, että sosiaali- ja terveysministeriö on työttömyyskassojen valvontaviranomainen.