24.11.2016

Hyvä hallinto - Kielilaki - Yhdenvertaisuus - Äidinkieli

Oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään

Kela myönsi, ettei henkilöä pystytty Kelan toimistossa palvelemaan ruotsin kielellä siten, että hän olisi voinut hoitaa asiansa äidinkielellään. Kela ilmoitti pyrkivänsä lisäämään kyseisen toimiston ruotsinkielen taitoista henkilökuntaa ja käyvänsä läpi ohjeistustaan ruotsinkielisen palvelun järjestämisestä.

Kaikilla on oikeus käyttää viranomaisissa asioidessaan omaa äidinkieltään, joko suomea tai ruotsia, ja saada asiansa toimitetuksi tällä kielellä. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen järjestää toimintansa siten, että ruotsinkielisiä asiakkaita voidaan palvella heidän äidinkielellään.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.