21.01.1999

Hyvä hallintotapa - Kansalaiskirje - Vastaaminen

Kansalaiskirjeisiin vastaaminen

Sosiaali- ja terveysministeriöön saapuneessa kirjoituksessa oli arvosteltu työttömyyskassan menettelyä. Ministeriön työttömyysturvayksikkö oli pyytänyt työttömyyskassalta asiakirjat ja selvityksen. Vastauksen antaminen ministeriöstä oli siirtynyt osittain sen vuoksi, että kassan menettelystä oli myöhemmin kanneltu myös oikeuskanslerille. Sosiaali- ja terveysministeriön diaarista ei ilmennyt, että kirjeeseen olisi vastattu, vaikka se oli saapunut ministeriöön yli kaksi vuotta sitten.

Hyvän hallintotavan mukaan viranomaisten tulee kohtuullisessa ajassa vastata kansalaisten asiallisiin virkatoimintaan liittyviin kirjeisiin. Vastauksen antaminen oli viipynyt ajan, jota ei voitu pitää kohtuullisena. Myöskään se seikka, että osittain samasta asiasta oli kanneltu myös oikeuskanslerille ei sinänsä saa vaikuttaa siihen, miten kauan asiaa käsitellään ministeriössä erityisesti kun otetaan huomioon, että sosiaali- ja terveysministeriö on työttömyyskassojen valvontaviranomainen.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.