VakO 3.4.2025/3015:2023
- Asiasanat
- Päätöksen tiedoksisaanti, Tavallinen sähköinen tiedoksianto, Valituksen myöhästyminen
- Tapausvuosi
- 2025
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 3015:2023
Työttömyyskassan katsottiin saaneen muutoksenhakulautakunnan päätöksen tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun työttömyyskassan sähköisen järjestelmän oli tullut noutaa päätös sähköisen rajapinnan kautta. Tiedoksiantotapana oli tavallinen sähköinen tiedoksianto. Työttömyyskassan valitus muutoksenhakulautakunnan päätöksestä saapui vakuutusoikeudelle valitusajan päättymisen jälkeen. Valitusosoituksen puutteille ei annettu merkitystä viranomaisasemassa toimivan työttömyyskassan hakiessa muutosta päätökseen. Vakuutusoikeus jätti työttömyyskassan valituksen määräajan jälkeen tehtynä tutkimatta.
Esitiedot ja muutoksenhakulautakunnan ratkaisu
Työttömyyskassa hylkäsi ansiopäivärahaa koskeneen hakemuksen ajalta 1.–30.4.2023. Päätöksen perustelujen mukaan ansiopäivärahaa ei jäänyt maksettavaksi sen jälkeen, kun siihen oli tehty vähennys vakuutetun työtulojen perusteella. Työnhakija haki muutosta työttömyyskassan päätökseen ja vaati täyttä ansiopäivärahaa. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta kumosi työttömyyskassan päätöksen 18.10.2023 antamallaan päätöksellä ja palautti asian työttömyyskassalle uudelleen käsiteltäväksi.
Muutoksenhaku vakuutusoikeudessa
Työttömyyskassa vaati valituksessaan muutoksenhakulautakunnan päätöksen kumoamista ja asian jättämistä työttömyyskassan antaman päätöksen varaan.
Asian käsittely vakuutusoikeudessa
Vakuutusoikeus pyysi sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnalta lausuntoa seuraavista kysymyksistä:
1) Annettiinko valituksenalainen muutoksenhakulautakunnan päätös työttömyyskassalle tiedoksi sähköisenä tiedoksiantona vai postitse?
2) Mikäli päätös annettiin tiedoksi sähköisenä tiedoksiantona, annettiinko se tiedoksi työttömyyskassalle sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain mukaisena tavallisena vai todisteellisena tiedoksiantona?
3) Millainen järjestelmä/sähköinen asiointitili muutoksenhakulautakunnalla on käytössä sähköisissä tiedoksiannoissa?
Muutoksenhakulautakunta kuvasi lausunnossaan, että sen 18.10.2023 antama päätös annettiin
työttömyyskassalle tiedoksi työttömyyskassan ja muutoksenhakulautakunnan välillä olevan sähköisen rajapinnan kautta. Päätös toimitettiin 18.10.2023 klo 22.25 muutoksenhakulautakunnan sähköisen järjestelmän kautta työttömyyskassan ja muutoksenhakulautakunnan väliselle siirtopalvelimelle yön yli tapahtuvassa ajossa siten, että työttömyyskassan sähköisen järjestelmän tuli noutaa se seuraavana päivänä 19.10.2023 klo 8.00 mennessä. Muutoksenhakulautakunnan järjestelmä saa tiedon, mikäli aineistoa ei ole noudettu klo 8.00 mennessä. Muutoksenhakulautakunnan tiedossa ei ole, että aineistoa ei olisi edellä kerrotulla tavalla noudettu siirtopalvelimelta. Lausunnon mukaan työttömyyskassa saa päätöksen tiedokseen edellä kerrotulla tavalla. Muutoksenhakulautakunnalle ei välity tietoa siitä, milloin työttömyyskassan sähköinen järjestelmä tarkalleen ottaen noutaa päätöksen siirtopalvelimelta. Muutoksenhakulautakunta jätti vakuutusoikeuden arvioitavaksi sen, onko päätös annettu työttömyyskassalle tiedoksi sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain mukaisena tavallisena vai saman lain mukaisena todisteellisena tiedoksiantona.
Työttömyyskassa kuultuna muutoksenhakulautakunnan lausunnosta totesi, että muutoksenhakulautakunnan päätöksen liitteenä tullut valitusosoitus oli selvästi osoitettu työttömyyskassan jäsenelle/päätöksen saajalle ja oli siltä osin työttömyyskassan näkemyksen mukaan puutteellinen. Valitusosoituksessa todettiin, että ”Teidän katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä (7.) päivänä päätöksen postituspäivän jälkeen, jollei muuta näytetä”. Työttömyyskassa noudatti valitusosoituksessa ohjeistettua ja katsoi saaneensa päätöksen tiedoksi seitsemäntenä päivänä postituspäivän jälkeen eli 26.10.2023.
Edelleen työttömyyskassa lausui, että mikäli vakuutusoikeus katsoo, että oli käytetty sähköistä tiedoksiantoa, työttömyyskassan käsityksen mukaan kyseessä ei ollut voinut olla ainakaan 18 §:n mukainen todisteellinen sähköinen tiedoksianto. Päätökset saapuvat työttömyyskassalle sähköistä rajapintaa pitkin, mutta asiakirjan saapumisesta ei tule työttömyyskassalle minkäänlaista ilmoitusta sen noudettavissa olosta, eikä päätöksiä noudeta tunnistautuneena. Päätökset saapuvat yhteiseen asianhallintajärjestelmän työjonoon. Muutoksenhakulautakunnan päätösten osalta työttömyyskassalla ei ole nähtävissä tarkkaa todisteellista tiedoksisaantihetkeä.
Vakuutusoikeuden ratkaisu
Valitus jätettiin määräajan jälkeen tehtynä tutkimatta.
Vakuutusoikeuden perustelut
Valitusosoituksen virheellisyys
Työttömyyskassa on vakuutusoikeudelle antamassaan selvityksessä viitannut sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksen liitteenä olleeseen valitusosoitukseen, jonka mukaan päätöksen katsotaan saadun tiedoksi seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä. Valitusosoitus on työttömyyskassan näkemyksen mukaan osoitettu työttömyyskassan jäsenelle/päätöksen saajalle ja on siten puutteellinen. Työttömyyskassa on ilmoittanut noudattaneensa ohjetta, jolloin valituskirjelmän ei voida katsoa olleen myöhässä.
Vakuutusoikeus toteaa, että oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 17
§:n 1 momentin mukaan, jos valitus on puuttuneen tai virheellisen valitusosoituksen vuoksi tehty väärää menettelyä noudattaen, valitusta ei tämän vuoksi jätetä tutkimatta.
Lain esitöissä (HE 29/2018 vp) on tältä osin todettu, että pykälän 1 momentin mukaan valittaja ei menettäisi puhevaltaansa sen vuoksi, että viranomainen ei ole antanut valitusosoitusta taikka että viranomaisen antama valitusosoitus on puutteellinen tai muulla tavoin virheellinen. Momentissa tarkoitettuja virheellisyyksiä olisivat valitusaikaa ja toimivaltaista tuomioistuinta koskevat virheet. Näihin tilanteisiin rinnastuisi se, että valitusosoituksessa on virheellinen maininta viranomaisesta, jolle valitus on toimitettava. Virheellisyydellä tarkoitettaisiin myös sitä, että valitusosoituksesta puuttuu jokin seikka, joka valitusosoituksessa on lain mukaan mainittava. Oikeuskäytännössä on katsottu valitusosoituksen olleen virheellinen esimerkiksi silloin, kun valitusosoituksessa ei ollut sähköisestä asioinnista annetun lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavoin ilmoitettu mahdollisuudesta tehdä valitus korkeimmalle hallinto-oikeudelle sähköisesti (KHO 2007:58). Valitusosoitusta on pidetty virheellisenä myös silloin, kun siinä ei ollut säädettyjen määräaikain laskemisesta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaista mainintaa siitä, että valitusasiakirjojen tuli olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä (KHO 6.10.2015 taltio 2866).
Vakuutusoikeus toteaa, että valituksenalaisen päätöksen valitusosoituksessa mainitaan virheellisesti vain seitsemän päivän tiedoksisaantiolettama, vaikka päätöksen tiedoksiannossa työttömyyskassalle on käytetty sähköistä tiedoksiantotapaa. Asiassa on kuitenkin otettava huomioon, että työttömyyskassa toimii viranomaisasemassa, joten sen on katsottava tuntevan päätösten tiedoksiantoa ja valitusaikaa koskevat lain säännökset. Lisäksi on otettava huomioon, että osaa etuuslakien muutoksenhakua koskevista säännöksistä ja niihin pohjautuvista muutoksenhakulautakuntien valitusosoituksista ei ole säädetty ja laadittu sitä tarkoitusta varten, että etuuslaitos hakee muutosta muutoksenhakulautakunnan päätökseen. Vakuutusoikeudessa on esimerkiksi vakiintuneesti tulkittu, että tilanteissa, joissa valitus on saapunut myöhässä, eivät säännökset, joiden nojalla valitus voidaan painavan syyn perusteella ottaa tutkittavaksi sen myöhästymisestä huolimatta, sovellu etuuslaitoksiin niiden hakiessa muutosta muutoksenhakulautakuntien päätöksiin. Vastaavasti on tulkittu, että työttömyyskassan on valitusosoituksesta ja lain säännöksestä huolimatta toimitettava valituksensa vakuutusoikeuteen, vaikka työttömyysturvalain mukaan valitus toimitetaan työttömyyskassalle. Tältä osin vakuutusoikeus viittaa Finlex-tietokannassa julkaistuun päätökseen 19.5.2005/8284:2002.
Edellä selostettuun viitaten vakuutusoikeus katsoo, että valitusosoituksen tiedoksisaantipäivää koskevalla virheellisyydellä ei ole merkitystä, kun arvioidaan sitä, onko työttömyyskassan valitus jätettävä tutkimatta, jos se ei ole saapunut säädetyssä määräajassa.
Valituksenalaisen päätöksen tiedoksianto ja työttömyyskassan valituksen myöhästyminen
Työttömyysturvalain 12 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan Kansaneläkelaitoksen tai työttömyyskassan päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalta (nykyisin sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta) ja työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan päätökseen tyytymätön vakuutusoikeudelta. Vakuutusoikeuden päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
Työttömyysturvalain 12 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan valituskirjelmä on toimitettava Kansaneläkelaitokselle tai asianomaiselle työttömyyskassalle 30 päivän kuluessa siitä, kun valittaja on saanut päätöksestä tiedon.
Työttömyysturvalain 12 luvun 6 §:n mukaan valittajan katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä sen jälkeen, kun päätös on postitettu hänen ilmoittamallaan osoitteella, jollei muuta näytetä.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 14 §:n 1 momentin mukaan asian käsittelyyn muutoksenhakulautakunnassa sovelletaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia, jollei erikseen toisin säädetä. Lain 14 §:n 4 momentin mukaan muutoksenhakulautakunnan päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen ilmoittamaansa postiosoitteeseen. Jollei muuta näytetä, valittajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä sen päivän jälkeen, jona päätös on postitettu valittajan ilmoittamaan osoitteeseen.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 90 §:n 1 momentin mukaan hallintotuomioistuimen päätös tai muu asiakirja annetaan tiedoksi kirjeitse tai sähköisellä viestillä käyttäen tiedoksiannon vastaanottajan tuomioistuimelle tätä tarkoitusta varten ilmoittamaa prosessiosoitetta (tavallinen tiedoksianto). Saman pykälän 2 momentin mukaan tiedoksianto on kuitenkin toimitettava todisteellisesti, jos se koskee velvoittavaa päätöstä, jonka tiedoksisaannista alkaa kulua muutoksenhakuaika tai muu vastaanottajan oikeuteen vaikuttava määräaika. Todisteellista tiedoksiantoa voidaan käyttää myös, jos se on muusta syystä tarpeen asianosaisen oikeuksien turvaamiseksi. Tiedoksianto on toimitettava todisteellisesti myös, jos se koskee päätöksen täytäntöönpanoa tai muuta väliaikaista määräystä. Edelleen saman pykälän 4 momentin mukaan hallintotuomioistuimen päätöksen tiedoksianto toimitetaan todisteellisesti muun muassa käyttämällä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 93 §:n 4 momentin mukaan sähköisen tiedoksiannon tiedoksisaantiajankohdasta säädetään sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain todisteellista sähköistä tiedoksiantoa koskevan 18 §:n 1 momentin mukaan asiakirja, joka lain mukaan toimitetaan postitse saantitodistusta vastaan tai muuten todisteellisesti, voidaan asianosaisen suostumuksella antaa tiedoksi myös sähköisenä viestinä, ei kuitenkaan telekopiona tai vastaavalla tavalla. Viranomaisen on tällöin ilmoitettava, että asiakirja on asianosaisen tai tämän edustajan noudettavissa viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta. Lain 18 §:n 3 momentin mukaan asiakirja katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen 1 momentin mukaisesti osoittamalta yhteydeltä. Jos asiakirjaa ei ole noudettu seitsemän päivän kuluessa viranomaisen ilmoituksesta, tiedoksiannossa noudatetaan, mitä siitä muualla laissa säädetään.
Hallituksen esityksessä laiksi sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain muuttamisesta HE 111/2010 vp on lain 18 §:ää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa todettu, että todisteellisen sähköisen tiedoksiannon käyttöalaa ehdotetaan kavennettavan koskemaan vain niitä tilanteita, joissa todisteellista tiedoksiantoa on muun lain mukaan käytettävä. Tällä tarkoitetaan sitä, että päätöksiä sähköisesti tiedoksi annettaessa todisteellista tiedoksiantomenettelyä olisi käytettävä vain sellaisissa tilanteissa, joissa tiedoksianto on muun lain mukaan toimitettava esimerkiksi postitse saantitodistusta vastaan. Näin ollen tavallisella kirjeellä tiedoksi annettavissa olevat asiakirjat voitaisiin antaa tiedoksi tavallisella sähköisellä tiedoksiannolla, vaikka tiedoksi annettavana olisi päätös, jonka tiedoksiannosta alkaisi kulua määräaika tai jonka voimaantulo vaatisi tiedoksiannon.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain tavallista sähköistä tiedoksiantoa koskevan 19 §:n 1 momentin mukaan muu kuin 18 §:ssä tarkoitettu asiakirja voidaan antaa tiedoksi asianomaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan. Jos kuitenkin asianomaisen yksityisyyden suojaaminen, muu erityinen suojan tai suojelun tarve taikka oikeuksien turvaaminen sitä edellyttää, asiakirjan tiedoksiantoon on sovellettava, mitä 18 §:ssä tai tiedoksiannosta muutoin säädetään. Lain 19 §:n 2 momentin mukaan asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Hallituksen esityksessä HE 111/2010 vp on lain 19 §:ää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa muun ohella todettu, että pykälän 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi muun asiakirjan kuin 18 §:ssä tarkoitetun päätöksen sähköisestä tiedoksiannosta. Tällaisia asiakirjoja olisivat esimerkiksi erilaisiin välitoimiin liittyvät asiakirjat ja kutsut hallintotuomioistuimen suullisiin käsittelyihin, mutta myös sellaiset päätökset, jotka voidaan antaa tiedoksi tavallisella tiedoksiannolla. Lakiin ei ehdoteta otettavaksi nimenomaista säännöstä asiakirjan lähettämispäivän ilmoittamisesta. Hyvän hallinnon periaatteisiin kuitenkin kuuluu, että asiakirjan lähettämispäivän tulisi käydä ilmi joko tiedoksi annettavasta asiakirjasta tai sen yhteydestä.
Vakuutusoikeus toteaa, että sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 14 §:n 4 momentin ja työttömyysturvalain 12 luvun 6 §:n nojalla muutoksenhakulautakunta antaa päätöksensä tiedoksi tavallisena tiedoksiantona. Ottaen huomioon kyseiset säännökset sekä sen, mitä sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain esitöissä on todettu todisteellisesta ja tavallisesta sähköisestä tiedoksiannosta, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle ei ole säädetty velvollisuutta antaa päätöksiään tiedoksi todisteellisesti sähköisenäkään.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksen tiedoksiantoa koskevan lausunnon mukaan sen päätös on annettu työttömyyskassalle tiedoksi työttömyyskassan ja muutoksenhakulautakunnan välillä olevan sähköisen rajapinnan kautta. Päätös on 18.10.2023 toimitettu klo 22.25 muutoksenhakulautakunnan sähköisen järjestelmän kautta työttömyyskassan ja muutoksenhakulautakunnan väliselle siirtopalvelimelle yön yli tapahtuvassa ajossa siten, että työttömyyskassan sähköisen järjestelmän on tullut noutaa se seuraavana päivänä 19.10.2023 klo 8.00 mennessä. Muutoksenhakulautakunnan järjestelmä saa tiedon, mikäli aineistoa ei ole noudettu klo 8.00 mennessä. Muutoksenhakulautakunnan tiedossa ei ole, että aineistoa ei olisi edellä kerrotulla tavalla noudettu siirtopalvelimelta.
Vakuutusoikeus toteaa, ettei tällaista tiedoksiantotapaa voida pitää todisteellisena. Tiedoksiannon yhteydessä ei ilmoiteta siitä, että asiakirja on noudettavissa, eikä asianosaiselta tai tämän edustajalta edellytetä tunnistautumista asiakirjaa noudettaessa, vaan tämä tapahtuu automaattisesti rajapinnan kautta. Vaikka muutoksenhakulautakunta saa tiedon, mikäli asiakirjaa ei ole noudettu, se ei saa tietoa siitä, milloin asiakirja on noudettu. Siten kyse ei ole ollut todisteellisesta sähköisestä tiedoksiannosta. Myöskään työttömyyskassa ei ole katsonut kyseessä olleen todisteellisesta tiedoksiannosta.
Vakuutusoikeus katsoo edellä lausutun perusteella, että valituksenalaisen muutoksenhakulautakunnan 18.10.2023 antaman ja samana päivänä sähköisen rajapinnan kautta työttömyyskassalle klo 22.25 lähettämän päätöksen tiedoksiantotapana on käytetty sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n mukaista tavallista tiedoksiantoa. Työttömyyskassan on katsottava saaneen muutoksenhakulautakunnan päätöksen tiedoksi kolmantena päivänä siitä, kun työttömyyskassan sähköisen järjestelmän on tullut noutaa päätös muutoksenhakulautakunnan kuvaamalla tavalla 19.10.2023. Näin ollen työttömyyskassan on katsottava saaneen päätöksen tiedoksi 22.10.2023 ja valituskirjelmä olisi pitänyt toimittaa vakuutusoikeudelle viimeistään 30. päivänä 22.10.2023 jälkeen eli 21.11.2023.
Valituskirjelmä on saapunut vakuutusoikeudelle 24.11.2023. Näin ollen työttömyyskassan valitus jätetään määräajan jälkeen tehtynä tutkimatta.
Lainkohdat
Työttömyysturvalaki 12 luku 1 § 1 ja 2 mom. sekä 6 §
Laki sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta 14 § 1 ja 4 mom.
Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 18 § ja 19 §
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 17 § 1 mom., 90 § 1, 2 ja 4 mom., 93 § sekä 81 § 2 mom.5 kohta