Finlex - Etusivulle
Työtuomioistuin

8.12.2014

Työtuomioistuin

Työtuomioistuimen ratkaisut ja lausunnot vuodesta 1970

TT:2014-181

Asiasanat
Aikaprioriteettiperiaate, Sairausajan palkka, Työehtosopimuksen tulkinta
Tapausvuosi
2014
Antopäivä
Diaarinumero
R 45/14

Liikennelentäjänä työskentelevä työntekijä oli ollut sairauslomalla, kun työnantaja oli peruuttanut hänen työvuoroonsa kuuluneen lennon. Työnantaja oli maksanut työntekijälle sairausajalta peruspalkan ja lentotuntipalkan siltä osin kuin työvuoroa ei ollut peruutettu, mutta katsonut, ettei lentotuntipalkka tule maksettavaksi siltä osin kuin työvuoro oli työehtosopimuksen mukaisesti peruutettu vähintään neljä tuntia ennen sen alkua. Tuomiossa katsottiin, että työntekijällä oli oikeus saada sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka, johon sisältyi myös lentotuntipalkka. (Ään.)

KANTAJA

Flybe Airline Pilot Association ry

VASTAAJA

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

KUULTAVA

Flybe Finland Oy

ASIA

Työehtosopimuksen tulkinta

KÄSITTELY TYÖTUOMIOISTUIMESSA

Suullinen valmistelu 15.10.2014.

Pääkäsittely 11.11.2014.

TYÖEHTOSOPIMUKSEN MÄÄRÄYKSET

Finnish Commuter Airlines Oy:n, Palvelualojen työnantajat PALTA ry, Finncomm Airlines Pilot Association ry:n ja Akavan Erityisalat ry:n välisessä 1.9.2011 - 31.12.2015 voimassa olevassa työehtosopimuksessa on muun ohessa seuraavat määräykset:

6 LUKU PALKKAUS

6.2 Palkanmaksu

6.2.4 Liikennelentäjälle maksetaan lentotuntipalkkaa työtuntipohjaisesti kustakin toteutuneesta työvuorosta liitteen 1 mukaisesti.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Mikäli lentotyövuoroa ei ole peruutettu puhelimitse tai tekstiviestillä (viestin lähettäminen riittää) viimeistään 4 tuntia ennen check-in -ajan alkamista, on liikennelentäjällä oikeus lentotuntipalkkaan myös työvuoron peruuntuessa kokonaan.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

13 LUKU SAIRAUSTAPAUKSET, PERHEPOLIITTISET OIKEUDET

13.2. Milloin liikennelentäjä on estynyt tekemästä työtä sairauden tai tapaturman vuoksi, maksetaan työvuoroluettelon mukainen palkka (poislukien lentovuoron alkamislisät) alla olevan taulukon mukaisesti sairastumispäivältä ja sitä välittömästi seuraavilta päiviltä.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ASIAN TAUSTA JA ERIMIELISYYS

A on työskennellyt Flybe Finland Oy:n palveluksessa lentoperämiehenä 27.8.2011 alkaen. Flybe Finland Oy:n palveluksessa on noin 200 lentäjää.

A oli lääkärin määräämällä sairauslomalla 1.1.-3.1.2013. Hän ilmoitti sairauslomasta työnantajalle 31.12.2012. Sairausloman alkamishetkellä voimassa olleeseen ja vahvistettuun työvuoroluetteloon oli merkitty, että A:lla oli 3.1.2013 kymmenen tunnin työvuoro.

Työnantaja peruutti työvuoroluettelon 3.1.2013 mukaisen lennon ja sen myötä osan työvuorosta työehtosopimuksen mukaisesti viimeistään neljä tuntia ennen työvuoron alkua. Kyseisen lennon miehistölle, tai myöskään A:n sairausloman sijaiselle, ei maksettu lentotunteihin perustuvaa palkanosaa.

Asiassa on riidatonta, että A:lla on sairausajalta 1.1.-3.1.2013 oikeus työehtosopimuksen mukaiseen peruspalkkaan sekä lentotuntipalkkaan siltä osin kuin työvuoroa 3.1.2013 ei ole peruutettu. Kyseiset palkat on myös maksettu A:lle. Riidatonta on myös se, että jos työnantaja peruuttaa lentotyövuoron työehtosopimuksen mukaisesti viimeistään neljä tuntia ennen työvuoron alkua, ei liikennelentäjälle työehtosopimuksen mukaan makseta lentotunteihin perustuvaa palkanosaa.

Riitaista sen sijaan on, tuleeko liikennelentäjälle maksaa sairausajan palkan osana lentotuntipalkkaa, jos työvuoro on työehtosopimuksen mukaisesti peruutettu vähintään neljä tuntia ennen työvuoron alkua. Sairausajan palkkaa koskeva vaatimus on määrältään riidaton.

Asiassa on käyty paikallistason neuvottelut sekä Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n ja Flybe Airline Pilot Association ry:n väliset neuvottelut, jotka ovat päättyneet erimielisinä.

KANNE

Vaatimukset

Flybe Airline Pilot Association ry on vaatinut, että työtuomioistuin

- vahvistaa, että A:lla on työehtosopimuksen määräysten mukaan ollut oikeus saada työvuoroluettelon mukaisilta työvuoroilta täysi palkka sairauslomansa aikana 3.1.2013,

- velvoittaa Flybe Finland Oy:n maksamaan A:lle sairausajan palkkaa 59,80 euroa laillisine viivästyskorkoineen 31.1.2013 lukien,

- tuomitsee Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n hyvityssakkoon valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä, ja

- velvoittaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n ja Flybe Finland Oy:n yhteisvastuullisesti korvaamaan Flybe Airline Pilot Association ry:n oikeudenkäyntikulut 6.272 eurolla laillisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antopäivästä lukien.

Perusteet

Työnantajan tulee maksaa työntekijälle sairausloma-ajalta palkka sairausloman alkaessa voimassa olleen työvuoroluettelon mukaisesti, vaikka työvuoroluetteloon merkitty lento tai lennot olisi peruutettu sairauslomailmoituksen jälkeen.

Työoikeudessa noudatettavan aikaprioriteettiperiaatteen mukaan työntekijän poissaolo ja siihen liittyvä oikeus palkkaan arvioidaan sen mukaan, mikä poissaoloperuste on syntynyt ensin. Tämän vuoksi työnantaja ei voi perua sairauslomalla olevan henkilön työvuoroa sairausloman alkamisen jälkeen siten, että jättäisi myös palkan maksamatta. Vaikka kyseinen työvuoro perutaan sinänsä työehtosopimuksen sääntöjen puitteissa, on työntekijän poissaolon perusteena tällaiselta työvuorolta sairausloma ja kyseiseltä työvuorolta pitää maksaa työehtosopimuksen mukainen lentotuntipalkka.

Työntekijällä on aikaprioriteettiperiaatteen perusteella oikeus sairausajan palkkaan, vaikka työnantajalla ei muiden työntekijöiden osalta olisi palkanmaksuvelvoitetta. Kantaja on tältä osin viitannut tapauksiin KKO 1986-II-108, KKO 1993:39, TT 1994-57 ja TT 2009-111.

Lentotuntipalkka ei ole olosuhdelisä vaan lentäjän kuukausiansioon kuuluva perusosa.

Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n väittämää vakiintunutta käytäntöä ei ole. Päinvastoin Flybe Finland Oy on maksanut lentotuntipalkan sairauslomalle jääneelle, vaikka lentovuoro on peruttu yli neljä tuntia ennen lentovuoron alkua.

Työnantaja on menetellyt työehtosopimuksen vastaisesti, ja PALTA ry on hyväksynyt tämän virheellisen menettelyn. PALTA ry on siten laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa.

VASTAUS

Vastaus kannevaatimuksiin

Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Flybe Finland Oy ovat yhteisessä vastauksessaan vaatineet, että kanne hylätään ja Flybe Airline Pilot Association ry velvoitetaan korvaamaan niiden yhteiset oikeudenkäyntikulut 760 eurolla korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antopäivästä lukien.

Kanteen kiistämisen perusteet

Työnantaja peruutti työvuoroluettelon mukaisen lennon ja sen myötä osan työvuorosta työehtosopimuksen mukaisesti viimeistään neljä tuntia ennen työvuoron alkua. Tällöin ei koko kyseisen lennon miehistölle, eikä myöskään A:n sairausloman sijaiselle, ole työehtosopimuksen mukaisesti maksettu lentotunteihin perustuvaa lisää. Lentotunteihin perustuvaa lisää ei tässä tilanteessa tule maksaa myöskään sairauslomalla olevalle.

A:lla on kiistatta oikeus sairausajan palkkaan, joten aikaprioriteetti ratkaisuperusteena ei sovellu tapaukseen. Aikaprioriteetille ei oikeuskäytännössä ole myöskään annettu yksinomaista merkitystä, vaan huomioon on otettu myös muut tapahtumat sairausloman aikana. Vastaaja on tältä osin viitannut tapauksiin KKO 1994:30 ja TT 1993-122.

Sairausajan palkan määrä

Työsopimuslain 2 luvun 11 §:n mukaan työntekijällä on oikeus saada täysi palkkansa sairauspoissaolon ajalta. Työsopimuslaissa ei ole määritelty sitä, mitä ilmaisulla täysi palkka tarkoitetaan. Oikeuskirjallisuudessa työsopimuslain säännöksen on katsottu tarkoittavan säännöllisen työajan palkkaa ilman olosuhteisiin perustuvia lisiä. Sairausajan palkan määrä määräytyy olosuhteisiin perustuvien lisien osalta käytännössä sovellettavan työehtosopimuksen mukaan.

Lentotuntipalkkaa maksetaan työehtosopimuksen 6 luvun 2.4 kohdan mukaan pääsääntöisesti ainoastaan toteutuneesta lentotyöstä eli aktiivisesta lentokoneen lentämisestä. Ainoastaan niissä tilanteissa, joissa lento peruutetaan lähellä työvuoron alkua (alle neljä tuntia), lisä maksetaan myös työvuoron peruutustilanteessa. Jos liikennelentäjän työvuoro perutaan kokonaan tai osittain, muutetaan hänen työvuoroluetteloaan niin, että tilalle tulee tältä osin vapaa-aikaa, eikä työvelvoitetta voida tämän jälkeen asettaa kyseiseen aikaan ilman liikennelentäjän suostumusta. Tämä muuttunut työvuoroluettelo toimii liikennelentäjien palkanmaksun perusteena sekä työssä että sairauslomalla olevien osalta.

Lentotuntipalkkaa ja sairausajan palkkaa koskevat määräykset ovat olleet työehtosopimuksessa samansisältöisinä vuodesta 2001 lähtien. Tänä aikana Flybe Finland Oy on vakiintuneesti maksanut sairausajan palkan niin, että työvuoroluettelon mukaisista vuoroista on maksettu lentotuntipalkka ellei tällaista työvuoroa tai sen osaa ole peruutettu työehtosopimuksen mukaisesti. Tätä käytäntöä ei ole aiemmin riitautettu, vaan tulkintaa on pidetty soveltuvana yhtiön työehtosopimusrakenteeseen. Työehtosopimukseen osalliset yhdistykset eivät ole myöskään sopineet edellä mainitun tulkintakannan muuttamisesta.

A ei ole kärsinyt ansionmenetystä eikä hän ole muutoinkaan joutunut töissä olleita työntekijöitä huonompaan asemaan. Jos vastaavissa tilanteissa lentotuntipalkka maksettaisiin sairauslomalla olevalle, hän pääsisi sijaistaan ja muuta lentomiehistöä parempaan asemaan. Tällainen menettely olisi työntekijöiden tasapuolisen kohtelun periaatteen vastainen ja toimisi vastoin työehtosopimuksen rakennetta ja periaatteita.

Valvontavelvollisuuden laiminlyönti

Palvelualojen työnantajat PALTA ry ei ole laiminlyönyt valvontavelvollisuuttaan. PALTA ry:n tietoon ei ole tullut, että Flybe Finland Oy olisi jättänyt soveltamatta sairausajan palkkaa koskevaa määräystä työehtosopimukseen osallisten yhdistysten yksimielisen kannan mukaisesti. Aiempi tulkinta on sitä vastoin ollut vakiintunut yli kymmenen vuoden ajan. Lentäjäyhdistyksen vuonna 2013 esittämässä uudessa tulkinnassa ei siten ole kyse selvästä ja riidattomasta työehtosopimuksen määräyksestä. Työehtosopimuksen määräys on joka tapauksessa vähintään tulkinnanvarainen.

TODISTELU

Kantajan kirjallinen todiste

1. B:n ja C:n palkkalaskelmia sekä työvuorolistat

Kantajan henkilötodistelu

1. Liikennelentäjä C

2. Liikennelentäjä B, todistelutarkoituksessa

3. Liikennelentäjä D, todistelutarkoituksessa

4. Liikennelentäjä E, todistelutarkoituksessa

Vastaajan henkilötodistelu

1. Operatiivinen johtaja F

2. Operatiivisen keskuksen esimies G

3. Palkanlaskija H

TYÖTUOMIOISTUIMEN RATKAISU

Perustelut

Asiassa esitetty näyttö

Flybe Airline Pilot Association ry:n puheenjohtaja D on kertonut olleensa mukana työehtosopimusneuvotteluissa. Työehtosopimuksen palkkausta koskevat määräykset tulivat nykymuodossaan voimaan vuonna 2008. Vuosina 2003-2007 voimassa olleessa työehtosopimuksessa puhuttiin lentolisistä, kun taas vuoden 2008 työehtosopimuksessa otettiin käyttöön termi lentotuntipalkka. Muutos tehtiin, jotta lentotuntipalkka olisi osa palkkaa. Tämä oli merkityksellistä, koska lisiä ei välttämättä huomioida Kelan maksamassa sairauspäivärahassa. Lisäksi työehtosopimukseen tehtiin lisäys niitä tilanteita varten, joissa sairausloma-ajalle ei ole määrätty työvuoroja. Tällöin sairausajan palkka on sidottu laskennalliseen keskimääräiseen ansioon, jossa huomioidaan myös lentotuntipalkka ja erinäiset lisät. Vuoden 2011 kierroksella työehtosopimuksen palkanmuodostusta koskeviin määräyksiin tehtiin vain tekstikorjauksia.

D:n mukaan työehtosopimusneuvotteluissa ei keskusteltu siitä, että sairauslomalla olevalle ei maksettaisi lentotuntipalkkaa, jos työvuoro perutaan. Lentotuntipalkka maksetaan sen työvuoroluettelon mukaisesti, joka on alun perin ollut voimassa. A:n tapaus tuli D:lle yllätyksenä eikä hän ollut aikaisemmin kuullut vastaavasta. Sen sijaan hän on kuullut tapauksista, joissa lentotuntipalkka on sairaustapauksissa maksettu normaalisti, kuten työehtosopimuksen mukaan kuuluu tehdä. Perämiehellä lentotuntipalkan osuus kokonaispalkasta on noin 2/3 ja kapteenilla noin 1/3. Työnantaja voi työvuoron sisällä muuttaa lentoja vapaasti, ja on harvinaista, että työvuoro peruuntuu kokonaan. Työvuoro perutaan vasta, jos työnantajalla ei ole tarjota lentäjälle mitään korvaavaa lentoa.

Luottamusmies E on kertonut, että A:n tapaus tuli hänelle yllätyksenä eikä aikaisemmin ollut tullut esille tapauksia, joissa lentotuntipalkka olisi jätetty sairaustapauksissa maksamatta.

Flybe Finland Oy:n operatiivinen johtaja F on kertonut vastaavansa lentäjien työehtosopimuksen tulkinnasta. Lentotuntilisää ja sairausajan palkkaa koskevat työehtosopimusmääräykset ja niiden tulkinnat ovat olleet alusta alkaen samanlaiset. Yhtiössä on työn tekemisen kulttuurin ylläpitämiseksi pidetty tärkeänä, ettei sairauslomasta saa hyötyä. Sen takia sairausajalta maksetaan vastaava korvaus kuin työssä olevalle ja jos työssä olevien työvuoro peruuntuu, peruuntuu se myös sairauslomalla olevien osalta.

F:n mukaan nyt puheena olevasta tilanteesta, jossa lentäjän työvuoro perutaan sairausloman aikana, ei ole koskaan neuvoteltu. Kyseisenlainen tilanne tulee harvoin vastaan. F muistaa vuodelta 2009 yhden tapauksen, jossa lentäjä oli menettänyt kelpoisuuden toimia tehtävässään ja hänen työvuoronsa oli otettu pois. Kyseinen työntekijä oli jäänyt sairauslomalle eikä hänelle ollut maksettu lentämiseen liittyviä lisiä. Tuolloin käydyssä sähköpostikirjeenvaihdossa oli mukana silloinen lentäjäyhdistyksen puheenjohtaja, jonka kanssa F oli myös keskustellut asiasta ja joka oli hyväksynyt työnantajan menettelyn. F on lisäksi kertonut, että suuri määrä lentoja peruttiin Islannin tuhkapilven takia. Työnantaja sovelsi tuolloin työehtosopimuksen määräyksiä tällä samalla tavalla eikä asiasta noussut polemiikkia.

Liikennelentäjät C ja B ovat kertoneet heitä koskeneista tapauksista, joissa sairausloman ajalta oli maksettu lentotuntipalkka työvuorolistaan merkittyjen lentotuntien mukaisesti, vaikka lento oli peruttu. C on kertonut, ettei hän ollut saanut henkilökohtaista ilmoitusta lennon peruuntumisesta, mutta hänen tietojensa mukaan lentoa ei lennetty.

Flybe Finland Oy:n operatiivisen keskuksen esimies G on kertonut, että lennon peruuntumisesta tehdään merkintä yhtiön toiminnanohjausjärjestelmään ja peruuntunut lento poistetaan lentävän henkilökunnan työvuoroluettelosta. Palkanmaksun perusteena on muutettu työvuoroluettelo. Sama periaate koskee sairauslomalla olevia lentäjiä. Operatiivisen keskuksen tulkinta näissä tilanteissa on vakiintunut. C:n ja B:n palkanmaksua koskevissa tapauksissa on kyse yksittäisistä virheistä. Vuodessa perutaan muutama sata lentoa, joista suurimmassa osassa peruuttaminen tapahtuu hyvin lähellä lähtöaikaa. On harvinaista, että lennon peruuntuminen sattuu sairauslomalla olevalle ja tapahtuu aikaisemmin kuin neljä tuntia ennen lähtöä.

Flybe Finland Oy:n palkanlaskija H on kertonut, että palkanlaskussa on peruutustapauksissa lentotuntilisien osalta yhtäläinen käytäntö riippumatta siitä, onko henkilö sairauslomalla vai ei. C:n ja B:n palkanmaksussa on tapahtunut virhe. Heidän lentovuoronsa oli peruttu, mutta lentotunnit olivat jääneet poistamatta operatiivisen keskuksen lähettämistä raportista, joiden perusteella palkanlasku tapahtuu.

Arviointi ja johtopäätökset

Työehtosopimuksen sairausajan palkanmaksua koskevan 13.2 kohdan mukaan liikennelentäjälle maksetaan sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka (poislukien lentovuoron alkamislisät). Työehtosopimuksessa ei ole tarkemmin määritelty, mitä työvuoroluettelon mukaisella palkalla tarkoitetaan.

Molemmat osapuolet ovat vedonneet kantansa tueksi alan soveltamiskäytäntöön. Jotta soveltamiskäytäntö voisi tulla työehtosopimuksen tulkintaa ohjaavaksi perusteeksi, tulee sen olla vakiintunutta ja osapuolten yhteisesti hyväksymää. Esitetyn selvityksen perusteella tilanne, jossa lentotyövuoron peruuntuminen sattuu sairauslomalla olevalle ja tapahtuu aikaisemmin kuin neljä tuntia ennen työvuoron alkamista, on harvinainen. F on muistanut yhden tapauksen, jossa sairauslomalle jääneelle työntekijälle ei maksettu lentämiseen liittyviä lisiä. Lisäksi F on tapauksia tarkemmin yksilöimättä viitannut Islannin tuhkapilven takia peruttuihin lentoihin, jolloin työnantaja menetteli palkanmaksun osalta samalla tavalla. Flybe Airline Pilot Association ry puolestaan on vedonnut kahteen tapaukseen, joissa sairauslomalla olleille liikennelentäjille C:lle ja B:lle on maksettu lentotuntipalkka tilanteessa, jossa lentovuoro on peruutettu yli neljä tuntia ennen lentovuoron alkua. G:n ja H:n kertomusten mukaan näissä tapauksissa on kuitenkin ollut kyse palkanlaskussa tapahtuneista yksittäisistä virheistä. Lisäksi C itse on kertonut, ettei hän kyseisessä tapauksessa saanut koskaan ilmoitusta siitä, että työvuorolistaan merkitty lento olisi peruutettu.

Työtuomioistuin toteaa, että soveltamiskäytäntö on nyt käsiteltävässä asiassa vähäistä ja epäyhtenäistä eikä sopimusmääräykselle voida sen perusteella katsoa vakiintuneen tietynsisältöistä, yhteisesti hyväksyttyä sisältöä. Asiassa ei myöskään ole esitetty selvitystä siitä, että työehtosopimusneuvotteluissa olisi keskusteltu tai sovittu jotain nyt käsiteltävän kaltaisista tapauksista.

Työoikeudessa vakiintuneesti sovellettavan aikaprioriteettiperiaatteen mukaan kahden eri syystä johtuvan poissaolon sattuessa päällekkäin työntekijän poissaolon syytä ja sen vaikutuksia arvioidaan sen poissaolosyyn perusteella, joka on tullut voimaan ensimmäiseksi. Periaatetta on noudatettu esimerkiksi sovellettaessa sairausajan palkkamääräystä lomautus- tai työtaistelutilanteessa (ks. esim. KKO 1986-II-108, KKO 1993:39, TT 1994-57 ja TT 2004-124).

A on ollut lääkärin määräämällä sairauslomalla, kun työnantaja on peruuttanut hänen työvuoronsa. Aikaprioriteettiperiaatteen mukaisesti A:n poissaolon syynä 1.1.-3.1.2013 on ollut sairaus, joten hänellä on kyseiseltä ajalta oikeus sairausajan palkkaan. Työnantaja onkin maksanut A:lle sairausajalta peruspalkan sekä lentotuntipalkkaan siltä osin kuin työvuoroa 3.1.2013 ei ole peruutettu, mutta katsonut, ettei lentotuntipalkka tule maksettavaksi siltä osin kuin työvuoro on työehtosopimuksen mukaisesti peruutettu vähintään neljä tuntia ennen sen alkua.

Työsopimuslain 2 luvun 11 §:n mukaan työntekijällä on oikeus saada sairauspoissaolon ajalta täysi palkkansa. Työsopimuslaissa ei ole määritelty sitä, mitä ilmaisulla täysi palkka tarkoitetaan. Käytännössä sairausajan palkka määräytyy sovellettavan työehtosopimuksen mukaan. Nyt käsiteltävässä asiassa sovellettavan työehtosopimuksen mukaan liikennelentäjälle maksetaan sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka (poislukien lentovuoron alkamislisät).

Asiassa on riidatonta, että sairausajalta maksetaan lentotuntipalkka, jos lentotyövuoroa ei ole peruutettu työehtosopimuksen mukaisesti viimeistään neljää tuntia ennen työvuoron alkamista. Työtuomioistuimen käsityksen mukaan tämä osoittaa, ettei lentotuntipalkka ole vastaajan väittämän kaltainen olosuhdelisä, jota ei maksettaisi osana sairausajan palkkaa, vaan perusosa liikennelentäjän kuukausiansiota. Tähän viittaa myös lentotuntipalkan määrä, joka D:n mukaan on perämiehellä noin 2/3 kokonaispalkasta ja kapteenillakin noin 1/3 kokonaispalkasta.

Työtuomioistuin katsoo, ettei aikaprioriteettiperiaatetta ole perusteltua soveltaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n esittämällä tavalla vain peruspalkan osalta ja jättää se soveltamatta lentotuntipalkan osalta, joka edellä todetuin tavoin on perusosa liikennelentäjän kuukausiansiota. PALTA ry on vedonnut myös siihen, että jos lentotuntipalkka maksettaisiin sairauslomalla olevalle, hän pääsisi sijaistaan ja muuta lentomiehistöä parempaan asemaan. Oikeuskäytännössä aikaprioriteettiperiaatetta on kuitenkin vakiintuneesti sovellettu esimerkiksi edellä mainituissa lomautustapauksissa, joissa työntekijän poissaolon on katsottu johtuvan sairaudesta myös lomautuksen aikana. Työntekijällä on tällöin oikeus sairausajan palkkaan, vaikka palkanmaksu muille lomautettuna oleville työntekijöille on keskeytetty. Työtuomioistuin katsoo, ettei aikaprioriteettiperiaatetta ole perusteltua soveltaa tässä asiassa toisin kuin esimerkiksi lomautustapauksissa.

Yhteenvetona työtuomioistuin toteaa asiassa jääneen selvittämättä, että osapuolten välille olisi vakiintunut nyt käsiteltävän kaltaisissa tapauksissa sovellettavaa yhteisesti hyväksyttyä käytäntöä tai että asiasta olisi sovittu työehtosopimusneuvotteluissa. Asiassa ei siten ole perusteita poiketa työoikeudessa yleisesti noudatetusta aikaprioriteettiperiaatteesta. A:n poissaolon syynä 1.1.-3.1.2013 on ollut sairaus. Näin ollen hänellä on oikeus saada kyseiseltä sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka, johon sisältyy myös lentotuntipalkka. Kanteen vahvistusvaatimus ja A:n sairausajan palkkaa koskeva vaatimus on siten hyväksyttävä.

Työehtosopimuksen vastainen menettely

A:n oikeus sairausajan palkkaan määräytyy työoikeudessa vakiintuneesti sovelletun aikaprioriteettiperiaatteen mukaisesti. Työtuomioistuin katsoo, että Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n on täytynyt olla tietoinen aikaprioriteettiperiaatteesta ja sen soveltumisesta tapaukseen. Työehtosopimuksen sairausajan palkkaa koskeva määräys ei ole sillä tavalla tulkinnanvarainen, että työnantajaliitto välttäisi sille työehtosopimuslain mukaan kuuluvan valvontavelvollisuuden. PALTA ry on saanut tiedon Flybe Finland Oy:n työehtosopimuksen vastaisesta menettelystä viimeistään 21.11.2013 käydyissä liittotason erimielisyysneuvotteluissa. Työnantajaliiton olisi tullut huolehtia siitä, että sen jäsenyritys viipymättä oikaisee menettelynsä työehtosopimuksen mukaiseksi. Kun työnantajaliitto ei ole ryhtynyt tällaisiin toimenpiteisiin, on se laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa.

Oikeudenkäyntikulut

Asia on ratkaistu Flybe Airline Pilot Association ry:n hyväksi. Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Flybe Finland Oy ovat siten työtuomioistuimesta annetun lain 33 a §:n nojalla velvollisia korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut korkoineen. Oikeudenkäyntikuluvaatimus on määrältään hyväksytty.

Tuomiolauselma

Työtuomioistuin

- vahvistaa, että A:lla on työehtosopimuksen määräysten mukaan ollut oikeus saada työvuoroluettelon mukaisilta työvuoroilta täysi palkka sairauslomansa aikana 3.1.2013,

- velvoittaa Flybe Finland Oy:n maksamaan A:lle sairausajan palkkaa 59,80 euroa laillisine viivästyskorkoineen 31.1.2013 lukien,

- tuomitsee Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n maksamaan Flybe Airline Pilot Association ry:lle hyvityssakkoa 3.500 euroa valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä, ja

- velvoittaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n ja Flybe Finland Oy:n yhteisvastuullisesti korvaamaan Flybe Airline Pilot Association ry:n oikeudenkäyntikulut 6.272 eurolla korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antopäivästä lukien.

Asian ratkaisemiseen ovat osallistuneet Saloheimo puheenjohtajana sekä Jalanko, Hotti, Löppönen, Koskinen ja Forsén jäseninä. Sihteeri on ollut Pöllänen.

Tuomiosta on äänestetty.

Eri mieltä olevien jäsenten lausunto:

Jäsen Löppönen, jonka lausuntoon jäsen Hotti yhtyi, lausui:

Tapauksessa riitaista on ollut, tuleeko liikennelentäjälle maksaa lentotuntipalkkaa osana sairausajan palkkaa, jos työvuoro on peruutettu viimeistään neljä tuntia ennen työvuoron alkua.

Työehtosopimuksen mukaan "Liikennelentäjälle maksetaan lentotuntipalkkaa työtuntipohjaisesti kustakin toteutuneesta työvuorosta liitteen 1 mukaisesti." Työehtosopimuksessa todetaan edelleen: "Mikäli lentotuntityövuoroa ei ole peruutettu puhelimitse tai tekstiviestillä (viestin lähettäminen riittää) viimeistään 4 tuntia ennen check-in –ajan alkamista, on liikennelentäjällä oikeus lentotuntipalkkaan myös työvuoron peruuntuessa kokonaan."

Työehtosopimuksessa todetaan: "Milloin liikennelentäjä on estynyt tekemästä työtä sairauden tai tapaturman vuoksi, maksetaan työvuoroluettelon mukainen palkka (poislukien lentovuoron alkamislisät) alla olevan taulukon mukaisesti sairastumispäivältä ja sitä välittömästi seuraavilta päiviltä."

Sairausajan palkka määräytyy käytännössä kulloinkin sovellettavan työehtosopimuksen mukaan. Työehtosopimuksessa sopijapuolet voivat määritellä mitä ja millä edellytyksillä palkkauksen eri osatekijöitä otetaan huomioon maksettaessa sairausajan palkkaa. Lentotuntipalkkaa maksetaan työehtosopimuksen mukaan vain toteutuneesta työvuorosta ja toteutuneeksi työvuoroksi rinnastetaan lentotyövuoro, joka perutaan myöhemmin kuin neljä tuntia ennen check-in –aikaa. Sairausajan palkkauksen osalta lentotuntipalkasta ei työehtosopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu.

Työehtosopimuksen mukaan sairausajan palkka maksetaan työvuoroluettelon mukaan. Sopimuskohdasta ei käy ilmi, tarkoitetaanko työvuoroluettelolla alun perin laadittua vai muutettua työvuoroluetteloa. Työvuoroluettelo on luonteeltaan kollektiivinen eli se koskee kaikkia järjestelmän piirissä olevia. Lentotuntipalkan maksaminen edellyttää toteutunutta työvuoroa tai myöhemmin kuin neljä tuntia ennen check-in –aikaa tehtyä peruutusta. Sairauslomalaisen kohdalla lentotyövuoro jää toteutumatta. Uskottavaa on myös, että työehtosopimuksen sopijapuolet eivät ole tarkoittaneet, että sairauslomalaiselle maksettaisiin lentotuntipalkkaa silloin, jos se jäisi hänelle maksamatta ilman sairauslomaa. Siten uskottavampana vaihtoehtona on pidettävä sitä, että työehtosopimuksessa on tarkoitettu sairausajan palkka maksettavaksi muuttuneen eikä alun perin laaditun työvuoroluettelon mukaan.

Aikaprioriteettiperiaatetta sovelletaan tilanteessa, jossa on samaan aikaan kaksi itsenäistä poissaoloperustetta ja jossa nämä poissaoloperusteet johtavat erilaisiin palkanmaksuihin tai muihin etuihin palkansaajalle. Käsillä olevassa tapauksessa tulkitaan työehtosopimusta sen selvittämiseksi, käsittääkö sairausajan palkanmaksuvelvollisuus myös lentotuntipalkan. Sairausajan palkanmaksuvelvollisuus ei voi saada sisältöä sillä ajatuskululla, että aikaprioriteettiperiaatteen mukaan henkilöllä on oikeus sairausajan palkkaan.

Soveltamiskäytännön osalta yhdyn enemmistön näkemykseen.

Työnantajan operatiivisen keskuksen esimiehen todistelukertomuksesta käy ilmi, että lennon peruuntumisesta tehdään merkintä yhtiön toiminnanohjausjärjestelmään, peruuntunut lento poistetaan lentävän henkilökunnan työvuoroluettelosta ja että palkanmaksun perusteena on muuttunut työvuoroluettelo. Näin on mitä ilmeisimmin menetelty myös 3.1.2013, jolloin A oli sairauslomalla. Koska lentotyövuoro 3.1.2013 on peruttu viimeistään neljä tuntia ennen check-in –aikaa ja koska peruuntunut lentotyövuoro on poistettu työvuoroluettelosta, ei A:lla ole oikeutta lentotuntipalkkaan sanotulta päivältä.

Tähän näkemykseen päätyneenä hylkään kanteen myös hyvityssakon osalta ja velvoitan kantajan korvaamaan vastaajan oikeudenkäyntikulut lainmukaisine korkoineen.

Sivun alkuun