Finlex - Etusivulle
Markkinaoikeus

5.5.2025

Markkinaoikeus

Markkinaoikeuden ja aiemman markkinatuomioistuimen ratkaisuja vuodesta 1979

MAO:231/2025

Asiasanat
Uudenmaan Rakentaja-Talo Oy > Vantaan kaupunki, julkinen hankinta, tarjoajan soveltuvuus, tarjoajan taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne, tarjouksen täydentäminen
Tapausvuosi
2025
Antopäivä
Diaarinumero
394/2024

Asian tausta

Vantaan kaupunki (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 12.3.2024 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta Kytöpuiston koulun perusparannusta ja laajennusta koskevasta rakennusurakasta, käsittäen rakennusurakan ja pääurakan työt, 15 kuukauden pituiselle sopimuskaudelle.

Vantaan kaupungin kaupunkitilalautakunta on 15.5.2024 tekemällään hankintapäätöksellä § 9 valinnut LKN Rakennus Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 5.219.000 euroa.

Hankintasopimus on allekirjoitettu 5.9.2024.

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus ja sen täydennys

Vaatimukset

Uudenmaan Rakentaja-Talo Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 617.708 euroa. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 9.300 eurolla lisättynä oikeudenkäyntimaksun määrällä viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankinnassa on tullut noudattaa EU-kynnysarvot ylittäviä hankintoja koskevia menettelysääntöjä. Kytöpuiston koulun perusparannuksen ja laajennuksen rakennusurakkaa ja pääurakkaa sekä sähkö-, putki- ja ilmanvaihtourakoita koskevissa kilpailutuksissa on ollut kyse sellaisesta hankintasäännöksissä tarkoitetusta hankintakokonaisuudesta, jossa kaikkia kilpailutuksia koskevat menettelysäännöt määräytyvät hankintakokonaisuuden kokonaisarvon mukaan. Valituksenalainen rakennusurakkaa ja pääurakkaa koskeva kilpailutus on ollut vain yksi osa Kytöpuiston koulun perusparannusta ja laajennusta koskevaa urakka- ja hankintakokonaisuutta. Rakennusurakkaa ja pääurakkaa koskevan kilpailutuksen hankintailmoituksessa on muun ohella todettu, että tilaaja hankkii pääurakkaan alistettavina sivu-urakoina putki-, ilmanvaihto-, sähkö- ja rakennusautomaatiourakat. Hankintayksikkö on julkaissut samana päivänä myös sähkö-, putki- ja ilmanvaihtourakoita koskevat hankintailmoitukset.

Mainituilla pää- ja sivu-urakoilla tähdätään yhteisen tavoitteen, eli Kytöpuiston koulun perusparannuksen ja laajennuksen, toteuttamiseen. Pää- ja sivu-urakoita ei ole mahdollista erottaa kokonaisuudesta siten, että esimerkiksi sähköurakalla olisi omaa itsenäistä merkitystä ilman Kytöpuiston koulun perusparannuksen ja laajennuksen kokonaisurakkaa. Pää- ja sivu-urakoilla on sama tilaaja, ne kuuluvat samaan budjettiin ja urakoiden toteutusaikataulut on linkitetty yhteen. Pelkästään pääurakoitsijaksi valitun tarjoajan, sähköurakoitsijaksi valitun tarjoajan ja putki- ja ilmanvaihtourakoitsijaksi valitun tarjoajan tarjoushintojen perusteella Kytöpuiston koulun perusparannusta ja laajennusta koskevan hankintakokonaisuuden kokonaisarvo on yli kahdeksan miljoonaa euroa, joka ylittää selvästi rakennusurakoita koskevan EU-kynnysarvon. Jokainen kokonaisuutta koskeva yksittäinen osa on tullut kilpailuttaa EU-kynnysarvot ylittäviä hankintoja koskevien menettelysääntöjen mukaisesti. Hankintayksikkö on pannut hankintapäätöksen täytäntöön vastoin hankintasäännöksiä.

Hankintayksikkö on lisäksi menetellyt virheellisesti, kun se ei ole sulkenut voittanutta tarjoajaa tarjouskilpailusta ja kun se on antanut voittaneen tarjoajan täydentää tarjoustaan tarjoajan aseman kannalta olennaisten tietojen osalta.

Voittanut tarjoaja ei ole täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia referenssien ja liikevaihtovaatimuksen osalta. Voittaneen tarjoajan tarjouksessa tarjoajaksi on ilmoitettu LKN Rakennus Oy, joka ei tarjouksen mukaan ole käyttänyt hyväkseen muiden yksiköiden voimavaroja täyttääkseen soveltuvuusvaatimukset. Voittanut tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin 6.5.2022, joten se ei ole voinut osoittaa referenssitoimituksia tai liikevaihtoaan tätä edeltävältä ajalta. Tarjouspyynnön liikevaihtovaatimus on koskenut tarjoajan kolmea viimeistä päättynyttä tilikautta, eli myös 6.5.2022 edeltävää aikaa. Voittaneen tarjoajan tarjouksen liitteenä toimitettu referenssiluettelo on sisältänyt runsaasti toisen yrityksen, yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n, toimittamia kohteita. Tarjous ei ole sisältänyt selvitystä siitä, miksi voittaneen tarjoajan referensseiksi tulisi hyväksyä mainitun elinkeinonharjoittajan referenssikohteita, eikä siitä, miten liikevaihtovaatimus täyttyy.

Hankintayksikkö on joutunut pyytämään voittaneelta tarjoajalta täsmennyksiä tarjoajan aseman kannalta olennaisista seikoista ja arvioinut soveltuvuusvaatimusten täyttymistä vasta tarjouksen jättämiselle varatun määräajan jälkeen toimitettujen tietojen perusteella. Tämä ei ole ollut tarjoajien tasapuolisen kohtelun mukaista. Voittanut tarjoaja on täydentänyt tarjoustaan hankintayksikön pyynnöstä kolmella tilinpäätösasiakirjalla, joista kaksi on koskenut voittanutta tarjoajaa ja yksi edellä mainittua yksityistä elinkeinonharjoittajaa. Näissä selvityksissä on ollut kyse sellaisista tarjoajan asemaan olennaisesti vaikuttaneista tiedoista, joiden olisi tullut ehdottomasti kuulua jo alkuperäiseen tarjoukseen. Vuonna 2022 toteutetulla yritysjärjestelyllä on ollut olennainen vaikutus tarjoajan asemaan, koska voittanut tarjoaja ei yksin ole täyttänyt kaikkia tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksia. Mikäli voittanut tarjoaja on antanut tarjouskilpailun yhteydessä vääriä tietoja, tarjous olisi tullut hylätä.

Hankintayksikkö on toiminut virheellisesti myös katsoessaan, että voittanut tarjoaja on täyttänyt liikevaihtovaatimuksen siinäkin tapauksessa, että tämän vaatimuksen täyttymisen arvioinnissa huomioitaisiin voittaneen tarjoajan liikevaihdon lisäksi edellä mainitun yksityisen elinkeinonharjoittajan liikevaihto. Tarjouspyynnössä esitetyn liikevaihtovaatimuksen mukaan tarjoajan liikevaihdon on tullut olla viimeisen kolmen päättyneen tilikauden jokaisen vuoden osalta keskimäärin vähintään neljä miljoonaa euroa vuodessa. Liikevaihtovaatimuksen voi tulkita tarkoittavan joko sitä, että jokaisen viimeksi päättyneen kolmen tilikauden liikevaihto on ollut vähintään neljä miljoonaa euroa tai sitä, että kolmen viimeksi päättyneen tilikauden keskimääräinen liikevaihto on ollut vähintään neljä miljoonaa euroa. Liikevaihtovaatimus ei kummallakaan tulkinnalla voittaneen tarjoajan toimittamien asiakirjojen mukaan ole täyttynyt. Voittaneen tarjoajan toimittamien tilinpäätösasiakirjojen mukaan sen kolme viimeksi päättynyttä tilikautta ovat olleet 1.1.2022 — 5.5.2022, 6.5.2022 — 31.3.2023 ja 1.4.2023 — 27.3.2024 ja näistä vain yhden tilikauden liikevaihto on ollut yli neljä miljoonaa euroa. Kyseisten tilikausien liikevaihto on ollut keskimäärin 3.502.426,52 euroa.

Valittaja olisi virheettömässä menettelyssä valittu tarjouskilpailun voittajaksi. Asiassa on olemassa erityisiä syitä, joiden vuoksi hyvitysmaksun tulisi ylittää kymmenen prosenttia hankintasopimuksen arvosta.

Vastine

Vaatimukset

Vantaan kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 2.000 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksikkö on päätöksissään ja kirjelmissään virheellisesti ilmoittanut hankinnan olevan EU-hankinta, vaikka kyse on kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta hankinnan ennakoidun arvon 5.219.000 euroa ylittäessä kansallisen kynnysarvon mutta alittaessa EU-kynnysarvon. Pää- ja sivu-urakat sisältävät teknisesti ja toiminnallisesti eri sisältöisiä urakkasuorituksia. Hankintayksikkö on ottanut rakennusteknisiin töihin liittyvät kaikki teknisesti ja toiminnallisesti samanlaiset osat huomioon rakennusurakan ennakoitua arvoa määritellessään. Nämä osat sekä pihatyöt ovat muodostaneet luontevan hankintakokonaisuuden. Tämä luonteva rakennusteknisten töiden hankintakokonaisuus on tunnistettu myös Rakennustieto Oy:n julkaisemissa jaettuun urakkamalliin liittyvissä mallidokumenteissa.

Hankintayksikkö on tulkinnut sähkö-, putki- ja ilmanvaihtotöitä koskevat sivu‑urakat pääurakkaan verrattuna teknisesti ja toiminnallisesti erilaisiksi ja itsenäisiksi urakoiksi ja hankintakokonaisuuksiksi, joiden ennakoitu arvo on määritelty urakkakohtaisesti jo rakennushankkeen suunnitteluvaiheessa. Sivu‑urakat on kilpailutettu avoimesti hankintasäännösten mukaisesti ja kansallisia hankintamenettelyitä soveltaen, eikä kilpailutusvelvollisuutta ole siten pyritty kiertämään. Koska hankintayksikkö on hankintamenettelyn kuluessa todennut, että hankintailmoitus oli ensivaiheessa julkaistu virheellisesti EU-lomakepohjalla, hankintayksiköllä on ollut myöhemmässä vaiheessa peruste soveltaa hankintamenettelyyn kansallisia menettelysääntöjä.

Hankintayksikkö ei ole toiminut virheellisesti, kun se on hyväksynyt yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n aikana suoritetut urakat voittaneen tarjoajan referensseiksi. Yksityisen elinkeinonharjoittajan yhtiöittämistä koskevassa tilanteessa referenssit siirtyvät perustetun osakeyhtiön käyttöön. Voittanut tarjoaja ei ole myöskään antanut tältä osin virheellistä tietoa referenssiensä sisällöstä. Hankintayksikölle toimitetusta referenssiluettelosta on ilmennyt, että entinen yksityinen elinkeinonharjoittaja A muodostaa osan voittaneen tarjoajan referensseistä.

Asiassa ei ole ollut kyse kielletystä tarjouksen täydentämisestä, vaan soveltuvuusvaatimusten tarkistamisesta hankintasäännösten mukaisesti ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö on 23.4.2024, eli ennen 15.5.2024 tehtyä hankintapäätöstä, vastaanottanut apporttiselvityksen, jonka mukaan yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n liiketoiminta on yhtiöitetty ja sen varat ja velat ovat siirtyneet apporttina voittaneelle tarjoajalle.

Hankintayksikkö ei ole toiminut virheellisesti katsoessaan voittaneen tarjoajan täyttäneen liikevaihtoa koskevan vaatimuksen. Tarjouspyynnön liikevaihtovaatimuksessa on vaadittu viimeisen kolmen päättyneen tilikauden jokaisen vuoden osalta keskimäärin neljän miljoonan euron liikevaihtoa. Koska hankintayksikkö ei ole voinut etukäteen tietää, minkälaisia tilikausia eri yrityksillä on, soveltuvuusvaatimuksessa on korostettu nimenomaan vuotuista liikevaihtoa.

Voittaneen tarjoajan liikevaihto on ajalla 1.1.2021 — 27.3.2024 ollut yhteensä 14.462.244,16 euroa. Yhteenlaskennassa on otettu huomioon myös tarjoajan lyhennetyt tilikaudet sekä tilikauden 2024 osalta myös kuukaudet 1 — 3/2024. Koska voittaneen tarjoajan viimeinen tilikausi on päättynyt vasta maaliskuun 2024 lopulla, ajanjakson 1.1.2021 — 27.3.2024 yhteenlaskettu liikevaihto on jaettu lukuarvolla 3,25 liikevaihdon vuosikeskiarvoa laskettaessa. Näin liikevaihto on saatu annualisoitua ja siten laskettua mahdollisimman loogisella tavalla jokaisen vuoden osalta. Näin menetellen on turvattu tarjouskilpailuun osallistuneiden yritysten tasapuolinen kohtelu. Voittaneen tarjoajan liikevaihdon vuosikeskiarvoksi kolmen viime vuoden ajalta on edellä kuvatulla tavalla laskien saatu 4.449.921,28 euroa per vuosi. Voittanut tarjoaja on täyttänyt liikevaihtovaatimuksen, vaikka liikevaihdon vuosikeskiarvo laskettaisiin vaihtoehtoisesti ajalta 1.1.2022 — 27.3.2024, jolloin liikevaihto on ollut 10.507,55 euroa. Vuosikeskiarvo 2,25 vuoden ajalle on ollut 4.669.902,02 euroa per vuosi. Liikevaihtovaatimus on täyttynyt myös, jos kolmantena vaihtoehtona liikevaihto interpoloitaisiin vuosittain kalenterivuosille 1.1.2021 — 31.12.2023. Kyseisen ajankohdan liikevaihto olisi yhteensä 12.709.957,79 euroa ja vuosikeskiarvo kolmen vuoden ajalle 4.236.652,60 euroa per vuosi.

Kuultavan lausunto

LKN Rakennus Oy on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen.

Yksityinen elinkeinonharjoittaja A ja kuultava ovat identiteetiltään ja omistajuudeltaan samaa liiketoimintaa. Tämä ilmenee esimerkiksi siten, että yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n varat ja velat ovat siirtyneet apporttiomaisuutena kuultavalle, liiketoiminnan kirjanpito on jatkunut yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n ja kuultavan välillä ja liiketoiminnan omistajuus on ollut sama ottaen huomioon liiketoiminnan järjestelyn tarkoitus eli sukupolvenvaihdos. Mainitun elinkeinonharjoittajan henkilöstö on myös siirtynyt vanhoina työntekijöinä kuultavan palvelukseen. Kuultava on toimittanut asiaa koskevan selvityksen hankintayksikölle tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Viimeisen kolmen päättyneen tilikauden osalta kuultavan ja sitä edeltäneen yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n vuosittainen liikevaihto on ajalla 1.1.2021 — 31.3.2024 ollut keskimäärin 4.449.921,28 euroa.

Vastaselitys

Hankintayksikkö on kahdessa liikevaihtovaatimuksen tulkintatavassaan huomioinut voittaneen tarjoajan liikevaihdon myös ajalta 1.1.2021 — 31.12.2021. Tarjouspyynnön liikevaihtovaatimuksessa on kuitenkin kysymys viimeisen kolmen päättyneen tilikauden liikevaihdosta ja tarjoajan itse toimittamien tilinpäätösasiakirjojen mukaan tarjoajan kolme viimeksi päättynyttä tilikautta ovat olleet 1.1.2022 — 5.5.2022, 6.5.2022 — 31.3.2023 ja 1.4.2023 — 27.3.2024.

Muut kirjelmät

Hankintayksikkö on antanut lausuman.

Valittaja on antanut lausuman.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet

Asiassa on ratkaistavana se, onko hankintayksikkö menetellyt valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti, kun se ei ole sulkenut voittanutta tarjoajaa tarjouskilpailusta ja kun se on antanut voittaneen tarjoajan täydentää tarjoustaan tarjoajan aseman kannalta olennaisilla tiedoilla.

Asiassa on kuitenkin ensin ratkaistava, onko kysymys EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta, johon sovelletaan EU-kynnysarvot ylittäviä hankintoja koskevia säännöksiä, vai EU-kynnysarvot alittavasta, mutta kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta, johon sovelletaan puolestaan näitä hankintoja koskevia säännöksiä.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 3 momentin mukaan hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 26 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin perusteella rakennusurakoita koskeva tarkistettu EU-kynnysarvo ilman arvonlisäveroa laskettuna on vuonna 2024 ollut 5.538.000 euroa.

Hankintalain 27 §:n 1 momentin mukaan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä suurinta maksettavaa kokonaiskorvausta ilman arvonlisäveroa. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Arvoa laskettaessa on otettava huomioon myös hankinnan mahdolliset vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja hankintasopimukseen sisältyvät optio- ja pidennysehdot sekä ehdokkaille tai tarjoajille maksettavat palkkiot tai maksut. Pykälän 2 momentin mukaan rakennusurakan ennakoitua arvoa laskettaessa on otettava huomioon urakan arvo sekä sellaisten urakan toteuttamisessa tarpeellisten tavaroiden ennakoitu kokonaisarvo, jotka hankintayksikkö antaa urakoitsijan käyttöön, jos ne ovat välttämättömiä rakennusurakan toteuttamiseksi.

Saman pykälän 3 momentin mukaan, jos hankinta toteutetaan samanaikaisesti erillisinä osina, kaikkien osien ennakoitu arvo on otettava huomioon hankintasopimuksen ennakoitua kokonaisarvoa laskettaessa. Jos osien yhteenlaskettu arvo on vähintään kansallisen kynnysarvon tai EU-kynnysarvon suuruinen, jokaisen osan hankinnassa on noudatettava kyseisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskevia säännöksiä.

Hankintalain 31 §:n mukaan hankintaa ei saa pilkkoa eriin tai laskea sen arvoa poikkeuksellisin menetelmin tämän lain säännösten soveltamisen välttämiseksi.

Säännöksen esitöiden (HE 108/2016 vp s. 121 — 122) mukaan hankinnan jakamisen osiin tulee perustua todellisiin taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin, jotka hankintayksiköiden tulee pystyä näyttämään tarvittaessa toteen. Lähtökohtana arvioinnissa olisi luontevan hankintakokonaisuuden määrittely. Luontevasti samanaikaisesti kilpailutettavien samantyyppisten hankintojen tulisi katsoa kuuluvan samaan hankintakokonaisuuteen. Huomiota voidaan kiinnittää ajanjaksoihin, joiden aikana tehtäviä hankintaeriä kilpailutetaan kokonaisuuksina suunnitelmallisessa hankintatoimessa. Ehdotetun pykälän vastaista olisi siten esimerkiksi pilkkoa samanlaisista tavaroista koostuva hankinta osissa kilpailutettavaksi lain säännösten välttämisen tarkoituksessa. Menettely ei olisi tässä pykälässä tarkoitetun pilkkomiskiellon vastaista, jos sen tavoitteena ei ole lain velvoitteiden kiertäminen. Sitä vastoin ilman kilpailuttamista samanaikaisesti tai lyhyehkön ajan kuluessa tilattavien samanlaisten tavaroiden, palvelujen tai rakennustöiden osalta kysymyksessä voitaisiin katsoa olevan pilkkomiskiellon vastainen menettely.

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan mainitun lain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Säännöksen esitöiden (HE 108/2016 vp s.173 — 174) mukaan hankintayksikön ei tulisi sallia osallistumishakemusten taikka tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Siten hankintayksikön ei olisi sallittua pyytää tarjoajaa täydentämään tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen esimerkiksi pyytämällä tarjoajaa vaihtamaan tarjotun tarjouspyynnön vastaisen tuotteen taikka toimittamaan tarjousten vertailussa käytettävän merkityksellisen hinta- tai puuttuvan laatutiedon. Hankintayksikkö ei voisi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84 — 86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 85 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.

Hankintalain 86 §n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemusta hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tasolla. Hankintayksikkö voi vaatia, että riittävä kokemus osoitetaan viittaamalla aiemmin toteutettuihin sopimuksiin.

Hankintalain 88 §:n 1 momentin mukaan ennen hankintasopimuksen tekemistä hankintayksikön on vaadittava valittua tarjoajaa toimittamaan ajantasaiset todistukset ja selvitykset sen tutkimiseksi, koskeeko sitä mainitun lain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste ja täyttyvätkö hankintayksikön asettamat mainitun 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset. Pykälän 3 momentin mukaan hankintayksikkö voi myös milloin tahansa hankintamenettelyn aikana pyytää ehdokkaita ja tarjoajia toimittamaan kaikki tai osan mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitetuista selvityksistä, jos se on tarpeen menettelyn asianmukaisen kulun varmistamiseksi.

Saman pykälän 6 momentin mukaan näyttö ehdokkaan tai tarjoajan taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta voidaan antaa yhdellä tai useammalla liitteessä D luetellulla asiakirjalla. Jos ehdokas tai tarjoaja ei hyväksyttävästä syystä voi toimittaa hankintayksikölle sen pyytämiä asiakirjoja, se saa osoittaa taloudellisen ja rahoituksellisen tilanteensa jollakin muulla hankintayksikön hyväksymällä asiakirjalla. Pykälän 7 momentin mukaan ehdokkaan tai tarjoajan teknisestä pätevyydestä voidaan antaa näyttö yhdellä tai useammalla liitteessä D luetelluista tavoista hankinnan kohteen luonteen, määrän tai laajuuden ja käyttötarkoituksen mukaan.

Tarjouspyyntö, hankintamenettely ja voittaneen tarjoajan tarjous

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia Kytöpuiston koulun perusparannusta ja laajennusta koskevan rakennusurakan hankinnasta sisältäen rakennusurakan ja pääurakan työt.

Hankintayksikkö on julkaissut hankinnasta EU-hankintailmoituksen. Hankintailmoituksessa ei ole ilmoitettu hankinnan ennakoitua kokonaisarvoa. Hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön kohdissa ”Hankinnan kuvaus” on todettu muun ohella seuraavaa:

”Hankinta käsittää Kytöpuiston koulu, perusparannus ja laajennus -hankkeen rakennusurakan ja pääurakan työt urakkalaskenta-asiakirjojen mukaisesti. Työt tehdään tilaajan laadituttamien suunnitelmien mukaan.

Rakennusurakoitsija toimii pääurakoitsijana. Tilaaja hankkii pääurakkaan alistettavina sivu-urakoina: putki-, ilmanvaihto-, sähkö- ja rakennusautomaatiourakat. Rakennusurakoitsija toimii myös urakan ajan kohteen päätoteuttajana sekä työmaan johtovelvollisuuksista ja työmaapalveluista vastaavana urakoitsijana.”

Tarjouspyynnön kohdassa ”Muut ehdot” on todettu muun ohella seuraavaa:

”Tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset. Tarjoaja vakuuttaa vaatimusten täyttymisen valitsemalla alla olevasta taulukosta vaihtoehdon "kyllä" ja sitoutuu hankintayksikön pyynnöstä toimittamaan viivytyksettä vaatimuksen todentavat selvitykset hankintayksikölle. Selvitykset pyydetään lähtökohtaisesti vain tarjousvertailussa valituksi tulevilta tarjoajilta, pois lukien ne vaatimukset, joissa on erikseen mainittu, että selvitys on ladattava tarjoukseen.

[ — — ]

Mikäli tarjoaja on vastannut alla olevan taulukon kohtiin "kyllä" ja ESPD-lomakkeen kohtaan "kyllä", eikä kaikkien vaatimusten täyttymistä pystytä myöhemmin todentamaan, tarjoaja hylätään. Selvitykset tullaan pyytämään ja tiedot tarkistamaan viimeistään ennen hankintasopimuksen tekemistä ja myös määräajoin sopimuskauden kestäessä.”

Tarjouspyynnön kohdassa ”TALOUDELLINEN TILANNE” on todettu muun ohella seuraava liikevaihtovaatimus:

”Tarjoajan liikevaihdon tulee olla viimeisen kolmen päättyneen tilikauden jokaisen vuoden osalta keskimäärin vähintään 4 milj. euroa / vuosi. Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan tilaajalle tilinpäätöstiedot.”

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hylkäämisperusteet” on todettu muun ohella, että tarjouskilpailusta suljetaan pois sellaiset yritykset, joilla ei voida katsoa olevan hankintalain 85 §:n ja 86 §:n mukaisesti teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Samassa kohdassa on todettu myös, että tarjous hylätään, mikäli se ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia, sitä ei ole annettu määräajassa tai tarjoaja on antanut tarjouskilpailun yhteydessä vääriä tietoja.

Voittanut tarjoaja on tarjouksessaan vastannut liikevaihtovaatimusta koskevaan vaatimukseen ”Kyllä”. Voittanut tarjoaja on tarjoukseensa liitetyllä ESPD‑lomakkeella vastannut muiden yksiköiden voimavarojen käyttämistä koskevaan kysymykseen ”Ei.”

Voittaneen tarjoajan tarjouksen liitteenä toimitetussa referenssiluettelossa on mainittu tarjoajan nimi seuraavasti:

”LKN Rakennus oy(entinen T.mi A)”.

Hankintayksikön asiassa esittämän mukaan se on 23.4.2024 pyytänyt voittaneelta tarjoajalta täsmentäviä tietoja puhelimitse. Voittanut tarjoaja on 23.4.2024 toimittanut hankintayksikölle tarjouksen täydennyksen, jossa on todettu muun ohella seuraavaa:

”Liikevaihtojen keskiarvoksi tulee n.4,5milj. ja vaatimuksena 4 milj.

Yhtiö muuttunut sukupolvenvaihdoksessa 2021-2022 Tmi.A:ta --> LKN Rakennus Oy:ksi, tästä apporttiselvitys liitteenä.”

Mainitun täydennyksen liitteenä olleesta 25.3.2022 päivätystä apporttiselvityksestä ilmenee muun ohella, että yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n liiketoiminta on yhtiöitetty ja samalla kaikki yksityisen elinkeinonharjoittajan liiketoiminta varoineen ja velkoineen on siirtynyt apporttina voittaneelle tarjoajalle. Voittanut tarjoaja on mainitun täydennyksen yhteydessä toimittanut myös liikevaihtoa koskevat selvitykset. Yksityinen elinkeinonharjoittaja A:ta koskevasta tilikauden 1.1.2022 — 5.5.2022 tilinpäätöksestä ilmenee, että liikevaihto kyseisellä ajanjaksolla on ollut 877.166,31 euroa. Samasta tilinpäätöksestä ilmenee myös, että liikevaihto ajanjaksolla 1.1.2021 — 31.12.2021 on ollut 3.954.964,61 euroa. Voittaneen tarjoajan tilikauden 6.5.2022 — 31.3.2023 tilinpäätöksestä ilmenee, että liikevaihto kyseisellä ajanjaksolla on ollut 2.620.967,75 euroa ja tilikautta 1.4.2023 — 27.3.2024 koskevasta tuloslaskelmasta, että liikevaihto kyseisellä ajanjaksolla on ollut 7.009.145,49 euroa.

Esitetyn selvityksen perusteella hankintayksikkö on 31.5.2024 pyytänyt voittaneelta tarjoajalta lausumaa valittajan tekemästä oikaisuvaatimuksesta ja valituksesta.

Voittanut tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle 3.6.2024 selvityksen, josta ilmenee muun ohella, että yksityinen elinkeinonharjoittaja A on toimintamuodon muutoksella muuttunut osakeyhtiöksi 6.5.2022. Jatkavan yhtiön nimeksi on tullut LKN Rakennus Oy. Mainitun selvityksen mukaan liiketoimintakauppaa ei ole tapahtunut, vaan LKN Rakennus Oy on jatkanut yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n toimintaa. Selvityksessä on todettu voittaneen tarjoajan liikevaihdosta muun ohella seuraavaa:

”Yhtiön tilikausien liikevaihtoja tulee mitata vuosilta 2021 — 2024, koska tässä välissä yhtiömuodon muutoksen takia on verotuksellisesti tehty toiminimen muutoksen johdosta toiminimen viimeinen tilinpäätös 1.1.2022-6.5.2022. Tästä JATKUI varojen ja velkojen osalta Osakeyhtiön kirjanpito, joka päättyi ensimmäisen kerran 31.03.2023”.

Mainitun selvityksen liitteenä on ollut muun ohella 24.3.2022 tehty sopimus toimintamuodon muutoksesta ja osakeyhtiön perustamisesta. Sopimuksesta ilmenee muun ohella, että sillä on perustettu yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n liiketoimintaa toimintamuodon muutoksella jatkava osakeyhtiö, jonka toiminimi on Laukkanen Oy. Mainitusta selvityksestä ilmenee myös, että koska nimi Laukkanen Oy ei ollut rekisteröintikelpoinen kaupparekisteriin, on yhtiön nimeksi tullut LKN Rakennus Oy.

Asian arviointi

Hankintayksikkö on julkaissut hankinnasta EU-hankintailmoituksen, mutta ilmoittanut markkinaoikeudessa, että hankinnan ennakoitu arvo on ollut 5.219.000 euroa ja kyse on ollut vain kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta. Valittaja on esittänyt, että hankinta on ollut osa laajempaa Kytöpuiston koulun perusparannusta ja laajennusta koskevaa hankintakokonaisuutta, jonka kokonaisarvo on ylittänyt EU-kynnysarvon.

Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksiköllä on oikeus päättää hankintojensa sisällöstä tarpeidensa mukaisesti ja sillä on laaja harkintavalta sen suhteen, miten se määrittelee hankinnan kohteen. Hankintayksikön on kuitenkin otettava huomioon hankintalain vaatimukset hankintamenettelyn avoimuudesta ja syrjimättömyydestä, hankinnan ennakoidun arvon laskemisesta sekä kiellosta pilkkoa hankinta osiin hankintalain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Hankintayksiköllä on edellä hankintalain 31 §:n esitöissä kuvatulla tavalla velvollisuus näyttää toteen, että hankinnan jakaminen osiin on perustunut todellisiin taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin.

Ottaen huomioon sen, että rakennusurakka ja pääurakka sekä edellä mainitut sivu-urakat liittyvät Kytöpuiston koulun perusparannukseen ja laajennukseen, sivu-urakoiden alistaminen pääurakkaan sekä hankintailmoitusten julkaisemisen ajallinen lähekkäisyys, markkinaoikeus katsoo, että puheena olevat rakennusurakka ja pääurakka ja siihen alistetut sivu-urakat ovat muodostaneet luontevan hankintakokonaisuuden. Näin ollen valituksenalaista rakennusurakkaa ja pääurakkaa koskevan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa on tullut ottaa hankintalain 27 §:n 3 momentin mukaisesti huomioon samaan hankintakokonaisuuteen kuuluvien pääurakan ja siihen alistettujen sivu-urakoiden ennakoitu kokonaisarvo.

Asiassa esitetyn selvityksen perusteella edellä mainitun hankintakokonaisuuden arvo ylittää hankintalain 26 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin perusteella rakennusurakoita koskevan tarkistetun EU-kynnysarvon. Valituksenalaiseen rakennusurakkaa ja pääurakkaa koskevaan hankintaan on siten tullut hankintalain 27 §:n 3 momentin mukaisesti soveltaa EU-kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskevia säädöksiä.

Valittaja on esittänyt, että hankintayksikkö on menetellyt hankintasäännösten vastaisesti, kun se ei ole sulkenut voittanutta tarjoajaa tarjouskilpailusta. Voittanut tarjoaja ei ole täyttänyt asetettuja referenssejä ja vähimmäisliikevaihtoa koskevia vähimmäisvaatimuksia, sillä yksityisen elinkeinonharjoittaja A:n referenssejä ja liikevaihtoa ei ole tullut ottaa huomioon. Lisäksi hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti antaessaan voittaneen tarjoajan täydentää tarjoustaan. Voittanut tarjoaja ei ole täyttänyt liikevaihtovaatimusta siinäkään tapauksessa, että liikevaihtovaatimuksen täyttymiseksi huomioitaisiin mainitun yksityisen elinkeinonharjoittajan liikevaihto. Liikevaihdon arvioinnissa on tullut huomioida vain kolmen viimeisen tilikauden liikevaihdot, ja viimeisen kolmen tilikauden osalta voittaneen tarjoajan liikevaihto on ollut keskimäärin 3.502.426,52 euroa ja vain yhden tilikauden liikevaihto on ollut yli neljä miljoonaa euroa.

Hankintayksikkö on esittänyt, että se on menetellyt hankintalain mukaisesti ja menettely on turvannut tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun. Voittanut tarjoaja on hankintayksikölle toimittamassaan referenssiluettelossa ilmoittanut, että yksityinen elinkeinonharjoittaja A muodostaa osan voittaneen tarjoajan referensseistä. Asiassa ei ole ollut kyse kielletystä tarjouksen täydentämisestä, vaan soveltuvuusvaatimusten tarkistamisesta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Voittanut tarjoaja on myös täyttänyt liikevaihtovaatimuksen.

Edellä kuvatulla tavalla voittaneen tarjoajan tarjouksen liitteenä olleesta referenssiluettelosta on käynyt ilmi, että voittanut tarjoaja on entinen yksityinen elinkeinonharjoittaja A. Esitetyn selvityksen perusteella yritysjärjestely, jonka myötä voittanut tarjoaja on jatkanut yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n liiketoimintaa, on tapahtunut vuonna 2022. Koska voittanut tarjoaja on jatkanut yksityinen elinkeinonharjoittaja A:n toimintaa, markkinaoikeus katsoo, että voittanut tarjoaja on voinut tukeutua mainitun yksityisen elinkeinonharjoittajan referensseihin ja liikevaihtoon asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttääkseen.

Liikevaihtoa koskevan vaatimuksen osalta tarjouspyyntöasiakirjoissa on todettu, että tarjoajan tulee sitoutua toimittamaan tilinpäätöstiedot pyydettäessä hankintayksikölle. Edellä lausuttu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että voittaneen tarjoajan tarjous on sisältänyt puheena olevilta osin riittävät tiedot ja hankintayksikkö on voinut pyytää ja ottaa huomioon voittaneen tarjoajan tarjouksen jättämiselle asetetun määräajan jälkeen toimittaman lisäselvityksen elinkeinon harjoittamisen oikeudellisen muodon muuttumisesta sekä soveltuvuusvaatimusten täyttymisestä.

Edellä kuvatulla tavalla tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu vaatimus, jonka mukaan tarjoajan liikevaihdon tulee olla viimeisen kolmen päättyneen tilikauden jokaisen vuoden osalta keskimäärin vähintään neljä miljoonaa euroa vuodessa.

Markkinaoikeus toteaa, että tarjoajien soveltuvuutta koskevilla vaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan toimittajan kyvystä toteuttaa hankinta. Asetettavien soveltuvuusvaatimusten tulee olla avoimia, syrjimättömiä ja suhteellisuusperiaatteen mukaisia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintasäännösten mukaisesti asetettuja ehdottomia soveltuvuusvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa sen suhteen, milloin se katsoo, että hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät edellytykset täyttyvät, kunhan menettely ei ole tarjoajia kohtaan syrjivää tai epätasapuolista eikä suhteellisuusperiaatteen tai avoimuusperiaatteen vastaista.

Markkinaoikeus toteaa, että tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella on jäänyt jossain määrin epäselväksi, miten liikevaihtoa on ollut tarkoitus arvioida tilanteessa, jossa osa tarjoajan viimeisistä kolmesta tilikaudesta on vuotta lyhyempiä. Lisäksi vaatimusta on pidettävä jossain määrin tulkinnanvaraisena siltä osin, että vaatimuksessa mainitaan sekä vuosittainen että keskimääräinen liikevaihto.

Ottaen kuitenkin huomioon liikevaihtovaatimuksessa käytetyn termin ”keskimäärin”, markkinaoikeus katsoo, että liikevaihtovaatimus on ymmärrettävä siten, että tarkoituksena on ollut arvioida keskimääräistä liikevaihtoa tarkastelujakson ajalta, eikä kunkin vuoden liikevaihtoa erikseen. Lisäksi ottaen huomioon, että liikevaihtovaatimuksessa on todettu liikevaihtoa arvioitavan viimeisen kolmen päättyneen tilikauden jokaisen vuoden osalta ja että liikevaihdon tarkastelu viimeisen kolmen päättyneen tilikauden osalta niiden pituuksista riippumatta asettaisi tarjoajat eri asemaan sen perusteella, minkä pituiset niiden kolme viimeistä tilikautta ovat olleet, ei liikevaihtovaatimusta ole tulkittava valittajan esittämällä tavalla kolmen viimeisen tilikauden perusteella.

Edellä lausuttu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on voinut harkintavaltansa rajoissa katsoa voittaneen tarjoajan täyttäneen asetetun vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittaja on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. Asian näin päättyessä valittaja saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

Markkinaoikeus velvoittaa Uudenmaan Rakentaja-Talo Oy:n korvaamaan Vantaan kaupungin oikeudenkäyntikulut 2.000 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n
1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Riikka Pirttisalo ja Eeva Tiainen.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sivun alkuun