Finlex - Etusivulle
Markkinaoikeus

2.4.2025

Markkinaoikeus

Markkinaoikeuden ja aiemman markkinatuomioistuimen ratkaisut v. 1979 lähtien.

MAO:181/2025

Asiasanat
VS Aidat Oy > Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, julkinen hankinta, markkinaoikeuden toimivalta, kynnysarvon alittuminen, hankintalaji
Tapausvuosi
2025
Antopäivä
Diaarinumero
626/2024

Asian tausta ja käsittelystä markkinaoikeudessa

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 12.9.2024 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta Hyttikosken aitaamisen uusimista koskevasta palveluhankinnasta vuoden 2024 aikana.

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 14.10.2024 tekemällään hankintapäätöksellä sulkenut valittajan ja kaksi muuta tarjoajaa tarjouskilpailusta, hylännyt valittajan tarjouksen sekä valinnut erään tarjoajan tarjouksen. Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on samana päivänä tehnyt myös erillisen päätöksen valittajan ja sen tarjouksen tarjouskilpailusta sulkemisesta. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 100.000 euroa. Hankintasopimus on allekirjoitettu 15. ja 16.10.2024.

VS Aidat Oy on valittanut markkinaoikeuteen ja sen on katsottava muun ohella vaatineen, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 1.303,50 euroa. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 3.200 eurolla.

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vastineessaan vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen.

VS Aidat Oy ja Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat antaneet lausumia .

Markkinaoikeus on kiinnittänyt osapuolten huomiota siihen, että hankinta on kilpailutettu kansallisena palveluhankintana CPV-koodilla 90700000-4 ”Ympäristöön liittyvät palvelut” ja varannut tilaisuuden lausua muun ohella siitä, onko hankinnassa kyse tällaisesta palveluhankinnasta, esimerkiksi luokkaan 452 kuuluvasta rakennusurakasta, vai jostakin muusta hankinnasta ja jos kysymys olisi rakennusurakasta, kuuluisiko valituksen tutkiminen markkinaoikeuden toimivaltaan.

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on lausumassaan vaatinut, että markkinaoikeus jättää valituksen tutkimatta ja uudistanut aiemmin esittämänsä vaatimukset siinä tapauksessa, että valitus tutkittaisiin. Hankinta on kilpailutettu virheellisesti. Hankinnan kohdetta vastaava CPV-koodi olisi ollut 45220000-5 (Rakennelmiin ja teknisiin rakenteisiin liittyvät työt), jota koskeva rakennusurakoiden kansallinen kynnysarvo 150.000 euroa on alittunut selvästi.

VS Aidat Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausumaa.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 154 §:n 1 momentista seuraa, että markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu tutkia, onko hankinnassa menetelty hankintalain tai pykälässä mainittujen muiden säännösten vastaisesti.

Markkinaoikeuden toimivallan edellytyksenä on siten se, että markkinaoikeudelle tehdyssä valituksessa esitetyt vaatimukset koskevat hankintalain soveltamisalaan kuuluvaa hankintaa.

Hankintalain 25 §:n 1 momentin mukaan kansalliset kynnysarvot ilman arvonlisäveroa laskettuna ovat muun ohella 60.000 euroa tavarahankinnoissa ja palveluhankinnoissa (1 kohta) ja 150.000 euroa rakennusurakoissa (2 kohta). Lakia ei sovelleta hankintasopimuksiin tai käyttöoikeussopimuksiin, joiden ennakoitu arvo alittaa kansalliset kynnysarvot.

Hankintayksikön ilmoituksen mukaan hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on ollut noin 100.000 euroa ja joka tapauksessa hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on selvästi alittanut rakennusurakoiden kansallisen kynnysarvon.

Tässä tapauksessa markkinaoikeuden toimivallan kannalta ratkaisevaa on siten se, onko hankinnassa ollut kyse rakennusurakasta vai muunlaisesta hankinnasta.

Hankintalain 4 §:n 2 kohdan mukaan rakennusurakkasopimuksella tarkoitetaan hankintasopimusta, jonka tarkoituksena on liitteessä B tarkoitettuun toimintaan liittyvän rakennustyön tai rakennusurakan toteuttaminen taikka suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä; rakennusurakkasopimuksella tarkoitetaan myös rakennusurakan tyyppiin tai suunnitteluun ratkaisevaa vaikutusvaltaa käyttävän hankintayksikön asettamia vaatimuksia vastaavan rakennusurakan toteuttamista millä tahansa tavalla; rakennusurakka voi olla talon-, maan- tai vesirakennustöiden muodostama taloudellinen tai tekninen kokonaisuus.

Hankintalain liitteessä B on lueteltu erilaisia rakennusurakoita.

Hankintalain 4 §:n 4 kohdan mukaan palveluhankintasopimuksella tarkoitetaan muuta kuin julkista rakennusurakkaa koskevaa hankintasopimusta, jonka kohteena on palvelujen suorittaminen.

Tarjouspyynnön mukaan hankinnassa on ollut kyse Hyttikosken perinnebiotoopin laidunalan petoaitojen ja päivälaitumien aitaamisen uusimisesta sisältäen aitatolppien vaihdon, johtimien uusimisen osittain ja nykyisten petoesteiden mukautuksen uusiin aitarakenteisiin. Tarjouspyynnön mukaan materiaalien hankinta ei sisälly urakkaan lukuun ottamatta pienrautaa, vaan hankintayksikkö toimittaa aitamateriaalit kohteelle ennen urakan aloitusta, ja kunnostustoimenpiteet tehdään toimijan omilla työkaluilla ja -koneilla.

Hankinnasta on ilmoitettu luokkaan 907 (ympäristöön liittyvät palvelut) kuuluvana palveluhankintana. Yhteisessä hankintanimikkeistössä (CPV) kyseiseen luokkaan kuuluvat muun ohella ympäristöasioiden hallintaan liittyvät palvelut, ympäristön suojeluun liittyvät palvelut ja saastumisen tai saasteiden jäljittämiseen ja seurantaan sekä ennallistamiseen liittyvät palvelut. Markkinaoikeus toteaa, että yksin se seikka, että hankinta liittyy ympäristöön ja perinnebiotoopin ylläpitämiseen, ei voi olla hankintalajin kannalta ratkaisevaa.

Hankintayksikön mukaan hankinta on kilpailutettu virheellisesti ja kyse on ollut CPV-koodin 45220000-5 (Rakennelmiin ja teknisiin rakenteisiin liittyvät työt) mukaisesta rakennusurakasta.

Edellä tarjouspyynnöstä selostetun mukaisesti hankinnan kohteena on ollut hankintayksikön toimittamilla materiaaleilla aitatolppien ja johtimien uusiminen sekä nykyisten petoesteiden mukautukset tarjoajan työkonein ja välinein. Markkinaoikeus katsoo, että hankinta on käytännössä käsittänyt tyypillisesti maanrakennus- ja rakennustöitä vastaavia toimenpiteitä ja kyse on näin ollen ollut rakennusurakasta. Hankintalain 4 §:n 4 momentti huomioon ottaen rakennusurakkaa ei ole voitu kilpailuttaa palveluhankintana.

Asiassa esitetyn selvityksen perusteella hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on selvästi alittanut rakennusurakoiden kansallisen kynnysarvon. Valituksen tutkiminen ei siten kuulu markkinaoikeuden toimivaltaan, ja valitus on oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 81 §:n 2 momentin 1 kohdan perusteella jätettävä tutkimatta.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 97 §:n 1 momentin mukaan korvattavia oikeudenkäyntikuluja ovat muun ohella oikeudenkäyntikirjelmän laatimisesta aiheutuneet kulut. Pykälän 2 momentin mukaan korvausta voidaan suorittaa myös oikeudenkäynnin osapuolelle oikeudenkäynnistä aiheutuneesta työstä ja oikeudenkäyntiin välittömästi liittyvästä menetyksestä.

Hankinnasta on ilmoitettu hankintalain kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana ja valituksenalaisiin päätöksiin on liitetty valitusosoitus markkinaoikeuteen. Hankintayksikkö on sen jälkeen, kun markkinaoikeus on kiinnittänyt huomiota hankintalajiin ja markkinaoikeuden toimivaltaan, esittänyt, että kyse on ollut kynnysarvon alittavasta rakennusurakasta, jota koskevan valituksen tutkiminen ei kuulu markkinaoikeuden toimivaltaan. Tähän nähden asian lopputuloksesta huolimatta olisi kohtuutonta, jos valittaja joutuisi kokonaan vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittajaa on markkinaoikeudessa kirjelmöinnissä edustanut yhtiön toimitusjohtaja, eikä yhtiölle voi katsoa aiheutuneen merkittävässä määrin työtä ja oikeudenkäyntiin välittömästi liittyvää menetystä. Tässä tapauksessa markkinaoikeus katsoo kohtuulliseksi, että valittajalle on korvattava markkinaoikeuden oikeudenkäyntimaksua vastaava määrä.

Lopputulos

Markkinaoikeus jättää valituksen tutkimatta.

Markkinaoikeus velvoittaa Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, ympäristö- ja liikennekeskuksen korvaamaan VS Aidat Oy:n oikeudenkäyntikulut 500 eurolla.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen ja Pekka Savola.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sivun alkuun