MAO:615/2024
- Asiasanat
- Ark-byroo oy > Vantaan kaupunki, julkinen hankinta, asian poistaminen käsittelystä, hankintamenettelyn keskeyttäminen
- Tapausvuosi
- 2024
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 169/2024,450/2024
Asioiden tausta
Vantaan kaupunki (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut omasta ja hankintailmoituksessa yksilöityjen muiden hankintayksiköiden puolesta 4.7.2023 julkaistulla ja 7.7.2023, 11.8.2023 sekä 12.9.2023 korjatulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä puitejärjestelynä toteutettavasta suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden hankinnasta kahden vuoden ajalle ja kahdelle yhden vuoden optiokaudelle. Hankinta on jaettu 33 osa-alueeseen.
Vantaan kaupungin kaupunkitilalautakunta on 22.11.2023 tekemällään hankintapäätöksellä § 5 valinnut tarjoajia puitejärjestelyyn.
Vantaan kaupungin kaupunkitilalautakunta on 7.2.2024 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä § 7 muun ohella poistanut hankintapäätöksensä 22.11.2023 § 5 hankinnan osa-alueessa 27 ja ratkaissut tältä osin asian uudelleen sulkemalla neljän tarjoajan tarjoukset tarjouskilpailusta, vertailemalla tarjoukset uudelleen ja valitsemalla kyseisessä hankinnan osa-alueessa puitejärjestelyyn tarjoajat seuraavassa etusijajärjestyksessä: HMT Arkkitehdit Oy, Arco Architecture Company Oy ja Ark-byroo oy.
Vantaan kaupungin kaupunkitilalautakunta on 5.6.2024 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä § 8 poistanut hankintaoikaisupäätöksensä 7.2.2024 § 7 hankinnan osa-alueessa 27 ja ratkaissut tältä osin asian uudelleen keskeyttämällä hankintamenettelyn.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen mukaan ollut 31.484.000 euroa. Hankinnan osa-alueen 27 ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 800.000 euroa.
Asioiden käsittely markkinaoikeudessa
Asia markkinaoikeuden diaarinumero 169/2024
Valitus
Vaatimukset
Ark-byroo oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää väliaikaisesti valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen täytäntöönpanon tai vaihtoehtoisesti velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 200.000 euroa. Valittaja on edelleen vaatinut, että markkinaoikeus antaa sille tiedon Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy:n tarjouksista sekä varaa valittajalle tilaisuuden täydentää valitustaan. Vielä valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut 4.050 eurolla lisättynä arvonlisäveron ja oikeudenkäyntimaksua vastaavalla määrällä viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintaoikaisupäätöksen liitteenä olleesta tarjousten vertailutaulukosta ei ilmene tarjousten yksikköhintoja eikä päätösten liitteenä olleesta laatuarviointimuistiosta käy ilmi tarjoajien nimeämien henkilöiden henkilötietoja. Hankintaoikaisupäätös on siten perustunut sekä laadun että hinnan osalta täysin salaiseksi ilmoitettuun tietoon, eikä asianosainen ole voinut varmistua tehdyn päätöksen oikeellisuudesta. Hankintayksikkö ei ole valittajan pyynnöstä huolimatta antanut sille tietoa muiden puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien tarjousten yksikköhinnoista, nimettyjen henkilöiden ansioluetteloista ja referenssitiedoista. Valittajalla on perusteltu syy epäillä, että tarjousvertailua ja tarjousten pisteytystä ei ole tehty asianmukaisesti hankinnan osa-alueessa 27. Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy eivät ole menestyneet kahden muun hankintayksikön vastaavissa kilpailutuksissa. Hankintayksikkö on velvoitettava luovuttamaan näiden yhtiöiden tarjousasiakirjat valittajalle, valittajalle tulee antaa mahdollisuus tutustua kyseisiin asiakirjoihin, kommentoida hankintapäätöksen perusteiden oikeellisuutta ja pisteytyksen hankintailmoituksen mukaisuutta sekä esittää tämän jälkeen tarkennettuja vaatimuksia asiassa.
Vastine
Vaatimukset
Vantaan kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.500 eurolla viivästyskorkoineen.
Perustelut
Puitejärjestelyyn hankinnan osa-alueessa 27 valitut kaksi muuta tarjoajaa ovat ilmoittaneet tarjoustensa yksikköhinnat sekä nimettyjen henkilöiden ansioluettelot ja referenssitiedot liikesalaisuuksiksi. Hankintayksikkö katsoo valittajan vaatimien tietojen olevan tarjoajien liikesalaisuuksia. Valituksen vaatimuksia ei ole perusteltu, joten hankintayksikkö ei voi vastata niihin tässä vaiheessa muutoin kuin toteamalla, että vaatimukset ovat aiheettomat ja ne tulee hylätä perusteettomina.
Vantaan kaupunki on toimittanut markkinaoikeudelle puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien tarjoukset kokonaisuudessaan.
Kuultavien lausunnot
HMT Arkkitehdit Oy on esittänyt, että valittajan vaatimus hankintapäätöksen kumoamisesta on perusteeton. Tarjouspyyntö ei ole ollut epäselvä tai virheellinen, ja käyty tarjouskilpailu on vastannut yleisesti toteutettuja tarjouskilpailuja. Valittajalle ei ole syytä antaa tietoa puitejärjestelyyn valittujen kahden muuan tarjoajan tarjouksista, eikä tarjousvertailua ole syytä muuttaa siten, että valittaja valitaan puitejärjestelyyn ensimmäisellä sijalla. Tarjoajat eivät voi jälkikäteen muuttaa hankintayksikön tekemää valintaa tai valintakriteerejä mieleisikseen.
Arco Architecture Company Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausuntoa.
Vastaselitys
Valittaja on esittänyt, että puitejärjestelyyn valituksi tulleet Arco Architecture Company Oy ja HMT Arkkitehdit Oy ovat arkkitehtisuunnittelutoimistoja, eikä niiden osalta tehty laatupisteytys vastaa kyseisten yritysten nimeämien henkilöiden tosiasiallista kokemusta.
Hankintayksikkö on asettanut tarjouspyyntöasiakirjoissa korkeat laatuvaatimukset rakennushistoriallisten selvitysten tekijöiksi valittaville toimittajille. Työkokemukseksi ei ole katsottu valmistumisen jälkeen tapahtunutta toimintaa alalla yleisesti, vaan nimenomaan ja pelkästään rakennushistoriallisten selvitysten laatimiseen liittyviä työtehtäviä. Lisäksi hankinnan laatuvertailun osalta ratkaisevaa ei ole sen aikajanan pituus, jonka aikana selvitykset on tehty, vaan selvitysten tekemiseen tosiasiallisesti käytetty aika eli osuus kokonaistyömäärästä.
Hankintayksikön tulee selvittää tarjoajien tarjouksissaan esittämien tietojen paikkansapitävyys. Näin on tapahtunutkin useiden hankinnan osa-alueiden osalta. Näin ei ole kuitenkaan menetelty hankinnan osa-alueessa 27.
Hankintayksikön vastineessa ei ole perusteltu sitä, miksi pisteytyksen perusteena olevat tiedot ovat liikesalaisuuksia. Tarjoajan liikesalaisuuksiksi ei voida katsoa sellaisia tietoja, joiden perusteella lasketaan tarjouksen kokonaishinta. Salassa pidettäviksi ei myöskään voida katsoa laatupisteytyksen perusteena olleita tarjousasiakirjoja. Valituksenalaisen päätöksen vertailutaulukosta käy lisäksi ilmi, että joidenkin hankinnan osa-alueiden kuten hankinnan osa-alueen 26 tuntihinnat on ilmoitettu avoimesti myös esimerkiksi Arco Architecture Company Oy:n tarjouksen osalta. Myös valittajan tarjoushinnat on merkitty liikesalaisuuden piiriin kuuluviksi, vaikka valittaja ei ole tarjouksessaan esittänyt niitä salassa pidettäviksi. Tietojen salaamisessa ei ole ollut kyse tarjoajien toiveesta salata tietoja, vaan hankintayksikön halusta salata ne. Ei riitä, että salassa pidettävät tiedot toimitetaan markkinaoikeudelle, jolla ei ole edellytyksiä tarkastella pisteytyksen oikeellisuutta. Pisteytyksen oikeellisuuden arvioiminen edellyttää kyseisen alan erityistietämystä. Hankintayksikkö ei ole myöskään menetellyt tarjousasiakirjojen salassapidon osalta hankintailmoituksessaan esitettyjen tietojen mukaisesti.
Hankintayksikkö on ilmoittanut aikovansa tehdä asiassa väliaikaisen sopimuksen. Tämä merkitsee virheellisen hankintaoikaisupäätöksen täytäntöönpanoa ja töiden tilaamista toimittajilta, joiden tarjoukset olisi tullut sulkea tarjouskilpailusta. Hankintaoikaisupäätöksen täytäntöönpano merkitsee valittajalle huomattavaa taloudellista menetystä, sillä tarjouspyynnön mukainen arvio tilausmäärästä on 200.000 euroa vuodessa. Hankintaoikaisupäätöksen täytäntöönpano tulee kieltää tai vaihtoehtoisesti velvoittaa hankintayksikkö suorittamaan valittajalle hyvitysmaksuna 200.000 euroa.
Oikeudenkäyntikulut vaaditaan korvattaviksi arvonlisäverollisina, sillä kyse ei ole asiamiehen käyttämiseen perustuvasta laskusta. Kyse on valittajan omasta toiminnasta, joka on arvonlisäverollista.
Muut kirjelmät
Kuultava HMT Arkkitehdit Oy on antanut lisälausuman.
Hankintayksikkö on 24.6.2024 toimittanut markkinaoikeudelle 5.6.2024 tekemänsä hankintaoikaisupäätöksen § 8, jossa hankintamenettely on keskeytetty hankinnan osa-alueessa 27.
Valittaja on, markkinaoikeuden tiedusteltua siltä, onko sillä vielä vaatimuksia asiassa, toistanut aiemmat vaatimuksensa ja niiden perustelut. Valittaja on lisäksi vaatinut, että markkinaoikeuden asiat diaarinumerot 169/2024 ja 450/2024 käsitellään yhdessä. Valittaja on muun ohella esittänyt, että ennen asian diaarinumero 169/2024 ratkaisemista tulee ratkaista, onko hankintamenettelyn keskeyttämiselle ollut lailliset perusteet.
Valittaja on esittänyt, että tarjouspyyntö ei ole ollut epäselvä. Toisen tarjoajan tekemän valituksen johdosta ei ole ollut perustetta keskeyttää hankintamenettelyä. Mikäli valittaja ei olisi valittanut hankintaoikaisupäätöksestä 7.2.2024 § 7, se ei olisi saanut haltuunsa miltään osin päätöksen perusteluja eikä muiden tarjoajien tarjousasiakirjoja. Valittaja on saanut haltuunsa vain osittain salaisiksi merkityt tiedot. Jo niiden perusteella valittaja on voinut todeta, ettei laatupisteytys vastaa tarjouspyyntöä eikä tarjouksia. Valittaja on ollut ainoa tarjoaja, joka on täyttänyt tarjouspyynnön vaatimukset ja joka olisi tullut valita ainoaksi puitesopimuskumppaniksi. Puitesopimusehtojen perusteella valittajan sijoittuminen puitesopimuskumppaniksi sijalle 1. tai 3. ei merkitsisi välttämättä yhdenkään tilauksen tekemistä valittajalta silloin, kun puitesopimuskumppaneita on useita. Hankinnassa on haluttu syrjiä valittajaa.
Hankintayksikkö on esittänyt, että valittajan oikeudenkäyntikuluvaatimus perustuu huomattavaan määrään työtunteja, jotka ovat olleet aiheettomia ja tarpeettomia asian käsittelyyn nähden. Lisäksi tuntimäärät ovat huomattavan suuria, kun otetaan huomioon, että valittaja on asianosainen, joka olisi joka tapauksessa perehtynyt päätöksiin ja niihin liittyviin asiakirjoihin.
Valittaja on esittänyt, että vasta hankintayksikön vastineen antamisen jälkeen se on kyennyt osoittamaan valituksenalaisen päätöksen virheellisyyden pisteytyksen ja soveltuvuusvaatimusten täyttymisen osalta. Nämä ovat asian kannalta merkityksellisiä väitteitä. Hankintayksikön väitteet valittajan oikeudenkäyntikulujen määrästä ovat perusteettomia, kun otetaan huomioon hankintayksikön oma kuluvaatimus.
Asia markkinaoikeuden diaarinumero 450/2024
Valitus
Vaatimukset
Ark-byroo oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen, käsittelee markkinaoikeuden asiat diaarinumerot 169/2024 ja 450/2024 yhdessä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Edelleen valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut 3.060 eurolla lisättynä arvonlisäveron ja oikeudenkäyntimaksua vastaavalla määrällä viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteet ovat virheelliset, eikä hankintamenettelyn keskeyttäminen ole perustunut todellisiin ja perusteltuihin syihin. Hankintaoikaisupäätöksessä tarjouskilpailusta suljettu erään toisen tarjoajan tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen ja sen tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta on ollut lainmukainen ratkaisu.
Toisin kuin valituksenalaisen hankintapäätöksen perusteluissa on todettu, valittaja ei ole esittänyt valituksessaan markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024, että tarjottavien henkilöiden osalta edelletyt työkokemuksen vähimmäis- ja pisteytettävät vaatimukset olisivat olleet epäselviä ja tämän vuoksi tarjousten vertailussa annetut pisteet ovat virheellisiä tai että tarjouspyynnön epäselvyyksien vuoksi tarjoajien saamat pistemäärät eivät olisi olleet keskenään vertailukelpoisia.
Hankintayksikkö on tullut samaan lopputulokseen kuin mitä valittaja on esittänyt vastaselityksessään hankintamenettelyn virheiksi markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024. Hankintayksikkö ei ole kuitenkaan valinnut valittajan hyväksyttävää tarjousta. Mikäli tarjouskilpailussa saadaan yksikin tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä tarjous, on sopimus tehtävä tämän tarjoajan kanssa. Tällainen tilanne ei ole peruste kilpailutuksen uudelleen aloittamiselle.
Kilpailutuksen uudelleen aloittaminen mahdollistaisi hankinnan laatuvaatimusten muuttamisen, aiemmassa tarjouskilpailussa annettujen virheellisten tarjousten korjaamisen sekä toisten tarjoajien hintatietojen hyödyntämisen uuden kilpailutuksen hinnoittelussa. Tarjoajat eivät olisi uudessa tarjouskilpailussa enää yhdenvertaisessa asemassa.
Valituksenalainen hankintaoikaisupäätös tulee oikaista uudella päätöksellä, joka perustuu hankintailmoituksessa todettuihin perusteisiin.
Vastine
Vaatimukset
Vantaan kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.200 eurolla viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintamenettely on keskeytetty todellisesta ja perustellusta syystä.
Tarjouspyyntö on koskenut 33 eri osa-aluetta. Tarjouspyynnön liitteet on pyritty laatimaan sellaisiksi, että niitä voidaan käyttää kaikissa hankinnan osa-alueissa samanlaisina. Tämän vuoksi on mahdollista, että kaikki tarjouspyynnön liitteet eivät ole olleet täysin selkeät ja yksiselitteiset kaikkien vaatimusten osalta jokaisessa hankinnan osa-alueessa. Myös tarjouspyynnössä edellytettyjen referenssien vastaavuudessa ja laajuudessa on voinut olla tulkinnanvaraisuutta, koska referenssivaatimukset on pyritty esittämään niin, että samoja vaatimuksia voidaan käyttää kaikissa hankinnan 33 osa-alueessa.
Valittaja on 7.2.2024 tehdystä hankintaoikaisupäätöksestä § 7 tekemässään valituksessa esittänyt tarjouspyynnön laatupisteiden ja tarjousten pisteytyksen olleen tulkinnanvaraiset. Valituksessa on lisäksi esitetty, että hankintayksikkö on pisteyttänyt tarjoukset virheellisesti ja että hankintapäätös on ollut virheellinen. Kyseisessä valituksessa on edelleen esitetty, että valittajan tarjous olisi tullut valituksi hankinnan osa-alueessa 27. Vaikka muiden tarjoajien tarjoukset olisi suljettu tarjouskilpailun ulkopuolelle, hankintamenettely olisi voitu keskeyttää myös siitä syystä, että hyväksyttyjä tarjouksia olisi ollut vain yksi.
Valittajan vaatimukset eivät pääosin koske hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaa päätöstä, joten ne on hylättävä perusteettomina.
Vastaselitys
Valittaja on esittänyt, ettei hankintayksikkö ole yksilöinyt yhtään tarjouspyynnössä tai sen liitteissä ollutta epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta. Pelkkä epäselvyyksien mahdollisuus ei ole peruste hankinnan keskeyttämiselle. Ainoastaan yksi tarjoaja on esittänyt, että tarjouspyynnössä olisi ollut epäselvyyksiä.
Hankintayksikkö ei ole oikaissut yhdenkään tarjoajan osalta pisteytystä 7.2.2024 tekemässään hankintaoikaisupäätöksessä § 7. Pisteytyksen perusteiden väitetyillä mahdollisilla epäselvyyksillä ei ole ollut vaikutusta päätöksentekoon. Valittajan valituksessa ei ole viitattu pisteytykseen, eikä valittaja ole miltään osin esittänyt, että tarjottavien henkilöiden osalta edellytetyt työkokemuksen vähimmäisvaatimukset ja vertailuperusteet olisivat olleet epäselviä ja että tämän vuoksi tarjousten vertailussa annetut pisteet olisivat olleet virheelliset. Valittaja on lähtenyt siitä, että vaatimukset ovat olleet selkeitä ja että pisteytyksen virheellisyys johtuu siitä, että hankintayksikkö ei ole noudattanut hankintailmoituksessa toteamiaan pisteytysperusteita.
Hankintayksikkö kykenisi virheettömässä hankintamenettelyssä suorittamaan riittävän tarjousvertailun hintojen osalta ja näin hankintamenettelyn keskeyttämiselle ei muodostu perustetta siitä, että virheettömässä menettelyssä hyväksyttäviä tarjouksia todettaisiin olevan vain yksi. Hankintayksikön vastineen liitteet eivät myöskään tue julkiseksi ilmoitetun sisällön osalta hankintayksikön väitettä mahdollisesta epäselvyydestä hankinta-asiakirjoissa.
Valittajan vaatimukset liittyvät niihin seuraamuksiin, jotka aiheutuisivat siitä, että hankinnan keskeyttäminen vahvistettaisiin ja sen seurauksena keskeytyisi markkinaoikeuden käsittely asiassa diaarinumero 169/2024 ilman ratkaisua pääasiassa. Tällöin jäisi voimaan myös aiemmin tehdyn päätöksen väliaikainen täytäntöönpano.
Hankintayksikön vaatimus oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta on perusteeton.
Markkinaoikeuden ratkaisu asiassa markkinaoikeuden diaarinumero 169/2024
Pääasiaratkaisu
Valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 200.000 euroa. Valittaja on edelleen vaatinut, että markkinaoikeus antaa sille tiedon kahden muun puitejärjestelyyn hankinnan osa-alueessa 27 valitun tarjoajan tarjouksista sekä varaa valittajalle tilaisuuden täydentää valitustaan.
Hankintayksikkö on 5.6.2024 tehnyt hankintaoikaisupäätöksen § 8, jossa se on poistanut hankintaoikaisupäätöksensä 7.2.2024 § 7 hankinnan osa-alueessa 27 ja ratkaissut tältä osin asian uudelleen keskeyttämällä hankintamenettelyn.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 134 §:n 3 momentin mukaan, jos hankintayksikkö korjaa hankintapäätöksensä tai muun ratkaisunsa hankintaoikaisuna siten, että markkinaoikeudelle valituksen tehneellä ei ole enää oikeussuojan tarvetta eikä tarvetta saada perusteltua päätöstä, markkinaoikeus voi poistaa tällaisen asian käsittelystään antamatta pääasiasta ratkaisua.
Hankintalain 134 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 226) mukaan pykälä vastaa aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 82 §:ssä (321/2010) säädettyä. Viimeksi mainitun pykälän 3 momentin esitöissä (HE 190/2009 vp s. 57) on todettu, että jos hankintayksikkö korjaa hankintapäätöksensä tai muun toimenpiteen hankintaoikaisuna joko omasta aloitteestaan tai asianosaisen esittämästä vaatimuksesta, markkinaoikeus voi poistaa tällaisen asian käsittelystään pääasiaratkaisua antamatta silloin, kun korjaustoimenpide on suoritettu oikein. Tuolloin valittajalla ei ole enää oikeussuojan tarvetta eikä tarvetta saada perusteltua ratkaisua. Siinä tilanteessa, että asia on vireillä markkinaoikeudessa valituksena ja hankintayksikön korjaamistoimet ovat virheellisiä ja johtavat hakijan aseman heikentymiseen, asian käsittely jatkuu markkinaoikeudessa.
Hankintayksikkö on hankintaoikaisupäätöksestä ilmenevällä tavalla keskeyttänyt hankintamenettelyn.
Edellä esitetyn perusteella ja kun otetaan huomioon se, että hankintalain 132 §:n 1 momentissa hankintaoikaisun on todettu tarkoittavan virheellisen päätöksen poistamista tai hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun peruuttamista ja asian ratkaisemista uudelleen, markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on hankintaoikaisupäätöksellään poistanut aiemmin tekemänsä hankintaoikaisupäätöksen 7.2.2024 § 7.
Hankintaoikaisupäätöksen 7.2.2024 § 7 poistamisen vuoksi hankintayksikkö ei voi enää tehdä sen perusteella hankintasopimusta tai panna päätöstä muutoinkaan täytäntöön, ja mainittu hankintaoikaisupäätös on siten menettänyt merkityksensä. Edellä todetusta seuraa, ettei valittajalla ole oikeussuojan tarvetta saada pääasiavaatimuksiaan hyväksytyiksi eikä tarvetta saada asiassa markkinaoikeuden perusteltua päätöstä siitä, oliko hankintayksikkö hankintaoikaisupäätöksen 7.2.2024 § 7 osalta menetellyt valittajan esittämin tavoin julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Ottaen huomioon hankintalain 134 §:n 3 momentissa todettu ja se, ettei valittaja ole miltään osin peruuttanut valitustaan markkinaoikeudessa, markkinaoikeus katsoo, että asia on poistettava käsittelystä antamatta siinä pääasiaratkaisua.
Asian käsittelystä poistamisen vuoksi asiassa ei ole tarpeen lausua hankintaoikaisupäätöksen 7.2.2024 § 7 täytäntöönpanon väliaikaista kieltämistä koskevasta valittajan vaatimuksesta.
Tiedon antaminen asiakirjasta
Valittaja on vaatinut, että sille annetaan tieto Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy:n tarjousten salassa pidettäviksi merkityistä yksikköhinnoista ja hankinnan osa-alueessa 27 palveluun nimettyjen henkilöiden ansioluetteloista ja referensseistä. Valittajan mukaan sillä on muun ohella muiden vastaavien hankintojen lopputulosten vuoksi perusteltu syy epäillä, että tarjousvertailua ja tarjousten pisteytystä ei ole tehty asianmukaisesti hankinnan osa-alueessa 27.
Markkinaoikeus toteaa, että puheena olevat hankintamenettelyssä salassa pidettäviksi määrätyt tiedot on toimitettu markkinaoikeudelle osana oikeudenkäyntiaineistoa. Asiassa on siten valittajan vaatimuksen johdosta kysymys oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetun lain 7 §:ssä tarkoitetun oikeudenkäyntiasiakirjan saamisedellytyksistä oikeudenkäynnin osapuolena.
Oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetun lain 8 §:n mukaan oikeudenkäyntiasiakirjan julkisuudesta ja salassapidosta on voimassa, mitä asiakirjan julkisuudesta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (julkisuuslaki) tai muussa laissa säädetään, jollei oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetussa laissa toisin säädetä. Saman pykälän mukaan hallintotuomioistuin voi kuitenkin salassapitosäännösten estämättä antaa oikeudenkäyntiasiakirjasta tiedon siinä laajuudessa kuin se on tarpeen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin taikka asiaan liittyvän tärkeän yleisen tai yksityisen edun turvaamiseksi.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä, asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Julkisuuslain 11 §:ssä säädetään asianosaisen oikeudesta tiedonsaantiin. Pykälän 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Pykälän 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetun lain 9 §:ssä säädetään asianosaisen oikeudesta tiedonsaantiin. Pykälän 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuolena olevalla asianosaisella on oikeus saada tieto muustakin kuin julkisesta oikeudenkäyntiasiakirjasta, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn, jollei mainitun pykälän 2 tai 3 momentista muuta johdu. Pykälän 3 momentin mukaan hallintotuomioistuin voi kuitenkin jättää antamatta muun ohella julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa mainitun salassa pidettäväksi säädetyn tiedon, jos tiedon antamatta jättäminen on välttämätöntä salassapitosäännöksessä tarkoitetun edun suojaamiseksi eikä tiedon antamatta jättäminen vaaranna oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista.
Edellä mainittua oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetun lain 9 §:ää koskevassa hallituksen esityksessä (HE 12/2006 vp s. 28) on todettu, että harkittaessa tiedon antamatta jättämistä 3 momentin perusteella on otettava huomioon tiedon ilmaisemisesta aiheutuva haitta tai vahinko niille eduille, joiden suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty julkisuuslaissa. Näitä etuja ovat yksityisyyden, terveyden ja lapsen edun turvaaminen, liike- ja ammattisalaisuuksien ja niiden rinnastettavien yritystoimintaa koskevien tietojen suojaaminen, yleinen järjestys ja turvallisuus sekä muu erittäin tärkeä yksityinen tai julkinen etu. Tieto voidaan jättää antamatta asianosaiselle vain, kun tämä on välttämätöntä salassa pidettäväksi säädettyjen etujen suojelemiseksi eikä tiedon antamatta jättäminen vaaranna oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista.
Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä (tuomio 17.11.2022, Antea Polska ym., C-54/21, EU:C:2022:888) on todettu, että julkisia hankintoja koskevien unionin sääntöjen päätavoite on hankintojen avaaminen vääristymättömälle kilpailulle ja että tämän tavoitteen saavuttamiseksi on tärkeää, että hankintaviranomaiset eivät paljasta julkisia hankintoja koskevia sopimusten tekomenettelyjä koskevia tietoja, joiden sisältöä voitaisiin käyttää kilpailun vääristämiseen joko meneillään olevassa sopimuksentekomenettelyssä tai myöhemmissä sopimuksentekomenettelyissä (49 kohta). Luottamuksellisten tietojen suojaamisen periaate on kuitenkin sovitettava yhteen tehokkaan oikeussuojan vaatimusten kanssa (50 kohta). Hankintaviranomainen voi erityisesti toimittaa yhteenvetona tiettyjä tarjousta koskevia tietoja ja tämän tarjouksen tekniset ominaisuudet siten, että luottamuksellisia tietoja ei voida yksilöidä. Olettaen, että tiedot, jotka eivät ole luottamuksellisia, riittävät siihen, että hylätyn tarjoajan oikeutta tehokkaisiin muutoksenhakukeinoihin kunnioitetaan, hankintaviranomainen voi pyytää toimijaa, jonka tarjous on hyväksytty, toimittamaan sille luottamuksellisia tietoja sisältävistä asiakirjoista version, joka ei ole luottamuksellinen (67 kohta).
Unionin tuomioistuin on edellä mainitussa tuomiossaan todennut lisäksi, että koska tarjoajan kokemus ei yleensä ole salaista, sen kilpailijoilta ei lähtökohtaisesti voida evätä kyseiseen kokemukseen liittyviä tietoja muun ohella liikesalaisuuden käsitteen perusteella (75 kohta). Tarjoajien on joka tapauksessa avoimuuden ja hyvän hallinnon ja tehokkaan oikeussuojan vaatimusten noudattamisen varmistamiseksi saatava tutustua ainakin niiden tietojen keskeiseen sisältöön, jotka kukin tarjoaja on toimittanut hankintaviranomaiselle kyseessä olevaa julkista hankintaa koskevan sopimuksen kannalta merkityksellisestä kokemuksestaan ja referenssikohteista, joilla tämä kokemus voidaan osoittaa (76 kohta).
Korkein hallinto-oikeus katsoi vuosikirjapäätöksessään KHO 2007:83, että tarjouksen yksikköhinnat liittyivät tarjouksen antaneen yrityksen elinkeinotoimintaan ja että hintojen joutuminen kilpailevien elinkeinonharjoittajien tietoon antaisi näille kilpailuetua. Kyseinen yhtiö halusi lisäksi pitää yksikköhinnat salaisuuksinaan, ja yhtiöllä oli päätöksen mukaan objektiivisesti arvioiden salassapitointressi. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon se, että tuolloin voimassa olleen julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan sanamuodon mukaan tarjouksen hinta on tarjouksen tekijän liike- ja ammattisalaisuus, josta asianosaisella on kuitenkin oikeus saada tietoa, yksikköhintoja oli päätöksen mukaan pidettävä yhtiön liikesalaisuuksina.
Markkinaoikeus toteaa, että Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy:n tarjouksista ilmenevät nimettyjen asiantuntijoiden tuntikohtaiset yksikköhinnat liittyvät yhtiöiden elinkeinotoimintaan, ja hintojen joutuminen kilpailevien elinkeinonharjoittajien tietoon on omiaan antamaan viimeksi mainituille kilpailuetua. Kyseisiä tietoja ei voida edes yhdessä pitää tarjousten julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa tarkoitettuna kokonaishintana, vaikka tarjouspyynnössä on sinänsä kuvattu yksikköhintojen vertailun pohjana olevat henkilöryhmäkohtaiset hankintamäärät. Yhtiöt ovat lisäksi esittäneet hankintayksikölle tietojen olevan liikesalaisuuksia. Arco Architecture Company Oy ja HMT Arkkitehdit Oy:llä on katsottava olevan objektiivisesti arvioiden salassapitointressi yksikköhintoihinsa. Kyseisiä yksikköhintoja on näin ollen pidettävä yhtiöiden liikesalaisuuksina. Asiaa ei anna aihetta arvioida toisin se, että voimassa olevassa julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa ei oteta kantaa tarjoushinnan asemaan sen tekijän liikesalaisuutena.
Myös Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy:n tarjouksissaan nimeämien henkilöiden ansioluettelot ja referenssitiedot liittyvät yhtiöiden elinkeinotoimintaan. Vaikka unionin tuomioistuimen asiassa C-54/21 antaman tuomion 75 kohdassa on todettu, ettei tarjoajan kokemus yleensä ole salassa pidettävää, on nyt kyseessä olevissa tiedoissa kyse yksittäisen asiantuntijan ansioluettelosta ja referenssiasiakirjoista ilmenevistä kokemustiedoista. Elinkeinonharjoittajan liiketoiminnan harjoittamiselle keskeistä asiantuntijaa voidaan nyt kyseessä olevissa palveluissa pitää elinkeinonharjoittajan erityisen merkittävänä resurssina.
Markkinaoikeus toteaa, että nyt kyseessä olevissa asioissa Architecture Company Oy:llä ja HMT Arkkitehdit Oy:llä on katsottava olevan objektiivinen salassapitointressi edellä mainittuihin referenssien yksityiskohtia koskeviin tietoihin, joita ei ole toimitettu valittajalle, ja että mainittujen voittaneen tarjoajan liiketoiminnan harjoittamisen yksityiskohtia koskevien tietojen antaminen mainittujen yhtiöiden kilpailijana toimivalle valittajalle olisi omiaan aiheuttamaan niille taloudellista vahinkoa. Kyseisiä tietoja on näin ollen pidettävä niiden liikesalaisuuksina. Tietojen antamatta jättäminen on välttämätöntä salassapitosäännöksessä tarkoitetun edun eli liikesalaisuuksien suojaamiseksi.
Markkinaoikeus toteaa lisäksi, että valittajalle on annettu asiassa puitejärjestelyyn valittujen kahden muun tarjoajan tarjousasiakirjoista unionin tuomioistuimen asiassa C-54/21 antaman tuomion 67 kohdassa tarkoitetut versiot, jotka eivät hankintayksikön mukaan sisällä liikesalaisuuksia eivätkä ole luottamukselliset.
Markkinaoikeus katsoo edelleen merkitykselliseksi sen, että hankintayksikkö on esillä olevissa asioissa toimittanut valittajalle unionin tuomioistuimen asiassa C-54/21 antamassaan tuomiossa tarkoitetun yhteenvedon Arco Architecture Company Oy:n ja HMT Arkkitehdit Oy:n referenssiluetteloista, joista on poistettu luottamukselliset liikesalaisuudet. Kun vielä otetaan huomioon asian poistaminen käsittelystä pääasiaratkaisua antamatta, markkinaoikeus katsoo, ettei valittajan pyytämillä edellä mainittujen yhtiöiden referenssitiedoilla ole merkitystä asiakokonaisuuden arvioinnissa sillä tavalla, että tiedon antamatta jättäminen vaarantaisi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisen. Näin ollen tiedon antamista asiakirjasta koskeva valittajan vaatimus on hylättävä.
Markkinaoikeuden ratkaisu asiassa markkinaoikeuden diaarinumero 450/2024
Ratkaisun perustelut
Sovellettavat oikeusohjeet
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Viimeksi mainitun säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on tuotu esiin, että hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Esitöiden mukaan hankintamenettelyn keskeyttämiseen on oikeuskäytännössä suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallinnutta tulkintakäytäntöä. Esitöissä on tuotu esiin, että oikeuskäytännössä hyväksyttävinä hankinnan keskeyttämisen perusteina on pidetty muun ohella sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi tai hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Viimeksi mainitun pykälän 2 momentin esitöissä (HE 182/2010 vp s. 23) on vielä todettu, että päätöksen perusteluista tulee käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita.
Asian arviointi
Valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen perusteluissa on todettu muun ohella, että hankinnan osa-alueessa 27 eräs toinen tarjoaja on pyytänyt hankintayksikköä kumoamaan tekemänsä virheellisen hankintaoikaisupäätöksen osa-alueen 27 osalta sekä korjaamaan virheellisen menettelynsä tai toissijaisesti järjestämään uuden tarjouskilpailun. Perustelujen mukaan kyseinen tarjoaja on katsonut, että hankintayksikkö on perusteettomasti hylännyt sen tarjouksen ja että tarjouspyynnössä on havaittu epäselvyyksiä, jotka voidaan korjata vain uudessa tarjouskilpailussa.
Valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen perusteluissa on lisäksi todettu, että valittaja on tehnyt hankintaoikaisupäätöksestä valituksen markkinaoikeuteen, jossa se on katsonut, että tarjottavien henkilöiden osalta edelletyt työkokemuksen vähimmäis- ja pisteytettävät vaatimukset ovat olleet epäselviä ja tämän vuoksi tarjousten vertailussa annetut pisteet ovat virheellisiä. Hankintaoikaisupäätöksen perustelujen mukaan valittaja on esittänyt, että tarjouspyynnön epäselvyyksien vuoksi tarjoajien saamat pistemäärät eivät ole olleet keskenään vertailukelpoisia.
Valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksen perusteluissa on edelleen todettu, että hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä ja että tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmenneet epäselvyydet ovat sen laatuisia, ettei niitä voida oikaista uudella hankintapäätöksellä.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei saa kuitenkaan olla tarjoajien kannalta syrjivää tai epätasapuolista. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut virheelliseksi tai tulkinnanvaraiseksi, ja sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous.
Valituksenalaisessa hankintaoikaisupäätöksessä on hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteena todettu tarjouspyyntöasiakirjojen epäselvyys. Vaikka valittaja ei ole markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024 tai 450/2024 nimenomaisesti esittänyt hankintamenettelyn tarjouspyyntöasiakirjojen olleen epäselvät ja vaikka valittaja on esittänyt valituksenalaisessa hankintaoikaisupäätöksessä mainitun toisen tarjoajan tarjouspyynnön epäselvyyttä koskevien väitteiden olevan virheelliset, sekä valittaja, hankintayksikkö että valituksenalaisessa hankintaoikaisupäätöksessä mainittu eräs toinen tarjoaja ovat olleet markkinaoikeudessa erimielisiä hankinnan osa-alueessa 27 saapuneiden tarjousten ansioista ja hyväksyttävyydestä tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella. Hankintayksikkö on voinut pitää tarjouspyyntöasiakirjojen selkeyttämistä perusteltuna tapana poistaa edellä mainittuja erimielisyyksiä. Tähän nähden ja asiassa esitetty selvitys huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että hankintayksiköllä on ollut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiseen tarjouspyyntöasiakirjojen epäselvyyteen vedoten. Asiassa ei myöskään ole käynyt ilmi, että hankintayksikkö olisi hankintamenettelyn keskeyttäessään menetellyt valittajaa tai muita tarjoajia kohtaan syrjivästi tai pyrkivän tähän mahdollisissa myöhemmissä hankintamenettelyissä.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankintasäännösten vastaisesti keskeyttäessään hankintamenettelyn. Valitus on näin ollen hylättävä pääasian osalta.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen markkinaoikeuden asioissa diaarinumerot 169/2024 ja 450/2024
Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.
Hankintayksikkö on poistanut markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024 valituksenalaisen hankintaoikaisupäätöksensä ja ratkaissut asian uudelleen keskeyttämällä hankintamenettelyn vasta sen jälkeen, kun valitus on saapunut markkinaoikeuteen.
Valittajan valituksensa perusteluina markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024 on ollut muiden tarjousten saamien vertailupisteiden virheellisyys. Hankintaoikaisupäätöksessä 5.6.2024 § 8 hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteena on puolestaan esitetty tarjouspyyntöasiakirjojen epäselvyys. Vaikka seikat, joihin valittaja on vedonnut valituksensa perusteluina, eivät ole samoja, joilla hankintayksikkö on perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä, ja vaikka valittajakin on tämän todennut markkinaoikeudessa, on hankintayksikkö viitannut tarjouspyyntöasiakirjojen epäselvyyden osalta myös valittajaan ja sen väitteisiin markkinaoikeudessa. Hankintayksikön itse virheellisiksi katsomilla tarjouspyyntöasiakirjoilla on näin ollen hankintayksikön näkemyksen mukaan ollut merkitystä valittajan valituksen arvioinnissa markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024. Ottaen huomioon, että tarjouspyyntöasiakirjat ovat omiaan vaikuttamaan tarjousvertailun toteuttamiseen, markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikön oman toiminnan voidaan katsoa asiassa vaikuttaneen valittajan oikeudenkäyntikulujen syntymiseen siinä määrin, että hankintayksikkö on velvoitettava korvaamaan asiassa diaarinumero 169/2024 valittajan oikeudenkäyntikulut markkinaoikeuden kohtuulliseksi harkitsemalla määrällä, joka sisältää oikeudenkäyntimaksua vastaavan määrän.
Ark-byroo oy on esittänyt, että yhtiön omaan työhön perustuvaan oikeudenkäyntikuluvaatimukseen tulee lisätä arvonlisäveron osuus. Arvonlisäverolain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan arvonlisäveroa suoritetaan liiketoiminnan muodossa Suomessa tapahtuvasta tavaran ja palvelun myynnistä. Valittajan toiminnassa oikeudenkäynnin osapuolena ei ole kyse tavaran tai palvelun myynnistä, joten korvattaviin oikeudenkäyntikuluihin ei tule lisätä arvonlisäveron määrää.
Asian näin päättyessä hankintayksikkö saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024.
Asiassa diaarinumero 450/2024 annettu ratkaisu huomioon ottaen valittaja saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan mainitussa asiassa.
Asiassa diaarinumero 450/2024 annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Näin ollen valittaja on velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 450/2024.
Lopputulos
Markkinaoikeus poistaa asian diaarinumero 169/2024 käsittelystä antamatta siinä pääasiaratkaisua.
Markkinaoikeus hylkää Ark-byroo oy:n vaatimuksen tiedon antamisesta asiakirjasta markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024.
Asian käsittelystä poistamisen vuoksi lausunnon antaminen hankintaoikaisupäätöksen 7.2.2024 § 7 täytäntöönpanon väliaikaista kieltämistä koskevasta vaatimuksesta raukeaa markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024.
Markkinaoikeus hylkää valituksen markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 450/2024.
Markkinaoikeus velvoittaa Vantaan kaupungin korvaamaan Ark-byroo oy:n oikeudenkäyntikulut 4.000 eurolla viivästyskorkoineen markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.
Markkinaoikeus hylkää Vantaan kaupungin vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 169/2024.
Markkinaoikeus velvoittaa Ark-byroo oy:n korvaamaan Vantaan kaupungin oikeudenkäyntikulut 1.200 eurolla viivästyskorkoineen markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 450/2024. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.
Muutoksenhaku
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Markus Ukkola ja Teemu Matikainen.
Huomaa
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.