Finlex - Etusivulle
Markkinaoikeus

29.9.2023

Markkinaoikeus

Markkinaoikeuden ja aiemman markkinatuomioistuimen ratkaisuja vuodesta 1979

MAO:437/2023

Asiasanat
FinMacGyver Oy > Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalot, julkinen hankinta, hankintailmoituksen virheellisyys, kynnysarvon ylittyminen
Tapausvuosi
2023
Antopäivä
Diaarinumero
141/2023

Asian tausta

Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalot (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 1.2.2023 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta kiinteistöhuoltoa, siivousta ja pieniä rakennustehtäviä koskevasta palveluhankinnasta ajalle 1.6.2023 — 31.12.2025 ja kahden vuoden optiokaudelle.

Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalojen hallitus on 29.3.2023 tekemällään hankintapäätöksellä 2/2023 valinnut Kiinteistöhuolto Hirvasoja Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen mukaan ollut 300.000 euroa.

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

FinMacGyver Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintapäätöksen.

Perustelut

Hankintayksikön hallituksen jäsen on ollut esteellinen, koska hän on samanaikaisesti toiminut toimitusjohtajana yhtiössä, joka on voittaneen tarjoajan vuokranantaja.

Vastine

Vaatimukset

Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalojen on katsottava vaatineen, että markkinaoikeus hylkää valituksen.

Perustelut

Valittaja ei ole täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisliikevaihtoa tai laatujärjestelmää koskevia vaatimuksia, minkä vuoksi valittajaa ei ole hyväksytty tarjousvertailuun.

Kuultavan lausunto

Kiinteistöhuolto Hirvasoja Oy on antanut lausunnon.

Vastaselitys

Valittaja on antanut vastaselityksen.

Muut kirjelmät

Markkinaoikeus on pyytänyt asianosaisia lausumaan hankinnan ilmoittamisen lainmukaisuudesta.

Hankintayksikkö ei ole sille varatusta edellä mainitusta tilaisuudesta huolimatta lausunut hankinnasta ilmoittamisen lainmukaisuudesta.

Kuultava on antanut pyydetyn lausuman.

Valittaja on ilmoittanut, ettei sillä ole asiassa lausuttavaa.

Perustelut

Hankinnasta ilmoittaminen

Korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen KHO 2015:151 mukaisesti markkinaoikeus voi ottaa viran puolesta tutkittavakseen muitakin hankintamenettelyn lainmukaisuuden arviointia koskevia perusteita kuin ne, joihin valittaja tai muut asianosaiset ovat nimenomaisesti vedonneet.

Asiassa on ensiksi arvioitava, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten mukaisesti, kun se on julkaissut kysymyksessä olevasta hankinnastaan kansallisen hankintailmoituksen.

Nyt kyseessä olevassa hankintamenettelyssä on kysymys kiinteistöhuollon, siivouksen ja pienten rakennustehtävien palveluhankinnasta ajalle 1.6.2023 — 31.12.2025 ja kahden vuoden optiokaudelle.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdassa, sellaisena kuin se on muutettu hankintalain 26 §:n 3 momentin ja Euroopan komission delegoidun asetuksen (EU) 2021/1952 nojalla, tarkoitettu palveluhankintojen EU-kynnysarvo on muiden kuin valtion keskushallintoviranomaisten osalta ollut hankintailmoituksen julkaisuajankohtana 215.000 euroa. Pykälän 2 momentin mukaan vähintään EU-kynnysarvojen suuruisiin hankintoihin sovelletaan muun ohella, mitä lain 7 luvussa (58 — 61 §) säädetään.

Hankintalain 27 §:n 1 momentin mukaan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä suurinta maksettavaa kokonaiskorvausta ilman arvonlisäveroa. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Arvoa laskettaessa on otettava huomioon myös hankinnan mahdolliset vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja hankintasopimukseen sisältyvät optio- ja pidennysehdot sekä ehdokkaille tai tarjoajille maksettavat palkkiot tai maksut.

Hankintalain 27 §:ää koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 118) mukaan hankinnan ennakoitua arvoa määritettäessä lähtökohtana on hankintayksikön oma arvio hankintasopimuksen arvosta. Hankintayksikkö on edellä todetuin tavoin julkaissut kansallisen hankintailmoituksen. Julkaistun hankintailmoituksen mukaan hankinnan ennakoitu arvo on ollut 300.000 euroa. Hankintayksikkö on lisäksi markkinaoikeudelle toimittamassaan vastineessa ilmoittanut palveluhankinnan ennakoiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi 300.000 euroa.

Markkinaoikeus toteaa, että edellä esitetyn perusteella hankinnan arvo on hankintayksikönkin käsityksen mukaan ylittänyt hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdassa palveluhankinnoille säädetyn 215.000 euron EU-kynnysarvon.

Hankintalain 58 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikön on toimitettava julkaistavaksi hankintailmoitus EU-kynnysarvot ylittävästä hankinnasta.

Hankintalain 59 §:n 1 momentin mukaan 58 §:ssä tarkoitetut ilmoitukset on tehtävä vakiolomakkeiden vahvistamisesta julkisiin hankintoihin liittyvien ilmoitusten julkaisemista varten ja täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 842/2011 kumoamisesta annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2015/1986 vahvistettuja vakiolomakkeita käyttäen.

Asiassa saadun selvityksen mukaan hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankinnasta edellä todetuin tavoin ainoastaan kansallisen hankintailmoituksen. Hankinnasta olisi tullut toimittaa julkaistavaksi Euroopan unionin laajuinen ilmoitus hankintalain 59 §:n 1 momentissa tarkoitettua vakiolomaketta käyttäen. Väärän ilmoituslomakkeen käyttäminen on vaikuttanut siihen, miten ilmoitus on ollut löydettävissä hakutoiminnoilla. Väärän ilmoituslomakkeen johdosta ne palveluntuottajat, jotka ovat etsineet ilmoitettuja EU-kynnysarvot ylittäviä palveluhankintoja, eivät ole voineet löytää hankintayksikön julkaisemaa hankintailmoitusta. Kun hankintayksikkö ei ole toimittanut julkaistavaksi EU-kynnysarvot ylittävää palveluhankintaa koskevaa ilmoitusta, sen menettely on ollut omiaan estämään potentiaalisia tarjoajia osallistumasta tarjouskilpailuun, ja se on menetellyt hankinnassaan julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö on hankinnasta ilmoittamisen osalta menetellyt hankinnassaan hankintasäännösten vastaisesti. Asiassa on näin ollen harkittava hankintalaissa säädettyjen seuraamusten määräämistä.

Edellä mainittu hankintamenettelyn virheellisyys sekä jäljempänä seuraamusten osalta lausuttu huomioon ottaen asiassa ei ole tarpeen lausua muista hankintamenettelyn virheellisyyttä koskevista väitteistä.

Seuraamusten määrääminen

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu. Näin ollen muutoksenhaun kohteena oleva hankintapäätös voidaan hankintalain 154 §:n 1 momentin nojalla tältä osin kumota ja sen täytäntöönpano kieltää.

Hankintalain 161 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeus voi asettaa kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon.

Koska jo hankintamenettelyä koskeva hankintailmoitus on ollut hankintasäännösten vastainen, hankintayksikön virheellinen menettely voidaan tässä tapauksessa korjata vain siten, että hankinnasta järjestetään kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Mikäli Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalot aikoo edelleen toteuttaa kiinteistöhuollon, siivouksen ja pienten rakennustehtävien palveluhankinnan julkisena hankintana, sen on järjestettävä tältä osin uusi tarjouskilpailu, jossa on otettava huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.

Lopputulos

Markkinaoikeus kumoaa Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokratalojen hallituksen 29.3.2023 tekemän hankintapäätöksen 2/2023. Markkinaoikeus kieltää Kiinteistö Oy Pielaveden Vuokrataloja tältä osin tekemästä hankintasopimusta sanotun päätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön nyt asetetun 25.000 euron sakon uhalla.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Maarika Joutsimo ja Mika Kuuppo.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sivun alkuun