MAO:H458/2022
- Asiasanat
- Taksi Hietala Oy > Muonion kunta, julkinen hankinta, hankintamenettelyn keskeyttäminen
- Tapausvuosi
- 2022
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 350/2022
Asian tausta
Muonion kunta (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 3.6.2022 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta kutsutaksiliikenteen palveluhankinnasta ajalle 1.8.2022 — 31.12.2024 ja mahdolliselle yhden vuoden optiokaudelle.
Muonion kunnan elinvoimalautakunta on 28.6.2022 tekemällään hankintapäätöksellä § 70 valinnut Taksi Hietala Oy:n tarjouksen.
Muonion kunnan elinvoimalautakunta on 29.8.2022 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä § 80 kumonnut 28.6.2022 tehdyn hankintapäätöksen § 70, päättänyt keskeyttää hankintamenettelyn ja käynnistää uuden hankintamenettelyn.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 72.000 euroa.
Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
Taksi Hietala Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevan päätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Toissijaisesti valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 7.000 euroa. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 17.630 eurolla viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintayksikkö on keskeyttänyt hankintamenettelyn hankintasäännösten vastaisesti ilman todellista ja perusteltua syytä.
Hankintayksikkö on perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä tarjouspyynnön ristiriitaisuudella. Hankintayksikön mukaan tarjouspyynnössä on yhtäältä pyydetty tarjoajia esittämään hinnan lisäksi muut liikennepalvelun ehdot ja toisaalta ilmoitettu, että eri vaihtoehtoja ei sallita. Tosiasiassa tarjouspyyntö ei kuitenkaan ole ollut ristiriitainen. Alalla ammattimaisesti toimivat tarjoajat ovat ymmärtäneet, että eri vaihtoehdoilla on tarkoitettu vaihtoehtoisia tarjouksia, ei tarjouspyynnössä itsessään tarkoitettuja muita ehtoja. Tarjouspyyntö on mahdollistanut erilaisten kokonaisuuksien tarjoamisen ilman, että kysymyksessä on ollut vaihtoehtoinen tarjous. Tarjouspyynnössä on ollut mahdollista ilmoittaa myös muita ehtoja kuin hinta.
Alan ammattimaiselle toimijalle ei ole voinut jäädä epäselväksi, mihin kohteeseen hankintayksiköllä on ollut tosiasiallinen tarkoitus hankkia palvelu. Kutsutaksipalvelu Kolarin rautatieaseman ja Muonion Matkahuollon välillä on ollut vakiintunut.
Hankintayksikön tosiasiallinen tavoite on ollut valittajan tai valittajan tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta, mitä voidaan pitää epätasapuolisena ja syrjivänä.
Hankinnan keskeyttämistä koskeva päätös on perusteltu virheellisesti, koska päätöksen perusteluina on käytetty paikkansa pitämättömiä seikkoja.
Vastine
Vaatimukset
Muonion kunta on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa Taksi Hietala Oy:n korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.809,34 eurolla viivästyskorkoineen.
Perustelut
Tarjouspyyntö on ollut tulkinnanvarainen. Tarjouksen jättäneet tarjoajat ovat selvästi tulkinneet sitä eri tavoin, koska palvelua on tarjottu erilaisella laajuudella eri tarjoajien toimesta. Yksi tarjoaja on huomioinut tarjouksensa yksikköhinnassa Muonion kunnan alueen kokonaisuudessaan, kun taas toinen tarjoaja on määritellyt tarjouksensa yksikköhinnan kattamaan matkan Kolarin rautatieaseman ja Muonion Matkahuollon välillä. Tulkinnanvaraisen tarjouspyynnön vuoksi tarjousten yhteismitallisuus ja vertailukelpoisuus ei ole täysin toteutunut.
Tarjouskilpailuun potentiaalisesti osallistuvat tarjoajat eivät ole voineet tietää, millainen palvelu on ollut paikallisesti vakiintunutta.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen ja hankintamenettelyn uudelleen käynnistäminen on ollut tasapuolisin, syrjimättömin ja yhdenvertaisin ratkaisu.
Vastaselitys
Valittaja on esittänyt muun ohella, ettei tarjouspyyntö ole ollut objektiivisesti arvioituna epäselvä. Hankinnan kohde on ollut vakiintunut ja perustunut Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämään rahoitukseen Kolarin rautatieaseman ja Muonion kirkonkylän välistä kutsutaksipalvelua varten. Palvelu ei ole kattanut koko Muonion kunnan aluetta.
Hankinnan keskeyttäminen on joka tapauksessa ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista ja valittajaa syrjivää. Hankintayksikkö on myös kohdellut tarjoajia epäyhdenvertaisesti. Sen myöhemmässä hankintamenettelyssä on ollut enemmän epäselvyyksiä ja tulkinnanvaraisuuksia, mutta sitä ei ole keskeytetty. Hankintayksikkö on tosiasiassa pyrkinyt suosimaan erästä tarjoajaa, mitä ilmentää se, että uudessa hankintamenettelyssä valituksi on tullut tarjoaja, jonka omistaja on hankintayksikön kunnanhallituksen jäsen. Lisäksi hankintayksikkö on tehnyt valituksenalaisen hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevan päätöksensä varaamatta valittajalle tilaisuutta tulla kuulluksi.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Perustelut
Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet
Asiassa on valituksessa esitetyn perusteella kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten vastaisesti keskeyttäessään hankintamenettelyn.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Mainitun pykälän esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan säännös on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleeseen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.
Viimeksi mainitun säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on todettu, että hankintamenettelyn keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyykin ennallaan. Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi.
Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on edelleen todettu, että oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella tarjouspyynnön osoittautumista tulkinnanvaraiseksi tai virheelliseksi ja sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. Hyväksyttävinä keskeyttämisperusteina on pidetty myös hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on lisäksi todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintamenettelystä
Hankintayksikkö on pyytänyt 2.6.2022 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia kutsuliikenteenä toteutettavaa henkilökuljetusta varten. Tarjouspyynnön mukaan hankinnan kohteena on menevä ja tuleva liikenne seuraavasti ”Muonion kunnan alue — Kolarin rautatieasema — Muonion kunnan alue”.
Tarjouspyynnön mukaan tarjouksen jättäjien on tullut määräajassa ilmoittaa henkilöliikenteeseen liittyvä tarjoushinta ja muut tarjouksenjättäjän liikennöinnille esittämät ehdot.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankintasopimuksen tekoperusteet” on todettu, että hinta ei ole ainoa myöntämisperuste ja että kaikki perusteet on mainittu pelkästään hankinta-asiakirjoissa.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Vertailuperusteiden määrittely järjestelmässä” on todettu ”Halvin hinta”.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Tietoa eri vaihtoehdoista” on esitetty, ettei eri vaihtoehtoja hyväksytä.
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan on tullut tarjouksessaan ilmoittaa ”Perushinta / suunta (€/ajokerta/suunta)”. Tältä osin tarjouspyynnössä on todettu, että kohteen hinta kysytään ja se vaikuttaa vertailuhintaan. Lisäksi tarjoajan on tullut ilmoittaa vastaava hinta optiovuodelle 2025. Tämän osalta tarjouspyynnössä on todettu, että se ei vaikuta vertailuhintaan.
Hankintayksikkö on 28.6.2022 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut edullisimman tarjouksen antaneen tarjoajan tarjouksen. Tarjousten vertailutaulukosta ja tarjouskilpailussa annetuista tarjouksista ilmenee, että hankintapäätöksellä on valittu tarjous, jossa edellä mainittu ”Perushinta / suunta” on ollut alhaisin.
Hankintayksikkö on kaksi oikaisuvaatimusta saatuaan 29.8.2022 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä kumonnut edellä mainitun 28.6.2022 tehdyn hankintapäätöksen, keskeyttänyt hankintamenettelyn ja päättänyt käynnistää uuden hankintamenettelyn. Hankintaoikaisupäätöksessä on todettu hankintayksikön näkemykseksi, että tarjouspyyntöä on voitu pitää epäselvänä ja tulkinnanvaraisena. Epäselvänä on pidetty sitä, että toisaalta tarjouspyynnössä on pyydetty ilmoittamaan hinnan lisäksi muut ehdot, toisaalta taas on todettu, ettei eri vaihtoehtoja hyväksytä. Esittelijän päätösehdotuksessa, jonka Muonion kunnan elinvoimalautakunta on hyväksynyt, on todettu, että hankinta keskeytetään tulkinnanvaraisena pidettävän tarjouspyynnön vuoksi.
Arviointi
Tarjouspyyntö on hankintasäännösten mukaan laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Arvioitavana olevassa hankintamenettelyssä tarjoajia on tarjouspyynnössä pyydetty ilmoittamaan hinta ja muut ehdot. Tarjouksia on 28.6.2022 tehdyssä hankintapäätöksessä vertailtu tarjoajien ilmoittamien hintojen (”Perushinta / suunta”) perusteella tilanteessa, jossa yksi tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut tarjoavansa kuljetuksen vain tiettyyn paikkaan Muonion kunnan alueella ja lisäksi jatkoyhteyksiä lisähintaan. Asiassa esitetyn selvityksen mukaan eräs toinen tarjoaja on sittemmin puolestaan ilmoittanut huomioineensa tarjoushinnassaan Muonion kunnan alueen kokonaisuudessaan.
Markkinaoikeus toteaa, että tarjousten hinnoitteluperusteena käytettävä matka on jäänyt tarjouspyynnön perusteella ainakin osalle tarjoajista epäselväksi. Tarjouspyynnössä on lisäksi sallittu tarjoajien asettaa omia ehtojaan tarjouksille ja toisaalta taas todettu, etteivät vaihtoehtoiset tarjoukset ole sallittuja. Tämä on ollut omiaan lisäämään tarjousten antamisen lähtökohtiin liittyvää epäselvyyttä.
Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on harkintavaltansa puitteissa voinut pitää tarjouspyyntöä siten tulkinnanvaraisena, että hankinnan keskeyttäminen on perustunut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla todelliseen ja perusteltuun syyhyn. Edellä todettua ei ole syytä arvioida toisin sen perusteella, että hankintayksikkö on hankintapäätöstä tehdessään todennut kaikki saamansa tarjoukset tarjouspyynnön mukaisiksi. Hankinnan keskeyttämispäätöstä ei näin ollen ole pidettävä hankintamenettelyyn osallistuneita tarjoajia tai muita toimittajia syrjivänä, epätasapuolisesti kohtelevana tai suhteellisuusperiaatteen vastaisena.
Valituksenalaista kunnan elinvoimalautakunnan päätöstä ei voida pitää virheellisenä myöskään sillä perusteella, että myöhemmässä hankintamenettelyssä, josta tässä asiassa ei ole kysymys, kunnan viranhaltija on päätöksellään valinnut tarjoajan, jonka omistajana on mahdollisesti Muonion kunnan kunnanhallituksen jäsenen.
Hankinnan keskeyttämistä koskevassa päätöksessä hankinnan keskeyttämiselle esitettyjä perusteluja on edellä todettuun nähden pidettävä riittävinä.
Myöskään valittajan esittämä siitä, että hankintayksikkö ei ole kuullut valittajaa valituksenalaista päätöstä tehdessään, ei anna aihetta arvioida asiaa toisin, kun otetaan huomioon, että hankintayksiköllä on valittajan markkinaoikeudessakin esittämästä huolimatta katsottu edellä olleen todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely, ja että hankintalain 132 §:n 2 momentin mukaisesti hankintaoikaisu ei edellytä asianosaisen suostumusta. Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei sinänsä edes edellytä hankintaoikaisupäätöksen tekemistä, mutta tästä huolimatta markkinaoikeus katsoo aiheelliseksi todeta, että edellä tarjouspyynnön epäselvyydestä todettu huomioon ottaen hankintaoikaisun tekemiselle on lisäksi ollut hankintalain 132 §:n 1 momentissa säädetyt edellytykset.
Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikön menettelyvirhe hankintaoikaisun käsittelyssä ei ole vaikuttanut ainakaan sillä tavoin hankintamenettelyn lopputulokseen tai valittajan asemaan hankintamenettelyssä, että seuraamusten määrääminen voisi tulla hankintalain 154 §:n 4 momentin mukaan tässä asiassa harkittavaksi.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin siten hankintasäännösten vastaisesti, että asiassa tulisi harkittavaksi seuraamusten määrääminen. Valitus on näin ollen hylättävä.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.
Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittaja on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. Asian näin päättyessä valittaja saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.
Lopputulos
Markkinaoikeus hylkää valituksen.
Markkinaoikeus velvoittaa Taksi Hietala Oy:n korvaamaan Muonion kunnan oikeudenkäyntikulut 1.809,34 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.
Muutoksenhaku
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Pertti Lenkkeri ja Esko Pakka.
Huomaa
Asiasta on valitettu. Asia on ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudessa 9.5.2023 taltionumero 1361/2023.