MAO:H128/2022
- Asiasanat
- Peuran Liikenne Ky > Alajärven kaupunki, julkinen hankinta, hankintamenettelyn keskeyttäminen
- Tapausvuosi
- 2022
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 94/2022
Asian tausta
Alajärven kaupunki (jäljempänä myös hankintayksikkö) on yhdessä Järvinet Oy:n, Ähtärin kaupungin, Evijärven kunnan ja Lappajärven kunnan kanssa ilmoittanut 5.5.2021 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä yhteishankintana toteutettavasta Järviseudun ja Kuusiokuntien koulukuljetusten ja joukkoliikennepalveluiden hankinnasta ajalle 1.8.2021 — 31.7.2024 ja kahdelle vuoden optiokaudelle. Hankinta on jaettu 16 kohteeseen.
Alajärven kaupungin talouspäällikkö on 14.6.2021 tekemällään päätöksellä § 19 sulkenut valittajan tarjouskilpailusta ja 15.6.2021 tekemällään hankintapäätöksellä § 20 valinnut liikennöitsijän hankinnan kohteisiin 1 — 4.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 4.000.000 euroa, josta kohteiden 1 — 4 kokonaisarvo on ollut 493.200 euroa.
Peuran Liikenne Ky on valittanut markkinaoikeuteen Alajärven kaupungin talouspäällikön 14.6.2021 tekemästä päätöksestä § 19 ja 15.6.2021 tekemästä hankintapäätöksestä § 20. Markkinaoikeus on 17.12.2021 asiassa diaarinumero 20251/2021 antamallaan päätöksellä numero H325/2021 kumonnut mainitut 14.6.2021 sekä 15.6.2021 tehdyt päätökset ja kieltänyt Alajärven kaupunkia tekemästä hankintasopimusta kyseisen hankintapäätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön asetetun 40.000 euron sakon uhalla. Markkinaoikeus on päätöksessään todennut, että mikäli Alajärven kaupunki aikoo edelleen toteuttaa koulukuljetusten ja joukkoliikennepalveluiden hankinnan kysymyksessä olevan tarjouskilpailun perusteella, sen on arvioitava tarjoajien soveltuvuus uudelleen ja tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ottaen huomioon markkinaoikeuden päätöksessä mainitut seikat.
Alajärven kaupungin talouspäällikkö on 18.1.2022 tekemällään viranhaltijapäätöksellä § 2/2022 keskeyttänyt kyseessä olevan hankintamenettelyn koskien kohteita 1 — 4.
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
Peuran Liikenne Ky on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Valittaja on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksua. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 5.500 eurolla lisättynä oikeudenkäyntimaksun määrällä viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintayksikkö on menetellyt julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti, kun se on keskeyttänyt hankintamenettelyn pian sen jälkeen, kun markkinaoikeus on 17.12.2021 antamassaan päätöksessä numero H325/2021 katsonut Alajärven kaupungin menetelleen hankinnassa hankintasäännösten vastaisesti sulkiessaan valittajan tarjouskilpailusta. Hankintayksiköllä ei ole ollut hankintasäännösten mukaisia todellisia ja perusteltuja syitä keskeyttää hankintamenettelyä.
Hankintayksikön on noudatettava julkisia hankintoja koskevia perusperiaatteita, muun muassa yhdenvertaisen kohtelun periaatetta ja syrjinnän kieltoa. Hankintaa ei saa keskeyttää, jos keskeyttämisen tarkoituksena on kiertää lain säännösten soveltaminen tai estää tarjoajan mahdollisuus saada oikeussuojaa.
Markkinaoikeuden päätöksen jälkeen hankintayksikkö on keskeyttänyt vain ne hankinnan osat, jotka valittaja olisi voittanut, mikäli hankintayksikkö olisi arvioinut tarjoajien soveltuvuuden uudelleen ja tehnyt uuden hankintapäätöksen markkinaoikeuden päätöksen mukaisesti.
Hankintayksikkö on perustellut hankinnan keskeyttämistä sellaisilla seikoilla, kuten matkustajamäärien muutoksilla ja liikennöitävien kilometrien lisääntymisellä, joiden on täytynyt olla sen tiedossa jo elokuusta 2021 lähtien. Tästä huolimatta päätös hankinnan keskeyttämisestä on tehty vasta, kun hankintayksikön olisi tullut markkinaoikeuden päätöksen jälkeen vertailla tarjoajien soveltuvuus uudelleen ja tehdä uusi hankintapäätös, jonka lopputuloksena olisi ollut valittajan valitseminen. Hankinta on koskenut Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella tehtäviä koulukuljetuksia lukuisilla reiteillä. Hankintayksikkö on keskeyttänyt hankinnan jostain syystä vain kohtien 1 — 4 osalta, vaikka hankintayksikön käyttämien perusteluiden olisi täytynyt olla sovellettavissa myös muihin kohteisiin, mikäli perustelut olisivat todellisia.
Hankintamenettelyn keskeytyspäätöksen perustelut ovat myös tosiasiallisesti virheelliset. Matkustajamäärät eivät ole huomattavalla tavalla lisääntyneet. Alueella ei ole esimerkiksi lakkautettu kouluja, mikä olisi voinut vaikuttaa matkustajamääriin. Edelleen reiteillä ei ole tapahtunut mitään sellaisia muutoksia, joita voitaisiin käyttää perusteluna hankinnan keskeyttämiselle. Liikennöitävien reittien vähäiset muutokset ja liikennöitsijän reittiä ajaessaan tarkoituksenmukaisuussyistä tekemät muutokset autokiertoihin ovat täysin tyypillisiä olosuhteita käsillä olevan kaltaisessa hankinnassa, eivätkä ne muodosta perustetta hankinnan keskeyttämiselle.
Hankinnan keskeyttäminen syrjii valittajaa, koska keskeyttämispäätös mahdollistanee sen, että valittajan kilpailija ajaa hankinnan kohteena olevat reitit tänä väliaikana väliaikaisjärjestelyin tehden koko hankintaan osallistumisen ja markkinaoikeuden aiemmin antaman valittajalle edullisen päätöksen valittajan kannalta merkityksettömäksi.
Lisäksi hankintayksikön päätös on perusteltu niin puutteellisesti, että valittaja ei kykene päätöksen perusteella arvioimaan, onko todellisia ja perusteltuja syitä ollut olemassa. Hankintayksikkö on perusteluna vain hyvin lyhyesti viitannut kuljetuksen tarpeissa ja reiteissä tapahtuneisiin muutoksiin.
Vastine
Vaatimukset
Alajärven kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.920 eurolla viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintayksikkö on kartoittanut kuljetusten tarvetta ja tullut siihen lopputulokseen, että kuljetuksen tarve ja reitit ovat muuttuneet olennaisesti keväästä 2021. Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaisia reittejä on jouduttu muuttamaan, liikennöitävät kilometrit ovat lisääntyneet ja matkustajamäärät ovat huomattavasti alkuperäistä kilpailutushetkeä suuremmat.
Matkustajamäärät ovat lisääntyneet enimmäkseen Kurejoen suunnalla, johon on lisätty ylimääräinen auto, ja Pynttärin suunnalla. Lisäksi on kasvavien kuljetusmäärien takia käynnistetty yksi uusi reitti. Kurejoen suunnalta selittävänä tekijänä on Ylikylän koulun lakkauttaminen 1.8.2021, jonka vaikutusta kuljetusmääriin ei ole osattu ennakoida sekä Pynttärin ja Kurejoen suunnalla kaupungin koulukuljetusstrategian muutos 1.11.2021 alkaen, eli koulukuljetusoikeuden laajentaminen talvikaudella 3. ja 4. -luokkalaisille, joiden koulumatka ylittää kolme kilometriä. Myös oppivelvollisuuden ikärajan nostaminen 18 vuoteen on lisännyt kuljetustarvetta. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat lisänneet kuljetuksia 29 prosenttia alkuperäisen kilpailutuksen yhteydessä arvioidusta määrästä.
Koska kuljetusten tarve on kasvanut keväästä 2021 edellä todetulla tavalla, olisi hankintapäätöksen 15.6.2021 perusteella tehty hankintasopimus tullut irtisanoa, koska hankintasäännökset eivät olisi mahdollistaneet hankintasopimuksen olennaista muuttamista, vaan kysymyksessä olisi ollut laiton suorahankinta. Näin ollen hankintayksikön ainoaksi hankintasäännösten mukaiseksi vaihtoehdoksi on jäänyt hankinnan keskeyttäminen ja uuden kilpailutuksen järjestäminen siten, että muuttuneet reitit ja tarpeet kuljetuksessa otetaan huomioon. Koska käsillä on olennainen muutos olosuhteissa, hankintayksiköllä on ollut perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely.
Vastaselitys
Peuran Liikenne Ky on esittänyt, että hankintayksikkö on jo omassa tarjouspyynnössään varautunut liikennöitävillä reiteillä tapahtuviin muutoksiin. Tarjouspyynnön mukaan tilaajalla on sopimusehtojen mukaisesti oikeus muuttaa bruttoliikennekohteiden reitti- ja aikataulusuunnitelmia. Edelleen tarjouspyynnössä on todettu, että tilaaja voi tehdä pysyviä muutoksia kohteen reitteihin ja sitä kautta ajokilometrien määrään olosuhteiden muuttuessa. Tällaiset muutokset voivat tarjouspyynnön mukaan olla ajomäärää lisääviä.
Tarjoajat ovat tarjousta jättäessään sitoutuneet noudattamaan tarjouspyynnön liitteenä olleita Ostoliikenteen ehtoja. Kyseisten ehtojen kohdan 2.6 mukaan tilaaja voi tehdä pysyviä muutoksia kohteen reitteihin ja sitä kautta ajokilometrien määrään, mikäli olosuhteet tai liikenteen järjestämisen edellytykset ovat muuttuneet niin, että liikennettä ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista hoitaa sovitulla tavalla. Esimerkkeinä tällaisista tilanteista on annettu juuri koululaisten määrän lisääntyminen tai kouluverkossa tapahtuvat muutokset. Ehtojen mukaan tilaaja voi liikennöitsijän kanssa neuvoteltuaan tehdä olosuhteiden muututtua muutoksia kohteeseen siten, että ajokilometrien lisäys on enintään 20 prosenttia koko liikenteen laskennallisesti vuosiarvosta.
On valittajaa syrjivää keskeyttää hankinta sillä perusteella, että reitit ovat muuttuneet tavalla, josta hankintayksikkö olisi voinut yksipuolisesti päättää sopimussuhteen aikana ja johon on varauduttu selvin menettelytapasäännöksin jo tarjouspyyntövaiheessa. Hankintayksikkö on siten kyennyt arvioimaan vetoamansa kaltaisten reittimuutosten vaikutuksen kilpailutuksessa, eikä muutoksia voida niiden myöhemmin toteutuessa käyttää perusteena hankintamenettelyn keskeyttämiselle.
Hankinnan keskeyttäminen on koskenut yhteensä seitsemää eri kohdetta. Hankinnan kohde 1 on jakautunut neljään eri osakohteeseen A, B, C ja D ja muut kohteet ovat olleet 2, 3 ja 4. Kohteet 1 — 4 ovat sisältäneet yhteensä 23 eri reittiä. Hankintayksikön mukaan muutoksia on tapahtunut vain kahdessa kohteessa seitsemästä ja kaikkiaan vain kolmella reitillä. Vaikka muutoksiin on vedottu vain kahden kohteen osalta ja vaikka jo tarjouspyynnössä kyseisen kaltaisiin muutoksiin on varauduttu, on hankinta tästä huolimatta päätetty keskeyttää kaikkien seitsemän kohteen osalta ja vasta sen jälkeen, kun hankintayksikkö on saanut tiedon valittajalle myönteisestä markkinaoikeuden ratkaisusta.
Hankintayksikkö ei ole selvittänyt, mihin se on viitannut 29 prosentin kasvulla kuljetuksissa. Esimerkiksi matkustajamäärissä tapahtuvilla muutoksilla ei välttämättä ole mitään käytännön vaikutusta hankinnan kohteeseen matkustajien täyttäessä vain muutoin tyhjillään olevaa kapasiteettia autossa. Edelleen hankintayksikkö ei ole selvittänyt, mihin ja missä julkaistuun arvioon verrattuna kasvua olisi tapahtunut, eikä hankintayksikkö ole ilmoittanut, onko kasvu tapahtunut kaikkien kohteiden yhteenlasketussa volyymissa vai vain kahden kohteen volyymissa.
Ylikylän koulun lakkauttamisesta on tehty päätös Alajärven kaupunginvaltuustossa 29.3.2021. Tätä ennen Alajärven kaupunginvaltuusto on 26.10.2020 hyväksynyt toimenpiteenä sen, että Ylikylän koulu siirretään Paavolan kouluun vuonna 2021. Oppivelvollisuuslaki, jolla oppivelvollisuusikä on korotettu 18 ikävuoteen, on vahvistettu 30.12.2020.
Edellä todetun perusteella hankintayksikkö on siten ollut tietoinen Ylikylän koulun lakkauttamisesta ja oppivelvollisuusiän korottamisesta sekä niiden yhteisvaikutuksesta hankinnan kohteeseen jo hankintamenettelyn tarjouspyyntöä valmistellessaan. Koulukuljetusstrategian muutoksella ei ole mainittavaa merkitystä asiassa, koska muutos koskee vain hyvin rajattua osaa oppilaista ja vain rajattuna aikana.
Hankintasäännöksissä kielletyn sopimusmuutoksen osalta hankintayksikkö ei ole esittänyt mitään selvitystä siitä, että vedottujen muutosten johdosta sopimuksesta olisi tullut taloudellisesti edullisempi sopimuskumppanille eli toimittajalle tavalla, jota hankintasopimuksessa ei olisi määritelty. Hankintayksikkö ei ole esittänyt mitään selvitystä myöskään siitä, että vedotut muutokset olisivat ylipäätään johtaneet sopimuksen muuttamiseen. Muutokset olisivat tulleet huomioiduksi edellä todetusti sopimuksen piirissä sovitulla tavalla, eikä mitään tarvetta hankintasäännösten tarkoittamalle sopimusmuutokselle olisi ollut. Hankintayksikkö ei myöskään ole osoittanut, että vedottujen muutosten vaikutus ylittäisi 10 prosenttia hankintasopimuksen arvosta.
Muut kirjelmät
Hankintayksikkö on lisävastineessaan esittänyt, että valittajan tulkinta siitä, että hankintailmoitukseen kirjattu antaisi mahdollisuuden reittien ja matkustajamäärien muutoksiin siten, että muutokset eivät muodostaisi hankintasäännöksissä kiellettyä sopimusmuutosta, on virheellinen. Vaikka hankintailmoituksessa on ilmoitettu, että kuljetusmäärät voivat myös lisääntyä, kuljetusmäärien lisääminen niin suurissa määrin kuin ne ovat nyt lisääntyneet, on joka tapauksessa hankintayksikön kannalta riski siitä, että hankintayksiköllä olisi velvollisuus kilpailuttaa hankinta uudestaan. Hankintailmoituksessa oleva kirjaus ei anna hankintayksikölle mahdollisuutta muuttaa sopimusta missä määrin tahansa, eikä hankintayksikön voida edellyttää ottavan tietoista riskiä siitä, että se rikkoo hankintasäännöksiä.
Ostoliikenteen ehtojen mukaan ajokilometrit voivat lisääntyä 20 prosenttia koko liikenteen laskennallisesta vuosiarvosta. Mainittu ehto on jo täyttynyt, sillä liikenteessä kokonaisuudessa ajettujen kilometrien määrä on lisääntynyt jo noin 29 prosenttia.
Käyttöön on myös otettu täysin uusi reitti, joka ei ole ollut osana alkuperäistä kilpailutusta. Vaikka hankintailmoitus on antanut mahdollisuuden kilpailutettujen reittien muutoksiin, se ei ole antanut mahdollisuutta täysin uusien reittien perustamiseen kilpailutetun hankinnan puitteissa. Uudet reitit on näin ollen joka tapauksessa kilpailutettava riippumatta siitä, onko hankintayksikkö keskeyttänyt alkuperäisen kuljetusten hankinnan vai ei.
Merkittävien reiteissä ja matkustajamäärissä tapahtuneiden muutosten takia hankinta on ollut tarkoituksenmukaisempaa kilpailuttaa uudestaan kokonaisuutena siten, että myös uusi reitti tulee osaksi kilpailutusta. Hankintalainsäädännön tarkoituksena on nimenomaan mahdollistaa hankintojen tekeminen hankintayksikön kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Vaikka osa muuttuneisiin olosuhteisiin liittyneistä asioista on sinänsä ollut hankintayksikön tiedossa jo hankinnan valmisteluhetkellä, niiden konkreettiset vaikutukset ovat tulleet yllätyksenä siten, ettei niitä ole osattu hankinnan suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon. Näiden muutosten ei ole etukäteen ajateltu aiheuttavan niin suuria vaikutuksia ajettuihin kilometreihin, kun ne tosiasiassa ovat aiheuttaneet.
Päätöstä hankintamenettelyn keskeyttämisestä ei ole tehty tarkoituksena syrjiä valittaa, vaan keskeyttämisessä on ollut kysymys hankintayksikön omasta tarpeesta ja tarkoituksenmukaisuuslähtökohdista.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Perustelut
Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet
Asiassa on markkinaoikeudessa kysymys siitä, onko hankintayksikkö voinut keskeyttää hankintamenettelyn esittämillään perusteilla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 123 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan säännös on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleeseen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.
Viimeksi mainitun säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on todettu, että hankintamenettelyn keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella tarjouspyynnön osoittautumista tulkinnanvaraiseksi tai virheelliseksi taikka hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana. Jos hankinta päätetään toteuttaa myöhemmin, hankintayksikön tulee varmistaa, että aiempaan menettelyyn osallistuneet tarjoajat eivät saa uudessa tarjouskilpailussa perusteetonta etua tai haittaa keskeytettyyn menettelyyn osallistumisen johdosta. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on lisäksi todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Hankintamenettelyn kulku
Järviseudun ja Kuusiokuntien koulukuljetusten ja joukkoliikennepalveluiden hankintaa koskevan 30.4.2021 päivätyn Tarjouspyyntö ja kohdekuvaukset asiakirjan mukaan yksin Alajärven kaupunkia koskevissa hankinnan kohteissa 1 — 4 on yhteensä 23 eri maantieteellistä reittiä ajettavaa linja-autovuoroa.
Tarjouspyyntö ja kohdekuvaukset -asiakirjan kohdassa 2 ”Tarjouksen vertailu- ja valintakriteerit” on todettu, että ”Tilaaja voi tehdä pysyviä muutoksia kohteen reitteihin ja sitä kautta ajokilometrien määrään, mikäli olosuhteet tai liikenteen järjestämisen edellytykset ovat muuttuneet niin, että liikennettä ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista hoitaa sovitulla tavalla. Muutokset voivat olla myös ajomäärää lisääviä.”
Tarjouspyyntö ja kohdekuvaukset -asiakirjan kohdassa 2 ”Tarjouksen vertailu- ja valintakriteerit” on viitattu myös Ostoliikenteen ehtoihin, joissa on kohdassa 2.6 ”Liikenteen muutokset” todettu muun ohella seuraavaa:
”Tilaaja voi tehdä pysyviä muutoksia kohteen reitteihin ja sitä kautta ajokilometrien määrään, mikäli olosuhteet tai liikenteen järjestämisen edellytykset ovat muuttuneet niin, että liikennettä ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista hoitaa sovitulla tavalla. Tällaisista tilanteita voivat olla esimerkiksi koululaisten määrän lisääntyminen tai vähentyminen ja kouluverkossa tapahtuvat muutokset. Näistä muutoksista tilaaja ilmoittaa liikennöitsijälle välittömästi saatuaan tiedon muutosten toteuttamisesta.
Neuvoteltuaan liikennöitsijän kanssa myös tilaaja voi tehdä vähäisiä muutoksia kohteen palvelutasovaatimuksiin siten, että ajokilometrien vähennys on enintään 10 % ja lisäys enintään 20 % koko liikenteen laskennallisesta vuosiarvosta, mikäli olosuhteet tai liikenteen järjestämisen edellytykset ovat muuttuneet niin, ettei palvelutasomääräys ole enää tarkoituksenmukainen.”
Alajärven kaupungin talouspäällikkö on 14.6.2021 tekemällään päätöksellä § 19 sulkenut valittajan tarjouskilpailusta ja 15.6.2021 tekemällään hankintapäätöksellä § 20 valinnut liikennöitsijän hankinnan kohteisiin 1 — 4.
Peuran Liikenne Ky on valittanut markkinaoikeuteen edellä mainituista päätöksistä. Markkinaoikeus on 17.12.2021 antamallaan päätöksellä numero H325/2021 kumonnut mainitut päätökset ja kieltänyt Alajärven kaupunkia tekemästä hankintasopimusta kyseisen hankintapäätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön.
Alajärven kaupungin talouspäällikkö on valituksenalaisella 18.1.2022 tekemällään viranhaltijapäätöksellä § 2/2022 keskeyttänyt kyseessä olevan hankintamenettelyn kohteiden 1 — 4 osalta. Päätöksen perusteluina on todettu seuraavaa:
”Hankinnasta valitettiin markkinaoikeuteen, minkä takia päätöstä ei pantu täytäntöön vuonna 2021. Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti todettu, että hankintayksikkö voi aina halutessaan keskeyttää hankintamenettelyn, eikä menettelyn keskeyttäminen edellytä poikkeuksellisia olosuhteita tai erityisiä syitä. Keskeyttämistä koskeva päätös voidaan myös tehdä missä tahansa hankintaprosessin vaiheessa aina siihen saakka, kunnes hankintasopimus on tehty.
Kaupunki on kartoittanut bruttokuljetusten tarvetta ja tullut siihen lopputulokseen, että kuljetuksen tarve ja reitit, joille kuljetusta tarvitaan, ovat muuttuneet olennaisesti keväästä 2021. Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaisia reittejä on jouduttu muuttamaan, liikennöitävät kilometrit ovat lisääntyneet ja matkustajamäärät ovat huomattavasti alkuperäistä kilpailutushetkeä suuremmat. Koska käsillä on olennainen muutos olosuhteissa, kaupungilla on hankintalain 125 §:n mukainen perusteltu syy keskeyttää hankinta.”
Asian arviointi
Valittaja on esittänyt, että hankintayksikkö on perustellut hankinnan keskeyttämistä sellaisilla seikoilla, kuten matkustajamäärien muutoksilla ja liikennöitävien kilometrien lisääntymisellä, joiden on täytynyt olla sen tiedossa jo elokuussa 2021. Valittajan mukaan hankintamenettelyn keskeytyspäätöksen perusteet ovat myös tosiasiallisesti virheelliset, koska matkustajamäärät eivät ole huomattavalla tavalla lisääntyneet, eikä alueella ole esimerkiksi lakkautettu kouluja, mikä olisi voinut vaikuttaa matkustajamääriin. Valittajan mukaan reiteillä ei ole tapahtunut mitään sellaisia muutoksia, joita voitaisiin käyttää perusteluna hankinnan keskeyttämiselle ja hankintayksikön päätös on lisäksi perusteltu puutteellisesti.
Hankintayksikön mukaan sillä on ollut perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Hankintayksikön mukaan kuljetuksen tarve ja reitit ovat muuttuneet olennaisesti keväästä 2021 siten, että hankintapäätöksen 15.6.2021 perusteella tehty hankintasopimus olisi tullut irtisanoa, koska hankintasäännökset eivät olisi mahdollistaneet hankintasopimuksen olennaista muuttamista, vaan kysymyksessä olisi ollut laiton suorahankinta. Hankintayksikön mukaan hankintailmoituksessa oleva kirjaus muutosten tekemisestä reitteihin ja kuljetusmääriin ei anna hankintayksikölle mahdollisuutta muuttaa sopimusta missä määrin tahansa, eikä hankintayksikön voida edellyttää ottavan tietoista riskiä siitä, että se rikkoo hankintasäännöksiä kielletyllä sopimusmuutoksella.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös olosuhdemuutosten aiheuttamasta hankinnan tarpeen muuttumisesta.
Hankintayksikkö on olosuhdemuutosten osalta viitannut oppivelvollisuusiän muuttamiseen, Ylikylän koulun lakkauttaminen 1.8.2021, jonka vaikutusta kuljetusmääriin ei ole osattu ennakoida, sekä Pynttärin ja Kurejoen suunnalla kaupungin koulukuljetusstrategian muutokseen 1.11.2021 alkaen, eli koulukuljetusoikeuden laajentamiseen talvikaudella tietyille 3. ja 4. luokkalaisille. Lisäksi hankintayksikön mukaan on perustettu yksi uusi reitti. Olosuhdemuutosten vaikutus liikenteessä kokonaisuudessa ajettujen kilometrien määrän lisääntymiseen on ollut hankintayksikön mukaan noin 29 prosenttia.
Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikön hankintamenettelyn keskeyttämiselle esittämät perusteet ovat olleet sellaisia, että ne ovat olleet omiaan vaikuttamaan hankinnan kohteena olevien kuljetuspalveluiden tarpeeseen sitä lisäävästi. Hankintayksikön täsmentämällä tavalla kuljetusten kilometrimäärät ovat lisääntyneet noin 29 prosenttia, mitä ei voida pitää vähäisenä muutoksena. Markkinaoikeus toteaa lisäksi, että arvioitaessa hankintamenettelyn keskeyttämisen hankintasäännösten mukaisuutta ei lähtökohtaisesti tule arvioitavaksi, eikä hankintayksiköllä ole velvollisuutta arvioida, olisiko hankintayksiköllä ollut keskeyttämisen sijaan mahdollisuus hankintasäännösten puitteissa muuttaa hankintasopimusta hankintakaudella, vai olisiko muutos tullut katsoa kielletyksi sopimusmuutokseksi. Näin ollen ja koska hankintamenettelyn keskeyttäminen voi edellä todetuin tavoin johtua myös olosuhteinen muutoksen aiheuttamasta hankintatarpeen muutoksesta, markkinaoikeus katsoo, että hankintayksiköllä on ollut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiselle. Markkinaoikeus toteaa, että hankintamenettelyssä kilpailutetuista reiteistä vain kohteet 1 — 4 ovat koskeneet yksin Alajärven kaupunkia. Hankintayksikkö on keskeyttänyt hankintamenettelyn kaikkien näiden sitä yksin koskeneiden kohteiden osalta, vaikka muutokset eivät ole koskeneet kaikkia kohteita. Markkinaoikeus katsoo, että kuvatussa tilanteessa on hankintayksikön kannalta perusteltua, että se voi kilpailuttaa kaikki sen alueella ajettavat koulukuljetusreitit yhtenä kokonaisuutena, joten hankintayksiköllä on ollut perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämisellä kaikkien kohteiden osalta.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintalain 123 §:ssä hankintayksikölle asetettu hankintapäätöksen perusteluvelvollisuus turvaa omalta osaltaan hankintalain 3 §:n 1 momentissa edellytettyä tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden sekä avoimuuden vaatimusta. Hankintapäätöksen perustelemisella on erityistä merkitystä tarjoajille, jotta ne voivat päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko hankintamenettelyssä noudatettu laissa asetettuja velvoitteita ja onko tarjoajalla aihetta muutoksenhakuun.
Markkinaoikeus toteaa, että vaikkakin hankintamenettelyn keskeytyspäätökseen perustelut ovat lyhyet, on niistä käynyt ilmi se, että keskeyttäminen on perustunut siihen, että kuljetuksen tarve ja reitit ovat muuttuneet olennaisesti, liikennöitävät kilometrit ovat lisääntyneet ja matkustajamäärät ovat huomattavasti alkuperäistä kilpailutushetkeä suuremmat. Näin ollen markkinaoikeus katsoo, että perusteluista on riittävällä tavalla käynyt ilmi se seikat, joihin hankintamenettelyn keskeyttäminen on perustunut ja että tarjoajilla on perustelujen nojalla ollut mahdollisuus arvioida oikeussuojan tarvettaan.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.
Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittaja on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. Asian näin päättyessä valittaja saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.
Lopputulos
Markkinaoikeus hylkää valituksen.
Markkinaoikeus velvoittaa Peuran Liikenne Ky:n korvaamaan Alajärven kaupungin oikeudenkäyntikulut 1.920 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.
Muutoksenhaku
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Petri Rinkinen, Ville Parkkari ja Jaakko Ritvala.
Huomaa
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.