Finlex - Etusivulle
Markkinaoikeus

27.10.2021

Markkinaoikeus

Markkinaoikeuden ja aiemman markkinatuomioistuimen ratkaisuja vuodesta 1979

MAO:H266/2021

Asiasanat
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, tiemerkintöjen maalaustyöt, julkinen hankinta, hankintamenettelyn keskeyttäminen, hankintapäätöksen perusteleminen
Tapausvuosi
2021
Antopäivä
Diaarinumero
20035/2021,20077/2021

Asioiden tausta

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä myös hankintayksikkö) ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat ilmoittaneet 14.12.2020 julkaistulla ja 18.12.2020 korjatulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta tiemerkintöjen maalaustöiden rakennusurakasta ajalle 1.5.2021 — 15.5.2025 ja kahdelle optiovuodelle. Hankinta on jaettu maantieteellisesti idän ja lännen osa-alueisiin.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 29.1.2021 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut Tiemerkintä A & E Oy:n ja Cleanosol Oy:n muodostaman työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksen osa-alueen UUD TMPS Länsi 2021 — 2024 osalta ja Cleanosol Oy:n tarjouksen osa-alueen UUD TMPS Itä 2021 — 2024 osalta.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 2.3.2021 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä poistanut 29.1.2021 tekemänsä hankintapäätöksen ja samana päivänä tekemällään päätöksellä keskeyttänyt hankintamenettelyn.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen mukaan ollut noin 32.000.000 euroa.

Asioiden käsittely markkinaoikeudessa

Markkinaoikeuden asia diaarinumero 20035/2021

Valitus

Vaatimukset

Hot Mix Oy Finland on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa hankintayksikön 29.1.2021 tekemän hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä jatkamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 3.277,50 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksikkö on menetellyt hankintasäännösten vastaisesti hyväksyessään Cleanosol Oy:n ja työyhteenliittymä Uusimaan tarjoukset tarjouskilpailuun.

Tarjouspyynnössä on todettu, että tilaaja ei hyväksy rinnakkaisia tai vaihtoehtoisia tarjouksia. Hankinnan osa-alueen Länsi voittaneen tarjoajan työyhteenliittymä Uusimaan ovat muodostaneet yhtiöt Cleanosol Oy ja Tiemerkintä A & E Oy. Hankinnan osa-alueessa Länsi Cleanosol Oy on jättänyt sekä oman tarjouksen että ollut osallisena voittaneen tarjoajan työyhteenliittymässä. Näin ollen Cleanosol Oy on jättänyt kaksi rinnakkaista tarjousta, mikä on johtanut siihen, että Cleanosol Oy on voitettuaan hankinnan osa-alueen Itä tarjouskilpailun saanut hoidettavakseen hankinnan molemmat osa-alueet. Hankintayksikkö ei ole kohdellut tarjoajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi, kun se on sallinut Cleanosol Oy:n esittää samaa osa-aluetta koskien kaksi tarjousta. Koska Cleanosol Oy on antanut tarjouspyynnön vastaisen rinnakkaisen tarjouksen, olisi sen molempiin osa-alueisiin antamat tarjoukset tullut sulkea pois tarjouskilpailusta. Työyhteenliittymä Uusimaa on antanut rinnakkaisen ja tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen osa-alueessa Länsi, joten sen tarjous olisi tullut sulkea pois tarjouskilpailusta kyseisessä osa-alueessa.

Vastine

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on esittänyt, että se on hankintaoikaisuvaatimusten johdosta 2.3.2021 tehdyllä päätöksellä poistanut 29.1.2021 tekemänsä hankintapäätöksen ja sittemmin keskeyttänyt hankintamenettelyn. Koska valituksenalainen hankintapäätös on poistettu, asian käsittelyn markkinaoikeudessa tulee raueta.

Markkinaoikeuden asia diaarinumero 20077/2021

Valitus

Vaatimukset

Hot Mix Oy Finland on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa hankintayksikön 2.3.2021 tekemän hankinnan keskeyttämistä koskevan päätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 8.315 eurolla lisättynä oikeudenkäyntimaksulla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksiköllä ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä keskeyttää hankintamenettely. Lisäksi hankintamenettelyn keskeyttäminen on vaarantanut tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun ja ollut vastoin suhteellisuusperiaatteen vaatimusta.

Hankintayksikkö ei ole keskeytyspäätöksen perusteluissaan todennut, mitä puutteita se on havainnut tarjouspyynnössä. Joka tapauksessa tarjouspyyntö ei ole ollut puutteellinen tai epäselvä vaan siitä on käynyt selvästi ilmi, ettei rinnakkaisia tarjouksia hyväksytä ja että tarjouspyynnön vastainen tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Hankintapäätöksen poistamisen yhteydessä hankintayksikön olisi tullut hylätä Cleanosol Oy:n ja työyhteenliittymä Uusimaan tarjoukset ja valita hankinnan osa-alueiden voittajiksi seuraavaksi parhaat tarjoukset. Näin ei ole kuitenkaan toimittu, vaan hankintamenettely on perusteettomasti päätetty keskeyttää.

Mikään asiassa esiin tullut seikka ei myöskään osoita todeksi hankintayksikön esittämää perustetta sen tavoitteesta saada osa-alueille eri tarjoajat. Hankinnassa on nimenomaisesti ollut mahdollisuus voittaa molemmat osa-alueet edellyttäen, että hintaero toissijaiseksi ilmoitetussa tarjouksessa on ollut yli 15 prosenttia toiseksi tulleeseen tarjoukseen verrattuna. Hankintayksikkö olisi myös saanut osa-alueille eri tarjoajat, mikäli se olisi poissulkenut Cleanosol Oy:n ja työyhteenliittymä Uusimaan tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintamenettelyn keskeyttäminen ja uuden tarjouskilpailun järjestäminen ovat johtaneet siihen, että Cleanosol Oy ja työyhteenliittymä Uusimaa ovat voineet osallistua uuteen tarjouskilpailuun. Tätä ei voida pitää perusteltuna, koska ne ovat nyt keskeytetyssä hankintamenettelyssä antaneet tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset sekä lisäksi syyllistyneet kiellettyyn kilpailunrajoitukseen.

Cleanosol Oy ja työyhteenliittymä Uusimaa ovat saaneet hankintamenettelyn keskeyttämisen johdosta tietoja muiden tarjoajien hintatasosta. Tämä on ollut omiaan parantamaan niiden mahdollisuuksia esittää uudessa kilpailutuksessa sellaiset tarjoukset, joiden perusteella niiden todennäköisyys tarjouskilpailun voittamiseen on kasvanut. Uusi kilpailutus on tuonut kyseisille tarjoajille perusteetonta etua niiden tarjoajien kustannuksella, joiden tarjoukset alkuperäisessä hankinnassa ovat olleet tarjouspyynnön mukaiset, ja jotka olisivat tulleet valituksi oikein toteutetussa hankintamenettelyssä.

Vastine

Vaatimukset

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.317,43 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksiköllä on ollut todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely. Keskeytyspäätös on ollut riittävästi perusteltu.

Hankintapäätöksellä 29.1.2021 on valittu voittajiksi muodollisesti kaksi eri toimijaa. Tarjouspyyntöasiakirjojen kirjausten puitteissa muodollisesti mahdollisen lopputuloksen hankintayksikkö on arvioinut hankintaoikaisuprosessin päätteeksi olevan epätyydyttävä, koska hankintayksikölle on jäänyt muun muassa työyhteenliittymän perustamista koskevan aiesopimuksen johdosta perusteltu epäilys siitä, että Cleanosol Oy olisi ollut sopimuskaudella hyvinkin merkittävässä roolissa myös työyhteenliittymä Uusimaan voittamassa lännen osa-alueessa.

Ei ole ollut uskottavaa, että Cleanosol Oy:n rooli työyhteenliittymän jäsenenä olisi ollut vähäinen ja aliurakkatyyppinen erittäin vaativassa urakassa, vaan päinvastoin on varsin todennäköistä, että Cleanosol Oy:llä olisi ollut hyvin merkittävä rooli työyhteenliittymän osapuolena sopimuksen mukaisten töiden toteuttamisessa. Työyhteenliittymä Uusimaan toinen osapuoli, Tiemerkintä A & E Oy, ei olisi pystynyt yksin jättämään soveltuvuusvaatimukset täyttävää tarjousta.

Rinnakkaisilla tarjouksilla tarkoitetaan vakiintuneen käytännön mukaan saman tarjoajan erillisiä tarjouksia. Cleanosol Oy:n ja työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksia ei voida pitää suhteessa toisiinsa rinnakkaisina tarjouksina.

Hankintayksikkö ei hankintamenettelyä käynnistäessään ole pitänyt todennäköisenä, että kysymyksessä olevaan tarjouskilpailuun osallistuisi sama tarjoaja sekä työyhteenliittymän kautta että omilla itsenäisillä tarjouksillaan. Tarjousten jättämisen jälkeen on käynyt ilmeiseksi, että tarkempia ehtoja tarjoajien välisestä yhteistyöstä olisi ollut syytä kirjata tarjouspyyntöön tarjoajien tasapuolisen kohtelun ja hankintayksikön tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi. Tarjouspyynnön kirjausten perusteella hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollista edetä hankinnassa siten, että ei olisi jäänyt perusteltuja epäilyjä tarjouspyynnön ehtojen noudattamisesta, tarjoajien tasapuolisesta kohtelusta ja aidosti kahden eri toimittajan valitsemisesta.

Hankintamenettelyn keskeyttämisen syyt eivät ole voineet jäädä keskeytyspäätöksen perusteella tarjoajille epäselviksi. Hankintamenettelyn keskeyttämispäätöstä edeltäneessä hankintaoikaisumenettelyssä asiaa on myös käsitelty varsin yksityiskohtaisesti. Uutta hankintamenettelyä koskeva tarjouspyyntö korjattuine ehtoineen on julkaistu kolme päivää keskeytyspäätöksen tekemisen jälkeen, joten myös se on ollut tarjoajien käytössä oikeussuojan tarpeensa arvioimista varten.

Sillä, että hankintamenettely on päätetty keskeyttää vasta tarjousten vertailuhintojen tultua julki hankintapäätöksessä, ei ole merkitystä arvioitaessa hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteita.

Vastaselitys

Valittaja on esittänyt, että työyhteenliittymä Uusimaa ja Cleanosol Oy ovat olleet vain näennäisesti eri tarjoajat, mutta tosiasiassa Cleanosol Oy on tarjonnut osa-alueeseen Länsi sekä itsenäisesti että osana työyhteenliittymää, jossa sillä on ollut merkittävä rooli. Tarjouspyynnön perusteella tarjoajille on täytynyt olla selvää, että ne eivät voi tarjota samaan osa-alueeseen kahdesti edes siinä tapauksessa, että toinen tarjous on tehty osana yhteenliittymää. Tarjouspyynnön uudelleen muotoilu ei tässä hankinnassa ole ollut tarpeen eikä se muutoinkaan ole ollut hyväksyttävä peruste hankintamenettelyn keskeyttämiselle.

Muut kirjelmät

Hankintayksikkö on antanut lisävastineen.

Valittaja on antanut lisävastaselityksen.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20035/2021

Markkinaoikeus toteaa, että valittajalla on valittaessaan 29.1.2021 tehdystä hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen ollut tarve saattaa asia markkinaoikeuden käsiteltäväksi ja saada asiassa perusteltu ratkaisu. Valituksen ollessa vireillä markkinaoikeudessa asiantila on kuitenkin muuttunut hankintayksikön tehtyä 2.3.2021 sekä hankintaoikaisupäätöksen, jolla se on poistanut 29.1.2021 tehdyn hankintapäätöksen, että päätöksen, jolla se on keskeyttänyt hankintamenettelyn. Tämä on tarkoittanut sitä, ettei hankintaa enää toteuteta 29.1.2021 tehdyn hankintapäätöksen perusteella.

Kun valittajalla ei siten ole enää oikeudellista intressiä saada asiassa markkinaoikeuden perusteltua ratkaisua siitä, onko hankintayksikkö menetellyt 29.1.2021 tehdyn hankintapäätöksen osalta hankintasäännösten vastaisesti, asian käsittely raukeaa pääasian osalta.

Perustelut markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20077/2021

Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet

Asiassa on valituksen perusteella kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten vastaisesti keskeyttäessään hankintamenettelyn.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 123 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Pykälän 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on tuotu esiin, että hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Esitöiden mukaan hankintamenettelyn keskeyttämiseen on oikeuskäytännössä suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallinnutta tulkintakäytäntöä. Esitöissä on tuotu esiin, että oikeuskäytännössä hyväksyttävinä hankinnan keskeyttämisen perusteina on pidetty muun ohella sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi sekä sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. Hyväksyttävinä keskeyttämisperusteina on pidetty myös hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.

Mainitun säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 23) on vielä todettu, että päätöksen perusteluista tulee käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita.

Hankintamenettely keskeisiltä osin

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia maanteiden tiemerkintöjen ylläpito ja uusien päällysteiden merkintöjen maalaus- ja jyrsintätöiden rakennusurakasta. Hankinta on jaettu maantieteellisesti kahteen erilliseen osa-alueeseen.

Tarjouspyynnön kohdassa "Hinta ja kaupalliset ehdot" on todettu, että ”Tilaaja ei hyväksy vaihtoehtoisia tai rinnakkaisia tarjouksia.”

Tarjouspyynnön kohdassa "Päätöksenteon perusteet" on todettu muun ohella seuraavaa:

”Mikäli saman tarjoajan tarjoukset osoittautuvat molemmissa sopimuksissa (itä ja länsi) halvimmiksi ja toissijaiseksi merkitty sopimus on enintään 15,0 % alhaisempi kuin toiseksi edullisin tarjoaja, saa tarjoaja toteutettavakseen sen sopimuksen, jonka on tarjouksessaan valinnut ensisijaiseksi.

Mikäli saman tarjoajan tarjoukset osoittautuvat molemmissa sopimuksissa (itä ja länsi) halvimmiksi ja tarjoajan toissijainen sopimus on yli 15,0 % kokonaishinnaltaan edullisempi kuin kyseisen sopimuksen toiseksi halvimmalla tarjoajalla, saa tarjoaja molemmat sopimukset toteutettavakseen, mikäli tarjoajalla on tekniset ja taloudelliset edellytykset vastaanottaa molemmat sopimukset.

Jos halvimmat tarjoukset sopimuksiin tulevat eri tarjoajilta, ei tarjousten ensi- tai toissijaisuutta huomioida, vaan valinta tehdään suoraan halvimman vertailuhinnan perusteella.”

Hankintayksikkö on saanut tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä tarjoukset UUD TMPS Länsi 2021 — 2024 osa-alueeseen viideltä ja UUD TMPS Itä 2021 — 2024 osa-alueeseen neljältä tarjoajalta, joista se on 29.1.2021 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut Tiemerkintä A&E Oy:n ja Cleanosol Oy:n muodostaman työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksen osa-alueella Länsi ja Cleanosol Oy:n tarjouksen osa-alueella Itä.

Hankintayksikkö on 2.3.2021 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä, poistanut 29.1.2021 tehdyn hankintapäätöksen. Hankintaoikaisupäätöksessä on esitetty seuraavat perustelut:

”Tarjouspyynnön mukaan tilaajan lähtökohtaisena tavoitteena oli saada valittua sopimusalueille ITÄ ja LÄNSI eri voittajat. Tarjouspyynnön mukaisesti rinnakkaisen tarjouksen jättäminen ei ollut sallittua. Hankintaoikaisuvaatimuksissa esitetysti se seikka, että Cleanosol Oy on tarjonnut molempia osa-alueita sekä itsenään että osana työyhteenliittymää, ja hankintayksikkö on valinnut TYL Uusimaan osa-alueen LÄNSI voittajaksi ja Cleanosol Oy:n osa-alueen ITÄ voittajaksi, on omiaan herättämään epäilyksiä tarjouskilpailun sääntöjen noudattamisesta. Tehty hankintapäätös on tästä johtuen perusteltua kumota, palata tarjousten arviointivaiheeseen ja arvioida tarjouksia ja tarjouspyynnön ehtoja tältä osin uudelleen.”

Hankintayksikkö on samana päivänä tekemällään valituksenalaisella päätöksellä keskeyttänyt hankintamenettelyn. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevassa päätöksessä on esitetty seuraavat perustelut:

"Tilaaja havaitsi tarjouspyyntöasiakirjoissa puutteita, joita ei voida enää hankintamenettelyn vaiheesta johtuen korjata. Tilaajan lähtökohtaisena tavoitteena oli saada valittua sopimusalueille ITÄ ja LÄNSI eri voittajat. Tarjouspyyntöasiakirjojen kirjaukset kuitenkin mahdollistivat tilanteen, jossa tavoite ei toteutunut tilaajan tarkoittamalla tavalla. Puute tullaan korjaamaan uudelleen aloitettavassa hankintamenettelyssä."

Asian arviointi

Valittaja on esittänyt, että hankintamenettelyn keskeyttämiselle ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä. Valittajan mukaan keskeyttämispäätöksen perusteluista ei ole käynyt ilmi, mitä puutteita hankintayksikkö on havainnut tarjouspyynnössä eikä mikään asiassa esiin tullut seikka myöskään osoita todeksi hankintayksikön esittämää perustetta sen tavoitteesta saada osa-alueille eri tarjoajat. Valittaja on esittänyt, että tarjouspyyntö ei ole ollut puutteellinen tai epäselvä ja virheellinen päätös on ollut korjattavissa siten, että hankintayksikkö olisi sulkenut voittaneiden tarjoajien tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset tarjouskilpailusta ja valinnut hankinnan osa-alueiden voittajiksi seuraavaksi parhaat tarjoukset.

Hankintayksikkö on esittänyt, että sillä on ollut todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely. Hankintayksikön mukaan tarjouspyyntöasiakirjojen kirjausten puitteissa muodollisesti mahdollinen lopputulos olisi epätyydyttävällä tavalla johtanut osa-alueen ITÄ voittaneen tarjoajan Cleanosol Oy:n merkittävään rooliin myös osa-alueella LÄNSI osana työyhteenliittymää. Hankintayksikön mukaan tarjousten jättämisen jälkeen on käynyt ilmeiseksi, että tarkempia ehtoja tarjoajien välisestä yhteistyöstä olisi ollut syytä kirjata tarjouspyyntöön tarjoajien tasapuolisen kohtelun ja hankintayksikön tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi. Tarjouspyynnön kirjausten perusteella hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollista edetä hankinnassa siten, että asiassa ei olisi jäänyt perusteltuja epäilyjä tarjouspyynnön ehtojen noudattamisesta, tarjoajien tasapuolisesta kohtelusta ja aidosti kahden eri toimittajan valitsemisesta. Hankintayksikkö on esittänyt, ettei se hankintamenettelyä käynnistäessään ole pitänyt millään tavoin todennäköisenä, että kysymyksessä olevaan tarjouskilpailuun osallistuisi sama tarjoaja paitsi työyhteenliittymän kautta myös omilla itsenäisillä tarjouksillaan. Hankintayksikkö on vielä esittänyt, että hankintamenettelyyn keskeyttämiseen johtaneita syitä on käsitelty myös keskeyttämispäätöstä edeltäneessä hankintaoikaisumenettelyssä, joten syyt eivät ole voineet jäädä tarjoajille epäselviksi.

Markkinaoikeus toteaa, että hankintalaissa ei ole säädetty siitä, missä vaiheessa hankintamenettely voidaan keskeyttää. Hankintamenettelyn keskeyttäminen vasta hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ei ole hankintasäännösten vastaista tai tarjouskilpailun voittanutta tarjoajaa syrjivää, mikäli hankinnan keskeyttämiseen on ollut todellinen ja perusteltu syy. Keskeyttämispäätöksen tekeminen ei myöskään edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua muun ohella hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella epäonnistunutta tarjouspyyntöä.

Hankintayksikkö on edellä esitetyllä tavalla perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä sillä, että tarjouspyyntö ei ole ollut omiaan turvaamaan tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua ja se on johtanut tilanteeseen, jossa hankintayksikön tavoite saada valittua sopimusalueille eri toimittajat ei ole toteutunut sen tarkoittamalla tavalla. Hankintayksikkö on lisäksi edellä esitetyllä tavalla 2.3.2021 tekemässään hankintaoikaisupäätöksessä esittänyt, että se seikka, että Cleanosol Oy on tarjonnut molempia osa-alueita sekä itsenäisesti että osana työyhteenliittymää, on ollut omiaan herättämään epäilyksiä tarjouskilpailun sääntöjen noudattamisesta.

Edellä todetusti tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan sama tarjoaja on voinut jättää tarjouksen molemmissa hankinnan osa-alueissa. Sama tarjoaja on voinut myös tulla valituksi urakoitsijaksi molemmissa hankinnan osa-alueissa, mikäli tarjouspyynnössä asetetut edellytykset ovat täyttyneet. Edelleen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjouksen on voinut jättää myös työyhteenliittymänä. Markkinaoikeus toteaa, että tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole käsitelty sitä tilannetta, jossa tarjoaja on jättänyt tarjouksen sekä työyhteenliittymän jäsenenä että itsenäisenä tarjoajana, ja mainittu tarjoaja tulisi valituksi toisen osa-alueen ja yhteenliittymä toisen osa-alueen osalta urakoitsijaksi. Hankintayksikön esittämän mukaan sillä ei ole ollut tarjouspyynnön tulkinnanvaraisten ehtojen vuoksi edellytyksiä arvioida, miten saman tarjoajan eri muodossa jätettyjä tarjouksia on tullut tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti arvioida.

Hankintayksikkö on 10.3.2021 julkaisemallaan EU-hankintailmoituksella aloittanut keskeyttämästään hankinnasta uuden hankintamenettelyn. Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksikkö on ottanut tarjoajan itsenäisyyttä ja omia resursseja koskevat vaatimukset tältä osin huomioon käynnistämänsä uuden hankintamenettelyn tarjouspyynnössä.

Edellä todetun perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksiköllä on ollut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiseen.

Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei ole myöskään perusteita katsoa, että hankintayksikkö olisi hankintamenettelyn keskeyttäessään menetellyt valittajaa kohtaan syrjivästi tai muutoin epätasapuolisesti. Markkinaoikeus katsoo, että hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksessä ja hankintaoikaisupäätöksessä on esitetty riittävällä tarkkuudella tiedot, joiden nojalla tarjoajat ovat voineet arvioida hankintamenettelyn keskeyttämisen lainmukaisuutta.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Hankintayksikkö on markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20035/2021 poistanut valituksenalaisen hankintapäätöksen vasta sen jälkeen, kun valittaja on tehnyt valituksen markkinaoikeuteen. Asiassa esitetyn selvityksen mukaan hankintapäätöksen poistaminen on perustunut osin niihin seikkoihin, joihin valittaja on vaatimustensa tueksi markkinaoikeudessa vedonnut. Tähän nähden markkinaoikeus katsoo, että valittajalla on ollut perusteltu syy saattaa hankintamenettelyn lainmukaisuus markkinaoikeuden tutkittavaksi. Toisaalta markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20077/2021 markkinaoikeus on katsonut, että hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti ja hylännyt valittajan kyseisessä asiassa tekemän valituksen.

Näin ollen asioissa annetut ratkaisut huomioon ottaen asianosaiset saavat itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.

Lopputulos

Asian käsittely raukeaa pääasian osalta markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20035/2021.

Markkinaoikeus hylkää valituksen markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20077/2021.

Markkinaoikeus hylkää Hot Mix Oy Finlandin vaatimukset oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta markkinaoikeuden asioissa diaarinumerot 20035/2021 ja 20077/2021 ja Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta markkinaoikeuden asiassa diaarinumero 20077/2021.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Jaakko Ritvala ja Jenni Poropudas.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sivun alkuun