MAO:102-103/09
- Asiasanat
- Teuvan kunta ja Teuvan Vuokratalot Oy, kiinteistönhoitopalvelut, tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus, hankinnan keskeyttäminen
- Tapausvuosi
- 2009
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 174/08/JH,179/08/JH
TARJOUSPYYNTÖ JA HANKINTAPÄÄTÖS
Teuvan kunta ja Teuvan Vuokratalot Oy ovat pyytäneet 21.12.2007 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia kiinteistönhoitopalveluista sopimuskaudelle 1.2.2008–31.12.2009. Hankinnasta on julkaistu avointa menettelyä koskeva kansallinen hankintailmoitus osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouksia on saatu kaksi.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta on päätöksellään 5.2.2008 § 6 hylännyt saadut tarjoukset vähäisen tarjousmäärän vuoksi ja päättänyt esittää kunnanhallitukselle, että tekninen toimi saa ryhtyä toimenpiteisiin kahden talonmiehen palkkaamiseksi.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta on Suupohjan Remonttitiimi Oy:n oikaisuvaatimuksen johdosta tekemällään päätöksellä 20.3.2008 § 16 kumonnut päätöksensä 5.2.2008 § 6 ja palauttanut asian tekniselle toimelle perustelujen laatimista varten.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta on päätöksellään 5.6.2008 § 25 hylännyt Rak.liike Botnia House Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena ja keskeyttänyt kiinteistönhoitotehtäviä koskevan hankinnan, koska tarjouskilpailun perusteella on saatu vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous. Tekninen lautakunta on päättänyt esittää kunnanhallitukselle, että tekninen toimi ryhtyy toimenpiteisiin kahden talonmiehen palkkaamiseksi tilahallinnon vastuualueelle.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta on päätöksellään 1.10.2008 § 29 hylännyt päätöksestään 5.6.2008 § 25 tehdyn Rak.liike Botnia House Oy:n oikaisuvaatimuksen.
Teuvan Vuokratalot Oy:n hallitus on päätöksellään 12.2.2008 hylännyt saadut tarjoukset ja päättänyt jatkaa talonmiespalvelujen hoitoa siten, että Teuvan kunta hoitaa talonmiespalvelut kunnan talonmiesten toimesta siihen saakka, kunnes on saatu Teuvan kunnanhallituksen päätökset kunnan talonmiesten lisäpalkkaamisesta.
Teuvan Vuokratalot Oy:n hallitus on oikaisuvaatimuksen johdosta tekemällään päätöksellä 26.3.2008 kumonnut päätöksensä 12.2.2008 ja palauttanut asian Teuvan Vuokratalot Oy:n toimitusjohtajalle yhdessä teknisen toimen kanssa tapahtuvaa perustelujen laatimista varten.
Teuvan Vuokratalot Oy:n hallitus on päätöksellään 24.11.2008 todennut, että Teuvan kunnanhallitus on kokouksessaan 10.11.2008 päättänyt antaa tekniselle toimelle luvan palkata kaksi talonmiestä toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Teuvan Vuokratalot Oy:n hallitus on sanotussa kokouksessa päättänyt hankkia talonmiespalvelut Teuvan kunnan tekniseltä toimelta omakustannusperiaatteella talonmiesten työaikana päivisin klo 7.00–22.00 ja valtuuttanut toimitusjohtajan järjestämään vuokratalojen yö- ja viikonloppupäivystyksen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Hankintayksikön ilmoituksen mukaan hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on noin 160.000–240.000 euroa.
HAKEMUKSET
Asia 174/08/JH
Rak.liike Botnia House Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa Teuvan kunnan teknisen lautakunnan päätöksen 5.2.2008 § 6 ja Teuvan Vuokratalot Oy:n vastaavan päätöksen sekä velvoittaa hankintayksiköt korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi hakija on vaatinut hyvitysmaksuna katemenetyksensä korvaamista 170.000 eurolla. Hakija on vielä vaatinut arvonlisäverollisten oikeudenkäyntikulujensa korvaamista 2.781,60 eurolla sekä markkinaoikeuden käsittelymaksun korvaamista.
Kiinteistönhoitopalveluista on pyydetty tarjouksia kahdeltatoista alan yritykseltä. Tarjouksia on saatu kaksi. Teuvan kunta on sittemmin hylännyt saadut tarjoukset niiden vähäisen määrän vuoksi. Teuvan Vuokratalot Oy on tehnyt asiassa samanlaisen päätöksen. Teuvan Vuokratalot Oy on sittemmin ilmoittanut asukkailleen, että talonmiespalveluja hoitaa toiminimi. Tämä palveluntuottaja ei ole jättänyt tarjousta kysymyksessä olevaan tarjouskilpailuun.
Asia 179/08/JH
Suupohjan Remonttitiimi Oy on vaatinut, että markkinaoikeus ensisijaisesti kumoaa Teuvan kunnan teknisen lautakunnan päätöksen 5.2.2008 § 6 ja Teuvan Vuokratalot Oy:n vastaavan päätöksen sekä velvoittaa hankintayksiköt korjaamaan virheellisen menettelynsä valitsemalla hakijan tarjouksen. Hakija on vaatinut toissijaisesti, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksiköt suorittamaan sille hyvitysmaksuna 15.000 euroa korkoineen. Lisäksi hakija on vaatinut arvonlisäverollisten oikeudenkäyntikulujensa korvaamista 3.629,50 eurolla korkoineen.
Kiinteistönhoitopalveluista on pyydetty tarjouksia kahdeltatoista alan yritykseltä. Tarjouksia on saatu kaksi. Tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia, koska niistä on laadittu tarjousten vertailu. Hankintayksiköt ovat sittemmin hylänneet saadut tarjoukset niiden vähäisen määrän vuoksi. Hankintayksikköjen olisi tullut valita hakijan halvin ja kokonaistaloudellisesti edullisin tarjouspyynnön mukainen tarjous. Tarjousten vähäinen määrä ei ole ollut peruste jättää hyväksymättä tarjousta.
VASTINE JA SEN TÄYDENNYS
Teuvan kunta ja Teuvan Vuokratalot Oy ovat lausuneet yhteisellä vastineellaan muun ohella seuraavaa.
Teuvan kunta ja Teuvan Vuokratalot Oy ovat järjestäneet yhdessä tarjouskilpailun, joka on koskenut ensisijaisesti Teuvan Vuokratalot Oy:n omistamien asuntojen kiinteistönhoitotehtävien suorittamista ja toissijaisesti Teuvan kunnan omistamien asuntojen kiinteistönhoitotehtävien suorittamista. Teuvan Vuokratalot Oy:n osalta kysymys on ollut kaikkien kiinteistöhoitotehtävien ulkoistamisesta ulkopuoliselle urakoitsijalle ja Teuvan kunnan osalta satunnaisesti lähinnä loma-aikoihin ja ruuhkahuippujen aikaan tapahtuvasta töiden ulkoistamisesta tilanteissa, joissa kunnan palveluksessa olevat henkilöt eivät suoriudu heille tulleista tehtävistä.
Teuvan Vuokratalot Oy ja Teuvan kunta ovat molemmat päätöksillään hylänneet saadut tarjoukset.
Oikaisuvaatimuksen johdosta tehdyn selvitystyön tuloksena on havaittu, että hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevat päätökset olisivat vaatineet paremmat perustelut. Teuvan kunnan tekninen lautakunta onkin kumonnut tekemänsä hankintapäätöksen ja palauttanut asian tekniselle toimelle perustelujen laatimista varten. Myös Teuvan Vuokratalot Oy on käsitellyt asiaa ja tehnyt asiassa yhtenevän päätöksen Teuvan kunnan kanssa.
Tarjouspyynnön kohteena olleesta työkokonaisuudesta ei ole tehty pitkäaikaisia sopimuksia kenenkään palveluntarjoajan kanssa eikä hankintaa ole pantu muutoinkaan täytäntöön. Kiinteistönhoitotehtäviä on hoidettu Teuvan kunnan toimesta omakustannushinnalla ja menettelyä on tarkoitus jatkaa, kunnes hankintamenettely ja sitä koskevat päätökset on saatu lainvoimaisiksi. Teuvan kunnan tekninen toimi ja Teuvan Vuokratalot Oy ovat parhaillaan laatimassa perusteluja uusia päätöksiä varten.
Teuvan Vuokratalot Oy:n talonmiespalvelut on syksystä 2007 alkaen hoidettu Teuvan kunnan toimesta omakustannusperiaatteella. Talonmiespalvelut on hoidettu Teuvan kunnan työnä vain arkisin kello 7.00–16.00 välisenä aikana. Muuna aikana talonmiespalveluja on hoitanut ulkopuolinen urakoitsija, joka on ilmoittanut Teuvan Vuokratalot Oy:lle helmikuussa 2008, ettei se enää 1.3.2008 alkaen hoida talonmiespalveluja. Ilta- ja viikonloppupäivystys on osa sitä kiinteistönhoitokokonaisuutta, jonka kilpailutusmenettely on kesken.
Ilmoituksen johdosta Teuvan Vuokratalot Oy on ollut pakotettu järjestämään ilta- ja viikonloppupäivystyksen äkillisten ja kiireellisten tapahtumien varalle uudelleen. Ilmoituksen jälkeen on selvitetty vaihtoehtoja ilta- ja viikonloppupäivystyksen hoitamiseksi tilapäismenettelyin, kunnes kiinteistönhoitotehtävien kilpailutusmenettelystä on saatu lopulliset täytäntöönpanokelpoiset päätökset.
Teuvan Vuokratalot Oy on saanut tilapäisjärjestelyjä koskevasta hankinnasta kaksi kirjallista ja yhden suullisen tarjouksen. Teuvan Vuokratalot Oy on päättänyt 10.3.2008 talonmiespalvelujen iltapäivystykseen liittyvistä väliaikaisjärjestelyistä tilaamalla ne ulkopuoliselta taholta 250 euron kuukausiveloituksella. Kysymyksessä on väliaikaisratkaisu, joka on voimassa siihen saakka, kunnes varsinainen hankintamenettely on saatu päätökseen. Koska kysymyksessä ei ole keskeneräisen kiinteistönhoitotehtävien kilpailutusmenettelyn mukaisen työkokonaisuuden antamisesta kolmannelle, alkuperäiseen tarjouskilpailuun osallistujille ei ole ilmoitettu asiasta kirjallisesti.
VASTASELITYKSET
Rak.liike Botnia House Oy on lausunut antamissaan lisävastaselityksissä muun ohella, että hankintamenettely on päätetty keskeyttää ilman riittäviä perusteita. Hankinnan keskeyttäminen ja hankinnan tekeminen kunnan omana työnä on hankintalain vastaista.
Suupohjan Remonttitiimi Oy on lausunut antamassaan vastaselityksessä muun ohella, että hankintamenettely on keskeytetty vasta sen jälkeen, kun saatuihin tarjouksiin on perehdytty ja hakijan tarjouksen on todettu olleen halvin. Hankintamenettelyn keskeyttämiselle ei ole ollut perusteltua syytä.
Hakijalle ei ole annettu mahdollisuutta osallistua suorahankintaan. Hakijan saaman tiedon mukaan kiinteistönhoitotehtäviä hoitaa tällä hetkellä Teuvan kunnan ulkopuolinen taho, joka ei ole edes jättänyt tarjousta puheena olleeseen tarjouskilpailuun. Hankintayksiköllä on velvollisuus toimia syrjimättömästi myös suorahankintatilanteessa.
LISÄKIRJELMÄT
Teuvan kunta on esittänyt antamissaan lisävastineissa muun ohella, että Rak.liike Botnia House Oy:n tarjous on suljettu tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjouspyynnön vastaisena. Lisäksi sen tarjouksen kokonaishinta on ollut hankintayksikön resursseihin nähden huomattavan korkea ja ylittänyt kolminkertaisesti käytettävissä olevat budjettivarat.
Kiinteistönhoitoon liittyvän ilta- ja viikonloppupäivystyksen järjestäminen on jouduttu suorittamaan nopealla aikataululla. Asukkaita ei ole voitu jättää ilman viikonloppu- ja yöpäivystystä.
Rak.liike Botnia House Oy:llä ei ollut tehtäviin ammattikoulutukseen saanutta henkilöstöä vaan kolme insinöörin koulutuksen ja yksi talonrakentajan koulutuksen saanut henkilö. Tarjouksessa on ilmoitettu vielä, että yhtiö palkkaa kaksi henkilöä vastaamaan kiinteistönhoidosta, mikäli sopimus syntyy. Tarjouksesta ei ole ilmennyt kiinteistönhoitotehtävistä oleva kokemus eikä yhtiö ollut tutustunut Teuvan Vuokratalot Oy:n kohteisiin, vaikka varsinaisen kiinteistönhoitotehtävien tarjouspyynnössä tätä oli edellytetty.
Kiinteistönhoidon ilta- ja viikonloppupäivystyksen järjestämisessä on ollut kysymys hankintalain kynnysarvot alittavasta hankinnasta, jonka kustannukset ovat kuukausitasolla 250 euroa arvonlisäveroineen ja jonka kesto on muutaman kuukauden pituinen.
Teuvan kunnan omistamien asuntojen kiinteistönhoitopalveluita hoidetaan teknisen toimen tilahallinnon johdolla kunnan kiinteistönhoitajien toimesta. Ilta- ja viikonloppupäivystyksen hoitaa edellisen hankintakauden päätöksen mukaisesti urakoitsija, jonka kanssa on tehty määräaikainen sopimus, kunnes kiinteistönhoitotehtävistä saadaan päätösten mukaiset menettelyt tehdyiksi.
Teuvan Vuokratalot Oy:n kiinteistönhoitotehtäviä hoitavat niin ikään Teuvan kunnan kiinteistönhoitajat omakustannusperiaatteella. Ilta- ja viikonloppupäivystyksen hoitaa ulkopuolinen yrittäjä määräaikaisella sopimuksella edellisen palveluntarjoajan tehtyä konkurssin.
Rak.liike Botnia House Oy on esittänyt antamassaan lisävastineessa muun ohella, että ilta- ja viikonloppupäivystykset ovat olleet kiinteistönhoitotehtäviä koskevan kilpailutuksen mukaisia töitä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole ollut mainintaa siitä, että hankintayksikön edustajalta vaaditaan kuittaus kiinteistöihin tutustumisesta. Hakija on olettanut, että ulkokohtainen tutustuminen kiinteistöihin riittää. Tarjouspyyntöasiakirjoissa on jo esitetty hyvin teknisten tilojen tiedot. Hakija on tutustunut kohteisiin oma-aloitteisesti ja laskenut ja mitannut huoltokierrokseen vaaditun työajan ja matkakilometrit.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISUN PERUSTELUT
Hankintamenettely
Teuvan kunnan ja Teuvan Vuokratalot Oy:n hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevien päätösten jälkeen asioissa on ensisijaisesti kysymys siitä, ovatko hankintayksiköt voineet keskeyttää aloittamansa tarjouskilpailun hankintaa tekemättä. Tältä osin markkinaoikeus toteaa seuraavaa.
Hankintalaissa ei ole nimenomaisia säännöksiä aloitetun hankintamenettelyn keskeyttämisestä hankintaa tekemättä. Oikeuskäytännössä on katsottu, että arvioitaessa onko hankintayksikkö keskeyttäessään hankinnan menetellyt julkisista hankinnoista annettujen oikeusohjeiden vastaisesti, on ratkaisevana pidettävä sitä, onko hankintayksikkö kohdellut ehdokkaita tai tarjoajia epätasapuolisesti tai syrjivästi.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta on päätöksessään 5.6.2008 § 25 todennut muun ohella, ettei Rak.liike Botnia House Oy:n tarjousta ole annettu tarjouspyynnön mukaisesti eikä tarjouspyynnössä edellytetylle tarjouslomakkeelle laadittuna. Päätöksessä on edelleen todettu, ettei sanotussa tarjouksessa ole annettu täydellistä kiinteistökohtaista erittelyä tarjotuista kiinteistönhoitopalveluista ja että erittelylomake on täytetty puutteellisesti vain arvioitujen työmäärien osalta. Päätöksessä on vielä todettu, ettei yritys ole tarjousvaiheessa tutustunut kiinteistöihin, vaikka sitä oli nimenomaisesti tarjouspyynnössä edellytetty.
Päätöksessä on lisäksi esitetty, että koska on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous, voidaan todeta, että todellista kilpailua ei ole syntynyt. Tarjousvertailua ei hankintayksikön mukaan voida tehdä, joten ei ole mahdollista myöskään luotettavasti selvittää vallitsevaa kohtuullista hintatasoa markkinoilla. Koska kiinteistönhoidosta ja siihen liittyvistä siivouspalveluista järjestetyn tarjouskilpailun perusteella ei ole syntynyt aitoa kilpailua, hankinta tulee keskeyttää. Tässä tilanteessa ja koska töiden aloittaminen on jo nyt merkittävästi viivästynyt, hankintayksikön mukaan on tarkoituksenmukaista hoitaa tarjouspyynnön mukainen työkokonaisuus omana työnä lisäämällä kunnan palveluksessa olevien talonmiesten lukumäärää. Päätöksessä on vielä esitetty Teuvan Vuokratalot Oy:n hallituksen laativan uudet perustelut tarjouskilpailun kohteena olevasta hankintakokonaisuudesta omistamiensa kiinteistöjen osalta erikseen.
Hankintalain 46 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä on kuvattu hankinnan kohteeksi 13 eri kiinteistöä, joissa on yhteensä 167 asuntoa. Kiinteistöjen perustiedot on esitetty tarjouspyynnön liitteissä, joiden mukaisesti tarjous on tullut eritellä. Teuvan kunnan osalta töiden on ilmoitettu olevan tuntiveloitusperusteisia tarvittaessa eri kohteissa. Tarjouspyynnössä on vielä todettu, että kiinteistönhoito voidaan jakaa osiin esimerkiksi hoidon ja huollon sekä siivouksen osalta.
Kiinteistönhoidon tarjouslomakkeelle, jolla tarjoukset on tullut jättää, on tullut eritellä jokaisen 13 kiinteistön osalta arvonlisäveroton ja arvonlisäverollinen kuukausihinta sekä arvioitu työmäärä erikseen hoidolle, huollolle, tukipalveluille ja yhteisten tilojen siivoukselle. Erilliskorvaukseen oikeuttavien tehtävien osalta on tullut vielä ilmoittaa yhdeksän nimetyn tehtävän tai ammattihenkilön yksikköhinnat.
Rak.liike Botnia House Oy:n tarjouksesta ilmenee, että se on ilmoittanut arvonlisäverottoman kokonaishinnan 13 kiinteistön hoidolle sekä viiden eri ammattihenkilön tuntihinnan sekä seitsemän muun toimenpiteen yksikköhinnan. Tarjouksessa on vielä todettu, ettei se sisällä siivouspalveluja. Tarjouksessa ei sen sijaan ole esitetty pyydettyä kuukausihintaa kohteittain vaan ainoastaan arvio kuukausittaisesta työmäärästä kohteittain.
Markkinaoikeus toteaa, ettei tarjousta voida pitää tarjouspyynnön vastaisena pelkästään sen seikan vuoksi, ettei sitä ole annettu pyydetyllä lomakkeella. Rak.liike Botnia House Oy:n tarjouksesta ei ole kuitenkaan ilmennyt tarjouspyyntöasiakirjoissa edellytettyjä kiinteistökohtaisia kuukausihintoja eivätkä kuukausihinnat ole myöskään riittävällä luotettavuudella olleet laskettavissa tarjouksessa annettujen yksittäisten hintatietojen perusteella. Hakijan tarjous on ollut tältä osin tarjouspyynnön vastainen ja pyydetyn hintaerittelyn puuttuminen on ollut tarjousten vertailukelpoisuuteen vaikuttava seikka. Edellä lausuttuun nähden markkinaoikeus katsoo, etteivät hankintayksiköt ole menetelleet virheellisesti jättäessään Rak.liike Botnia House Oy:n tarjouksen tarjousvertailun ulkopuolelle.
Oikeuskäytännössä on katsottu, ettei hankintaviranomaisella ole velvollisuutta tehdä sopimusta ainoan tarjouskilpailuun soveltuvaksi osallistujaksi katsotun urakoitsijan kanssa. Hankintaviranomaisen on kuitenkin keskeytyspäätöksen tekemisessä meneteltävä tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Jättäessään edellä kuvatussa tilanteessa ainoaksi tarjouspyynnön mukaiseksi tarjoukseksi jääneen Suupohjan Remonttitiimi Oy:n tarjouksen hyväksymättä ja siten keskeyttäessään aloitetun kiinteistönhoitopalveluja koskevan hankintamenettelyn hankintaa tekemättä hankintayksiköt eivät ole syrjineet hakijoita tai menetelleet näitä kohtaan muutoinkaan epätasapuolisesti. Asiaa ei anna aihetta arvioida toisin myöskään Teuvan kunnan päätös ryhtyä hoitamaan kiinteistönhoitopalveluita omana työnään.
Markkinaoikeus toteaa vielä, että ilta- ja viikonloppupäivystysten hoitaminen on sinänsä kuulunut hankintamenettelyssä kilpailutettuun työhön.
Teuvan Vuokratalot Oy:n mukaan sen on täytynyt hankinnan keskeyttämisen jälkeen järjestää ilta- ja viikonloppupäivystyksen äkillisten ja kiireellisten tapahtumien varalle uudelleen. Hankintayksikkö on selvittänyt vaihtoehtoja ilta- ja viikonloppupäivystyksen hoitamiseen tilapäismenettelyin, kunnes kiinteistönhoitotehtävien kilpailutusmenettelystä on saatu lopulliset täytäntöönpanokelpoiset päätökset. Teuvan Vuokratalot Oy on päättänyt talonmiespalvelujen iltapäivystykseen liittyvistä väliaikaisjärjestelyistä tilaamalla ne ulkopuoliselta taholta kuukausiveloituksella. Hankintayksikön mukaan kysymyksessä on väliaikaisratkaisu, joka on voimassa siihen saakka, kunnes varsinainen hankintamenettely on saatu päätökseen.
Edellä mainittuun nähden markkinaoikeus katsoo, ettei asiassa ole ilmennyt, että varsinainen hankinnan keskeyttäminen ei olisi ollut todellinen. Näin ollen ja ottaen lisäksi huomioon, ettei asiassa ole muutoinkaan ilmennyt, että hankintayksikkö olisi hankinnan keskeyttäessään menetellyt hakijaa tai muita tarjoajia kohtaan syrjivästi tai epätasapuolisesti, markkinaoikeus katsoo, ettei hankintayksikkö ole menetellyt asiassa hankintalain 76 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla hankintasäännösten vastaisesti, kun se on keskeyttänyt hankintamenettelyn. Rak.liike Botnia House Oy:n ja Suupohjan Remonttitiimi Oy:n hakemukset on tämän vuoksi hylättävä.
Oikeudenkäyntikulut
Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Hallintolainkäyttölain 74 §:n 2 momentin mukaan harkittaessa julkisen asianosaisen korvausvelvollisuutta on otettava erityisesti huomioon, onko oikeudenkäynti aiheutunut viranomaisen virheestä.
Teuvan kunnan tekninen lautakunta ja Teuvan Vuokratalot Oy:n hallitus ovat oikaisuvaatimusten johdosta kumonneet aikaisemmat hankintapäätöksensä puutteellisten perustelujen vuoksi. Hankintapäätökset on kumottu sen jälkeen, kun hakemukset ovat tulleet vireille markkinaoikeudessa. Edellä lausuttuun nähden olisi kohtuutonta, jos hakijat joutuisivat pitämään oikeudenkäyntikulunsa markkinaoikeudessa vahinkonaan. Tämän vuoksi Teuvan kunta ja Teuvan Vuokratalot Oy velvoitetaan yhteisvastuullisesti korvaamaan hakijoiden markkinaoikeuden kohtuullisiksi harkitsemat oikeudenkäyntikulut.
Rak.liike Botnia House Oy ja Suupohjan Remonttitiimi Oy ovat arvonlisäverovelvollisia ja niillä on oikeus vähentää oikeudenkäyntikuluihinsa sisältyvä arvonlisävero omissa verotuksissaan. Sen vuoksi vaadituista oikeudenkäyntikuluista on vähennettävä niihin sisällytetty arvonlisävero.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Markkinaoikeus hylkää Rak.liike Botnia House Oy:n ja Suupohjan Remonttitiimi Oy:n hakemukset.
Markkinaoikeus velvoittaa Teuvan kunnan ja Teuvan Vuokratalot Oy:n korvaamaan yhteisvastuullisesti asiassa diaarinumero 174/08/JH Rak.liike Botnia House Oy:n oikeudenkäyntikulut 1.500 eurolla.
Markkinaoikeus velvoittaa Teuvan kunnan ja Teuvan Vuokratalot Oy:n korvaamaan yhteisvastuullisesti asiassa diaarinumero 179/08/JH Suupohjan Remonttitiimi Oy:n oikeudenkäyntikulut 1.500 eurolla. Oikeudenkäyntikuluille on suoritettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut siitä päivästä, jona tämä päätös on ollut asianosaisten saatavissa.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Julkisista hankinnoista annetun lain 83 §:n nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeuden lainoppineet jäsenet Eija Siitari-Vanne ja Perttu Koivula.