Laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan liikenteen palveluista annetun lain ( 320/2017 ) 8 §:n 1 momentin 1 kohta sekä 3 ja 4 momentti, 9 §:n 3 ja 4 momentti ja 13 §, sellaisina kuin ne ovat, 8 §:n 1 momentin 1 kohta, 3 ja 4 momentti sekä 9 §:n 3 ja 4 momentti laissa 60/2022 ja 13 § laissa 157/2023, seuraavasti:
8 §Luonnollisen henkilön hyvä maine luvanvaraisessa tieliikenteessä
Jollei EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklasta muuta johdu, liikenteestä vastaavan henkilön tai luonnollisen henkilön hyvämaineisuutta arvioitaessa otetaan mainetta vaarantavina tekijöinä huomioon, onko:
hänet kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana tuomittu vähintään neljästä työ- tai palkkasuhdetta, kirjanpitoa, verotusta, kiskontaa, liikenteen harjoittamista, liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta, ympäristönsuojelua tai muuta ammatillista vastuuta, ihmiskauppaa, huumausainerikoksia tai laittoman maahantulon järjestämistä koskevien säännösten rikkomisesta taikka hänen tai hänen käyttämän kuljettajan tekemänä EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdassa mainittujen säännösten rikkomisesta sakkorangaistukseen;
Luonnollisen henkilön maine vaarantuu myös, jos hänet tai hänen käyttämä kuljettaja on kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana tuomittu tai hänelle tai hänen käyttämälle kuljettajalle on määrätty seuraamus EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen liitteessä IV tarkoitetuista Euroopan unionin sääntöjen vakavimmista rikkomuksista, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1071/2009 täydentämisestä sellaisten unionin sääntöjen vakavien rikkomusten luokittelun osalta, jotka voivat johtaa maantieliikenteen harjoittajan hyvämaineisuuden menettämiseen, ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY liitteen III muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EU) 2016/403 tarkoitetuista vakavista rikkomuksista tai asetusten (EY) N:o 561/2006 ja (EU) N:o 165/2014 ja direktiivin 2002/15/EY täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä siltä osin kuin on kyse tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta annetussa komission delegoidussa direktiivissä (EU) 2024/846 tarkoitetuista vakavista rikkomuksista.
Luonnollista henkilöä ei voida pitää EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklassa tarkoitetulla tavalla hyvämaineisena, jos hänen maineensa on vaarantunut 3 momentissa tarkoitetusta syystä ja tämä osoittaa hänen olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan ammattimaista liikennettä. Ilmeistä sopimattomuutta arvioitaessa otetaan huomioon kansallisten ja Euroopan unionin sääntöjen vakavien rikkomusten lukumäärä sekä edellä 3 momentissa tarkoitettujen Euroopan unionin säädösten rikkomusten lukumäärä, joista henkilö on tuomittu tai joista hänelle on määrätty seuraamuksia.
9 §Oikeushenkilön hyvä maine luvanvaraisessa tieliikenteessä
Henkilö- ja tavaraliikenneluvan hakijana tai luvanhaltijana olevan oikeushenkilön hyvä maine vaarantuu myös, jos se tai sen käyttämä kuljettaja on kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana tuomittu tai sille tai sen käyttämälle kuljettajalle on määrätty seuraamus EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen liitteessä IV tarkoitetuista Euroopan unionin sääntöjen vakavimmista rikkomuksista, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1071/2009 täydentämisestä sellaisten unionin sääntöjen vakavien rikkomusten luokittelun osalta, jotka voivat johtaa maantieliikenteen harjoittajan hyvämaineisuuden menettämiseen, ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY liitteen III muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EU) 2016/403 tarkoitetuista vakavista rikkomuksista tai asetusten (EY) N:o 561/2006 ja (EU) N:o 165/2014 ja direktiivin 2002/15/EY täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä siltä osin kuin on kyse tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta annetussa komission delegoidussa direktiivissä (EU) 2024/846 tarkoitetuista vakavista rikkomuksista.
Edellä 3 momentissa tarkoitettua oikeushenkilöä ei voida pitää EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklassa tarkoitetulla tavalla hyvämaineisena, jos sen maine on vaarantunut 3 momentissa mainitusta syystä ja tämä osoittaa sen olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan ammattimaista liikennettä. Ilmeistä sopimattomuutta arvioitaessa otetaan huomioon kansallisten ja Euroopan unionin sääntöjen vakavien rikkomusten lukumäärä, EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdassa mainittujen säännösten rikkomukset, joista sille tai sen käyttämälle kuljettajalle on määrätty sakkorangaistus, sekä edellä 3 momentissa tarkoitettujen Euroopan unionin säädösten rikkomusten lukumäärä, joista kuljetusyritys on tuomittu tai joista sille on määrätty seuraamuksia.
13 §Henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijan pitäminen riskiyrityksenä
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 12 artiklassa tarkoitettuna riskiyrityksenä pidetään henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijaa, joka määritellään riskiyritykseksi asetuksen liitteessä IV tarkoitettujen vakavimpien rikkomusten lisäksi seuraavien Euroopan unionin säädösten perusteella:
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1071/2009 täydentämisestä sellaisten unionin sääntöjen vakavien rikkomusten luokittelun osalta, jotka voivat johtaa maantieliikenteen harjoittajan hyvämaineisuuden menettämiseen, ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY liitteen III muuttamisesta annettu komission asetus (EU) 2016/403;
asetusten (EY) N:o 561/2006 ja (EU) N:o 165/2014 ja direktiivin 2002/15/EY täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä siltä osin kuin on kyse tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta annettu komission delegoitu direktiivi (EU) 2024/846;
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY soveltamissääntöjen vahvistamisesta kuljetusyritysten riskiluokituksen yhteisen laskentakaavan osalta annettu komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2022/695.
Tämä laki tulee voimaan 28 päivänä huhtikuuta 2025.
LiVM 3/2025
EV 37/2025
komission delegoitu direktiivi (EU) 2024/846 (32024L0846); EUVL L 2024/846, 31.5.2024
Helsingissä 25.4.2025
Tasavallan PresidenttiAlexander StubbLiikenne- ja viestintäministeriLulu Ranne