Valtiovarainministeriön asetus valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annetun valtiovarainministeriön asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti
kumotaan valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annetun valtiovarainministeriön asetuksen ( 359/2023 ) 25 ja 26 §, 60 §:n 3 momentti ja 62 §, sellaisena kuin niistä 62 § on osaksi asetuksessa 51/2024, sekä
muutetaan 2 §, 5 §:n 2 ja 3 momentti, 6 §:n 2 momentti, 10 §:n 3 momentti, 12 §:n 3 momentti, 13 §:n 2 ja 4 momentti, 14–20, 20 a, 21–24 §, 31 §:n 1 ja 2 momentti, 33 §:n 4 momentti, 35 §:n 2 momentti, 37 §, 40 §:n 2 momentti, 46 §:n 4 momentti, 50 §:n otsikko ja 3 momentin johdantokappale, 54 §, 55 §:n 1 momentti, 58 §:n 1 momentti, 59 §, 60 §:n 2 ja 7 momentti sekä 63 ja 64 §, sellaisina kuin niistä ovat 2 §, 5 §:n 3 momentti, 10 §:n 3 momentti, 13 §:n 4 momentti, 14, 16, 18, 20, 20 a, 21, 22, 37 ja 54 §, 58 §:n 1 momentti, 60 §:n 7 momentti ja 64 § asetuksessa 51/2024 ja 23 § osaksi asetuksessa 51/2024, seuraavasti:
2 §Ministerit
Ministeriön toimialan ja sen hallinnonalan toimintaa johtavat ministerit, joista valtiovarainministeri toimii ministeriön päällikkönä ja käsittelee muut kuin valtioneuvoston päättämän työnjaon mukaisesti muulle ministerille kuuluvat asiat. Valtionyhtiöiden omistajaohjausta koskevat asiat kuuluvat ministerille, joka ei käsittele yhtiöitä tai niiden toimintaa koskevan lainsäädännön valmistelua. Ministerien tehtävistä ja ratkaisuvallasta säädetään valtioneuvostosta annetussa laissa (175/2003).
5 §Ministeriön osastot ja muut toimintayksiköt
Ministeriössä on lisäksi seuraavat muut toimintayksiköt:
valtiovarain controller -toiminto;
EU- ja kansainväliset asiat -toiminto.
Kansantalousosasto, budjettiosasto, vero-osasto, kehittämis- ja hallintotoiminto sekä valtiovarain controller -toiminto toimivat suoraan valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa. Rahoitusmarkkinaosasto ja EU- ja kansainväliset asiat -toiminto toimivat kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerin alaisuudessa. Valtionhallinnon kehittämisosasto, kunta- ja alueosasto, hyvinvointialueiden ohjausosasto sekä julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto toimivat hallintopolitiikan alivaltiosihteerin alaisuudessa.
6 §Toimintayksiköiden sisäinen organisaatio ja tehtävien jako
Kehittämis- ja hallintotoiminnon yhteydessä oleva viestintä on tehtävissään itsenäinen suhteessa toimintayksikköön, jonka yhteydessä se hallinnollisesti on. Valtiovarain controller -toiminnon yhteydessä toimivat riippumattomat tarkastusviranomais- ja todentamisviranomaisyksiköt sekä valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa oleva riippumaton ministeriön sisäinen tarkastus. Valtionhallinnon kehittämisosaston yksikkönä toimii valtion työmarkkinalaitos, jonka tehtävänä on toimia valtiovarainministeriössä valtion virkaehtosopimuslaissa (664/1970) ja valtion virkaehtosopimusasetuksessa (1203/1987) tarkoitettuna valtion neuvotteluviranomaisena. Työmarkkinalaitoksen virkamiehet toimivat valtion virkaehtosopimusasetuksen 10 §:n 25 kohdan tarkoittamina valtion työnantajatoiminnon virkamiehinä.
10 §Talouspolitiikan ja hallintopolitiikan johtoryhmät
Talouspolitiikan johtoryhmään kuuluvat 2 momentissa mainittujen lisäksi budjettiosaston, vero-osaston, kansantalousosaston, rahoitusmarkkinaosaston, kunta- ja alueosaston ja hyvinvointialueiden ohjausosaston osastopäälliköt, EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon yksikön päälliköt sekä viestintäjohtaja.
12 §Tuloskeskustelut ja johtamissopimukset ministeriössä
Osastopäälliköt vahvistavat osastojen ja valtioneuvoston controller vahvistaa valtiovarain controller -toiminnon toimintasuunnitelmat yksiköiden päälliköiden kanssa käytävien tuloskeskustelujen perusteella. EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon osalta toimintasuunnitelman vahvistaa kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri.
13 §Hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä valtion rahastojen ja valtionyhtiöiden ohjaus
Hallinto- ja kehitysjohtaja sovittaa yhteen ministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten tulosohjausta ja johtaa ministeriön hallinnonalan tulosohjausta ja sen kehittämistä. Hallintopolitiikan alivaltiosihteeri johtaa aluehallintovirastojen sekä Ahvenanmaan valtionviraston tulostavoitteiden valmistelua ja toimii puheenjohtajana näiden kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa. Hallinto- ja kehitysjohtaja johtaa muiden virastojen tulostavoitteiden valmistelua ja toimii puheenjohtajana näiden kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa.
Hallinto- ja kehitysjohtaja johtaa hallinnonalan yhtiöiden omistajaohjausta sekä omistajapoliittisten tavoitteiden valmistelua.
14 §Osastojen yleiset tehtävät
Osaston tehtävänä on 15–22 §:ssä säädetyn lisäksi toimialallaan:
huolehtia säädösvalmistelusta ja kehittää lainsäädäntöä, säädösvalmistelua ja tutkimus-, ennakointi-, arviointi- ja selvitystoimintaa sekä käsitellä ministeriön tai valtioneuvoston strategioita ja muita suunnitelmia yhteistyössä talouspolitiikan koordinaattorin, lainsäädäntöjohtajan sekä strategia- ja tutkimusjohtajan kanssa;
käsitellä valtiosopimuksia, osallistua Euroopan unionin lainsäädännön valmisteluun ja käsitellä muita unionia ja kansainvälistä yhteistyötä koskevia asioita;
vastata osaston varautumisesta sekä sovittaa yhteen toimialan varautumista ja tähän liittyen tuottaa tietoa ministeriön johtamisen ja toiminnan tueksi;
valmistella toimialansa talousarvio- ja kehysehdotukset;
valmistella vastaukset eduskunnan kirjallisiin kysymyksiin;
valmistella ministeriölle kuuluvat laillisuusvalvonta-asiat;
valmistella ja esitellä osaston henkilöstön osalta asiat, jotka koskevat määräämistä valtioneuvoston esittelijäksi sekä ohjauksessaan olevien virastojen ja laitosten virkojen tai virkasuhteiden täyttämiseen liittyvät erivapausasiat;
valmistella ja esitellä työryhmien ja toimielinten osalta tehtävät esitykset;
toimia henkilötietorekisteriensä rekisterinpitäjänä ja vastata rekisterinpitäjälle säädetyistä velvoitteista sekä valmistella ja esitellä rekisteritietojen luovuttamista koskevat asiat.
15 §Kansantalousosaston tehtävät
Kansantalousosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
suhdannekehityksen ja pidemmän aikavälin taloudellisen kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;
julkisen talouden kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;
talouspolitiikan suunnittelua ja talouspolitiikan vaikutusten arviointia;
kansantalouden ja julkisen talouden näkökulman esiintuomista yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa;
taloudellisten katsausten ja selvitysten, ennusteiden ja ennustepoikkeamia koskevien arvioiden julkaisemista sekä muuta taloudellista tiedotustoimintaa;
Tilastokeskuksen tehtäviä ja tilastotointa.
16 §Budjettiosaston tehtävät
Budjettiosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
valtion talousarviota, julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikkaa;
rakennepolitiikkaa ja rakenteellisia toimenpiteitä sekä niitä koskevien vaikutusarvioiden laatimista;
hyvinvointialueiden talouden ja kuntatalouden, niihin kohdistuvien valtion toimenpiteiden sekä rahoitusjärjestelmän seurantaa ja analysointia osana julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikan valmistelua;
valtion toiminta- ja taloussuunnittelun, kirjanpidon, tilinpäätöksen ja muun taloushallinnon, varallisuuden hallinnan sekä taloudenhoidon valvonnan ja tarkastustoimen yleisiä perusteita sekä valtionavustusten myöntämisen ja käytön, valtion lainanannon ja valtion maksujen yleisiä perusteita ja toiminnan maksullisuutta;
valtion maksuliikettä;
hallituksen vuosikertomukseen otettavien talousarviolausumien sekä eduskunnan valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta antamien kannanottojen vastausten koordinointia;
julkishallinnon ja -talouden tilintarkastusta;
valtion liikelaitosten ja valtion toiminnassa käytettävien markkinaehtoisten järjestelmien yleistä kehittämistä;
metallirahoja;
valtionperintöjä;
Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 7 lukua;
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tehtäviä;
Valtiokonttorin valtion taloushallinnon, laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjaus-, kehittämis- ja raportointitehtäviä, valtionavustustehtäviä, valtion keskuskirjanpitotehtäviä;
Euroopan unionin omia varoja, monivuotista rahoituskehystä ja vuotuista talousarviota sekä Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan unionin petostentorjuntavirastoa koskevat asiat niiltä osin, kuin niitä valmistellaan Euroopan unionin neuvostossa ja sen valmisteluelimissä.
17 §Vero-osaston tehtävät
Vero-osasto valmistelee asiat, jotka koskevat
veropolitiikan suunnittelua ja veropoliittisten toimenpiteiden vaikutusten selvittämistä;
verojärjestelmän kehittämistä;
veroja ja veronluontoisia maksuja;
tullipolitiikkaa ja tullimenettelyjä sekä tariffikiintiöitä ja tullisuspensioita;
verotusta ja tulliyhteistyötä koskevia vieraiden valtioiden kanssa tehtäviä sopimuksia ja muita kansainvälisiä velvoitteita, joihin ei liity merkittäviä ulko- tai turvallisuuspoliittisia näkökohtia;
Verohallinnon ja Tullin tehtäviä.
18 §Rahoitusmarkkinaosaston tehtävät
Rahoitusmarkkinaosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
rahoitusjärjestelmän vakautta ja kehittämistä;
valtion lainanoton ja velanhoidon sekä kassavarojen sijoittamisen strategista ohjausta ja valvontaa;
luottolaitosten, sijoituspalveluyritysten, joukkorahoituspalvelun tarjoajien, kryptovarojen tarjoajien, rahastoyhtiöiden, vaihtoehtorahastojen hoitajien ja kiinteistörahastojen sekä muiden rahoituspalveluja tarjoavien yritysten toimintaa;
arvopaperi-, johdannais- ja kryptovarakauppaa sekä niiden selvitystä, arvo-osuusjärjestelmää ja niitä ylläpitävien yhteisöjen toimintaa;
rahoitusmarkkinoiden valvonnan ja kriisinhallinnan sääntelyä, Euroopan unionin yhteistä valvontamekanismia sekä Euroopan unionin yhteistä kriisinratkaisumekanismia ja -rahastoa;
rahaa ja rahajärjestelmää, maksuvälineitä ja maksujärjestelmiä, Suomen Pankkia ja Euroopan keskuspankkijärjestelmää sekä Euroopan keskuspankkia;
rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä;
valtiontakauksia ja -takuita;
pankkikriisien hallintaa;
rahoitusmarkkinoiden valmiussuunnittelua, huoltovarmuustilijärjestelmää ja rahoitusmarkkinoiden häiriönhallinnan yhteistyöryhmää;
Rahoitusvakausviraston tehtäviä sekä Rahoitusvakausrahaston ohjausta ja valvontaa;
Valtion eläkerahaston ohjausta ja valvontaa, ottaen huomioon, mitä 19 §:n 7 kohdassa säädetään;
Valtiokonttorin tehtäviä rahoitustoimialan osalta.
19 §Valtionhallinnon kehittämisosaston tehtävät
Valtionhallinnon kehittämisosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
valtionhallinnon toiminnan ja toimintatapojen muutoksen edistämistä sekä valtion henkilöstöpolitiikkaa;
valtionhallinnon ohjauksen ja konsernipolitiikan kehittämistä;
valtionhallinnon tuottavuuden ja tehokkuuden edistämistä;
valtion henkilöstön oikeudellista asemaa sekä ylimmän johdon kehittämistä, palvelussuhteen ehtoja ja muita etuuksia;
henkilöstön strategista kehittämistä, johtamista, osallistumista ja työympäristöä;
toiminta- ja taloussuunnittelua sekä valtion talousarvioesitystä ja talousarvion soveltamista henkilöstömenojen osalta;
valtion eläkejärjestelmän valvontaa ja yhteistyössä rahoitusmarkkinaosaston kanssa Valtion eläkerahastoa koskevia asioita, jos ne ovat henkilöstöpoliittisesti merkittäviä;
valtion henkilöstöhallinnon tiedonhallintaa;
hyvän hallinnon ja kansalaisvaikuttamisen edistämistä;
Valtiokonttorin valtionhallinnon kehittämistehtäviä ja Valtiokonttorin myöntämiä korvauksia ja etuisuuksia ja Valtiokonttoria koskevia hallinnollisia säännöksiä;
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden tehtäviä;
HAUS Kehittämiskeskus Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;
valtion talonrakennustoimintaa, kiinteistövarallisuutta, virastotiloja sekä Senaatti-konsernia
Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:tä koskevia tehtäviä;
valtion hankintatointa, www.hankintailmoitukset.fi -järjestelmän ylläpitoa ja kehittämistä, julkisten hankintojen vaikuttavuuden kehittämistä sekä Hansel Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;
Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa;
julkisten palvelujärjestelmien kehittämistä sekä niiden laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden arviointia;
julkisen hallinnon yleistä kehittämistä sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämistä;
valtion alue- ja paikallishallinnon aluejakoja ja niiden yhteensovittamista;
valtion palveluiden saatavuutta ja toimintojen sijoittamista koskevan suunnittelun, seurannan ja kehittämisen yhteensovittamista;
aluehallintovirastojen ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtäviä ja tulosohjausta.
valtion työnantajapolitiikkaa;
valtiotyönantajan edunvalvontaa tulo- ja työmarkkinapolitiikassa sekä työelämään liittyvässä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa;
valtion henkilöstön palvelussuhteen ehtoja sekä neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän perusteita sekä näistä aiheutuvia kustannuksia;
valtion työnantajaviestinnän edistämistä;
Valtion työmarkkinalaitoksen tiedonhallintaa;
valtion eläke-etuuksia siltä osin, kuin ne ovat työmarkkinapolitiikkaa.
20 §Kunta- ja alueosaston tehtävät
Kunta- ja alueosasto valmistelee asiat, jotka koskevat
kuntien itsehallintoa ja sen kehittämistä sekä yleisesti kuntapolitiikkaa;
kuntien hallintoa;
kuntajakoa ja kuntien yhteistyötä sekä maakuntajakoa;
hyvinvointialueita koskevaa lainsäädäntöä, pois lukien hyvinvointialueiden rahoitusta koskeva lainsäädäntö;
kuntien toiminnan ja talouden yleistä ohjausta, seurantaa ja ennakointia;
ministeriön toimialalle kuuluvia kuntien valtionosuuksia ja valtionosuusjärjestelmää;
valtion ja kuntien välistä neuvottelumenettelyä, kuntatalousohjelmaa sekä kuntatalouden ja hallinnon neuvottelukuntaa;
kuntien yleistä toiminnan kehittämistä ja arviointia;
kuntien ja hyvinvointialueiden henkilöstön palvelussuhdeturvaa;
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:tä;
Kuntien takauskeskusta;
Kevaa sekä kuntien ja hyvinvointialueiden eläkejärjestelmän valvontaa ja rahoitusta;
kotikunnan määräytymistä;
Valtiokonttorin tehtäviä kuntien ja hyvinvointialueiden tietovarantojen osalta.
20 a §Hyvinvointialueiden ohjausosaston tehtävät
Hyvinvointialueiden ohjausosasto valmistelee asiat, jotka koskevat:
valtioneuvostossa tehtävän hyvinvointialueiden ohjauksen yhteensovitusta;
ministeriön toimialalle kuuluvaa hyvinvointialueiden ohjausta ja hyvinvointialueneuvottelukuntaa;
hyvinvointialueen muuttamista koskevan aluejakoselvityksen määräämistä, toimittamista ja päätöstä;
hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden arviointia ja ennakointia sekä tilannekuvatoimintaa;
hyvinvointialueiden toiminnan kehittämistä;
hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden yleistä ohjausta, seurantaa ja ennakointia;
hyvinvointialueiden rahoitusta, rahoitusjärjestelmää ja rahoitusta koskevaa lainsäädäntöä;
Maakuntien tilakeskus Oy:n ja DigiFinland Oy:n tehtäviä.
21 §Julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston tehtävät
Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto valmistelee asiat, jotka koskevat
julkisen hallinnon tiedonhallinnan yleistä kehittämistä ja ohjausta;
julkisen hallinnon yhteisten tietovarantojen yhteentoimivuuden yleistä ohjausta;
valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen ohjausta;
turvallisuusverkkotoiminnan sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjausta ja valvontaa;
julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen ja niiden tuotannon ohjausta;
Digi- ja väestötietoviraston ja Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tehtäviä;
3–5 kohdassa tarkoitettujen julkisen hallinnon palvelujen ja palvelutuotannon varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden yleistä ohjausta;
julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019), jäljempänä tiedonhallintalaki, 10 §:ssä tarkoitetun tiedonhallintalautakunnan hallinnollisten asioiden valmistelua;
tiedonhallintalain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja lukuun ottamatta asioita, joissa osasto on lausunnon pyytäjänä tai joissa lausuntoa pyydetään sellaisesta osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne;
julkisen hallinnon tiedonhallintaa sekä tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuottamista koskevan yhteistyön koordinointia;
julkisen hallinnon tietoturvallisuuden yleistä kehittämistä ja valtionhallinnon tietoturvallisuuden ohjausta;
Valtiokonttorin hoitamia julkisen hallinnon yhteisiä sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelutehtäviä sekä näiden tulosohjausta.
22 §Kehittämis- ja hallintotoiminnon tehtävät
Kehittämis- ja hallintotoiminto valmistelee asiat, jotka koskevat
hallinnonalan, lukuun ottamatta aluehallintovirastojen ja Ahvenanmaan valtionviraston, tulosohjausta ja sen kehittämistä ja hallinnonalan virastojen ja laitosten tulosohjauksen yhteensovittamista;
omistajaohjausta;
hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnittelua, kehysehdotuksia ja talousarviota;
kehittämismäärärahan hallinnointi ja rahoitettavaksi ehdotettujen esitysten arviointia;
hallinnonalan henkilöstö-, tietohallinto-, tila- ja muiden infrastruktuuriasioiden ohjausta ja koordinaatiota;
ministeriön yleistä hallintoa ja kehittämistä;
ministeriön riskienhallinnan ohjausta, kehittämistä sekä yhteensovittamista;
ministeriön henkilöstöhallintoa, henkilöstön kehittämistä, henkilöstösuunnittelua ja rekrytointia, palkkausta ja palkitsemista, työturvallisuutta ja -hyvinvointia, työterveyshuoltoa sekä työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaa;
ministeriön taloushallintoa ja tulossuunnittelua;
ministeriön tiedonhallintaa, tietohallintoa, tietosuojaa ja tietoturvallisuutta sekä tietosuojavastaavan tehtäviä;
hallinnonalan tiedonhallinnan, tietohallinnon, tietosuojan ja tietoturvallisuuden ohjausta ja kehittämistä;
hallintotehtäviä ja ministeriön sisäisiä palveluja, jolleivat ne kuulu valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 12 §:n nojalla valtioneuvoston kanslialle tai tämän työjärjestyksen nojalla muulle osastolle tai yksikölle;
ministeriön lainvalmistelun ja sen osaamisen yleistä kehittämistä ja lainsäädäntösuunnitelman laatimista;
hallinnon yleislakeja sekä ministeriön työjärjestystä ja valtioneuvoston ohjesääntöä koskevaa ohjausta ja neuvontaa;
ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetun lain (172/2012) ja unioniin tulevien ulkomaisten suorien sijoitusten seurantaan tarkoitettujen puitteiden perustamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/452 edellytetyn seurantamenettelyn ohjaamista ministeriössä ja sen hallinnonalalla, ministeriön lausuntojen valmistelun koordinointia yhteistyössä osastojen kanssa, ministeriön lausuntojen laatimista ja esittelyä sekä yrityskauppojen seurantamenettelyn ja lausuntoprosessin kehittämistä;
ministeriön ja sen hallinnonalan häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisen ohjausta ja toimeenpanon yhteensovittamista;
ministeriön talous- ja hallintopolitiikan välisen yhteistyön ja valmistelun yhteen sovitusta ja koordinointia;
hallitusohjelman seurannan ja raportoinnin järjestämistä sekä hallituksen vuosikertomuksen laadinnan valtiovarainministeriön osuuden ohjausta ja yhteensovittamista;
ministeriön strategian valmistelua, seurantaa sekä toimeenpanoa ja ministeriön strategioiden yhteensovittamista;
ministeriön tietoon perustuvan päätöksenteon edellytyksiä, sekä ministeriön ennakointitoiminnan kehittämistä;
Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetussa laissa (537/2022) tarkoitettuja tukiviranomaisen ja ministeriön tehtäviä lukuun ottamatta mainitun lain 6 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja tehtäviä;
tiedonhallintalain mukaisia tiedonhallintayksikön ja toimialan ohjauksen tehtäviä sekä mainitun lain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja silloin, kun lausunnon pyytäjänä on julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto tai kun lausuntoa pyydetään sellaisesta mainitun osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne.
23 §Valtiovarain controller -toiminnon tehtävät
Valtiovarain controller -toiminnon tehtävistä on säädetty valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 24 f §:ssä. Toiminnon tehtävänä on lisäksi valmistella asiat, jotka koskevat sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan neuvottelukuntaa, Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan petostentorjuntavirastoa lukuun ottamatta 16 §:n kohdassa 14 määriteltyjä tehtäviä sekä vastata Euroopan unionin varojen tarkastustehtävästä silloin kuin se on erityislainsäädännössä säädetty valtiovarainministeriön tehtäväksi.
Tarkastusviranomaisyksikkö vastaa
alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta annetussa laissa (756/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä;
sisäasioiden rahastoista ohjelmakaudella 2021–2027 annetussa laissa (1125/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä;
Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahastosta annetussa laissa (997/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä; sekä
Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetussa laissa (537/2022) valtiovarainministeriön tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta.
Ohjelmakauden 2014–2021 osalta tarkastusviranomaistehtävistä säädetään alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetussa laissa (7/2014) ja ulkorajan ylittävästä yhteistyöstä annetussa laissa (657/2015).
Todentamisviranomaisyksikkö vastaa yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman hallinnoinnista annetussa laissa (1324/2022) säädetystä todentamisviranomaistehtävästä.
Tarkastusviranomaisyksikön asema on määritelty Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/1060) 71(2) artiklassa ja todentamisviranomaisyksikön asema Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/2116) 12 artiklassa.
24 §EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon tehtävät
EU- ja kansainväliset asiat -toiminto valmistelee asiat, jotka koskevat:
Euroopan unioniin liittyvien asioiden valmistelun yhteensovittamista ministeriössä sekä ministeriön johdon ja toimintayksiköiden avustamista Euroopan unioniin liittyvissä ja muissa kansainvälisissä asioissa, mukaan lukien Suomeen kohdistuvien ja Suomesta ulkomaille suuntautuvien vierailujen koordinaatio ministeriössä;
talous- ja rahoitusasioiden neuvoston ja euroryhmän, talous- ja rahoituskomitean ja sen sijaistason sekä EU-ministerivaliokunnan kokousten valmistelua;
talouspolitiikan koordinaatiota Euroopan unionissa, Euroopan unionin finanssipolitiikan sääntöjä ja rakenteita, Euroopan unionille toimitettavaa keskipitkän aikavälin suunnitelmaa sekä sen toimeenpanoa koskevaa vuotuista edistymisraporttia ja alustavaa talousarviosuunnitelmaa;
Euroopan talous- ja rahaliiton kehittämiseen liittyvien asioiden yhteensovittamista;
Euroopan unionin perussopimusta ja yleistä kehittämistä sekä institutionaalisia kysymyksiä;
Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälinettä, lukuun ottamatta Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa säädettyjä valtiovarain controller -toiminnon, 6 §:n 1 momentissa säädettyjä tukiviranomaisen ja 8 §:n 1 momentissa säädettyjä ministeriön tehtäviä;
Valtiokonttorin Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälinetehtäviä;
OECD-koordinaatiota;
valtion luottokelpoisuusluokitukseen liittyviä asioita;
Suomen tutkintaa kansainvälisten organisaatioiden tai luottoluokittajien toimesta;
Pohjoismaiden ministerineuvostoa;
kansainvälistä rahoitusarkkitehtuuria ja sen kehittämistä sekä kansainvälisiin rahoituslaitoksiin liittyvien asioiden yhteensovittamista;
Kansainvälistä valuuttarahastoa, Kansainvälistä jälleenrakennus- ja kehityspankkia ja sen liitännäisjärjestöjä, Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankkia, Euroopan investointipankkia, Pohjoismaiden investointipankkia ja muita pohjoismaisia rahoitusyhteisöjä, Aasian Infrastruktuuri-investointipankkia, Euroopan neuvoston kehityspankkia ja alueellisten kehitysrahoituslaitosten toiminnan seurantaa sekä Pariisin klubia ja sen piirissä tapahtuvia velkajärjestelyjä;
Euroopan vakausmekanismia ja Euroopan rahoitusvakausvälinettä, euroalueen vakautta ja kriisirahoitusta sekä Euroopan unionin jäsenvaltioille myönnettävää rahoitusapua ja unionin makrotaloudellisia rahoitusapuohjelmia;
muita Euroopan unioniin liittyviä tai kansainvälisiä asioita, jos asia ei kuulu muulle osastolle tai toimintayksikölle.
Toimintayksikössä toimii yksikkö, jonka tehtäviin kuuluu työjärjestyksen 54 §:ssä mainittujen tehtävien valmistelu.
31 §Alivaltiosihteerien tehtävät
Kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri johtaa ja sovittaa yhteen rahoitusmarkkinaosaston, EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon toimialaan kuuluvien asioiden sekä Euroopan unionin talous- ja rahoituskomiteassa käsiteltävien asioiden valmistelua. Lisäksi alivaltiosihteeri johtaa ja kehittää budjettiosaston toimialaan kuuluvien Euroopan unionin omia varoja, monivuotista rahoituskehystä ja vuotuista talousarviota koskevien asioiden valmistelua.
Hallintopolitiikan alivaltiosihteeri johtaa ja sovittaa yhteen kunta- ja alueosaston, julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston, hyvinvointialueiden ohjausosaston ja valtionhallinnon kehittämisosaston toimialaan kuuluvien asioiden valmistelua.
33 §Osastopäällikön tehtävät
EU- ja kansainväliset asiat –toiminnon osalta tässä pykälässä tarkoitetut tehtävät kuuluvat kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerille.
35 §Yksikön päällikön tehtävät
Valtion työmarkkinalaitoksen päällikköön sovelletaan, mitä tässä työjärjestyksessä säädetään yksikön päälliköstä.
37 §Strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävät
Strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävänä on vastata ministeriön strategiatyöstä, tässä työjärjestyksessä määrätyistä muista strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävistä sekä muista hallinto- ja kehitysjohtajan määräämistä tehtävistä.
40 §Esittely
Sen lisäksi, mitä ministeriön esittelijöistä säädetään valtioneuvoston ohjesäännön 35 §:ssä, ministeriössä esittelijöinä voivat toimia perusvaativuustasolle 10 tai sitä ylemmälle vaativuustasolle sijoitetut virkamiehet sekä sisäisen hallinnon tehtävissä myös perusvaativuustasolle 7–9 sijoitetut virkamiehet.
46 §Osastopäällikön ratkaistavat asiat
EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon toimialalla tässä pykälässä tarkoitetut asiat ratkaisee kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri.
50 §Eräiden valtionhallinnon kehittämisosaston ja Valtion työmarkkinalaitoksen päällikön ratkaistavaksi kuuluvien asioiden ratkaiseminen
Valtion työmarkkinalaitoksen päällikkö ratkaisee asiat sekä lausunnon antamisen asioissa, jotka koskevat
54 §Eräiden EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon asioiden ratkaiseminen
EU- ja kansainväliset asiat toiminnossa toimiva elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanon koordinoinnista vastaavan yksikön päällikkö antaa toimintayksikön työjärjestyksessä määritellyn mukaisesti Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun johdon vahvistuslausuman sekä ratkaisee muut elpymis- ja palautumistukivälinettä koskevat tämän asetuksen 24 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetut asiat, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu ministerin ratkaistavaksi.
55 §Nimittäminen virkaan tai virkasuhteeseen
Ministerit nimittävät toimialansa osalta ministeriön nimitystoimivaltaan kuuluvaan virkaan, kun tehtäväkohtainen palkanosa määräytyy perusvaativuustason 13 mukaisesti tai kun euromääräinen palkka vastaa vähintään vaativuustasoa 13 A henkilökohtaisella suoritustasolla 3,00 sekä määräaikaiseen virkasuhteeseen, kun vastaavaan virkaan nimittää tasavallan presidentti tai valtioneuvosto.
58 §Johtavien ja eräiden muiden virkamiesten vuosilomien vahvistaminen
Valtiosihteerin kansliapäällikkönä vuosilomat vahvistaa hallinto- ja kehitysjohtaja. Alivaltiosihteerin, talouspolitiikan koordinaattorin sekä muiden suoraan valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa toimivien virkamiesten vuosilomat vahvistaa valtiosihteeri kansliapäällikkönä. Alivaltiosihteerit vahvistavat alaisuuteensa kuuluvien toimintayksiköiden päälliköiden vuosilomat.
59 §Matkamääräysten antaminen ja matkalaskujen hyväksyminen
Valtiosihteerille ja ministerin erityisavustajalle virkamatkamääräyksen antaa ministeri. Ministerille, valtiosihteerille kansliapäällikkönä, alivaltiosihteerille, talouspolitiikan koordinaattorille ja valtioneuvoston controllerille virkamatkamääräyksen antaa hallinto- ja kehitysjohtaja. Hallinto- ja kehitysjohtajalle virkamatkamääräyksen antaa talouspäällikkö.
60 §Ministeriössä päätettävä harkinnanvarainen virkavapaus
Harkinnanvaraisen virkavapauden suoraan osastopäällikön alaisuudessa toimivalle virkamiehelle myöntää osastopäällikön esittelystä alivaltiosihteeri alaisuuteensa kuuluvien osastojen osalta ja valtiosihteeri kansliapäällikkönä muiden osastojen osalta. Harkinnanvaraisen virkavapauden EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon virkamiehelle myöntää kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri yksikön päällikön esittelystä.
Mitä 4–6 momentissa säädetään virkavapauden myöntämisestä, sovelletaan myös virkavapauden myöntämättä jättämiseen. Muilta osin harkinnanvaraisen virkavapauden myöntämättä jättämisen ratkaisee hallinto- ja kehitysjohtaja toimintayksikön päällikön esittelystä.
63 §Valtiosihteerin kansliapäällikkönä ratkaisuvalta eräissä virka- ja henkilöstöasioissa
Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ratkaisee virantoimituksesta pidättämistä ja kirjallisen varoituksen antamista koskevan asian ministeriön ja sen hallinnonalan ylimmän johdon osalta. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä allekirjoittaa ministeriön ja sen hallinnon-alan ylimmälle johdolle annettavan työtodistuksen ilman esittelyä.
64 §Hallinto- ja kehitysjohtajan ratkaisuvalta eräissä virka- ja henkilöstöasioissa
Hallinto- ja kehitysjohtaja ratkaisee
osastopäällikön tai alivaltiosihteerin esittelystä asiat, jotka koskevat vuosiloman vaihtamista rahaksi;
valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetut asiat sekä ministeriön sopimia tarkentavia virkaehtosopimuksia koskevat asiat;
asiat, jotka koskevat viran perustamista ja lakkauttamista, viran ja virkasuhteen nimen muuttamista, viran ja virkasuhteen siirtämistä tai sijoittamista ministeriön toimintayksiköihin, virantoimituksesta pidättämistä, sivutoimia, aiheettomasti maksettujen palkkojen takaisinperintää, kirjallisen varoituksen antamista, sekä ministeriön nimittämän virkamiehen irtisanomista ja virkasuhteen purkamista, jollei niitä ole säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi;
valtion virkamieslaissa tai sen nojalla säädetyt muut virkamiehiä koskevat kuin tämän pykälän 3 kohdassa tarkoitetut asiat, jollei niitä ole säädetty valtioneuvoston yleisistunnon, ministerin tai muun virkamiehen ratkaistavaksi;
käyttö- ja kulkuoikeuksien rajoittamista tai peruuttamista sekä maksuaikakortin sulkemista koskevat asiat;
asiat, jotka koskevat käyttövaltuuksien myöntämistä turvallisuusluokan I, II ja III asiakirjoille ja kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain (588/2004) 11 §:ssä tarkoitetun henkilöturvallisuusselvitystodistuksen hyväksymistä käyttövaltuushallinnassa sekä muiden henkilöstöasioiden käyttövaltuuksien myöntämistä;
valituksen johdosta hallintotuomioistuimelle annettavaa lausuntoa koskevan asian, jos valitus koskee virkamieheksi nimittämistä tai muuta palvelussuhteeseen liittyvää asiaa;
työturvallisuuslain (738/2002) 28 §:ssä tarkoitettuja asioita koskevat toimet;
asiat, joka koskevat virkamiehen määräämistä valtion virkamieslain 19 §:ssä tarkoitettuihin tarkastuksiin ja tutkimuksiin.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025.
Helsingissä 13.12.2024
ValtiovarainministeriRiikka PurraHallitusneuvosKarri Safo