Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

791/2024

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtiovarainministeriön asetus Verohallinnon suoritteiden maksullisuudesta vuonna 2025

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Julkaisupäivä
Suomen säädöskokoelma
Säädösteksti

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtion maksuperustelain (150/1992) 8 §:n ja eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetun lain (1209/2006) 5 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat, valtion maksuperustelain 8 § laissa 348/1994 ja eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetun lain 5 § laissa 956/2018:

1 §Maksulliset julkisoikeudelliset suoritteet

Verohallinnon maksullisista suoritteista peritään joko liitteenä olevassa maksutaulukossa erikseen mainittu maksu tai suoritteen omakustannusarvoon perustuva, maksutaulukossa esitettyjen hinnoitteluperusteiden mukainen maksu.

Valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:ssä tarkoitettuja Verohallinnon maksullisia julkisoikeudellisia suoritteita ovat:

1) 

tuloveroasetuksen (1551/1992) 2 §:ssä tarkoitetussa nimeämisasiassa annettu päätös;

2) 

yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennuspäätös;

3) 

päätös oikeudesta tappion vähentämiseen tuloverotuksessa;

4) 

arvonlisäverolain (1501/1993) 72 k §:ssä tarkoitettu Verohallinnon antama lupa verottoman varaston pitämiseen;

5) 

elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 43 §:ssä tarkoitettu Verohallinnon päätös kuluvan käyttöomaisuuden jälleenhankintavarauksen tai toimitilan jälleenhankintavarauksen käyttöajan pidentämisestä;

6) 

valmisteverotuslaissa (182/2010) tarkoitetut luvat sekä luvat, joista säädetään mainitun lain 1 §:ssä mainituissa valmisteverolaeissa ja niiden nojalla annetuissa asetuksissa;

7) 

tupakkaverosta annetun lain (1470/1994) 11 §:ssä tarkoitetut hintalipukkeet;

8) 

jäljennös tai todistus salassa pidettävästä verotusasiakirjasta, silloin kun se luovutetaan muuta tarkoitusta kuin verotusta tai taloudellisen aseman selvittämistä varten;

9) 

salassa pidettävien tietojen vakiomuotoisen sähköisen luovuttamismenettelyn perustaminen ja salassa pidettävien verotusasiakirjojen luovuttaminen sähköisessä muodossa muutoin kuin vakiomuotoisena tietoluovutuksena;

10) 

muut kuin 1–9 kohdassa tarkoitetut toimeksiannosta suoritettavat, verotusasiakirjojen ja niiden sisältämien tietojen käyttöä koskevat erityissuoritteet, joiden kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen.

Tietojen luovuttamista verotusta koskevaan tarkoitukseen on myös tietojen luovuttaminen verosta vapauttamista tai verotusta koskevaa muutoksenhakua varten tai veronmaksuvelvollisuuden täyttämistä koskevana selvityksenä. Tietojen luovuttamisella taloudellisen aseman selvittämistä varten tarkoitetaan tietojen antamista silloin, kun toinen viranomainen tai yksityinen taho on pyytänyt verovelvolliselta selvitystä tämän taloudellisesta asemasta.

Vakiomuotoisella tietojen luovuttamisella tarkoitetaan tietojen antamista säännöllisesti sähköisessä muodossa samaa käyttötarkoitusta varten samalle taholle muuna kuin yksittäisenä kertaluovutuksena.

2 §Ennakkoratkaisut

Eräiden ennakkoratkaisujen maksuperusteista annetussa laissa (1209/2006) tarkoitettu Verohallinnon maksullinen suorite on keskusverolautakunnan tai muu Verohallinnon antama päätös, joka sisältää ennakkoratkaisun, sekä päätös olla antamatta ennakkoratkaisua taikka jättää asia tutkimatta tai sillensä.

Tässä pykälässä tarkoitetusta suoritteesta peritään päätös- ja käsittelymaksu kiinteähintaisena tämän asetuksen liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti.

Verohallinto voi periä päätösmaksun lisäksi käsittelymaksun silloin, kun ennakkoratkaisun hakija ei ole kirjallisessa hakemuksessa yksilöinyt kysymystä riittävästi tai esittänyt riittävää selvitystä asian ratkaisemiseksi ja Verohallinto pyytää vähäistä enemmän lisäselvitystä.

Samaan asiakokonaisuuteen liittyvien Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen hinta on puolet maksutaulukon mukaisesta päätösmaksusta. Samaan asiakokonaisuuteen liittyvistä ennakkoratkaisuista peritään kuitenkin aina yhteensä vähintään asiakokonaisuuteen kuuluvan kalleimman ennakkoratkaisun mukainen maksu.

Edellä 4 momentissa säädetystä poiketen autoverotusta koskevien ennakkoratkaisujen päätösmaksu on ajoneuvokohtainen.

3 §Muut suoritteet

Valtion maksuperustelain 7 §:ssä tarkoitettuja muita suoritteita, jotka Verohallinnon viranomainen hinnoittelee liiketaloudellisin perustein, ovat:

1) 

tilastot, julkaisut ja painotuotteet;

2) 

toimeksiannosta suoritettavat tutkimus- ja tilastopalvelut;

3) 

menetelmien, tietojärjestelmien, ohjelmien ja käyttöoikeuksien luovuttaminen ti-lauksesta;

4) 

Verohallinnon hallinnassa olevien tilojen käyttö ja virastopalvelut;

5) 

asiakirjojen ja muun aineiston kopiointi, lähettäminen ja postitus;

6) 

muut kuin 1–5 kohdassa tarkoitetut, niihin rinnastettavat, asiakkaiden tilaamat erityispalvelut ja suoritteet.

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 34 §:n 2 momentissa tarkoitetusta tiedon esille hakemisesta sekä 3 momentissa tarkoitettujen kopioiden ja tulosteiden antamisesta perittävistä maksuista päättää Verohallinto noudattaen, mitä mainitussa pykälässä säädetään.

4 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2025.

Asioihin, jotka ovat vireillä tämän asetuksen voimaan tullessa, sovelletaan tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Helsingissä 13.12.2024

ValtiovarainministeriRiikka PurraNeuvotteleva virkamiesPertti Nieminen

Liite

MAKSUTAULUKKO

Verohallinnon maksullisista suoritteista vuodelle 2025

Suorite

Hinta €

I Päätösmaksu ja käsittelymaksu

1) Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu

1.1) Päätösmaksu, kun päätös sisältää keskusverolautakunnan ennakkoratkaisun ja hakijana on:

– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai verotusyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee muuta kuin jäljempänä tarkoitettua verotusta

1 180 euroa

– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai elinkeinoyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee maatilatalouden tuloverotusta tai elinkeinotulon verotusta tai niihin liittyvää arvonlisäverotusta tai kun hakijana on muu verovelvollinen

3 020 euroa

1.2) Päätösmaksu, kun päätöksen antaminen asiassa edellyttää erityisen laajaa selvitystyötä. Erityisen laajaa selvitystyötä edellyttävänä pidetään ennakkoratkaisua, jonka valmistelu vaatii yli 30 tuntia asiantuntijatyötä

5 040 euroa

1.3) Käsittelymaksu asiassa, jossa keskusverolautakunta päättää olla antamatta ennakkoratkaisua, jättää hakemuksen tutkimatta tai asian sillensä

210 euroa

2) Muu Verohallinnon antama ennakkoratkaisu

2.1) Päätösmaksu, kun päätös sisältää tuloverotusta koskevan ennakkoratkaisun ja hakijana on:

– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai verotusyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee muuta kuin jäljempänä tarkoitettua verotusta

740 euroa

– luonnollinen henkilö, kuolinpesä, yhteisetuus tai elinkeinoyhtymä ja ennakkoratkaisu koskee maatilatalouden tuloverotusta, elinkeinotulon verotusta tai elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 52 ja 52 a–52 i §:n mukaisia yritysjärjestelyjä, tai kun hakijana on muu verovelvollinen

2 210 euroa

2.2) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee arvonlisäverotusta

510 euroa

2.3) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee perintö- tai lahjaverotusta, kiinteistöverotusta, varainsiirtoverotusta tai arpajaisverotusta

740 euroa

2.4) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee ennakkoperintää tai työnantajan sairausvakuutusmaksua

510 euroa

2.5) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee rajoitetusti verovelvollisen lähdeveroa tai korkotulon lähdeveroa

450 euroa

2.6) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee valmisteverotusta

– ennakkoratkaisu on vaatinut tullilaboratorion tutkimuksen

960 euroa/tavara

– ennakkoratkaisu ei ole vaatinut tullilaboratorion tutkimusta

670 euroa/tavara

2.7) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee autoverotusta

440 euroa

2.8) Päätösmaksu, kun ennakkoratkaisu koskee muuta veroasiaa

740 euroa

2.9) Kahden tai useamman ennakkoratkaisun liittyessä samaan asiakokonaisuuteen peritään jokaisesta asiaan liittyvästä ennakkoratkaisusta puolet kohtien 2.1–2.6 ja 2.8 mukaisesta päätösmaksusta kuitenkin vähintään kalleimman ennakkoratkaisun mukainen koko maksu ja yhteensä enintään kohdan 2.10 mukainen maksu

2.10) Päätösmaksu, kun päätöksen antaminen asiassa edellyttää erityisen laajaa selvitystyötä. Erityisen laaja selvitystyötä edellyttävänä pidetään ennakkoratkaisua, jonka valmistelu vaatii yli 30 tuntia asiantuntijatyötä

4 410 euroa

2.11) Käsittelymaksu asiassa, jossa Verohallinto päättää olla antamatta ennakkoratkaisua, jättää hakemuksen tutkimatta tai asian sillensä. Käsittelymaksu peritään myös silloin, kun Verohallinto pyytää hakijalta vähäistä enemmän lisäselvitystä sen johdosta, että hakemus ei ole riittävän yksilöity tai se ei sisällä riittävää selvitystä asian ratkaisemiseksi

210 euroa

II Julkisoikeudellinen suorite

1) Nimeämispäätös tuloveroasetuksen 2 §:n perusteella

740 euroa

2) Päätös yleishyödyllisen yhteisön veronhuojennuksesta, kun

– päätöstä varten tarvitaan tavanomainen selvitystyö (1–5 tuntia)

880 euroa

– päätöstä varten tarvitaan laaja selvitystyö (yli 5 tuntia)

1 490 euroa

3) Päätös oikeudesta tappion vähentämiseen tuloverotuksessa

1 010 euroa

4) Päätös arvonlisäverolain 72 k §:n mukaisesta luvasta verottoman varaston pitämiseen

1 010 euroa

5) Päätös elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 43 §:n mukaisesta kuluvan käyttöomaisuuden jälleenhankintavarauksen tai toimitilan jälleenhankintavarauksen käyttöajan pidentämisestä

1 010 euroa

6) Maksu 1–5 kohdan mukaisessa asiassa, jossa Verohallinto jättää hakemuksen tutkimatta, jättää asian sillensä tai tekee muun kuin asianomaisessa kohdassa tarkoitetun päätöksen

210 euroa

7) Valmisteverolainsäädäntöön perustuvat luvat

7.1) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua valtuutettua varastonpitäjää koskevat luvat

7.1.1) Yhdenmukaistettuja valmisteveroja koskeva lupa

1 350 euroa

– lisäksi jokaisesta erillisestä varastosta

410 euroa

– kuitenkin enintään

1 930 euroa

7.1.2) Vain kansallisia valmisteveroja koskeva lupa

1 010 euroa

– lisäksi jokaisesta erillisestä varastosta

390 euroa

– kuitenkin enintään

1 540 euroa

7.1.3) Lupa silloin, kun valmistajalla on vain kotimaisia toimituksia tai kun lupa tarvitaan muiden kuin valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelyä varten

190 euroa

7.2) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua veroedustajaa koskevat luvat

930 euroa

7.3) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua rekisteröityä vastaanottajaa koskevat luvat

1 040 euroa

– vain muiden kuin valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelyä varten tarvittava lupa

190 euroa

7.4) Valmisteverotuslaissa tarkoitettua rekisteröityä lähettäjää koskeva lupa

850 euroa

7.5) Maksu 7.1–7.4 kohdassa tarkoitetun lupapäätöksen voimassaoloajan pidentämistä tai vähäisestä muuttamisesta

600 euroa, kuitenkin enintään luvasta perittävä maksu

7.6) Maksu 7.1–7.4 kohdan mukaisessa asiassa, jossa Verohallinto antaa hylkäävän päätöksen

290 euroa, kuitenkin enintään luvasta perittävä maksu

8) Verotustietojen luovuttaminen todistuksena tai jäljennöksenä

7 euroa/kappale

– Verotustiedon luovuttamisesta peritään laskutuskerralta vähintään.
Tämä maksu sisältää 1–3 kpl todistuksia tai jäljennöksiä.

25 euroa

– Tietojen luovuttamisen vaatiessa yli ½ tunnin työn peritään tietojen luovuttamisesta tuntiveloitusmaksu.

120 euroa/alkava tunti

9) Tietojen luovuttaminen sähköisesti

9.1) Vakiomuotoisen tietoluovutuksen perustaminen

Teknisen yhteistyökumppanin työstä aiheutuvat kustannukset

9.2) Muuhun kuin vakiomuotoiseen tietoluovutukseen liittyvä määrittely-, suunnittelu- ja toteutustyö

– Verohallinnon asiantuntijatyön omakustannushintana peritään

250 euroa/alkava tunti

– teknisen yhteistyökumppanin työstä aiheutuvat kustannukset

10) Muut maksutaulukossa erittelemättömät, valtiovarainministeriön asetuksen 1 §:n mukaiset Verohallinnon julkisoikeudelliset suoritteet

Suoritteen hinta määrätään suoritteen tuottamisesta aiheutuneiden kokonaiskustannusten mukaisesti. Jollei muuta ole säädetty, suoritteen tuottamiseen käytetyn Verohallinnon asiantuntijatyön omakustannushintana peritään

250 euroa/alkava tunti

ja toimistotyön omakustannushintana peritään

110 euroa/alkava tunti

Sivun alkuun