Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

844/2021

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Ruokaviraston päätös tartuntavyöhykkeen perustamisesta korkeapatogeenisen lintuinfluenssan vuoksi

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä
Julkaisupäivä
Ajantasaistettu säädös
844/2021
Suomen säädöskokoelma
Säädösteksti

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

ASIAN VIREILLETULO

Salon kaupungista löytyneistä kuolleista luonnonvaraisista fasaaneista on Ruokaviraston laboratoriotutkimuksissa todettu 25.9.2021 H5N1-tyypin korkeapatogeenista lintuinfluenssaa.

KUULEMINEN

Tämä päätös on tehty ilman asianosaisten kirjallista kuulemista hallintolain (434/2003) 34 §:n 2 momentin 4 kohdan nojalla, koska kuuleminen voisi vaarantaa päätöksen tarkoituksen toteutumisen ja kuulemisesta aiheutuva asian käsittelyn viivästyminen voisi aiheuttaa huomattavaa riskiä eläintaudin leviämisestä.

PÄÄTÖS JA PERUSTELUT

Päätös

Ruokavirasto perustaa eläintautilain (76/2021) 26 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla tartuntavyöhykkeen taudin esiintymispaikan ympärille.

Tartuntavyöhykkeen raja sijaitsee kymmenen kilometrin etäisyydellä taudin esiintymispaikasta. Tartuntavyöhykkeen tarkka sijainti ja rajat ilmenevät tämän päätöksen oheen liitetystä kartasta (Liite 1).

Eläintaudin leviämisen estämiseksi Ruokavirasto päättää seuraavista toimenpiteistä tartuntavyöhykkeellä:

TARTUNTAVYÖHYKKEELLÄ SOVELLETTAVAT TOIMENPITEET

Tartuntavyöhykkeellä toteutettavat toimenpiteet tartunnan leviämisen estämiseksi

– Lintujen pitopaikoissa käyvien henkilöiden tulee pukeutua vain kyseisessä pitopaikassa käytettäviin suojavaatteisiin, vaihtaa jalkineet eläinsuojan sisään– ja uloskäynnin yhteydessä niin että eläinsuojassa käytettävien jalkineiden ja eläinsuojan ulkopuolella käytettävien jalkineiden jalanjäljet eivät kohtaa, sekä heidän on pestävä ja desinfioitava kädet eläinsuojaan tullessa ja sieltä poistuttaessa.

– Lintujen pitopaikoista vastuussa olevien toimijoiden on varattava pitopaikan sisäänkäynnin ja uloskäynnin yhteydessä mahdollisuus jalkineiden desinfiointiin desinfektioaltaassa sekä käsien pesuun ja desinfiointiin.

– lintujen pitopaikoista vastuussa olevien toimijoiden on huolehdittava, että pitopaikoissa käyvien henkilöiden ajoneuvot pestään ja desinfioidaan tarpeellisilta osin pitopaikasta poistuttaessa, jos ajoneuvot ovat voineet saastua käynnin yhteydessä.

– lintujen rehut ja kuivikkeet on säilytettävä niin, että luonnonvaraiset linnut eivät pääse niiden kanssa kosketuksiin.

Tartuntavyöhykkeellä voimassa olevat kiellot

– Siipikarjan ja vankeudessa pidettävien lintujen pitäminen ulkona tartuntavyöhykkeellä on kielletty;

– siipikarjan tai vankeudessa pidettävien lintujen siirtäminen pois tartuntavyöhykkeellä sijaitsevasta pitopaikasta;

– siipikarjan tai vankeudessa pidettävien tai luonnonvaraisten lintujen siirtäminen tartuntavyöhykkeellä sijaitsevaan pitopaikkaan;

– siipikarjan tai vankeudessa pidettävien lintujen vieminen eläinnäyttelyihin tai muihin vastaaviin tilaisuuksiin tartuntavyöhykkeellä;

– siipikarjan tai vankeudessa pidettävien lintujen kuljettaminen tartuntavyöhykkeen kautta lukuun ottamatta maanteitse tai rautateitse pysähtymättä ja lastia purkamatta tapahtuvaa kauttakuljetusta;

– tartuntavyöhykkeellä sen perustamisen jälkeen kerättyjen siitosmunien kuljettaminen tartuntavyöhykkeen ulkopuolelle;

– luonnonvaraisista riistalinnuista saatavan tuoreen lihan, jauhelihan, mekaanisesti erotetun lihan, raakalihavalmisteiden ja lihavalmisteiden kuljettaminen tartuntavyöhykkeeltä lukuun ottamatta tartuntavyöhykkeellä ennen sen perustamista tai tartuntavyöhykkeen ulkopuolella metsästetyistä linnuista saatavan tuoreen lihan, jauhelihan, mekaanisesti erotetun lihan, raakalihavalmisteiden tai lihavalmisteiden lähettämistä viranomaisten hyväksymistä elintarvikehuoneistoista.

– tartuntavyöhykkeellä sijaitsevasta lintujen pitopaikasta saadun käsittelemättömän lannan kuljettaminen tai levittäminen lukuun ottamatta kuljettamista käsiteltäväksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1069/2009, sivutuoteasetus, mukaisesti;

– tartuntavyöhykkeeltä peräisin olevista linnuista saatavien muiden sivutuotteiden kuljettaminen vyöhykkeen ulkopuolelle, ellei niitä ole käsitelty komission päätöksen 2006/563/EY 12 artiklassa tarkoitetulla tavalla tai ellei niitä toimiteta käsiteltäväksi sivutuoteasetuksen mukaisesti;

– riistalintujen siirtäminen vankeudesta luontoon tartuntavyöhykkeellä;

– riistalintujen siirtäminen luonnosta vankeuteen tartuntavyöhykkeellä ja

– lintujen metsästys tartuntavyöhykkeellä on kielletty lukuun ottamatta taudinpurkauksen hallitsemiseksi tapahtuva metsästys, jolle aluehallintovirasto on antanut luvan.

POIKKEUSLUVAT

Aluehallintovirasto saa myöntää yksittäistapauksia koskevia ja tapauskohtaista riskinarviointia edellyttäviä poikkeuksia tartuntavyöhykkeellä noudatettavista kielloista ja toteutettavista toimenpiteistä, jos poikkeaminen ei aiheuta eläintaudin leviämisen vaaraa. Lupa poikkeamiseen myönnetään hakemuksesta. Luvassa asetetaan eläintaudin vastustamiseksi välttämättömät ehdot.

Perustelut

Korkeapatogeeninen lintuinfluenssa on Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/429 (eläinterveyssäännöstö) 5 ja 9 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettu A-luokan eläintauti.

Komission delegoidun asetuksen (EU) 2020/687 63 artiklan mukaan kun luokan A taudin puhkeaminen luetteloituihin lajeihin kuuluvissa luonnonvaraisissa eläimissä vahvistetaan virallisesti delegoidun asetuksen (EU) 2020/689 9 artiklan 2, 3 ja 4 kohdan mukaisesti, toimivaltainen viranomainen voi 63 artiklassa mainittujen kriteerien perusteella määrittää tartuntavyöhykkeen, jotta estetään taudin leviäminen edelleen. Delegoidun asetuksen artiklassa 64–65 säädetään tartuntavyöhykkeellä sovellettavista toimenpiteistä.

Ruokavirastossa 25.9.2021 tehdyssä tutkimuksessa on varmistunut, että alueen fasaaneissa on korkeapatogeenista lintuinfluenssa. Koska alueella on runsas luonnonvaraisten fasaanien populaatio, Ruokavirasto katsoo, että delegoidun asetuksen 63 artiklan mukaisesti tartuntavyöhykkeen perustaminen on tässä tapauksessa perusteltua tautiprofiilin, luonnonvaraisten fasaanien populaatiossa todetun taudin levinneisyyden ja taudin leviämisestä alueen pitopaikkoihin koskevan suuren riskin perusteella.

Eläintautilain 26 §:n 1 momentin nojalla Ruokavirasto päättää eläinterveyssäännöstön III osan II osaston 1 luvun 5 jakson mukaisena toimenpiteenä toteutettavan, komission delegoidun asetuksen (EU) 2020/687 63 ja 103 artiklassa tarkoitetun tartuntavyöhykkeen perustamisesta sekä sillä noudatettavien välttämättömien kieltojen, ehtojen, rajoitusten ja toimenpiteiden määräämisestä.

Eläintautilain 29 §:n mukaan aluehallintovirasto saa myöntää Euroopan unionin säädösten sallimia yksittäistapauksia koskevia ja tapauskohtaista riskinarviointia edellyttäviä poikkeuksia Ruokaviraston perustamalla vyöhykkeellä noudatettavista kielloista, ehdoista, rajoituksista tai toteutettavista toimenpiteistä, jos poikkeaminen ei aiheuta eläintaudin leviämisen vaaraa. Lupa poikkeamiseen myönnetään hakemuksesta. Luvassa asetetaan eläintaudin vastustamiseksi välttämättömät ehdot.

Toimenpiteet ovat välttämättömiä todetun korkeapatogeenisen lintuinfluenssan vastustamiseksi sekä taudin leviämisen estämiseksi.

Ruokavirasto on vyöhykkeen perustamisessa huomioinut maantieteelliset, hallinnolliset, ekologiset ja epidemiologiset tekijät sekä valvontamahdollisuudet.

TIEDOKSIANTO

Tämän päätöksen tiedoksiantoon ei sovelleta, mitä hallintolain (434/2003) 9 ja 10 luvussa säädetään hallintopäätöksen tiedoksiannosta. Tämä päätös tulee voimaan välittömästi sen antamisen jälkeen.

Päätös julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa. Valvontaviranomaisten on asianmukaisesti ja riittävällä tavalla tiedotettava päätöksestä alueen ja vyöhykkeen sijaintikunnissa. Päätöksestä tiedotetaan lisäksi erikseen niitä pitopaikoista vastuussa olevia toimijoita, jotka ovat valvontaviranomaisen tiedossa ja joita päätös koskee.

SOVELLETUT LAINKOHDAT

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/429 (eläinterveyssäännöstö) 5 ja 9 artiklan 1 kohdan a alakohta

Komission delegoitu asetus (EU) 2020/689 9 artiklan 2, 3 ja 4 kohta

Komission delegoitu asetus (EU) 2020/687 63–65 artikla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1069/2009 (sivutuoteasetus)

Eläintautilaki (762021) 1–5, 26, 28–29 ja 100 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 7–8 ja 10 §

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, ellei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.

Helsingissä 25.9.2021

PääjohtajaAntti-Jussi OikarinenOsastonjohtajaTerhi Laaksonen

Lisätietoja päätöksestä antaa tarvittaessa ylitarkastaja Tiia Tuupanen puh. 0295 205 107 tai sähköpostitse (tiia.tuupanen@ruokavirasto.fi).

LIITTEET

1) Kartta tartuntavyöhykkeestä

2) Valitusosoitus

JAKELU

Maa- ja metsätalousministeriö

Aluehallintovirastot

Salon kaupunki

Salon kaupungineläinlääkäri

Suomen riistakeskus

Luonnonvarakeskus

Tartuntavyöhykkeellä sijaitsevat siipikarjan ja vankeudessa pidettävien lintujen pitopaikat

Liite 1: Kartta rajoitusvyöhykkeestä

Liite 2

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä kirjallisesti.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaantipäivästä. Ajan laskeminen alkaa tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä.

Tiedoksisaantipäivä lasketaan seuraavasti:

– Jos päätös on luovutettu asianosaiselle tai tämän edustajalle tiedoksisaantipäivä ilmenee tiedoksiannosta laaditusta kirjallisesta todistuksesta.

– Jos päätös on lähetetty postitse saantitodistusta vastaan, tiedoksisaantipäivä ilmenee saantitodistuksesta.

– Jos päätös on postitettu tavallisena kirjeenä, sen katsotaan tulleen tiedoksi seitsemäntenä päivänä postituspäivästä, jollei muuta ilmene.

– Jos päätös on annettu tiedoksi muulle henkilölle kuin asianosaiselle tai tämän edustajalle (sijaistiedoksianto), katsotaan asianosaisen saaneen päätöksen tiedoksi kolmantena päivänä sijaistiedoksiantoa koskevan tiedoksiantotodistuksen osoittamasta päivästä.

– Jos päätös on annettu asianosaisen suostumuksella tiedoksi sähköisenä viestinä sähköpostilla, katsotaan asianosaisen saaneen sen tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Valituskirjelmän sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

– päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

– miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

– vaatimusten perustelut;

– mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmän liitteet

Valitukseen on liitettävä:

– valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

– selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

– asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

– asiamiehen valtakirja, mikäli asiamiehenä ei toimi asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetussa laissa tarkoitettu luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajassa Turun hallinto-oikeudelle. Valituksen voi toimittaa henkilökohtaisesti, postitse maksettuna postilähetyksenä, sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä taikka asiamiestä tai lähettiä käyttäen. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet . Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen on saavuttava viranomaiselle virka-aikana ennen 30 päivän valitusajan päättymistä, jotta valitus voidaan tutkia. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, lauantai, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, jouluaatto tai juhannusaatto, valitusaika jatkuu kuitenkin vielä seuraavan arkipäivän virka-ajan päättymiseen. Oikeuslaitoksen internetsivuilla on tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta sähköisesti: http://www.oikeus.fi .

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian käsittelystä hallinto-oikeudessa peritään 260 euron suuruinen oikeudenkäyntimaksu. Muutoksenhakija on maksun suorittamisesta vapaa, jos hallinto-oikeus muuttaa alemman viranomaisen päätöstä muutoksenhakijan eduksi. (Tuomioistuinmaksulaki 1455/2015 ja oikeusministeriön asetus 1383/2018)

Yhteystiedot

Turun hallinto-oikeus

Postiosoite:

PL 32, 20101 TURKU

Käyntiosoite:

Sairashuoneenkatu 2–4

Puhelinvaihde:

029 56 42400

Telefax:

029 56 42414

Sähköposti:

turku.hao@oikeus.fi

Virka-aika

klo 8.00–16.15

Sivun alkuun