Valtioneuvoston asetus elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaisista sosiaali- ja terveysalan valtionavustuksista vuosina 2021–2025
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 1126/2021
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla:
1 §Soveltamisala
Tätä asetusta sovelletaan valtion talousarvion momentille 33.60.61 otetusta määrärahasta hyvinvointialueelle, kunnalle, kuntayhtymälle ja yleishyödylliselle yhteisölle vuosina 2021–2025 myönnettävien valtionavustusten myöntämiseen, maksamiseen ja käyttöön.
2 §Valtionapuviranomainen
Tämän asetuksen mukaisissa valtionavustuksissa valtionapuviranomainen on sosiaali- ja terveysministeriö.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto maksaa avustuksen valtionavustuksen saajan hakemuksesta.
3 §Avustuslajit
Avustus voidaan myöntää yleisavustuksena, joka on kohdennettu tiettyyn osaan valtionavustuksen saajan toiminnasta, investointiavustuksena tai hankeavustuksena.
4 §Valtionavustuksen myöntämisen erityiset edellytykset
Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että:
avustus täyttää elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaiset tavoitteet;
avustus tukee sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämistä ja tehostamista, hyvien käytäntöjen levittämistä sekä toimintatapojen uudistamista;
avustuksessa otetaan huomioon tarvittava poikkihallinnollinen yhteistyö; ja
avustuksen voidaan arvioida olevan tuloksellinen ja laaja-alaisesti hyödynnettävä.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä elpymis- ja palautumissuunnitelman pilarissa 4 on lisäksi, että sillä rahoitettava toiminta toteuttaa yhtä tai useampaa seuraavista tavoitteista:
edistetään laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön kiireettömään hoitoon pääsyä seitsemässä vuorokaudessa perusterveydenhuollossa sekä vähennetään covid-19 -epidemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvajetta;
edistetään perusterveydenhuollon hoitoonpääsyä vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista;
vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevaa tietopohjaa ja vaikuttavuusperusteista ohjausta;
otetaan käyttöön perusterveydenhuollon hoitoonpääsyä edistävät palvelumuotoillut digitaaliset innovaatiot.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä elpymis- ja palautumissuunnitelman pilarissa 3 on lisäksi, että sillä rahoitettava toiminta toteuttaa jompaakumpaa tai molempia seuraavista tavoitteista:
laajennetaan työkykyohjelmaa ja toimintamallia, jossa tuetun työllistymisen näyttöön perustuva työhönvalmennus toteutetaan psykiatriseen hoitoon ja kuntoutukseen integroituna palveluna;
otetaan huomioon mielenterveys ja työkyky työllisyyden ja tuottavuuden edellytyksenä.
5 §Valtionavustuksen hakeminen
Hakemuksesta on käytävä ilmi:
avustuksen hallinnoinnista vastaava taho ja toiminnan toteuttamiseen osallistuvat tahot;
toiminnan tavoitteet, niiden saavuttamiseksi suunnitellut toimenpiteet ja tavoiteltavat tulokset;
haettavan avustuksen määrä ja toiminnan talousarvio; ja
toiminnan toteuttamisen aikataulu.
Kunkin hakijan on lisäksi hakemuksessa kuvattava jonojen purkamista koskeva tavoite sekä suunnitelma hoitoon pääsyn parantamiseksi ja hoito-, palvelu- ja kuntoutusvajeen vähentämiseksi. Hakemuksessa on kuvattava:
mitkä ovat numeeriset tavoitteet hoitoon pääsyn parantumiselle;
mitkä ovat tavoitteet sosiaalipalvelujen ja kuntoutuksen saatavuuden parantumiselle ja jonojen purulle;
miten ja millaisin väliajoin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettujen tavoitteiden toteutumista seurataan;
mitä toimintamalleja on jo otettu tai otetaan käyttöön;
kehittämistoimia täydentävä määräaikainen jononpurku ja tähän suunnattavat voimavarat ja keskeiset toimenpiteet.
6 §Avustuksen määrä
Valtionavustus voidaan myöntää kaikkien valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten suuruisena.
7 §Hyväksyttävät kustannukset
Valtionavustusta maksetaan toteutuneiden, hyväksyttävien kustannusten perusteella.
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat tavoitteen toteuttamisen kannalta tarpeelliset ja määrältään kohtuulliset:
hallinnointikustannukset;
henkilöstökustannukset;
matkakustannukset;
toimitilojen vuokrat;
välittömästi tavoitteen toteuttamiseen liittyvät irtaimen omaisuuden hankintakulut;
ulkopuolisista lähteistä hankitun tutkimuksen, tietämyksen, konsultoinnin ja vastaavien asiantuntijapalveluiden kustannukset sekä käyttöoikeudet ja lisenssit;
määritellyn tavoitteen toteuttamiseksi välttämättömät muut kuin 1–6 kohdassa tarkoitetut kustannukset.
Valtionavustusta ei saa käyttää toimiin, joilla toteutetaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 1 §:n mukaisia valtionosuustehtäviä, ellei näillä toimilla ole välitöntä yhteyttä hankkeen kokeilu- ja kehittämistyöhön tai uusien toimintamallien käyttöönottoon.
Valtionavustusta ei saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisten tehtävien rahoittamiseen, ellei näillä toimilla ole välitöntä yhteyttä hankkeen kokeilu- ja kehittämistyöhön tai uusien toimintamallien käyttöönottoon.
Hyväksyttäviä kustannuksia eivät ole poistot eivätkä laskennalliset erät, jotka eivät perustu jo toteutuneisiin kuluihin tai menetyksiin. Hyväksyttäviä kustannuksia eivät myöskään ole lainojen lyhennykset eivätkä muut rahoituskulut, ellei avustuspäätöksestä muuta ilmene.
8 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 21 päivänä joulukuuta 2021 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2025. Asetusta sovelletaan sen nojalla annettujen päätösten toimeenpanoon myös sen voimassaolon päätyttyä.
Helsingissä 16 päivänä joulukuuta 2021
Perhe- ja peruspalveluministeriKrista KiuruNeuvotteleva virkamiesLassi Kauttonen