Valtiovarainministeriön asetus valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annetun valtiovarainministeriön asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Työjärjestys
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti
muutetaan valtiovarainministeriön työjärjestyksestä annetun valtiovarainministeriön asetuksen ( 966/2005 ) 2, 7, 8 ja 10 §, sellaisina kuin ne ovat, 2 § asetuksissa 209/2016 ja 184/2017, 7 § asetuksissa 1253/2014 ja 184/2017, 8 § asetuksissa 78/2013, 1030/2014 ja 1253/2014 sekä 10 § asetuksessa 209/2016, sekä
lisätään asetukseen uusi 7 a § seuraavasti:
2 §Osastot ja esikuntaelimet
Ministeriössä on seuraavat toimintayksiköt:
kansantalousosasto;
budjettiosasto;
vero-osasto;
rahoitusmarkkinaosasto;
henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto;
kunta- ja aluehallinto-osasto;
julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto (JulkICT);
kehittämis- ja hallintotoiminto.
Rahoitusmarkkinaosasto toimii suoraan kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerin alaisuudessa. Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto, kunta- ja aluehallinto-osasto sekä julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto (JulkICT) toimivat suoraan hallintopolitiikan alivaltiosihteerin alaisuudessa.
Lisäksi ministeriössä on valtiovarain controller -toiminto. Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosaston yhteydessä on valtion työnantajatoiminto (Valtion työmarkkinalaitos), joka toimii suoraan valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa.
Ministeriön johdon esikuntaeliminä ovat EU-sihteeristö sekä kansainväliset rahoitusasiat -yksikkö, jotka toimivat suoraan kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerin alaisuudessa. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä määrää johdon alaisuudessa toimivaan ylijohtajan tehtävään. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä voi erikseen asettaa muitakin johdon esikuntaelimiä ja määräaikaisia projektiorganisaatioita.
Mitä tässä työjärjestyksessä on sanottu osastosta, noudatetaan 1 momentissa mainittujen toimintayksiköiden lisäksi soveltuvin osin 3 momentissa mainittuihin toimintoihin ja 4 momentissa tarkoitettuihin esikuntaelimiin.
7 §Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto
Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto valmistelee asiat, jotka koskevat:
valtionhallinnon toiminnan ja toimintatapojen muutoksen edistämistä sekä valtion henkilöstöpolitiikkaa;
valtionhallinnon ohjauksen ja konsernipolitiikan kehittämistä;
valtionhallinnon tuottavuuden ja tehokkuuden edistämistä;
valtion henkilöstön oikeudellista asemaa;
henkilöstön strategista kehittämistä, johtamista, osallistumista ja työympäristöä;
toiminta- ja taloussuunnittelua sekä valtion talousarvioesitystä ja talousarvion soveltamista henkilöstömenojen osalta;
valtion eläkejärjestelmän valvontaa ja yhteistyössä rahoitusmarkkinaosaston kanssa Valtion eläkerahastoa koskevia asioita, jos ne ovat henkilöstöpoliittisesti merkittäviä;
valtion henkilöstöhallinnon tiedonhallintaa;
hyvän hallinnon ja kansalaisvaikuttamisen edistämistä;
Valtiokonttoria koskevia hallinnollisia säännöksiä, Valtiokonttorin hallinnonohjauksen tehtäviä ja tulosohjausta sekä Valtiokonttorin myöntämiä korvauksia ja etuisuuksia;
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen tehtäviä ja tulosohjausta;
HAUS kehittämiskeskus Oy:n ohjausta;
valtion talonrakennustoimintaa, kiinteistövarallisuutta, virastotiloja sekä Senaatti-kiinteistöjä;
valtion hankintatointa ja Hansel -osakeyhtiötä;
Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa;
julkisten palvelujärjestelmien kehittämistä sekä niiden laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden arviointia;
Valtiokonttorin tuottamien Kansalaisneuvonta- ja Suomi.fi -palvelujen toiminnallisen kehittämisen ohjausta yhteistyössä julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston kanssa;
julkisen hallinnon yleistä kehittämistä sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämistä;
valtion alue- ja paikallishallinnon aluejakoja ja niiden yhteensovittamista;
valtion toimintojen alueellistamisen koordinointia, seurantaa ja kehittämistä;
aluehallintovirastojen ja maistraattien tehtäviä ja tulosohjausta.
7 a §Valtion työnantajatoiminto (Valtion työmarkkinalaitos)
Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosaston yhteydessä on valtion työnantajatoiminto (Valtion työmarkkinalaitos). Valtion työnantajatoiminto valmistelee asiat, jotka koskevat:
valtion työnantajapolitiikkaa;
valtiotyönantajan edunvalvontaa neuvotteluviranomaisena tulo- ja työmarkkinapolitiikassa sekä työelämään liittyvässä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa;
valtion henkilöstön palvelussuhteen ehtoja sekä neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän perusteita sekä näistä aiheutuvia kustannuksia;
valtion työnantajaviestinnän edistämistä;
valtion työnantajatoiminnan tiedonhallintaa;
valtion eläke-etuuksia siltä osin, kuin ne ovat työmarkkinapolitiikkaa.
8 §Kunta- ja aluehallinto-osasto
Kunta- ja aluehallinto-osasto valmistelee asiat, jotka koskevat:
kuntien itsehallinnon kehittämistä;
kuntien hallintoa;
kuntajakoa ja kuntien yhteistyötä;
kuntien toiminnan ja talouden yleistä seurantaa ja ennakointia sekä kuntatalousohjelmaa;
ministeriön hallinnonalalle kuuluvia kuntien valtionosuuksia ja valtionosuusjärjestelmää;
valtion ja kuntien neuvottelumenettelyä;
kunnallisten palvelujen kehittämistä ja arviointia;
kuntien henkilöstön palvelussuhdeturvaa;
Kunnallista työmarkkinalaitosta ja Kuntien takauskeskusta;
kunnallisen eläkejärjestelmän valvontaa ja rahoitusta.
10 §Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto (JulkICT)
Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto valmistelee asiat, jotka koskevat:
julkisen hallinnon tietohallinnon yleistä kehittämistä sekä ohjausta;
julkisen hallinnon yhteisen tiedon, palveluiden ja tietoteknisten järjestelmien yhteentoimivuuden kehittämistä;
valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen ohjausta;
turvallisuusverkkotoiminnan sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjausta ja valvontaa;
julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen ja niiden tuotannon ohjausta;
Väestörekisterikeskuksen, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin ja Valtiokonttorin Digitalisaation tuki -toimialan tehtäviä ja tulosohjausta sekä väestökirjanpitoa;
julkisen hallinnon tietohallinnon ja edellä mainittujen palvelujen ja palvelutuotannon varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden yleistä ohjausta.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2017.
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta 2017
ValtiovarainministeriPetteri OrpoLainsäädäntöneuvosSalla Kalsi