Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

859/2015

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtioneuvoston asetus rautatiejärjestelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Julkaisupäivä
Suomen säädöskokoelma
Säädösteksti

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

muutetaan rautatiejärjestelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen ( 372/2011 ) liite I seuraavasti:

Tämä asetus tulee voimaan 30 päivänä heinäkuuta 2015.

Komission direktiivi 2014/88/EU (32014L0088); EUVL L 201, 10.7.2014, s. 9-17

Helsingissä 9 päivänä heinäkuuta 2015

Liikenne- ja viestintäministeriAnne BernerHallitusneuvosHannu Pennanen

LIITE I

Yhteiset turvallisuusindikaattorit

1. Onnettomuuksiin liittyvät indikaattorit

1.1 Merkittävien onnettomuuksien kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä sekä onnettomuustyypit jaoteltuina seuraavasti:

— junan törmäys raideliikenteen kalustoyksikköön,

— junan törmäys aukean tilan ulottuman sisäpuolella olevaan esteeseen,

— junan raiteelta suistuminen,

— tasoristeysonnettomuus, mukaan lukien onnettomuus, jossa on osallisina jalankulkijoita tasoristeyksessä, jaoteltuna 6.2 kohdassa määriteltyjen tasoristeystyyppien mukaan,

— henkilövahinko-onnettomuus, jossa on osallisena liikkeessä olevaa liikkuvaa kalustoa, itsemurhia ja itsemurhayrityksiä lukuun ottamatta,

— liikkuvan kaluston tulipalo,

— muu onnettomuus.

Kaikki merkittävät onnettomuudet on ilmoitettava ensisijaisen onnettomuuden tyypin mukaan luokiteltuina, vaikka toissijainen onnettomuus olisi seurauksiltaan ensisijaista onnettomuutta vakavampi.

1.2 Vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä onnettomuustyypeittäin jaoteltuina seuraaviin henkilöryhmiin:

— matkustaja (myös suhteutettuna henkilökilometrien ja henkilöjunakilometrien kokonaismäärään),

— työntekijä tai alihankkija,

— tasoristeyksen käyttäjä,

— alueella luvattomasti oleva henkilö,

— muu henkilö laiturilla,

— muu henkilö muualla kuin laiturilla.

2. Vaarallisiin aineisiin liittyvät indikaattorit

Vaarallisten aineiden raiteilla kuljettamiseen liittyvien onnettomuuksien kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä onnettomuustyypeittäin jaoteltuina seuraaviin ryhmiin:

— onnettomuus, johon liittyy ainakin yksi vaarallisia aineita kuljettava raideliikenteen kalustoyksikkö,

— sellaisten onnettomuuksien määrä, jotka aiheuttavat vaarallisten aineiden päästöjä.

3. Itsemurhiin liittyvät indikaattorit

Itsemurhien ja itsemurhayritysten kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä.

Itsemurhalla tarkoitetaan tarkoituksellisesti itsensä vahingoittamiseksi tehtävää tekoa, josta seuraa kuolema ja jonka toimivaltainen viranomainen rekisteröi ja luokittelee itsemurhaksi.

Itsemurhayrityksellä tarkoitetaan tarkoituksellisesti itsensä vahingoittamiseksi tehtävää tekoa, josta seuraa vakava vamma.

4. Riskitekijöihin liittyvät indikaattorit

Merkittävien onnettomuuksien riskitekijöiden kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä sekä riskitekijätyypit jaoteltuina seuraavasti:

— kiskon katkeama,

— raiteen nurjahdus ja muu raidegeometrian äkillinen muutos,

— väärin annettu opaste,

— punaisen (seis-opasteen) ohiajo aiheuttaen vaaraa saman tai viereisen raiteen liikenteelle,

— punaisen (seis-opasteen) ohiajo aiheuttamatta vaaraa saman tai viereisen raiteen liikenteelle,

— käytössä olevan liikkuvan kaluston rikkoutunut pyörä,

— käytössä olevan liikkuvan kaluston rikkoutunut akseli.

Kaikista riskitekijöistä on annettava tiedot riippumatta siitä, johtivatko ne onnettomuuteen. Riskitekijästä, joka on johtanut merkittävään onnettomuuteen, on ilmoitettava myös riskitekijöihin liittyvien indikaattorien yhteydessä. Riskitekijästä, joka ei ole johtanut merkittävään onnettomuuteen, ilmoitetaan ainoastaan riskitekijöihin liittyvien indikaattorien yhteydessä.

5. Onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskemiseen liittyvät indikaattorit

Kokonaismäärät ja junakilometreihin suhteutetut määrät euroina:

— kuolemantapausten ja vakavien loukkaantumisten määrä kerrottuna henkilövahinkojen ehkäisemisen arvolla (Value of Preventing a Casualty, VPC),

— ympäristövahinkojen kustannukset,

— liikkuvalle kalustolle tai infrastruktuurille aiheutuneiden vahinkojen kustannukset,

— onnettomuuksista aiheutuvien viivästymisten kustannukset.

Liikenteen turvallisuusviraston on ilmoitettava Euroopan rautatievirastolle merkittävien onnettomuuksien taloudelliset vaikutukset.

6. Infrastruktuurin tekniseen turvallisuuteen ja sen toteuttamiseen liittyvät indikaattorit

6.1. Niiden raiteiden prosenttiosuus, joilla on käytössä junien kulunvalvontajärjestelmät, ja niiden ajettujen junakilometrien prosenttiosuus, joilla käytetään junassa olevaa junien kulun-valvontajärjestelmää, johon sisältyy

— varoitus,

— varoitus ja automaattinen pysäyttäminen,

— varoitus ja automaattinen pysäyttäminen sekä erillinen nopeuden valvonta,

— varoitus ja automaattinen pysäyttäminen sekä jatkuva nopeuden valvonta.

6.2. Tasoristeysten määrä (kokonaismäärä sekä ratakilometreihin ja raidekilometreihin suhteutettuna) jaoteltuna seuraavien viiden tyypin mukaisesti:

a) varoituslaitteeton tasoristeys

b) varoituslaittein varustettu tasoristeys

i) käsin kytkettävä,

ii) automaattinen ääni- ja/tai valovaroituslaitos,

iii) automaattiset puomit,

iv) tasoristeyksen vapaana olon valvonta.

Onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskemisen yhteiset menetelmät

Onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskemisessa käytetään komission direktiivissä 2014/88/EU määriteltyjä onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskemisen yhteisiä menetelmiä.

Sivun alkuun