Valtioneuvoston asetus vaarallisten tai ympäristöä pilaavien aineiden aluskuljetuksia koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, säädetään alusliikennepalvelulain (623/2005) 22 a §:n 4 momentin ja 22 b §:n 4 momentin sekä vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) 11 c §:n 3 momentin nojalla, sellaisina kuin ne ovat, alusliikennepalvelulain 22 a §:n 4 momentti ja 22 b §:n 4 momentti laissa 1237/2011 sekä vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain 11 c §:n 3 momentti laissa 215/2005:
1 §Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
IMDG-säännöstöllä vaarallisten aineiden kuljetusta kappaletavarana aluksessa koskevaa Kansainvälisen merenkulkujärjestön ( IMO ) kansainvälistä säännöstöä;
IBC-säännöstöllä vaarallisia kemikaaleja irtolastina kuljettavien alusten rakentamista ja varustamista koskevaa IMO:n kansainvälistä säännöstöä;
IGC-säännöstöllä nesteytettyjä kaasuja irtolastina kuljettavien alusten rakentamista ja varustamista koskevaa IMO:n kansainvälistä säännöstöä;
IMSBC-säännöstöllä vaarallisten kiinteiden aineiden kuljetusta irtolastina aluksella koskevaa IMO:n kansainvälistä säännöstöä;
INF-säännöstöllä säteilytetyn ydinpolttoaineen, plutoniumin ja korkea-aktiivisten jätteiden turvallista kuljettamista aluksilla olevissa säiliöissä koskevaa IMO:n säännöstöä;
INF-lastilla ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SopS 11/1981) VII luvun D osassa tarkoitettua lastia, joka sisältää säteilytettyä ydinpolttoainetta, plutoniumia tai eräitä radioaktiivisia jätteitä ja jota kuljetetaan IMDG-säännöstön mukaisesti;
MSC.286(86)-päätöslauselmalla IMO:n päätöslauselmaa alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan (SopS 51/1983), jäljempänä MARPOL-yleissopimus, liitteen I mukaisten lastien ja merenkulun öljyjen käyttöturvallisuustiedotteesta, josta käyvät ilmi tuotteiden fysikaalis-kemialliset ominaisuudet;
YK-numerolla Yhdistyneiden kansakuntien vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevien suositusten liitteinä olevien YK-mallisääntöjen mukaista aineen tai esineen nelinumeroista tunnuslukua;
9 ) IMO-tunnistenumerolla laivan seitsemännumeroista tunnuslukua, joka pysyy laivan elinkaaren ajan samana omistajasta riippumatta;
10 MMSI-numerolla meriradionumeroa, joka on yhdeksännumeroinen tunnusluku aluksen yksilöintiä varten;
SafeSeaNet-järjestelmällä Euroopan unionin merenkulun seuranta- ja tiedonvaihtojärjestelmää, jonka komissio on kehittänyt yhteistyössä jäsenvaltioiden kanssa unionin lainsäädännön täytäntöönpanon varmistamiseksi.
2 §Laivaajan ilmoitusvelvollisuus
Alusliikennepalvelulain (623/2005) 22 a § :ssä tarkoitetusta laivaajan antamasta vaarallisen tai ympäristöä pilaavan aineen kuljetusta koskevasta ilmoituksesta on käytävä ilmi:
laivaajan tai muun sellaisen yhteystiedot, joilta voidaan vaatia tietoja tuotteiden fysikaalis-kemiallisista ominaisuuksista ja hätätilanteessa toteutettavista toimenpiteistä;
aineen virallinen nimi;
YK-numero, jos sellainen on;
aineen vaarallisuusluokka IMDG-, IBC-, IGC-, tai IMSBC-säännöstön mukaan;
käyttöturvallisuustiedote MARPOL-yleissopimuksen liitteessä I tarkoitetuista aineista MSC.286(86)-päätöslauselman mukaisesti;
alusluokka INF-lastista;
aineen määrä ja sijainti aluksella;
muiden aineen kuljetuksessa käytettävien kuljetusyksiköiden kuin säiliöiden tunnistenumerot;
osoite, josta saa yksityiskohtaisia tietoja lastista.
Laivaajan on varmistettava, että lastattava aine on selvityksen mukainen.
3 § Liikenteenharjoittajan, asiamiehen ja aluksen päällikön ilmoitusvelvollisuus
Alusliikennepalvelulain 22 b §:ssä tarkoitetusta aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai päällikön antamasta ilmoituksesta on käytävä ilmi:
aluksen nimi, tunnuskirjaimet, radiokutsutunnus sekä IMO-tunnistenumero tai MMSI-numero;
määräsatama ja arvioitu saapumisaika sinne;
Euroopan unionin ulkopuolisista satamista lähtevien alusten osalta arvioitu lähtöaika sekä asianmukainen yksityiskohtainen ja vahvistettu lastiluettelo tai yksityiskohtainen ahtauspiirros aineiden määristä ja niiden sijainnista;
2 §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot;
aluksella olevien henkilöiden lukumäärä.
4 §Tietojen toimittaminen SafeSeaNet-järjestelmään
Liikenneviraston on pyynnöstä toimitettava SafeSeaNet-järjestelmää käyttäen muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden toimivaltaisille viranomaisille 2 ja 3 §:ssä tarkoitetut tiedot.
5 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2012.
Tällä asetuksella kumotaan valtioneuvoston asetus vaarallisten tai ympäristöä pilaavien aineiden aluskuljetuksiin liittyvistä ilmoitusvelvollisuuksista annettu valtioneuvoston asetus (869/1994) ja sen muuttamisesta annettu valtioneuvoston asetus (65/2004).
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/17/EY, annettu 23 päivänä huhtikuuta 2009, alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta annetun direktiivin 2002/59/EY muuttamisesta, EUVL N:o 131/101, 28.5.2009,
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/17/EY, annettu 23 päivänä huhtikuuta 2009, alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta annetun direktiivin 2002/59/EY muuttamisesta, EUVL N:o 131/101, 28.5.2009
Helsingissä 15 päivänä joulukuuta 2011
LiikenneministeriMerja KyllönenNeuvotteleva virkamiesRisto Saari