Valtioneuvoston asetus valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty valtiovarainministeriön esittelystä,
muutetaan valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen ( 610/2003 ) 1 ja 2 §, 3 §:n 1 momentti, 4 §:n 1 ja 5 momentti sekä 5 §, sellaisina kuin niistä ovat 1§ osaksi asetuksessa 1070/2009, 2 § osaksi asetuksessa 1070/2009 ja 648/2010, 3 §:n 1 momentti osaksi asetuksessa 1023/2007 ja 253/2011, 4 §:n 1 momentti ja 5 § osaksi asetuksessa 263/2011 sekä 5 § osaksi asetuksissa 58/2004, 845/2008, 250/2009 ja 1021/2011 seuraavasti:
1 §Ministeriön tehtävät
Valtiovarainministeriön tehtäviä ovat:
taloudellisen kehityksen seuranta ja ennustaminen, talous- ja rakennepolitiikan valmistelu ja toimenpiteiden vaikutusten arviointi;
finanssipolitiikan tavoitteet, keinot ja arviointi;
valtion talousarvio, valtiontalouden kehykset, toiminta- ja taloussuunnittelun perusteet, hallituksen kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta sekä valtion tilinpäätöskertomus;
valtion liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolisten rahastojen yleinen järjestelmä;
valtion taloushallinto, valtiontalouden valvonnan, tarkastuksen ja arvioinnin perusteet sekä virheiden ja väärinkäytösten vastainen toiminta;
valtion hankintatoimen yleinen ohjaus ja kehittäminen;
julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajajärjestelmä;
Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan petostentorjuntavirastoa koskevat asiat;
valtion lainanannon ja korkotukilainojen yleiset perusteet;
valtion omaisuuden omistamisen ja hallinnan yleiset perusteet, toimitilojen järjestämisen yleinen ohjaus sekä valtionperinnöt;
valtion toimintojen maksullisuuden ja maksujen yleiset perusteet;
indeksiehdon käytön rajoittaminen sopimuksissa;
veropolitiikan suunnittelu ja toimenpiteiden vaikutusten selvittäminen sekä verojärjestelmän kehittäminen;
verot ja veronluonteiset maksut;
yleistä tullipolitiikkaa koskevat asiat ja siihen kuuluvat tullimenettelyt sekä kiintiö- ja suspensiotullit;
rahoitusjärjestelmän kehittäminen;
valtion lainanoton, velanhoidon ja kassavarojen sijoittamisen yleinen ohjaus ja valvonta sekä arvopaperistamalla tapahtuva varainhankinta;
valtiontakaukset ja -takuut sekä niihin verrattavat sitoumukset;
rahajärjestelmä, maksuvälineet ja -järjestelmät;
luottolaitosten, sijoituspalveluyritysten ja muiden rahoituspalveluja tarjoavien yritysten, säästökassatoimintaa harjoittavien osuuskuntien sekä panttilainauslaitosten toimintaa koskevat asiat;
arvopaperi- ja johdannaiskauppaa sekä niiden selvitystä, arvo-osuusjärjestelmää ja niitä ylläpitävien yhteisöjen toimintaa koskevat asiat;
rahoitusmarkkinoiden valvonnan sääntely;
Suomen Pankkia ja Euroopan keskuspankkijärjestelmää koskevat asiat;
Kansainvälistä Valuuttarahastoa, Maailmanpankkiryhmää, Euroopan investointipankkia, Pohjoismaiden investointipankkia sekä osaltaan Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankkia ja Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiötä koskevat asiat;
valtionhallinnon työnantajatoiminnan, henkilöstöjohtamisen ja työmarkkinapolitiikan kehittäminen ja toteuttaminen, keskustason työnantajatoiminta, henkilöstön oikeudellisen aseman ja sopimusjärjestelmän perusteet, valtionhallinnon johdon ja johtamisen kehittäminen, eläkkeiden ja muiden palvelussuhteen ehtojen yleinen järjestely;
virkasuhteen ehdoista määrääminen, kun asia ei kuulu viraston tai valtion liikelaitoksen toimivaltaan, sekä viran siirtäminen toisen ministeriön hallinnonalan virastoon ja määrärahan siirtäminen tällaisen viraston käytettäväksi;
valtion yleisen tilastotoimen ohjaus ja kehittäminen;
julkishallinnon yleinen kehittäminen sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittäminen;
valtion toimintojen alueellistamisen koordinointi, seuranta ja kehittäminen;
aluehallinnon, lukuun ottamatta maakunnan liittojen yhteistoiminta-alueita, ja valtion paikallishallinnon toimialuejaot ja niiden yhteensovittaminen;
julkisten palvelujärjestelmien laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden parantaminen;
julkisen hallinnon tietohallinnon, sähköisen asioinnin ja tietovarantojen käytön yleinen kehittäminen, valtionhallinnon tietohallinnon ohjaus sekä valtionhallinnon tietohallinnon yhteisten kehittämishankkeiden yhteensovittaminen;
valtion ja kuntien välisen tietohallintoyhteistyön edistäminen sekä yhteisten toiminnallisten ja teknisten ratkaisujen ja menetelmien kehittäminen ja yhteensovittaminen;
julkisen hallinnon tietoturvallisuuden yleinen kehittäminen ja valtionhallinnon tietoturvallisuuden ohjaus;
kuntajaotus, kunnallishallinto ja -talous sekä valtion ja kuntien suhde;
kuntien yleinen valtionosuus, verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus ja harkinnanvarainen rahoitusavustus;
aluehallintovirastojen yleishallinnollinen ohjaus;
rekisterihallinnon ja väestökirjanpidon ohjaus ja kehittäminen;
valtioneuvoston yhteisten tietojärjestelmien sekä tietoliikenne- ja viestintäverkkojen tekninen kehittäminen ja ylläpito;
Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa koskevat asiat.
2 §Ministeriön toimialaan kuuluvat virastot, laitokset, rahastot, yhtiöt ja muut toimielimet
Ministeriön toimialaan kuuluvat:
aluehallintovirastot;
maistraatit;
Tilastokeskus;
tullilaitos;
Valtiokonttori;
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus;
verohallinto;
Väestörekisterikeskus;
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus;
Senaatti-kiinteistöt;
valtion eläkerahasto;
valtion vakuusrahasto;
julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta;
virkamieslautakunta;
kunnallinen eläkelaitos;
kunnallinen työmarkkinalaitos;
Kuntien takauskeskus;
Haus kehittämiskeskus Oy;
Hansel Oy;
Tietokarhu Oy;
Euroopan rahoitusvakausväline;
Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy, selvitystilassa;
Yrityspankki Skop Oyj, selvitystilassa.
3 §Ministeriön organisaatio
Ministeriössä on seuraavat toimintayksiköt:
kansantalousosasto;
budjettiosasto;
vero-osasto;
rahoitusmarkkinaosasto;
henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto;
kunta- ja aluehallinto-osasto;
kehittämis- ja hallintotoiminto;
julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen toiminto (JulkICT).
4 §Johtavat virkamiehet
Ministeriön kansliapäällikkönä on valtiosihteeri kansliapäällikkönä apunaan alivaltiosihteeri sekä hallinto- ja kehitysjohtaja.
Osastopäälliköllä sekä hallinto- ja kehitysjohtajalla on ylijohtajan arvonimi, valtion talousarviosta vastaavan osaston osastopäälliköllä kuitenkin budjettipäällikön arvonimi ja valtion työnantajatoiminnasta vastaavan osaston päälliköllä valtion työmarkkinajohtajan arvonimi.
5 §Virkamiesten kelpoisuusvaatimukset
Kelpoisuusvaatimuksena on:
valtiosihteeri kansliapäälliköllä, alivaltiosihteerillä ja osastopäälliköllä ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;
hallinto- ja kehitysjohtajalla ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;
ICT-johtajalla ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;
valtioneuvoston controllerilla ja apulaiscontrollerilla ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja käytännössä osoitettu johtamistaito;
budjettineuvos, apulaisbudjettipäälliköllä, finanssineuvoksella apulaisosastopäällikkönä ja muulla apulaisosastopäälliköllä ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja käytännössä osoitettu johtamistaito;
hallitusneuvoksella oikeustieteen kandidaatin tutkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja virka-aseman sitä edellyttäessä käytännössä osoitettu johtamistaito;
valtion IT-johtajalla, neuvottelujohtajalla, lainsäädäntöneuvoksella, finanssineuvoksella, budjettineuvoksella ja neuvottelevalla virkamiehellä ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja virka-aseman sitä edellyttäessä käytännössä osoitettu johtamistaito;
hallitussihteerillä oikeustieteen kandidaatin tutkinto ja perehtyneisyys viran tehtäväalaan;
muilla virkamiehillä tehtävän edellyttämä koulutus ja kokemus.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä joulukuuta 2011.
Helsingissä 10 päivänä marraskuuta 2011
ValtiovarainministeriJutta UrpilainenHallitusneuvosUlla Vilhu