Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

1131/2011

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtioneuvoston asetus valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Julkaisupäivä
Suomen säädöskokoelma
Säädösteksti

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty valtiovarainministeriön esittelystä,

muutetaan valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen ( 610/2003 ) 1 ja 2 §, 3 §:n 1 momentti, 4 §:n 1 ja 5 momentti sekä 5 §, sellaisina kuin niistä ovat 1§ osaksi asetuksessa 1070/2009, 2 § osaksi asetuksessa 1070/2009 ja 648/2010, 3 §:n 1 momentti osaksi asetuksessa 1023/2007 ja 253/2011, 4 §:n 1 momentti ja 5 § osaksi asetuksessa 263/2011 sekä 5 § osaksi asetuksissa 58/2004, 845/2008, 250/2009 ja 1021/2011 seuraavasti:

1 §Ministeriön tehtävät

Valtiovarainministeriön tehtäviä ovat:

1) 

taloudellisen kehityksen seuranta ja ennustaminen, talous- ja rakennepolitiikan valmistelu ja toimenpiteiden vaikutusten arviointi;

2) 

finanssipolitiikan tavoitteet, keinot ja arviointi;

3) 

valtion talousarvio, valtiontalouden kehykset, toiminta- ja taloussuunnittelun perusteet, hallituksen kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta sekä valtion tilinpäätöskertomus;

4) 

valtion liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolisten rahastojen yleinen järjestelmä;

5) 

valtion taloushallinto, valtiontalouden valvonnan, tarkastuksen ja arvioinnin perusteet sekä virheiden ja väärinkäytösten vastainen toiminta;

6) 

valtion hankintatoimen yleinen ohjaus ja kehittäminen;

7) 

julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajajärjestelmä;

8) 

Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan petostentorjuntavirastoa koskevat asiat;

9) 

valtion lainanannon ja korkotukilainojen yleiset perusteet;

10) 

valtion omaisuuden omistamisen ja hallinnan yleiset perusteet, toimitilojen järjestämisen yleinen ohjaus sekä valtionperinnöt;

11) 

valtion toimintojen maksullisuuden ja maksujen yleiset perusteet;

12) 

indeksiehdon käytön rajoittaminen sopimuksissa;

13) 

veropolitiikan suunnittelu ja toimenpiteiden vaikutusten selvittäminen sekä verojärjestelmän kehittäminen;

14) 

verot ja veronluonteiset maksut;

15) 

yleistä tullipolitiikkaa koskevat asiat ja siihen kuuluvat tullimenettelyt sekä kiintiö- ja suspensiotullit;

16) 

rahoitusjärjestelmän kehittäminen;

17) 

valtion lainanoton, velanhoidon ja kassavarojen sijoittamisen yleinen ohjaus ja valvonta sekä arvopaperistamalla tapahtuva varainhankinta;

18) 

valtiontakaukset ja -takuut sekä niihin verrattavat sitoumukset;

19) 

rahajärjestelmä, maksuvälineet ja -järjestelmät;

20) 

luottolaitosten, sijoituspalveluyritysten ja muiden rahoituspalveluja tarjoavien yritysten, säästökassatoimintaa harjoittavien osuuskuntien sekä panttilainauslaitosten toimintaa koskevat asiat;

21) 

arvopaperi- ja johdannaiskauppaa sekä niiden selvitystä, arvo-osuusjärjestelmää ja niitä ylläpitävien yhteisöjen toimintaa koskevat asiat;

22) 

rahoitusmarkkinoiden valvonnan sääntely;

23) 

Suomen Pankkia ja Euroopan keskuspankkijärjestelmää koskevat asiat;

24) 

Kansainvälistä Valuuttarahastoa, Maailmanpankkiryhmää, Euroopan investointipankkia, Pohjoismaiden investointipankkia sekä osaltaan Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankkia ja Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiötä koskevat asiat;

25) 

valtionhallinnon työnantajatoiminnan, henkilöstöjohtamisen ja työmarkkinapolitiikan kehittäminen ja toteuttaminen, keskustason työnantajatoiminta, henkilöstön oikeudellisen aseman ja sopimusjärjestelmän perusteet, valtionhallinnon johdon ja johtamisen kehittäminen, eläkkeiden ja muiden palvelussuhteen ehtojen yleinen järjestely;

26) 

virkasuhteen ehdoista määrääminen, kun asia ei kuulu viraston tai valtion liikelaitoksen toimivaltaan, sekä viran siirtäminen toisen ministeriön hallinnonalan virastoon ja määrärahan siirtäminen tällaisen viraston käytettäväksi;

27) 

valtion yleisen tilastotoimen ohjaus ja kehittäminen;

28) 

julkishallinnon yleinen kehittäminen sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittäminen;

29) 

valtion toimintojen alueellistamisen koordinointi, seuranta ja kehittäminen;

30) 

aluehallinnon, lukuun ottamatta maakunnan liittojen yhteistoiminta-alueita, ja valtion paikallishallinnon toimialuejaot ja niiden yhteensovittaminen;

31) 

julkisten palvelujärjestelmien laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden parantaminen;

32) 

julkisen hallinnon tietohallinnon, sähköisen asioinnin ja tietovarantojen käytön yleinen kehittäminen, valtionhallinnon tietohallinnon ohjaus sekä valtionhallinnon tietohallinnon yhteisten kehittämishankkeiden yhteensovittaminen;

33) 

valtion ja kuntien välisen tietohallintoyhteistyön edistäminen sekä yhteisten toiminnallisten ja teknisten ratkaisujen ja menetelmien kehittäminen ja yhteensovittaminen;

34) 

julkisen hallinnon tietoturvallisuuden yleinen kehittäminen ja valtionhallinnon tietoturvallisuuden ohjaus;

35) 

kuntajaotus, kunnallishallinto ja -talous sekä valtion ja kuntien suhde;

36) 

kuntien yleinen valtionosuus, verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus ja harkinnanvarainen rahoitusavustus;

37) 

aluehallintovirastojen yleishallinnollinen ohjaus;

38) 

rekisterihallinnon ja väestökirjanpidon ohjaus ja kehittäminen;

39) 

valtioneuvoston yhteisten tietojärjestelmien sekä tietoliikenne- ja viestintäverkkojen tekninen kehittäminen ja ylläpito;

40) 

Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa koskevat asiat.

2 §Ministeriön toimialaan kuuluvat virastot, laitokset, rahastot, yhtiöt ja muut toimielimet

Ministeriön toimialaan kuuluvat:

1) 

aluehallintovirastot;

2) 

maistraatit;

3) 

Tilastokeskus;

4) 

tullilaitos;

5) 

Valtiokonttori;

6) 

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus;

7) 

verohallinto;

8) 

Väestörekisterikeskus;

9) 

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus;

10) 

Senaatti-kiinteistöt;

11) 

valtion eläkerahasto;

12) 

valtion vakuusrahasto;

13) 

julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta;

14) 

virkamieslautakunta;

15) 

kunnallinen eläkelaitos;

16) 

kunnallinen työmarkkinalaitos;

17) 

Kuntien takauskeskus;

18) 

Haus kehittämiskeskus Oy;

19) 

Hansel Oy;

20) 

Tietokarhu Oy;

21) 

Euroopan rahoitusvakausväline;

22) 

Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy, selvitystilassa;

23) 

Yrityspankki Skop Oyj, selvitystilassa.

3 §Ministeriön organisaatio

Ministeriössä on seuraavat toimintayksiköt:

1) 

kansantalousosasto;

2) 

budjettiosasto;

3) 

vero-osasto;

4) 

rahoitusmarkkinaosasto;

5) 

henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto;

6) 

kunta- ja aluehallinto-osasto;

7) 

kehittämis- ja hallintotoiminto;

8) 

julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen toiminto (JulkICT).


4 §Johtavat virkamiehet

Ministeriön kansliapäällikkönä on valtiosihteeri kansliapäällikkönä apunaan alivaltiosihteeri sekä hallinto- ja kehitysjohtaja.


Osastopäälliköllä sekä hallinto- ja kehitysjohtajalla on ylijohtajan arvonimi, valtion talousarviosta vastaavan osaston osastopäälliköllä kuitenkin budjettipäällikön arvonimi ja valtion työnantajatoiminnasta vastaavan osaston päälliköllä valtion työmarkkinajohtajan arvonimi.

5 §Virkamiesten kelpoisuusvaatimukset

Kelpoisuusvaatimuksena on:

1) 

valtiosihteeri kansliapäälliköllä, alivaltiosihteerillä ja osastopäälliköllä ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;

2) 

hallinto- ja kehitysjohtajalla ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;

3) 

ICT-johtajalla ylempi korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus;

4) 

valtioneuvoston controllerilla ja apulaiscontrollerilla ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja käytännössä osoitettu johtamistaito;

5) 

budjettineuvos, apulaisbudjettipäälliköllä, finanssineuvoksella apulaisosastopäällikkönä ja muulla apulaisosastopäälliköllä ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja käytännössä osoitettu johtamistaito;

6) 

hallitusneuvoksella oikeustieteen kandidaatin tutkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja virka-aseman sitä edellyttäessä käytännössä osoitettu johtamistaito;

7) 

valtion IT-johtajalla, neuvottelujohtajalla, lainsäädäntöneuvoksella, finanssineuvoksella, budjettineuvoksella ja neuvottelevalla virkamiehellä ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys viran tehtäväalaan ja virka-aseman sitä edellyttäessä käytännössä osoitettu johtamistaito;

8) 

hallitussihteerillä oikeustieteen kandidaatin tutkinto ja perehtyneisyys viran tehtäväalaan;

9) 

muilla virkamiehillä tehtävän edellyttämä koulutus ja kokemus.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä joulukuuta 2011.

  Helsingissä 10 päivänä marraskuuta 2011

ValtiovarainministeriJutta UrpilainenHallitusneuvosUlla Vilhu

Sivun alkuun