Liikenne- ja viestintäministeriön työjärjestys
- Säädöksen tyyppi
- Työjärjestys
- Antopäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 263/2005
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 50/2005 (Julkaistu 29.4.2005)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta 28 päivänä helmikuuta 2003 annetun lain (175/2003) 7 §:n 2 momentin ja 15 §:n 2 momentin nojalla:
1 lukuYleisiä säännöksiä
1 §Soveltamisala
Tässä työjärjestyksessä säädetään sen ohessa, mitä erikseen säädetään, ministeriön hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön johtamisesta ja johtoryhmästä, ministeriön sisäisestä organisaatiosta, johtavien virkamiesten asemasta ja tehtävistä sekä asioiden valmistelusta ja virkamiesten ratkaisuvallasta.
Ministeriö antaa taloussäännön sekä sisäisen tarkastuksen ohjesäännön siten kuin niistä erikseen säädetään. Ministeriön sisäisestä tarkastuksesta määrätään sisäisen tarkastuksen ohjesäännössä.
2 §Ministeriön organisaatio
Liikenne- ja viestintäministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (405/2003) 3 §:ssä tarkoitettuja ministeriön osastoja ja muita toimintayksiköitä ovat yleinen osasto, liikennepolitiikan osasto, viestintämarkkinaosasto, sisäinen hallinto ja ministeriön viestintä sekä jäljempänä mainitut muut yksiköt. Se, mitä jäljempänä säädetään osastosta, koskee soveltuvin osin sisäistä hallintoa ja ministeriön viestintää.
Sisäinen tarkastus toimii suoraan kansliapäällikön alaisuudessa.
3 §Johtavat virkamiehet
Valtiosihteerin ja kansliapäällikön tehtävistä säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä (262/2003). Lisäksi ministeri voi antaa valtiosihteerin tehtävistä pysyväismääräyksen.
Osaston päällikkönä on osastopäällikkö. Osastopäällikön apuna on apulaisosastopäällikkö. Osastopäällikön apuna voi myös olla ministerin erikseen määräämä virkamies. Sisäisen hallinnon päällikkönä on hallintojohtaja ja ministeriön viestinnän päällikkönä viestintäjohtaja. Muiden yksiköiden päälliköt määrää ministeri.
2 lukuMinisteriön johtaminen
4 §Ohjaus- ja johtamisperiaatteet
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla sovelletaan ministeriön ja hallinnonalan virastojen ja laitosten välillä tulosohjausta ja ministeriössä tulosjohtamista.
Ministeri johtaa hallinnonalan ja ministeriön toimintaa apunaan ministeriön johtoryhmä ja muut tarvittavat valmisteluelimet. Ministeriön ohjaus- ja johtamistoiminnassa sekä tavassa toimia toteutetaan ministeriön arvoja sekä yhdessä sovittuja toimintalinjoja.
5 §Ministeriön johtoryhmä
Ministeriötä ja sen hallinnonalaa koskevien laajakantoisten tai muuten tärkeiden asioiden käsittelyä varten ministeriössä on johtoryhmä, jonka puheenjohtajana on liikenne- ja viestintäministeri sekä muina jäseninä valtiosihteeri, kansliapäällikkö, osastopäälliköt ja viestintäjohtaja. Ministerin ollessa estyneenä puheenjohtajana toimii valtiosihteeri. Johtoryhmän jäsenen kutsusta virkamies, jonka valmisteltavana asia on, voi olla läsnä sitä johtoryhmässä käsiteltäessä.
Asian esittelee johtoryhmässä se johtoryhmän jäsen, jonka vastuulle asian valmistelu kuuluu.
Sihteerinä johtoryhmän kokouksessa on ministeriön erikseen määräämä virkamies.
Johtoryhmä kokoontuu erikseen määrättyinä aikoina.
Johtoryhmän tulee valmistavasti käsitellä asiat, joilla on laajakantoista tai periaatteellista merkitystä, erityisesti sellaiset asiat, jotka koskevat:
liikenne- ja viestintäpoliittisia linjauksia sekä tavoitteita;
ministeriön ja sen hallinnonalantalousarviota;
ministeriön tilinpäätöstä ja ministeriön ehdotusta ministeriön toimialan tuloksellisuuden kuvaukseksi valtion tilinpäätöskertomukseen;
ministeriön ja sen hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnitelmaa;
hallinnonalan virastoja ja laitoksia sekä liikelaitoksia;
hallinnonalan lainsäädännön uudistamista;
hallinnonalan keskeisiä kehittämishankkeita;
kansainväliseen yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä.
Johtoryhmässä käsiteltävät asiat on valmisteltava siten, että ministeri voi ehdotusten pohjalta muodostaa kantansa asioihin.
6 §Osastopäällikkökokous
Ministeriötä tai sen hallinnonalaa koskevien hallinnollisten asioiden valmistavaa käsittelyä varten ministeriössä pidetään osastopäällikkökokouksia, joihin osallistuvat kansliapäällikkö puheenjohtajana sekä muina jäseninä osastopäälliköt tai heidän sijaisensa, hallintojohtaja ja viestintäjohtaja sekä henkilöstön keskuudestaan erikseen sopimallaan tavalla valitsema edustaja. Tarvittaessa ne virkamiehet, jotka valmistelevat osastopäällikkökokouksessa käsiteltäviä asioita, osallistuvat kokouksissa sanottujen asioiden käsittelyyn.
Kokouksissa voidaan käsitellä valmistelevasti myös myöhemmin johtoryhmän kokouksessa käsiteltäviä asioita.
Osastopäällikkökokous kokoontuu kansliapäällikön kutsusta. Sihteerinä osastopäällikkökokouksessa on kansliapäällikön erikseen määräämä virkamies.
Käsiteltäessä ministeriötä koskevia yhteistoiminta-asioita osastopäällikkökokous toimii yhteistyöelimenä siten kuin ministeriön yhteistoimintasopimuksessa sovitaan.
3 lukuOsastot ja yksiköt sekä niiden tehtävät
7 §Yleistä
Kukin osasto ja yksikkö vastaa oman toimialansa osalta:
pitkän aikavälin suunnitelman, toiminta- ja taloussuunnitelman ja talousarvioesityksen sekä tulostavoitteiden valmistelusta;
liikenne- ja viestintäpolitiikan valmistelusta ja toimeenpanosta;
3 ) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta;
lainsäädännön kehittämisestä;
5 ) kansainvälisestä yhteistyöstä ja ministeriön toimivaltaan kuuluvista kansainvälisistä sopimuksista;
hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä lääninhallitusten liikennehallinnon tulosohjauksesta ; ja
oman toimialansa tietojärjestelmistä ja niiden kehittämisestä.
Lisäksi kukin osasto ja yksikkö vastaa sille osoitetuista määrärahoista ja niiden käytöstä siten kuin ministeriön taloussäännössä erikseen määrätään. Osastot ja yksiköt vastaavat myös niille asetettujen tulostavoitteiden saavuttamisesta.
Osaston yksiköt ja muut toimintayksiköt voivat toimia jakaantuneina asiantuntijaryhmiin siten kuin osaston tai muun toimintayksikön päällikkö määrää.
8 §Tukiyksiköt ja niiden tehtävät
Ministeriön tukiyksiköitä ovat sisäinen hallinto, ministeriön viestintä, valmiusyksikkö sekä yleisen osaston kansainvälinen yksikkö, talousyksikkö ja tutkimusyksikkö.
Tukiyksiköt tukevat toimialallaan ministeriön johtoa ja osastoja niiden tehtävissä.
Milloin asia esitellään ministerille tai kansliapäällikölle tukiyksiköstä, esittelijän on esitettävä asian ratkaisijalle selvitys niiden osastojen kannoista, joita asia koskee.
9 §Henkilöstön sijoittaminen osastoihin ja yksiköihin
Ministeriön virkojen sekä määräaikaisen ja työsopimussuhteisen henkilöstön sijoittamisesta osastoihin ja osastojen ulkopuolisiin yksiköihin määrää kansliapäällikkö. Osastopäälliköt määräävät osaston virkojen sijoittamisesta yksiköihin ja antavat tarkemmat määräykset osaston virkamiesten työnjaosta ja tehtävistä.
Yleinen osasto
10 §Yleisen osaston tehtävät
Yleisen osaston toimialaan kuuluvat asiat, jotka koskevat:
hallinnonalan pitkän aikavälin suunnittelua, toiminta- ja taloussuunnittelua, tulosohjauksen järjestämistä ja kehittämistä, talousarvion laadintaa ja muita rahoituskysymyksiä sekä toiminnan ja talouden seurantajärjestelmiä ja muuhun talouden hoitoon ja tilastointiin liittyviä kysymyksiä;
ministeriön sisäistä budjetointia, tulostavoitteiden asetantaa, maksuliikettä, kirjanpitoa ja tilinpäätöstä sekä muita tilivirastotehtäviä;
ministeriön johdon ja osastojen tukemista niiden kansainvälisessä toiminnassa sekä yhteistyössä osastojen kanssa yleisiä ja poikkihallinnollisia kansainvälisiä asioita;
ministeriön hallinnonalan tutkimustoiminnan yhteensovittamista;
ministeriön hallinnonalan liiketoiminnallista kehittämistä;
ministeriön hallinnonalan liikelaitosten ohjausta;
hallinnonalan valtionyhtiöitä, osakkuusyhtiöitä ja pörssiyhtiöitä.
11 §Yleisen osaston yksiköt
Yleisessä osastossa on seuraavat yksiköt:
talousyksikkö;
kansainvälisten asioiden yksikkö;
tutkimusyksikkö;
liiketoiminta- ja omistajaohjausyksikkö.
12 §Talousyksikkö
Talousyksikkö tukee ja avustaa ministeriön johtoa sekä osastoja hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnitelmaa, talousarviota ja tulosohjausta sekä niiden seurantaa koskevissa asioissa. Talousyksikkö käsittelee hallinnonalan ja ministeriön suunnitelma- ja seuranta-asiakirjat. Se valmistelee ohjeet ja kokoaa osastojen ja erillisten yksiköiden laatimien esitysten perusteella asiakirjat. Talousyksikkö käsittelee muutoinkin rahoituksen hallintaa.
Lisäksi talousyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
hallinnonalan pitemmän aikavälin suunnittelua sekä toiminta- ja taloussuunnitelman laadintaa;
talousarvion laadintaa, muita rahoituskysymyksiä sekä rahoituksen toteutumisen seurantaa;
tulosohjauksen järjestämistä ja kehittämistä hallinnonalalla;
ministeriön sisäistä budjetointia, tulostavoitteiden asettamista, maksuliikettä, kirjanpitoa ja tilinpäätöstä sekä talouden seurantajärjestelmiä ja kustannuslaskelmia
yhteiskuntataloudellisten sekä valtiontaloudellisten kysymysten koordinointia sekä osallistumista maksuasetusten ja säädösten taloudellisten vaikutusten valmisteluun;
taloudellisten kysymysten koordinointia, mikäli asia ei kuulu muulle osastolle tai yksikölle;
suunnittelua ja seurantaa tukevien tietojärjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä toimii tilastoyhteistyövastaavana; ja
ministeriötä sekä valtiontaloutta ja -hallintoa koskevia kertomuksia.
13 §Kansainvälisten asioiden yksikkö
Kansainvälisten asioiden yksikkö tukee ja avustaa ministeriön johtoa kansainvälisessä yhteistyössä.
Lisäksi kansainvälisten asioiden yksikkö:
tukee ministeriön johtoa sen osallistuessa Euroopan unionissa tapahtuvaan ja muuhun kansainväliseen yhteistyöhön ja vierailuihin;
tukee osastoja Euroopan unionia koskevien asioiden valmistelussa;
käsittelee yhteistyössä osastojen kanssa yleisiä ja Euroopan unioniin ja muuhun kansainväliseen toimintaan liittyviä poikkihallinnollisia tehtäviä ja tukee ministeriön johtoa niiden yhteensovittamisessa;
koordinoi yhteistyötä kansainvälisissä kauppapoliittisissa järjestöissä sekä tukee ministeriön osallistumista alueelliseen yhteistyöhön; ja
tukee osastoja kansainvälisten sopimusten valmistelussa.
14 §Tutkimusyksikkö
Tutkimusyksikkö tukee ja avustaa ministeriön johtoa tutkimustoimintaa koskevissa asioissa.
Lisäksi tutkimusyksikkö:
käsittelee ministeriön hallinnonalan yleistä tutkimustoimintaa koskevat asiat;
laatii osastojen toimialaltaan laatimien esityksen pohjalta ehdotuksen ministeriön tutkimusohjelmaksi;
avustaa osastoja tutkimus- ja kehityshankkeissa
15 §Liiketoiminta- ja omistajaohjausyksikkö
Liiketoiminta- ja omistajaohjausyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
hallinnonalan valtionyhtiöiden ja liikelaitosten ohjausta, seurantaa ja kehittämistä sekä valtionyhtiöiden, osakkuusyhtiöiden ja pörssiyhtiöiden omistukseen liittyviä kysymyksiä;
yhtiöiden omistuspohjan muutoksia ja toimialajärjestelyjä;
hallinnonalan ja sen organisaatioiden liiketoiminnan rakenteellista kehittämistä ja kehittämisstrategioita.
Liikennepolitiikan osasto
16 §Liikennepolitiikan osaston tehtävät
Liikennepolitiikan osaston toimialaan kuuluvat asiat, jotka koskevat:
liikennejärjestelmän suunnittelua ja kehittämistä;
liikenteen yhteiskuntataloudellisia arviointimenetelmiä;
liikenneverkkojen hoitoa, ylläpitoa ja kehittämistä;
rautatieliikennettä;
merenkulkua ja muuta vesiliikennettä sekä satamia;
siviili-ilmailua;
tieliikennettä ja tieliikenteessä käytettäviä ajoneuvoja;
liikenteen veroja ja maksuja;
henkilöliikennepalvelujen kysyntää, tarjontaa ja kehittämistä;
tavaraliikennettä ja logistiikkaa;
liikenteen hallintaa ja telematiikkaa;
liikenteen turvallisuutta ja ympäristökysymyksiä sekä vaarallisten aineiden kuljetuksia;
ilmatiedettä, sääpalvelua ja merentutkimusta;
osaston toimialan virastoja ja laitoksia ja niiden tulosohjausta;
Liikenneturvaa;
lähialueyhteistyöhön liittyviä tutkimus- ja kehittämishankkeita; ja
liikenteen tietojärjestelmiä.
Lisäksi osasto hoitaa rautatielaissa (198/2003) tarkoitetun sääntelyelimen tehtävät.
17 §Liikennepolitiikan osaston yksiköt
Liikennepolitiikan osastossa on seuraavat yksiköt:
liikennepalveluyksikkö;
infrastruktuuriyksikkö; ja
liikenneturvallisuusyksikkö
18 §Liikennepalveluyksikkö
Liikennepalveluyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
tie-, rautatie- ja lentoliikennepalvelujen ja -markkinoiden sekä liikenteen yleistä kehittämistä;
liikennemarkkinoita sekä liikenteen elinkeino- ja lupapolitiikkaa;
Merenkulkulaitosta, Ilmatieteenlaitosta, Merentutkimuslaitosta ja Saimaan kanavan hoitokuntaa sekä Ilmailulaitoksen ja Ratahallintokeskuksen julkisia hallintotehtäviä;
henkilö- ja tavaraliikennettä sekä logistiikkaa;
satamia; ja
rautatieliikenteen, ilmailun, merenkulun ja muun vesiliikenteen turvallisuutta ja ympäristökysymyksiä, erityisesti aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen estämistä.
19 §Infrastruktuuriyksikkö
Infrastruktuuriyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
liikenteeseen liittyvää aluepolitiikkaa, maankäyttöä ja kaavoitusta;
liikenneverkkojen suunnittelun, rakentamisen ja hoidon ohjausta ja kehittämistä;
Tiehallintoa, Ratahallintokeskuksen radanpitoa ja ratamaksuja sekä Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja Merenkulkulaitoksen tulosohjausta;
maanrakennusalan yleistä kehittämistä;
kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastamista ja talonrakennushankkeita;
EU:n rakennerahastohankkeiden kansallisia vastinmäärärahoja sekä yleiseurooppalaisten liikenneverkkojen suunnitelmia ja rahoitusta;
liikenteen ympäristökysymyksiä, jollei asia kuulu muulle yksikölle; ja
liikennemuseohankkeiden ja eräiden liikennealan yhteisöjen valtionapupäätöksiä.
20 §Liikenneturvallisuusyksikkö
Liikenneturvallisuusyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
liikenneturvallisuutta sekä liikenneturvallisuustyön koordinointia ja ohjausta;
kuljettajaa;
liikenteen hallintaa ja telematiikkaa koskevia kysymyksiä;
ajoneuvoja;
Ajoneuvohallintokeskusta ja Liikenneturvaa; ja
vaarallisten aineiden kuljetusta lukuun ottamatta niiden meri- ja muuta vesikuljetusta säiliöaluksessa.
Viestintämarkkinaosasto
21 §Viestintämarkkinaosaston tehtävät
Viestintämarkkinaosaston toimialaan kuuluvat asiat, jotka koskevat:
viestintäpolitiikkaa ja yleistä tietoyhteiskuntapolitiikkaa;
viestintämarkkinoiden yleistä ohjausta ja kehittämistä;
viestintään käytettäviä verkkoja ja niiden välityksellä tarjottuja viestintäpalveluita;
postitoimintaa ja lehdistötukea;
viestintäelinkeinon kilpailukyvyn ja alan yritysten kansainvälistymisen edistämistä; sekä
Viestintävirastoa ja sen tulosohjausta.
22 §Viestintämarkkinaosaston yksiköt
Viestintämarkkinaosastossa on seuraavat yksiköt:
viestintäverkkoyksikkö;
mediayksikkö;
verkkoliiketoimintayksikkö.
23 §Viestintäverkkoyksikkö
Viestintäverkkoyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
sähköiseen viestintään käytettäviä verkkoja ja niiden tarjontaa;
viestintämarkkinalain, radiolain ja viestintähallinnosta annetun lain mukaisia ministeriön tehtäviä, jos ne eivät kuulu muulle yksikölle;
televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain mukaisia ministeriön tehtäviä, siltä osin kuin ne koskevat televisio- ja radiotoiminnan taajuussuunnittelua;
Internetin nimihallintoa;
itsesääntelyn edistämästä yksikön toimialalla;
Viestintävirastoa ja sen tulosohjausta yksikön toimialalla;
viestintäelinkeinon kilpailukyvyn ja alan yritysten kansainvälistymisen edistämistä yksikön toimialalla.
24 §Mediayksikkö
Mediayksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
sähköisissä viestintäverkoissa tarjottujen palvelujen ja verkoissa harjoitetun viestinnän sääntelyä;
televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain mukaisia ministeriön tehtäviä, jos ne eivät kuulu muulle yksikölle;
televisio- ja radiotoiminnan julkista palvelua, valtion televisio- ja radiorahastoa, Yleisradio Oy:tä ja lehdistötukea;
postitoimintaa;
itsesääntelyn edistämistä yksikön toimialalla;
Viestintävirastoa ja sen tulosohjausta yksikön toimialalla; sekä
viestintäelinkeinon kilpailukyvyn ja alan yritysten kansainvälistymisen edistämistä yksikön toimialalla.
25 §Verkkoliiketoimintayksikkö
Verkkoliiketoimintayksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
yleisen tietoverkon kehittämistä;
sähköisen kaupankäynnin ja muun verkkoliiketoiminnan edistämistä;
sähköisen viestinnän tietosuojaa ja tietoturvaa;
sähköistä allekirjoitusta, salaustuotteita ja salaustuotepolitiikkaa sekä käyttäjien luottamuksen edistämistä viestintäverkkojen ja -palvelujen käyttöön;
luettelo- ja hakemistopalvelujen tarjontaa;
itsesääntelyn edistämistä yksikön toimialalla;
Viestintävirastoa ja sen tulosohjausta yksikön toimialalla; sekä
viestintäelinkeinon kilpailukyvyn ja alan yritysten kansainvälistymisen edistämistä yksikön toimialalla.
Sisäinen hallinto
26 §Sisäisen hallinnon tehtävät
Sisäinen hallinto toimii suoraan ministeriön johdon alaisena. Yksikkö tukee ja avustaa ministeriön johtoa hallinto- ja henkilöstöasioissa.
Lisäksi sisäinen hallinto käsittelee asiat, jotka koskevat:
hallinnon kehittämistä ja muita oikeudellisia ja yleishallinnollisia tehtäviä, mikäli asia ei kuulu muulle osastolle;
ministeriön hallintoa, toiminta- ja johtamisjärjestelmiä ja niiden kehittämistä;
henkilöstöhallintoa ja osaamisen kehittämistä;
ministeriön tietohallintoa ja tietopalvelua;
hallinnonalan tietohallinnon kehittämistä niiltä osin kun ne kuuluvat ministeriön tehtäviin
kielenkääntämistä;
ministeriön virastopalveluja.
27 §Sisäisen hallinnon yksiköt
Ministeriön sisäiseen hallintoon kuuluvat:
hallintoyksikkö; ja
tietohallintoyksikkö.
28 §Hallintoyksikkö
Hallintoyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
henkilöstön oikeudellista asemaa ja henkilöstöpolitiikkaa sekä osallistumisjärjestelmiä;
palvelussuhteen ehtoja ja palkanlaskentaa;
osaamisen ja johtamisen kehittämistä;
työsuojelua ja työterveyshuoltoa;
sukupuolten välisen tasa-arvon edistämistä ministeriössä;
ministeriön johdon sihteeripalveluja;
kielenkääntämistä;
ministeriön hallinnassa olevia kiinteistöjä ja huonetiloja sekä niihin liittyviä vuokra- ja muita sopimuksia;
ministeriön materiaalipalveluja sekä ministeriön omaisuuden seurantaa ja valvontaa;
ministeriön tuki-, ylläpito- ja huoltopalveluja;
virastomestaripalveluja; sekä
muita ministeriölle kuuluvia kysymyksiä, jotka eivät kuulu muulle osastolle tai yksikölle.
29 §Tietohallintoyksikkö
Tietohallintoyksikössä käsitellään asiat, jotka koskevat:
ministeriön tietoinfrastruktuurin sekä siihen liittyvien tukipalvelujen järjestämistä ja kehittämistä;
ministeriön tietojärjestelmiä ja tekniikkaa sekä tietopalveluja;
asiakirjahallintoa ja arkistotointa;
ministeriön tietohallintoon liittyvää tietoturvallisuutta;
hallinnonalan tietohallinnon kehittämistä niiltä osin kun ne kuuluvat ministeriön tehtäviin;
tietohallinto- ja tietopalveluyhteistyötä valtioneuvoston piirissä ja ministeriön hallinnonalalla.
Ministeriön viestintä
30 §Ministeriön viestinnän tehtävät
Ministeriön viestintä on suoraan ministeriön johdon alaisuudessa toimiva yksikkö, joka tukee ja avustaa ministeriön johtoa ministeriön viestinnässä.
Lisäksi ministeriön viestintä käsittelee asiat, jotka koskevat:
ministeriön ulkoista viestintää, sidosryhmätoimintaa ja yhteiskunnallista kampanjointia;
ministeriön sisäistä viestintää:
verkkoviestintää;
viestintäyhteistyötä valtioneuvoston piirissä ja ministeriön hallinnonalalla; sekä
julkaisutoimintaa ja graafista ilmettä
4 lukuEräiden virkamiesten tehtävät
31 §Osastopäällikkö
Osastopäällikkö:
johtaa osaston toimintaa, siten että sille kuuluvat tehtävät hoidetaan tuloksellisesti;
vastaa osaston toiminnan suunnittelusta sekä toiminta- ja taloussuunnitelman ja talousarvioehdotuksen valmistelusta;
vastaa lainsäädännön valmistelun laadusta ja ohjauksesta osastolla;
avustaa ministeriä, valtiosihteeriä ja kansliapäällikköä osaston toimialaan kuuluvissa asioissa;
huolehtii henkilöstönsä kehittämisestä;
tekee tarvittaessa aloitteita lainsäädännön ja hallinnon uudistamiseksi osaston toimialalla; ja
vastaa osastolle asetettujen tulostavoitteiden saavuttamisesta sekä osastolle myönnettyjen määrärahojen käytöstä.
Hallintojohtajan tehtävistä on soveltuvin osin voimassa, mitä tässä työjärjestyksessä säädetään osastopäällikön tehtävistä
32 §Yksikön päällikkö
Yksikön päällikkö:
johtaa, valvoo ja kehittää yksikön toimintaa asetettujen toimintalinjojen ja tulostavoitteiden mukaisesti;
huolehtii yksikön ja sen toimialaan kuuluvien virastojen ja laitosten toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvioehdotuksen valmistelusta ja seuraa niiden toteutumista; ja
vastaa yksikön tehtäviin kuuluvien hankkeiden käynnistämisestä, toteuttamisesta ja seurannasta sekä lainsäädännön valmistelun laadusta yksikössä.
33 §Muut päälliköt
Apulaisosastopäällikkö ja ministerin osastopäällikön avuksi erikseen määräämä virkamies johtavat ja valvovat osastopäällikön apuna osaston toimintaa erillisen kansliapäällikön antaman määräyksen mukaisesti.
5 lukuAsioiden valmistelu
34 §Vahvistetusta työnjaosta poikkeaminen
Vahvistetusta työnjaosta huolimatta kukin virkamies on velvollinen tarvittaessa suorittamaan ne tehtävät, jotka ministeri, valtiosihteeri, kansliapäällikkö tai osastopäällikkö taikka asianomaisen yksikön päällikkö määrää. Jos syntyy epätietoisuutta siitä, minkä osaston käsiteltäväksi asia kuuluu, kysymyksen ratkaisee kansliapäällikkö. Jos syntyy epätietoisuutta, kenen käsiteltäväksi asia osastolla tai yksikössä kuuluu, kysymyksen ratkaisee osastopäällikkö tai asianomainen yksikön päällikkö.
35 §Esittelylupa
Tasavallan presidentin esittelyn, valtioneuvoston yleisistunnon tai raha-asiainvaliokunnan istunnon esittelylistaa ei saa jakaa ennen kuin ministeri on hyväksynyt sen ottamisen esittelyyn, jollei ministeri ole hyväksynyt muuta menettelytapaa.
36 §Asian esittely
Ennen kuin asia esitellään ministerin tai kansliapäällikön ratkaistavaksi tai asiaa koskeva esittelylista jaetaan, esittelijän on toimitettava asiakirjat sekä päätösehdotus, kirje tai esittelylista lähimpänä esimiehenään olevan yksikön päällikön ja osastopäällikön hyväksyttäväksi taikka selostettava asia tälle suullisesti.
Milloin asian ratkaisee osastopäällikkö, on vastaavasti meneteltävä yksikön päällikköön nähden. Osastopäällikkö ja yksikön päällikkö voivat erityisestä syystä määrätä, että tietyt asiat voidaan esitellä tai ottaa esittelylistalle niitä heille nähtäväksi toimittamatta tai selostamatta.
37 §Eduskuntakysymykset
Vastausehdotus kirjalliseen kysymykseen on esiteltävä ministerille viimeistään viisi päivää ennen määräajan päättymistä. Vastausehdotus on ennen ehdotuksen antamista ministerille toimitettava kansliapäällikön ja asianomaisen osastopäällikön nähtäväksi.
38 §Eduskunnassa kuuleminen
Jos ministeriön virkamies kutsutaan asiantuntijana kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan, hänen on ennakolta ilmoitettava asiasta ministerille, valtiosihteerille,kansliapäällikölle, erityisavustajalle ja osastopäällikölle.
6 lukuTiedon välittäminen
39 §Valtiosihteerin, kansliapäällikön ja osastopäälliköiden informointi
Kansliapäällikkö ja osastonsa asioiden osalta osastopäällikkö on pidettävä tietoisena tärkeimmistä esille tulleista ja vireillä olevista asioista, erityisesti niistä, jotka koskevat:
hallituksen esityksen tai asetuksen antamista ja eduskunnan vastauksen esittelemistä;
toiminta- ja taloussuunnitelmia sekä talousarviota;
lausunnon antamista muun ministeriön toimialaan kuuluvasta lainsäädäntöuudistuksesta;
organisaatiomuutoksia, neuvottelukunnan, komitean, toimikunnan tai työryhmän asettamista tai lakkauttamista taikka sen toimeksiannon, kokoonpanon tai määräajan muuttamista, ministeriön virkamiehen nimeämistä muun ministeriön alaiseen neuvottelukuntaan, komiteaan tai toimikuntaan;
hallinnonalan yhtiöiden yhtiökokouksia.
Mitä edellä säädetään kansliapäälliköstä ja osastopäälliköstä, koskee soveltuvin osin myös valtiosihteeriä ja yksikön päällikköä. Valtiosihteerin on huolehdittava, että ministeriön virkamiehet saavat tiedon toimialaansa liittyvistä valtiosihteerin valmisteltavana olevista asioista.
40 §Osastojen ja yksiköiden informointi
Asiasta, joka koskee myös muun kuin asiaa valmistelevan osaston tai yksikön toimialaa, on sitä valmisteltaessa hyvissä ajoin neuvoteltava kysymyksessä olevan osaston tai yksikön asianomaisen virkamiehen kanssa.
Yksikön tulee toimittaa käsittelemistään asioista annetut tärkeimmät päätökset ja lausunnot tiedoksi niille muille yksiköille, joita asia koskee.
Niistä ministeriökokouksista sekä koti- että ulkomaisista neuvotteluista, joissa tehdään päätöksiä ja toimenpideratkaisuja, tai jotka ovat toiminnallisesti merkityksellisiä taikka joilla on ministeriön sisällä tiedotusarvoa, laaditaan tarpeen mukaan päätös- tai neuvottelumuistio.
41 §Julkisuus ja avoimuus
Ministeriö on toiminnassaan avoin ja vuorovaikutteinen.
Ministeriön viestinnässä noudatetaan julkisuuslainsäädäntöä sekä erikseen vahvistettua ministeriön viestintäohjetta. Ministeriön viestintä sekä osastot ja yksiköt ovat tiiviissä yhteistyössä sisäiseen ja ulkoiseen viestintään liittyvissä asioissa. Ministeriön johdon, virkamiesten ja ministeriön viestinnän tehtävät sekä työnjako asioiden julkistamisessa on esitelty viestintäohjeessa.
Jokainen ministeriössä työskentelevä on velvollinen noudattamaan hyvää tiedonhallintatapaa ja vastaa käsittelemistään asiakirjoista ja tiedoista julkisuuslain ja ministeriön asiakirjojen käsittelyä koskevien ohjeiden mukaisesti. Ministeriön osastot ja yksiköt sekä tietohallintoyksikköön kuuluva tietopalveluryhmä toimivat tiiviissä yhteistyössä asiakirjahallintoa sekä asiakirjojen käsittelyä ja julkisuutta koskevissa kysymyksissä.
7 lukuAsioiden ratkaiseminen
42 §Ministerin ratkaisuvalta
Ministeri ratkaisee ministeriössä päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa ole annettu ministeriön virkamiehille. Muille viranomaisille annettavat lausunnot ja selitykset esitellään ministerille, jollei jäljempänä erikseen toisin säädetä. Lainsäädännön uudistamista tai muuttamista koskevat lausunnot esitellään kuitenkin aina ministerille.
43 §Virkamiesten ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö, osastopäälliköt ja osastojen ulkopuolisten muiden yksiköiden päälliköt ja muut virkamiehet ratkaisevat ministeriössä päätettäviä muita kuin yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittäviä asioista sen mukaan kuin jäljempänä 47―53 §:ssä säädetään.
44 §Yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävä asia
Ministeri ratkaisee asian, jonka virkamies muutoin saisi ratkaista, jos se on yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävä taikka jos siitä on hankittava valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan lausunto.
Jos on epäselvää tai harkinnanvaraista, onko asia katsottava yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti niin merkittäväksi, että se on saatettava ministerin ratkaistavaksi, ministeri päättää, katsooko hän asian sellaiseksi.
Virkamiehen ratkaisuvaltaan kuuluvasta asiasta, joka esitellään ministerille sen johdosta, että se on katsottava yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittäväksi, on esittelijän ennen esittelyä ministerille neuvoteltava sen virkamiehen kanssa, jonka ratkaisuvaltaan asia kuuluu, sekä tämän esimiehenä olevan osaston tai osaston ulkopuolisen yksikön päällikön kanssa.
45 §Osaston kannalta merkittävä asia
Osastopäällikkö ratkaisee asian, jonka virkamies tämän työjärjestyksen mukaan saisi ratkaista, jos se on osaston toiminnan kannalta tai muutoin merkittävä.
46 §Ministerin ja eräiden virkamiesten päätösvallan pidätysoikeus
Ministerin ja eräiden virkamiesten oikeudesta pidättää itselleen ratkaisuvalta asiassa, jonka virkamies muutoin saisi ratkaista, säädetään liikenne- ja viestintäministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (405/2003) 7 §:n 2 momentissa.
Jos kansliapäällikkö tai osastopäällikkö ottaa ratkaistavakseen alaisensa virkamiehen ratkaisuvaltaan kuuluvan asian, tästä on aina ilmoitettava asianomaiselle virkamiehelle.
47 §Virkavapauden myöntäminen
Virkavapauden, johon virkamiehellä on oikeus lain tai virkaehtosopimuksen nojalla sekä sitä vastaavan vapautuksen työsopimussuhteiselle henkilöstölle myöntää hallintojohtaja tai hänen määräämänsä virkamies.
Muun virkavapauden tai vastaavan vapautuksen myöntää:
valtiosihteerille ja kansliapäällikölle enintään kahdeksi vuodeksi ministeri ja yli kahdeksi vuodeksi valtioneuvosto;
virkamiehelle, jonka valtioneuvosto nimittää enintään kolmeksi kuukaudeksi kansliapäällikkö ja sitä pidemmäksi ajaksi, kuitenkin enintään kahdeksi vuodeksi ministeri ja yli kahdeksi vuodeksi valtioneuvosto;
muulle virkamiehelle tai työsopimussuhteiselle henkilöstölle pidemmäksi ajaksi kuin 30 päiväksi kansliapäällikkö ja enintään 30 päiväksi hallintojohtaja tai hänen määräämänsä virkamies.
48 §Virkamatkamääräyksen antaminen
Ministeri antaa valtiosihteerille, erityisavustajalle ja kansliapäällikölle virkamatkamääräyksen. Kansliapäällikkö antaa osastopäällikölle sekä hallintojohtajalle, viestintäjohtajalle ja turvallisuusjohtajalle virkamatkamääräyksen.
Osastopäällikkö antaa apulaisosastopäällikölle ja yksikön päällikölle virkamatkamääräyksen. Sisäisen hallinnon virkamiehelle matkamääräyksen antaa hallintojohtaja ja ministeriön viestinnän virkamiehelle viestintäjohtaja. Muulle virkamiehelle matkamääräyksen antaa yksikön päällikkö.
49 §Kansliapäällikön ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö ratkaisee 47 ja 48 §:ssä säädetyn lisäksi asiat, jotka koskevat:
lausunnon tai selityksen antamista muille viranomaisille yleiseltä merkitykseltään vähäisissä aisoissa, jotka kuuluvat useamman kuin yhden osaston toimialaan;
ministeriön määrärahojen käyttöön osoittamista;
ministeriön sisäistä hallintoa ja järjestystä, jos asia on periaatteellinen tai muuten tärkeä;
sivutoimilupaa ministeriön virkamiehille;
ylitarkastajaa virka-asemaltaan alemman virkamiehen nimittämistä ja työsopimussuhteeseen ottamista tai virkamieheksi nimittämistä määräajaksi vastaavaan virkasuhteeseen tai muuhun virkasuhteeseen enintään vuodeksi;
valtion virkamieslain 24 §:ssä tarkoitettua varoituksen antamista;
ministeriön virkamiehen palkkausta;
ministeriön edustajan esittämistä muiden viranomaisten asettamiin työryhmiin tai muihin valmisteluelimiin;
matkamääräyksen antamista ministeriön hallinnonalan viraston tai laitoksen päällikölle, jos virkamatkan maksaa muu kuin asianomainen virasto tai laitos.
50 §Osastopäällikön ratkaisuvalta
Osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
lausunnon ja selityksen antamista muille viranomaisille osaston toimialaa koskevissa yleiseltä merkitykseltään vähäisissä asioissa;
hallintokantelua osaston toimialaan kuuluvissa yleiseltä merkitykseltään vähäisissä asioissa;
osaston käyttöön osoitettujen määrärahojen käyttämistä tai jakamista yksikön käyttöön;
osaston toimialaan kuuluvissa asioissa tutkimussopimusten tekemistä ministeriölle vahvistetun tutkimusohjelman puitteissa; sekä
osaston henkilöstön vuosilomajärjestystä.
51 §Liikennepolitiikan osaston osastopäällikkö
Liikennepolitiikan osaston osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
elinkeinon harjoittamisen oikeudesta annetun lain 4 §:ssä tarkoitettuja lupia;
merilain 5 luvun 6 §:ssä tarkoitettua poikkeusta laivaisännistöyhtiön pääisännän asuinpaikkavaatimuksesta;
luvanvaraisen henkilö- ja tavaraliikenteen harjoittamista;
joukkoliikenteen palveluostoja ja valtionapua;
poikkeuksia vaarallisten aineiden kuljettamisesta tiellä ja rautatiellä annetuista määräyksistä;
vaarallisten aineiden maakuljetusten reittirajoituksia;
liikenteen ohjauslaitteen vahvistamista käytettäväksi kokeilutarkoituksessa;
poikkeuksia ajoneuvojen massoista ja mitoista;
vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyviä ilmoitettuja ja hyväksyttyjä laitoksia;
ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön tyyppihyväksyntään liittyviä tutkimuslaitoksia; sekä
Euroopan unionilta saatavien rakennerahastovarojen ja kansallisten vastinrahojen siirtämistä edelleen hallinnonalan virastojen ja laitosten käyttöön.
52 §Hallintojohtaja
Hallintojohtaja tai hänen määräämänsä virkamies ratkaisee ministeriön sisäiseen hallintoon kuuluvat asiat, jotka koskevat:
virkavapautta, siten kuin tässä työjärjestyksessä erikseen säädetään;
ministeriön henkilöstön palvelussuhteeseen liittyviä etuuksia, joihin heillä on oikeus lain taikka virka- tai työehtosopimuksen nojalla;
todistuksen antamista irtisanomisesta ja virkasuhteen päättymisestä.
53 §Talousjohtaja
Talousjohtaja tai hänen määräämänsä virkamies ratkaisee valtion talousarvion toimeenpanoon ja muuhun taloudenhoitoon kuuluvat asiat, jotka koskevat tilijaottelua ja sen muutoksia.
8 lukuYhteisiä säännöksiä
54 §Vuosilomat
Ministeri vahvistaa valtiosihteerinja kansliapäällikön vuosiloman.
Kansliapäällikkö vahvistaa osastopäälliköiden sekä osastojen ulkopuolisten yksiköiden päälliköiden vuosilomajärjestyksen ja vuosilomat. Tätä koskevat ehdotukset on tehtävä huhtikuun loppuun mennessä.
Muiden virkamiesten vuosilomajärjestyksen ja vuosilomat vahvistaa asianomainen osastopäällikkö.
55 §Komitea- ja työryhmätyöskentely
Komiteaan, toimikuntaan tai muuhun valmistelevaan toimielimeen nimetyn ministeriön virkamiehen tulee puheenjohtajana tai jäsenenä toimia lähinnä ministeriön edustajana. Hänen tulee antaa tietoja komitean tai toimikunnan työstä ja siinä esille tulevista kannan määrittelyistä yksikön päällikölle ja osastopäällikölle, ja mikäli nämä katsovat asian liikenne- ja viestintäministeriön kannalta tärkeäksi, myös ministerille, valtiosihteerille ja kansliapäällikölle.
Jos valmisteluelimessä käsiteltävät asiat koskevat tai sivuavat myös muun kuin asianomaisen virkamiehen oman osaston toimialaa, tulee virkamiehen olla yhteydessä myös asianomaiseen osastoon.
Jos valmisteluelimessä on edustettuina kaksi tai useampia virkamiehiä liikenne- ja viestintäministeriöstä, tulee heidän pyrkiä yksimielisyyteen kannanmäärittelyissään. Mahdollisten erimielisyyksien ilmaantuessa on niistä pyrittävä sopimaan neuvottelemalla tarvittaessa osastopäällikön tai kansliapäällikön kanssa.
Työryhmätyöskentelyssä noudatetaan seuraavia periaatteita:
liikenne- ja viestintäministeriön asettaman työryhmän loppu- tai väliraportista on laadittava varsinaisen yhteenvedon lisäksi tarvittaessa lyhyt toimenpidesuositus;
työryhmän puheenjohtajan tulee esitellä työryhmämuistio asian laadun mukaan ministerille, valtiosihteerille, kansliapäällikölle tai osastopäällikölle;
virkamiehen toimiessa ministeriön edustajana ulkopuolisessa työryhmässä hän on velvollinen esittelemään esimiehelleen työryhmän keskeisimmät suositukset ja kannanotot, ennen kuin allekirjoittaa työryhmämuistion.
56 §Valmiusasiat
Kansliapäällikkö vastaa ministeriön ja sen hallinnonalan varautumisesta poikkeusoloihin.
Osastot vastaavat varautumiseen liittyvistä valmistelutehtävistä toimialallaan yhteistyössä valmiusyksikön kanssa. Valmiusasioiden yhteensovittamista varten ministeriössä on valmiustoimikunta, jossa käsitellään ministeriön ja sen hallinnonalan valmiuden kannalta keskeiset asiat. Valmiustoimikuntaan kuuluvat kansliapäällikkö puheenjohtajana ja muina jäseninä osastopäälliköt sekä ministeriön määräämät muut jäsenet. Valmiustoimikunnan sihteerinä toimii valmiusyksikön päällikkö.
Suoraan ministeriön johdon alaisuudessa toimiva valmiusyksikkö tukee jaavustaa kansliapäällikköä ja osastoja valmiusasioissa sekä valmistelee yhteistyössä osastojen kanssa asiat, jotka koskevat:
ministeriön sisäistä valmiutta ja turvallisuutta;
ministeriön alaisten virastojen ja laitosten valmiuden sekä turvallisuuden kehittämistä;
yhteiskunnan turvallisuuteen liittyvien viranomaisverkkojen kehittämisen ja käytön yhteensovittamista, ei kuitenkaan niiden omistajaohjausta eikä viestintälainsäädännön mukaisia tehtäviä;
ministeriön ja sen alaisten virastojen ja laitosten osallistumista kansainväliseen kriisinhallintaan.
57 §Salassa pidettävät asiakirjat
Ministeriön salassa pidettävien asiakirjojen kirjaamisesta, jakelusta ja arkistoinnista vastaa valmiusyksikkö.
58 §Kansliapäällikön ja osastopäälliköiden sijaisuudet
Kansliapäällikön ollessa estynyt toimii hänen sijaisenaan ministerin määräämä osastopäällikkö tai muu tasavallan presidentin tai valtioneuvoston nimittämä virkamies. Osastopäällikön sijaisena toimii apulaisosastopäällikkö tai kansliapäällikön määräämä muu virkamies. Osastojen yksiköiden päälliköiden sijaiset määrää osastopäällikkö.
59 §Ministeriön esittelijät
Liikenne- ja viestintäministeriössä esittelijöinä toimivat valtioneuvoston esittelijöinä toimivien virkamiesten lisäksi ylitarkastajat, erityisasiantuntijat, erikoistutkijat ja taloussuunnittelijat, näitä virka-asemaltaan vastaavat virkamiehet sekä ne muut virkamiehet, jotka ministeriö määrää esittelijöiksi.
60 §Voimaantulo ja siirtymäsäännös
Tämä työjärjestys tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2005.
Tällä työjärjestyksellä kumotaan 22 päivänä elokuuta 2000 annettu liikenne- ja viestintäministeriön työjärjestys (774/2000) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen lukuun ottamatta sen 16 §:n 5 kohtaa ja 21 §:ää, jotka kumotaan 1. päivästä tammikuuta 2006 lukien.
Tällä työjärjestyksellä kumottavan työjärjestyksen 21 §:ää sovelletaan 31. päivään joulukuuta 2005 asti siten, ettei työjärjestyksen 18 §:ssä tarkoitetussa liikennepalveluyksikössä käsitellä kumottavan työjärjestyksen 21 §:n mukaan merenkulkuyksikön käsiteltäväksi kuuluvia asioita.
Ennen tämän työjärjestyksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Helsingissä 27 päivänä huhtikuuta 2005
Liikenne- ja viestintäministeri Leena LuhtanenKansliapäällikkö Juhani Korpela