Puolustusministeriön työjärjestys
- Säädöksen tyyppi
- Työjärjestys
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 95/2003 (Julkaistu 30.6.2003)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Puolustusministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta 28 päivänä helmikuuta 2003 annetun lain (175/2003) 7 §:n 2 momentin nojalla:
1 lukuYleiset säännökset
1 §Soveltamisala
Tässä työjärjestyksessä säädetään puolustusministeriön johtamisesta ja hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön organisaatiosta ja sisäisestä työnjaosta, johtavien virkamiesten tehtävistä, johtavien virkamiesten sijaisista sekä asioiden valmistelusta ja ratkaisemisesta.
Ministeriön suunnittelu- ja laskentajärjestelmästä, maksuliikkeestä, kirjanpidosta ja muusta laskentatoimesta sekä sisäisestä valvonnasta määrätään tarkemmin taloussäännössä.
2 lukuOhjaus ja johtaminen
2 §Ministeriön hallinnonalan johtaminen
Ministeri johtaa ministeriön ja sen hallinnonalan toimintaa. Hänen apunaan on kansliapäällikkö ja ministeriön johtoryhmä.
3 §Ohjaus ja johtaminen
Puolustusministeriön hallinnonalalla sovelletaan ministeriön ja hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä muiden hallintoyksiköiden välillä tulosohjausta ja ministeriössä tulosjohtamista. Ministeriön ohjaus- ja johtamistoiminnassa sekä toimintatavoissa toteutetaan ministeriön arvoja sekä yhdessä sovittuja toimintalinjoja.
Hallinnonalan tulosohjausta johtavat ministeri ja kansliapäällikkö.
Ministeriön keskeiset tulostavoitteet vahvistaa ministeri, osaston ja erillisen toimintayksikön tavoitteet kansliapäällikkö sekä osaston yksikön tavoitteet osastopäällikkö, kukin tulostavoitteista käytyjen neuvottelujen jälkeen.
Osastopäälliköiden ja muiden esimiesten tulee huolehtia siitä, että vahvistetut tulostavoitteet saavutetaan.
4 §Ministeriön johtoryhmä
Ministeriöllä on johtoryhmä, joka käsittelee hallinnonalan ja ministeriön kannalta periaatteellisesti tärkeitä tai laajakantoisia taikka toiminnan yhteensovittamisen kannalta keskeisiä asioita.
Johtoryhmään kuuluvat puheenjohtajana ministeri ja varapuheenjohtajana kansliapäällikkö sekä osastopäälliköt ja muut ministerin erikseen määräämät virkamiehet. Johtoryhmän sihteerin määrää kansliapäällikkö. Johtoryhmä kokoontuu ministerin kutsusta.
5 §Ohjausryhmät
Ministeriötä tai hallinnonalaa koskevien kysymysten valmistelemiseksi pidetään kansliapäällikön johtamia kokouksia, joihin osallistuvat osastopäälliköt ja muut kansliapäällikön määräämät virkamiehet. Lisäksi ministeri tai kansliapäällikkö voi asettaa muitakin ohjausryhmiä yhteensovittamaan asioiden valmistelua.
3 lukuOrganisaatio sekä osastojen, yksiköiden ja virkamiesten tehtävät
6 §Ministeriön organisaatio
Ministeriössä on puolustuspoliittinen osasto, hallintopoliittinen osasto ja resurssipoliittinen osasto. Osastoihin kuuluu yksiköitä, siten kuin jäljempänä säädetään.
Lisäksi ministeriössä on kansliapäällikön alaisuudessa erillisinä toimintayksikköinä hallintoyksikkö, tarkastusyksikkö ja tiedotusyksikkö sekä turvallisuus- ja puolustusasiain komitean sihteeristö.
7 §Kansliapäällikkö
Kansliapäällikön tehtävänä on sen ohella, mitä valtioneuvoston ohjesäännössä säädetään:
vastata hallinnonalan sekä ministeriön toiminnan, organisaation ja henkilöstöpolitiikan yleisestä kehittämisestä;
johtaa hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnitelman, talousarvioehdotuksen ja tulostavoitteiden valmistelua sekä seurata niiden toteutumista;
yhteensovittaa osastojen ja erillisten toimintayksiköiden toimintaa;
käydä tuloskeskustelut osastopäälliköiden ja erillisten toimintayksiköiden johtajien kanssa;
vastata ministeriön laajakantoisten ja merkittävien hankkeiden käynnistämisestä ja seurannasta yhteistyössä ministeriön osastojen kanssa;
seurata hallinnonalan virastojen, laitosten ja muiden hallintoyksiköiden toimintaa;
johtaa kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamiseen liittyvien asioiden valmistelua ja toimia puolustusministeriötä tässä tehtävässä avustavan turvallisuus- ja puolustusasiain komitean puheenjohtajana;
käsitellä ne asiat, jotka ministeri hänen käsiteltävikseen antaa.
8 §Osastopäällikkö
Osastopäällikkö johtaa osaston toimintaa ja vastaa osastolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta sekä oman osastonsa ja muiden osastojen välisestä yhteistoiminnasta.
Osastopäällikkö ratkaisee osaston päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa tässä työjärjestyksessä anneta muulle osaston virkamiehelle.
Osastopäällikön tulee seurata ja arvioida kehitystä osaston toimialalla ja tehdä tarvittavia esityksiä.
Osastopäällikkö pitää ministerin ja kansliapäällikön tietoisina osaston toimialalla vireillä olevista tärkeistä asioista.
9 §Yhteiset tehtävät ja työnjako
Kukin osasto ja erillinen toimintayksikkö vastaa oman toimialansa osalta:
pitkän aikavälin suunnittelusta sekä toiminta- ja taloussuunnitelman ja talous-arvioehdotuksen valmistelusta;
tulosohjauksen valmistelusta ja seurannasta;
toimintaympäristön kehityksen seurannasta ja arvioinnista;
yhteistoimintaverkostoista ja kansainvälisestä yhteistyöstä;
valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden valmistelusta.
Tarkemmasta työnjaosta osastossa ja erillisessä toimintayksikössä määrää asianomaisen osaston osastopäällikkö tai erillisen toimintayksikön johtaja vahvistamassaan sisäisessä määräyksessä.
Ministeriön henkilöstöön kuuluva on velvollinen tarvittaessa suorittamaan ne tehtävät, jotka ministeri, kansliapäällikkö tai asianomainen osastopäällikkö määrää.
10 §Puolustuspoliittinen osasto
Puolustuspoliittisessa osastossa on kansallisen puolustuspolitiikan yksikkö ja kansainvälisen puolustuspolitiikan yksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen toimintaympäristön kehityksen arviointia sekä seurannan yhteensovittamista;
puolustuspolitiikan kehittämistä ja puolustuspolitiikan perusteiden tuottamista;
puolustusvoimille annettavia sotilaallisen maanpuolustuksen suunnitteluperusteita ja niiden kehittämistä;
hallinnonalan pitkän aikavälin suunnittelun, toiminta- ja taloussuunnittelun sekä tulosohjauksen perusteiden tuottamista ja yhteensovittamista;
sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskykyvaatimusten määrittämistä ja yhteensovittamista osana kokonaismaanpuolustusta;
yleistä maanpuolustusvalmiutta;
yleisen asevelvollisuuden, naisten vapaaehtoisen asepalveluksen ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen perusteita ja ohjausta;
sotilaallista kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoimintaa;
aseidenriisuntaa ja asevalvontaa.
11 §Hallintopoliittinen osasto
Hallintopoliittisessa osastossa on kehittämisyksikkö, säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikkö ja tutkimusyksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
hallintopoliittista kehitystä;
hallinnonalan toiminnan ja organisaation kokonaiskehittämistä;
tietoyhteiskuntaa ja tietohallintoa;
säädösvalmistelua sekä valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden kansallista voimaansaattamista;
hallinnonalan oikeudellista ohjausta;
hallinnonalan päätösten ja toimenpiteiden lainmukaisuutta;
tutkimusyhteistyötä;
hallinnonalan tutkimustoiminnan ohjausta ja kehittämistä;
tutkimusten ja arviointien tuottamista.
Osaston tutkimusyksikköön kuuluvat maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) sihteeristö, jonka tehtävistä säädetään maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnasta annetussa asetuksessa (1073/1975) ja maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan (MATINE) sihteeristö, jonka tehtävistä säädetään maanpuolustuksen tieteellisestä neuvottelukunnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (107/2002).
12 §Resurssipoliittinen osasto
Resurssipoliittisessa osastossa on henkilöstöyksikkö, materiaaliyksikkö, talousyksikkö sekä yhdyskunta- ja ympäristöyksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
hallinnonalan tulosohjausta ja taloussuunnittelua sekä niiden kehittämistä;
hallinnonalan talousarvion valmistelua ja täytäntöönpanoa;
talousseurannan toteuttamista;
virka- ja työehtosopimustoimintaa sekä henkilöstö- ja työnantajapolitiikkaa;
henkilöstövoimavarojen ohjausta ja hallinnonalan muita laaja-alaisia henkilöstöasioita;
asevelvollisten, rauhanturvaamishenkilöstön ja Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoiden etuuksien ja korvausten kehittämistä;
hallinnonalan materiaalipolitiikkaa ja hankeohjausta sekä puolustusmateriaaliyhteistyötä;
puolustustarvikkeiden vientivalvontaa;
virka- ja työvoima-apua;
yhdyskunta- ja ympäristöpolitiikan tuottamista ja ohjausta;
kiinteistöhallintoa.
13 §Hallintoyksikkö
Hallintoyksikkö käsittelee ministeriön sisäisiä asioita, jotka koskevat:
ministeriön johdon tukipalveluja;
henkilöstöhallintoa ja henkilöstön osaamisen kehittämistä;
valmius- ja turvallisuussuunnittelua;
ministeriölle tilivirastona kuuluvia tehtäviä;
tiedonhallinnan yleistä järjestämistä;
muita toiminnan tukipalveluja, jolleivät ne tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muulle yksikölle.
14 §Tiedotusyksikkö
Yksikön tehtävänä on:
hallinnonalan viestinnän periaatteiden määrittäminen;
ministeriön ulkoinen ja sisäinen viestintä;
ministeriön ylimmän johdon viestintäpalvelujen järjestäminen;
ministeriön sähköisen viestinnän ylläpitäminen ja kehittäminen.
Yksikkö yhteensovittaa ja avustaa myös osastojen ja erillisten toimintayksikköjen viestintää.
15 §Tarkastusyksikkö
Yksikön tehtävänä on:
tarkastaa hallinnonalan johtamis- ja hallintojärjestelmien toimivuutta sekä ministeriön ohjauksen toteutumista hallinnonalalla;
arvioida ja kehittää hallinnonalan sisäisen tarkastuksen ja sisäisen valvonnan asianmukaisuutta suhteessa toimintoihin liittyviin riskeihin;
suorittaa kansliapäällikön erikseen määräämät tehtävät.
16 §Turvallisuus- ja puolustusasiain komitean sihteeristö
Sihteeristö valmistelee turvallisuus- ja puolustusasiain komitealle kuuluvat asiat ja toimii valtioneuvoston valmiuspäällikkökokouksen sihteeristönä sekä valmiussihteerikokousten puheenjohtajana. Komitean tehtävistä säädetään turvallisuus- ja puolustusasiain komiteasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (288/2003).
17 §Ministerin erityisavustaja
Ministerin erityisavustaja toimii ministerin avustajana ja suorittaa vain ministerin hänelle antamia tehtäviä toimimatta ministeriössä esittelijänä. Ministerin erityisavustajalle on annettava hänen pyynnöstään ne tiedot, joita hän tarvitsee tehtävänsä suorittamiseksi. Erityisavustajan tulee vastaavasti antaa virkamiehille näiden tehtäviensä hoitamisessa tarvitsemat tiedot.
Ministerin erityisavustajalla on oikeus osallistua edellä 4 §:ssä tarkoitetun johtoryhmän sekä 5 §:ssä tarkoitettujen ohjausryhmien kokouksiin.
4 lukuAsioiden valmistelu
18 §Asioiden käsittely
Asiat, joita ei ole säädetty tai määrätty millekään osastolle tai erilliselle toimintayksikölle, käsitellään siinä osastossa tai erillisessä toimintayksikössä, johon ne luonteensa puolesta lähinnä kuuluvat.
Jos syntyy epätietoisuutta siitä, minkä osaston tai erillisen toimintayksikön käsiteltäväksi jokin asia kuuluu, ratkaisee asian kansliapäällikkö, jollei ministeri määrää sitä.
19 §Yhteistyö asioiden valmistelussa
Asioiden valmistelussa osastojen, erillisten toimintayksiköiden ja virkamiesten tulee pitää yhteyttä neuvotteluin, toiminnastaan tiedottamalla ja muilla sopivilla tavoilla.
20 §Työryhmät sekä projektityöskentely
Erityistä tehtäväkokonaisuutta tai tehtävää varten ministeri tai kansliapäällikkö voi toistaiseksi tai määräajaksi asettaa projektin tai työryhmän ja määrätä sen puheenjohtajaksi ja jäseniksi vahvistetusta työnjaosta riippumatta ministeriön henkilöstöä.
Ministeriössä voidaan ilman erillistä asettamispäätöstä muodostaa virkamiehistä yhteistyötiimejä.
Jos ministeriön virkamies kutsutaan toisen ministeriön, muun viraston tai laitoksen asettamaan työryhmään, on asiasta ilmoitettava asianomaiselle esimiehelle.
21 §Yhteistoiminta
Yhteistoiminnasta ministeriössä säädetään yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetussa laissa (651/1988) ja määrätään lain 15 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintasopimuksessa.
Virkamiesten tulee huolehtia, että yhteistoiminnasta annettuja säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan asioiden valmistelussa.
22 §Ministeriön johdon informoiminen
Ministerille ja kansliapäällikölle on hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista tai esittelyä ilmoitettava hallinnonalaa koskevasta tärkeästä asiasta.
Osastosta ja erillisestä toimintayksiköstä esiteltävistä asioista on hyvissä ajoin ennen esittelylistan jakamista tai asian esittelemistä ministerille tai kansliapäällikölle taikka ennen asian käsittelyä valtioneuvoston tai eduskunnan valiokunnassa informoitava osastopäällikköä tai erillisen toimintayksikön johtajaa.
23 §Esittelylupa
Tasavallan presidentin esittelyssä, valtioneuvoston yleisistunnossa, valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnassa tai valtiovarainministeriön raha-asiainkäsittelyssä käsiteltävä asia on tarvittaessa selostettava ministerille hyvissä ajoin ennen esittelyä. Esittelylistaa ei saa jakaa ennen kuin ministeri on hyväksynyt esittelylistan luonnoksen. Kiireellisessä tapauksessa esittelylista voidaan kuitenkin jakaa kansliapäällikön luvalla.
Mitä edellä säädetään esittelylistojen jakamisesta, on noudatettava myös puolustusministeriön kannanottoja sisältävien muistioiden jakamisessa ministerivaliokuntien käsittelyä varten.
24 §Eduskunnassa kuuleminen
Jos ministeriön virkamies kutsutaan kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan, hänen on ilmoitettava kutsusta ja selvitettävä asian käsittelyä valiokunnassa ministerille ja kansliapäällikölle.
5 lukuRatkaisuvallan järjestäminen
25 §Asioista päättäminen
Ministeriössä asiat ratkaistaan esittelystä.
Asioiden esittelijöinä toimivat valtioneuvoston ohjesäännön 35 §:ssä tarkoitetut virkamiehet.
26 §Ministerin ratkaisuvalta
Ministeri ratkaisee ministeriössä päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa ole annettu ministeriön virkamiehille.
27 §Virkamiesten ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö, osastopäälliköt, osaston yksiköiden johtajat sekä erillisten toimintayksiköiden johtajat ratkaisevat ministeriössä päätettäviä muita kuin periaatteellisesti tärkeitä tai laajakantoisia asioita sen mukaan kuin jäljempänä tässä luvussa säädetään.
28 §Kansliapäällikön ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
toiminta- ja taloussuunnitelman, talousarvion sekä organisaatiota koskevien päätösten täytäntöönpanoa sekä tulosohjausta ja tulosjohtamista, jollei asia kuulu asianomaisesta toimialasta vastaavan osastopäällikön tai erillisen toimintayksikön johtajan ratkaistaviin;
lausunnon tai selvityksen antamista tai esityksen tekemistä asioissa, jotka eivät yksinomaan koske yhden osaston tai erillisen toimintayksikön toimialaa;
valtion virkaehtosopimuslain (664/1970) 5 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla määrättäviä virkamiesten palkkauksia;
ministeriön sisäistä hallintoa ja järjestystä, jos asia on merkittävä;
ministeriön virkojen sijoittamista osastoihin tai erillisiin toimintayksiköihin;
henkilön siirtämistä osastosta tai erillisestä toimintayksiköstä toiseen;
virkamiehen irtisanomista valtion virkamieslain (750/1994) 27 §:n nojalla;
kirjallisen varoituksen antamista ministeriön virkamiehille;
tasavallan presidentin tai valtioneuvoston nimittämän virkamiehen sivutoimilupaa;
matkamääräyksen antamista osastopäälliköille ja erillisten toimintayksiköiden johtajille;
osastopäälliköiden ja erillisten toimintayksiköiden johtajien vuosilomasuunnitelmaa.
29 §Osastopäällikön ratkaisuvalta
Osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle osaston toimialaan kuuluvassa asiassa;
virkojen sijoittamista osaston yksiköihin;
matkamääräyksen antamista osastonsa yksikön johtajalle sekä matkamääräyksen antamista ulkomaille tehtävää virkamatkaa varten osaston muulle henkilöstölle;
osaston henkilöstön vuosilomasuunnitelmaa.
30 §Erillisen toimintayksikön johtajan ja osaston yksikön johtajan ratkaisuvalta
Erillisen toimintayksikön johtaja ja osaston yksikön johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat:
lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle yksikön toimialaan kuuluvassa asiassa, joka on merkitykseltään vähäinen;
matkamääräysten antamista yksikön henkilöstölle kotimaassa tehtävää virkamatkaa varten.
Lisäksi erillisen toimintayksikön johtaja antaa matkamääräyksen yksikön henkilöstölle ulkomaille tehtävää virkamatkaa varten sekä vahvistaa yksikön henkilöstön vuosilomasuunnitelman.
31 §Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö
Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään, asiat jotka koskevat:
aluevalvontaa, ei kuitenkaan voimakeinojen käyttöä koskevia asioita;
sotilaallista kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoimintaa.
32 §Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö
Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään, asiat jotka koskevat:
hallinnonalan talousarvion toimeenpanoa;
hallinnonalan käytössä olevia kiinteistöjä;
puolustusvoimien virka- ja työvoima-apua.
33 §Säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikön johtaja
Säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 30 §:ssä säädetään, rintamaveteraaneja koskevat asiat.
34 §Henkilöstöyksikön johtaja
Henkilöstöyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 30 §:ssä säädetään asiat, jotka koskevat
puolustushallinnon palkkausehtoja tai niihin verrattavia palvelussuhteen ehtoja, joista ministeriö lainsäädännön tai virkaehtosopimusten nojalla päättää;
sotilas- ja virkapukuja ja niihin kuuluvia arvomerkkejä;
todistuksen antamista irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä puolustusvoimien virkamiehelle, jos nimittävänä viranomaisena on tasavallan presidentti valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta, valtioneuvosto tai puolustusministeriö, sekä puolustusministeriön nimittämälle puolustushallinnon rakennuslaitoksen johtajalle.
35 §Hallintoyksikön johtaja
Hallintoyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 30 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat:
henkilön nimittämistä virkaan, jonka palkkausluokka on enintään A 21, tai ottamista vastaavaan työsuhteiseen tehtävään;
nimittämistä virkamieheksi määräaikaiseen virkasuhteeseen silloin, kun vastaavaan virkaan nimittää ministeri sekä työsuhteisen toimihenkilön sijaisen ottamista;
harkinnanvaraisen virkavapauden myöntämistä ministerin nimittämälle sekä enintään palkkausluokkaan A 21 kuuluvalle virkamiehelle tai vastaavan vapautuksen antamista työsopimussuhteiselle henkilöstölle;
todistuksen antamista ministeriön virkamiehelle irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä sekä vastaavan todistuksen antamista työsuhteiselle;
muun kuin tasavallan presidentin tai valtioneuvoston nimittämän virkamiehen sivutoimilupaa;
ministeriön virkamiesten ikälisiä ja työsopimussuhteisen henkilöstön palvelusvuosilisiä sekä vuosilomakorvauksia;
sellaisen virkavapauden myöntämistä, johon virkamiehellä on oikeus lain tai asetuksen taikka valtion virkaehtosopimuslain mukaisen virkaehtosopimuksen nojalla, sekä tällaista virkavapautta vastaavan vapautuksen myöntämistä vastaavalle työsopimussuhteiselle henkilöstölle;
vahingonkorvauksia;
tilivirastotehtävien hoitamista;
ministeriön ratkaisua viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 ja 28 §:ssä tarkoitetussa asiassa.
6 lukuNimitykset, sijaisuudet ja virkavapaudet
36 §Määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen
Virkamieheksi määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittää enintään vuodeksi puolustusministeriö ja yli vuodeksi valtioneuvosto, kun vastaavaan virkaan nimittää tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto.
Muuhun määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittää puolustusministeriö.
37 §Sijaisuudet
Kansliapäällikön ollessa estynyt hoitamasta virkaansa hänen sijaisenaan toimii ministerin määräämä osastopäällikkö tai muu virkamies, jonka tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto on nimittänyt.
Osastopäällikön sijaisena toimii hänen määräämänsä saman osaston yksikön johtaja taikka muu virkamies, jonka tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto on nimittänyt. Osaston yksikön sekä erillisen toimintayksikön johtajan sijaisesta määrätään asianomaisen osaston tai erillisen toimintayksikön sisäisessä määräyksessä.
38 §Virkavapaus
Virkavapauden, johon virkamiehellä on oikeus lain, asetuksen tai virkaehtosopimuksen nojalla, myöntää puolustusministeriö.
Muun kuin 1 momentissa tarkoitetun virkavapauden myöntää tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon nimittämälle virkamiehelle enintään kahdeksi vuodeksi puolustusministeriö ja yli kahdeksi vuodeksi valtioneuvoston yleisistunto sekä puolustusministeriön nimittämälle virkamiehelle puolustusministeriö.
7 lukuVoimaantulo
39 §Voimaantulo
Tämä työjärjestys tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2003.
Tällä työjärjestyksellä kumotaan 14 päivänä helmikuuta 2002 annettu puolustusministeriön työjärjestys (115/2002) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Ennen työjärjestyksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta 2003
Puolustusministeri Matti VanhanenHallitusneuvos, lainsäädäntöjohtajana Seppo Kipinoinen