Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

511/2002

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 46 ja 48 §:n muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Alkuperäinen julkaisu
Vihko 79/2002 (Julkaistu 19.6.2002)

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,

muutetaan ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 4 päivänä joulukuuta 1992 annetun asetuksen ( 1256/1992 ) 46 §:n 1 momentti ja 48 §:n 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat asetuksessa 781/2001, seuraavasti:

46 §Henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästöt

1. M 1 - ja N 1 - luokan ajoneuvon sekä muulla kuin maa- tai nestekaasulla toimivalla ottomoottorilla varustetun muun auton tulee olla EY-hyväksytty moottoriajoneuvojen kaasujen aiheuttaman ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 70/220/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se kullekin ajoneuvoluokalle on voimassa muutettuna neuvoston direktiiveillä 74/290/ETY, 83/351/ETY, 88/76/ETY, 88/436/ETY, 89/458/ETY, 91/441/ETY ja 93/59/ETY sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveillä 94/12/EY, 96/69/EY, 98/69/EY, 2001/1/EY ja 2001/100/EY sekä komission direktiiveillä 77/102/ETY, 78/665/ETY, 89/491/ETY, 96/44/EY, 98/77/EY ja 1999/102/EY, tai hyväksytty E-säännön n:o 49 tai n:o 83 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainituissa direktiiveissä säädettyjä vaatimuksia.


48 §Raskaiden diesel- ja ottomoottorien pakokaasupäästöt


3. Jos auton alustalle rakennetun työkoneen moottori ei ole tyyppihyväksytty 1 momentin mukaisesti, moottorin tulee olla EY-hyväksytty liikkuviin työkoneisiin asennettavien polttomoottoreiden kaasu- ja hiukkaspäästöjen torjuntatoimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 97/68/EY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 2001/63/EY.



1. Tämä asetus tulee voimaan 30 päivänä kesäkuuta 2002 jäljempänä säädetyin poikkeuksin.

2. Henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästöjä koskeva 46 § tulee voimaan seuraavasti ja siinä mainitussa direktiivissä 2001/100/EY tarkoitettu tyyppi VI-testi suoritetaan:

a)

uusille ottomoottorilla varustetuille bensiiniä polttoaineena käyttäville M 1 -luokan ja N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvotyypeille lukuun ottamatta useammalle kuin kuudelle matkustajalle suunniteltuja ajoneuvotyyppejä sekä ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, 1 päivästä tammikuuta 2002;

b)

uusille ottomoottorilla varustetuille bensiiniä polttoaineena käyttäville ajoneuvotyypeille, jotka ovat;

i)

N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvoja,

ii)

useammalle kuin kuudelle matkustajalle suunniteltuja M 1 -luokan ajoneuvoja, ja

iii)

M 1 -luokan ajoneuvoja, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, kuitenkin enintään 3 500 kg,

1 päivästä tammikuuta 2003.

3. Henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästöjä koskevassa 46 §:ssä mainitun direktiivin 98/69/EY mukaisia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin seuraavasti:

a)

direktiivin liitteessä I olevan 5.1.3.4 kohdan taulukon A rivillä vahvistettuja raja-arvoja (EURO 3) 1 päivästä tammikuuta 2000 uusiin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin, 1 päivästä tammikuuta 2001 kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin edellä tarkoitettuihin ajoneuvoihin ja uusiin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, ja 1 päivästä tammikuuta 2002 kaikkiin sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin, joiden tyyppihyväksyntävaatimukset tulevat edellä sanotun mukaisesti voimaan vuonna 2001;

b)

direktiivin liitteessä I olevan 5.1.3.4 kohdan taulukon B rivillä vahvistettuja raja-arvoja (EURO 4) 1 päivästä tammikuuta 2005 uusiin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin, 1 päivästä tammikuuta 2006 kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin edellä tarkoitettuihin ajoneuvoihin ja uusiin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M-luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä 1 päivästä tammikuuta 2007 kaikkiin sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin, joiden tyyppihyväksyntävaatimukset tulevat edellä sanotun mukaisesti voimaan vuonna 2006;

c)

direktiivin liitteessä I olevan 5.1.3.4 kohdan taulukon A rivillä vahvistettuja raja-arvoja 1 päivästä tammikuuta 2001 sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin direktiivissä 96/69/EY tarkoitettuihin M 1 -luokan ja N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvoihin lukuun ottamatta ajoneuvoja, joissa on istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä 1 päivästä tammikuuta 2002 ensi kertaa käyttöön otettaviin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvoihin ja ajoneuvoihin, joissa on istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg;

d)

dieselmoottorilla varustetut kokonaismassaltaan yli 2 000 kg:n M 1 -luokan ajoneuvot, joissa on istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle tai jotka ovat maastoajoneuvoja, rinnastetaan a kohtaa sovellettaessa N 1 -luokan ajoneuvoihin.

4. Henkilö- ja pakettiauton pakokaasupäästöjä koskevassa 46 §:n 1 momentissa mainituissa direktiiveissä 1999/102/EY ja 2001/1/EY tarkoitettu sisäinen valvontajärjestelmä (OBD), joka valvoo päästöjä rajoittavien laitteiden toimintaa, on asennettava:

a)

uusiin ottomoottorilla varustettuihin bensiiniä polttoaineena käyttäviin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin 1 päivästä tammikuuta 2000;

b)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ottomoottorilla varustettuihin a kohdassa tarkoitettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2001;

c)

uusiin ottomoottorilla varustettuihin bensiiniä polttoaineena käyttäviin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, 1 päivästä tammikuuta 2001;

d)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ottomoottorilla varustettuihin c kohdassa tarkoitettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2002;

e)

uusiin ottomoottorilla varustettuihin joko neste- tai maakaasua pysyvästi tai osittain polttoaineena käyttäviin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, sekä N 1 -luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin 1 päivästä tammikuuta 2003;

f)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ottomoottorilla varustettuihin e kohdassa tarkoitettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2004;

g)

uusiin ottomoottorilla varustettuihin joko neste- tai maakaasua pysyvästi tai osittain polttoaineena käyttäviin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, 1 päivästä tammikuuta 2006;

h)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ottomoottorilla varustettuihin g kohdassa tarkoitettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2007;

i)

uusiin dieselmoottorilla varustettuihin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, paitsi

― ajoneuvotyyppeihin, jotka on suunniteltu useammalle kuin kuudelle matkustajalle kuljettaja mukaan lukien,

― ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, 1 päivästä tammikuuta 2003;

j)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin dieselmoottorilla varustettuihin i kohdassa tarkoitettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2004;

k)

uusiin dieselmoottorilla varustettuihin M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, joita i kohta ei koske, lukuun ottamatta M 1 -luokan dieselmoottoriajoneuvotyyppejä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä N 1 -luokan I-alaluokan dieselmoottorilla varustettuihin ajoneuvotyyppeihin 1 päivästä tammikuuta 2005;

l)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin k kohdassa tarkoitettuihin dieselmoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2006;

m)

uusiin dieselmoottorilla varustettuihin N 1 -luokan II- ja III-alaluokan sekä M 1 -luokan ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2 500 kg, 1 päivästä tammikuuta 2006;

n)

kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin m kohdassa tarkoitettuihin dieselmoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2007.

Komission direktiivi 2001/63/EY (32001L0063); EYVL N:o L 227, 23.8.2001, s. 41, euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2001/100/EY (32001L0100); EYVL N:o L 16, 18.1.2002, s. 32

Helsingissä 13 päivänä kesäkuuta 2002

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo SasiApulaisosastopäällikkö Reino Lampinen

Sivun alkuun