Valtioneuvoston asetus vuodelta 2002 maksettavien kansallisten kasvintuotannon ja kotieläintukien valvonnasta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 355/2002
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 57/2002 (Julkaistu 15.5.2002)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty maa- ja metsätalousministeriön esittelystä, säädetään maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista 28 päivänä joulukuuta 2001 annetun lain (1559/2001) 16 §:n 5 momentin, 18 §:n 3 ja 4 momentin, 19 §:n 4 momentin ja 20 §:n 3 momentin sekä maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä 18 päivänä joulukuuta 1992 annetun lain (1336/1992) 13 §:n nojalla:
1 lukuYleiset säännökset
1 §Soveltamisala
Tämä asetus koskee seuraavissa valtioneuvoston asetuksissa säädettyjen maa- ja puutarhatalouden kansallisten kasvintuotannon ja kotieläintukien valvontaa:
vuodelta 2002 maksettavasta Etelä-Suomen kansallisesta tuesta annettu valtioneuvoston asetus (22/2002), jäljempänä Etelä-Suomen kansallinen tukiasetus ;
vuodelta 2002 maksettavasta pohjoisesta tuesta annettu valtioneuvoston asetus (23/2002), jäljempänä pohjoinen tukiasetus ;
vuodelta 2002 maksettavasta kasvinviljelyn kansallisesta tuesta annettu valtioneuvoston asetus (24/2002), jäljempänä kasvinviljelyn kansallinen tukiasetus ; sekä
vuodelta 2002 maksettavasta perunantuotannon kansallisesta tuesta annettu valtioneuvoston asetus (25/2002), jäljempänä perunantuotannon kansallinen tukiasetus .
Tätä asetusta ei kuitenkaan sovelleta puutarhataloudelle maksettaviin Etelä-Suomen kansallisen tukiasetuksen 3 luvun ja pohjoisen tukiasetuksen 4 luvun mukaisiin tukiin.
2 § Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
rehuviljalla rehuohraa, kauraa, ruisvehnää, seosviljaa ja vihantaviljaa;
seosviljalla pelkistä korsiviljoista muodostuvaa kasvustoa;
seoskasvustolla viljan ja EU:n peltokasvien tukijärjestelmään kuuluvien valkuaiskasvien seoskasvustoa, jossa kasvulohkolle on kylvetty valkuaiskasvin ja viljan siemenseosta niin, että valkuaiskasvin ja viljan yhteenlasketusta siemenmäärästä kiloina yli 15 prosenttia on viljan siementä;
vihantaviljalla puhdasta viljakasvustoa, joka korjataan tähkälletulon jälkeen, kuitenkin viimeistään ennen jyväsadon valmistumista; sekä
eläinryhmällä emolehmiä, lypsylehmiä, sonneja 6 kk―alle 24 kk, sonneja 24 kk ja yli, hiehoja 6 kk―alle 24 kk, hiehoja 24 kk ja yli, teurastettuja hiehoja, teurastettuja sonneja, emakoita, karjuja, lihasikoja, nuoria siitosemakoita, nuoria siitoskarjuja, kanoja mukaan lukien emokanat, ankkaemoja, broileriemoja, hanhiemoja, kalkkunaemoja, tarhattuja fasaaniemoja, tarhattuja sorsaemoja, broilereita, ankkoja, hanhia, kalkkunoita, tarhattuja fasaaneja, tarhattuja sorsia, uuhia 12 kk ja yli, karitsoineita uuhia alle 12 kk, kuttuja 12 kk ja yli, poikineita kuttuja alle 12 kk, siitostammoja mukaan lukien ponitammat, suomenhevosia 1 v ja yli tai muita 1―3-vuotiaita hevosia ja poneja.
2 lukuKasvintuotannon tuet
3 §Kasvintuotannon tukien pinta-alavirheistä aiheutuvat seuraamukset
Kansalliset kasvintuotannon tuet valvotaan ja seuraamukset määrätään tukimuodoittain tai tukityypeittäin siten kuin maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain (1559/2001), jäljempänä tukilaki , 18 §:ssä säädetään, mutta ei kasvilajiryhmittäin näiden sisällä.
Kasvintuotannon tukityypeillä tarkoitetaan tässä asetuksessa pohjoista hehtaaritukea, yleistä hehtaaritukea, nuorten viljelijöiden tukea, kasvinviljelyn kansallista tukea sekä perunantuotannon kansallista tukea.
Jos ilmoitetun ja todetun tätä pienemmän pinta-alan erotuksen suhde todettuun pinta-alaan on:
enintään 3 prosenttia, mutta kuitenkin enintään 2 hehtaaria, tuki maksetaan valvonnassa hyväksytyn pinta-alan perusteella;
yli 3 prosenttia tai yli 2 hehtaaria ja enintään 20 prosenttia, hyväksytystä pinta-alasta vähennetään todetun ylityksen verran;
yli 20 prosenttia, mutta alle 50 prosenttia, hyväksytystä pinta-alasta vähennetään todettu ylitys kaksinkertaisena; tai
50 prosenttia tai yli, tukea ei makseta lainkaan.
Etelä-Suomen kansallisen tukiasetuksen 6 §:n 1 momentin 3 kohdassa ja pohjoisen tukiasetuksen 11 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettuna rehualana käytetään valvonnassa todettua rehualaa ilman 3 momentissa säädettyjä vähennyksiä.
4 §Mallasohran tuen sekä rehualaan merkityn nurmen tuen valvonta
Mallasohra luetaan valvonnassa kasvinviljelyn kansallisessa tuessa ilmoitettuun tukipinta-alaan.
Rehualaan merkitty nurmiala luetaan valvonnassa kasvinviljelyn kansallisen tuen pinta-alaan, jos kasvinviljelyn kansallisen tukiasetuksen 11 §:ssä säädetyt määräytymisedellytykset täyttyvät.
5 §Perunantuotannon kansallinen tuki
Jos valvonnassa todetaan, että viljelijä ei ole käyttänyt perunantuotannon kansallisen tukiasetuksen 4 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua tukikelpoista siementä, perunantuotannon tukea ei makseta siltä alalta, jolle on käytetty tukikelvotonta siementä.
Jos viljelijä ei kuulu perunantuotannon kansallisen tukiasetuksen 7 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin tukea ei voida maksaa ennen kuin todetaan, että viljelijä on rekisteröitynyt asianmukaisella tavalla.
Korotetussa perunatuessa tarvittavan sopimuksen toteutuminen on valvottava perunan myyntitositteiden tai muun vastaavan selvityksen avulla. Jos valvonnassa todetaan, että tuotanto ei oikeuta korotettuun tukeen, tukea ei makseta siltä alalta, jonka tuotanto ei ole tukeen oikeutettua.
Valvonnassa on tarkistettava perunan käyttö tilalla ja myyntitarkoituksiin myyntikuiteista tai muista tositteista. Jos valvonnassa todetaan, että perunaa viljellään omaan kulutukseen tai rehuksi tukea ei tältä osin makseta.
6 §Paikkakunnan tavanomaisen viljelytavan valvonta
Paikkakunnan tavanomaisen viljelytavan edellytykset on määritelty vuoden 2002 maa- ja puutarhatalouden kansallisten tukien hallinnosta annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (216/2002) 9―11 §:ssä ja tämän noudattamatta jättämisestä aiheutuvat tuen alennukset ja epäämiset tukilain 16 § ja 19 §:ssä.
7 §Kasvinviljelyn kansallisen tuen ympäristöehtoihin liittyvät seuraamukset
Kasvinviljelyn kansallisen tuen ympäristöehtojen valvonnassa noudatetaan ympäristötuesta annettuja säännöksiä.
Laiminlyöntien tai puutteiden seurauksena kasvinviljelyn kansallista tukea alennetaan samalla prosenttimäärällä kuin maatalouden ympäristötuessa.
Jos kasvinviljelyn kansallisen tuen edellytyksenä olevaa ympäristötuen lisätoimenpidettä ei ole valittu tai jos on valittu väärä lisätoimenpide tai jos valitun lisätoimenpiteen toteuttamista on laiminlyöty, alennetaan maksettavaa tukea 10 prosentilla.
Valvonnassa havaittujen laiminlyöntien tai puutteiden seuraamukset 1-vuotisen ympäristösitoumuksen antaneilla viljelijöillä on säädetty edellä tämän pykälän momentissa 2, lukuun ottamatta kasvinviljelyn kansallisen tukiasetuksen 6 §:n 1 momentin 1, 2, 4, 5, 7 ja 8 kohdassa säädettyjä toimenpiteitä.
Valvonnassa havaittujen laiminlyöntien tai puutteiden seuraamukset toista kertaa 1-vuotisen ympäristösitoumuksen antaneilla viljelijöillä on säädetty edellä tämän pykälän momentissa 2, lukuun ottamatta kasvinviljelyn kansallisen tukiasetuksen 6 §:n 1 momentin 1, 2, 4, 5, 7 ja 8 kohdassa säädettyjä toimenpiteitä. Jos toimenpiteitä ei ole toteutettu ensimmäisenä sitoumusvuonna kasvinviljelyn kansallista tukea ei makseta.
8 §Pohjoisen tuen ympäristöehtoihin liittyvät seuraamukset
Jos kasvulohkolla ei ole noudatettu pohjoisen tukiasetuksen 8 §:ssä mainittuja viljelyalaan perustuvien tukien ympäristöehtoja, alennetaan lohkolle maksettavia pohjoisia tukia 20 prosentilla.
3 lukuKotieläintalouden tuet
9 §Seuraamukset kotieläintalouden tuissa
Jos todetaan, että tilalla laskentapäivänä tai muuna tuen määräytymisjaksona jonkin eläinryhmän ilmoitetun ja valvonnassa kirjanpidosta tai muutoin todetun eläinmäärän erotus suhteessa todettuun eläinmäärään on:
enintään 5 prosenttia tai enintään kaksi eläintä, tuen määräytymisperusteena käytetään todettua eläinmäärää;
yli 5 prosenttia, mutta enintään 20 prosenttia tai jos erotus on joko kolme tai neljä eläintä, tuen määräytymisperusteena käytetään eläinmäärää, joka saadaan vähentämällä todetusta eläinmäärästä ilmoitetun ja todetun eläinmäärän erotus;
yli 20 prosenttia, mutta enintään 40 prosenttia, tuen määräytymisperusteena käytetään eläinmäärää, joka saadaan vähentämällä todetusta eläinmäärästä ilmoitetun ja todetun eläinmäärän erotus kaksinkertaisena; tai
yli 40 prosenttia, merkitään tuen määräytymisperusteena käytettävä eläinmäärä nollaksi.
Jos todetaan, että jonkin eläinryhmän osalta ei ole pidetty kirjanpitoa lainkaan tai kirjanpidon perusteella ei luotettavasti voida selvittää tuen määräytymisen perusteena olevaa eläinmäärää, tukea ei kyseisen eläinryhmän osalta makseta tukivuonna.
Jos nautaeläinluettelon sekä eläimiä koskevien tositteiden tarkastuksessa todetaan, että tilan nautojen tukikelpoisuuspäivien lukumäärä muuttuu yli neljä päivää, tilan nautojen keskimääräinen lukumäärä on laskettava uudelleen.
10 §Kotieläintukien tuotantotapaan liittyvät seuraamukset
Tukilain 10 §:n 2 momentin 2 kohdassa säädetyn tavanomaisen tuotantotavan noudattamatta jättämisestä aiheutuvasta tuen epäämisestä on säädetty tukilain 20 §:ssä.
Jos tilavalvonnan yhteydessä havaitaan eläinsuojeluun liittyviä rikkomuksia, havainnoista on välittömästi ilmoitettava kunnan eläinlääkärille, terveystarkastajalle tai poliisille. Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle on tiedotettava asian selvittämisen käynnistämisestä.
4 lukuErinäiset säännökset
11 §Menettelysäännökset
Jos pinta-alana tai eläinmäärinä määritetty erotus johtaa erilaiseen lopputulokseen kuin prosentteina määritetty erotus, käytetään valvonnassa tuen hakijan kannalta edullisempaa tulosta.
Kasvintuotannon tuissa pinta-alavirheistä johtuvat seuraamukset vähennetään tuesta ennen muita seuraamuksia.
Kotieläintalouden tuissa eläinmäärän erotuksesta johtuvat seuraamukset lasketaan ennen muita seuraamuksia.
12 §EU-tukien valvonnan vaikutus
Valvottaessa Euroopan yhteisön kokonaan tai osittain rahoittamien tukia kansallisten tukien valvonnan yhteydessä on valvonnan toteuttamisessa ja siitä tuenhakijalle ilmoittamisessa noudatettava, mitä tiettyjä yhteisön tukijärjestelmiä koskevassa yhdennetyssä hallinto- ja valvontajärjestelmästä annetussa neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3508/92 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä annetussa komission asetuksessa (EY) N:o 2419/2001 valvonnan yleisistä periaatteista säädetään.
13 §Kirjanpidon säilyttäminen
Tuen hakijan on säilytettävä mahdollista valvontaa varten kaikki tuen hakuun liittyvät asiakirjat, kirjanpitoon liittyvät luettelot sekä osto- ja myyntikuitit tai muut tositteet vähintään tukihakua koskevan vuoden sekä sitä seuraavat kolme vuotta.
14 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä toukokuuta 2002.
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Helsingissä 8 päivänä toukokuuta 2002
Maa- ja metsätalousministeri Raimo TammilehtoYlitarkastaja Esa Hiiva