Puolustusministeriön työjärjestys
- Säädöksen tyyppi
- Työjärjestys
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 17/2002 (Julkaistu 20.2.2002)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Puolustusministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta 30 päivänä maaliskuuta 1922 annetun lain (78/1922) 9 §:n 2 momentin nojalla, sellaisena kuin se on laissa 145/2000:
1 lukuYleiset säännökset
1 §Soveltamisala
Tässä työjärjestyksessä säädetään puolustusministeriön johtamisesta ja hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön organisaatiosta ja sisäisestä työnjaosta, johtavien virkamiesten tehtävistä ja sijaisista sekä asioiden valmistelusta ja ratkaisemisesta.
Ministeriön suunnittelu- ja laskentajärjestelmästä, maksuliikenteestä sekä kirjanpidos-ta määrätään tarkemmin taloussäännössä.
2 lukuOhjaus ja johtaminen
2 §Ministeriön hallinnonalan johtaminen
Ministeri johtaa ministeriön ja sen hallinnonalan toimintaa. Hänen apunaan on minis-teriön johtoryhmä.
3 §Ohjaus ja johtaminen
Puolustusministeriön hallinnonalalla sovelletaan ministeriön ja hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä muiden hallintoyksiköiden välillä tulosohjausta ja ministeriössä tulosjohtamista.
Hallinnonalan tulosohjausta johtavat ministeri ja kansliapäällikkö.
Ministeriön keskeiset tulostavoitteet vahvistaa ministeri, osaston ja toimintayksikön tavoitteet kansliapäällikkö sekä osaston yksikön tavoitteet osastopäällikkö, kukin tu-lostavoitteista käytyjen neuvottelujen jälkeen.
Osastopäälliköiden ja muiden esimiesten tulee huolehtia siitä, että vahvistetut tulosta-voitteet saavutetaan.
4 §Ministeriön johtoryhmä
Ministeriöllä on johtoryhmä, joka käsittelee ministeriön ja hallinnonalan kannalta periaatteellisesti tärkeitä tai laajakantoisia taikka toiminnan yhteensovittamisen kannalta keskeisiä asioita.
Johtoryhmään kuuluvat puheenjohtajana ministeri ja varapuheenjohtajana kanslia-päällikkö sekä osastopäälliköt ja muut ministerin erikseen määräämät virkamiehet. Johtoryhmän sihteerin määrää kansliapäällikkö.
5 §Ohjausryhmät
Ministeriötä tai hallinnonalaa koskevien kysymysten valmistelemiseksi pidetään osas-topäällikkökokouksia, joihin osallistuvat kansliapäällikön lisäksi osastopäälliköt ja muut kansliapäällikön määräämät virkamiehet. Lisäksi ministeri tai kansliapäällikkö voi asettaa muitakin ohjausryhmiä yhteensovittamaan asioiden valmistelua.
3 lukuOrganisaatio sekä osastojen, yksiköiden ja virkamiesten tehtävät
6 §Ministeriön organisaatio
Ministeriössä on puolustuspoliittinen osasto, hallintopoliittinen osasto ja resurssipoliit-tinen osasto. Osastoihin kuuluu yksiköitä, siten kuin jäljempänä säädetään.
Lisäksi ministeriössä on kansliapäällikön alaisuudessa erillisinä toimintayksikköinä hallintoyksikkö, tarkastusyksikkö ja tiedotusyksikkö sekä turvallisuus- ja puolustusasiain komitean sihteeristö.
7 §Kansliapäällikkö
Kansliapäällikön tehtävänä on sen ohella, mitä valtioneuvoston ohjesäännössä sääde-tään:
avustaa ministeriä ministeriön johtamisessa;
vastata hallinnonalan sekä ministeriön toiminnan, organisaation ja henkilöstöpolitiikan yleisestä kehittämisestä;
johtaa hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnitelman, talousarvioehdotuksen ja tulostavoitteiden valmistelua sekä seurata niiden toteutumista;
yhteensovittaa osastojen toimintaa;
käydä tuloskeskustelut osastopäälliköiden ja erillisten toimintayksiköiden johtajien kanssa;
vastata ministeriön laajakantoisten ja merkittävien hankkeiden käynnistämisestä ja seurannasta yhteistyössä ministeriön osastojen kanssa;
seurata hallinnonalan virastojen, laitosten ja muiden hallintoyksiköiden toimintaa;
johtaa kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamiseen liittyvien asioiden valmistelua ja toimia puolustusministeriötä tässä tehtävässä avustavan turvallisuus- ja puolustusasiain komitean puheenjohtajana;
käsitellä ne asiat, jotka ministeri hänen käsiteltävikseen antaa.
Kansliapäällikkö päättää tarvittaessa siitä, miten hänen hoidettavinaan olevat asiat valmistellaan ja ketkä virkamiehet osallistuvat asioiden käsittelyyn.
8 §Osastopäällikkö
Osastopäällikkö johtaa osaston toimintaa ja vastaa osastolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.
Osastopäällikkö ratkaisee osaston päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa tässä työjärjes-tyksessä anneta muulle osaston virkamiehelle.
Osastopäällikön tulee seurata ja arvioida kehitystä osaston toimialalla ja tehdä tarvit-tavia aloitteita.
Osastopäällikön on pidettävä ministeri ja kansliapäällikkö tietoisina osaston toimialal-la vireillä olevista tärkeistä asioista.
9 §Yhteiset tehtävät ja työnjako
Kukin osasto ja toimintayksikkö vastaa oman toimialansa osalta:
pitkän aikavälin suunnittelusta sekä toiminta- ja taloussuunnitelman ja talous-arvioehdotuksen valmistelusta;
tulosohjauksen valmistelusta ja seurannasta;
toimintaympäristön kehityksen seurannasta ja arvioinnista;
yhteistoimintaverkostoista ja kansainvälisestä yhteistyöstä.
Tarkemman työnjaon osastossa ja toimintayksikössä antaa tarvittaessa asianomaisen osaston osastopäällikkö tai toimintayksikön johtaja vahvistamassaan sisäisessä määrä-yksessä.
Ministeriön henkilöstöön kuuluva on velvollinen tarvittaessa suorittamaan ne muut tehtävät, jotka ministeri, kansliapäällikkö tai asianomainen osastopäällikkö tai toimin-tayksikön johtaja määrää.
10 §Puolustuspoliittinen osasto
Puolustuspoliittisessa osastossa on kansallisen puolustuspolitiikan yksikkö ja kansain-välisen puolustuspolitiikan yksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen toimintaympäristön kehityksen arviointia sekä seurannan yhteensovittamista;
puolustuspolitiikan perusteiden tuottamista;
puolustusvoimille annettavien suunnitteluperusteiden tuottamista;
hallinnonalan pitkän aikavälin suunnittelun, toiminta- ja taloussuunnittelun sekä tulosohjauksen perusteiden tuottamista ja yhteensovittamista;
sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskykyvaatimusten määrittämistä ja yhteensovittamista osana kokonaismaanpuolustusta;
yleistä maanpuolustusvalmiutta;
yleisen asevelvollisuuden, naisten vapaaehtoisen asepalveluksen ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen perusteita ja ohjausta;
kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoimintaa;
aseriisuntaa ja -valvontaa.
11 §Hallintopoliittinen osasto
Hallintopoliittisessa osastossa on kehittämisyksikkö, säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikkö ja tutkimusyksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
säädösvalmistelua;
hallinnonalan oikeudellista ohjausta;
ministeriön päätösten ja toimenpiteiden lainmukaisuutta;
hallinnollisen kehityksen seurantaa ja arviointia;
hallinnonalan toiminnan, organisaation ja osaamisen kehittämistä;
ohjaus-, johtamis- ja informaatiojärjestelmien kehittämistä;
hallinnonalan tietotarpeiden määrittämistä ja tutkimustyön kokonaiskoordinointia;
tutkimusten ja arviointien tuottamista;
tutkimus- ja arviointitiedon vaikuttavuuden todentamista.
Osaston tutkimusyksikköön kuuluvat maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) sihteeristö, jonka tehtävistä säädetään maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnasta annetussa asetuksessa (1073/1975) ja maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan (MATINE) sihteeristö, jonka tehtävistä säädetään maanpuolustuksen tieteellisestä neuvottelukunnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (107/2002).
12 §Resurssipoliittinen osasto
Resurssipoliittisessa osastossa on henkilöstöyksikkö, materiaaliyksikkö, talousyksikkö sekä yhdyskunta- ja ympäristöyksikkö.
Osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
hallinnonalan tulosohjausta ja talous-suunnittelua;
hallinnonalan talousarvion valmistelua ja täytäntöönpanoa;
talousseurannan toteuttamista;
hallinnonalan henkilöstö- ja työnantajapolitiikan linjausten tuottamista;
henkilöstövoimavarojen ohjausta ja hallinnonalan muita laaja-alaisia henkilöstöasioita;
hallinnonalan materiaalipolitiikkaa ja hankeohjausta sekä puolustusmateriaaliyhteistyötä;
puolustustarvikkeiden vientivalvontaa;
virka- ja työvoima-apua;
yhdyskunta- ja ympäristöpolitiikan tuottamista ja ohjausta.
13 §Hallintoyksikkö
Hallintoyksikkö käsittelee ministeriön sisäisiä asioita, jotka koskevat:
ministeriön johdon tukipalveluja;
henkilöstöhallintoa ja henkilöstön osaamisen kehittämistä;
valmius- ja turvallisuussuunnittelua;
ministeriölle tilivirastona kuuluvia tehtäviä;
tiedonhallinnan yleistä järjestämistä;
muita toiminnan tukipalveluja, jolleivät ne tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muulle yksikölle.
14 §Tiedotusyksikkö
Yksikön tehtävänä on:
tiedotustoiminnan suuntalinjojen määrittäminen;
ministeriön ulkoinen ja sisäinen tiedottaminen;
ministeriön ylimmän johdon tiedotuspalvelujen järjestäminen;
sähköinen tiedottaminen.
Yksikkö avustaa myös osastoja ja toimintayksikköjä tiedotustoiminnassa.
15 §Tarkastusyksikkö
Hallinnonalan sisäistä tarkastusta varten ministeriössä on tarkastusyksikkö.
Yksikön tehtävänä on tarkastaa, arvioida ja tukea hallinnonalan toimintojen laillisuutta, tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta sekä sisäisen valvonnan toimivuutta. Lisäksi tarkastusyksikölle kuuluvat sähköturvallisuus- ja sähkömarkkinalaissa puolustusministeriölle säädetyt tehtävät.
Yksikön tehtävistä ja toimivallasta määrätään tarkemmin tarkastustoimintaa koskevassa ohjesäännössä, jonka ministeri vahvistaa.
16 §Turvallisuus- ja puolustusasiain komitean sihteeristö
Sihteeristö valmistelee turvallisuus- ja puolustusasiain komitealle kuuluvat asiat ja toimii valtioneuvoston valmiuspäällikkökokouksen sihteeristönä sekä valmiussihteerikokousten puheenjohtajana. Komitean tehtävistä säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä.
17 §Ministerin erityisavustaja
Ministerin erityisavustaja toimii ministerin avustajana ja suorittaa vain ministerin hänelle antamia tehtäviä toimimatta ministeriössä esittelijänä. Ministerin erityisavustajalle on annettava hänen pyynnöstään ne tiedot, joita hän tarvitsee tehtävänsä suorittamiseksi. Erityisavustajan tulee vastaavasti antaa virkamiehille näiden tehtäviensä hoitamisessa tarvitsemat tiedot.
Ministerin erityisavustajalla on oikeus osallistua edellä 4 §:ssä tarkoitetun johtoryhmän sekä 5 §:ssä tarkoitettujen ohjausryhmien kokouksiin.
4 lukuAsioiden valmistelu
18 §Asioiden käsittely
Asiat, joita ei ole määrätty millekään osastolle tai toimintayksikölle, käsitellään siinä osastossa tai toimintayksikössä, johon ne luonteensa puolesta lähinnä kuuluvat.
Jos syntyy epätietoisuutta siitä, minkä osaston tai toimintayksikön käsiteltäväksi jokin asia kuuluu, ratkaisee asian kansliapäällikkö, jollei ministeri määrää siitä.
19 §Tiimityöskentely
Ministeriössä voidaan ilman erillistä asettamispäätöstä tai määräystä muodostaa tiettyä asiakokonaisuutta tai tehtävän valmistelua varten eri osastojen ja toimintayksiköiden virkamiehistä yhteistyötiimejä.
20 §Työryhmät sekä projektityöskentely
Erityistä tehtäväkokonaisuutta tai tehtävää varten voidaan toistaiseksi tai määräajaksi asettaa projekti tai työryhmä ja sen puheenjohtajaksi ja jäseniksi määrätä vahvistetusta työnjaosta riippumatta ministeriön henkilöstöä. Projektin tai työryhmän asettaa minis-teri, kansliapäällikkö tai osastopäällikkö.
Milloin ministeriön virkamies kutsutaan toisen ministeriön, muun viraston tai laitok-sen asettamaan sivuelimeen, on asiasta ilmoitettava asianomaiselle osastopäällikölle.
Osastopäällikkö tai toimintayksikön johtaja voi vapauttaa projektiin tai työryhmään määrätyn henkilön varsinaisista tehtävistään siinä laajuudessa kuin tarkoituksenmukainen osallistuminen työskentelyyn edellyttää.
21 §Yhteistoiminta
Ministeriön sisäiset asiat valmistellaan yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa. Esimies-ten ja muiden esittelijöiden tulee huolehtia, että yhteistoiminnasta annettuja säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan asioiden valmistelussa.
Yhteistoiminnasta ministeriössä säädetään yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja lai-toksissa annetussa laissa (651/1988) ja määrätään lain 15 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintasopimuksessa.
22 §Ministeriön johdon informoiminen
Ministerille ja kansliapäällikölle on hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista tai esittelyä ilmoitettava hallinnonalaa koskevasta tärkeästä asiasta.
Osastosta esiteltävistä asioista on hyvissä ajoin ennen esittelylistan jakamista tai asian esittelemistä ministerille tai kansliapäällikölle taikka ennen asian käsittelyä valtioneuvoston tai eduskunnan valiokunnassa informoitava osastopäällikköä.
23 §Esittelylupa
Tasavallan presidentin esittelyssä, valtioneuvoston yleisistunnossa, valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnassa tai valtiovarainministeriön raha-asiainkäsittelyssä käsiteltävä asia on tarvittaessa selostettava ministerille hyvissä ajoin ennen esittelyä. Esittelylistaa ei saa jakaa ennen kuin ministeri on hyväksynyt esittelylistan luonnoksen. Kiireellisessä tapauksessa esittelylista voidaan kuitenkin jakaa kansliapäällikön luvalla.
Mitä edellä säädetään esittelylistojen jakamisesta, on noudatettava myös puolustusministeriön kannanottoja sisältävien muistioiden jakamisessa ministerivaliokuntien käsittelyä varten.
24 §Eduskunnassa kuuleminen
Milloin ministeriön virkamies kutsutaan kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan, hänen on ennakolta ilmoitettava asiasta ministerille ja kansliapäällikölle.
5 lukuRatkaisuvallan järjestäminen
25 §Ministerin ratkaisuvalta
Ministeri ratkaisee ministeriössä päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa ole annettu ministeriön virkamiehille.
26 §Virkamiesten ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö, osastopäälliköt, osaston yksiköiden johtajat sekä toimintayksiköiden johtajat ratkaisevat ministeriössä päätettäviä muita kuin periaatteellisesti tärkeitä tai laajakantoisia asioita sen mukaan kuin jäljempänä tässä luvussa säädetään.
27 §Kansliapäällikön ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
toiminta- ja taloussuunnitelman, talousarvion sekä organisaatiota koskevien päätösten täytäntöönpanoa sekä tulosohjausta ja tulosjohtamista, jollei asia kuulu asianomaisesta toimialasta vastaavan osastopäällikön ratkaistaviin;
lausunnon tai selvityksen antamista tai esityksen tekemistä asioissa, jotka eivät yksinomaan koske yhden osaston toimialaa;
valtion virkaehtosopimuslain (664/1970) 5 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla määrättäviä virkamiesten palkkauksia;
ministeriön sisäistä hallintoa ja järjestystä, jos asia on merkittävä;
henkilön siirtämistä osastosta toiseen;
virkamiehen irtisanomista valtion virkamieslain (750/1994) 27 §:n nojalla;
kirjallisen varoituksen antamista toimintayksikön virkamiehelle;
tasavallan presidentin tai valtioneuvoston nimittämän virkamiehen sivutoimilupaa;
matkamääräyksen antamista osastopäälliköille ja toimintayksiköiden johtajille;
osastopäälliköiden ja toimintayksiköiden johtajien vuosilomasuunnitelmaa.
28 §Osastopäällikön ratkaisuvalta
Osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle osaston toimialaan kuuluvassa asiassa;
matkamääräyksen antamista osastonsa yksikön johtajalle sekä matkamääräyksen antamista ulkomaille tehtävää virkamatkaa varten osaston muulle henkilöstölle;
kirjallisen varoituksen antamista osaston virkamiehelle;
osaston henkilöstön vuosilomasuunnitelmaa.
29 §Toimintayksikön johtajan ja osaston yksikön johtajan ratkaisuvalta
Toimintayksikön johtaja ja osaston yksikön johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat:
lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle yksikön toimialaan kuuluvassa asiassa, joka on merkitykseltään vähäinen;
matkamääräysten antamista yksikön henkilöstölle kotimaassa tehtävää virkamatkaa varten.
Toimintayksikön johtaja antaa matkamääräyksen yksikön henkilöstölle ulkomaille tehtävää virkamatkaa varten sekä vahvistaa yksikön henkilöstön vuosilomasuunnitelman.
30 §Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö
Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 28 §:ssä säädetään, asiat jotka koskevat:
aluevalvontaa, ei kuitenkaan voimakeinojen käyttöä koskevia asioita;
sotilaallista kriisinhallintaa ja rauhanturvaamistoimintaa.
31 §Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö
Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 28 §:ssä säädetään, asiat jotka koskevat:
hallinnonalan talousarvion toimeenpanoa;
sotilasilma-alustyypin ja taistelualuksen hylkäämistä;
käytöstä poistetun irtaimen omaisuuden myymistä, jos omaisuuden arvo on enintään 250.000 euroa, sekä käytöstä poistetun omaisuuden lahjoittamista;
puolustusvoimien virka- ja työvoima-apua.
32 §Säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikön johtaja
Säädösvalmistelu- ja yleishallintoyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään, rintamaveteraaneja koskevat asiat.
33 §Materiaaliyksikön johtaja
Materiaaliyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat hankintaennakoiden vakuuksien hyväksymistä.
34 §Henkilöstöyksikön johtaja
Henkilöstöyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään asiat, jotka koskevat;
puolustushallinnon palkkausehtoja tai niihin verrattavia palvelussuhteen ehtoja, joista ministeriö lainsäädännön tai virkaehtosopimusten nojalla päättää;
sotilas- ja virkapukuja ja niihin kuuluvia arvomerkkejä.
35 §Hallintoyksikön johtaja
Hallintoyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 29 §:ssä säädetään asiat, jotka koskevat:
henkilön nimittämistä virkaan, jonka palkkausluokka on enintään A 21, tai ottamista vastaavaan työsuhteiseen tehtävään;
nimittämistä virkamieheksi määräaikaiseen virkasuhteeseen silloin, kun vastaavaan virkaan nimittää ministeri sekä työsuhteisen toimihenkilön sijaisen ottamista;
harkinnanvaraisen virkavapauden myöntämistä ministerin nimittämälle sekä enintään palkkausluokkaan A 21 kuuluvalle virkamiehelle tai vastaavan vapautuksen antamista työsopimussuhteiselle henkilöstölle;
todistuksen antamista virkamiehelle irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä sekä vastaavan todistuksen antamista työsuhteiselle;
muun kuin tasavallan presidentin tai valtioneuvoston nimittämän virkamiehen sivutoimilupaa;
ministeriön virkamiesten ikälisiä ja työsopimussuhteisen henkilöstön palvelusvuosilisiä sekä vuosilomakorvauksia;
sellaisen virkavapauden myöntämistä, johon virkamiehellä on oikeus lain tai asetuksen taikka valtion virkaehtosopimuslain mukaisen virkaehtosopimuksen nojalla, sekä tällaista virkavapautta vastaavan vapautuksen myöntämistä vastaavalle työsopimussuhteiselle henkilöstölle;
vahingonkorvauksia;
tilivirastotehtävien hoitamista;
maksupisteiden perustamista ja lakkauttamista;
saatavan tileistä poistamista;
käyttöomaisuuden arvonkorotuksia;
ministeriön kaluston ja irtaimen materiaalin hylkäämistä ja poistamista;
ministeriön ratkaisua viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 ja 28 §:ssä tarkoitetussa asiassa.
6 lukuNimitykset, sijaisuudet ja virkavapaudet
36 §Määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen
Virkamieheksi määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittää enintään vuodeksi puolustusministeriö ja yli vuodeksi valtioneuvosto, kun vastaavaan virkaan nimittää tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto.
Muuhun määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittää puolustusministeriö.
37 §Sijaisuudet
Kansliapäällikön ollessa estynyt hoitamasta virkaansa hänen sijaisenaan toimii minis-terin määräämä osastopäällikkö tai muu virkamies, jonka tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto on nimittänyt.
Osastopäällikön sijaisena toimii hänen määräämänsä saman osaston yksikön johtaja taikka muu virkamies, jonka tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto on nimittänyt. Osaston yksikön sekä toimintayksikön johtajan sijaisesta määrätään asian-omaisen osaston tai toimintayksikön sisäisessä määräyksessä.
38 §Virkavapaus
Virkavapauden, johon virkamiehellä on oikeus lain, asetuksen tai virkaehtosopimuk-sen nojalla, myöntää puolustusministeriö.
Muun kuin 1 momentissa tarkoitetun virkavapauden myöntää tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon nimittämälle virkamiehelle enintään kahdeksi vuodeksi puolustusministeriö ja yli kahdeksi vuodeksi valtioneuvoston yleisistunto sekä puolustusministeriön nimittämälle virkamiehelle puolustusministeriö.
7 lukuSiirtymäsäännös ja voimaantulo
39 §Siirtymäsäännös
Poiketen siitä, mitä edellä on säädetty puolustusministeriön organisaatiosta ja tehtävistä, puolustusministeriössä on 30 päivänä marraskuuta 2002 lakkaava kiinteistö- ja ympäristöosasto, joka käsittelee valtion kiinteistöhallinnon muutokseen liittyvät puolus-tushallintoa koskevat asiat ja toimeenpanee siihen liittyvät hallinnan siirrot. Osastoon kuuluu kiinteistötalouden vastuualue.
40 §Voimaantulo
Tämä työjärjestys tulee voimaan 20 päivänä helmikuuta 2002.
Tällä työjärjestyksellä kumotaan 20 päivänä joulukuuta 2001 annettu puolustusministeriön työjärjestys.
Helsingissä 14 päivänä helmikuuta 2002
Puolustusministeri Jan-Erik EnestamKansliapäällikkö Matti Ahola