Maa- ja metsätalousministeriön asetus maaseudun kehittämishankkeisiin myönnettävän tuen kohdentamisesta vuonna 2001
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 231/2001
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 33/2001 (Julkaistu 21.3.2001)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Maa- ja metsätalousministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 12 päivänä maaliskuuta 1999 annetun maaseutuelinkeinojen rahoituslain (329/1999) 7 §:n sekä 64 §:n 2 ja 3 momentin nojalla, sellaisina kuin niistä ovat 64 §:n 2 ja 3 momentti laissa 44/2000:
1 lukuYleiset määräykset
1 §Soveltamisala
Tässä asetuksessa säädetään valtion vuoden 2001 talousarvion momentin 30.14.43, 30.14.61 ja 30.14.62 myöntämisvaltuuden ja määrärahan sekä maatilatalouden kehittämisrahaston vuoden 2001 käyttösuunnitelmassa osoitettujen varojen käyttämisestä myönnettäessä ja maksettaessa tukea 2 momentin mukaisiin tarkoituksiin.
Tätä asetusta sovelletaan myönnettäessä tukea maaseutuelinkeinojen rahoituslain (329/1999), jäljempänä rahoituslaki:
10 §:n 1 momentin 3 ja 5 kohdassa sekä 13, 15 ja 16 §:ssä tarkoitettuihin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin;
65 §:n 1 momentin 7 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitettuihin maatilatalouden tutkimus- ja selvityshankkeisiin; sekä
14 §:ssä tarkoitettujen toimintaryhmien toimintaan.
Tätä asetusta ei sovelleta rahoituslain mukaista elinkeinotoimintaa harjoittavalle yrittäjälle tai yritykselle yritystoimintaa varten myönnettävään tukeen eikä toimintaan tai toimenpiteeseen, jonka pääasiallinen tarkoitus on hyödyttää yhtä ja vain vähäisessä määrin useampaa yksityistä elinkeinonharjoittajaa tai yritystä.
Milloin valtion talousarviossa olevan valtuuden perusteella osoitetaan 1 momentissa tarkoitettuja varoja valtiolle taikka sen virastolle tai laitokselle, sovelletaan osarahoitettavan tuen valtion rahoitusosuuteen sekä kokonaan valtion talousarviosta tai maatilatalouden kehittämisrahastosta toteutettavaan rahoitukseen, mitä tässä asetuksessa tuesta säädetään. Ellei EY:n lainsäädännössä taikka lailla toisin säädetä, sovelletaan tällöin lisäksi, mitä valtion talousarvioon tai talousarvion ulkopuoliseen rahastoon otettujen varojen käyttämisestä säädetään tai lain nojalla määrätään.
Rahoitettaessa muiden julkisyhteisöjen kuin kunnallisten julkisyhteisöjen kehittämis- tai tutkimushankkeita tulee päätöksen sisältää samat ehdot kuin myönnettäessä tukea muille tässä asetuksessa tarkoitetuille tuensaajille.
2 §Voimassaolo
Tämä asetus on voimassa 31 päivään joulukuuta 2001 asti. Edellä sanotun määräajan estämättä tämän asetuksen säännöksiä sovelletaan tukea maksettaessa ja muussa tukijärjestelmän toimeenpanossa tukeen, joka on myönnetty tämän asetuksen nojalla.
3 §Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
EY:n maaseudun kehittämisasetuksella Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston (EMOTR) tuesta maaseudun kehittämiseen ja tiettyjen asetusten muuttamisesta ja kumoamisesta annettua neuvoston asetusta (EY) N:o 1257/1999;
valtioneuvoston asetuksella maaseudun kehittämisestä annettua valtioneuvoston asetusta (609/2000);
tavoite 1 -alueella aluetta, jota koskee rakennerahastojen kansallisesta hallinnoinnista annetun lain (1353/1999) 4 §:n 9 kohdassa tarkoitettu tavoite 1 -ohjelma;
alueellisella maaseudun kehittämisohjelmalla rahoituslain 8 a §:n 2 momentissa tarkoitettua ohjelmaa;
INTERREG-ohjelmalla rakennerahastoja koskevista yleisistä säännöksistä annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1260/1999, jäljempänä rakennerahastojen yleisasetus , 21 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua yhteisöaloiteohjelmaa;
LEADER+ -ohjelmalla rakennerahastojen yleisasetuksen 21 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua yhteisöaloiteohjelmaa;
maakunnan yhteistyöasiakirjalla rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista annetun lain 21 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua asiakirjaa;
osarahoitettavalla tuella tukea, jonka rahoittamiseen Euroopan yhteisö (EY) osallistuu EMOTR:n tukiosaston tai EY:n rakennerahastojen varoin;
kansallisella tuella tukea, joka rahoitetaan 1 §:n 1 momentissa tarkoitetusta valtion talousarvion määrärahasta tai maatilatalouden kehittämisrahastosta ja joka jää kokonaan valtion lopulliseksi menoksi;
maatalouteen liittyvällä tutkimuksella ja kehittämisellä sellaista tutkimusta ja kehittämistä, jonka kohteena on perustamissopimuksen liitteen I mukaisten tuotteiden tuotanto tai sellainen sanottujen tuotteiden jalostus tai markkinointi, jossa tuote säilyy liitteen I mukaisena tuotteena siten, kuin maatalousalalla myönnettävää valtiontukea koskevien yhteisön suuntaviivojen (1999/C 29/0002) 4.3.3 kohdassa tarkoitetaan;
metsätaloudella metsien taloudellista, ekologista ja yhteiskunnallista merkitystä parantavia toimenpiteitä ennen puun kaukokuljetusta;
talkootyöllä vastikkeetta kehittämis-hankkeen hyväksi tehtyä vapaaehtoistyötä.
4 §Rahoitus
Jollei jäljempänä tässä asetuksessa toisin säädetä, tätä asetusta sovelletaan sekä kansalliseen tukeen että osarahoitettavan tuen osarahoitusosuuteen ja kansalliseen osuuteen.
Osarahoitettavaan tukeen sovelletaan lisäksi, mitä rakennerahastojen yleisasetuksessa, EY:n maaseudun kehittämisasetuksessa sekä niiden nojalla tai niitä täydentäen yhteisön lainsäädännössä säädetään tai sen nojalla määrätään. Säädösten ja määräysten lisäksi tukea myönnettäessä on otettava huomioon, mitä siinä tavoite 1 -ohjelmassa ja sen täydennysosassa, alueellisessa maaseudun kehittämisohjelmassa tai asianomaisessa yhteisöaloiteohjelmassa, jonka rahoituskehyksestä yhteisön rahoitusosuus on tarkoitus myöntää, tuen kohdentamisesta ja tuen määrästä kyseisellä alueella on sovittu tai maakunnan yhteistyöasiakirjassa varojen suuntaamisesta päätetty.
2 lukuYritystoimintaa palvelevat kehittämis- hankkeet
5 §Maataloutta koskevien tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuensaajat
Tukea voidaan myöntää:
kunnalle, kuntayhtymälle tai niiden laitokselle, yhtiölle tai säätiölle taikka muulle julkisoikeudelliselle yhteisölle;
yliopistolle, korkeakoululle tai muulle julkiselle tutkimuslaitokselle tai säätiölle;
yksityisoikeudelliselle yhteisölle tai säätiölle, joka toimialallaan toteuttaa maataloutta koskevia kehittämishankkeita;
yritystoimintaa harjoittavalle yksityisoikeudelliselle yhteisölle sen omaa liiketoimintaa varten toteutettavaan 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaiseen kehittämishankkeeseen, jolla on laajaa merkitystä muille samalla alalla toimiville yrityksille tai elinkeinonharjoittajille;
luonnolliselle henkilölle 3 ja 4 kohdan mukaiseen tarkoitukseen.
Tuen myöntämisen edellytyksenä on, että hakijalla on riittävä kokemus ja ammattitaito sekä taloudelliset edellytykset kehittämishankkeen asianmukaiseen toteuttamiseen.
6 §Muuta yritystoimintaa koskevien kehittämishankkeiden tuen saajat
Tukea voidaan myöntää:
kunnalle, kuntayhtymälle tai niiden laitokselle, yhtiölle tai säätiölle taikka muulle julkisoikeudelliselle yhteisölle;
yliopistolle, korkeakoululle tai muulle julkiselle tutkimuslaitokselle tai säätiölle;
yksityisoikeudelliselle yhteisölle tai säätiölle, joka toimialallaan toteuttaa yritystoimintaa koskevia kehittämishankkeita;
luonnolliselle henkilölle.
Mitä 5 §:n 2 momentissa säädetään, noudatetaan soveltuvin osin 1 momentissa tarkoitettuihin tuensaajiin.
7 §Koulutusta koskevien kehittämishankkeiden tuensaajat
Tukea voidaan myöntää:
5 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetulle tuensaajalle;
yksityis- tai julkisoikeudelliselle yhteisölle tai säätiölle taikka luonnolliselle henkilölle, joka järjestää maa- tai metsätaloutta koskevaa EY:n maaseudun kehittämisasetuksen 9 artiklassa tarkoitettua koulutusta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuille tuensaajille voidaan myöntää tukea 9 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuihin kehittämishankkeisiin. Tukea voidaan myöntää 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin kehittämishankkeisiin vain 1 momentissa tarkoitetuille tuensaajille.
Mitä 5 §:n 2 momentissa säädetään, noudatetaan soveltuvin osin 1 momentissa tarkoitettuihin tuensaajiin.
8 §Yritystoimintaa koskevat tukikelpoiset kehittämishankkeet
Tukea voidaan myöntää:
valtioneuvoston asetuksen 52 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin tutkimuksiin ja selvityksiin, jotka koskevat maataloussektoria kokonaisuudessaan, jotakin maatalouden tuotantosuuntaa tai -tapaa tai metsätaloutta, taikka alueen tai paikkakunnan maa- tai metsätaloutta koskevaan sellaiseen kehittämishankkeeseen, jolla voidaan nostaa tuottavuutta, parantaa tulotasoa, vähentää kustannuksia tai edistää ympäristönsuojelua, eläinten hyvinvointia taikka parantaa hygieniaolosuhteita;
sellaisiin valtioneuvoston asetuksen 52 §:n 2 momentin 3 kohdassa ja 53 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin muuta kuin maa- ja metsätaloutta koskeviin julkisiin tutkimus- tai kehittämishankkeisiin, joiden tavoitteena on selvittää, arvioida tai kehittää yritystoiminnan yleisiä toimiala- tai tuotantosuuntakohtaisia, alueellisia tai paikkakuntakohtaisia toimintaedellytyksiä.
Tukea 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin kehittämishankkeisiin ei myönnetä siltä osin kuin kehittämishankkeeseen sisältyvillä toimenpiteillä on välittömästi hyödytetty kehittämishankkeeseen osallistuvia tai sen kohteena olevia yrityksiä sellaisilla palveluilla tai muilla toimilla, jotka edistävät yksittäisten yritysten tuotekehittelyä tai markkinointia.
9 §Koulutusta koskevat kehittämishankkeet
Edellä 8 §:ssä säädetyn lisäksi tukea koulutuksen järjestämiseen voidaan myöntää:
EY:n maaseudun kehittämisasetuksen 9 artiklassa tarkoitettuun maataloutta tai metsätaloutta koskevaan ammatilliseen koulutukseen, joka täydentää käytännön kokemusta ja säännönmukaista oppivelvollisuuteen perustuvaa koulutusta, keskiasteen tutkintoa taikka yliopisto- tai korkeakoulututkintoa olematta osa sanottuun koulutukseen kuuluvaa perus- tai jatkokoulutustutkintoa;
muuhun ammatilliseen jatko- tai täydennyskoulutukseen, joka antaa yleisiä valmiuksia ammatissa tai elinkeinossa toimimiseen ja jonka tavoitteena on maaseutuelinkeinojen monipuolistaminen sekä asiantuntijapalveluiden kehittäminen.
Edellä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun koulutukseen voidaan myöntää tukea vain EMOTR:n varoin osarahoitettavana. Tukea voidaan myöntää koulutukseen, jonka tavoitteena on kehittää ammattitaitoa, kohottaa toiminnan ja tuotteiden laatua, parantaa liiketaloudellista osaamista sekä edistää ympäristöä, eläinten hyvinvointia ja hygieniaa koskevien vaatimusten huomioon ottamista yrityksen toiminnassa. Tukea ei myönnetä sellaiseen 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun koulutukseen, joka on tarkoitettu valmentamaan keskiasteen näyttötutkintoon.
Tukea 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun koulutukseen voidaan myöntää vain, jos koulutusta ei pidetä koulutukseen myönnettävää tukea koskevien yhteisön puitteiden (98/C 334/10) 14 ja 15 kohdan mukaisesti arvioiden perustamissopimuksen 87 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna valtiontukena.
Tukea voidaan myöntää vähintään 20 oppituntia käsittävän koulutuksen järjestämiseen. Oppituntien tulee kestää vähintään 45 minuuttia. Koulutus voidaan antaa yhdessä tai useammassa jaksossa. Tuettu opintokokonaisuus voi yhteensä kestää enintään 30 opintoviikkoa.
Koulutus voi käsittää myös 1 momentissa tarkoitettua koulutusta antavien henkilöiden koulutuksen.
3 lukuTutkimushankkeet
10 §Tutkimushankkeen tuensaajat
Valtioneuvoston asetuksen 65 §:n 1 momentissa tarkoitettuun tutkimukseen tukea voidaan myöntää:
5 §:ssä tarkoitetuille tuen saajille;
yksityisoikeudelliselle yhteisölle tai säätiölle, jonka toimialaan kuuluu rakennussuunnittelu, 11 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettujen suunnitelmien tekemiseen;
maatalousoikeudellista tutkimusta harjoittavalle julkisyhteisölle tai aatteelliselle yhdistykselle, jos kysymys on kongressin järjestämisestä.
Valtioneuvoston asetuksen 65 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tutkimukseen tukea voidaan myöntää 6 §:ssä tarkoitetuille tuen saajille.
11 §Tukikelpoiset tutkimushankkeet
Valtioneuvoston asetuksen 65 §:n 1 momentissa tarkoitettua tukea voidaan myöntää:
8 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja seikkoja koskevaan tutkimukseen;
kilpailu- ja koerakennustoiminnassa maatilojen rakennusten suunnittelukustannuksiin, suunnitelmien lunastamiseen ja lunastettujen suunnitelmien julkaisemiseen;
maatalousoikeudellisen kongressin järjestämiseen; ja
alueiden kehittämisestä annetun asetuksen (1315/1993) 7 §:ssä tarkoitetun osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen.
Valtioneuvoston asetuksen 65 §:n 2 momentissa tarkoitettua tukea voidaan myöntää:
8 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja seikkoja koskevaan tutkimukseen;
selvityksiin, joiden avulla voidaan arvioida maaseudun sosiaalista, taloudellista tai yhteiskunnallista tilannetta tai kehitystä.
Mitä 8 §:n 2 momentissa säädetään, noudatetaan soveltuvin osin 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuihin tutkimuksiin.
4 lukuYleiset kehittämishankkeet
12 §Tuen saajat
Tukea voidaan myöntää:
kunnalle tai kuntayhtymälle tai tällaisen yhteisön laitokselle, yhtiölle tai säätiölle taikka muulle julkisoikeudelliselle yhteisölle;
yliopistolle, korkeakoululle tai muulle julkiselle tutkimuslaitokselle tai säätiölle;
seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle;
sellaiselle yksityisoikeudelliselle rekisteröidylle yhdistykselle, osuuskunnalle tai säätiölle, jonka toimialaan kuuluu kylä-, asukas- tai yhteistoiminta;
sellaiselle yksityisoikeudelliselle yhteisölle tai säätiölle, jonka toimialana on toteuttaa rahoituslain 15 §:ssä tarkoitettuja vesivarahankkeita tai vastata usean eri omistajalle kuuluvan kiinteistön vesihuollosta.
13 §Tuettavat kohteet
Tukea voidaan myöntää rahoituslain 13 §:ssä tarkoitettuihin hankkeisiin, jotka eivät ole tuloa tuottavia.
Tukea voidaan myöntää:
kyläyhteisön yhteisen toiminnan edistämiseen kuten yhteisten tai kyläyhteisön yhteisessä käytössä olevien tilojen tai alueiden perustamiseen, kunnostamiseen ja laajentamiseen;
yhteisen tai yhteisessä käytössä olevan tilan tai alueen varustamiseen sellaisin tarvikkein ja välinein, joiden avulla niitä voidaan käyttää yhteisissä tilaisuuksissa, yhteydenpitoon tai virkistymiseen;
sellaiseen kylän tai sen osan asuinympäristön laadun parantamiseen, mikä koskee useaa perhettä;
paikalliskulttuurin edistämiseen;
kylän tai paikallisyhteisön vireyden ja toiminnallisuuden edistämiseen ja siinä tarvittavien valmiuksien hankintaan;
kylän kehittämis- tai maisemanhoitosuunnitelman laatimiseen ja toteuttamiseen;
muuhun 1―6 kohdassa tarkoitettuun toimintaan verrattavaan kylän tai sen osan asukkaiden yleistä hyvinvointia palvelevaan toimenpiteeseen.
Tukea ei kuitenkaan myönnetä kehittämishankkeisiin sisältyviin sellaisiin kustannuksiin, jotka aiheutuvat julkisen yhteisön lakisääteisen perustehtävän hoitamisesta.
14 §Vesivarahankkeet
Myönnettäessä tukea valtioneuvoston asetuksen 1 §:ssä tarkoitettuun vesihuoltohankkeeseen sekä muihin rahoituslain 15 §:n tarkoittamiin vesivarahankkeisiin on soveltuvin osin noudatettava, mitä 13 §:ssä säädetään.
5 lukuPaikalliset toimintaryhmät
15 §Tuen saaja
Tukea voidaan myöntää rahoituslain 3 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitetulle paikalliselle toimintaryhmälle, joka toteuttaa muuta ohjelmaa kuin LEADER+ -yhteisöaloiteohjelmaa.
16 §Tuettavat kohteet
Toimintaryhmän hallintoa varten voidaan myöntää tukea kustannuksiin, jotka johtuvat toimintaryhmän hyväksytyn toimintaohjelman toteuttamiseen kuuluvista tehtävistä.
6 lukuTukikelpoiset kustannukset
17 §Kustannusten vaikuttavuus
Tukikelpoisia voivat olla vain sellaiset 18―22 §:ssä tarkoitetut kustannukset, joilla on olennainen yhteys kehittämishankkeen toteuttamiseen.
18 §Palkkakustannukset
Valtioneuvoston asetuksen 55 §:n 1 momentin 1 ja 4―6 kohdassa tarkoitetuttuna tukikelpoisena palkkakustannuksena hyväksyttävänä määränä pidetään sitä kunta-alan palkkaluokkaa, jota kehittämishankkeen toteuttamisalueen kunnissa yleisesti käytetään vastaavassa tehtävässä. Palkkaluokkaan perustuvaa hyväksyttävän palkan määrää voidaan alentaa tai korottaa enintään 20 prosentilla henkilön koulutuksen, kokemuksen ja tehtävän vastuullisuuden perusteella.
Jos työsuhde kestää vain osan vuotta tai työ kehittämishankkeen hyväksi on osa-aikaista, kehittämishankkeen kustannukseksi lasketaan enintään se osuus kirjanpitoon kirjattavista palkkamenoista, joka tuntikirjanpidon mukaan hyväksytään kehittämishanketta koskevaksi työksi.
Jos työsuhde kestää vähintään vuoden, tuen myöntämisen edellytyksenä on, että toimi on ollut julkisesti haettavissa ja ilmoitus siitä on julkaistu paikkakunnalla yleisesti leviävässä sanomalehdessä. Jos kysymys on laajasta kehittämis- tai tutkimushankkeesta tai sellaisesta hankkeesta, joka toteutetaan useamman kuin yhden työvoima- ja elinkeinokeskuksen alueella, ilmoitus on julkaistava myös alueellisesti ja tarvittaessa valtakunnallisesti leviävässä sanomalehdessä.
Valtioneuvoston asetuksen 65 §:n 5 momentissa tarkoitettuna palkkakustannuksen hyväksyttävänä enimmäismääränä pidetään soveltuvin osin vastaavassa tutkimustyössä käytettyä palkkatasoa. Jos hakija työskentelee muussa tutkimusta harjoittavassa yhteisössä, palkkakustannuksen hyväksyttävänä enimmäismääränä pidetään kuitenkin kyseisessä yhteisössä vastaavasta työstä maksettua palkkaa.
19 §Asiantuntijapalkkiot
Asiantuntijan palkkion hyväksyttävänä määränä kokopäiväisestä tehtävästä pidetään määrää, joka voi olla 170 eurosta 1 000 euroon päivältä sen mukaan, millainen koulutus, kokemus tai muu perehtyneisyys neuvonnassa tai koulutuksessa asiantuntijalla on tuettavaan neuvontatehtävään tai koulutukseen. Enimmäismäärää voidaan korottaa enintään 20 prosentilla, jos asiantuntijatehtävä on edellyttänyt tavanomaista huomattavasti pitempää perehtymistä asiaan tai asiantuntijalla on hyväksyttävästä syystä ollut tavanomaista huomattavasti enemmän kustannuksia tehtävän suorittamisesta tai koulutuksen järjestämisestä.
20 §Käyttöomaisuus- ja materiaalikustannukset
Tukikelpoisina hyväksyttävinä kustannuksina voidaan pitää:
valtioneuvoston asetuksen 55 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja kehittämishankkeen laajuuteen nähden kohtuullisia menoja, jotka johtuvat tuen saajan toimitilan käytöstä kuten sähkön ja veden hankkimisesta ja siivouksesta siltä osin, kuin menot aiheutuvat kehittämishankkeesta tai kehittämishanke lisää tuen saajan vastaavia tavanomaisia menoja, sekä postituksesta ja puhelimen, sähköisen viestintävälineen, kopiokoneen ja muiden vastaavien välineiden käytöstä aiheutuneita ylimääräisiä menoja;
tuen saajan valtioneuvoston asetuksen 55 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaiseen tarkoitukseen käyttämien tilojen vuokraa, joka ei ylitä paikkakunnan tavanomaista vuokratasoa;
valtioneuvoston asetuksen 55 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisesti tuen saajalle aiheutuneita kohtuullisia hankinta- ja käyttömenoja
koulutuksen tai muun kehittämishankkeen valmisteluun ja toteuttamiseen käytetyn materiaalin hankinnasta, jollei materiaali ole laadultaan sellaista, joka tuen saajan olisi joka tapauksessa hankittava tavanomaista toimintaansa varten;
koulutustilaisuudessa osallistujille jaettavan materiaalin hankinnasta; ja
kehittämishankkeen valmistelua ja toteuttamista varten hankittujen sellaisten välttämättömien välineiden, tarvikkeiden ja raaka-aineiden hankinnasta, siltä osin kuin niitä käytetään kehittämishankkeen toteuttamiseen.
Edellä 1 momentin c kohdassa tarkoitettuina hyväksyttävinä välinehankintoina ei pidetä tietokoneiden, puhelimien, muiden vastaavien viestintävälineiden, toimistokalusteiden eikä tuotantotoiminnassa tarvittavan käyttöomaisuuden hankintaa. Niiden hankintaan sovelletaan, mitä 21 §:ssä investoinnista säädetään.
21 §Investointikustannukset
Rakennusinvestoinnin hyväksyttäviin kustannuksiin sovelletaan, mitä valtioneuvoston asetuksen 34 §:n 2 momentissa säädetään.
Vesihuoltohankkeita tuettaessa noudatetaan hyväksyttäviin kustannuksiin soveltuvin osin, mitä yhdyskuntien vesihuoltotoimenpiteiden avustamisesta annetussa laissa (56/1980) tai sen nojalla säädetään.
Irtaimen käyttöomaisuuden hankintaan tukea voidaan myöntää vain, jos omaisuuden hankintameno voidaan pääosin kirjanpidossa poistaa hankkeen toteutusaikana tai omaisuus myydään käypään hintaan kehittämishankkeen päätyttyä ja siitä saadut varat tuloutetaan kehittämishankkeen tuloiksi. Jollei omaisuutta myydä kehittämishankkeen päätyttyä, hyväksyttävä hankintakustannus ei voi ylittää kirjanpidossa poistetun hankintamenon osuutta.
Tukea kiinteistön hankintaan ei myönnetä, jos kiinteistön hankintahinta ylittää kiinteistön käyvän arvon siihen tarkoitukseen hankittuna, jossa sitä kehittämishankkeessa aiotaan käyttää. Mitä edellä 2 momentissa hyväksyttävästä hankintahinnasta säädetään, noudatetaan soveltuvin osin kiinteistön hankintaan.
22 §Toimintaryhmän hallintomenot
Tukikelpoisia paikallisen toimintaryhmän kustannuksia ovat:
toimitilan vuokra;
sellaiset toimitilaan liittyvät tavanomaiset kustannukset, jotka eivät sisälly vuokraan;
toimintaryhmän työntekijän palkka ja palkkaan liittyvät sivukulut;
postituksesta, puheluista, tietoverkkojen käytöstä ja muusta viestinnästä johtuvat kustannukset;
kokousjärjestelyistä ja -palkkioista aiheutuneet kustannukset, kuitenkin enintään siten kuin komitean kokouspalkkioista annetussa valtiovarainministeriön päätöksessä (666/1991) säädetään;
toimintaryhmätyöskentelyyn liittyvien erityistaitojen hankkimisesta johtuvat kustannukset;
toimintaryhmän hyväksytyn kehittämissuunnitelman toteuttamisen ja toimintaryhmän toiminnan kannalta tarpeellisten ostopalvelujen hankinta ja asiantuntijan palkkiot;
toimitilan tarpeellisten toimistokalusteiden ensihankinta, mukaan lukien tavanomainen toimistotietokone, puhelin ja telekopiolaite tai niitä vastaavat viestintävälineet, sekä välttämättömät korvaushankinnat;
tavanomaisten toimisto- ja toimintaryhmätyössä tarvittavien tietokoneohjelmien hankinta- ja päivittämiskustannukset;
toimintaryhmän työhön liittyvät toimistotarvikkeet;
toiminnan edellyttämät välttämättömät matkakustannukset, kuitenkin enintään määrä, joka matkan suorittamisen aikana voimassa olevan valtion matkustussäännön mukaan voidaan korvata.
Tukikelpoisia kustannuksia eivät ole toimistotyössä tarvittavien perustaitojen kuten kirjanpito- ja tietojenkäsittelytaidon, peruskielitaidon ja muun vastaavan osaamisen hankkimisesta aiheutuvat kustannukset.
Mitä 20 §:n 2 momentissa sekä 21 §:n 3 ja 4 momentissa säädetään, sovelletaan 1 momentissa tarkoitettuihin käyttöomaisuushankintoihin.
23 §Teknisen avun hyväksyttävät kustannukset
Valtioneuvoston asetuksen 58 §:ssä tarkoitettua teknistä apua voidaan myöntää kustannuksiin, jotka aiheutuvat:
sellaisten henkilöiden palkoista sivu-kuluineen, jotka työsuhteessa työvoima- ja elinkeinokeskukseen tai maa- ja metsätalousministeriöön edistävät ohjelmista rahoitettavien hankkeiden käynnistymistä tai toteutumista taikka osallistuvat ohjelmista rahoitettavien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvaan muuhun työhön kuin hallintotehtäviin;
sellaisten muiden henkilöiden kuin vakinaisten virkamiesten palkoista sivukuluineen, jotka työvoima- ja elinkeinokeskuksessa tai maa- ja metsätalousministeriössä osallistuvat ohjelmien toteuttamiseen;
alueellisen maaseudun kehittämisohjelman sekä tavoite 1- ohjelmien tiedottamisesta, tiedotusmateriaalin valmistumisesta ja tiedotussopimuksista samoin kuin vastaavista yhteisöaloiteohjelmaan liittyvistä maa- ja metsätalousministeriön kustannuksista;
edellä 3 kohdassa tarkoitettujen ohjelmien toimeenpanoa koskevasta hallinnon järjestämästä muille ohjelmatyöhön osallistuville järjestettävistä koulutus- ja tiedotustilaisuuksista;
työvoima- ja elinkeinokeskusten sekä maa- ja metsätalousministeriön henkilöstön ohjelmien toimeenpanoa koskevasta koulutuksesta;
edellä 3 kohdassa tarkoitettujen ohjelmien toteuttamiseen liittyvien tietojärjestelmien hankinnasta ja kehittämisestä;
edellä 3 kohdassa tarkoitettujen ohjelmien keskinäisestä yhteensovittamisesta, seurannasta ja arvioinnista;
edellä 3 kohdassa tarkoitettujen ohjelmien toteuttamisessa tarvittavien toimistovälineiden hankinnasta mukaan lukien tarvittavien tietokoneiden ja viestintävälineiden hankinta;
ohjelmien toteuttamiseen liittyvistä matkoista;
ohjelman toimeenpanoa edistävistä selvityshankkeista ja rakennerahastojen yleisasetuksen 22 artiklan 1 kohdan toisen alakohdan mukaisista innovatiivisista toimenpiteistä valtioneuvoston asetuksen 55 ja 56 §:n mukaisesti.
Myönnettäessä tukea 1 momentin 10 kohdassa tarkoitettuihin hankkeisiin ja toimenpiteisiin on lisäksi otettavat huomioon, mitä 3 ja 4 luvussa säädetään tuettavasta toiminnasta.
7 lukuEräät tukikelpoisuuden rajoitukset
24 §Tukikelpoisuuden rajoitukset
Kustannukset eivät ole tukikelpoisia siltä osin kuin ne aiheutuvat tuen saajan muusta toiminnasta kuin kehittämishankkeen toteuttamisesta.
Valtioneuvoston asetuksen 55 §:n 2 momentissa tarkoitettua selvitystä annettaessa kunkin kustannuserän perusteena tulee olla kirjanpitoon viety tosite ja, jos meno jakautuu sekä kehittämishankkeen kustannukseksi että muun toiminnan kustannukseksi, kirjallinen perustelu kustannuserittelylle. Kustannusperusteeksi ei hyväksytä laskelmaa, jossa palkkojen perusteella lasketaan muiden kustannusten osuus kustannuksista.
25 §Julkiset hankinnat ja kilpailuttaminen
Toimenpiteeseen, joka täyttää julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992) 2 §:n 1 momentin 5 kohdassa säädetyt edellytykset, on kynnysarvot ylittävistä hankinnoista pyydettävä tarjouksia siten, kuin sanotussa laissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa säädetään.
Julkisena hankintana ei pidetä palvelusopimusta, joka hyväksytään tukipäätöksen yhteydessä ja jossa kustannukset hinnoitellaan tuotantokustannusten mukaisiksi.
Toimenpiteeseen, jonka kustannukset ovat 1 momentissa tarkoitettujen kynnysarvoja pienemmät, on pyydettävä tarkoituksenmukaisella tavalla tarjouksia niin, että kustannusten hyväksyttävä taso paikkakunnalla tai alueella voidaan luotettavasti todeta.
26 §Väliraha
Hankittaessa kone tai laite siten, että osa kauppahintaa kuitataan antamalla vastineeksi käytetty kone tai laite, tukikelpoiseksi kustannukseksi katsotaan vain hankitun koneen tai laitteen hankintahinnan ja luovutetun koneen tai laitteen hinnan välinen erotus.
27 §Tuen ulkopuolelle jäävät kustannukset
Tukea ei myönnetä seuraaviin kustannuksiin tai kustannusosuuksiin:
arvonlisäveron osuuteen muuten hyväksyttävistä kustannuksista, ellei tuen hakija esitä hyväksyttävää selvitystä verottajalta siitä, ettei kyseiseen toimintaan liittyvistä kustannuksista ole mahdollista saada arvonlisäveron palautusta;
tuen saajan tavanomaiseen toimintaan tai edunsaajien liiketoiminnan harjoittamiseen liittyvästä kestitsemisestä aiheutuviin kustannuksiin;
muihin toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat tuen saajan tavanomaisen toiminnan harjoittamisesta.
Arvonlisäverovelvollisuuden muuttuminen kehittämishankkeen toteutusaikana ei lisää myönnetyn tuen enimmäismäärää.
28 §Vastikkeetta hankkeen hyväksi tehty työ
Talkootyönä voidaan ottaa huomioon vain sellainen työ, jota perinteisesti on asianomaisessa yhteisössä toteutettu talkoilla, kuten yhteisten tilojen ja alueiden raivaaminen, rakentaminen ja kunnostus. Talkootyö voi liittyä ainoastaan 4 luvussa tarkoitettuihin kehittämishankkeisiin.
Talkootyönä ei pidetä kehittämishankkeen suunnittelua, johtamista tai sen hallintoon tai kokouksiin osallistumista eikä ohjausryhmän toimintaan tai kokouksiin osallistumista. Talkootyönä otetaan huomioon vain vähintään 14 vuotiaan henkilön sellainen työpanos, joka on toteutettu asianomaista henkilöä koskevien työlainsäädännön rajoitusten mukaisesti.
Maksettaessa ja valvottaessa myönnettyä tukea pidetään oman talkootyön arvona enintään 8,50 euroa tunnilta tavanomaisessa työssä ja enintään 13,50 euroa tunnilta, jos talkootyöntekijällä on koulutus tai pitkäaikainen työkokemus kyseistä työtä koskevalta alalta. Alle 18 vuotiaan henkilön talkootyön arvona pidetään kuitenkin enintään 5,50 euroa tunnilta. Jos talkootyön tekijä käyttää samalla korvausta saamatta traktoria tai muuta vastaavaa työkonetta, talkootyön arvona pidetään enintään 25 euroa tunnilta. Kaivinkonetta tai vastaavaa konetta käytettäessä talkootyön arvona voidaan pitää enintään 34 euroa tunnilta.
Tutkimus- tai muun hankkeen hyväksi muutoin kuin talkootyönä vastikkeetta tehdyn ammattityön arvo otetaan huomioon enintään palvelun luovuttajalle aiheutuneiden kustannusten tai vastaavasta työstä maksettavan palkan mukaisesti.
Työn osuus otetaan huomioon vain, jos siitä on hyväksyttävä tuntikirjanpito.
29 §Vastikkeetta luovutettujen tuotantopanosten arvo
Luovutettaessa vastikkeetta kehittämishankkeen toteuttamiseksi puutavaraa otetaan puutavaran raakapuuarvona huomioon kyseisellä alueella yleisesti sovelletut puun kantohinnat. Puutavaran arvo voidaan ottaa huomioon vain, jos ulkopuolinen henkilö, jolla on riittävä ammattitaito, on antanut todistuksen sen määrästä. Jos luovutettua puutavaraa on työstetty sahaamalla tai höyläämällä, kyseisen puun arvona pidetään vastaavan puutavaran hankintahintaa, jolla puutavara tavanomaisin ehdoin alueella on yleisesti saatavissa. Sahatun tai höylätyn puutavaran määrästä on oltava vastaava todistus kuin raakapuun määrästä.
Oman toimitilan tai muun vastaavan tilan käytön kustannuksena voidaan ottaa huomioon kehittämishankkeen toteuttamiseen kyseisessä tilassa tarvittu aika. Hyväksyttävä kustannus ei saa ylittää tilan käypää vuokraa vastaavaa osuutta toimitilan käyttökustannuksista pääomakustannukset mukaan lukien.
Muiden omien tuotantopanosten käytöstä on esitettävä tosite tuotantopanoksen hankintahinnasta, josta hyväksyttäväksi kustannukseksi voidaan laskea enintään tuotantopanoksen käyttöä vastaava osuus sen hankintahinnasta mahdollinen ikäalennus huomioon ottaen.
30 §Matkakustannukset
Kehittämishankkeeseen sisältyvä matka on tukikelpoinen vain, jos matkakustannukset ovat sisältyneet hakemukseen ja hyväksyttyyn hankesuunnitelmaan.
Matkakustannukset ovat hyväksyttäviä kustannuksia vain, jos ne liittyvät kehittämishankkeen käytännön toimeenpanoon tai jos matkan avulla voidaan saada sellaista kehittämishankkeelle välttämätöntä tietoa, jota ei muutoin ole saatavissa.
Ulkomaanmatka voidaan hyväksyä tukikelpoiseksi vain, jos sen tueksi esitetään erityisen painavia syitä.
8 lukuTuen muoto ja määrä
31 §Tuen muoto
Tuki myönnetään avustuksena. Tekninen apu voidaan kuitenkin käyttää ilman avustuspäätöstä työvoima- ja elinkeinokeskuksen tai maa- ja metsätalousministeriön kustannuksiin asianmukaisesti hyväksytyn käyttösuunnitelman perusteella.
32 §Rahoitus
Tuki 2 ja 4 luvussa tarkoitettuihin kehittämishankkeisiin voidaan myöntää sekä osarahoitettavana että kansallisena tukena. Tuki 3 luvussa tarkoitettuihin tutkimushankkeisiin voidaan myöntää vain kansallisena tukena ja 5 luvussa tarkoitettujen paikallisten toimintaryhmien toimintaan vain osarahoitettavana tukena.
Tieteellistä tutkimusta ei osarahoiteta.
Edellä 23 §:ssä tarkoitettu tekninen apu yhteisöaloiteohjelmaan liittyviin kustannuksiin voidaan myöntää vain osarahoitettuna tukena.
33 §Tuen enimmäismäärä
Tukea voidaan myöntää enintään
100 prosenttia 2―5 luvussa tarkoitettua toimintaa koskevan esiselvityshankkeen ja teknisen avun hyväksyttävistä kustannuksista investointikustannuksia lukuun ottamatta;
100 prosenttia 2―4 luvussa tarkoitettua toimintaa koskevista valtioneuvoston asetuksen 53 §:ssä tarkoitetuista kehittämishankkeen ja 65 §:ssä tarkoitetun tutkimushankkeen hyväksyttävistä kustannuksista;
enintään 90 prosenttia 2―5 luvussa tarkoitetuista hyväksyttävistä kustannuksista lukuun ottamatta 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja kustannuksia;
enintään 75 prosenttia 4 luvussa tarkoitetuista investointeihin liittyvistä hyväksyttävistä kustannuksista.
34 §Tuen vähimmäismäärä
Avustusta ei saa myöntää, jos sen määräksi tulisi vähemmän kuin 500 euroa.
9 lukuErinäiset säädökset
35 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 21 päivänä maaliskuuta 2001.
Tällä asetuksella kumotaan maaseudun kehittämishankkeisiin myönnettävän tuen kohdentamisesta vuonna 2000 annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen soveltamisajan jatkamisesta annettu maa- ja metsätalousministeriön asetus (8/2001).
Tätä asetusta sovelletaan 1 §:ssä tarkoitettuja toimenpiteitä koskeviin tukihakemuksiin, jotka ovat tulleet vireille 3 päivänä huhtikuuta 2000 tai sen jälkeen, kuitenkin viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2001.
Helsingissä 15 päivänä maaliskuuta 2001
Maa- ja metsätalousministeri Kalevi HemiläVanhempi hallitussihteeri Katriina Pessa