Liikenne- ja viestintäministeriön asetus Ratahallintokeskuksen maksuista
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 1336/2001
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 182/2001 (Julkaistu 27.12.2001)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 21 päivänä helmikuuta 1992 annetun valtion maksuperustelain (150/1992) 8 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laissa 348/1994:
1 §Soveltamisala
Tässä asetuksessa säädetään Ratahallintokeskuksen maksullisista suoritteista ja niiden maksuperusteista.
2 §Omakustannusarvon perusteella hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet
Maksullisia julkisoikeudellisia suoritteita, joista Ratahallintokeskus perii suoritteen omakustannusarvon mukaiseksi määräämänsä maksun, ovat seuraavat suoritteet:
valtion rataverkolla liikkuvan kaluston tekninen tarkastus ja hyväksyminen, joita ovat:
uuden kaluston tyyppihyväksyntä; ja
käytössä olevan kaluston tarkastus ja hyväksyminen;
vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvien yksityisraiteiden ja turvalaitteiden tarkastus ja hyväksyminen;
liikennöitsijöiden turvallisuustodistukset toimilupaa varten;
lupa yksityisraideliittymää varten;
yksityisrautateiden tarkastus;
lupa tasoristeystä varten;
poikkeuslupa junaturvallisuussäännöstä;
poikkeuslupa terveydentilavaatimuksista; sekä
joukkoliikenteen tarkastusmaksutoiminta.
Pykälän 1 momentin 1, 4, 6 ja 7 kohdassa tarkoitetuista suoritteista peritään kiinteää keskimääräistä omakustannusarvoa vastaavaa perusmaksua, joka perustuu suoritteeseen liittyvästä tietojen hankinnasta ja niiden tarkistamisesta sekä päätöksen valmistelusta aiheutuvaan työhön. Perusmaksun lisäksi peritään tuntiveloitusta, jos suorite edellyttää laajempaa työpanosta kuin mitä perusmaksussa on otettu huomioon. Tuntiveloituksen perusteena ovat suoritteelle kohdennetut työkustannukset, osuus yhteiskustannuksista ja muut kustannukset jaettuna käytetyillä työtunneilla. Lisäksi veloitetaan valtion matkustussäännön mukaiset matkakustannukset. Yksinomaan tuntiveloituksen perusteella veloitetaan 2, 3 ja 8 kohdassa tarkoitetuista suoritteista. Vähin maksu on yhden tunnin hinta. Joukkoliikenteen tarkastusmaksutoiminnasta peritään toiminnasta aiheutuvat kustannukset lisättynä niiden osuudella hallintokuluista.
Maksu voidaan jättää perimättä valtion rataverkolla liikkuvan, käytössä olevan museokaluston teknisestä tarkastuksesta ja hyväksymisestä, jos hakijan toiminnan tarkoituksena on rautatiekulttuurin edistäminen pääasiallisesti ilman voiton tai muun välittömän taloudellisen ansion hankkimista hakijalle.
3 §Maksulliset liiketaloudellisin perustein hinnoiteltavat suoritteet
Valtion maksuperustelain (150/1992) 7 §:ssä tarkoitettuja suoritteita, jotka Ratahallintokeskus hinnoittelee liiketaloudellisin perustein, ovat
risteämälupa;
säiliövaunujen tarkastus mittatekniikan keskuksen (MIKES) pyynnöstä;
yksityisraiteilla liikkuvan kaluston tarkastus sen omistajan pyynnöstä;
yksityisen radan ja laitteiden tarkastus omistajan pyynnöstä;
huonetilojen, rakennusten, rakennelmien, maa-alueiden ja rakennettujen kiinteistöjen käyttöoikeuden luovuttaminen;
maaomaisuuteen myönnettävät käyttö-, rasite- tai muut vastaavat oikeudet sekä kiven, soran ja muiden näihin verrattavien ainesten luovuttaminen ja puun myynti;
asiakirjojen ja muun aineiston lähettäminen; sekä
muu toimeksiantoon perustuva Ratahallintokeskuksen suorite.
4 §Hylkäävistä päätöksistä perittävät maksut
Tässä asetuksessa tarkoitetut maksut peritään myös hakemukseen annetuista hylkäävistä päätöksistä.
5 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2002 saakka.
Ennen asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Tällä asetuksella kumotaan 18 päivänä joulukuuta 1996 annettu liikenneministeriön päätös Ratahallintokeskuksen maksuista (1081/1996).
Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2001
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka HeinonenHallitusneuvos Hannu Pennanen