Asetus ro-ro-aluksen keula-ajorampin rakenteesta ja järjestelyistä
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Ajantasaistettu säädös
- 174/1999
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 18/1999 (Julkaistu 17.2.1999)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministerin esittelystä säädetään 15 päivänä heinäkuuta 1994 annetun merilain (674/1994) 1 luvun 8 §:n 2 momentin nojalla, sellaisena kuin se on laissa 924/1998:
1 §Soveltamisala
Tätä asetusta sovelletaan suomalaiseen ro-ro-alukseen ja sellaiseen ulkomaiseen ro-ro-matkustaja-alukseen, joka harjoittaa säännöllistä liikennettä Suomen satamasta tai satamaan.
Tätä asetusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen alukseen, ellei sitä käytetä yleisessä liikenteessä kuljettamaan matkustajia tai lastia.
2 §Keula-ajorampin rakenne ja järjestelyt
Ro-ro-aluksen autokannelle johtavan keula-ajorampin tulee rakenteeltaan ja järjestelyiltään olla sellainen, ettei keulalaidoitusportin rikkoutuminen tai irtoaminen vaurioita sitä.
Merenkulkulaitos voi tarvittaessa antaa tarkempia määräyksiä keula-ajorampin rakenteesta ja järjestelyistä.
3 §Valvonta
Tämän asetuksen ja sen nojalla annettavien määräysten noudattamisen valvonnasta säädetään alusturvallisuuden valvonnasta annetussa laissa (370/1995) ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä sekä alusten katsastuksista annetussa asetuksessa (748/1983).
4 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1999.
Alukseen, joka on liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa, tätä asetusta sovelletaan asetuksen voimaantuloa seuraavan telakoinnin jälkeen.
Helsingissä 12 päivänä helmikuuta 1999
Tasavallan Presidentti MARTTI AHTISAARILiikenneministeri Kimmo Sasi