Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

841/1995

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Sosiaali- ja terveysministeriön päätös väkevien alkoholijuomien mainonnasta ja muusta myynninedistämistoiminnasta sekä niitä koskevan tuotetiedon antamisesta

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä
Ajantasaistettu säädös
841/1995

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on 8 päivänä joulukuuta 1994 annetun alkoholilain (1143/94) 33 §:n 4 ja 7 momentin sekä 40 §:n 2 momentin 6 kohdan nojalla päättänyt:

1 §Soveltamisala

Väkevien alkoholijuomien mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa voidaan harjoittaa siten kuin tässä päätöksessä määrätään.

2 §Ammattijulkaisut

Majoitus- ja ravitsemisalan sekä vähittäismyynnin ammattijulkaisuna ja muuna alkoholijuomien myyntiin osallistuville levitettävänä painokirjoituksena, jossa väkevien alkoholijuomien mainontaa ja myynninedistämistoimintaa voidaan harjoittaa, pidetään sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen (tuotevalvontakeskus) kussakin tapauksessa erikseen hyväksymää:

1)

valtakunnallista majoitus- ja ravitsemisalan tai vähittäismyynnin ammattihenkilöiden tai alkoholijuomien myyntiin osallistuvien yhdistyksen tai muun heidän yhteisönsä julkaisemaa aikakautista painokirjoitusta taikka muuta näiden julkaisemaa vähintään kahdesti vuodessa ilmestyvää julkaisua;

2)

muun, kuin edellä 1 kohdassa mainitun yhteisön tai yksityisen julkaisemaa, alkoholijuomien myyntiin osallistuville tarkoitettua aikakautista tai muuta painokirjotusta.

Tuotevalvontakeskus voi hyväksyä ammattijulkaisun vain, jos julkaisun levikistä valtaosa kohdistuu niihin 1 momentissa mainittuihin ammattiryhmiin, jotka osallistuvat väkevien alkoholijuomien myyntiin, ja julkaisun tarkoituksena on näiden ammattiryhmien ammattitaidon ylläpitäminen ja edistäminen sekä ammatillisen tiedon tarpeen tyydyttäminen. Muun kuin aikakautisen painokirjoituksen levikin tulee kuitenkin kohdistua kokonaan edellä tässä momentissa mainittuihin ammattiryhmiin.

3 §Ammattijulkaisun hyväksyminen

Ammattijulkaisun hyväksymistä haetaan kirjallisesti tuotevalvontakeskukselta. Hakemukseen tulee liittää tiedot:

1)

julkaisun painosmäärästä;

2)

julkaisun päätoimittajan taikka muun painokirjoituksen julkaisemisesta vastaavan henkilön vahvistama selvitys jäsenrekisterin, asiakasrekisterin, tilaajarekisterin tai muun sellaisen tiedoston sisällöstä, josta käy ilmi painokirjoituksen lukijakunnan rakenne; sekä

3)

tuotevalvontakeskuksen tarpeelliseksi katsoma muu selvitys.

4 §Mainonta ja muu myynninedistäminen ammattijulkaisussa

Ammattijulkaisussa saadaan mainontana ja muuna myynninedistämisenä esittää:

1)

väkevän alkoholijuoman valmistajan, maahantuojan ja edustajan nimi;

2)

väkevän alkoholijuoman nimi;

3)

maininta juomatyypistä, kuten viski, rommi, vodka, maininta lajiominaisuuksista, kuten kuiva, vaalea, tumma, blended sekä maininta tuotteen alkoholipitoisuudesta ja käyttötarkoituksesta;

4)

maininta tuotteen valmistus- ja lisäaineista;

5)

maininta tuotteen alkuperämaasta, -alueesta ja -paikasta; sekä

6)

maininta tuotteen hinnasta ja mahdollisesta hinnastonumerosta.

Mikäli kysymyksessä on uusi alkoholijuoma, nimi, etiketti tai pullokoko, saadaan ammattijulkaisussa esittää näitä koskeva lisämaininta.

Kuvituksen tulee olla asiallista ja hillittyä.

Edellä tässä pykälässä sanottuja tietoja ei saa sijoittaa ammattijulkaisun kansilehtien ulkopinnoille.

5 §Mainonta ja muu myynninedistäminen anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikoissa

Alkoholijuomien vähittäismyynti-, anniskelu- tai valmistuspaikassa saadaan mainostaa väkeviä alkoholijuomia vain, jos niiden myyntiin tai valmistukseen paikassa on myönnetty lupa. Mainonnan tulee olla asiallista ja hillittyä.

Anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikassa saa väkevien alkoholijuomien mainontaa ja myynninedistämistoimintaa harjoittaa:

1)

painotuotteissa, joita ei ole tarkoitettu annettavaksi asiakkaalle tai vierailijalle hänen poistuessaan paikasta, kuten julisteissa, ruoka- tai muissa vastaavissa liinoissa tai alustoissa, ruoka- ja viinilistoissa, hinnastoissa ja muissa luetteloissa sekä henkilökunnan työvaatteissa ja -asusteissa;

2)

paikan tavanomaiseen toimintaan liittyvässä esineistössä ja kalusteissa;

3)

tuotteiden ja niiden pakkausten esille panolla; sekä

4)

järjestämällä tuotteiden esittelytilaisuuksia.

Alkoholijuomien esittelytilaisuuksien yhteydessä taikka yleisölle muutoin ei saa järjestää alkoholijuomien maistiaisia, alkoholijuomaan liittyviä palkintokilpailuja tahi tarjota vastikkeetta tai antaa arpajaisvoittona alkoholijuomia.

Väkevien alkoholijuomien vähittäismyyntipaikassa voi olla yleisön saatavana hinnasto, joka saa sisältää ainoastaan yhdenmukaisesti kaikkien vähittäismyyntipaikassa saatavana olevien alkoholijuomien tai kaikkien väkevien alkoholijuomien nimen, tuotenumeron, valmistajan nimen, pakkauskoon, tuoteselostemaiset lajiominaisuus- ja hintatiedot sekä valmistusmaan tai muun juoman alkuperää kuvaavan alueen nimen. Väkevien alkoholijuomien vähittäismyyntipaikassa voi olla saatavana myös muu painotuote, jossa on asiallista tietoa alkoholijuomista, niiden oikeista ja hillityistä käyttötavoista sekä tuoteselostemaista tietoa niiden ominaisuuksista, ei kuitenkaan väkevien alkoholijuomien kuvia, tunnuksia, alkoholijuomamerkkejä tai niiden valmistajien nimiä tai tunnuksia.

Väkevien alkoholijuomien mainoksia ja ilmoituksia ei saa sijoittaa anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikan ulkopuolelle. Paikkaan muualle sijoitetut ilmoitukset ja mainokset eivät saa olla huomiota herättävästi havaittavissa anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikan ulkopuolelta.

6 §Tuotetiedon antaminen

Alkoholilain 33 §:n 7 momentissa tarkoitettuna tuotetietona voidaan alkoholijuomien myyntiin osallistuville antaa tässä säännöksessä mainittujen tietojen lisäksi tietoja juoman valmistusmaasta tai alkuperää kuvaavasta alueesta, juoman käyttötarkoituksesta, juoman pakkauksesta ja pakkausmerkinnöistä.

Yksinomaan alkoholijuomien myyntiin osallistuville järjestetyissä tilaisuuksissa voidaan tuotetietoa antaa myös järjestämällä maistiaisia.

Tuotetiedon tulee olla sisällöltään sellaista, että tuotteen myyntiin osallistuvat ja alan ammattihenkilöt saavat tuotteesta ja sen ominaisuuksista riittävän ja oikean tiedon. Tällaisena tuotetietona ei ole pidettävä väkevien alkoholijuomien valmistajien tai väkevien alkoholijuomien nimellä taikka valmistajien tai juomien tunnuksella varustettuja esineitä ja muita tuotteita kuin alkoholijuomia.

7 §Tuotenimen käyttö

Jos tietyn väkevän alkoholijuomamerkin nimi on sama kuin alkoholijuoman valmistajan, edustajan, maahantuojan tai myyjän virallinen toiminimi tai sen vakiintunut lyhenne taikka alkoholijuomamerkin nimi sellaisenaan tai olennaiselta osaltaan sisältyy toiminimeen tai sen vakiintuneeseen lyhenteeseen, saadaan tällaista alkoholijuomamerkin nimeä ja lyhennettä käyttää yleisön nähtävänä ainoastaan elinkeinonharjoittajan omistamassa tai hallitsemassa teollisuus-, myyntivarasto- ja vastaavassa rakennuksessa ja siten, että se on sijoitettu huomiota herättämättömällä tavalla.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut yleisön nähtävänä olevat muualle sijoitetut tuotenimet on poistettava 1 päivään lokakuuta 1995 mennessä.

8 §Väkevän alkoholijuoman esittely lehdistössä ja kirjallisuudessa

Joukkotiedotusvälineiden toimituksellisessa tekstissä sekä tieto-, oppi-, keitto-, viini- ja muussa sellaisessa kirjallisuudessa voidaan esitellä väkeviä alkolijuomia edellyttäen, että kysymyksessä ei ole alkoholijuomien valmistajan, edustajan, maahantuojan tai myyjän tuotteiden esitteleminen kielletyssä mainonta- tai muussa myynninedistämistarkoituksessa.

9 §

Tämä päätös tulee voimaan 7 päivänä kesäkuuta 1995.

Helsingissä 31 päivänä toukokuuta 1995

Ministeri Terttu HuttuHallitusneuvos Raimo Salonen

Sivun alkuun