Liikenneministeriön päätös paineilmajarruilla varustettujen autojen ja niihin kytkettävien perävaunujen jarrulaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
muuttanut paineilmajarruilla varustettujen autojen ja niihin kytkettävien perävaunujen jarrulaitteista 29 päivänä kesäkuuta 1990 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 631/90 ) 92 §:n, 95 §:n 1 momentin sekä 97 §:n 3 ja 5 momentin seuraavasti:
92 §Renkaan ja tien välisen pitokyvyn hyödyntäminen
Lukkiutumisen estolaitteistolla varustettujen jarrujen tulee käyttää vähintään 75 % tien ja renkaan välisestä pitokyvystä, kun tien ja renkaan välinen kitka on välillä 0,4-0,8.
95 §Ajoneuvon jarrujärjestelmän hyväksyminen ja valvonta
1. Jos ajoneuvo on E-hyväksytty säännön 13/05 tai vastaavan myöhemmän mukaisesti tai e-hyväksytty ohjeen 71/320 mukaisesti sellaisena kuin sitä on viimeksi muutettu ohjeella 85/647 tahi vastaavalla myöhemmällä ohjeella taikka ajoneuvo muutoin täyttää edellä mainitun vaatimuksen, katsotaan sen täyttävän tämän päätöksen määräykset muita kuin 27 §:n paineilmasäiliön tilavuutta ja rakennetta, 33 §:n kulumissäätöä, 35 §:n kulumisen varoitinta, 38 §:n kuorman tuntevaa jarruvoimansäädintä, 40-42 §:n ilmankuivaajaa, 51 §:n vastaventtiiliä, 52 §:n suojaventtiiliä, 59 ja 60 §:n jarrujohtoja ja liittimiä, 83 ja 84 §:n toimintaviiveitä sekä 93 §:n ohjaamon merkkivaloja koskevien vaatimusten osalta.
97 §Voimaantulo
3. Päätöksen 27-94 §:ien vaatimuksia sovelletaan ajoneuvoihin, jotka otetaan Suomessa ensi kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1989 tai sen jälkeen. Päätöksen 27 §:n 1 ja 2 momentin paineilmasäiliön mitoitusta, 33 §:n kulumissäätöä, 35 §:n kulumisen varoitinta, 38 §:n kuorman tuntevaa jarruvoimansäädintä, 40-42 §:n ilmankuivaajaa ja 51-53 §:n venttiileitä koskevia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin ajoneuvoihin, jotka otetaan Suomessa ensi kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1990 tai sen jälkeen.
5. Perävaunussa ja vuonna 1982 tai sen jälkeen käyttöönotetussa kuorma-autossa, joiden sallittuja painoja korotetaan, sekä vuoden 1994 loppuun mennessä sellaisessa perävaunussa ja vetoautona käytettävässä kuorma-autossa, joiden jarrujärjestelmä ei vastaa tämän päätöksen vaatimuksia, tulee jarrujärjestelmä muuttaa seuraavasti:
ajoneuvo tulee varustaa 38 §:n mukaisesti akseli- tai telikohtaisilla kuorman tuntevilla jarruvoiman säätimillä;
b) muussa kuin perävaunun vetoon käytettävässä autossa tulee käyttöjarrun täyttää 73 §:ssä tarkoitetun hidastuvuusvaatimuksen 5,0 m/s 2 sijasta vähintään 4,5 m/s 2 hidastuvuusvaatimus, jolloin vastaavasti jarrutusmatkan tulee täyttää ehto
S ≤ 0,15 · V + V 2 /115 ; jossa
V = nopeus jarrutuksen alkaessa (km/h)
S = jarrutusmatka (m)
perävaunun käyttöjarrun tulee täyttää 74 §:n 1 momentin a kohdassa tarkoitetun jarruvoimavaatimuksen 50 % sijasta vähintään 45 % perävaunun staattisesta painosta ja 74 §:n 1 momentin b ja c kohdassa tarkoitetun jarruvoimavaatimuksen 45 % sijasta vähintään 40 % perävaunun staattisesta painosta edellyttäen, että jarrukäytävävaatimus täyttyy samalla;
jarrujen toimintaviiveiden tulee täyttää 83 ja 84 §:n vaatimukset enintään 0,2 sekunnilla lisättynä; ja
yhdistelmän jarrujen tulee täyttää 85- 87 §:n sovitussuhdetta koskevat vaatimukset.
Tämä päätös tulee voimaan 25 päivänä maaliskuuta 1992.
Helsingissä 18 päivänä maaliskuuta 1992
Liikenneministeri Ole NorrbackYli-insinööri Esko Kärki