Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

185/1991

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Liikenneministeriön päätös ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Liikenneministeriö on

muuttanut ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8 päivänä helmikuuta 1983 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 150/83 ) 14§:n 4 ja 5 momentin seuraavasti:

14§


4. Polttomoottorilla varustetussa autossa on oltava sellaiset äänenvaimentimet, ettei imu- tai pakoääni häiritsevästi ylitä muuta auton tavanomaisesta käytöstä aiheutuvaa ääntä. Ajoneuvon äänen voimakkuus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

a)henkilöauto

77 dB(A)

b)paketti- tai linja-auto, jonka

suurin sallittu kokonaispaino on

-enintään 2 000 kg

78 dB(A)

-suurempi kuin 2 000 kg mutta

enintään 3 500 kg

79 dB(A)

c)linja-auto, jonka suurin sallit-

tu kokonaispaino ylittää 3 500 kg

ja jonka moottorin teho on

-alle 150 kW

80 dB(A)

-150 kW tai suurempi

83 dB(A)

d)kuorma-auto, jonka suurin

sallittu kokonaispaino ylittää

3 500kg ja jonka moottorin teho

on

-enintään 75 kW

81 dB(A)

-suurempi kuin 75 kW mutta

pienempi kuin 150 kW

83 dB(A)

-150 kW tai suurempi

84 dB(A)

Suoraruiskutteisella dieselmoottorilla varustetun auton äänen voimakkuus saa ylittää kohtien a ja b arvot 1 dB(A):llä. Maastoajoneuvon, jonka kokonaispaino ylittää 2 000 kg, moottorin äänen voimakkuus saa ylittää kohtien a-d arvot 1 dB(A):llä, jos moottorin teho on alle 150 kW ja 2 dB(A):llä, jos moottorin teho on 150 kW tai suurempi.

5. Auton katsotaan täyttävän 4 momentin mukaiset vaatimukset, jos se on mallia, joka täyttää E-säännön n:o 51/01 tai e-ohjeen n:o 70/157/EEC vaatimukset, sellaisena kuin se on viimeksi muutettu ohjeella n:o 84/424/EEC.



Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 1991. Päätös koskee voimaantulopäivänä tai sen jälkeen Suomessa ensi kertaa käyttöön otettavaa autoa.

Helsingissä 24 päivänä tammikuuta 1991

Liikenneministeri Ilkka KanervaToimistopäällikkö, yli-insinööri Reino Lampinen

Sivun alkuun