Liikenneministeriön päätös ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
muuttanut ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8 päivänä helmikuuta 1983 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 150/83 ) 14§:n 4 ja 5 momentin seuraavasti:
14§
4. Polttomoottorilla varustetussa autossa on oltava sellaiset äänenvaimentimet, ettei imu- tai pakoääni häiritsevästi ylitä muuta auton tavanomaisesta käytöstä aiheutuvaa ääntä. Ajoneuvon äänen voimakkuus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a)henkilöauto | 77 dB(A) |
b)paketti- tai linja-auto, jonka | |
suurin sallittu kokonaispaino on | |
-enintään 2 000 kg | 78 dB(A) |
-suurempi kuin 2 000 kg mutta | |
enintään 3 500 kg | 79 dB(A) |
c)linja-auto, jonka suurin sallit- | |
tu kokonaispaino ylittää 3 500 kg | |
ja jonka moottorin teho on | |
-alle 150 kW | 80 dB(A) |
-150 kW tai suurempi | 83 dB(A) |
d)kuorma-auto, jonka suurin | |
sallittu kokonaispaino ylittää | |
3 500kg ja jonka moottorin teho | |
on | |
-enintään 75 kW | 81 dB(A) |
-suurempi kuin 75 kW mutta | |
pienempi kuin 150 kW | 83 dB(A) |
-150 kW tai suurempi | 84 dB(A) |
Suoraruiskutteisella dieselmoottorilla varustetun auton äänen voimakkuus saa ylittää kohtien a ja b arvot 1 dB(A):llä. Maastoajoneuvon, jonka kokonaispaino ylittää 2 000 kg, moottorin äänen voimakkuus saa ylittää kohtien a-d arvot 1 dB(A):llä, jos moottorin teho on alle 150 kW ja 2 dB(A):llä, jos moottorin teho on 150 kW tai suurempi.
5. Auton katsotaan täyttävän 4 momentin mukaiset vaatimukset, jos se on mallia, joka täyttää E-säännön n:o 51/01 tai e-ohjeen n:o 70/157/EEC vaatimukset, sellaisena kuin se on viimeksi muutettu ohjeella n:o 84/424/EEC.
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 1991. Päätös koskee voimaantulopäivänä tai sen jälkeen Suomessa ensi kertaa käyttöön otettavaa autoa.
Helsingissä 24 päivänä tammikuuta 1991
Liikenneministeri Ilkka KanervaToimistopäällikkö, yli-insinööri Reino Lampinen