Liikenneministeriön päätös teleliittymien toimitusehtojen yleisistä perusteista
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on 20 päivänä helmikuuta 1987 annetun teletoimintalain (183/87) 10 §:n 2 momentin nojalla vahvistanut seuraavat teleliittymien toimitusehtojen yleiset perusteet:
Yleiset määräykset
1 §
Tätä päätöstä sovelletaan telelaitosten teleliittymien toimitusehtoihin.
2 §
Käyttäjällä tarkoitetaan tässä päätöksessä sitä sopimuspuolta, joka tekee telelaitoksen kanssa teleliittymäsopimuksen.
Teleliittymällä tarkoitetaan tässä päätöksessä yleisen televerkon liitäntää sekä siihen liittyviä sopimuksia.
3 §
Teleliittymän toimitusehtojen tulee olla kirjalliset. Milloin teleliittymän toimittamisesta tehdään erityinen tarjous, myös sen tulee olla kirjallinen. Toimitusehdoista tulee käydä ilmi käyttäjän ja telelaitoksen oikeudet ja velvollisuudet. Lisäksi toimitusehtoihin tai sopimukseen tulee sisältyä sopimusosapuolten määritys, teleliittymän määritys ja sen rajaus. Käyttäjälle tulee antaa kaikki liittymän toimitusehdot liittymisen yhteydessä. Toimitusehtojen tulee muutoinkin olla kirjallisina kaikkien käyttäjien saatavissa korvauksetta.
4 §
Ennen kuin telelaitos ottaa käyttöön kotitalouksille tarkoitetut toimitusehdot, ne on toimitettava kuluttaja-asiamiehelle hyväksyttäviksi, jollei kuluttaja-asiamies ole jo hyväksynyt vastaavia ehtoja muussa yhteydessä.
Liittymän toimittaminen
5 §
Teleliittymän toimittamisesta käyttäjälle tehtävä tarjous on eriteltävä siten, että siitä voi vaikeudetta erottaa toisaalta teletoimintalaissa (183/87) tarkoitetun teletoiminnan harjoittamisesta aiheutuvan osan ja toisaalta tarjoukseen sisältyvän muun osan.
Teletoiminnasta aiheutuva tarjouksen osa on eriteltävä siten, että tarjouksesta voidaan vaikeudetta todeta, onko se 14 §:n 2 momentissa tarkoitetun hinnaston mukainen.
6 §
Toimitusehdoista tulee ilmetä, etteivät telepäätelaitteet kuulu teleliittymään. Toimitusehdoissa tai teleliittymää koskevassa sopimuksessa ei voida rajoittaa käyttäjän oikeutta hankkia, asennuttaa, vaihtaa ja huollattaa telepäätelaitteensa haluamallaan tavalla.
Toimitusehdoissa tai teleliittymää koskevassa sopimuksessa ei voida asettaa liittymän toimittamiseen tarvittavan sisäjohtoverkon rakentamiseen, muuttamiseen, käyttöön ja ylläpitoon liittyviä rajoituksia. Sisäjohtoverkkojen tarkastamisesta ja ominaisuuksista on määrätty erikseen.
Liittymän käyttö
7 §
Käyttäjän oikeutta liittää teleliittymäänsä tyyppihyväksyttyjä tai vahvistettujen määräysten mukaan hyväksyttyjä, toimintakuntoisia telepäätelaitteita ja harjoittaa televiestintää näiden telepäätelaitteiden avulla ei voida rajoittaa toimitusehdoissa tai teleliittymää koskevassa sopimuksessa.
Telepäätelaitteen yleiseen televerkkoon liittämisen tapaa koskevia rajoituksia ei saa sisältyä toimitusehtoihin.
8 §
Telepäätelaitteita, joita ei ole tarkoituksenmukaista tyyppihyväksyä, voidaan liittää yleiseen televerkkoon jos siitä on sovittu teleliittymän käyttäjän ja teleliittymästä vastuullisen telelaitoksen kesken. Tällöinkään toimitusehdoilla ei voida rajoittaa käyttäjän oikeutta hankkia, asennuttaa ja huollattaa telepäätelaitetta haluamallaan tavalla. Telelaitoksen tulee tehdä selvitys tällaisen päätelaitteen liitäntäominaisuuksien soveltuvuuden varmistamiseksi ennen sen liittämistä televerkkoon. Telelaitos voi laskuttaa tässä yhteydessä suoritetusta työstä syntyneet kohtuulliset kustannukset käyttäjältä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu selvitys telelaitoksen on tehtävä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun käyttäjä on sitä pyytänyt ja telepäätelaite tarvittavine asiakirjoineen on ollut käytettävissä selvitystä varten.
Liittymän toimintavarmuus ja kunnossapito
9 §
Telelaitokselle asetettua teleliittymän kunnossapitoja viankorjausvelvollisuutta voidaan rajoittaa vain ylivoimaisilla esteillä.
10 §
Jos teleliittymän käyttö estyy muusta kuin 9 §:ssä mainituista syistä dataverkossa yli kahden päivän tai muissa televerkoissa yli viikon ajaksi yleisessä televerkossa ilmenneen vian vuoksi, liittymän toimittaneen telelaitoksen tulee hyvittää käyttäjälle liittymän perusmaksu koko kuukaudelta.
Hyvitysvelvollisuutta ei kuitenkaan ole sellaiselle käyttäjälle, joka on tahallisesti tai tuottamuksellaan aiheuttanut liittymän käytön estymisen.
11 §
Toimitusehtoihin voi sisällyttää rakennusja kunnossapitotöistä johtuvan oikeuden tilapäiseen liittymän verkosta erottamiseen, milloin se on välttämätöntä. Toimitusehdot voivat sisältää sen, ettei keskeytyksestä seuraa vahingonkorvausvelvollisuutta, jollei 10 §:stä muuta johdu. Keskeytys tulee toimeenpanna käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavalla tavalla ja siitä tulee tiedottaa etukäteen, milloin se on mahdollista.
12 §
Telelaitoksen korvausvelvollisuutta välittömästä vahingosta, joka aiheutuu telelaitoksen tai sen henkilökuntaan kuuluvan tuottamuksesta, ei voida rajoittaa.
13 §
Teletoiminta-asetuksen (374/87) 11 §:stä johtuva käyttäjän velvollisuus pitää päätelaitteet toimintakuntoisina ja siihen liittyvät korvausvastuut tulee esittää toimitusehdoissa.
Maksu- ja laskutusperusteet
14 §
Toimitusehdoissa tulee selvittää, miten maksut määrätään tai vahvistetaan ja miten maksumuutoksista tiedotetaan käyttäjälle sekä se, miten laskusta voidaan tehdä muistutus.
Teleliittymiin liittyvistä maksuista on oltava käyttäjän saatavilla korvauksetta hinnasto, josta kaikki hinnoitteluun liittyvät seikat käyvät selkeästi ilmi.
Puhelinliittymän hinnoitteluperusteet tulee määritellä teletoimintalain 22 §:n 1 momentin mukaisesti siitä riippumatta, mihin tarkoitukseen liittymää käytetään. Yleisistä hinnoitteluperusteista ei saa poiketa esimerkiksi siitä syystä, että puhelinliittymää käytetään maksulliseen yleisöpuhelinpalveluun tai se tilataan vapaa-ajan asuntoon.
15 §
Telelaitos voi varata itselleen oikeuden vaatia käyttäjältä vakuuksia ja ennakkomaksua, jolloin toimitusehdoista tulee selvitä niiden perusteet.
16 §
Toimitusehdoista tulee selvitä käyttäjän oikeudet maksujen muuttuessa sekä missä järjestyksessä maksamattomat laskut peritään. Toimitusehdoista tulee myös selvitä miten, millä tavalla ja millä rajoituksilla käyttäjä saa tietoja laskunsa muodostumisesta erittelyineen.
17 §
Jollei Telehallintokeskus jossakin tapauksessa määräajaksi erikseen toisin päätä, telelaitoksen on eriteltävä telelasku siten, että siitä käyvät ilmi seuraavat laskutuserät:
telelaitoksen omasta toimiluvan alaisesta teletoiminnasta aiheutuvat erät;
toisen telelaitoksen lukuun perittävät, toimiluvan alaisesta teletoiminnasta aiheutuvat erät; sekä
muusta kuin toimiluvan alaisesta teletoiminnasta aiheutuvat erät.
Toimitusehdoista tai sopimuksesta tulee selvästi käydä ilmi, että 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun maksun laiminlyönnistä ei voi olla seuraamuksena liittymän sulkeminen.
Liittymien sulkeminen
18 §
Telelaitoksella on oikeus sulkea liittymät, jos käyttäjä:
laiminlyö asianomaiselle tai muulle telelaitokselle teleliittymistä tulevien maksujen suorittamisen;
kehotuksesta huolimatta rikkoo toimitusehtoja;
kehotuksesta huolimatta ei noudata teletoimintalain 10 §:n 3 momentin ja teletoiminta-asetuksen 11 §:n mukaisia velvoitteita; tai
on toteen näytetyllä tavalla aiheuttanut häiriötä joko televerkolle tai muille käyttäjille liittymää hyväksi käyttäen.
19 §
Telelaitoksella ei ole oikeutta sulkea liittymää muiden kuin toimiluvan alaisesta toiminnasta laskutettujen maksujen laiminlyönnin johdosta, jollei Telehallintokeskus ole antanut telelaitokselle 17 §:n 1 momentin nojalla lupaa olla erittelemättä laskua.
Telelaitoksella ei ole erääntyneiden telemaksujen vuoksi liittymän sulkemisoikeutta, jos käyttäjä maksaa erääntyneen laskun kahden viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä tai jos perittävien telemaksujen yhteismäärä on alle 300 markkaa taikka telelaskun suuruudesta tehdään muistutus ennen eräpäivää ja riidaton osa laskusta maksetaan määräajassa.
Mikäli maksujen laiminlyönti kohdistuu televerkon avulla toteutettuun palveluun, joka ei ole toimiluvan alaista toimintaa, telelaitoksella on oikeus estää liittymän käyttö tähän palveluun.
Telelaitos on käyttäjän pyynnöstä velvollinen korvauksetta estämään liittymän käytön kolmannessa momentissa tarkoitettuun palveluun, jos estäminen on teknisesti helposti toteutettavissa. Mikäli estäminen myöhemmin käyttäjän pyynnöstä poistetaan, on telelaitos oikeutettu perimään toimenpiteestä hinnastonsa mukaisen maksun.
20 §
Telelaitoksella on oikeus sulkea liittymä, jos käyttäjä on haettu konkurssiin, käyttäjä on hakenut julkista haastetta velkojilleen tai viranomainen on todennut hänet maksukyvyttömäksi.
Liittymäsopimuksen päättyminen
21 §
Toimitusehdoissa on selvitettävä käyttäjän irtisanomisehdot ja irtisanomismenettely.
Telelaitoksen on purettava liittymäsopimus kirjallisesti. Käyttäjä voi tehdä irtisanomisen suullisesti. Telelaitoksen tulee lähettää irtisanomisesta käyttäjälle kirjallinen vahvistus.
22 §
Telelaitoksella on oikeus purkaa liittymäsopimus, milloin:
liittymä on ollut suljettuna vähintään kaksi kuukautta eikä käyttäjä kuukauden kuluessa kirjallisesta kehotuksesta täytä teletoimintalain 10 §:n mukaisia velvoitteitaan;
käyttäjä on asetettu konkurssiin tai vastaavalla tavalla muutoin todettu kyvyttömäksi vastaamaan hänelle toimitusehtojen mukaan kuuluvista velvollisuuksista; tai
viranomainen on todennut, että käyttäjä on syyllistynyt tahalliseen teleliikenteen estämiseen tai häiritsemiseen.
Voimaantulo
23 §
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 1992, kuitenkin siten, että 17 § ja 19 §:n 1 momentti tulevat voimaan 1 päivänä tammikuuta 1993.
Tällä päätöksellä kumotaan 11 päivänä kesäkuuta 1987 annettu liikenneministeriön päätös teleliittymien toimitusehtojen yleisistä perusteista (558/87).
Telelaitos, joka on 1 päivään tammikuuta 1993 mennessä tehnyt esityksen Telehallintokeskukselle siitä, ettei sen telelaskuja olisi tarpeen eritellä 17 §:ssä tarkoitetulla tavalla, saa jättää laskut erittelemättä ja olla noudattamatta 19 §:n 1 momentin mukaista menettelyä, kunnes Telehallintokeskus on tehnyt 17 §:ssä tarkoitetun päätöksen.
Helsingissä 15 päivänä lokakuuta 1991
Liikenneministeri Ole Norrback Ylitarkastaja Tuula Broman-Saaristo