Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

737/1987

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Työllisyysasetus

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Työvoimaministerin esittelystä säädetään 13 päivänä maaliskuuta 1987 annetun työllisyyslain (275/87) 9§:n 3 momentin, 13§:n 1 momentin, 16§:n 2 momentin, 18§:n 2 momentin, 21§:n 5 momentin ja 28§:n nojalla:

1 luku Yleisiä säännöksiä

1 §Työllisyyslain toimeenpanojärjestys

Työllisyyslain (275/87) tarkoituksen toteuttamiseksi kansalaisille pyritään järjestämään mahdollisuus tehdä työtä ensisijaisesti työvoimapalvelujen avulla siten kuin työllisyyslaissa ja erikseen annetuissa laeissa ja asetuksissa säädetään. Työvoimapalveluja on tarjottava aktiivisesti siten, että työnhakijat ovat tietoisia työmarkkinoiden työ- ja koulutusmahdollisuuksista sekä työnantajat tarjolla olevasta työvoimasta.

Toissijaisesti työntekomahdollisuus pyritään järjestämään työllisyysmäärärahojen avulla siten kuin työllisyyslaissa ja tässä asetuksessa säädetään tai erikseen määrätään. Jos työllisyyslain 17§:ssä tarkoitettuja nuoria henkilöitä ja 18§:n 2 momentissa tarkoitettuja pitkäaikaistyöttömiä ei voida työllistää edellä sanotulla tavalla järjestetään heille työntekomahdollisuus siten kuin työllisyyslaissa ja tässä asetuksessa säädetään. Samoin menetellään työllisyyslain 19§:ssä säädetyn alueellisesti tasapainoisen työllisyyden toteuttamiseksi.

2 §Vajaakuntoinen

Työllisyyslain 7§:n 2 momentissa tarkoitettuja vajaakuntoisten erityispalveluja järjestetään henkilölle, jonka mahdollisuudet sopivan työn saamiseen ja säilyttämiseen sekä työssä etenemiseen ovat huomattavasti vähentyneet asianmukaisesti todetun ruumiillisen tai henkisen vamman, sairauden tai vajavuuden takia.

Mitä 1 momentissa on säädetty vajaakuntoisten erityispalveluista sovelletaan myös vankilasta vapautuvien vaikeasti työllistettävien palveluun.

3 §Normaali työllistämistuki

Tässä asetuksessa tarkoitetaan normaalilla työllistämistuella tukea, jonka määrä vastaa työttömyysturvalain (602/84) mukaista suurinta korotettua peruspäivärahaa.

4 §Kunnan alueen ammatissa toimiva väestö ja työssäkäyntialue

Kunnan alueen ammatissa toimivan väestön määränä käytetään tilastokeskuksen viimeksi ilmoittamaa työvoiman määrää.

Työssäkäyntialueella tarkoitetaan yhden tai useamman kunnan muodostamaa aluetta, jolla kunnan asukkaat yleisesti käyvät työssä.

5 §Työvoiman osoittaminen

Työvoimatoimiston on neuvoteltava valtion viraston ja laitoksen sekä kunnan ja kuntainliiton kanssa ennen uuden työvoiman osoittamista työllisyyslain 11§:ssä tarkoitetuissa tapauksissa.

2 luku Suunnitelmat

6 §Valtion työmäärärahojen käyttösuunnitelmat

Valtion työviraston on vuosittain toimitettava työvoimaministeriölle seuraavana vuonna käytettävien työmäärärahojen mukaan lukien investointeihin käytettävät työllisyysmäärärahat ja niillä työllistettävän työvoiman käyttösuunnitelma ( työohjelma ).

Työmäärärahoja ovat työvirastojen käyttöön tarkoitetut valtion tulo- ja menoarviossa maa-, vesi- ja talonrakennusinvestointeihin sekä korjaus- ja kunnossapitotöihin osoitetut määrärahat.

Työohjelman lisäksi työviraston on toimitettava työvoimaministeriölle toiminta- ja taloussuunnitelmansa siltä osin kuin ne koskevat työmäärärahoilla toteutettavia töitä.

7 §Työvirastot

Tässä asetuksessa tarkoitettuja työvirastoja ovat ammattikasvatushallitus, ilmailuhallitus, merenkulkuhallitus, metsähallitus, metsäntutkimuslaitos, museovirasto, posti- ja telelaitos, puolustusministeriö, rajavartiolaitos, rakennushallitus, tie- ja vesirakennuslaitos, Valtionrautatiet sekä vesi- ja ympäristöhallitus. Muiden virastojen ja laitosten toimimisesta työvirastona päättää valtioneuvosto.

8 §Työohjelmien hyväksyminen

Valtioneuvosto hyväksyy työohjelmat työvoimaministeriön esittelystä, minkä jälkeen työvirastolla on tulo- ja menoarvion rajoissa käyttöoikeus työohjelmaan sisältyviin määrärahoihin.

9 §Valtion työllistämissuunnitelma

Valtion virastojen ja laitosten on vuosittain toimitettava työvoimaministeriölle seuraavana vuonna muilla kuin 6§:ssä tarkoitetuilla työllisyysmäärärahoilla järjestettävien töiden suunnitelma ( valtion työllistämissuunnitelma ).

Valtion työllistämissuunnitelmassa on esitettävä niiden henkilöiden määrä, jotka virasto tai laitos voisi palkata työllisyysmäärärahoilla.

10 §Valtion työllistämissuunnitelman hyväksyminen

Valtioneuvosto vahvistaa työvoimaministeriön esittelystä suunnitelman henkilöiden määrästä, jonka kukin virasto ja laitos on työllisyyslain 18-20§:n nojalla velvollinen vähintään työllistämään. Työvoimaministeriö voi muuttaa virastolle ja laitokselle vahvistettua työllistettävien määrää enintään kymmenen prosenttia työllistämistarpeen muuttuessa.

11 §Kunnan ja kuntainliiton rakentamisohjelma

Kunnan ja kuntainliiton on vuosittain toimitettava arvio työvoimapiirin toimistolle seuraavana vuonna käytettävistä työmäärärahoista mukaan lukien investointeihin käytettävät työllisyysmäärärahat ja niillä työllistettävästä työvoimasta ( rakentamisohjelma ).

Työmäärärahoja ovat kunnan maa-, vesi- ja talonrakennusinvestointeihin sekä korjaus- ja kunnossapitotöihin osoitetut määrärahat.

Rakentamisohjelmaan sisällytetään tiedot kuntasuunnitelmaan sisältyvistä investointihankkeista myös vuotta pitemmältä ajalta.

12 §Kunnan ja kuntainliiton työllisyysmäärärahoilla järjestämien töiden suunnitelma

Kunnan ja kuntainliiton on vuosittain toimitettava työvoimapiirin toimistolle seuraavana vuonna työllisyysmäärärahoilla järjestettävien töiden suunnitelma.

Kunnan suunnitelmassa on oltava arvio:

1)

työllisyyslain 17-20§:n mukaisen työllistämisvelvoitteen perusteella työllistettävien henkilöiden määrästä;

2)

työllisyyslain 17-20§:n mukaisen työllistämisvelvoitteen lisäksi työllistettävien henkilöiden määrästä; ja

3)

työllistämisestä aiheutuvista kustannuksista ja työllisyyslain 21§:n nojalla saatavasta valtionosuudesta.

Kuntainliiton suunnitelmassa on oltava arvio kuntainliiton työllistämien henkilöiden määrästä ja työllistämisestä aiheutuvista kustannuksista sekä saatavasta valtionosuudesta.

13 §Työllisyysmäärärahojen alueellinen jako

Valtioneuvosto päättää niiden työllisyysmäärärahojen alueellisesta jaosta, joita ei ole osoitettu käytettäviksi työllisyyslain 17-20§:ssä säädettyihin työllistämisvelvoitteisiin eikä kymmenen kuukautta työttöminä olleiden henkilöiden työllistämiseen 36, 39, 42 ja 45§:ssä tarkoitetulla tavalla. Valtioneuvosto voi myös antaa tarkempia määräyksiä määrärahojen käytöstä.

3 luku Suhdanne- ja kausivaihtelut

14 §Poikkeusluvan myöntäminen

Työllisyyslain 9§:n 3 momentin mukaisen poikkeusluvan myöntää työvoimapiirin toimisto.

Kesäkauden työllistämistä koskevasta rajoituksesta voidaan myöntää kunnalle oikeus poiketa, jos työn suorittaminen kesäaikana

1)

on johtunut lakosta, työsulusta, poikkeuksellisista luonnonolosuhteista tai muusta näihin verrattavasta ennalta arvaamattomasta syystä;

2)

on työllisyyden hoidon kannalta tarkoituksenmukaista kunnan vaikean työllisyystilanteen vuoksi; tai

3)

on välttämätöntä työstä aiheutuvien toiminnallisten haittojen vähentämiseksi tai kohtuuttomien lisäkustannusten välttämiseksi.

15 §Korvauksen suorittaminen

Kunnan on suoritettava työllisyyslain 9§:n 4 momentissa tarkoitettu korvaus lääninhallitukselle.

Työvoimapiirin toimisto lähettää korvausta koskevan maksukehotuksen kunnalle ja tekee sen jälkeen lääninhallitukselle ilmoituksen kunnan korvausvelvollisuudesta. Lääninhallitus huolehtii korvauksen perimisestä valtiolle.

Jos kunta ei suorita korvausta viimeistään lääninhallituksen määräämänä maksupäivänä, on kunnan suoritettava sille 12 prosentin vuotuinen viivästyskorko maksupäivästä.

4 luku Valtionapu työllisyysmäärärahoista investointeihin

16 §Osoittaminen ja myöntäminen

Rakentamista, kunnossapitoa, perusparannusta, laajentamista tai rakenteellisesti uudelleen järjestämistä koskevaan hankkeeseen taikka muuhun investointiin haettu työllisyysmääräraha voidaan joko myöntää suoraan valtionavun hakijalle tai osoittaa valtion virastolle tai laitokselle myönnettäväksi valtionavun hakijalle.

Työllisyysmääräraha osoitetaan valtion virastolle tai laitokselle valtionavun myöntämiseen silloin, kun kyseinen virasto tai laitos voi erityissäännösten tai -määräysten nojalla myöntää haetun valtionavun. Muissa tapauksissa valtionapu myönnetään suoraan hakijalle.

17 §Lausunto valtionavun osoittamisesta

Työvoimaviranomaisen on hankittava valtionapuhakemuksesta lausunto siltä virastolta tai laitokselta, jolle se aikoo osoittaa määrärahan, jollei virasto tai laitos ole tehnyt esitystä määrärahan osoittamisesta.

Jos valtionavun hakija on elinkeinotoimintaa harjoittava yhteisö tai yksityinen henkilö, viraston tai laitoksen on lausunnossaan tai esityksessään esitettävä:

1)

hankkeen suunnitteluvalmius sekä se, voidaanko suunnitelmia ja kustannuksia pitää hyväksyttävinä;

2)

voidaanko hakijalla katsoa olevan jatkuvan kannattavan toiminnan edellytyksiä;

3)

tiedot hakijan kolmen edellisen vuoden aikana mahdollisesti saamasta valtionavusta ja muusta julkisesta rahoituksesta; sekä

4)

voidaanko hankkeen suunnittelussa, toteuttamisessa ja valtionaputoiminnassa noudattaa, mitä siitä on erikseen säädetty ja määrätty.

Jos hakija on muu kuin elinkeinotoimintaa harjoittava yhteisö tai yksityinen henkilö, viraston tai laitoksen on lausunnossaan tai esityksessään esitettävä:

1)

onko hanke tarpeellinen ja onko toteuttamisen ajankohta perusteltu myös toiminnallisin näkökohdin;

2)

hankkeesta valtiolle, kunnille ja kuntainliitoille aiheutuva henkilöstön sekä käyttökustannusten ja muiden kustannusten lisäys ja valtion rahoitus niihin;

3)

hankkeen suunnitteluvalmius sekä se, voidaanko suunnitelmia ja kustannuksia pitää hyväksyttävinä; sekä

4)

voidaanko hankkeen suunnittelussa, toteuttamisessa ja valtionaputoiminnassa noudattaa, mitä siitä on erikseen säädetty tai määrätty.

Jos virasto tai laitos ei ole lausunnossaan puoltanut määrärahan osoittamista, ei määrärahaa voida osoittaa, ellei valtioneuvosto työvoimaministeriön esityksestä toisin päätä.

18 §Määrärahan osoittava viranomainen

Työvoimapiirin toimisto osoittaa määrärahan silloin, kun valtionavun myöntävä viranomainen on ministeriön tai keskusviraston alainen virasto tai laitos. Työvoimapiirin toimiston on noudatettava työvoimaministeriön vahvistamia perusteita määrärahoja osoittaessaan.

Työvoimaministeriö osoittaa määrärahan silloin, kun valtionavun myöntävä viranomainen on ministeriö tai keskusvirasto.

19 §Määrärahan myöntävä viranomainen

Työvoimapiirin toimisto myöntää valtionavun hakijalle silloin, kun hankkeeseen työllisyysmäärärahoista myönnettävä valtionapu on enintään 1 000 000 markkaa. Työvoimapiirin toimiston on noudatettava työvoimaministeriön vahvistamia perusteita määrärahoja myöntäessään.

Työvoimaministeriö myöntää valtionavun hakijalle silloin, kun valtionavun määrä on 1 momentissa mainittua määrää suurempi.

20 §Vaikeimpien työttömyysalueiden ylimääräinen valtionapu

Työllisyyslain 14§:n 2 momentissa tarkoitettuja vaikeimpia työttömyysalueita ovat ne kunnat, joissa keskimääräinen työttömyysaste vuositasolla ylittää vähintään 50 prosentilla koko maan vastaavan työttömyysasteen tai joiden työllisyystilanne äkillisesti ja voimakkaasti heikentyy.

21 §Aloitetut hankkeet

Työllisyysmäärärahaa ei voida osoittaa eikä myöntää hankkeeseen, jossa työt on jo aloitettu, ellei kysymys ole jo osoitetun tai myönnetyn määrärahan jatkamisesta.

22 §Valtionavun takaisinperintä

Jos työllisyysmäärärahoista myönnetty valtionapu yhdessä muun valtionavun kanssa ylittää työllisyyslain 14§:ssä säädetyn valtionavun enimmäismäärän, on työllisyysmäärärahoista maksetusta valtionavusta suoritettava enimmäismäärän ylittävä osa takaisin valtiolle. Samoin on meneteltävä, jos valtionavun suorittamiseksi on annettu virheellisiä tai erehdyttäviä tietoja taikka valtionapu on muutoin myönnetty perusteettomasti tai valtionavun suorittamiseen liitettyjä ehtoja ei ole noudatettu.

Palautettavalle valtionavulle on suoritettava 12 prosentin vuotuinen viivästyskorko valtionavun maksamista seuranneen kuukauden alusta määrättyyn takaisinperinnän maksupäivään. Jollei palautettavaa määrää ole suoritettu viimeistään määrättynä takaisinmaksupäivänä, on palautettavaksi määrätylle valtionavulle korkoineen suoritettava 16 prosentin vuotuinen viivästyskorko takaisinmaksupäivästä.

23 §Takaisinperinnän suorittaminen

Valtionavun takaisinperinnästä huolehtii sen myöntänyt viranomainen.

Jos viranomainen havaitsee, että 22§:n 1 momentin mukaiset edellytykset takaisinperintään ryhtymiseen ovat olemassa, tulee sen ilmoittaa siitä valtionavun myöntäneelle viranomaiselle.

5 luku Työllistämisvelvollisuus

24 §Työllistämismenettely

Työvoimatoimiston on ilmoitettava työllistämisvelvolliselle työnantajalle tämän työllistämisvelvollisuudesta ( työllistämisilmoitus ). Työllistämisilmoituksesta on käytävä ilmi työllistämisvelvollisuuden peruste sekä työllistettävän ikä, koulutus ja työkokemus sekä muut työllistämisen kannalta tärkeät tiedot.

Työllistämisilmoitus on tehtävä viimeistään 14 päivää ennen työllisyyslain 17§:ssä ja 18§:n 2 momentissa tarkoitettujen määräaikojen päättymistä.

Työllistämisvelvollisen työnantajan on järjestettävä työpaikka ja ilmoitettava siitä työvoimatoimistolle siten, että työhönosoitus voidaan antaa työllisyyslain 17§:ssä ja 18§:n 2 momentissa tarkoitettujen määräaikojen päättyessä.

Jos henkilö työllistämisvelvollisuuden aikana työn, opiskelun, asevelvollisuuden tai muun näihin verrattavan syyn vuoksi joutuisi keskeyttämään työn, ei työvoimatoimisto tee työllistämisilmoitusta, ellei henkilö sitä vaadi. Työllistämisilmoitusta ei myöskään tehdä silloin kun henkilö on hakenut täyttä työkyvyttömyyseläkettä tahi yksilöllistä varhaiseläkettä eikä hakemusta ole lainvoimaisella päätöksellä hylätty, ellei henkilö vaadi työhönosoitusta, eikä silloin kun henkilö on hakenut työttömyyseläkettä eläkkeen saamisen edellytysten ollessa olemassa. Jos kunnan tai valtion työllisyyslain 17§:n tai 18§:n 3 momentin nojalla järjestämä työntekomahdollisuus olisi merkityksetön henkilön pysyvän työllistymisen edistämiseksi, ei työvoimatoimisto myöskään tee työhönosoitusta, ellei henkilö sitä vaadi. Tällöin työvoimatoimiston on laadittava työllisyyslain 18§:n 1 momentissa tarkoitettu toimenpideohjelma.

Työllisyyslain 17 §:ssä ja 18 §:n 3 momentissa tarkoitetusta kuuden kuukauden työjaksosta solmitaan määräaikainen työsopimus, jossa varataan työntekijälle oikeus siirtyä kesken sopimuskauden uuteen työsuhteeseen.

Jos henkilö on kieltäytynyt hänelle osoitetusta työstä tai työsuhde päättynyt muusta kuin 5 momentissa mainitusta syystä, on hänelle tehtävä yhteensä kuuden kuukauden työnjakson järjestämiseksi toinen työhönosoitus viimeistään kolmen kuukauden kuluttua työstä kieltäytymisestä tai työsuhteen päättymisestä.

Työllisyyslain 17 §:ssä ja 18 §:n 3 momentissa tarkoitetun kuuden kuukauden jakson jälkeen alkaa työhönosoitukseen oikeuttavan työttömyysajan karttuminen uudelleen alusta.

25 §Pitkäaikaistyöttömien työllistymisselvitys

Työllistymisselvitys tehdään työttömyyden kestettyä yhdenjaksoisesti yhdeksän kuukautta tai muuna työnhakijan yksilöllisen tilanteen edellyttämänä ajankohtana.

26 §Pitkäaikaistyöttömien työllistäminen kunnan palvelukseen

Työllisyyslain 18 §:n 3 momentissa säädettyä kunnan työllistämisvelvollisuutta määritettäessä pitkäaikaistyöttömiksi työnhakijoiksi katsotaan ne henkilöt, jotka kunta tai valtio on säännöksen nojalla työllistänyt tai velvollinen työllistämään.

Kunnan työllisyyslain 18§:n 3 momentin mukaisesti työllistämiksi katsotaan myös ne pitkäaikaistyöttömät, jotka ovat tehneet kunnan kanssa sosiaalihuoltoasetuksen (607/83) 9§:ssä tarkoitetun sopimuksen vammaisen, vanhuksen tai pitkäaikaissairaan kotona tapahtuvasta hoidosta tai muusta huolenpidosta silloin kun kunta tekee tässä tarkoitettuja sopimuksia enemmän kuin mihin se saa valtionosuutta vahvistetun toteuttamissuunnitelman nojalla.

27 §Alueelliset työttömyyserot

Työllisyyslain 19 §:ssä tarkoitetun alueellisesti tasapainoisen työllisyyden aikaansaamiseksi valtion tulo- ja menoarvioon esitetään ne määrärahat, joilla ottaen huomioon työllisyystilanteen ja kansantalouden kehitysnäkymät valtion on tarvittaessa järjestettävä työntekomahdollisuuksia siten, ettei minkään työssäkäyntialueen työttömyys olennaisesti ylitä maan keskimääräistä tasoa.

28 §Työllistämisjärjestys

Työvoimatoimiston on antaessaan työllisyyslain 17-19§:n mukaisia työhönosoituksia osoitettava kunnan palvelukseen ensisijaisesti nuoria työttömiä ja toissijaisesti pitkäaikaistyöttömiä ottaen huomioon tämän asetuksen 5§:ssä säädetyn neuvottelumenettelyn.

6 luku Valtionosuus kunnille ja kuntainliitoille

29 §Lisätuki

Kunnan työllistäessä työttömiä enemmän kuin kaksi prosenttia kunnan alueen ammatissa toimivasta väestöstä on työllisyyslain 21§:n 4 ja 5 momentissa tarkoitetun lisätuen osuus 40 prosenttia normaalin ja korotetun tuen yhteismäärästä niiden työllistettyjen osalta, joiden määrä ylittää 2,5 prosenttia kunnan alueen ammatissa toimivasta väestöstä.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua lisätukea maksetaan enintään se määrä, joka yhdessä työllisyyslain 21§:n 1-4 momentissa tarkoitetun valtionosuuden kanssa on kunnalle työllistämisestä aiheutuvien kustannusten suuruinen. Työllistämisestä aiheutuvia kustannuksia ovat työllistetyille maksetut palkat, joihin on lisätty muina kustannuksina 70 prosenttia palkkojen yhteismäärästä.

30 §Työnhakijanaolo

Henkilö, jonka palkkauskustannuksiin kunta tai kuntainliitto saa työllisyyslain 21§:n mukaista valtionosuutta, on tämän palvelussuhteen aikana jatkuvasti työnhakijana työvoimatoimistossa.

7 luku Valtion virastoille ja laitoksille osoitettavat määrärahat

31 §Määrärahan osoittaminen

Työvoimatoimisto osoittaa valtion virastoille ja laitoksille määrärahat niiden henkilöiden työllistämisestä aiheutuviin kustannuksiin, jotka virasto tai laitos on työllisyyslain mukaan velvollinen työvoimaviranomaisen osoituksesta työllistämään.

Viraston tai laitoksen esityksestä voi työvoimatoimisto osoittaa sen käyttöön osoitettujen määrärahojen rajoissa niille määrärahaa muidenkin kuin työllisyyslain 17-19§:ssä tarkoitettujen henkilöiden työllistämiseen.

32 §Palvelussuhteen laatu

Viraston tai laitoksen palvelukseen sijoitettu otetaan sinne määräaikaiseen työsuhteeseen tai erityisistä syistä tilapäiseen virkasuhteeseen.

33 §Työllisyysmäärärahoista maksettavat kustannukset

Työllisyysmäärärahoista suoritetaan virastolle tai laitokselle työllistetylle maksettava palkka ja työnantajan sosiaaliturvamaksu. Muihin työn järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin voidaan virastoille ja laitoksille osoittaa työllisyysmäärärahoja siten kuin valtioneuvosto valtion työllistämissuunnitelman vahvistamisen yhteydessä päättää.

34 §Määrärahan käytön seuranta

Viraston tai laitoksen tulee tehdä kultakin kalenterikuukaudelta työvoimatoimistolle ilmoitus työllisyysmäärärahojen käytöstä ja niillä työllistetyistä.

35 §Työnhakijanaolo

Henkilö, joka on palkattu valtion viraston tai laitoksen palvelukseen työllisyysmäärärahoin, on tämän palvelussuhteen aikana jatkuvasti työnhakijana työvoimatoimistossa.

8 luku Työllistämistuki yrityksille, yhteisöille ja yksityisille

36 §Tuen myöntämisen yleiset edellytykset

Työllistämistukea voidaan myöntää valtion tulo- ja menoarviossa olevan määrärahan rajoissa työnantajalle, joka palkkaa työvoimatoimiston työhön osoittaman vajaakuntoisen tai 18-24 -vuotiaan ja sitoutuu kouluttamaan häntä työvoimatoimiston hyväksymän suunnitelman mukaisesti tai palkkaa vähintään kymmenen kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä työnhakijana olleen henkilön. Kunnalle tai kuntainliitolle voidaan myöntää tukea kuitenkin vain vajaakuntoisen työllistämiseksi. Tässä tarkoitettua tukea ei voida myöntää sellaiselle yhteisölle, joka harjoittaa poliittista toimintaa.

Niissä kunnissa, joiden keskimääräinen työttömyysaste vuositasolla ylittää vähintään 50 prosentilla koko maan vastaavan työttömyysasteen, voidaan työnantajille myöntää työllistämistukea myös muiden kuin 1 momentissa mainittujen työttömien työllistämiseen.

Työllistämistukea voidaan myöntää enintään vuoden ajan työnantajalle, joka työllistää työttömyysuhan alaisen työntekijän tai työvoimatoimiston työhön osoittaman työttömän työnhakijan sellaisessa kunnassa, jossa työllisyys on elinkeinoelämän rakennemuutoksen johdosta heikentynyt tai uhkaa heikentyä äkillisesti ja voimakkaasti. Työllistämistukea voidaan myöntää työnantajalle myös muissa kuin 3 momentissa tarkoitetuissa kunnissa elinkeinoelämän rakennemuutosten aiheuttamien häiriöiden lieventämiseen työttömien, työttömyysuhan alaisten ja muiden henkilöiden työllistämiseksi ja kouluttamiseksi siten kuin valtioneuvosto erikseen päättää.

37 §Tuen myöntämisen erityiset edellytykset

Työllistämistukea ei voida myöntää:

1)

jos työsuhde, jota varten tuki on tarkoitettu, on alkanut ennen kuin tuen myöntämisestä on päätetty;

2)

jos työnantaja on työssäkäyntialueella hakemuksen jättämistä edeltäneiden kolmen kuukauden aikana tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut tai lomauttanut työntekijöitä vastaavista tehtävistä taikka lyhentänyt heidän työaikaansa; tai

3)

jos tukeen perustuva työhönottaminen aiheuttaisi muiden työntekijöiden irtisanomisen tai lomauttamisen taikka työsuhteessa jo olevien työntekijöiden työolosuhteiden tai etuuksien huonontumista tukea saavassa tai muussa saman työssäkäyntialueen yrityksessä.

Mitä edellä 1 momentin 1 kohdassa on säädetty, ei sovelleta myönnettäessä tukea vajaakuntoisen tai työttömyysuhan alaisen henkilön työn säilyttämiseen.

38 §Tuen määrä

Työllistämistukea maksetaan päivää ja henkilöä kohti:

1)

vajaakuntoisen tai vähintään kymmenen kuukautta työttömänä olleen henkilön työllistämisestä normaali työllistämistuki korotettuna 70 prosentilla. Jos työnantaja työllistää vajaakuntoisen kahden vuoden ajaksi, maksetaan toisena vuonna normaali työllistämistuki;

2)

18-24 -vuotiaan työttömän työnhakijan työllistämisestä normaali työllistämistuki; ja

3)

36§:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa normaali työllistämistuki. Jos 36§:n 3 momentissa tarkoitettu työnantaja sitoutuu kouluttamaan työttömän tai työttömyysuhan alaisen henkilön uuteen ammattiin työvoimatoimiston hyväksymän suunnitelman mukaisesti, maksetaan koulutusajalta normaali työllistämistuki korotettuna 70 prosentilla.

Tukea maksetaan niiltä päiviltä, joilta työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa.

Työnantajalle maksettava työllistämistuki ei muu valtion tuki mukaan luettuna saa olla maksettua palkkaa suurempi.

9 luku Työllistämistuki metsänhoidollisiin töihin

39 §Tuen saaja

Tukea voidaan myöntää valtion tulo- ja menoarviossa olevan määrärahan rajoissa työvoimatoimiston työhön osoittamien työttömien palkkaamiseksi:

1)

yhtiömuotoiselle kunnalliselle lämpölaitokselle energiapuun hankintaan;

2)

metsänhoitoyhdistykselle sen yksityismetsässä toteuttamaan energiapuun hankintaan sekä muuhun metsänhoito- ja kunnostustyöhön; sekä

3)

seurakunnalle ja yritykselle niiden omissa metsissään suorittamaan laatupuiden pystykarsintaan, energiapuun hankintaan sekä muuhun metsänhoito- ja kunnostustyöhön.

40 §Tuen myöntämisen edellytykset

Tuen myöntämisen edellytyksenä metsänhoidollisiin töihin on:

1)

että kyseisestä työstä on laadittu suunnitelma; ja

2)

että 37§:n 1 ja 3 kohdassa mainittuja esteitä tuen myöntämiselle ei ole.

Tukea ei voida myöntää:

1)

laadun ja korjuuedellytysten puolesta myyntiin soveltuvan markkinapuun korjuuseen; eikä

2)

sellaiseen metsänhoidolliseen työhön, johon suoritetaan muuta valtion rahoitusta.

41 §Tuen määrä

Tukea maksetaan työpäivää ja henkilöä kohti:

1)

metsänhoitoyhdistykselle, seurakunnalle ja yhtiömuotoiselle kunnalliselle lämpölaitokselle normaali työllistämistuki korotettuna 80 prosentilla; sekä

2)

yritykselle normaali työllistämistuki korotettuna 50 prosentilla.

Edellä 1 momentin 1 kohdassa mainittu tuki sisältää työnjohdon osuuden, joka on 20 prosenttia tuen määrästä.

Työnantajalle myönnettävää tukea maksetaan siltä ajalta, jolta työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa.

10 luku Työllistämistuki yrittäjäksi ryhtyvälle

42 §Tuen saaja

Yrittäjäksi ryhtyvälle työttömälle työnhakijalle voidaan myöntää valtion tulo- ja menoarviossa olevan määrärahan rajoissa tukea hänen toimeentulonsa turvaamiseksi sinä aikana, jonka yritystoiminnan käynnistämisen ja vakiinnuttamisen arvioidaan kestävän.

43 §Tuen myöntämisen edellytykset

Tuen myöntämisen edellytyksenä on:

1)

että hakijalla on yrittäjäkokemusta tai yrittäjätoiminnassa tarvittava koulutus, joka voidaan järjestää myös tuen maksamisen aikana;

2)

että aloitettavaksi aiotulla yrityksellä on edellytyksiä kannattavaan toimintaan;

3)

että hakija ei saa valtionavustusta omiin palkkakustannuksiinsa;

4)

että hakijalle ei makseta työttömyysturvalain mukaista työttömyyspäivärahaa samalta ajalta; ja

5)

että yritystoimintaa ei ole aloitettu ennen kuin tuen myöntämisestä on päätetty.

44 §Tuen määrä ja kesto

Yrittäjäksi ryhtyneelle maksetaan normaali työllistämistuki korotettuna 50 prosentilla niiltä päiviltä, joina henkilö työskentelee yrityksessään, kuitenkin enintään viideltä päivältä viikossa. Tukea voidaan maksaa enintään 15 kuukauden ajalta.

11 luku Työelämään harjaantuminen

45 §Tuen myöntämisen edellytykset

Työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana olevalle henkilölle voidaan myöntää valtion tulo- ja menoarviossa olevan määrärahan rajoissa tukea hänen toimeentulonsa turvaamiseksi sinä aikana, jona hän on harjaantumassa työelämään työpaikalla.

Tukea voidaan myöntää henkilölle, jolla ei ole työkokemusta tai jonka työssäolo on ollut viimeisten kolmen vuoden aikana vähäistä ja joka ei ole työttömyysturvalaissa tarkoitettu päätoiminen opiskelija.

46 §Tuen määrä ja kesto

Tukena maksetaan normaali työllistämistuki. Lisäksi työelämään harjaantumassa olevalle korvataan asunnon ja työpaikan väliset matkustamiskustannukset valtion virkamiesten matkakustannusten korvaamista koskevan kulloinkin voimassa olevan virkaehtosopimuksen mukaisesti.

Tukea voidaan maksaa samalle henkilölle yhteensä enintään kuuden kuukauden ajalta. Henkilö voi olla harjaantumassa samassa työpaikassa enintään kolme kuukautta.

47 §Harjaantumissopimus

Työvoimatoimisto tekee työnantajan kanssa työelämään harjaantumisesta sopimuksen, johon sisältyy harjaantumisohjelma.

48 §Vakuuttaminen

Työvoimaministeriö järjestää työelämään harjaantumassa oleville ryhmätapaturmavakuutuksen ja vastuuvakuutuksen.

12 luku Vajaakuntoisten työhönsijoituksen tukeminen

49 §Tukitoimenpiteet

Valtion tulo- ja menoarviossa olevan määrärahan rajoissa voidaan:

1)

korvata henkilön työhönkuntoutumisen mahdollisuuksien arvioimiseksi tarpeelliset tutkimuskustannukset ja työklinikoiden järjestämästä työhön valmentautumisesta aiheutuvat kustannukset sekä niihin liittyvät matkakustannukset;

2)

korvata työkokeilusta työpaikalla aiheutuvia kustannuksia; sekä

3)

myöntää työnantajalle työolosuhteiden järjestelytukea.

Myönnettävistä etuuksista määrätään tarkemmin valtioneuvoston päätöksellä.

13 luku Työllistämisen kesto

50 §Palvelussuhteen kesto

Työllisyysmäärärahoista henkilöstön palkkaukseen osoitettavaa määrärahaa myönnettävää valtionosuutta tahi työllistämistukea voidaan myöntää tai osoittaa enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan.

Sen jälkeen kun henkilö on ollut työllistettynä yhtäjaksoisesti 1 momentissa mainitun enimmäisajan yhden tai useamman työnantajan palveluksessa, ei häntä voida osoittaa uudelleen työhön, jonka palkkauskustannuksiin on osoitettu tai myönnetty työllisyysmäärärahoja, ennen kuin hän on ollut vähintään kolme kuukautta työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa. Tätä säännöstä ei kuitenkaan sovelleta vajaakuntoiseen eikä sellaiseen valtion viraston tai laitoksen taikka kunnan palkkaamaan henkilöön, joka on ollut yhtäjaksoisesti vähemmän kuin kaksi vuotta työllistettynä tehtävissä, jotka ovat tarpeen työttömille sopivien työ- ja koulutuspaikkojen suunnittelemiseksi ja järjestämiseksi.

Lisäksi voidaan edellä 1 momentista poiketen valtion virastoissa ja laitoksissa työllisyysmäärärahoin työllistettävien enimmäisaikaa tulo- ja menoarvion rajoissa jatkaa enintään kuudella kuukaudella.

51 §Useampaa vuotta koskevat päätökset

Useampaa kalenterivuotta koskevat päätökset 31§:n 2 momentissa tarkoitetuista määrärahoista on, milloin ei ole kysymys työllisyyslain 17-20§:n mukaisesta työllistämisvelvollisuudesta, tehtävä tulevien vuosien osalta ehdolla, että tarkoitukseen tarvittavat määrärahat ovat käytettävissä.

14 luku Työllistämistuen myöntäminen ja maksaminen

52 §Hakeminen

Tukea haetaan työvoimaministeriön vahvistaman kaavan mukaisella lomakkeella. Palkkaukseen myönnettävää tukea koskevat hakemukset jätetään sille työvoimatoimistolle, jonka toimialueella työpaikat sijaitsevat. Työnhakijalle myönnettävää tukea haetaan siltä työvoimatoimistolta, jossa henkilö on työttömänä työnhakijana.

53 §Myöntäminen

Tuen myöntämisestä päättää työvoimatoimisto työvoimapiirin toimiston sen käyttöön osoittamien määrärahojen rajoissa.

Tukea myönnettäessä voidaan asettaa ehtoja, jotka kussakin yksittäistapauksessa katsotaan työllisyyden hoidon kannalta tarpeellisiksi.

54 §Maksaminen

Metsänhoidollisten töiden tuki maksetaan jälkikäteen tai töiden toteuttamisesta laaditun suunnitelman perusteella ennakkona kalenterivuosineljänneksittäin. Lopullinen tilitys, jossa maksettu ennakko on otettu huomioon, on toimitettava kultakin vuosineljännekseltä seuraavan kalenterikuukauden loppuun mennessä tuen myöntäneelle työvoimatoimistolle. Tuen saajan on palautettava mahdollisesti liikaa saamansa ennakko tilitykselle asetetussa määräajassa.

Jos tilitystä ei toimiteta 1 momentissa mainitussa määräajassa tuen myöntäneelle työvoimatoimistolle, on tuki jätettävä maksamatta tai maksettu ennakko perittävä takaisin, jollei tilityksen viivästymiseen esitetä pätevää syytä.

Muut tuet kuin 1 momentissa mainitun metsänhoidollisten töiden tuen työvoimapiirin toimisto maksaa kuukausittain jälkikäteen tuen myöntäneen työvoimatoimiston hyväksymän selvityksen perusteella.

55 §Maksamisen lopettaminen ja takaisinperintä

Tuen maksaminen voidaan määrätä lopetettavaksi, jos tuen saaja ei enää täytä niitä edellytyksiä tai ehtoja, jotka tässä asetuksessa tai tukea myönnettäessä on asetettu tuen saamiselle. Jos tukea on käytetty vastoin tämän asetuksen säännöksiä tai myöntämispäätöksessä asetettuja ehtoja, on perusteettomasti maksettu tuki suoritettava takaisin valtiolle sen määrälle maksupäivästä laskettavine 16 prosentin vuotuisine korkoineen. Jollei palautettavaa määrää ole suoritettu viimeistään takaisinperintäpäätöksessä määrättynä takaisinmaksupäivänä, on sille suoritettava 16 prosentin vuotuinen viivästyskorko takaisinmaksupäivästä.

Tuen maksamisen lopettamisesta päättää tuen myöntänyt työvoimatoimisto. Takaisinperintään ryhtymisestä päättää työvoimapiirin toimisto, joka myös huolehtii tarvittavista takaisinperintätoimenpiteistä.

15 luku Erinäisiä säännöksiä

56 §Soveltamismääräykset

Työvoimaministeriö voi antaa tarkempia määräyksiä tämän asetuksen soveltamisesta. Valtiovarainministeriö antaa kuitenkin tarkemmat määräykset valtion virastoihin ja laitoksiin palkattavien henkilöiden palvelussuhteen määräytymisestä ja palvelussuhteen ehdoista.

57 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1988.

Tällä asetuksella kumotaan 23 päivänä joulukuuta 1971 annettu työllisyysasetus (948/71), 23 päivänä joulukuuta 1981 työttömyyden lieventämiseksi järjestettävistä valtion työtehtävistä annettu asetus (1003/81), 30 päivänä joulukuuta 1981 kunnallisesta työllistämistuesta annettu asetus (1092/81), 19 päivänä marraskuuta 1982 vajaakuntoisten henkilöiden työhönsijoituksen tukemisesta annettu asetus (832/82), 20 päivänä tammikuuta 1984 eräistä nuorten yhteiskuntatakuuseen liittyvistä toimenpiteistä annettu asetus (72/84), 12 päivänä lokakuuta 1984 yrittäjäksi ryhtyvän työttömän tukemiskokeilusta annettu asetus (702/84), 28 päivänä kesäkuuta 1985 työttömyyden lieventämiseen liittyvistä metsänhoidollisista töistä annettu asetus (538/85), sekä 19 päivänä joulukuuta 1986 pitkäaikaistyöttömien työllistämistuesta annettu asetus (998/86) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Ennen tämän asetuksen voimaantuloa tehtyihin päätöksiin sovelletaan tämän asetuksen voimaantullessa voimassaolleita säännöksiä.

Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Helsingissä 11 päivänä syyskuuta 1987

Tasavallan Presidentti Mauno KoivistoTyövoimaministeri Matti Puhakka

Sivun alkuun