Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

359/2023

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 110/2025 saakka.

Valtiovarainministeriön asetus valtiovarainministeriön työjärjestyksestä

Ajantasainen
Asiasanat
Valtiovarainministeriö
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Valtiovarainministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2023/359/ajantasa/2024-12-13/fin

Valtiovarainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta annetun lain (175/2003) 7 §:n 2 momentin nojalla:

1 lukuYleiset säännökset

1 §Soveltamisala

Tässä työjärjestyksessä säädetään valtiovarainministeriön johtamisesta ja hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön organisaatiosta ja sen toimintayksiköiden ja johtavien virkamiesten tehtävistä sekä asioiden valmistelusta ja ratkaisemisesta.

Ministeriön toiminnan ja talouden suunnittelusta ja seurannasta, ministeriön kirjanpitoyksikölle kuuluvien tehtävien hoitamisesta sekä sisäisestä valvonnasta ja riskien hallinnasta määrätään ministeriön taloussäännössä.

2 lukuJohtaminen ja organisaatio

2 § (13.12.2024/792)Ministerit

Ministeriön toimialan ja sen hallinnonalan toimintaa johtavat ministerit, joista valtiovarainministeri toimii ministeriön päällikkönä ja käsittelee muut kuin valtioneuvoston päättämän työnjaon mukaisesti muulle ministerille kuuluvat asiat. Valtionyhtiöiden omistajaohjausta koskevat asiat kuuluvat ministerille, joka ei käsittele yhtiöitä tai niiden toimintaa koskevan lainsäädännön valmistelua. Ministerien tehtävistä ja ratkaisuvallasta säädetään valtioneuvostosta annetussa laissa (175/2003) .

3 §Ylin virkamiesjohto

Ministeriön ylimpänä virkamiehenä toimintaa johtaa ja siitä vastaa valtiosihteeri kansliapäällikkönä. Alivaltiosihteerit ja osastopäälliköt johtavat toimintaa ja talouspolitiikan koordinaattori kehittää ja sovittaa yhteen toimintaa valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa. Hallinto- ja kehitysjohtajaan sekä ICT-johtajaan sovelletaan, mitä tässä työjärjestyksessä säädetään osastopäälliköistä.

4 §Johtamisperiaatteet

Ministeriön johtamisessa korostuvat valtiovarainministeriön arvojen mukainen johtaminen, tehtävillä ja tavoitteilla johtaminen sekä valmentava johtaminen. Johtaminen perustuu vahvistettuihin strategioihin, ja tavoitteet määritetään ja niiden toteutumista seurataan osana vuosittaista tulos- ja taloussuunnitteluprosessia.

5 §Ministeriön osastot ja muut toimintayksiköt

Ministeriössä on seuraavat osastot:

1)

kansantalousosasto;

2)

budjettiosasto;

3)

vero-osasto;

4)

rahoitusmarkkinaosasto;

5)

valtionhallinnon kehittämisosasto;

6)

kunta- ja alueosasto;

7)

hyvinvointialueiden ohjausosasto;

8)

julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto;

9)

kehittämis- ja hallintotoiminto.

(26.1.2024/51)

Ministeriössä on lisäksi seuraavat muut toimintayksiköt:

1)

valtiovarain controller -toiminto;

2)

EU- ja kansainväliset asiat -toiminto.

(13.12.2024/792)

Kansantalousosasto, budjettiosasto, vero-osasto, kehittämis- ja hallintotoiminto sekä valtiovarain controller -toiminto toimivat suoraan valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa. Rahoitusmarkkinaosasto ja EU- ja kansainväliset asiat -toiminto toimivat kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerin alaisuudessa. Valtionhallinnon kehittämisosasto, kunta- ja alueosasto, hyvinvointialueiden ohjausosasto sekä julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto toimivat hallintopolitiikan alivaltiosihteerin alaisuudessa. (13.12.2024/792)

Mitä 14 §:ssä säädetään osastojen tehtävistä, sovelletaan myös 2 momentissa mainittuihin toimintayksiköihin.

6 §Toimintayksiköiden sisäinen organisaatio ja tehtävien jako

Toimintayksiköiden sisäisestä organisaatiosta ja tehtävien jaosta määrätään tarkemmin toimintayksikön sisäisessä työjärjestyksessä.

Kehittämis- ja hallintotoiminnon yhteydessä oleva viestintä on tehtävissään itsenäinen suhteessa toimintayksikköön, jonka yhteydessä se hallinnollisesti on. Valtiovarain controller -toiminnon yhteydessä toimivat riippumattomat tarkastusviranomais- ja todentamisviranomaisyksiköt sekä valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa oleva riippumaton ministeriön sisäinen tarkastus. Valtionhallinnon kehittämisosaston yksikkönä toimii valtion työmarkkinalaitos, jonka tehtävänä on toimia valtiovarainministeriössä valtion virkaehtosopimuslaissa (664/1970) ja valtion virkaehtosopimusasetuksessa (1203/1987) tarkoitettuna valtion neuvotteluviranomaisena. Työmarkkinalaitoksen virkamiehet toimivat valtion virkaehtosopimusasetuksen 10 §:n 25 kohdan tarkoittamina valtion työnantajatoiminnon virkamiehinä. (13.12.2024/792)

7 §Ministereiden johtoryhmät

Ministeri voi asettaa toimialansa asioiden valmistelua ohjaamaan ministerin johtoryhmän. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii ministeri tai häntä edustava valtiosihteeri.

Valtiovarainministeri voi myös asettaa ministereiden yhteisen johtoryhmän, jossa valtiovarainministeri tai häntä edustava valtiosihteeri toimii puheenjohtajana.

8 §Valtiosihteerin kansliapäällikkönä johtoryhmä

Ministeriössä on valtiosihteerin kansliapäällikkönä johtoryhmä, joka toimii valtiosihteerin kansliapäällikkönä tukena ministeriön johtamisessa ja sen hallinnonalan strategisessa ohjauksessa. Johtoryhmä sovittaa yhteen toimintayksiköiden yhteisiä sekä ministeriön yhteisiä johtamisen ja hallinnonalan strategisen ohjauksen asiakokonaisuuksia. Johtoryhmä ohjaa asiakokonaisuuksia tarvittaessa muiden johtoryhmien käsittelyyn. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja siihen kuuluvat alivaltiosihteerit, hallinto- ja kehitysjohtaja, talouspolitiikan koordinaattori, viestintäjohtaja sekä muut valtiosihteerin kansliapäällikkönä määräämät virkamiehet.

9 §Osastopäällikkökokous

Ministeriössä pidetään osastopäällikkökokouksia ministeriön johtavien virkamiesten tukemiseksi ministeriön toiminnan johtamisessa. Osastopäällikkökokouksessa käsitellään ja sovitetaan yhteen ministeriön toiminnan kannalta keskeisiä yhteisiä toimintatapoja, johtamista ja sisäistä hallintoa, ministeriön yhteisiä strategioita, hallinnonalan ohjausta sekä säädösvalmisteluprosessia ja säädösvalmistelun laatua koskevia asioita. Osastopäällikkökokouksen puheenjohtajana toimii valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja siihen osallistuvat 3 §:ssä tarkoitettu ylin virkamiesjohto, toimintayksiköiden päälliköt, strategia- ja tutkimusjohtaja, Valtion työmarkkinalaitoksen päällikkö, viestintäjohtaja sekä muut valtiosihteerin kansliapäällikkönä määräämät virkamiehet.

10 §Talouspolitiikan ja hallintopolitiikan johtoryhmät

Ministeriössä on talouspolitiikan ja hallintopolitiikan johtoryhmät, jotka toimivat valtiosihteerin kansliapäällikkönä ja alivaltiosihteerien tukena johtamisessa. Johtoryhmät käsittelevät ja sovittavat yhteen toimialansa laajakantoisia tai muuten tärkeitä asiakokonaisuuksia sekä ministeriön strategiaa ja tulosjohtamisen lähtökohtia. Johtoryhmissä käsitellään toimialan Euroopan unionia koskevat ja kansainväliset asiat.

Johtoryhmien puheenjohtajana toimii valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja niihin kuuluvat alivaltiosihteerit, hallinto- ja kehitysjohtaja, valtioneuvoston controller, talouspolitiikan koordinaattori, strategia- ja tutkimusjohtaja sekä muut valtiosihteerin kansliapäällikkönä määräämät virkamiehet.

Talouspolitiikan johtoryhmään kuuluvat 2 momentissa mainittujen lisäksi budjettiosaston, vero-osaston, kansantalousosaston, rahoitusmarkkinaosaston, kunta- ja alueosaston ja hyvinvointialueiden ohjausosaston osastopäälliköt, EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon yksikön päälliköt sekä viestintäjohtaja. (13.12.2024/792)

Hallintopolitiikan johtoryhmään kuuluvat 2 momentissa mainittujen lisäksi budjettiosaston, kunta- ja alueosaston, hyvinvointialueiden ohjausosaston, valtionhallinnon kehittämisosaston ja julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston osastopäälliköt sekä viestintäpäällikkö. (26.1.2024/51)

11 §Ylimpien johtoryhmien sihteeristö

Edellä 7–10 §:ssä mainittujen johtoryhmien sihteerit muodostavat sihteeristön, jonka tehtävänä on strategia- ja tutkimusjohtajan johdolla sovittaa yhteen johtoryhmissä käsiteltäviä asioita ja ylläpitää sekä kehittää johtoryhmien toimintaa.

12 §Tuloskeskustelut ja johtamissopimukset ministeriössä

Ministeri vahvistaa ministeriön tulostavoitteet valtiosihteerin kansliapäällikkönä esityksestä.

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä käy tuloskeskustelut vuosittaisista tavoitteista alivaltiosihteerien, hallinto- ja kehitysjohtajan, valtioneuvoston controllerin sekä erikseen määräämiensä muiden virkamiesten kanssa. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja alivaltiosihteerit käyvät tuloskeskustelut kukin alaisuuteensa kuuluvien toimintayksiköiden päälliköiden kanssa vuosittaisista tavoitteista.

Osastopäälliköt vahvistavat osastojen ja valtioneuvoston controller vahvistaa valtiovarain controller -toiminnon toimintasuunnitelmat yksiköiden päälliköiden kanssa käytävien tuloskeskustelujen perusteella. EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon osalta toimintasuunnitelman vahvistaa kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri. (13.12.2024/792)

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja alivaltiosihteerit tekevät johtamissopimukset alaisuuteensa kuuluvien osastopäälliköiden kanssa vuosittaisista tavoitteista.

13 §Hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä valtion rahastojen ja valtionyhtiöiden ohjaus

Ministeri allekirjoittaa ministeriön puolesta virastojen kanssa tehtävät tulossopimukset sekä virastoille, laitoksille ja valtion rahastoille annettavat tilinpäätöskannanotot valtiosihteerin kansliapäällikkönä esittelystä. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä tekee johtamissopimukset hallinnonalan virastojen päälliköiden kanssa.

Hallinto- ja kehitysjohtaja sovittaa yhteen ministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten tulosohjausta ja johtaa ministeriön hallinnonalan tulosohjausta ja sen kehittämistä. Hallintopolitiikan alivaltiosihteeri johtaa aluehallintovirastojen sekä Ahvenanmaan valtionviraston tulostavoitteiden valmistelua ja toimii puheenjohtajana näiden kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa. Hallinto- ja kehitysjohtaja johtaa muiden virastojen tulostavoitteiden valmistelua ja toimii puheenjohtajana näiden kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa. (13.12.2024/792)

Hallintopolitiikan alivaltiosihteeri johtaa Senaatti-konsernia koskevien asioiden valmistelua.

Hallinto- ja kehitysjohtaja johtaa hallinnonalan yhtiöiden omistajaohjausta sekä omistajapoliittisten tavoitteiden valmistelua. (13.12.2024/792)

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä johtaa valtion rahastojen ja laitosten ohjauksen valmistelua, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu alivaltiosihteerille.

3 lukuMinisteriön tehtävät

14 § (13.12.2024/792)Osastojen yleiset tehtävät

Osaston tehtävänä on 15–22 §:ssä säädetyn lisäksi toimialallaan:

1)

huolehtia säädösvalmistelusta ja kehittää lainsäädäntöä, säädösvalmistelua ja tutkimus-, ennakointi-, arviointi- ja selvitystoimintaa sekä käsitellä ministeriön tai valtioneuvoston strategioita ja muita suunnitelmia yhteistyössä talouspolitiikan koordinaattorin, lainsäädäntöjohtajan sekä strategia- ja tutkimusjohtajan kanssa;

2)

käsitellä valtiosopimuksia, osallistua Euroopan unionin lainsäädännön valmisteluun ja käsitellä muita unionia ja kansainvälistä yhteistyötä koskevia asioita;

3)

vastata osaston varautumisesta sekä sovittaa yhteen toimialan varautumista ja tähän liittyen tuottaa tietoa ministeriön johtamisen ja toiminnan tueksi;

4)

valmistella toimialansa talousarvio- ja kehysehdotukset;

5)

valmistella vastaukset eduskunnan kirjallisiin kysymyksiin;

6)

valmistella ministeriölle kuuluvat laillisuusvalvonta-asiat;

7)

valmistella ja esitellä osaston henkilöstön osalta asiat, jotka koskevat määräämistä valtioneuvoston esittelijäksi sekä ohjauksessaan olevien virastojen ja laitosten virkojen tai virkasuhteiden täyttämiseen liittyvät erivapausasiat;

8)

valmistella ja esitellä työryhmien ja toimielinten osalta tehtävät esitykset;

9)

toimia henkilötietorekisteriensä rekisterinpitäjänä ja vastata rekisterinpitäjälle säädetyistä velvoitteista sekä valmistella ja esitellä rekisteritietojen luovuttamista koskevat asiat.

15 § (13.12.2024/792)Kansantalousosaston tehtävät

Kansantalousosasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

suhdannekehityksen ja pidemmän aikavälin taloudellisen kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;

2)

julkisen talouden kehityksen seuraamista, analyysia ja ennustamista;

3)

talouspolitiikan suunnittelua ja talouspolitiikan vaikutusten arviointia;

4)

kansantalouden ja julkisen talouden näkökulman esiintuomista yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa;

5)

taloudellisten katsausten ja selvitysten, ennusteiden ja ennustepoikkeamia koskevien arvioiden julkaisemista sekä muuta taloudellista tiedotustoimintaa;

6)

Tilastokeskuksen tehtäviä ja tilastotointa.

16 § (13.12.2024/792)Budjettiosaston tehtävät

Budjettiosasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

valtion talousarviota, julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikkaa;

2)

rakennepolitiikkaa ja rakenteellisia toimenpiteitä sekä niitä koskevien vaikutusarvioiden laatimista;

3)

hyvinvointialueiden talouden ja kuntatalouden, niihin kohdistuvien valtion toimenpiteiden sekä rahoitusjärjestelmän seurantaa ja analysointia osana julkisen talouden suunnitelmaa ja muuta finanssipolitiikan valmistelua;

4)

valtion toiminta- ja taloussuunnittelun, kirjanpidon, tilinpäätöksen ja muun taloushallinnon, varallisuuden hallinnan sekä taloudenhoidon valvonnan ja tarkastustoimen yleisiä perusteita sekä valtionavustusten myöntämisen ja käytön, valtion lainanannon ja valtion maksujen yleisiä perusteita ja toiminnan maksullisuutta;

5)

valtion maksuliikettä;

6)

hallituksen vuosikertomukseen otettavien talousarviolausumien sekä eduskunnan valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta antamien kannanottojen vastausten koordinointia;

7)

julkishallinnon ja -talouden tilintarkastusta;

8)

valtion liikelaitosten ja valtion toiminnassa käytettävien markkinaehtoisten järjestelmien yleistä kehittämistä;

9)

metallirahoja;

10)

valtionperintöjä;

11)

Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 7 lukua ;

12)

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tehtäviä;

13)

Valtiokonttorin valtion taloushallinnon, laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjaus-, kehittämis- ja raportointitehtäviä, valtionavustustehtäviä, valtion keskuskirjanpitotehtäviä;

14)

Euroopan unionin omia varoja, monivuotista rahoituskehystä ja vuotuista talousarviota sekä Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan unionin petostentorjuntavirastoa koskevat asiat niiltä osin, kuin niitä valmistellaan Euroopan unionin neuvostossa ja sen valmisteluelimissä.

17 § (13.12.2024/792)Vero-osaston tehtävät

Vero-osasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

veropolitiikan suunnittelua ja veropoliittisten toimenpiteiden vaikutusten selvittämistä;

2)

verojärjestelmän kehittämistä;

3)

veroja ja veronluontoisia maksuja;

4)

tullipolitiikkaa ja tullimenettelyjä sekä tariffikiintiöitä ja tullisuspensioita;

5)

verotusta ja tulliyhteistyötä koskevia vieraiden valtioiden kanssa tehtäviä sopimuksia ja muita kansainvälisiä velvoitteita, joihin ei liity merkittäviä ulko- tai turvallisuuspoliittisia näkökohtia;

6)

Verohallinnon ja Tullin tehtäviä.

18 § (13.12.2024/792)Rahoitusmarkkinaosaston tehtävät

Rahoitusmarkkinaosasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

rahoitusjärjestelmän vakautta ja kehittämistä;

2)

valtion lainanoton ja velanhoidon sekä kassavarojen sijoittamisen strategista ohjausta ja valvontaa;

3)

luottolaitosten, sijoituspalveluyritysten, joukkorahoituspalvelun tarjoajien, kryptovarojen tarjoajien, rahastoyhtiöiden, vaihtoehtorahastojen hoitajien ja kiinteistörahastojen sekä muiden rahoituspalveluja tarjoavien yritysten toimintaa;

4)

arvopaperi-, johdannais- ja kryptovarakauppaa sekä niiden selvitystä, arvo-osuusjärjestelmää ja niitä ylläpitävien yhteisöjen toimintaa;

5)

rahoitusmarkkinoiden valvonnan ja kriisinhallinnan sääntelyä, Euroopan unionin yhteistä valvontamekanismia sekä Euroopan unionin yhteistä kriisinratkaisumekanismia ja -rahastoa;

6)

rahaa ja rahajärjestelmää, maksuvälineitä ja maksujärjestelmiä, Suomen Pankkia ja Euroopan keskuspankkijärjestelmää sekä Euroopan keskuspankkia;

7)

rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä;

8)

valtiontakauksia ja -takuita;

9)

pankkikriisien hallintaa;

10)

rahoitusmarkkinoiden valmiussuunnittelua, huoltovarmuustilijärjestelmää ja rahoitusmarkkinoiden häiriönhallinnan yhteistyöryhmää;

11)

Rahoitusvakausviraston tehtäviä sekä Rahoitusvakausrahaston ohjausta ja valvontaa;

12)

Valtion eläkerahaston ohjausta ja valvontaa, ottaen huomioon, mitä 19 §:n 7 kohdassa säädetään;

13)

Valtiokonttorin tehtäviä rahoitustoimialan osalta.

19 § (13.12.2024/792)Valtionhallinnon kehittämisosaston tehtävät

Valtionhallinnon kehittämisosasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

valtionhallinnon toiminnan ja toimintatapojen muutoksen edistämistä sekä valtion henkilöstöpolitiikkaa;

2)

valtionhallinnon ohjauksen ja konsernipolitiikan kehittämistä;

3)

valtionhallinnon tuottavuuden ja tehokkuuden edistämistä;

4)

valtion henkilöstön oikeudellista asemaa sekä ylimmän johdon kehittämistä, palvelussuhteen ehtoja ja muita etuuksia;

5)

henkilöstön strategista kehittämistä, johtamista, osallistumista ja työympäristöä;

6)

toiminta- ja taloussuunnittelua sekä valtion talousarvioesitystä ja talousarvion soveltamista henkilöstömenojen osalta;

7)

valtion eläkejärjestelmän valvontaa ja yhteistyössä rahoitusmarkkinaosaston kanssa Valtion eläkerahastoa koskevia asioita, jos ne ovat henkilöstöpoliittisesti merkittäviä;

8)

valtion henkilöstöhallinnon tiedonhallintaa;

9)

hyvän hallinnon ja kansalaisvaikuttamisen edistämistä;

10)

Valtiokonttorin valtionhallinnon kehittämistehtäviä ja Valtiokonttorin myöntämiä korvauksia ja etuisuuksia ja Valtiokonttoria koskevia hallinnollisia säännöksiä;

11)

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden tehtäviä;

12)

HAUS Kehittämiskeskus Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;

13)

valtion talonrakennustoimintaa, kiinteistövarallisuutta, virastotiloja sekä Senaatti-konsernia

14)

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:tä koskevia tehtäviä;

15)

valtion hankintatointa, www.hankintailmoitukset.fi -järjestelmän ylläpitoa ja kehittämistä, julkisten hankintojen vaikuttavuuden kehittämistä sekä Hansel Oy:tä koskevaa lainsäädäntöä;

16)

Suomen itsenäisyyden juhlarahastoa;

17)

julkisten palvelujärjestelmien kehittämistä sekä niiden laadunhallinnan ja toiminnallisen tehokkuuden arviointia;

18)

julkisen hallinnon yleistä kehittämistä sekä valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämistä;

19)

valtion alue- ja paikallishallinnon aluejakoja ja niiden yhteensovittamista;

20)

valtion palveluiden saatavuutta ja toimintojen sijoittamista koskevan suunnittelun, seurannan ja kehittämisen yhteensovittamista;

21)

aluehallintovirastojen ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtäviä ja tulosohjausta.

22)

valtion työnantajapolitiikkaa;

23)

valtiotyönantajan edunvalvontaa tulo- ja työmarkkinapolitiikassa sekä työelämään liittyvässä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa;

24)

valtion henkilöstön palvelussuhteen ehtoja sekä neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän perusteita sekä näistä aiheutuvia kustannuksia;

25)

valtion työnantajaviestinnän edistämistä;

26)

Valtion työmarkkinalaitoksen tiedonhallintaa;

27)

valtion eläke-etuuksia siltä osin, kuin ne ovat työmarkkinapolitiikkaa.

20 § (13.12.2024/792)Kunta- ja alueosaston tehtävät

Kunta- ja alueosasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

kuntien itsehallintoa ja sen kehittämistä sekä yleisesti kuntapolitiikkaa;

2)

kuntien hallintoa;

3)

kuntajakoa ja kuntien yhteistyötä sekä maakuntajakoa;

4)

hyvinvointialueita koskevaa lainsäädäntöä, pois lukien hyvinvointialueiden rahoitusta koskeva lainsäädäntö;

5)

kuntien toiminnan ja talouden yleistä ohjausta, seurantaa ja ennakointia;

6)

ministeriön toimialalle kuuluvia kuntien valtionosuuksia ja valtionosuusjärjestelmää;

7)

valtion ja kuntien välistä neuvottelumenettelyä, kuntatalousohjelmaa sekä kuntatalouden ja hallinnon neuvottelukuntaa;

8)

kuntien yleistä toiminnan kehittämistä ja arviointia;

9)

kuntien ja hyvinvointialueiden henkilöstön palvelussuhdeturvaa;

10)

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:tä;

11)

Kuntien takauskeskusta;

12)

Kevaa sekä kuntien ja hyvinvointialueiden eläkejärjestelmän valvontaa ja rahoitusta;

13)

kotikunnan määräytymistä;

14)

Valtiokonttorin tehtäviä kuntien ja hyvinvointialueiden tietovarantojen osalta.

20 a § (13.12.2024/792)Hyvinvointialueiden ohjausosaston tehtävät

Hyvinvointialueiden ohjausosasto valmistelee asiat, jotka koskevat:

1)

valtioneuvostossa tehtävän hyvinvointialueiden ohjauksen yhteensovitusta;

2)

ministeriön toimialalle kuuluvaa hyvinvointialueiden ohjausta ja hyvinvointialueneuvottelukuntaa;

3)

hyvinvointialueen muuttamista koskevan aluejakoselvityksen määräämistä, toimittamista ja päätöstä;

4)

hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden arviointia ja ennakointia sekä tilannekuvatoimintaa;

5)

hyvinvointialueiden toiminnan kehittämistä;

6)

hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden yleistä ohjausta, seurantaa ja ennakointia;

7)

hyvinvointialueiden rahoitusta, rahoitusjärjestelmää ja rahoitusta koskevaa lainsäädäntöä;

8)

Maakuntien tilakeskus Oy:n ja DigiFinland Oy:n tehtäviä.

21 § (13.12.2024/792)Julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston tehtävät

Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

julkisen hallinnon tiedonhallinnan yleistä kehittämistä ja ohjausta;

2)

julkisen hallinnon yhteisten tietovarantojen yhteentoimivuuden yleistä ohjausta;

3)

valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen ohjausta;

4)

turvallisuusverkkotoiminnan sekä turvallisuusverkon palvelutuotannon ohjausta ja valvontaa;

5)

julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen ja niiden tuotannon ohjausta;

6)

Digi- ja väestötietoviraston ja Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tehtäviä;

7)

3–5 kohdassa tarkoitettujen julkisen hallinnon palvelujen ja palvelutuotannon varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden yleistä ohjausta;

8)

julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019) , jäljempänä tiedonhallintalaki, 10 §:ssä tarkoitetun tiedonhallintalautakunnan hallinnollisten asioiden valmistelua;

9)

tiedonhallintalain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja lukuun ottamatta asioita, joissa osasto on lausunnon pyytäjänä tai joissa lausuntoa pyydetään sellaisesta osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne;

10)

julkisen hallinnon tiedonhallintaa sekä tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuottamista koskevan yhteistyön koordinointia;

11)

julkisen hallinnon tietoturvallisuuden yleistä kehittämistä ja valtionhallinnon tietoturvallisuuden ohjausta;

12)

Valtiokonttorin hoitamia julkisen hallinnon yhteisiä sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelutehtäviä sekä näiden tulosohjausta.

22 § (13.12.2024/792)Kehittämis- ja hallintotoiminnon tehtävät

Kehittämis- ja hallintotoiminto valmistelee asiat, jotka koskevat

1)

hallinnonalan, lukuun ottamatta aluehallintovirastojen ja Ahvenanmaan valtionviraston, tulosohjausta ja sen kehittämistä ja hallinnonalan virastojen ja laitosten tulosohjauksen yhteensovittamista;

2)

omistajaohjausta;

3)

hallinnonalan toiminta- ja taloussuunnittelua, kehysehdotuksia ja talousarviota;

4)

kehittämismäärärahan hallinnointi ja rahoitettavaksi ehdotettujen esitysten arviointia;

5)

hallinnonalan henkilöstö-, tietohallinto-, tila- ja muiden infrastruktuuriasioiden ohjausta ja koordinaatiota;

6)

ministeriön yleistä hallintoa ja kehittämistä;

7)

ministeriön riskienhallinnan ohjausta, kehittämistä sekä yhteensovittamista;

8)

ministeriön henkilöstöhallintoa, henkilöstön kehittämistä, henkilöstösuunnittelua ja rekrytointia, palkkausta ja palkitsemista, työturvallisuutta ja -hyvinvointia, työterveyshuoltoa sekä työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaa;

9)

ministeriön taloushallintoa ja tulossuunnittelua;

10)

ministeriön tiedonhallintaa, tietohallintoa, tietosuojaa ja tietoturvallisuutta sekä tietosuojavastaavan tehtäviä;

11)

hallinnonalan tiedonhallinnan, tietohallinnon, tietosuojan ja tietoturvallisuuden ohjausta ja kehittämistä;

12)

hallintotehtäviä ja ministeriön sisäisiä palveluja, jolleivat ne kuulu valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 12 §:n nojalla valtioneuvoston kanslialle tai tämän työjärjestyksen nojalla muulle osastolle tai yksikölle;

13)

ministeriön lainvalmistelun ja sen osaamisen yleistä kehittämistä ja lainsäädäntösuunnitelman laatimista;

14)

hallinnon yleislakeja sekä ministeriön työjärjestystä ja valtioneuvoston ohjesääntöä koskevaa ohjausta ja neuvontaa;

15)

ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetun lain (172/2012) ja unioniin tulevien ulkomaisten suorien sijoitusten seurantaan tarkoitettujen puitteiden perustamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/452 edellytetyn seurantamenettelyn ohjaamista ministeriössä ja sen hallinnonalalla, ministeriön lausuntojen valmistelun koordinointia yhteistyössä osastojen kanssa, ministeriön lausuntojen laatimista ja esittelyä sekä yrityskauppojen seurantamenettelyn ja lausuntoprosessin kehittämistä;

16)

ministeriön ja sen hallinnonalan häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisen ohjausta ja toimeenpanon yhteensovittamista;

17)

ministeriön talous- ja hallintopolitiikan välisen yhteistyön ja valmistelun yhteen sovitusta ja koordinointia;

18)

hallitusohjelman seurannan ja raportoinnin järjestämistä sekä hallituksen vuosikertomuksen laadinnan valtiovarainministeriön osuuden ohjausta ja yhteensovittamista;

19)

ministeriön strategian valmistelua, seurantaa sekä toimeenpanoa ja ministeriön strategioiden yhteensovittamista;

20)

ministeriön tietoon perustuvan päätöksenteon edellytyksiä, sekä ministeriön ennakointitoiminnan kehittämistä;

21)

Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetussa laissa (537/2022) tarkoitettuja tukiviranomaisen ja ministeriön tehtäviä lukuun ottamatta mainitun lain 6 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja tehtäviä;

22)

tiedonhallintalain mukaisia tiedonhallintayksikön ja toimialan ohjauksen tehtäviä sekä mainitun lain mukaisia valtionhallinnon tiedonhallinnan muutoksia koskevia lausuntoja silloin, kun lausunnon pyytäjänä on julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto tai kun lausuntoa pyydetään sellaisesta mainitun osaston ohjaamasta tiedonhallinnan muutoksesta, johon on asetettu osastolla erillinen ohjausrakenne.

23 § (13.12.2024/792)Valtiovarain controller -toiminnon tehtävät

Valtiovarain controller -toiminnon tehtävistä on säädetty valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 24 f §:ssä . Toiminnon tehtävänä on lisäksi valmistella asiat, jotka koskevat sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan neuvottelukuntaa, Euroopan tilintarkastustuomioistuinta ja Euroopan petostentorjuntavirastoa lukuun ottamatta 16 §:n kohdassa 14 määriteltyjä tehtäviä sekä vastata Euroopan unionin varojen tarkastustehtävästä silloin kuin se on erityislainsäädännössä säädetty valtiovarainministeriön tehtäväksi.

Tarkastusviranomaisyksikkö vastaa

1)

alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta annetussa laissa (756/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä;

2)

sisäasioiden rahastoista ohjelmakaudella 2021–2027 annetussa laissa (1125/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä;

3)

Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahastosta annetussa laissa (997/2021) valtiovarainministeriölle säädetystä tarkastusviranomaistehtävästä; sekä

4)

Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetussa laissa (537/2022) valtiovarainministeriön tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta.

Ohjelmakauden 2014–2021 osalta tarkastusviranomaistehtävistä säädetään alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetussa laissa (7/2014) ja ulkorajan ylittävästä yhteistyöstä annetussa laissa (657/2015) .

Todentamisviranomaisyksikkö vastaa yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman hallinnoinnista annetussa laissa (1324/2022) säädetystä todentamisviranomaistehtävästä.

Tarkastusviranomaisyksikön asema on määritelty Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/1060) 71(2) artiklassa ja todentamisviranomaisyksikön asema Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/2116) 12 artiklassa.

24 § (13.12.2024/792)EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon tehtävät

EU- ja kansainväliset asiat -toiminto valmistelee asiat, jotka koskevat:

1)

Euroopan unioniin liittyvien asioiden valmistelun yhteensovittamista ministeriössä sekä ministeriön johdon ja toimintayksiköiden avustamista Euroopan unioniin liittyvissä ja muissa kansainvälisissä asioissa, mukaan lukien Suomeen kohdistuvien ja Suomesta ulkomaille suuntautuvien vierailujen koordinaatio ministeriössä;

2)

talous- ja rahoitusasioiden neuvoston ja euroryhmän, talous- ja rahoituskomitean ja sen sijaistason sekä EU-ministerivaliokunnan kokousten valmistelua;

3)

talouspolitiikan koordinaatiota Euroopan unionissa, Euroopan unionin finanssipolitiikan sääntöjä ja rakenteita, Euroopan unionille toimitettavaa keskipitkän aikavälin suunnitelmaa sekä sen toimeenpanoa koskevaa vuotuista edistymisraporttia ja alustavaa talousarviosuunnitelmaa;

4)

Euroopan talous- ja rahaliiton kehittämiseen liittyvien asioiden yhteensovittamista;

5)

Euroopan unionin perussopimusta ja yleistä kehittämistä sekä institutionaalisia kysymyksiä;

6)

Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälinettä, lukuun ottamatta Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetun lain 5 §:n 1 momentissa säädettyjä valtiovarain controller -toiminnon, 6 §:n 1 momentissa säädettyjä tukiviranomaisen ja 8 §:n 1 momentissa säädettyjä ministeriön tehtäviä;

7)

Valtiokonttorin Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälinetehtäviä;

8)

OECD-koordinaatiota;

9)

valtion luottokelpoisuusluokitukseen liittyviä asioita;

10)

Suomen tutkintaa kansainvälisten organisaatioiden tai luottoluokittajien toimesta;

11)

Pohjoismaiden ministerineuvostoa;

12)

kansainvälistä rahoitusarkkitehtuuria ja sen kehittämistä sekä kansainvälisiin rahoituslaitoksiin liittyvien asioiden yhteensovittamista;

13)

Kansainvälistä valuuttarahastoa, Kansainvälistä jälleenrakennus- ja kehityspankkia ja sen liitännäisjärjestöjä, Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankkia, Euroopan investointipankkia, Pohjoismaiden investointipankkia ja muita pohjoismaisia rahoitusyhteisöjä, Aasian Infrastruktuuri-investointipankkia, Euroopan neuvoston kehityspankkia ja alueellisten kehitysrahoituslaitosten toiminnan seurantaa sekä Pariisin klubia ja sen piirissä tapahtuvia velkajärjestelyjä;

14)

Euroopan vakausmekanismia ja Euroopan rahoitusvakausvälinettä, euroalueen vakautta ja kriisirahoitusta sekä Euroopan unionin jäsenvaltioille myönnettävää rahoitusapua ja unionin makrotaloudellisia rahoitusapuohjelmia;

15)

muita Euroopan unioniin liittyviä tai kansainvälisiä asioita, jos asia ei kuulu muulle osastolle tai toimintayksikölle.

Toimintayksikössä toimii yksikkö, jonka tehtäviin kuuluu työjärjestyksen 54 §:ssä mainittujen tehtävien valmistelu.

25 §

25 § on kumottu A:lla 13.12.2024/792 .

26 §

26 § on kumottu A:lla 13.12.2024/792 .

27 §Viestinnän tehtävät

Viestinnän tehtävänä on vastata asioista, jotka koskevat ministeriön sisäistä ja ulkoista viestintää sekä viestinnän linjauksia ja toimintatapoja. Viestintäjohtaja johtaa ja kehittää ministeriön kokonaisviestintää.

28 §Sisäisen tarkastuksen tehtävät

Viraston ja laitoksen sisäisestä tarkastuksesta säädetään valtion talousarviosta annetussa asetuksessa (1243/1992) . Sisäisen tarkastuksen menettelyistä ja asemasta annetaan määräykset valtiovarainministeriön vahvistamassa sisäisen tarkastuksen ohjesäännössä.

4 lukuJohtavien ja eräiden muiden virkamiesten tehtävät

29 §Ministerin valtiosihteeri ja erityisavustaja

Ministerin toimikaudeksi nimitetyn valtiosihteerin tehtävistä ja ministerin erityisavustajasta säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä.

30 §Valtiosihteerin kansliapäällikkönä tehtävät

Ministeriön kansliapäällikön tehtävistä säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä. Valtiosihteerin kansliapäällikkönä tehtävänä on lisäksi:

1)

johtaa ministeriön strategista kehittämistä;

2)

vastata taloussäännön toteuttamisesta.

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä tehtävistä ministeriön johtamisessa ja hallinnonalan ohjauksessa säädetään 3, 8–10, 12 ja 13 §:ssä.

31 §Alivaltiosihteerien tehtävät

Kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri johtaa ja sovittaa yhteen rahoitusmarkkinaosaston, EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon toimialaan kuuluvien asioiden sekä Euroopan unionin talous- ja rahoituskomiteassa käsiteltävien asioiden valmistelua. Lisäksi alivaltiosihteeri johtaa ja kehittää budjettiosaston toimialaan kuuluvien Euroopan unionin omia varoja, monivuotista rahoituskehystä ja vuotuista talousarviota koskevien asioiden valmistelua. (13.12.2024/792)

Hallintopolitiikan alivaltiosihteeri johtaa ja sovittaa yhteen kunta- ja alueosaston, julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston, hyvinvointialueiden ohjausosaston ja valtionhallinnon kehittämisosaston toimialaan kuuluvien asioiden valmistelua. (13.12.2024/792)

Alivaltiosihteerit voivat asettaa johdettavanaan olevien asioiden valmistelua varten johtoryhmän ja muita valmistelu- ja työryhmiä.

Alivaltiosihteerien tehtävistä ministeriön johtamisessa ja hallinnonalan ohjauksessa säädetään 3, 12 ja 13 §:ssä.

32 §Hallinto- ja kehitysjohtajan tehtävät

Hallinto- ja kehitysjohtajan tehtävästä säädetään valtiovarainministeriöstä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (610/2003) . Lisäksi hallinto- ja kehitysjohtaja

1)

johtaa ja kehittää ministeriön sisäistä toimintaa ja hallintoa, organisaatiota sekä työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaa;

2)

huolehtii Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta annetussa laissa (1171/2022) tarkoitettujen ilmoitusten käsittelyn järjestämisestä ministeriössä;

3)

esittelee valtiosihteerin kansliapäällikkönä ratkaistavaksi valtiovarainministeriön esityksen nimeämisestä ministeriön ulkopuolisiin hallintoelimiin;

4)

allekirjoittaa ministeriön puolesta ministeriön sopimat tarkentavat virkaehtosopimukset ja paikallisneuvotteluihin liittyvät allekirjoittamispöytäkirjat.

Hallinto- ja kehitysjohtajan tehtävistä ministeriön johtamisessa ja hallinnonalan ohjauksessa säädetään 3 ja 13 §:ssä.

33 §Osastopäällikön tehtävät

Osastopäällikön tehtävänä on:

1)

johtaa osaston toimintaa siten, että sille kuuluvat tehtävät hoidetaan tuloksellisesti;

2)

vastata asetettujen tulostavoitteiden saavuttamisesta, myönnettyjen määrärahojen käytöstä ja menoihin sitoutumisesta sekä huolehtia osaston toimintaedellytyksistä;

3)

suunnitella ja kehittää osaston toimintaa sekä strategiatyötä;

4)

huolehtia osaston henkilöstöstä ja sen kehittämisestä sekä siitä, että osastolle kuuluvien tehtävien suorittamiselle on riittävät edellytykset;

5)

huolehtia osaston henkilöstön käsittelemien asioiden tiedonhallinnasta ja tietosuojasta sekä osaston omista tietojärjestelmistä;

6)

huolehtia osaston viestinnästä viestintää koskevien ohjeistusten mukaisesti;

7)

huolehtia osaston vastuulla olevien tehtävien jatkuvuudesta ja varautumisen yhteensovittamisesta osaston toimialalla normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa;

8)

seurata osaston toimialan kehitystä ja valmistella sitä koskevia strategisia linjauksia;

9)

osallistua ministeriön ja hallinnonalan yhteisten toimintojen kehittämiseen;

10)

tiedottaa ministerille ja valtiosihteerille kansliapäällikkönä sekä alivaltiosihteerille osaston toimialalla vireillä olevista tärkeistä ja yleisesti kiinnostavista asioista.

Osastopäällikkö voi asettaa osaston johtamisen tukena toimivan osaston johtoryhmän.

Osastopäällikön tehtävistä ministeriön tulosjohtamisessa säädetään 12 §:ssä.

EU- ja kansainväliset asiat –toiminnon osalta tässä pykälässä tarkoitetut tehtävät kuuluvat kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteerille. (13.12.2024/792)

Valtioneuvoston controlleriin sovelletaan, mitä tässä pykälässä säädetään osastopäällikön tehtävistä ottaen huomioon valtion talousarviosta annetun lain säännökset valtiovarain controller -toiminnosta.

34 §Talouspolitiikan koordinaattorin tehtävät

Talouspolitiikan koordinaattori kehittää ja sovittaa yhteen kansantalousosaston, budjettiosaston ja vero-osaston toimialaan kuuluvien asioiden sekä kunta- ja alueosaston toimialaan kuuluvien julkisen talouden vakausvalvonnan välineitä koskevien asioiden valmistelua.

35 §Yksikön päällikön tehtävät

Yksikön päällikkö vastaa yksikön toiminnasta ja toimintojen kehittämisestä ministeriön ja toimintayksikön tavoitteiden mukaisesti. Yksikön päällikkö valvoo, että yksikön toiminnassa noudatetaan voimassa olevaa sääntelyä, Valtion virka- ja työehtosopimusta ja työnantajan antamia työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Yksikön päällikkö osallistuu toimintayksikön johtoryhmätyöskentelyyn ja hänelle voi kuulua myös muita osastopäällikön tai ministeriön johdon määrittämiä tehtäväkokonaisuuksia. (26.1.2024/51)

Valtion työmarkkinalaitoksen päällikköön sovelletaan, mitä tässä työjärjestyksessä säädetään yksikön päälliköstä. (13.12.2024/792)

36 §Lainsäädäntöjohtajan tehtävät

Lainsäädäntöjohtajan tehtävänä on seurata yleisesti ministeriön säädösvalmistelun laatua ja

1)

kehittää ministeriön säädösvalmisteluprosessia;

2)

vastata ministeriön säädösvalmistelijoiden sisäisestä koulutuksesta;

3)

johtaa ministeriön lainsäädäntösuunnitelman valmistelua ja vastata suunnitelman seurannasta ja ylläpidosta;

4)

tukea ministeriön toimintayksikköjä säädösvalmisteluun liittyvissä kysymyksissä;

5)

edustaa ministeriötä säädösvalmistelun kehittämiseen liittyvässä yhteistyössä;

6)

huolehtia valtiosihteerin kansliapäällikkönä erikseen määräämistä säädösvalmisteluun liittyvistä tehtävistä.

37 § (13.12.2024/792)Strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävät

Strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävänä on vastata ministeriön strategiatyöstä, tässä työjärjestyksessä määrätyistä muista strategia- ja tutkimusjohtajan tehtävistä sekä muista hallinto- ja kehitysjohtajan määräämistä tehtävistä.

38 §Valmiuspäällikön tehtävät

Valmiuspäällikkö ohjaa ja sovittaa yhteen ministeriön ja sen hallinnonalan häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumista sekä ministeriön ja sen hallinnonalan yleistä turvallisuutta. Valmiuspäällikkö toimii myös ministeriön turvallisuuspäällikkönä.

5 lukuAsioiden valmistelu

39 §Yhteistyö ja tiedottaminen

Ministerille ja valtiosihteerille on hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista tai esittelyä ilmoitettava tärkeimmistä ja yleisesti kiinnostavista ministeriön toimialalla ja sen hallinnonalalla esille tulevista ja vireillä olevista asioista.

Ministeriön toimialalla ja sen hallinnonalalla esille tulevia ja vireillä olevia asioita tulee hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista tai esittelyä käsitellä johtoryhmässä, jonka toimialaan asia kuuluu. Asiasta, joka koskee myös toisen toimintayksikön toimialaa, kuin mistä se esitellään, on sitä valmisteltaessa hyvissä ajoin neuvoteltava kysymyksessä olevan toimintayksikön asianomaisten virkamiesten kanssa.

Ministeriön toimintayksiköt toimivat yhteistyössä useaa toimintayksikköä tai hallinnonalaa koskevien asioiden ja hankkeiden valmistelussa sekä antavat tarpeen mukaan toimialansa asiantuntijapalveluita toiselle toimintayksikölle niiden käsitellessä asiaa, joka koskee osaksi myös toisen toimintayksikön toimialaa.

40 §Esittely

Valtioneuvoston ja ministeriön esittelijöistä, esittelymenettelystä sekä asian valmistelun siirtämisestä säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä.

Sen lisäksi, mitä ministeriön esittelijöistä säädetään valtioneuvoston ohjesäännön 35 §:ssä, ministeriössä esittelijöinä voivat toimia perusvaativuustasolle 10 tai sitä ylemmälle vaativuustasolle sijoitetut virkamiehet sekä sisäisen hallinnon tehtävissä myös perusvaativuustasolle 7–9 sijoitetut virkamiehet. (13.12.2024/792)

Esittelylistaa ei saa muutoin kuin pakottavista syistä jakaa ennen kuin asia on selostettu ministerille ja hän on hyväksynyt sen ottamisen esittelyyn. Asiassa tulee ottaa huomioon myös valtioneuvoston päättämä ministereiden työnjako.

Mitä 3 momentissa säädetään esittelylistojen jakamisesta, sovelletaan myös valtiovarainministeriön kannanottoja sisältävien muistioiden jakamiseen ministerivaliokuntien käsittelyä varten.

Jos asia on periaatteellisesti tärkeä tai laajakantoinen, on myös muu kuin 4 momentissa tarkoitettu muistio tai ministeriön muu kannanotto saatettava ministerin hyväksyttäväksi ennen kuin se toimitetaan ministeriön ulkopuolelle.

41 §Horisontaaliset tehtävät

Yhteiskunnallisesti merkittävien ja laajakantoisten usean ministeriön toimialaan tai usean toimintayksikön tehtäviin liittyvien horisontaalisten asioiden yhteensovittamisesta vastaa valtiosihteerin kansliapäällikkönä määräämä virkamies. Horisontaalisesta tehtävästä vastaava virkamies huolehtii toimintayksiköiden toimiala-asiantuntemuksen sovittamisesta ministeriön yhteiseksi tuotokseksi sekä vastaa asiaan liittyvien osakokonaisuuksien koordinoinnista.

42 §Vahvistetusta työnjaosta poikkeaminen

Valtiosihteerin, valtiosihteerin kansliapäällikkönä, alivaltiosihteerin ja osastopäällikön oikeudesta päätösvallan pidättämiseen säädetään valtioneuvoston ohjesäännössä. Päätösvallan pidättämisen käyttämisestä on aina etukäteen ilmoitettava asianomaiselle virkamiehelle.

Ministeri, valtiosihteeri kansliapäällikkönä, alivaltiosihteeri, hallinto- ja kehitysjohtaja, osastopäällikkö tai yksikön päällikkö voivat tässä työjärjestyksessä säädetystä tai tämän työjärjestyksen nojalla vahvistetusta tehtäväjaosta poiketen määrätä alaisensa toimintayksikön tai virkamiehen suorittamaan muita tehtäviä.

Hallinto- ja kehitysjohtaja voi antaa ministeriön toimintayksikön virkamiehelle valtion virkamieslain (750/1994) 14 §:n 1 momentissa tarkoitettuja työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Tässä momentissa tarkoitetusta työnjohto- ja valvontamääräyksien käyttämisestä on ilmoitettava asianomaisen toimintayksikön päällikölle.

6 lukuVirkamiesten ratkaisuvalta

43 § (26.1.2024/51)Valtiosihteerin kansliapäällikkönä ratkaistavat asiat

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ratkaisee asiat, jotka koskevat

1)

ministeriön toimintamenomäärärahan ja hallinnonalan tuottavuusmäärärahan jakamista;

2)

ministeriön antamia suosituksia ja ohjeita sekä lain nojalla valtionhallinnolle ja julkiselle hallinnolle annettavia määräyksiä, jos asia ei merkityksensä vuoksi kuulu ministerin ratkaistavaksi tai jos sitä ei ole säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi;

3)

lausunnon antamista valtion talousarviosta annetun asetuksen 13 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetuissa asioissa sekä asioissa, jotka eivät merkityksenä vuoksi kuulu ministerille tai tämän työjärjestyksen nojalla alivaltiosihteerille, hallinto- ja kehitysjohtajalle tai osastopäällikölle tai jos asiaa ei ole säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi;

4)

valtiovarainministeriön esityksiä ja nimeämisiä ministeriön ulkopuolisiin hallintoelimiin;

5)

ministeriön johtoryhmien, työryhmien ja toimielinten asettamista, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu alivaltiosihteerille, hallinto- ja kehitysjohtajalle tai osastopäällikölle;

6)

ministeriön ulkopuolisiin työryhmiin tai hankkeisiin nimeämistä, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu ministerille;

7)

valtioneuvoston ohjesäännössä tarkoitetun esittelyluvan antamista, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu ministerille;

8)

kansainvälisten sopimusten ja yhteisymmärryspöytäkirjojen allekirjoittamista, jollei asia merkityksenä vuoksi kuulu ministerille;

9)

ministeriön tai sen hallinnonalan ylimpään johtoon kohdistuvaa kantelua;

10)

julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta annetun lain (10/2015) 4, 13 ja 14 §:ssä tarkoitettuja valtiovarainministeriön palvelutuottajille antamia päätöksiä, lausuntoja ja määräyksiä ja 23 §:ssä tarkoitettua virka-apupyyntöä.

44 § (26.1.2024/51)Alivaltiosihteerin ratkaistavat asiat

Alivaltiosihteeri ratkaisee asiat, jotka koskevat

1)

useampaa kuin yhtä toimintayksikköä koskevien, pääosin alivaltiosihteerin johdettavana olevia asioita valmistelevien ministeriön johtoryhmien, työryhmien ja toimielinten asettamista;

2)

lausunnon antamista useamman kuin yhden toimintayksikön toimialalle kuuluvassa, pääosin alivaltiosihteerin johdettavana olevassa asiassa.

45 § (26.1.2024/51)Hallinto- ja kehitysjohtajan ratkaistavat asiat

Hallinto- ja kehitysjohtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat

1)

valtuutusta edustaa ministeriötä tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa muissa kuin 50 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa asioissa;

2)

muutoksia ministerin tai valtiosihteerin kansliapäällikkönä asettaman työryhmän taikka toimielimen jäsenistössä ja sihteeristössä toimielimen toimikauden aikana;

3)

useampaa kuin yhtä toimintayksikköä koskevien, pääosin hallinto- ja kehitysjohtajan johdettavana olevia asioita valmistelevien ministeriön työryhmien ja toimielinten asettamista;

4)

ministeriön sisäistä hallintoa ja sisäistä toimintaa koskevia ohjeita ja määräyksiä, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muun virkamiehen ratkaistavaksi;

5)

lausunnon antamista useamman kuin yhden toimintayksikön toimialalle kuuluvassa, pääosin hallinto- ja kehitysjohtajan johdettavassa asiassa;

6)

Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta annetussa laissa tarkoitettujen ilmoitusten perusteella tehtäviä toimenpiteitä;

7)

useamman kuin yhden toimintayksikön toimialaa koskevaa asiakirjapyyntöä, kun pyyntö on siirretty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n 3 momentin mukaisesti viranomaisen ratkaistavaksi;

8)

viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:ssä tarkoitettua lupaa saada tietoja tieteellistä tutkimusta tai muuta mainitussa lainkohdassa tarkoitettua tarkoitusta varten, jollei asia kuulu 52 §:n nojalla valtioneuvoston controllerin ratkaistavaksi.

46 §Osastopäällikön ratkaistavat asiat

Osastopäällikkö määrää osaston henkilöstön sijoittamisesta osaston sisäisiin yksiköihin tai erikseen annettaviin tehtäviin.

Osastopäällikkö ratkaisee osaston toimialalla asiat, jotka koskevat

1)

lausunnon antamista;

2)

osaston toimialaan kuuluvien tai osaston käytettäväksi asetettujen määrärahojen jakamista, menopäätöksen tekemistä ja menojen hyväksymistä;

3)

asiakirjapyyntöä, kun pyyntö on siirretty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n 3 momentin mukaisesti viranomaisen ratkaistavaksi;

4)

ministeriöön tai sen hallinnonalan virastoon tai laitokseen kohdistuvaa kantelua;

5)

valtioneuvoston ohjesäännössä tarkoitetun esittelyluvan pyytämistä;

6)

johdettavanaan olevia asioita valmistelevien ministeriön sisäisten työryhmien ja toimielinten asettamista;

7)

vaitioloa ja salassapitoa koskevia sitoumuksia ja sopimuksia.

(26.1.2024/51)

Asianomainen apulaisosastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat lausunnon antamista osaston toimialaan kuuluvissa merkitykseltään vähäisissä asioissa, jollei asia tämän työjärjestyksen nojalla kuulu muun virkamiehen ratkaistavaksi.

EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon toimialalla tässä pykälässä tarkoitetut asiat ratkaisee kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri. (13.12.2024/792)

Valtiovarain controller -toiminnon toimialalla 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitetut asiat ratkaisee valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja 1–3 ja 6 kohdassa tarkoitetut asiat valtioneuvoston controller.

47 §Ennustetoiminnasta vastaavan osaston toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

Ennustetoiminnasta vastaavan osaston päällikön ratkaisuvallasta valtion talousarvioesityksen ja julkisen talouden suunnittelun perustana olevien makrotalouden kehitystä koskevien ennusteiden osalta säädetään talous- ja rahaliiton vakaudesta, yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta sekä julkisen talouden monivuotisia kehyksiä koskevista vaatimuksista annetun lain (869/2012) 2 a §:ssä .

48 §Eräiden budjettiosaston toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

Budjettiosaston osastopäällikkö ratkaisee metallirahasta annetun lain (216/1998) nojalla tehtävät yksittäiset kolikkotilaukset.

49 §Eräiden vero-osaston toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

Vero-osaston osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:

1)

tullilain (304/2016) 81 §:n 1 momentissa tarkoitettua tavaran valtion laitokselle tai erityisestä syystä muullekin luovuttamista koskevaa valtiovarainministeriön päätöstä; 

2)

erivapauden myöntämistä kielitaitoa koskevista kelpoisuusvaatimuksista, joista säädetään Tullin hallinnosta annetun valtioneuvoston asetuksen  (1061/2012) 5 §:n 1 momentissa sekä Verohallinnon virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta annetun valtioneuvoston asetuksen (1052/2009) 2 §:ssä .

50 § Eräiden valtionhallinnon kehittämisosaston ja Valtion työmarkkinalaitoksen päällikön ratkaistavaksi kuuluvien asioiden ratkaiseminen (13.12.2024/792)

Valtionhallinnon kehittämisosaston päällikkö ratkaisee

1)

valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 4 momentin nojalla vahvistettavat virkojen palkkaukset, luontoisedut ja muut taloudelliset etuudet;

2)

korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden presidenttien ja jäsenten palvelussuhteen ehdoista annetun lain  (196/1991)  perusteella vahvistettavat palkat.

Ministerin määräämä valtionhallinnon kehittämisosaston virkamies ratkaisee valtiovarainministeriön ratkaistavat eläkeoikeutta koskevat kysymykset.

Valtion työmarkkinalaitoksen päällikkö ratkaisee asiat sekä lausunnon antamisen asioissa, jotka koskevat (13.12.2024/792)

1)

valtion virastojen ja laitosten virka- ja työehtosopimusneuvotteluja;

2)

valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 2 momentin 3 kohdan nojalla ratkaistavia taloudellisia etuuksia;

3)

valtion neuvotteluviranomaisen valtion virkaehtosopimusasetuksen nojalla muutoin ratkaistavia asioita;

4)

valtion henkilöstön palvelussuhdetta, palkkausta ja muita palvelussuhteen ehtoja sekä soveltamismääräysten ja ohjeiden antamista näistä;

5)

oikeudenkäynnistä työtuomioistuimesta annetussa laissa  (646/1974)  tarkoitettuja valtiovarainministeriölle neuvotteluviranomaisena kuuluvia asioita, mainitun lain 11 §:n 2 momentissa tarkoitettujen neuvottelujen käymistä sekä valtuutusta edustaa ministeriötä työtuomioistuimessa.

51 §Eräiden julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

ICT-johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta annetun valtioneuvoston asetuksen (1109/2015) 7 §:ssä tarkoitettua päätöstä ja 11 §:ssä tarkoitettuja hyväksyntöjä.

52 §Eräiden kunta- ja alueosaston toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

Kunta- ja alueosaston osastopäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat Kevasta annetun lain (66/2016) 6 §:ssä säädettyä kunnallisen eläkelaitoksen valvontaa.

53 §Valtioneuvoston controllerin, apulaiscontrollerin sekä tarkastusviranomaisen ja todentamisviranomaisen toimialaan kuuluvien asioiden ratkaiseminen

Valtioneuvoston controllerin ja apulaiscontrollerin ratkaisuvallasta säädetään valtion talousarviosta annetussa laissa. Valtioneuvoston controller ratkaisee lisäksi viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:ssä tarkoitetun luvan tietojen saamiseen tieteellistä tutkimusta tai muuta mainitussa lainkohdassa tarkoitettua tarkoitusta varten siltä osin kuin tietojen saaminen koskee valtiovarain controller -toiminnon tietoja ja asiakirjoja.

Tarkastusviranomaisyksikön päällikkö ja todentamisviranomaisyksikön päällikkö ratkaisevat tarkastus- ja todentamisviranomaisille säädettyihin tehtäviin liittyvät asiat.

54 § (13.12.2024/792)Eräiden EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon asioiden ratkaiseminen

EU- ja kansainväliset asiat toiminnossa toimiva elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanon koordinoinnista vastaavan yksikön päällikkö antaa toimintayksikön työjärjestyksessä määritellyn mukaisesti Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen hallinnoinnista, valvonnasta ja tarkastuksesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun johdon vahvistuslausuman sekä ratkaisee muut elpymis- ja palautumistukivälinettä koskevat tämän asetuksen 24 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetut asiat, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu ministerin ratkaistavaksi.

7 lukuRatkaisuvalta ministeriön henkilöstöasioissa

55 §Nimittäminen virkaan tai virkasuhteeseen

Ministerit nimittävät toimialansa osalta ministeriön nimitystoimivaltaan kuuluvaan virkaan, kun tehtäväkohtainen palkanosa määräytyy perusvaativuustason 13 mukaisesti tai kun euromääräinen palkka vastaa vähintään vaativuustasoa 13 A henkilökohtaisella suoritustasolla 3,00 sekä määräaikaiseen virkasuhteeseen, kun vastaavaan virkaan nimittää tasavallan presidentti tai valtioneuvosto. (13.12.2024/792)

Muihin kuin 1 momentissa tarkoitettuihin virkoihin ja virkasuhteisiin nimittää hallinto- ja kehitysjohtaja, jollei nimitystoimivaltaa ole säädetty tasavallan presidentille, valtioneuvostolle taikka ministerille.

Ministerit allekirjoittavat toimialallaan valtion ylimmän johdon osalta valtion virkamieslain 44 §:ssä tarkoitetun sopimuksen palvelussuhteessa noudatettavista ehdoista ja valtion virkamieslain 44 a §:ssä tarkoitetun karenssisopimuksen.

56 § (26.1.2024/51)Palvelussuhteiden täyttämiseen liittyvät valmistelutoimet

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä palvelussuhteen täyttämiseen liittyvät valmistelutoimet ratkaisee ministeri. Ministeriön ja sen hallinnonalan virastojen ylimmän johdon palvelussuhteiden täyttämiseen liittyvät valmistelutoimet ratkaisee valtiosihteeri kansliapäällikkönä. Muiden palvelussuhteiden täyttämiseen liittyvät valmistelutoimet ratkaisee hallinto- ja kehitysjohtaja. Hakuilmoitus ratkaistaan ilman esittelyä ja muut valmistelutoimet esittelystä.

57 §Määrääminen tehtävään ja sijaiseksi

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä, alivaltiosihteeri tai hallinto- ja kehitysjohtaja voivat määrätä virkamiehen tehtävään. Määräyksen antanut virkamies voi peruuttaa sen.

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä määrää tehtävään enintään viideksi vuodeksi:

1)

lainsäädäntöjohtajan;

2)

valmiuspäällikön;

3)

turvallisuuspäällikön;

4)

strategia- ja tutkimusjohtajan;

5)

yksikön päällikön.

Yksikön päällikön tehtävään määrätyllä virkamiehellä on oikeus käyttää yksikön päällikön nimikettä oman virkanimikkeensä ohella.

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä, alivaltiosihteerien, hallinto- ja kehitysjohtajan sekä talouspolitiikan koordinaattorin sijaiset määrää ministeri. Osastopäällikön sijaisen ja 2 momentissa tarkoitettuun tehtävään määrättyjen sijaiset, lukuun ottamatta yksikön päällikköjen sijaisia, määrää valtiosihteeri kansliapäällikkönä. Yksikön päällikön sijaiset määritellään toimintayksiköiden työjärjestyksissä. Valtioneuvoston controllerin sijaisesta säädetään valtion talousarviosta annetussa laissa. Muiden virkamiesten osalta tehtävien hoidosta virkamiehen estyneenä ollessa määrää asianomaisen toimintayksikön tai yksikön päällikkö. Lähiesihenkilön sijaiseksi henkilöstöasioissa voidaan määrätä vain lähiesihenkilönä toimiva virkamies.

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä voi määrätä virkamiehen johtoryhmän jäseneksi tai sihteeriksi. Toimintayksikön johtoryhmään jäsenet ja sihteerit määrää kuitenkin toimintayksikön päällikkö tai alivaltiosihteeri.

58 §Johtavien ja eräiden muiden virkamiesten vuosilomien vahvistaminen

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä vuosilomat vahvistaa hallinto- ja kehitysjohtaja. Alivaltiosihteerin, talouspolitiikan koordinaattorin sekä muiden suoraan valtiosihteerin kansliapäällikkönä alaisuudessa toimivien virkamiesten vuosilomat vahvistaa valtiosihteeri kansliapäällikkönä. Alivaltiosihteerit vahvistavat alaisuuteensa kuuluvien toimintayksiköiden päälliköiden vuosilomat. (13.12.2024/792)

Kesää koskevien vuosilomajaksojen tulee olla HRM-järjestelmässä hyväksyttyinä huhtikuun loppuun mennessä. Osastopäälliköiden vuosilomat tulee lisäksi toimittaa tiedoksi kehittämis- ja hallintotoimintoon toukokuun alkuun mennessä.

Vuosilomat on vahvistettava siten, että osastojen ja yksiköiden toimintakyky säilyy riittävänä kaikissa tilanteissa.

59 § (13.12.2024/792)Matkamääräysten antaminen ja matkalaskujen hyväksyminen

Valtiosihteerille ja ministerin erityisavustajalle virkamatkamääräyksen antaa ministeri. Ministerille, valtiosihteerille kansliapäällikkönä, alivaltiosihteerille, talouspolitiikan koordinaattorille ja valtioneuvoston controllerille virkamatkamääräyksen antaa hallinto- ja kehitysjohtaja. Hallinto- ja kehitysjohtajalle virkamatkamääräyksen antaa talouspäällikkö.

60 §Ministeriössä päätettävä harkinnanvarainen virkavapaus

Harkinnanvaraisen virkavapauden osaston sisäisen yksikön virkamiehelle myöntää osaston päällikkö yksikön päällikön esittelystä.

Harkinnanvaraisen virkavapauden suoraan osastopäällikön alaisuudessa toimivalle virkamiehelle myöntää osastopäällikön esittelystä alivaltiosihteeri alaisuuteensa kuuluvien osastojen osalta ja valtiosihteeri kansliapäällikkönä muiden osastojen osalta. Harkinnanvaraisen virkavapauden EU- ja kansainväliset asiat -toiminnon virkamiehelle myöntää kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri yksikön päällikön esittelystä. (13.12.2024/792)

3 momentti on kumottu A:lla 13.12.2024/792 .

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja alivaltiosihteeri myöntävät suoraan alaisuuteensa kuuluvalle virkamiehelle tai alaisuuteensa kuuluvan toimintayksikön osastopäällikölle harkinnanvaraisen virkavapauden enintään kolmeksi kuukaudeksi henkilöstöyksikön esittelystä.

Harkinnanvaraisen virkavapauden valtiosihteerille kansliapäällikkönä sekä yli 14 vuorokaudeksi valtiosihteerin kansliapäällikkönä suoraan alaisuuteen kuuluvalle virkamiehelle sekä yli kolmeksi kuukaudeksi toimintayksikön päällikölle myöntää ministeri henkilöstöyksikön esittelystä. (26.1.2024/51)

Harkinnanvaraisen palkattoman virkavapauden enintään 14 vuorokaudeksi myöntää alivaltiosihteerille, hallinto- ja kehitysjohtajalle ja suoraan alaisuuteensa kuuluvalle virkamiehelle valtiosihteeri kansliapäällikkönä henkilöstöyksikön esittelystä.

Mitä 4–6 momentissa säädetään virkavapauden myöntämisestä, sovelletaan myös virkavapauden myöntämättä jättämiseen. Muilta osin harkinnanvaraisen virkavapauden myöntämättä jättämisen ratkaisee hallinto- ja kehitysjohtaja toimintayksikön päällikön esittelystä. (13.12.2024/792)

61 §Viran siirtäminen

Ministeri ratkaisee valtion virkamieslain 5 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun viran siirtämisen valtiovarainministeriön hallinnonalalta toisen ministeriön hallinnonalan virastoon ja valtiovarainministeriön hallinnonalaan kuuluvasta virastosta toiseen virastoon.

62 § (13.12.2024/792)

62 § on kumottu A:lla 13.12.2024/792 .

63 § (13.12.2024/792)Valtiosihteerin kansliapäällikkönä ratkaisuvalta eräissä virka- ja henkilöstöasioissa

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä ratkaisee virantoimituksesta pidättämistä ja kirjallisen varoituksen antamista koskevan asian ministeriön ja sen hallinnonalan ylimmän johdon osalta. Valtiosihteeri kansliapäällikkönä allekirjoittaa ministeriön ja sen hallinnon-alan ylimmälle johdolle annettavan työtodistuksen ilman esittelyä.

64 § (13.12.2024/792)Hallinto- ja kehitysjohtajan ratkaisuvalta eräissä virka- ja henkilöstöasioissa

Hallinto- ja kehitysjohtaja ratkaisee

1)

osastopäällikön tai alivaltiosihteerin esittelystä asiat, jotka koskevat vuosiloman vaihtamista rahaksi;

2)

valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetut asiat sekä ministeriön sopimia tarkentavia virkaehtosopimuksia koskevat asiat;

3)

asiat, jotka koskevat viran perustamista ja lakkauttamista, viran ja virkasuhteen nimen muuttamista, viran ja virkasuhteen siirtämistä tai sijoittamista ministeriön toimintayksiköihin, virantoimituksesta pidättämistä, sivutoimia, aiheettomasti maksettujen palkkojen takaisinperintää, kirjallisen varoituksen antamista, sekä ministeriön nimittämän virkamiehen irtisanomista ja virkasuhteen purkamista, jollei niitä ole säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi;

4)

valtion virkamieslaissa tai sen nojalla säädetyt muut virkamiehiä koskevat kuin tämän pykälän 3 kohdassa tarkoitetut asiat, jollei niitä ole säädetty valtioneuvoston yleisistunnon, ministerin tai muun virkamiehen ratkaistavaksi;

5)

käyttö- ja kulkuoikeuksien rajoittamista tai peruuttamista sekä maksuaikakortin sulkemista koskevat asiat;

6)

asiat, jotka koskevat käyttövaltuuksien myöntämistä turvallisuusluokan I, II ja III asiakirjoille ja kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain (588/2004) 11 §:ssä tarkoitetun henkilöturvallisuusselvitystodistuksen hyväksymistä käyttövaltuushallinnassa sekä muiden henkilöstöasioiden käyttövaltuuksien myöntämistä;

7)

valituksen johdosta hallintotuomioistuimelle annettavaa lausuntoa koskevan asian, jos valitus koskee virkamieheksi nimittämistä tai muuta palvelussuhteeseen liittyvää asiaa;

8)

työturvallisuuslain (738/2002) 28 §:ssä tarkoitettuja asioita koskevat toimet;

9)

asiat, joka koskevat virkamiehen määräämistä valtion virkamieslain 19 §:ssä tarkoitettuihin tarkastuksiin ja tutkimuksiin.

65 §Lähiesihenkilön ratkaisuvalta eräissä virka- ja henkilöstöasioissa

Jollei tässä työjärjestyksessä toisin säädetä, virkamiehen lähiesihenkilö ratkaisee ilman esittelyä asiat, jotka koskevat;

1)

virkavapautta, johon virkamiehellä on oikeus lain tai virkaehtosopimuksen mukaan;

2)

osittaista virkavapautta, jonka myöntämisen perusteena on virkamiehen osasairausvapaa tai osatyökyvyttömyyseläke;

3)

harkinnanvaraisen palkattoman virkavapauden myöntämistä enintään 14 vuorokaudeksi;

4)

työtodistuksen antamista taikka todistuksen antamista irtisanoutumisesta tai virkasuhteen päättymisestä;

5)

ylityömääräyksen antamista sekä työaikakorvauksia;

6)

työajan hyväksymistä ja kohdentamista sekä työaikapankin perustamista;

7)

matkamääräyksen antamista, jollei 59 §:ssä toisin säädetä tai osaston työjärjestyksessä toisin määrätä;

8)

vuosilomia sekä lomarahan vaihtamista vapaaksi.

(26.1.2024/51)

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä osalta 1 momentin 1 ja 4 kohdassa tarkoitetut asiat ratkaisee hallinto- ja kehitysjohtaja ilman esittelyä. (26.1.2024/51)

Henkilöstöpäällikkö ratkaisee sairausloman palkallisuutta koskevat asiat ja ilman esittelyä asiat, jotka koskevat vuosilomaoikeutta ja vuosilomakorvauksia.

Toimintayksiköihin sijoittamattoman henkilöstön osalta 1 momentissa tarkoitetut asiat ratkaisee hallinto- ja kehitysjohtaja ilman esittelyä.

8 lukuVoimaantulo

66 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2023.

Tällä asetuksella kumotaan valtiovarainministeriön asetus valtiovarainministeriön työjärjestyksestä  (966/2005) .

Kumotun asetuksen 15 §:n 3 momentin, 16 ja 17 §:n ja 32 §:n 1 momentin nojalla annetut tehtävään määräykset pysyvät voimassa. Niiden muuttamiseen ja peruuttamiseen sovelletaan, mitä tässä asetuksessa säädetään tehtävään määräämisestä.

Kumotun asetuksen 31 §:n nojalla tehdyt sijaisuuksia koskevat määräykset pysyvät voimassa. Niiden muuttamiseen sovelletaan, mitä tässä asetuksessa säädetään.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

26.1.2024/51:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 2024.

13.12.2024/792:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025.

Sivun alkuun