Laki sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta
Ajantasainen- Asiasanat
- Tieliikenne, Tietulli
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Hallinnonala
- Liikenne- ja viestintäministeriö
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Voimaantulo
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2021/887/ajantasa/2023-12-21/fin
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §Soveltamisala
Tässä laissa säädetään eurooppalaisesta sähköisestä tietullipalvelusta ja sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta.
Tässä laissa säädetään myös tiemaksujen laiminlyöntiin liittyvästä ajoneuvojen rekisteritietojen vaihtamisesta Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä.
Tämä laki ei koske pieniä, yksinomaan paikallisia sähköisiä tietullijärjestelmiä.
1 a § (21.12.2023/1179)Tietosuoja
Tämän lain mukaisesti käsiteltäviä henkilötietoja saa käyttää ainoastaan:
tiemaksujen maksamisvelvoitteen rikkomisesta epäiltyjen tunnistamiseen;
sen varmistamiseen, että tietullioperaattori noudattaa velvollisuuksiaan veroviranomaisia kohtaan;
sellaisen ajoneuvon ja sen omistajan tai haltijan tunnistamiseen, jonka kohdalla on todettu tiemaksujen laiminlyönti.
Jos tässä laissa ei toisin säädetä, tämän lain mukaisesti käsiteltävät henkilötiedot on hävitettävä viimeistään kahden vuoden kuluttua niiden keräämisestä.
Jollei tässä laissa toisin säädetä, henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan, mitä luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus), tietosuojalaissa (1050/2018) , henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetussa laissa (1054/2018) ja sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014) säädetään.
2 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
tietullipalvelujen tarjoajalla oikeussubjektia, joka tarjoaa tietullipalveluja yhdessä tai useammassa EETS-tietullikohteessa yhdelle tai useammalle ajoneuvoluokalle;
tietullioperaattorilla julkista tai yksityistä yksikköä, joka perii tietulleja EETS-tietullikohteessa liikkuvilta ajoneuvoilta;
EETS:llä eurooppalaista sähköistä tietullipalvelua, jota EETS-palveluntarjoaja tarjoaa EETS:n käyttäjälle yhdessä tai useammassa EETS-tietullikohteessa sopimuksen perusteella;
EETS-palveluntarjoajalla yksikköä, joka tarjoaa erillisen sopimuksen perusteella EETS:n käyttäjälle EETS:n käyttömahdollisuuden, siirtää tietullit asianomaiselle tietullioperaattorille ja joka on rekisteröity sijoittautumisjäsenvaltiossaan;
EETS:n käyttäjällä luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jolla on EETS-palveluntarjoajan kanssa sopimus EETS:n käyttämisestä;
EETS-tietullikohteella sellaista tietä ja tieverkostoa, siltaa, tunnelia ja muuta rakennetta, sekä lossia, jossa tietulleja kerätään käyttäen sähköistä tietullijärjestelmää;
sähköisellä tietullijärjestelmällä tietullien keräämiseksi käytettävää järjestelmää, jossa käyttäjän velvollisuus maksaa tietulli tulee voimaan ajoneuvon sijainnin automaattisella paikantamisella tietylle alueelle ja paikantamisessa käytetään etäyhteyttä ajoneuvon ajoneuvolaitteeseen tai automaattista rekisterikilpien tunnistamista;
ajoneuvolaitteilla laitteisto- ja ohjelmistokomponenttien kokonaisuutta, jota käytetään osana tietullipalvelua ja joka on asennettu ajoneuvoon tai joka on ajoneuvossa tietojen keräämistä, tallentamista, käsittelyä, vastaanottamista ja lähettämistä varten joko erillisenä laitteena tai ajoneuvoon integroituna järjestelmänä;
yhteentoimivuuden osatekijällä sellaista EETS:ään kuuluvan tai siihen liitettäväksi tarkoitetun laitteen perusosaa, osien ryhmää, osakokonaisuutta tai kokonaisuutta, josta palvelun yhteentoimivuus on suoraan tai epäsuorasti riippuvainen;
käyttöönsoveltuvuudella yhteentoimivuuden osatekijän kykyä ylläpitää määrättyä suoritustasoa käytössä, kun se toimii tarkoituksensa mukaisesti osana EETS:ää suhteessa tietullioperaattorin järjestelmään;
tietulli-ilmoituksella tietullipalvelujen tarjoajan ja tietullioperaattorin keskenään sopimassa muodossa tietullioperaattorille tehtävää ilmoitusta, joka vahvistaa ajoneuvon läsnäolon EETS-tietullikohteessa;
pääasiallisella palveluntarjoajalla tietullipalvelujen tarjoajaa, jolla on velvoite allekirjoittaa sopimuksia kaikkien halukkaiden käyttäjien kanssa tai muita vastaavia erityisiä velvoitteita taikka erityinen korvaus, taattu pitkäaikainen sopimus tai muu vastaava erityinen oikeus ja jonka oikeudet ja velvoitteet ovat erilaisia kuin muilla palveluntarjoajilla;
akkreditoinnilla tietullioperaattorin määrittämää ja ohjaamaa prosessia, joka EETS-palveluntarjoajan on käytävä läpi ennen kuin sille annetaan lupa tarjota EETS-palveluja EETS-tietullikohteessa;
EETS-vaatimusten mukaisella järjestelmällä sähköisen tietullijärjestelmän osia, joita tarvitaan EETS-palveluntarjoajien ottamiseksi järjestelmään ja EETS:n toimintaa varten;
tietullilla tai tiemaksulla maksua, joka tienkäyttäjän on maksettava tietyn tien, tieverkoston taikka sillan, tunnelin, lossin tai muun vastaavan rakenteen käyttämisestä;
tiemaksun laiminlyönnillä rikkomusta, joka koostuu siitä, että tienkäyttäjä ei maksa tiemaksua jäsenvaltiossa;
ajoneuvolla kaikkia moottorikäyttöisiä ajoneuvoja tai ajoneuvoyhdistelmiä, joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen maanteillä;
rekisteröintijäsenvaltiolla jäsenvaltiota, jossa tiemaksuvelvollinen ajoneuvo on rekisteröity;
ajoneuvon haltijalla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 15 kohdassa tarkoitettua haltijaa.
2 a § (21.12.2023/1179)Tietullijärjestelmä
Tietullijärjestelmällä tarkoitetaan palvelua, jonka avulla käyttäjät voivat käyttää ajoneuvoa yhdessä tai useammassa EETS-tietullikohteessa yhden sopimuksen perusteella ja tarvittaessa yhdellä ajoneuvolaitteella.
Tietullijärjestelmään kuuluvat:
tarpeen mukaan räätälöidyn ajoneuvolaitteen tarjoaminen käyttäjille ja sen toiminnan ylläpitäminen;
sen takaaminen, että tietullioperaattorille maksetaan käyttäjältä veloitettava tietulli;
maksuvälineen tarjoaminen käyttäjälle tai olemassa olevan maksuvälineen hyväksyminen;
tietullin periminen käyttäjältä;
asiakassuhteiden hoitaminen käyttäjään;
tietullijärjestelmien turvallisuutta ja yksityisyyttä koskevien käytänteiden täytäntöönpaneminen ja noudattaminen.
3 §Sähköisiä tietullijärjestelmiä ja ajoneuvolaitteita koskevat vaatimukset
Jos sähköinen tietullijärjestelmä edellyttää ajoneuvolaitteiden asennusta tai käyttöä, sen on perustuttava yhteen tai useampaan seuraavista tekniikoista:
satelliittipaikannus;
matkaviestintä;
5,8 gigahertsin mikroaaltotekniikka.
Sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, ajoneuvolaitteiden tulee täyttää sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014) radiolaitteille ja sähköturvallisuuslaissa (1135/2016) sähkölaitteille ja -laitteistoille säädetyt vaatimukset. Ajoneuvolaitteen on 1 momentissa tarkoitetussa tilanteessa oltava yhteentoimiva sähköisen tietullijärjestelmän kanssa ja pystyttävä viestimään sen kanssa. Ajoneuvolaitteiden, jotka käyttävät satelliittipaikannustekniikkaa, on lisäksi oltava yhteensopivia Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmän ja Euroopan geostationaarisen navigointilisäjärjestelmän paikannuspalvelujen kanssa.
Ajoneuvolaitteessa voidaan käyttää sen omia laitteistoja ja ohjelmistoja taikka osia muista ajoneuvossa olevista laitteistoista ja ohjelmistoista tai molempia. Ajoneuvolaite voi käyttää viestimiseen muiden ajoneuvossa olevien laitteistojärjestelmien kanssa muita kuin 1 momentissa tarkoitettuja tekniikoita sillä edellytyksellä, että käyttö ei vaaranna liikenneturvallisuutta, palvelun laatua tai yksityisyyden suojaa.
Ajoneuvolaitteita saa käyttää tietullipalveluiden lisäksi muiden palvelujen toteuttamiseen. Ajoneuvolaitteiden käyttö muihin tarkoituksiin ei saa haitata tietullipalveluja EETS-tietullikohteessa.
4 §EETS-palveluntarjoajan lupa
Liikenne- ja viestintävirasto myöntää hakemuksesta luvan toimia Suomessa EETS-palveluntarjoajana Suomeen sijoittautuneelle palveluntarjoajalle, jolla on:
EN ISO 9001 -sertifikaatti tai vastaava;
tarvittavat tekniset laitteet;
EY-vaatimustenmukaisuusvakuutus tai sertifikaatti, jolla todistetaan, että yhteentoimivuuden osatekijät ovat eritelmien mukaisia;
pätevyys sähköisten tietullipalvelujen tarjoamisessa tai muussa vastaavassa toiminnassa;
asianmukainen vakavaraisuus;
jatkuva ja kattava riskinhallintasuunnitelma, joka auditoidaan vähintään joka toinen vuosi;
hyvä maine.
EETS-palveluntarjoaja ei täytä 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettua hyvämaineisuuden vaati-musta, jos sen vastuuhenkilö on tuomittu viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana vankeusrangaistukseen tai viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana sakkorangaistukseen vakavasta työsuhdetta, elinkeinon harjoittamista, kirjanpitoa tai velkasuhdetta koskevien säännösten tai määräysten rikkomisesta ja teko osoittaa hänen olevan ilmeisen sopimaton toimimaan EETS-palveluntarjoajan edustajana.
Jos palveluntarjoaja ei enää täytä 1 momentissa tarkoitettuja edellytyksiä, Liikenne- ja viestintäviraston on varattava sille tilaisuus korjata puutteellisuus kohtuullisessa ajassa. Liikenne- ja viestintäviraston on määräajan jälkeen peruutettava myöntämänsä lupa, jos palveluntarjoaja ei ole korjannut puutteellisuutta ja puutetta on pidettävä olennaisena.
5 §EETS-palvelun kattavuus
EETS-palveluntarjoajan on tehtävä vähintään neljän jäsenvaltion kaikki EETS-tietullikohteet kattavat EETS-sopimukset tietullioperaattorien kanssa kolmen vuoden kuluessa luvan myöntämisestä EETS-palveluntarjoajalle.
Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi EETS-sopimusten on katettava kaikki tietyn jäsenvaltion EETS-tietullikohteet kahden vuoden kuluessa ensimmäisen sopimuksen tekemisestä siinä jäsenvaltiossa.
EETS-palveluntarjoajan on pidettävä palvelua yllä jatkuvasti kaikissa EETS-tietullikohteissaan sen jälkeen, kun se on tehnyt kohteista sopimukset. Jos palvelu jossakin EETS-tietullikohteessa on keskeytynyt tietullioperaattorista johtuvasta syystä, EETS-palveluntarjoajan on ryhdyttävä uudelleen ylläpitämään palvelua mahdollisimman pian syyn poistumisen jälkeen.
EETS-palveluntarjoajan on julkaistava verkkosivuillaan tieto niistä EETS-tullikohteista, joissa se ylläpitää palvelua, ja niiden mahdollisista muutoksista. EETS-palveluntarjoajan on lisäksi kuukauden kuluessa luvan myöntämisestä julkaistava yksityiskohtaiset suunnitelmat palvelunsa mahdollisesta laajentamisesta muihin EETS-tietullikohteisiin. Tässä momentissa tarkoitetut tiedot on päivitettävä vuosittain.
EETS-palveluntarjoajan on tehtävä Liikenne- ja viestintävirastolle vuosittain ilmoitus palvelunsa kattavuudesta EETS-tietullikohteissa.
6 §EETS-palveluntarjoajan antama palvelu
EETS-palveluntarjoajan on annettava EETS:n käyttäjälle palvelun käyttämiseksi tarvittavat ajoneuvolaitteet.
EETS-palveluntarjoajan on pidettävä luetteloa EETS-käyttäjien kanssa tekemiinsä EETS-sopimuksiin liittyvistä käytöstä poistetuista ajoneuvolaitteista.
EETS-palveluntarjoajan on julkaistava verkkosivuillaan sopimusehdot, joita se soveltaa EETS:n käyttäjien kanssa tekemiinsä palvelusopimuksiin.
Niistä EETS-palveluntarjoajan velvoitteista, jotka koskevat EETS:n käyttäjille annettavaa palvelua ja teknistä tukea, säädetään eurooppalaisen sähköisen tietullipalvelun tarjoajien yksityiskohtaisista velvollisuuksista, eurooppalaisen sähköisen tietullipalvelun tietullikohteen määrityksen vähimmäissisällöstä, sähköisistä rajapinnoista, yhteentoimivuuden osatekijöitä koskevista vaatimuksista ja päätöksen 2009/750/EY kumoamisesta annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2020/204, jäljempänä EETS-täytäntöönpanoasetus .
7 §EETS:n käyttäjien laskuttaminen
EETS-palveluntarjoajan on toimitettava tietullioperaattorille välttämättömät tiedot EETS:n käyttäjän ajoneuvosta tietullien laskemiseksi tai kaikki välttämätön tieto EETS-palveluntarjoajan EETS-käyttäjältä veloittamien tietullien laskentatavan tarkastamiseksi.
Niistä EETS-palveluntarjoajan velvoitteista, jotka koskevat EETS:n käyttäjien laskuttamista, säädetään EETS-täytäntöönpanoasetuksessa.
8 §EETS-palveluntarjoajan tiedonantovelvoitteet
EETS-palveluntarjoajan on pyynnöstä välittömästi annettava tietullioperaattorille välttämättömät tiedot tiemaksun epäiltyyn laiminlyöntiin liittyvästä ajoneuvosta ja kyseisen ajoneuvon omistajasta tai haltijasta, joka on EETS-palveluntarjoajan asiakas.
Tietullioperaattorilla on oikeus saada EETS-palveluntarjoajalta välttämättömät tiedot niistä EETS-palveluntarjoajan asiakkaiden omistamista tai hallinnassa olevista ajoneuvoista, joilla on tiettynä ajankohtana ajettu tietullioperaattorin vastuulla olevassa EETS-tietullikohteessa, sekä ajoneuvojen omistajia tai haltijoita koskevat välttämättömät tiedot. Tietojen saamisen edellytyksenä on, että tiedot ovat välttämättömiä tietullioperaattorin laissa säädettyjen velvollisuuksien täyttämiseksi. EETS-palveluntarjoajan on annettava pyydetyt tiedot kahden päivän kuluessa pyynnöstä.
Tietullioperaattori ei saa luovuttaa 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja tietoja edelleen, jollei laissa toisin säädetä. Tietullioperaattorin ja tietullipalvelujen tarjoajan kuuluessa samaan yksikköön tietoja voidaan käyttää ainoastaan tietullioperaattorin laissa säädettyjen velvollisuuksien täyttämiseen.
9 §Tietullioperaattorin velvollisuudet tietullijärjestelmän yhteentoimivuuden varmistamiseksi
Tietullioperaattori vastaa tietullikohteen EETS-yhteentoimivuudesta. Sen on laadittava vastuullaan olevasta EETS-tietullikohteesta määritys ja ylläpidettävä kohdetta sen mukaisesti. EETS-tietullikohteen määrityksessä on oltava yksityiskohtainen suunnitelma yhteentoimivuuden osatekijöiden eritelmien mukaisuuden ja käyttöönsoveltuvuuden arviointia koskevasta prosessista.
Järjestelmästä vastaisuudessa vastaavalla tietullioperaattorilla tarkoitetaan julkista tai yksityistä yksikköä, joka on nimetty toimimaan tietullioperaattorina tulevaisuudessa toimintansa aloittavassa EETS-tietullikohteessa. Sähköistä tietullijärjestelmää perustettaessa järjestelmästä vastaisuudessa vastaavan tietullioperaattorin on julkaistava verkkosivuillaan EETS-tietullikohteen määritys niin hyvissä ajoin ennen uuden EETS-tietullikohteen toiminnan käynnistämistä, että EETS-palveluntarjoajat voivat akkreditoitua viimeistään kuukautta ennen uuden järjestelmän toiminnan käynnistämistä. (21.12.2023/1179)
Yhteentoimivuuden teknisistä ja menettelyllisistä ehdoista sekä tietullikohteen määrityksen vähimmäissisällöstä säädetään EETS-täytäntöönpanoasetuksessa.
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, ennen sähköisen tietullijärjestelmän olennaista muuttamista järjestelmästä vastaisuudessa vastaavan tietullioperaattorin täytyy laatia ja julkaista EETS-tietullikohteen määrityksessä yksityiskohtainen suunnitelma kohteeseen jo akkreditoituneiden EETS-palveluntarjoajien eritelmien mukaisuuden ja yhteentoimivuuden osatekijöiden käyttöönsoveltuvuuden uudelleenarvioinnista. Suunnitelman on mahdollistettava kyseisten EETS-palveluntarjoajien akkreditoituminen uudelleen vähintään kuukautta ennen muutetun järjestelmän toiminnan aloittamista. Tietullioperaattorin on noudatettava kyseistä suunnitelmaa. Sähköisen tietullijärjestelmän olennaisena muuttamisena pidetään uudelleenakkreditointia edellyttäviä muutoksia taustajärjestelmien rajapintojen uudelleenohjelmointiin tai mukauttamiseen ja muihin vastaaviin EETS-palveluntarjoajien toiminnassa oleviin yhteentoimivuuden osatekijöihin. (21.12.2023/1179)
Jos EETS-tietullikohde ei vastaa EETS:n yhteentoimivuudelle säädettyjä teknisiä ja menettelyllisiä ehtoja, vastuullisen tietullioperaattorin on toteutettava korjaavat toimenpiteet, jotta tietullijärjestelmän EETS-yhteentoimivuus säilyy.
Tietullioperaattorin on toimittava yhteentoimivuuden osatekijöiden käyttöönsoveltuvuuden arvioinnissa syrjimättömästi ja yhteistyössä EETS-palveluntarjoajien, valmistajien ja ilmoitettujen laitosten kanssa.
10 §EETS-palveluntarjoajan hyväksyminen EETS-tietullikohteeseen
Tietullioperaattorin on hyväksyttävä kaikki EETS-palveluntarjoajat, jotka haluavat tarjota EETS-palveluja sen vastuulle kuuluvissa tietullikohteissa. Hyväksynnän edellytyksenä on, että EETS-palveluntarjoaja noudattaa EETS-tietullikohteen määrityksessä vahvistettuja velvoitteita ja yleisiä ehtoja.
Tietullioperaattori ei saa vaatia EETS-palveluntarjoajalta sellaisia teknisiä tai menettelyllisiä ratkaisuja, jotka estävät EETS-palveluntarjoajan yhteentoimivuuden osatekijöiden ja sähköisen tietullijärjestelmän välisen yhteentoimivuuden muissa EETS-tietullikohteissa.
Tietullioperaattorin ja EETS-palveluntarjoajan välisessä sopimuksessa on sallittava, että EETS-palveluntarjoaja laskuttaa tietullin suoraan EETS-käyttäjältä. EETS-palveluntarjoajan on laskutettava EETS:n käyttäjää tietullioperaattorin nimissä, jos tietullioperaattori sitä pyytää.
Tietullioperaattorin on hyväksyttävä kanssaan sopimussuhteessa olevien EETS-palveluntarjoajien kaikki EETS-täytäntöönpanoasetuksen mukaisesti sertifioidut toimivat ajoneuvolaitteet, jotka eivät sisälly 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun käytöstä poistettujen ajoneuvolaitteiden luetteloon.
11 §Korvaava palvelu EETS:n häiriötilanteessa
Jos EETS:n toiminta häiriytyy tietullioperaattorista johtuvista syistä, tietullioperaattorin on huolehdittava korvaavasta palvelusta liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.
12 §Tietullioperaattorin palvelukorvaus EETS-palveluntarjoajalle
EETS-palveluntarjoajalla on oikeus palvelukorvaukseen tietullioperaattorilta.
EETS-palveluntarjoajien palvelukorvauksen määrittämisessä käytetyn menetelmän on oltava sama kaikille tiettyyn EETS-tietullikohteeseen akkreditoiduille EETS-palveluntarjoajille. Tietullioperaattorin on julkaistava menetelmä osana EETS-tietullikohteen määrityksen kaupallisia ehtoja. Palvelukorvauksesta säädetään EETS-täytäntöönpanoasetuksessa.
Jos EETS-tietullikohteessa on pääasiallinen palveluntarjoaja, EETS-palveluntarjoajien palvelukorvauksien määrittämisessä käytetyn menetelmän on oltava rakenteeltaan samanlainen kuin menetelmä, jota sovelletaan palvelukorvauksiin pääasiallisen palveluntarjoajan tuottamista vastaavista palveluista. EETS-palveluntarjoajan palvelukorvauksen määrä voi erota pääasiallisen palveluntarjoajan palvelukorvauksesta jos:
pääasialliselle palveluntarjoajalle aiheutuu kustannuksia sellaisista erityisvaatimuksista ja âvelvoitteista, joita ei ole EETS-palveluntarjoajilla; ja
EETS-palveluntarjoajien korvauksista täytyy vähentää ne tietullioperaattorin asettamat kiinteät maksut, jotka määräytyvät EETS-vaatimusten mukaisen järjestelmän tarjoamisesta, toiminnasta ja ylläpidosta tietullikohteessa tietullioperaattorille aiheutuvien akkreditointi- ja muiden kustannusten perusteella, eikä näitä kustannuksia sisällytetä tietulliin.
13 §EETS:n käyttäjän oikeudet ja velvollisuudet
EETS:n käyttäjä voi tilata palvelunsa miltä tahansa EETS-palveluntarjoajalta.
EETS:n käyttäjä on täyttänyt maksuvelvollisuutensa tietullioperaattorille, kun käyttäjä on maksanut tietullin EETS-palveluntarjoajalleen.
Jos ajoneuvossa on useampi kuin yksi ajoneuvolaite, EETS:n käyttäjän vastuulla on käyttää oikeaa ajoneuvolaitetta tietyssä EETS-tietullikohteessa.
Niistä EETS:n käyttäjien velvollisuuksista, jotka koskevat tietojen antamista EETS-palveluntarjoajalle sekä ajoneuvolaitteen käyttöä ja käsittelyä, säädetään ajoneuvojen luokittelusta, eurooppalaisen sähköisen tietullipalvelun käyttäjien velvollisuuksista, yhteentoimivuuden osatekijöitä koskevista vaatimuksista ja vähimmäisperusteista ilmoitettujen laitosten kelpoisuudelle annetun komission delegoidun asetuksen (EU) 2020/203, jäljempänä delegoitu EETS-asetus , 3 artiklassa.
14 §Tietullit
Tietullioperaattorin EETS:n käyttäjältä perimä tietulli ei saa ylittää muilta käyttäjiltä samasta tietullikohteesta perittävää tietullia.
Jos se EETS-palveluntarjoajan tietullitariffien määrittelemiseen käyttämä ajoneuvotietoihin perustuva ajoneuvon luokitus, jonka mukaisesti tietullit lasketaan tietullin perustietojen perusteella, poikkeaa tietullioperaattorin käyttämästä, sovelletaan tietullioperaattorin käyttämää luokitusta, jollei sen voida osoittaa olevan virheellinen. (21.12.2023/1179)
Tietullioperaattori voi vaatia EETS-palveluntarjoajalta maksun kaikista kyseisen EETS-palveluntarjoajan hallinnoimaan EETS-käyttäjätiliin liittyvistä tietulli-ilmoituksista ja tietulli-ilmoituksen tekemättä jättämisistä.
Jos EETS-palveluntarjoaja on lähettänyt tietullioperaattorille 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun luettelon käytöstä poistetuista ajoneuvolaitteista, EETS-palveluntarjoaja ei enää vastaa kyseisten käytöstä poistettujen ajoneuvolaitteiden käytöstä tämän jälkeen mahdollisesti aiheutuvista tietulleista.
Mikroaaltotekniikkaan perustuvissa tietullijärjestelmissä tietullioperaattorit ilmoittavat EETS-palveluntarjoajille tietulli-ilmoitukset niiden EETS:n käyttäjille aiheutuneiden tietullien osalta.
Ajoneuvojen luokitteluun sovellettavien tariffijärjestelmien laatimisen yksityiskohdista ja järjestelmien laatimisessa tarvittavista menettelyistä säädetään delegoidussa EETS-asetuksessa.
15 §Toimintojen taloudellinen seuranta
Tietullioperaattorin ja EETS-palveluntarjoajan on järjestettävä EETS-toimintojen taloudellinen seuranta ja kirjanpito organisaation muusta toiminnasta erilliseksi siten, että EETS-toimintojen taloudellinen tulos voidaan luotettavasti selvittää.
Jos sama organisaatio hoitaa sekä tietullioperaattorin että EETS-palveluntarjoajan tehtäviä, sen tulee laatia näistä erilliset tuloslaskelmat ja taseet, jotka liitetään tilinpäätökseen. Tuloslaskelman ja taseen laatimisesta säädetään kirjanpitolaissa (1336/1997) .
16 §Yhteentoimivuuden osatekijät
EETS-tietullikohteesta vastuussa olevan tietullioperaattorin tulee perustaa testiympäristö, jossa EETS-palveluntarjoaja tai sen valtuutettu edustaja voi tarkastaa, että sen ajoneuvolaitteet soveltuvat käytettäviksi tietullioperaattorin EETS-tietullikohteessa. Testien läpäisemisestä on annettava todistus. Tietullioperaattori voi perustaa yhden testiympäristön useampaa EETS-tietullikohdetta varten ja sallia yhden valtuutetun edustajan tarkastaa yhden ajoneuvolaitetyypin käyttöönsoveltuvuuden yhden tai useamman EETS-palveluntarjoajan puolesta. Tietullioperaattori voi vaatia EETS-palveluntarjoajia tai niiden valtuutettuja edustajia kattamaan kyseisistä testeistä koituvat kustannukset.
EETS:n yhteentoimivuuden osatekijöitä koskevista vaatimuksista ja yleisistä infrastruktuurivaatimuksista säädetään delegoidussa EETS-asetuksessa. Sellaisten yhteentoimivuuden osatekijöiden, joissa on CE-merkintä tai vakuutus eritelmien mukaisuudesta taikka vakuutus käyttöönsoveltuvuudesta, katsotaan täyttävän yhteentoimivuuden osatekijöitä koskevat vaatimukset.
Erityisistä infrastruktuurivaatimuksista, yhteentoimivuuden osatekijöiden eritelmien mukai-suuden ja käyttöönsoveltuvuuden arvioinnissa käytettävästä menettelystä sekä EY-vakuutusten sisällöstä ja muodosta, tietullioperaattoreiden, EETS-palveluntarjoajien ja EETS:n käyttäjien yhteentoimivuuden osatekijöiden välisten sähköisten rajapintojen eritelmistä säädetään EETS-täytäntöönpanoasetuksessa.
17 §Yhteentoimivuuden osatekijöiden puutteellisuuksien korjaaminen
Jos yhteentoimivuuden osatekijät, joille on annettu CE-merkintä ja jotka on saatettu markkinoille, eivät täytä 16 §:ssä säädettyjä vaatimuksia, Liikenne- ja viestintävirasto määrää yhteentoimivuuden osatekijöiden valmistajan tai sen valtuutetun edustajan korjaamaan puutteellisuudet määräajassa.
Jos yhteentoimivuuden osatekijöiden valmistaja tai sen valtuutettu edustaja ei noudata Liikenne- ja viestintäviraston 1 momentissa tarkoitettua määräystä, Liikenne- ja viestintävirasto voi päätöksellään rajoittaa yhteentoimivuuden osatekijöiden käyttöalaa, kieltää niiden käytön tai määrätä ne poistettavaksi markkinoilta.
Yhteentoimivuuden osatekijöiden valmistajan tai sen valtuutetun edustajan on annettava Liikenne- ja viestintävirastolle tämän määräämässä ajassa selvitys toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt 2 momentissa tarkoitetun päätöksen johdosta.
Liikenne- ja viestintäviraston on välittömästi ilmoitettava tämän pykälän nojalla tekemistään toimenpiteistä ja niiden perusteista Euroopan komissiolle ja asianomaiselle ilmoitetulle laitokselle. Liikenne- ja viestintäviraston tulee lisäksi ilmoittaa 1 momentin nojalla antamastaan määräyksestä Euroopan unionin jäsenvaltioille.
18 §Ilmoitetun laitoksen nimeäminen
Liikenne- ja viestintävirasto nimeää hakemuksesta EETS-täytäntöönpanoasetuksen mukaisen eritelmien mukaisuuden tai käyttöönsoveltuvuuden arviointimenettelyn suorittamisesta tai valvonnasta vastaavat laitokset ja huolehtii näiden ilmoittamisesta Euroopan komissiolle ja muille Euroopan unionin jäsenvaltioille.
Nimeämispäätöksessä määritellään ilmoitetun laitoksen pätevyysalue, vahvistetaan laitoksen valvontaan liittyvät järjestelyt ja asetetaan tarvittaessa muitakin sen toimintaa koskevia vaatimuksia, rajoituksia ja ehtoja, joilla varmistetaan tehtävien asianmukainen suorittaminen. Ilmoitettu laitos nimetään määräajaksi tai toistaiseksi.
19 §Ilmoitetun laitoksen nimeämisen edellytykset
Ilmoitetun laitoksen on oltava Suomessa rekisteröity oikeushenkilö tai sen osa. Muista vähimmäisvaatimuksista, jotka laitoksen on täytettävä, säädetään delegoidussa EETS-asetuksessa. Laitoksen, joka täyttää asianomaisissa eurooppalaisissa standardeissa määritetyt arviointiperusteet, katsotaan täyttävän kyseiset vähimmäisvaatimukset.
Ilmoitetun laitoksen on ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle kaikista sellaisista muutoksista, joilla voi olla vaikutusta 1 momentissa ja delegoidussa EETS-asetuksessa säädettyjen vaatimusten täyttymiseen.
Ilmoitetun laitoksen on vuosittain toimitettava Liikenne- ja viestintävirastolle selvitys EETS-täytäntöönpanoasetuksen mukaisen eritelmien mukaisuuden tai käyttöönsoveltuvuuden arviointimenettelyn suorittamisesta tai valvonnasta sekä arviointimenettelyn tai valvonnan tuloksista.
20 §Ilmoitetun laitoksen tehtävien suorittaminen
Ilmoitetun laitoksen on tehtäviään suorittaessaan otettava huomioon kohdetta koskevat säännökset, suositukset, ohjeet ja standardit sekä seurattava niiden kehittymistä toimialallaan.
Ilmoitetun laitoksen henkilöstöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä sen suorittaessa julkisia hallintotehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974) .
Ilmoitettu laitos voi käyttää apunaan ulkopuolisia testaus-, tarkastus- tai muita palveluja, jos ulkopuolinen palveluntuottaja täyttää 19 §:n 1 momentissa ja delegoidussa EETS-asetuksessa säädetyt vaatimukset. Ilmoitettu laitos vastaa myös ulkopuolisella teettämistään toimenpiteistä sekä vaatimustenmukaisuuden ja käyttöönsoveltuvuuden arvioinnin kokonaisuudesta.
21 §Ilmoitetun laitoksen nimeämisen peruuttaminen
Jos ilmoitettu laitos ei enää täytä 19 §:n 1 momentissa ja delegoidussa EETS-asetuksessa säädettyjä vaatimuksia tai noudata nimeämispäätöksessä asetettuja ehtoja taikka jos sen toiminnassa muutoin esiintyy vakavia puutteita, Liikenne- ja viestintäviraston on kehotettava sitä määräajassa korjaamaan havaittu epäkohta. Liikenne- ja viestintäviraston on peruutettava nimeäminen, jos ilmoitettu laitos ei ole korjannut epäkohtaa annetussa määräajassa ja puutetta on pidettävä olennaisena.
Liikenne- ja viestintäviraston on ilmoitettava Euroopan komissiolle ja Euroopan unionin jäsenvaltioille ilmoitetun laitoksen nimeämisen peruuttamisesta.
22 §EETS-tietullikohderekisteri
Liikenne- ja viestintävirasto pitää rekisteriä Suomen alueella olevista EETS-tietullikohteista. Rekisteriin merkitään seuraavat tiedot:
tietullikohteesta vastaava tietullioperaattori;
käytetyt tietulliteknologiat;
tietullin perustiedot, joita ovat vastuullisen tietullioperaattorin määrittelemät tiedot, joita tarvitaan tietullin määrittämiseksi tietyssä tietullikohteessa liikkuvalle ajoneuvolle ja tietullitapahtuman suorittamiseksi;
EETS-tietullikohteen määritys;
ne EETS-palveluntarjoajat, jotka ovat tehneet sopimuksen tietullioperaattorin kanssa.
Tietullikohteesta vastaavan tietullioperaattorin on ilmoitettava ilman aiheetonta viivytystä Liikenne- ja viestintävirastolle 1 momentissa tarkoitettujen tietojen muutoksista.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen tietojen on oltava yleisesti saatavilla sähköisessä muodossa.
Liikenne- ja viestintäviraston on toimitettava Euroopan komissiolle kunkin kalenterivuoden lopussa sähköisessä muodossa tiedot rekisteriin merkityistä EETS-tietullikohteista.
Liikenne- ja viestintäviraston on huolehdittava siitä, että rekisterissä olevat tiedot ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä. (21.12.2023/1179)
23 §Rekisteri EETS-palveluntarjoajista
Liikenne- ja viestintävirasto pitää rekisteriä EETS-palveluntarjoajista. Rekisteriin kirjataan tiedot EETS-palveluntarjoajasta ja myönnetystä luvasta sekä 4 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetun riskienhallintasuunnitelman auditoinnin päätelmät.
Liikenne- ja viestintävirasto julkaisee verkkosivuillaan tiedon niistä EETS-palveluntarjoajista, joille on myönnetty 4 §:n mukainen lupa, ja niiden yhteystiedot.
Liikenne- ja viestintäviraston on toimitettava Euroopan komissiolle kunkin kalenterivuoden lopussa sähköisessä muodossa tiedot rekisteriin merkityistä EETS-palveluntarjoajista.
Liikenne- ja viestintäviraston on huolehdittava siitä, että rekisterissä olevat tiedot ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä. (21.12.2023/1179)
24 §Valvontaviranomainen
Tämän lain noudattamista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto.
25 §Valvontaviranomaisen oikeudet ja velvollisuudet
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä tämän lain noudattamisen valvontaa varten välttämättömät tiedot EETS-palveluntarjoajalta, tietullioperaattorilta, yhteentoimivuuden osatekijöiden valmistajalta tai sen valtuutetulta edustajalta ja ilmoitetulta laitokselta.
Liikenne- ja viestintäviraston on tarkastettava vähintään kerran vuodessa, että EETS-palveluntarjoajat täyttävät niille säädetyt vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus saada 4 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetun hyvämaineisuuden vaatimuksen arvioimiseksi välttämättömiä tietoja rikosrekisteristä ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä.
Liikenne- ja viestintävirastolla on valvontatehtäviensä suorittamiseksi oikeus päästä EETS-palveluntarjoajan, tietullioperaattorin ja yhteentoimivuuden osatekijöiden valmistajan tai sen valtuutetun edustajan toimitiloihin sekä muihin tiloihin, lukuun ottamatta pysyväisluonteiseen asumiseen käytettyjä tiloja. Tarkastuksissa on noudatettava, mitä hallintolain (434/2003) 39 §:ssä säädetään.
Liikenne- ja viestintävirastoa ei voida saattaa vastuuseen 23 §:ssä tarkoitetussa rekisterissä olevien EETS-palveluntarjoajien toimista. (21.12.2023/1179)
26 § (21.12.2023/1179)Pilottitietullijärjestelmät
Liikenne- ja viestintävirasto voi kokeilutarkoituksessa tilapäisesti sallia EETS-tietullikohteessa samanaikaisesti EETS-vaatimusten mukaisen järjestelmän kanssa pilottitietullijärjestelmän, jossa käytetään uusia teknologioita tai menetelmiä, jotka poikkeavat tässä laissa, EETS-täytäntöönpanoasetuksessa tai delegoidussa EETS-asetuksessa säädetyistä vaatimuksista.
Liikenne- ja viestintäviraston on pyydettävä Euroopan komissiolta lupa pilottitietullijärjestelmän käynnistämiseksi.
27 § (21.12.2023/1179)Laiminlyötyjä tiemaksuja koskeva tiedonvaihto jäsenvaltioiden välillä
Liikenne- ja viestintävirasto toimii sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta ja tiemaksujen laiminlyöntiä koskevien tietojen rajatylittävän vaihtamisen helpottamisesta unionissa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/520, jäljempänä EETS-direktiivi , 23 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuna ajoneuvon rekisteritietojen rajaylittävään vaihtamiseen nimettynä kansallisena yhteyspisteenä.
Liikenne- ja viestintäviraston on annettava muiden jäsenvaltioiden kansallisille yhteyspisteille automaattisten hakujen perusteella liitteen I mukaiset pakolliset tiedot ajoneuvoista sekä niiden omistajista ja haltijoista tiemaksun laiminlyöneen ajoneuvon ja sen omistajan tai haltijan tunnistamiseksi. Tietojen vaihtamiseen on käytettävä eurooppalaista ajoneuvo- ja ajokorttitietojärjestelmää. Automaattisella haulla tarkoitetaan menettelyä, jolla verkon välityksellä voidaan tehdä hakuja yhden, useamman tai kaikkien EU-jäsenvaltioiden tietokannoista.
Liikenne- ja viestintäviraston on suoritettava kaikki lähetettävien pyyntöjen muodossa tehtävät automaattiset haut täydellistä rekisteritunnusta käyttäen. Automaattiset haut on tehtävä liitteen I sekä rajatylittävän yhteistyön tehostamisesta erityisesti terrorismin ja rajatylittävän rikollisuuden torjumiseksi tehdyn päätöksen 2008/615/YOS täytäntöönpanosta annetun neuvoston päätöksen 2008/616/YOS liitteen 3 luvun 2 ja 3 kohdan mukaisesti. Saatuja tietoja on käytettävä sen määrittämiseksi, kuka on vastuussa kyseisen maksun suorittamisesta.
27 a § (21.12.2023/1179)Tiemaksun laiminlyöntiä koskeva ilmoitus
Jos tiemaksun laiminlyönnin johdosta päätetään aloittaa jatkotoimia, niistä on ilmoitettava ajoneuvon omistajalle tai haltijalle taikka muutoin tunnistetulle henkilölle, jota epäillään tiemaksun laiminlyönnistä. Ilmoitukseen on sisällytettävä tieto tiemaksun laiminlyönnin luonteesta, paikasta, päivämäärästä ja kellonajasta, tieto rikotuista säännöksistä, tieto muutoksenhakuoikeudesta ja oikeudesta saada tietoa, laiminlyönnin seuraamuksista sekä tarvittaessa tiedot tiemaksun laiminlyönnin toteamiseen käytetystä laitteesta. Ilmoitus on laadittava liitteessä II tarkoitetun mallin mukaiseksi.
Ilmoitus on lähetettävä ajoneuvon rekisteröintiasiakirjan kielellä, jos tällainen tieto on saatavilla. Jos tällaista tietoa ei ole saatavilla, ilmoitus on lähetettävä jollakin sen jäsenvaltion virallisista kielistä, jossa tiemaksuvelvollinen ajoneuvo on rekisteröity.
Edellä 1 momentissa tarkoitetulla henkilöllä on oikeus saada ilman aiheetonta viivytystä tietää, mitkä liitteen I mukaiset tallennetut henkilötiedot on toimitettu jäsenvaltiolle, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui, mikä kyseisen jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen tietoja on pyytänyt sekä pyynnön päivämäärä.
27 b § (21.12.2023/1179)Tiemaksun perimisestä vastaavien yksikköjen jatkotoimet
Laiminlyödyn tiemaksun perimisestä vastaavalle yksikölle voidaan toimittaa 27 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun menettelyn avulla saadut tiedot ainoastaan, jos:
siirrettävät tiedot rajoitetaan ainoastaan siihen, mitä kyseinen yksikkö tarvitsee periäkseen tiemaksun;
tiemaksun laiminlyöntiä seuraava menettely on 27 a §:ssä säädetyn mukainen;
kyseinen yksikkö vastaa tämän menettelyn suorittamisesta;
tiedot vastaanottavan yksikön antaman maksumääräyksen noudattaminen päättää tiemaksun laiminlyönnin.
Laiminlyödyn tiemaksun perimisestä vastaavalle yksikölle annettavia tietoja saa käyttää vain tiemaksun perimiseen ja ne on tuhottava välittömästi, kun tiemaksu on maksettu. Jos laiminlyönti jatkuu, tiedot on tuhottava viimeistään kahden vuoden kuluttua tietojen siirron jälkeen.
27 c § (21.12.2023/1179)Euroopan komissiolle toimitettava kertomus
Liikenne- ja viestintäviraston on toimitettava Euroopan komissiolle EETS-direktiivin 26 artiklassa tarkoitettu kattava kertomus.
28 §Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka
Jos joku rikkoo tätä lakia, EETS-täytäntöönpanoasetusta tai delegoitua EETS-asetusta, Liikenne- ja viestintävirasto voi velvoittaa tämän korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä. Päätöksen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko tai uhka, että toiminta keskeytetään osaksi tai kokonaan taikka että tekemättä jätetty toimenpide teetetään asianomaisen kustannuksella.
29 §Muutoksenhaku
Tässä laissa tarkoitettuun päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) .
Tämän lain nojalla tehtyä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.
Muutoksenhausta uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemista sekä teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevaan päätökseen säädetään kuitenkin uhkasakkolaissa (1113/1990) .
30 §Voimaantulo ja siirtymäsäännös
Tämä laki tulee voimaan 23 päivänä lokakuuta 2021.
Tällä lailla kumotaan sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta annettu laki (21/2014) .
Muualla laissa olevalla viittauksella sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta annettuun lakiin tarkoitetaan tämän lain tultua voimaan viittausta tähän lakiin.
EETS-palveluntarjoajat saavat 31 päivään joulukuuta 2027 tarjota niiden kevyiden ajoneuvojen käyttäjille, joiden suurin sallittu massa on enintään 3,5 tonnia, ajoneuvolaitteita, jotka soveltuvat käytettäviksi ainoastaan 5,8 gigahertsin mikroaaltotekniikan kanssa, käytettäviksi EETS-tietullikohteissa, joissa ei vaadita satelliittipaikannuksen tai matkaviestintätekniikan käyttöä. (21.12.2023/1179)
LiVM 19/2021
EV 130/2021
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/520 (32019L0520); EUVL L 91, 29.3.2019, s. 45
Liite 1 (21.12.2023/1179)
Edellä 27 §:n 2 momentissa tarkoitetun automaattisen haun suorittamiseen tarvittavat tietoelementit
Tieto | M/O ( 1 ) | Huomautuksia |
Ajoneuvoa koskevat tiedot | M | |
Rekisteröintijäsenvaltio | M | |
Rekisteritunnus | M | (A ( 2 )) |
Tiedot tiemaksun laiminlyönnistä | M | |
Jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui | M | |
Tapahtuman päivämäärä | M | |
Tapahtuman kellonaika | M |
Edellä 27 §:n 2 momentin mukaisen automaattisen haun perusteella toimitetut tietoelementit
Osa I. Ajoneuvoja koskevat tiedot
Tieto | M/O ( 3 ) | Huomautuksia |
Rekisteritunnus | M | |
Valmistenumero/Ajoneuvon valmistenumero (VIN) | M | |
Rekisteröintijäsenvaltio | M | |
Merkki | M | (D.1 ( 4 )) esim. Ford, Opel, Renault |
Ajoneuvon kaupallinen malli | M | (D.3) esim. Focus, Astra, Megane |
EU-luokkakoodi | M | J) esim. mopedi, moottoripyörä, henkilöauto |
Euro-päästöluokka | M | esim. Euro 4, Euro 6 |
Hiilidioksidipäästöluokka | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
Uudelleenluokituksen päivämäärä | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
CO2 g/tkm | O | sovelletaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin, joiden suurin sallittu massa on suurempi kuin 3,5 tonnia |
Ajoneuvon suurin teknisesti sallittu kuormitettu massa | M |
Osa II. Tiedot ajoneuvojen omistajista tai haltijoista
Tieto | M/O ( 5 ) | Huomautuksia |
Tiedot ajoneuvon haltijoista | (C.1 ( 6 )) | |
Tiedot tietyn ajoneuvon rekisteriotteen haltijasta | ||
Rekisteriotteen haltijoiden sukunimi/yhtiönimi | M | (C.1.1) |
Sukunimeä, infiksiä, titteliä jne. varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja nimi on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Etunimi | M | (C.1.2) |
Etunimeä (etunimiä) ja nimikirjaimia varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja nimi on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Osoite | M | (C.1.3) |
Katua, talon numeroa ja rakennusta, postinumeroa, asuinpaikkaa, asuinmaata jne. varten on käytettävä erillisiä kenttiä ja osoite on ilmoitettava tulostettavassa muodossa | ||
Sukupuoli | O | Mies, nainen |
Syntymäaika | M | |
Oikeussubjekti | M | Yksityishenkilö, yhdistys, yhtiö, yritys jne. |
Syntymäpaikka | O | |
Tunnistenumero | O | Tunniste, josta henkilö tai yhtiö on tunnistettavissa yksiselitteisesti |
Tiedot ajoneuvon omistajista | (C.2) Tiedot viittaavat ajoneuvon omistajaan | |
Omistajien sukunimi/yhtiönimi | M | (C.2.1) |
Etunimi | M | (C.2.2) |
Osoite | M | (C.2.3) |
Sukupuoli | O | Mies, nainen |
Syntymäaika | M | |
Oikeussubjekti | M | Yksityishenkilö, yhdistys, yhtiö, yritys jne. |
Syntymäpaikka | O | |
Tunnistenumero | O | Tunniste, josta henkilö tai yhtiö on tunnistettavissa yksiselitteisesti |
Jos on kyse romuajoneuvoista, varastetuista ajoneuvoista tai rekisterikilvistä tai vanhentuneesta rekisteröinnistä, omistajan/haltijan tietoja ei toimiteta. Sen sijasta on palautettava viesti "Tietoja ei ilmoiteta". |
1 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
2 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista 29 päivänä huhtikuuta 1999 annettu neuvoston direktiivi 1999/37/EY (EYVL L 138, 1.6.1999, s. 57).
3 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
4 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. direktiivi 1999/37/EY
5 M = pakollinen (mandatory), kun tieto on saatavilla kansallisessa rekisterissä, O = valinnainen (optional).
6 Yhdenmukaistettu unionin koodi, ks. direktiivi 1999/37/EY.
Liite 2 (21.12.2023/1179)
Malli 27 a §:ssä tarkoitetusta tiemaksun laiminlyönnin johdosta aloitettavia jatkotoimia koskevasta ilmoituksesta
[Kansilehti]
…
…
[Lähettäjän nimi, osoite ja puhelinnumero]
…
…
[Vastaanottajan nimi ja osoite]
ILMOITUS
tiemaksun laiminlyönnistä, joka tapahtui …
[jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui]
Sivu 2
… [päivämäärä] todettiin tiemaksun laiminlyönti seuraavalla ajoneuvolla:
Rekisterinumero … merkki … malli …
Laiminlyönnin havaitsi …
[vastuullisen elimen nimi]
[Vaihtoehto 1]( 7 )
Teidät on rekisteröity edellä mainitun ajoneuvon rekisteriotteen haltijaksi.
[Vaihtoehto 2] ( 8 )
Edellä mainitun ajoneuvon rekisteriotteen haltija on ilmoittanut, että Te kuljetitte kyseistä ajoneuvoa tiemaksun laiminlyönnin tapahtuessa.
Yksityiskohtaiset tiedot tiemaksun laiminlyönnistä esitetään sivulla 3.
Tiemaksun laiminlyönnistä määrätty sakkorangaistus on … (euroina tai kansallisena valuuttana).( 9 )
Maksettavan tiemaksun määrä on … (euroina tai kansallisena valuuttana).( 10 )
Maksu erääntyy …
Jollette maksa sakkoa ( 11 ) / tiemaksua ( 12 ), kehotamme Teitä täyttämään oheisen vastauslomakkeen (sivu 4) ja lähettämään sen siinä mainittuun osoitteeseen.
Tämä kirje käsitellään … [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] kansallisen lainsäädännön mukaisesti.
Sivu 3
Yksityiskohtaiset tiedot tiemaksun laiminlyönnistä
a) Tiemaksun laiminlyönnin yhteydessä käytettyä ajoneuvoa koskevat tiedot:
Rekisteritunnus: …
Rekisteröintijäsenvaltio: …
Merkki ja malli: …
b) Tiedot tiemaksun laiminlyönnistä:
Tiemaksun laiminlyönnin paikka, päivämäärä ja kellonaika:
…
…
…
…
Tiemaksun laiminlyönnin luonne ja oikeudellinen luokittelu:
…
…
…
…
Tiemaksun laiminlyönnin yksityiskohtainen kuvaus:
…
…
Asiaa koskevien oikeudellisten säännösten viitetiedot:
…
…
Tiemaksun laiminlyöntiä koskevan todistusaineiston kuvaus tai sen viitetiedot:
…
…
c) Tiemaksun laiminlyönnin toteamiseen käytetyn laitteen tiedot ( 13 )
Laitteen kuvaus:
…
…
Laitteen tunnistenumero:
…
…
Viimeisimmän kalibroinnin voimassaolon päättymispäivä:
…
…
Sivu 4
Vastauslomake
(täytettävä suuraakkosin)
A. Kuljettajan henkilöllisyys:
– Koko nimi:
…
…
– Syntymäpaikka ja -aika:
…
– Ajokortin numero: … myönnetty (päivämäärä): … paikka: …
– Osoite:
…
…
…
B. Kysymykset:
1. Onko ajoneuvo, jonka merkki on: … ja rekisteritunnus: …, rekisteröity nimiinne? … kyllä/ei ( 14 )
Jos ei, rekisteriotteen haltija on:
…
(sukunimi, etunimi, osoite)
2. Myönnättekö jättäneenne tiemaksun maksamatta? kyllä/ei ( 15 )
3. Jos ette myönnä, esittäkää perustelut:
…
…
Lähettäkää täytetty lomake 60 päivän kuluessa tämän ilmoituksen päivämäärästä seuraavalle viranomaiselle tai yksikölle: …
seuraavaan osoitteeseen: …
LISÄTIETOJA
(Jos ilmoituksen lähettää 25 artiklan mukaisesti tiemaksun perimisestä vastuussa oleva elin):
Jos tiemaksua ei makseta tässä ilmoituksessa mainitun määräajan kuluessa, asia annetaan …:n [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] toimivaltaisen viranomaisen tutkittavaksi.
Jos asian käsittelyä ei jatketa, Teille ilmoitetaan siitä 60 päivän kuluessa vastauslomakkeen tai maksutositteen ( 16 ) vastaanottamisesta. ( 17 )
/
(Jos ilmoituksen lähettää jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen):
Asian tutkii …:n [jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti tapahtui] toimivaltainen viranomainen.
Jos asian käsittelyä ei jatketa, Teille ilmoitetaan siitä 60 päivän kuluessa vastauslomakkeen tai maksutositteen ( 18 ) vastaanottamisesta.
Jos asian käsittelyä jatketaan, sovelletaan seuraavaa menettelyä:
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
…
[Jäsenvaltio, jonka alueella tiemaksun laiminlyönti on tapahtunut, täyttää – tiedot myöhemmässä vaiheessa toteutettavasta menettelystä, myös yksityiskohtaiset tiedot mahdollisuudesta hakea muutosta asian käsittelyn jatkamista koskevaan päätökseen ja tässä noudatettavasta menettelystä. Tiedoissa on aina mainittava asian käsittelyn jatkamisesta vastaavan viranomaisen tai yksikön nimi ja osoite, maksun määräaika, muutoksenhakuelimen nimi ja osoite ja muutoksenhaun määräaika].
Tällä kirjeellä ei sinällään ole oikeudellisia seurauksia.
Tietosuojaseloste
[Kun sovelletaan asetusta (EU) 2016/679:
Asetuksen (EU) 2016/679 mukaisesti Teillä on oikeus pyytää pääsyä henkilötietoihinne sekä pyytää niiden oikaisemista tai poistamista taikka pyytää niiden käsittelyn rajoittamista tai vastustaa käsittelyä sekä oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Teillä on myös oikeus tehdä valitus [asianomaisen valvontaviranomaisen nimi ja osoite].]
[Kun sovelletaan asetusta (EU) 2016/680:
[Kansallinen laki direktiivin (EU) 2016/680 täytäntöönpanemiseksi] mukaisesti Teillä on oikeus pyytää rekisterinpitäjältä pääsy henkilötietoihinne sekä oikeus pyytää niiden oikaisemista tai poistamista ja henkilötietojenne käsittelyn rajoittamista. Teillä on myös oikeus tehdä valitus [asianomaisen valvontaviranomaisen nimi ja osoite].]
7 Tarpeeton yliviivataan.
8 Tarpeeton yliviivataan.
9 Tarpeeton yliviivataan.
10 Tarpeeton yliviivataan.
11 Tarpeeton yliviivataan.
12 Tarpeeton yliviivataan.
13 Ei täytetä, jos mitään laitetta ei ole käytetty.
14 Tarpeeton yliviivataan.
15 Tarpeeton yliviivataan.
16 Tarpeeton yliviivataan.
17 Tarpeeton yliviivataan.
18 Tarpeeton yliviivataan.
Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen
21.12.2023/1179:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.
HE 19/2023 , LiVM 5/2023, EV 25/2023, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/520 (32019L0520) ; EUVL L 91, 29.3.2019, s. 45