Laki hyvinvointialueiden rahoituksesta
Ajantasainen- Asiasanat
- Sosiaalihuolto, Terveydenhuolto, Hyvinvointialue
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Hallinnonala
- Valtiovarainministeriö
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Voimaantulo
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2021/617/ajantasa/2024-12-19/fin
- Vireillä olevat hallituksen esitykset
- HE 70/2024
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 lukuYleiset säännökset
1 §Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan valtion rahoituksen myöntämiseen hyvinvointialueesta annetussa laissa (611/2021) tarkoitettujen hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien kustannusten kattamiseen. Lakia ei kuitenkaan sovelleta hyvinvointialueiden kustannusten kattamiseen sellaisissa tehtävissä, joiden rahoituksesta on erikseen muualla säädetty tai muualla laissa säädetyn nojalla valtion talousarviossa erikseen määrätty.
Lakia sovelletaan myös Helsingin kaupungin järjestämisvastuulle kuuluvien hyvinvointialueiden tehtävien rahoitukseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetussa laissa (615/2021) tarkoitettujen HUS-yhtymän järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien rahoitus katetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin tämän lain nojalla saamalla rahoituksella.
Tätä lakia ei sovelleta Ahvenanmaan maakunnassa.
2 §Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
laskennallisella kustannuksella 13 ja 21 §:ssä tarkoitettua hyvinvointialueille maksettavaa valtion rahoituksen euromäärää;
perushinnalla hyvinvointialueen valtion rahoituksen perusteena olevien laskennallisten kustannusten perusteena käytettävää asukaskohtaista laskennallista perustetta tai määräytymisperusteiden asukaskohtaista hintaa;
varainhoitovuodella sitä kalenterivuotta, jolle valtion rahoitus myönnetään;
asukastiheydellä asukasmäärää neliökilometrillä varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden lopussa; asukastiheyden perusteella määräytyvien laskennallisten kustannusten laskennassa käytetään sosiaali- ja terveydenhuollon osalta maapinta-alaa ja pelastustoimen osalta kokonaispinta-alaa;
vieraskielisellä henkilöä, joka on ilmoittanut väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) 3 §:ssä tarkoitettuun väestötietojärjestelmään äidinkielekseen muun kielen kuin suomen, ruotsin tai saamen kielen;
kaksikielisellä hyvinvointialueella sellaista hyvinvointialuetta, jonka alueeseen kuuluu erikielisiä kuntia tai vähintään yksi kaksikielinen kunta;
saamenkielisellä henkilöä, joka on ilmoittanut väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain 3 §:ssä tarkoitettuun väestötietojärjestelmään äidinkielekseen saamen kielen.
Hyvinvointialueen asukasmäärä määräytyy Tilastokeskuksen väestörakennetilaston varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden lopun tietojen mukaan.
2 lukuValtion rahoituksen periaatteet
3 §Valtion rahoitus hyvinvointialueille
Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, yliopistosairaalalisän, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja pelastustoimen riskitekijöiden perusteella siten kuin jäljempänä tarkemmin säädetään. Näiden määräytymistekijöiden osuudet lain voimaantulovuotta edeltävänä vuotena ovat seuraavat:
Osuus hyvinvointialueiden rahoituksesta | prosenttia |
Sosiaali- ja terveydenhuolto yhteensä | 97,727, josta |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve | 79,156 |
Asukasmäärä | 13,046 |
Asukastiheys | 1,458 |
Vieraskielisyys | 1,944 |
Kaksikielisyys | 0,486 |
Saamenkielisyys | 0,013 |
Saaristoisuus | 0,110 |
Yliopistosairaalalisä | 0,543 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 0,972 |
Pelastustoimi yhteensä | 2,273, josta |
Asukasmäärä | 1,477 |
Asukastiheys | 0,114 |
Riskitekijät | 0,682 (23.3.2023/446) |
Edellä 1 momentissa mainittujen määräytymistekijöiden osuudet muuttuvat vuosittain määräytymistekijöiden ja hyvinvointialueiden tehtävämuutosten perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti.
Kullekin hyvinvointialueelle myönnetään valtion rahoituksena euromäärä, joka saadaan laskettaessa yhteen 13 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset ja 21 §:ssä tarkoitetut pelastustoimen laskennalliset kustannukset.
Valtio voi myöntää hyvinvointialueelle valtiontakauksia siten kuin siitä hyvinvointialueesta annetun lain 3 luvussa, sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) 34 §:ssä tai muutoin erikseen säädetään.
4 §Hyvinvointialueen päätösvalta rahoituksen käytössä
Hyvinvointialue päättää saamansa valtion rahoituksen kohdentamisesta tehtäviensä hoitamiseen.
Hyvinvointialueella on oikeus periä asiakas- ja käyttömaksuja järjestämiensä palvelujen käytöstä siten kuin siitä erikseen säädetään sekä päättää maksutulojen käytöstä.
Hyvinvointialueen lisärahoitukseen liitettävistä ehdoista säädetään 11 §:ssä. Hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta säädetään hyvinvointialueesta annetun lain 15 §:ssä, investointisuunnitelmasta mainitun lain 16 §:ssä sekä arviointimenettelystä mainitun lain 122–124 §:ssä.
5 §Valtion rahoituksen perusteena olevat kustannukset
Valtion rahoituksen perusteena käytetään hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen käyttökustannuksia, rahoituskustannuksia sekä suunnitelman mukaisia poistoja ja arvonalentumisia. Käyttökustannuksina ei pidetä hankintoihin sisältyvää arvonlisäveroa lukuun ottamatta sellaisten hankintojen arvonlisäveroa, joista ei saa tehdä vähennystä arvonlisäverolain (1501/1993) 114 §:n mukaisesti. Huomioitavista käyttökustannuksista vähennetään vuosikohtaisesti hyvinvointialueiden asiakas- ja käyttömaksut sekä muut toiminta- ja rahoitustuotot.
6 §Valtion rahoituksen taso
Valtion rahoituksen taso kullekin varainhoitovuodelle perustuu hyvinvointialueiden edellisen vuoden laskennallisiin kustannuksiin. Valtion rahoituksen tasoa korotetaan vuosittain siten kuin 7–10 §:ssä säädetään.
Pelastustoimen rahoituksen tason korottamiseen ei kuitenkaan sovelleta 7 §:ää.
7 §Palvelutarpeen muutoksen huomioon ottaminen
Valtion rahoituksen tasoa varainhoitovuodelle määritettäessä palvelutarpeen muutos otetaan huomioon siihen määrään asti, että käyttökustannusten vuosittainen kasvu vastaa 80 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen arvioidusta vuosittaisesta kasvusta, joka on seuraava:
1,02 prosenttia vuonna 2023;
1,05 prosenttia vuonna 2024;
1,07 prosenttia vuonna 2025;
1,02 prosenttia vuonna 2026.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu arvio palvelutarpeen vuosittaisesta kasvusta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimukseen. Palvelutarpeen arvioidusta vuosittaisesta kasvusta säädetään vähintään neljän vuoden välein.
8 §Kustannustason muutoksen huomioon ottaminen
Valtion rahoituksen tasoa varainhoitovuodelle määritettäessä kustannustason muutos otetaan huomioon hyvinvointialueiden hintaindeksin mukaisesti. Kustannustason muutosta laskettaessa otetaan huomioon hyvinvointialueiden edellisen vuoden laskennalliset kustannukset, palvelutarpeen muutos sekä toteutuneiden kustannusten jälkikäteinen tarkistus. (8.7.2022/700)
Hyvinvointialueiden hintaindeksiä laskettaessa yleisen ansiotasoindeksin painokerroin on 0,60, kuluttajahintaindeksin 0,30 ja hyvinvointialuetyönantajan sosiaaliturvamaksujen vuotuisen muutoksen 0,10. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin hyvinvointialueindeksin laskennasta.
9 § (19.12.2024/884)Tehtävä- ja asiakasmaksumuutosten huomioon ottaminen
Valtion rahoituksen tasoa varainhoitovuodelle määritettäessä otetaan 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla täysimääräisesti huomioon hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien laajuuden tai laadun muutos, jos se aiheutuu asianomaista tehtävää koskevasta laista tai asetuksesta, lakiin tai asetukseen perustuvasta valtion viranomaisen määräyksestä tai valtion talousarviosta. Valtion rahoitusta voidaan korottaa tai alentaa tehtävien laajuuden tai laadun muutoksen perusteella. Tehtävien laajuuden tai laadun muutos voi perustua valtion talousarvioon siltä osin kuin hyvinvointialueen tehtäviä koskevasta lainsäädännöstä ei muuta aiheudu.
Valtion rahoitusta korotetaan tai alennetaan 1 momentissa tarkoitetulla tavalla hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvasta tehtävästä perittävän asiakasmaksun tasoon, perusteisiin tai alaan säädetyn muutoksen perusteella, jos muutoksen vaikutus rahoitukseen voidaan etukäteen arvioida ja ottaa huomioon hyvinvointialueiden rahoituksen turvaavalla tavalla.
10 § (19.12.2024/884)Toteutuneiden kustannusten huomioon ottaminen
Valtion rahoituksen tasoa varainhoitovuodelle määritettäessä otetaan huomioon vuosittain jälkikäteen hyvinvointialueiden Valtiokonttorille toimittamien tilinpäätöstietojen mukaiset 5 §:ssä tarkoitetut kustannukset ( toteutuneet kustannukset ) varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta siten, että kyseisen vuoden laskennallisten kustannusten ja toteutuneiden kustannusten erotus lisätään rahoitukseen tai vähennetään rahoituksesta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuihin laskennallisiin kustannuksiin lisätään kyseiselle vuodelle myönnetty 11 §:ssä tarkoitettu lisärahoitus siten, että se ei lisää laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotuksen perusteella huomioon otettavaa määrää.
Toteutuneiden kustannusten huomioon ottaminen perustuu 1 momentissa tarkoitetun varainhoitovuoden laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotukseen, joka tarkistetaan 8 §:n 1 momentin mukaisesti sen varainhoitovuoden kustannustasoon, jolle tarkistus tehdään. Laskennassa huomioidaan 1 momentissa tarkoitetun varainhoitovuoden laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotuksen muutos sitä edeltävään varainhoitovuoteen nähden sekä mainitussa momentissa tarkoitetulle varainhoitovuodelle tehty jälkikäteinen tarkistus. Näin saadusta määrästä otetaan huomioon toteutuneiden kustannusten tarkistuksena:
vuodelle 2026 tehtävässä vuoden 2024 rahoituksen tarkistuksessa 95 prosenttia;
vuodelle 2027 tehtävässä vuoden 2025 rahoituksen tarkistuksessa 90 prosenttia;
vuodelle 2028 tehtävässä vuoden 2026 rahoituksen tarkistuksessa 80 prosenttia;
vuodelle 2029 tehtävästä vuoden 2027 rahoituksen tarkistuksesta lukien 70 prosenttia.
L:lla 884/2024 muutettu 10 § tulee voimaan 1.1.2026. Aiempi sanamuoto kuuluu:
10 §Toteutuneiden kustannusten huomioon ottaminen
Valtion rahoituksen tasoa varainhoitovuodelle määritettäessä otetaan huomioon vuosittain jälkikäteen hyvinvointialueiden Valtiokonttorille toimittamien tilinpäätöstietojen mukaiset 5 §:ssä tarkoitetut kustannukset ( toteutuneet kustannukset ) varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta siten, että kyseisen vuoden laskennallisten kustannusten ja toteutuneiden kustannusten erotus lisätään rahoitukseen tai vähennetään rahoituksesta.
Toteutuneiden kustannusten huomioon ottaminen perustuu 1 momentissa tarkoitetun varainhoitovuoden laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotukseen, joka tarkistetaan 8 §:n 1 momentin mukaisesti sen varainhoitovuoden kustannustasoon, jolle tarkistus tehdään. Laskennassa huomioidaan 1 momentissa tarkoitetun varainhoitovuoden laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotuksen muutos sitä edeltävään varainhoitovuoteen nähden sekä mainitussa momentissa tarkoitetulle varainhoitovuodelle tehty jälkikäteinen tarkistus. (8.7.2022/700)
11 §Hyvinvointialueen lisärahoitus
Jos rahoituksen taso muutoin vaarantaisi perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai perustuslain 7, 15 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin perusoikeuksiin liittyvien pelastustoimen palvelujen järjestämisen, hyvinvointialueella on oikeus saada 2–4 luvussa säädetyn lisäksi valtiolta rahoitusta se määrä, joka on tarpeen mainittujen sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen palvelujen turvaamiseksi ( lisärahoitus ) ottaen huomioon hyvinvointialueen edellytykset järjestää muut lakisääteiset tehtävät.
Lisärahoitus myönnetään valtion talousarvioon otettavasta määrärahasta. Lisärahoitusta koskevaan päätökseen voidaan 1 momentissa säädetyn varmistamiseksi ottaa palvelujen vaikuttavuutta, laatua, määrää tai järjestämisen tehokkuutta koskevia ehtoja.
Lisärahoituksen myöntämisestä ja maksamisesta säädetään 26 §:ssä.
12 §Valtionavustus
Hyvinvointialueelle voidaan myöntää valtionavustusta valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti.
3 lukuSosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien rahoitus
13 §Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten perusteet
Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset muodostuvat laskemalla yhteen tulot, jotka saadaan kertomalla terveydenhuollon, vanhustenhuollon ja sosiaalihuollon perushinnat 14 §:ssä tarkoitetuilla hyvinvointialuekohtaisilla palvelutarvekertoimilla ja hyvinvointialueen asukasmäärällä.
Edellä 1 momentissa saatuun summaan lisätään hyvinvointialueen asukasmäärän, vieraskielisyyden, asukastiheyden, kaksikielisyyden, saamenkielisyyden, saaristoisuuden, yliopistosairaalalisän sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteella määritellyt laskennalliset kustannukset. (23.3.2023/446)
Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelujen käyttöä kuvaaviin tarpeisiin perustuvien laskennallisten kustannusten määrittelyssä käytetään seuraavia tehtäväkohtaisia painotuksia:
Terveydenhuolto | 58,86 prosenttia |
Vanhustenhuolto | 19,75 prosenttia |
Sosiaalihuolto | 21,39 prosenttia (8.7.2022/700) |
Edellä 3 momentissa tarkoitetut tehtäväkohtaiset painotukset muuttuvat hyvinvointialueiden uusien ja laajenevien tehtävien perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti. Tehtäväkohtaisista painotuksista säädetään vähintään kolmen vuoden välein.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään vuosittain seuraavaa varainhoitovuotta varten asukaskohtaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon perushinnasta sekä 14–20 ja 20 a §:ssä tarkoitettujen määräytymistekijöiden perushinnoista. (23.3.2023/446)
14 §Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekerroin
Hyvinvointialueen terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimet lasketaan terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelujen tarvetta ja kustannuksia kuvaavien sairauksiin ja sosioekonomisiin tekijöihin perustuvien tarvetekijöiden ja niiden painokertoimien sekä 13 §:n 3 momentissa tarkoitettujen tehtäväkohtaisten painotusten perusteella. Tarvetekijät ja niiden painokertoimet ovat tämän lain liitteenä.
Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimien perusteella määräytyvät laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelujen käyttöä kuvaavan tarpeen perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä ja kyseisellä palvelutarvekertoimella.
Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimia määriteltäessä käytetään terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon sairauksiin ja sosioekonomisiin tekijöihin perustuvista tarvetekijöistä Digi- ja väestötietoviraston, Eläketurvakeskuksen, Kansaneläkelaitoksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Tilastokeskuksen tietoja varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta. Jos tietoja varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta ei ole käytettävissä, kertoimen määrittelyssä käytetään uusimpia käytettävissä olevia tietoja.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista palvelujen tarvetta ja kustannuksia kuvaavista tarvetekijöistä ja niiden painokertoimista säädetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimukseen perustuen vähintään neljän vuoden välein. Painokertoimet säädetään lisäksi valtioneuvoston asetuksella hyvinvointialueiden tehtävämuutoksen yhteydessä ottamalla painokertoimissa huomioon tehtävämuutoksesta aiheutuva laskennallinen vaikutus.
15 §Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerroin
Hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerroin lasketaan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa ja toiminnan tulosta kuvaavien indikaattoreiden perusteella. Molempien osuuksien painoarvo kertoimen laskemisessa on 50 prosenttia.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä sekä hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimella.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerrointa laskettaessa käytetään Tilastokeskuksen väestörakennetilaston tietoja asukasmääristä varainhoitovuotta edeltävästä vuodenvaihteesta sekä Kansaneläkelaitoksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Tilastokeskuksen ja työ- ja elinkeinoministeriön tilastotietoja varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta sekä sitä edeltäneeltä vuodelta. Kertoimen määrittelyssä käytetään uusimpia käytettävissä olevia tietoja. Jos tietoa ei ole lainkaan saatavilla, saa hyvinvointialue kyseisen tiedon osalta laskennassa alimman mahdollisen arvon.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimen määrittelyssä käytettävistä indikaattoreista, niiden painokertoimista sekä laskennassa käytettävistä tilastotiedoista.
15 §:ää sovelletaan 1.1.2026 lähtien.
16 §Sosiaali- ja terveydenhuollon asukastiheyskerroin
Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asukastiheyskerroin lasketaan jakamalla koko maan keskimääräinen asukastiheys hyvinvointialueen asukastiheydellä. Kerrointa laskettaessa käytetään Tilastokeskuksen väestörakennetilaston tietoja asukasmääristä varainhoitovuotta edeltävästä vuodenvaihteesta sekä Tilastokeskuksen tietoja maapinta-alasta.
Asukastiheyden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty sosiaali- ja terveydenhuollon asukastiheyden perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä ja sosiaali- ja terveydenhuollon asukastiheyskertoimella.
17 §Vieraskielisyys
Vieraskielisyyden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla vieraskielisyyden perushinta hyvinvointialueen vieraskielisten määrällä. Vieraskielisten määrää määritettäessä käytetään Tilastokeskuksen väestörakennetilaston tietoja vieraskielisten määrästä varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta.
18 §Kaksikielisyys
Kaksikielisyyden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla kaksikielisen hyvinvointialueen ruotsinkielisten asukkaiden määrä kaksikielisyyden perushinnalla. Ruotsinkielisten asukkaiden määrä määräytyy Tilastokeskuksen väestörakennetilaston varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden lopun tietojen mukaan.
19 §Saaristoisuus
Saaristoisuuden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla hyvinvointialueen saaristossa asuvien asukkaiden määrä saaristoisuuden perushinnalla. Saaristossa asuvilla asukkailla tarkoitetaan hyvinvointialueen niitä asukkaita, jotka asuvat saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 9 §:ssä tarkoitetun saaristokunnan saaristossa. Hyvinvointialueen saaristossa asuvien asukkaiden määrä määräytyy Tilastokeskuksen väestörakennetilaston varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden lopun tietojen mukaan.
20 §Saamenkielisyys
Saamenkielisyyden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla sen hyvinvointialueen, jossa sijaitsee saamelaisten kotiseutualueen kuntia, saamenkielisten asukkaiden määrä saamenkielisyyden perushinnalla. Hyvinvointialueen saamenkielisten asukkaiden määrä määräytyy Tilastokeskuksen väestörakennetilaston varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden lopun tietojen mukaan.
20 a § (23.3.2023/446)Yliopistosairaalalisä
Yliopistosairaalalisä otetaan huomioon Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin osalta sekä niiden hyvinvointialueiden osalta, joissa on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 34 §:ssä tarkoitettu yliopistollinen sairaala.
Yliopistollisen sairaalan perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla yliopistosairaalan perushinta hyvinvointialueen asukkaiden määrällä.
4 lukuPelastustoimen tehtävien rahoitus
21 §Pelastustoimen laskennallisten kustannusten perusteet
Hyvinvointialueen pelastustoimen laskennalliset kustannukset muodostuvat kertomalla asukaskohtainen pelastustoimen perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä ja lisäämällä tuloon pelastustoimen asukastiheyden ja riskitekijöiden perusteella määritellyt laskennalliset kustannukset.
Asukasmäärään, asukastiheyteen ja riskitekijöihin perustuvien laskennallisten kustannusten määrittelyssä käytetään seuraavia painotuksia:
Asukasmäärä | 65 prosenttia |
Asukastiheys | 5 prosenttia |
Riskitekijät | 30 prosenttia |
Valtioneuvoston asetuksella säädetään vuosittain seuraavaa varainhoitovuotta varten hyvinvointialueiden pelastustoimen asukaskohtaisesta perushinnasta, 22 §:ssä tarkoitetusta asukastiheyden perushinnasta ja 23 §:ssä tarkoitetusta riskitekijöihin perustuvasta perushinnasta.
22 §Pelastustoimen asukastiheyskerroin
Hyvinvointialueen pelastustoimen asukastiheyskerroin lasketaan jakamalla koko maan keskimääräinen asukastiheys hyvinvointialueen asukastiheydellä. Kerrointa laskettaessa käytetään Tilastokeskuksen väestörakennetilaston tietoja asukasmääristä varainhoitovuotta edeltävästä vuodenvaihteesta sekä Tilastokeskuksen tietoja kokonaispinta-alasta.
Asukastiheyden perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty pelastustoimen asukastiheyden perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä ja pelastustoimen asukastiheyskertoimella.
23 §Pelastustoimen riskikerroin
Hyvinvointialueen pelastustoimen riskikerroin perustuu pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 3 §:ssä tarkoitettuihin pelastustoimen palvelutasoa määrittäviin kansallisiin, alueellisiin ja paikallisiin tarpeisiin ja onnettomuus- tai muihin uhkiin. Pelastustoimen riskikertoimen määrittämiseksi hyvinvointialue jaetaan yhden neliökilometrin suuruisiksi ruuduiksi, joille kullekin Tilastokeskus laskee riskitason. Riskitason perusteella riskiruudut jaetaan neljään riskiluokkaan I, II, III ja IV. Pelastustoimen riskikerroin lasketaan jakamalla hyvinvointialueen riskiruututiheys koko maan riskiruututiheydellä. Riskikertoimen laskennassa otetaan huomioon ne riskiruudut, joiden Tilastokeskuksen laskema tai joilla tapahtuneiden onnettomuuksien perusteella määräytyvä riskiluokka on I ja II tai joiden painokerroin ruudulla sijaitsevan riskikohteen tai sillä harjoitetun toiminnan perusteella on 1. Kerrointa laskettaessa käytetään Tilastokeskuksen väestörakennetilaston tietoja asukasmääristä varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltävän vuoden lopussa. (19.12.2024/884)
Riskikertoimen perusteella määräytyvät hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty pelastustoimen riskikertoimen perushinta hyvinvointialueen asukasmäärällä ja pelastustoimen riskikertoimella.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin riskiruutujen riskitason laskennasta, pelastustoimen riskikertoimen määrittelyssä käytettävistä tekijöistä ja niiden painokertoimista. Riskikertoimen tekijöistä ja niiden painokertoimista säädetään vähintään neljän vuoden välein.
5 lukuValtion rahoituksen hallinnointi, myöntäminen ja maksaminen
24 §Valtion rahoituksen hallinnointi
Valtiovarainministeriö valmistelee yhteistoiminnassa hyvinvointialueen lakisääteisistä tehtävistä vastaavien ministeriöiden kanssa hyvinvointialueen lakisääteisten tehtävien muutosten vaikutukset valtion rahoituksen perusteisiin valtion talousarvion valmistelua varten.
25 §Valtion rahoituksen myöntäminen ja maksaminen
Valtiovarainministeriö myöntää hyvinvointialueelle valtion rahoituksen hakemuksetta varainhoitovuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus maksaa valtion rahoituksen hyvinvointialueelle kuukausittain viimeistään kuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä. Varainhoitovuoden tammikuussa ja kesäkuussa maksetaan molempina 2/12 koko vuoden rahoituksesta ja muina kuukausina jäljelle jäävä rahoitus yhtä suurina erinä. Valtiovarainministeriö toimittaa palvelukeskukselle 1 momentissa tarkoitettujen euromäärien maksamista varten tarpeelliset tiedot. (8.7.2022/700)
26 §Lisärahoituksen myöntäminen ja maksaminen
Edellä 11 §:ssä tarkoitettua lisärahoitusta myönnetään hyvinvointialueen hakemukseen perustuen tai valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön tai sisäministeriön aloitteesta. Lisärahoituksesta päättää valtioneuvosto.
Valtiovarainministeriö asettaa 1 momentissa tarkoitetun lisärahoitusta koskevan päätöksen valmistelua varten valmisteluryhmän, johon valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö sekä asianomainen hyvinvointialue nimeävät edustajansa. Valmisteluryhmän tehtävänä on arvioida lisärahoituksen edellytyksiä, tarvittavan lisärahoituksen määrää sekä hyvinvointialueelle asetettavia ehtoja. Arviointi perustuu hyvinvointialueen taloutta ja toimintaa koskevan tiedon perusteella tehtyyn kokonaisarvioon.
Lisärahoitus maksetaan viipymättä sen jälkeen, kun siitä on päätetty, seuraavan 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun maksuerän yhteydessä.
26 a § (24.11.2023/1047)Laskuvirheen korjaaminen
Poiketen siitä, mitä hallintolain (434/2003) 50 ja 51 §:ssä säädetään virheen korjaamisen edellytyksistä, valtiovarainministeriö voi itse tai hakemuksen perusteella korjata tässä laissa tarkoitetuissa päätöksissä ja päätösten perusteena olevissa tiedoissa olevan laskuvirheen. Muilta osin laskuvirheen korjaamiseen sovelletaan, mitä hallintolain 8 luvussa säädetään.
27 §Saamatta jääneen etuuden suorittaminen
Jos oikaisuvaatimuksen tekemiselle 30 §:ssä säädetyn määräajan kuluttua ilmenee tietoja, jotka eivät ole olleet aikaisemmin tiedossa ja hyvinvointialueelta on tämän vuoksi jäänyt saamatta valtion rahoitusta, joka olisi lain mukaan kuulunut sille, on saamatta jäänyt euromäärä suoritettava hyvinvointialueelle. Suoritettavalle määrälle on maksettava korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen vuotuinen korko sen kuukauden alusta, jona valtion rahoitus olisi tullut maksaa.
Jos saamatta jääneen valtion rahoituksen merkitys on vähäinen ja sen maksamisesta aiheutuvat menot olisivat epäsuhteessa verrattuna asian taloudelliseen merkitykseen, ei rahoitusta kuitenkaan makseta.
Valtiovarainministeriö voi päättää, että saamatta jäänyt valtion rahoitus maksetaan myöhemmin seuraavan valtion rahoituksen yhteydessä.
28 §Perusteettoman edun palauttaminen
Jos hyvinvointialue on saanut perusteettomasti tässä laissa tarkoitettua valtion rahoitusta, on valtiovarainministeriön määrättävä liikaa saatu määrä palautettavaksi. Palautettavasta määrästä peritään korkolain 3 §:n 2 momentin mukainen vuotuinen korko sen kuukauden alusta, jona valtion rahoitus on maksettu.
Jos palautettava valtion rahoitus on vähäinen taikka jos palauttamista tai koron perimistä on pidettävä kohtuuttomana, voidaan rahoitus jättää määräämättä palautettavaksi.
Valtiovarainministeriö voi päättää, että palautettava rahoitus vähennetään myöhemmin seuraavan valtion rahoituksen yhteydessä.
29 §Suoritusvelvollisuuden raukeaminen
Velvollisuus suorittaa saamatta jäänyt valtion rahoitus tai palauttaa perusteettomasti saatu rahoitus raukeaa viiden vuoden kuluttua sen varainhoitovuoden päättymisestä, jona valtion rahoitus olisi tullut suorittaa tai on suoritettu.
6 lukuMuutoksenhaku
30 §Oikaisuvaatimus
Jos hyvinvointialue on tyytymätön päätökseen valtion rahoituksen tai hyvinvointialueen lisärahoituksen myöntämisestä, saamatta jääneen etuuden suorittamisesta tai perusteettoman edun palauttamisesta, hyvinvointialueella on oikeus kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan tehdä päätöksen tehneelle viranomaiselle oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003) .
31 §Muutoksenhaku
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) .
7 lukuErinäiset säännökset
32 §Valtion rahoituksen määräytyminen siirrettäessä kunta toiseen hyvinvointialueeseen
Jos kunta siirretään toiseen hyvinvointialueeseen, laajentuvan hyvinvointialueen valtion rahoitus lasketaan hyvinvointialueeseen siirretyn kunnan osalta niiden tietojen perusteella, jotka ovat muutoksen voimaantulovuonna supistuvan hyvinvointialueen valtion rahoituksen perusteena.
8 lukuVoimaantulo
33 §Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023.
Lain 15 §:ää sovelletaan kuitenkin vasta 1 päivästä tammikuuta 2026. Vuosina 2023–2025 lain 3 §:n 1 momentin mukaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteella määräytyvä osuus hyvinvointialueiden rahoituksesta määräytyy asukasmäärän mukaisesti.
Lain 7 §:ssä tarkoitettu vuosittainen palvelutarpeen kasvun arvio, 13 §:n 3 momentissa tarkoitetut terveydenhuollon, vanhustenhuollon ja sosiaalihuollon tehtäväkohtaiset painotukset sekä 14 §:ssä tarkoitetut terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon tarvetekijät ja niiden painokertoimet tarkistetaan ensimmäisen kerran vuoden 2023 rahoituksesta lukien.
34 §Hyvinvointialueiden koko maan valtion rahoituksen tason määräytyminen vuosina 2023 ja 2024
Hyvinvointialueiden valtion rahoituksen koko maan taso vuonna 2023 perustuu kunnilta hyvinvointialueille siirtyvien 5 §:ssä tarkoitettujen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien kustannusten vuoden 2022 kuntien Tilastokeskukselle toimittamien talousarviotietojen perusteella laskettuun yhteismäärään, johon tehdään 7–9 §:ssä tarkoitetut tarkistukset. (20.5.2022/354)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu koko maan valtion rahoituksen taso tarkistetaan kunnilta siirtyvien sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen lakisääteisten tehtävien kustannusten osalta vuoden 2022 kuntien Valtiokonttorille toimittamien palvelukohtaisten tilinpäätöstietojen perusteella. Vuoden 2022 talousarviotietoihin ja tilinpäätöstietoihin perustuvien kustannusten erotus otetaan huomioon korjaamalla 6 §:ssä tarkoitettuja vuoden 2023 laskennallisia kustannuksia.
Vuoden 2024 rahoituksen perusteena on 2 momentissa tarkoitettu vuoden 2023 tarkistettu koko maan rahoituksen taso. Vuodesta 2024 lukien rahoitukseen lisätään 20 a §:ssä tarkoitetun yliopistosairaalalisän rahoittamiseksi 3 §:n 1 momentin mukainen yliopistosairaalalisän osuus. (23.3.2023/446)
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 1 momentissa tarkoitetun hyvinvointialueiden rahoituksen laskennallista kohdentamista koskevasta menettelystä, laskelmia koskevien tietojen keräämisestä ja laskelmien tarkistamisesta.
35 § (3.3.2023/292)Siirtymätasaus
Hyvinvointialueen rahoituksessa otetaan huomioon siirtymätasauksena laskennallisten kustannusten mukaisen rahoituksen ja hyvinvointialueen alueen kuntien toteutuneiden kustannusten erotus siten kuin 2–5 momentissa säädetään.
Jos hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset ovat toteutuneita kustannuksia suuremmat, siirtymätasauksena hyvinvointialueen rahoituksesta vähennetään laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus kokonaan vuonna 2023 ja erotus vähennettynä asukasta kohden seuraavasti:
enintään 10 euroa vuonna 2024;
enintään 30 euroa vuonna 2025;
enintään 60 euroa vuonna 2026;
enintään 90 euroa vuonna 2027;
enintään 150 euroa vuonna 2028;
enintään 200 euroa vuonna 2029.
Asukasta kohden 200 euroa ylittävä erotus tasataan toistaiseksi pysyvällä siirtymätasauksella.
Jos hyvinvointialueen laskennalliset kustannukset ovat toteutuneita kustannuksia pienemmät, siirtymätasauksena hyvinvointialueen rahoitukseen lisätään laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus kokonaan vuonna 2023 ja erotus vähennettynä asukasta kohden seuraavasti:
enintään 10 euroa vuonna 2024;
enintään 20 euroa vuonna 2025;
enintään 30 euroa vuonna 2026;
enintään 40 euroa vuonna 2027;
enintään 50 euroa vuonna 2028.
Asukasta kohden 50 euroa ylittävä erotus tasataan toistaiseksi pysyvällä siirtymätasauksella.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus lasketaan vuoden 2022 tasolla. Hyvinvointialueen alueen kuntien toteutuneet kustannukset otetaan huomioon kuntakohtaisesti vuosien 2021 ja 2022 keskiarvoina, jotka korotetaan vuoden 2022 koko maan tasolle. Keskiarvon laskennassa käytetään vuodelta 2021 kuntien Valtiokonttorille toimittamia tilinpäätöstietoja ja vuodelta 2022 kuntien talousarviotietoja. Toteutuneet kustannukset tarkistetaan vuonna 2023 vuoden 2024 rahoituksesta lukien kuntien Valtiokonttorille toimittamien vuoden 2022 palvelukohtaisten tilinpäätöstietojen perusteella. Tarkistuksen yhteydessä kuntien vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätöksiin kirjatut takautuvat palkkaharmonisaatiokustannukset sekä merkittävästi toteutuneita kustannuksia vääristävät kunnan yksittäiset tilinpäätöstiedot otetaan huomioon noudattaen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) 57 §:n 3 momenttia ja mainitun pykälän 6 momentin nojalla säädettyä. (24.11.2023/1047)
Hyvinvointialueen siirtymätasaus tarkistetaan vuoden 2024 rahoituksesta alkaen siten, että siirtymätasaukseen lisätään yliopistosairaalalisän kanssa lasketun laskennallisen rahoituksen ja ilman yliopistosairaalalisää lasketun laskennallisen rahoituksen erotus. Hyvinvointialueen siirtymätasaus tarkistetaan vuoden 2026 rahoituksesta alkaen siten, että siirtymätasaukseen lisätään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimen kanssa lasketun laskennallisen rahoituksen ja ilman kerrointa lasketun laskennallisen rahoituksen erotus. (23.3.2023/446)
Jos hyvinvointialueiden rahoitukseen siirtymätasauksena yhteensä tehtävät vähennykset ovat suuremmat kuin siirtymätasauksena yhteensä tehtävät lisäykset, lisätään hyvinvointialueiden rahoitukseen tätä erotusta vastaava määrä. Rahoituksen lisäys on kaikilla hyvinvointialueilla asukasta kohti yhtä suuri. Hyvinvointialueiden rahoitukseen ei kuitenkaan lisätä sitä osuutta, joka johtuu 34 §:n 3 momentissa tarkoitetusta yliopistosairaalalisän rahoittamiseksi vuonna 2024 lisätystä rahoituksesta. Siirtymätasauksen valtion rahoittama osuus otetaan huomioon 10 §:ssä tarkoitetussa jälkikäteistarkistuksessa lisäämällä se hyvinvointialueille maksettuun laskennalliseen rahoitukseen siten, että osuus ei korota laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotuksen perusteella maksettavan jälkikäteistarkistuksen määrää. (23.3.2023/446)
35 a § (3.3.2023/292)Hyvinvointialueen vuoden 2023 rahoituksen korjaaminen
Hyvinvointialueen vuoden 2023 rahoitus korjataan maksamalla erillinen kertaluonteinen lisäys tai tekemällä erillinen kertaluonteinen vähennys ( kertakorvaus ), jos hyvinvointialueelle vuonna 2023 myönnetyn valtion rahoituksen euromäärä on 35 §:n 6 momentissa tarkoitetun tarkistuksen perusteella ollut hyvinvointialueen alueen kuntien toteutuneita kustannuksia pienempi tai suurempi. Lisäys tai vähennys lasketaan siten, että hyvinvointialueelle vuonna 2023 myönnettyä valtion rahoitusta verrataan euromäärään, joka hyvinvointialueelle olisi myönnetty valtion rahoituksena, jos laskennassa olisi vuoden 2022 kuntien talousarviotietojen sijasta käytetty vuoden 2022 palvelukohtaisia tilinpäätöstietoja. Lisäys tai vähennys on näin saadun erotuksen suuruinen.
Kertakorvauksesta maksetaan hyvinvointialueille etukäteen koko maan tasolla 150 miljoonaa euroa viimeistään toukokuussa 2023. Edellä mainittu määrä kohdistetaan hyvinvointialueille kuntien Tilastokeskukselle toimittamien vuoden 2022 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen nettokustannuskyselyn mukaisten palveluluokkakohtaisten tilinpäätösennakkotietojen perusteella arvioidun kertakorvauksen alueittaisen jakautumisen suhteessa. Kertakorvaus tarkistetaan 1 momentissa säädetyn mukaiseksi tammikuussa 2024 tekemällä hyvinvointialueen rahoitukseen erillinen lisäys tai erillinen vähennys, jossa otetaan huomioon myös tässä momentissa tarkoitettu hyvinvointialueelle etukäteen maksettu korvaus ja mahdollinen 3 momentissa tarkoitettu lisärahoitus.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 maksettu lisärahoitus vähennetään kyseiselle hyvinvointialueelle 1 momentin nojalla myönnettävästä vuoden 2023 rahoituksen lisäyksestä.
Tässä pykälässä tarkoitettujen vuoden 2023 rahoituksen lisäysten yhteismäärä vähennetään hyvinvointialueiden toteutuneista kustannuksista ja rahoituksen vähennysten yhteismäärä lisätään hyvinvointialueiden toteutuneisiin kustannuksiin laskettaessa 10 §:ssä tarkoitettua laskennallisten kustannusten ja toteutuneiden kustannusten erotusta varainhoitovuoden 2025 rahoitukseen.
36 §Valtion rahoituksen tarkistamista koskevat poikkeussäännökset
Sen lisäksi, mitä 7 §:n 1 momentissa säädetään, palvelutarpeen arvioitua vuosittaista kasvua korotetaan 0,2 prosenttiyksiköllä vuosina 2023–2029.
Edellä 7 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen vuosina 2023 ja 2024 hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvu otetaan etukäteen huomioon hyvinvointialueen rahoituksen tasoa tarkistettaessa täysimääräisesti.
37 §Hyvinvointialueen vuoden 2023 rahoituksen maksamista koskeva poikkeussäännös
Poiketen siitä, mitä edellä 25 §:n 2 momentissa säädetään valtion rahoituksen maksamisesta, vuoden 2023 rahoituksesta tammikuun maksuerästä puolet maksetaan hyvinvointialueelle vuoden 2022 joulukuun 1 päivänä.
38 § (8.7.2022/700)Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimet vuosina 2023 ja 2024
Edellä 14 §:n 3 momentissa säädetystä poiketen terveydenhuollon, vanhustenhuollon ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimet määritellään vuodelle 2023 vuosien 2019 ja 2020 tietojen perusteella määriteltyjen palvelutarvekertoimien keskiarvon perusteella ja vuodelle 2024 vuosien 2019 ja 2021 tietojen perusteella määriteltyjen palvelutarvekertoimien keskiarvon perusteella.
StVM 16/2021
EV 111/2021
Liite (8.7.2022/700)
Lain 14 §:ssä tarkoitetut terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimien tarvetekijät ja niiden painokertoimet.
Terveydenhuollon tarvetekijät | Painokerroin |
Ikä 0 v, nainen | 1,414599357 |
Ikä 1–6 v, nainen | 0,903653648 |
Ikä 7–12 v, nainen | 1,003407643 |
Ikä 13–18 v, nainen | 1,219566035 |
Ikä 19–25 v, nainen | 1,020826596 |
Ikä 26–30 v, nainen | 0,985603291 |
Ikä 31–35 v, nainen | 0,960955064 |
Ikä 36–40 v, nainen | 0,937005055 |
Ikä 41–45 v, nainen | 0,900523467 |
Ikä 46–50 v, nainen | 0,947243256 |
Ikä 51–55 v, nainen | 1,00038849 |
Ikä 55–60 v, nainen | 0,965678177 |
Ikä 61–65 v, nainen | 0,9796663 |
Ikä 66–70 v, nainen | 1,070092063 |
Ikä 71–75 v, nainen | 1,230615611 |
Ikä 76–80 v, nainen | 1,250363149 |
Ikä 81–85 v, nainen | 1,374142246 |
Ikä 86–90 v, nainen | 1,117897035 |
Ikä 91–95 v, nainen | 0,673813244 |
Ikä vähintään 96 v, nainen | 0,423868138 |
Ikä 0 v, mies | 1,569821216 |
Ikä 1–6 v, mies | 0,995737493 |
Ikä 7–12 v, mies | 1,016606352 |
Ikä 13–18 v, mies | 0,934115616 |
Ikä 19–25 v, mies | 0,927568349 |
Ikä 26–30 v, mies | 0,93636382 |
Ikä 31–35 v, mies | 0,8830987 |
Ikä 36–40 v, mies | 0,903907015 |
Ikä 41–45 v, mies | 0,885914289 |
Ikä 46–50 v, mies | 0,899034845 |
Ikä 51–55 v, mies | 0,95723585 |
Ikä 55–60 v, mies | 0,975483208 |
Ikä 61–65 v, mies | 1,012390047 |
Ikä 66–70 v, mies | 1,132148413 |
Ikä 71–75 v, mies | 1,31998729 |
Ikä 76–80 v, mies | 1,451287438 |
Ikä 81–85 v, mies | 1,635082079 |
Ikä 86–90 v, mies | 1,662409851 |
Ikä 91–95 v, mies | 1,454006227 |
Ikä vähintään 96 v, mies | 1,446770089 |
Tuberkuloosi | 0,759453274 |
HIV, C-hepatiitti | 1,687825557 |
B-hepatiitti | 0,490015656 |
Ei-tuberkuloottiset mykobakteerit | 1,369573204 |
Ruusut | 0,956588335 |
Veneeriset syylät | 0,198329233 |
Huulen, suun ja nielun pahanlaatuiset kasvaimet C00–C14 | 1,441699698 |
Ruuansulatuselinten pahanlaatuiset kasvaimet C15–C26 | 2,376664502 |
Hengityselinten ja rintaontelon elinten pahanlaatuiset kasvaimet C30–C39 | 2,15063776 |
Luun ja nivelruston pahanlaatuiset kasvaimet C40–C41 | 2,899119322 |
Ihon melanooma ja muut pahanlaatuiset ihokasvaimet C43–C44 | 0,353836706 |
Muut pehmytkudoksen pahanlaatuiset kasvaimet C45–C49 | 2,297667975 |
Rintasyöpä C50 | 0,945149106 |
Naisen sukupuolielinten pahanlaatuiset kasvaimet C51–C58 | 1,669459509 |
Miehen sukupuolielinten pahanlaatuiset kasvaimet C60–C63 | 0,761377795 |
Virtsaelinten pahanlaatuiset kasvaimet C64–C68 | 1,090446593 |
Silmän, keskushermoston ja aivohermojen pahanlaatuiset kasvaimet C69–C72 | 1,979249059 |
Kilpirauhasen ja muiden umpirauhasten pahanlaatuiset kasvaimet C73–C75 | 0,873502343 |
Pahanlaatuiset kasvaimet, joiden sijaintipaikka on epäselvä, sekundaarinen tai määrittämätön C76–C80, C97 | 3,077067117 |
Imukudoksen, verta muodostavien kudosten ja lähisukuisten kudosten pahanlaatuiset kasvaimet C81–C96 | 3,241219211 |
Pintasyövät D04 | 0,1621879 |
Keskushermostokalvojen ja aivohermojen hyvänlaatuiset kasvaimet | 0,665599914 |
Kasvu- ja leviämistaipumukseltaan epäselvät tai tuntemattomat kasvaimet | 1,610091499 |
Krooniset hankinnaiset ja perinnölliset anemiat, hyytymishäiriöt, neutropenia | 1,486117815 |
Immuunipuutokset / immunologiset häiriöt | 1,800299848 |
Amyloidoosit | 2,395214968 |
Kilpirauhasen vajaatoiminta | 0,045600621 |
Diabetes | 0,367443143 |
Hypertyreoosi | 0,555282652 |
Struuma | 0,398578486 |
Hyperparatyreoosi | 0,129357907 |
Lihavuus | 0,438166753 |
Päihde- ja riippuvuushäiriöt (pl. Opioidiriippuvuus) | 1,426898517 |
Opioidiriippuvuus | 4,161816401 |
Tupakoinnin aiheuttamat haitat | 0,070608655 |
Psykoosisairaudet ja kaksisuuntainen mielialahäiriö | 3,163823814 |
Masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt | 0,473829882 |
Dissosiaatio- ja somatisaatiohäiriöt | 1,029704668 |
Laihuushäiriö | 4,044836614 |
Syömishäiriöt (pl. laihuushäiriö) | 1,588859335 |
Unihäiriöt | 0,170825332 |
Persoonallisuushäiriöt | 0,487834449 |
Oppimiskyvyn vaikeudet yhdistettynä muihin kuin laaja-alaisiin kehityshäiriöihin | 0,492899857 |
Laaja-alaiset kehityshäiriöt ("autismispektri") | 0,259084091 |
Tarkkaavaisuus- ja käytöshäiriöt | 0,921041344 |
Sekavuustilat ja elimelliset aivo-oireyhtymät | 0,473464986 |
Transsukupuolisuus ja määrittämätön sukupuoli-identiteetin häiriö | 1,327046441 |
Määrittämätön mielenterveyden häiriö | 1,502504219 |
Hengityshalvaus | 2,51085365 |
Parkinson ja muut rappeuttavat liikehäiriösairaudet | 1,137202761 |
Epilepsia | 0,332458635 |
Uniapnea | 0,184492824 |
Neuroimmunologiset sairaudet | 0,65299493 |
Keskushermoston ja ääreishermoston tulehdus/tulehdukselliset sairaudet | 1,202521576 |
Migreeni ja muut päänsärkysairaudet, muu krooninen kipu | 0,299641998 |
Hydrokefalus | 1,566541525 |
Neuromuskulaarisairaudet | 1,011220995 |
Allerginen silmätulehdus + allerginen nuha | 0,031735731 |
Silmien rappeumataudit | 0,631653101 |
Glaukooma | 0,164132987 |
Näkövammaisuus (ne, joilla ei tietoa WHO-luokituksesta) | 0,147416492 |
Silmien sarveiskalvosairaudet | 0,212248723 |
Silmien verkkokalvoirtaumat ja verisuonitukokset | 0,387550415 |
Silmien taittovirheet | 0,295432306 |
Silmien lasiaissairaudet | 0,262834226 |
Korvakirurgia | 0,386164392 |
Huimaus/Korvan tasapainoelimen häiriöt | 0,165659093 |
Johtumistyyppinen ja sensorineuraalinen kuulonalenema | 0,143824713 |
Verenpainetauti | 0,182079201 |
Sepelvaltimotauti | 0,347431352 |
Eteisvärinä | 0,555343251 |
Sydämen vajaatoiminta | 1,158859069 |
Aivoverenkiertohäiriöt | 0,660440519 |
Ateroskleroosi | 2,296983293 |
Sydämen läppäsairaudet | 0,881135506 |
Kardiomyopatiat | 0,502818313 |
Sydämen johtumishäiriöt | 0,411106561 |
Keuhkoveritulppa | 0,818501497 |
Rinta-aortan aneurysmat | 0,759234792 |
Keuhkokuume | 1,080938146 |
COPD | 0,801397076 |
Astma | 0,221982626 |
Keuhkokudoksen sairaudet | 1,199108928 |
Hengityselinten krooninen toimintavajaus | 2,392866135 |
Hammaskaries ja hammasytimen ja hampaanjuuren kärkeä ympäröivien kudosten sairaudet | 1,17129236 |
Purentaelimen poikkeavuudet | 0,801771416 |
Kiinnityskudossairaudet | 1,199247108 |
Suun protetiikka | 0,428111121 |
Refluksi ja ulcus | 0,352085754 |
Divertikkelit ja ärtyvä suoli | 0,352724407 |
Sappirakon ja sappiteiden sairaudet | 0,629549049 |
Maksan tulehdussairaudet ja vajaatoiminta | 1,180620946 |
Crohnin tauti ja haavainen koliitti | 0,630433632 |
Keliakia | 0,273235944 |
Atooppinen ekseema | 0,184362099 |
Psoriaasi | 0,30967319 |
Krooniset haavat | 3,086500481 |
Allerginen kosketusihottuma | 0,271666397 |
Aktiininen keratoosi | 0,100744935 |
Nivelreuma | 0,592841019 |
Artroosisairaudet | 0,478784757 |
Olkapään vaivat | 0,099562876 |
Muualla luokittelemattomat muut nivelsairaudet | 0,248648917 |
Selkärangan sairaudet | 0,321251306 |
Luukato | 0,61662548 |
Polven sisäiset viat | 0,107740652 |
Varpaiden hankinnaiset epämuotoisuudet | 0,471404454 |
Raajakipu | 0,349413809 |
Munuaisten vajaatoiminta | 4,336312592 |
Munuaissairaudet | 0,987551414 |
Virtsakivet ja virtsaushäiriöt | 0,439750858 |
Endometrioosi | 0,674183756 |
Kohdunkaulan dysplasia | 0,1390384 |
Kuukautisvuotohäiriöt | 0,377944479 |
Hedelmättömyys | 0,81461985 |
Miehen sukupuolielinten sairaudet | 0,28733546 |
Vammat ja myrkytykset | 0,297117913 |
Lonkkamurtuma | 0,778887254 |
WHO:n näkövammaluokitus, 1. aste | 0,251507139 |
WHO:n näkövammaluokitus, 2. aste | 0,272571851 |
WHO:n näkövammaluokitus, 3. aste | 0,047416947 |
WHO:n näkövammaluokitus, 4. aste | 0,235540769 |
WHO:n näkövammaluokitus, 5. aste | 0,959465772 |
WHO:n näkövammaluokitus, määrittelemätön (9. aste) | 0,7196946 |
Raskauden ennenaikaisuus päivinä, 1. aste | -0,170361058 |
Raskauden ennenaikaisuus päivinä, 2. aste | 0,010337842 |
Synnytys | 2,840184054 |
Työkyvytön, 1. ikäkvantiili | 1,611737471 |
Työkyvytön, 2. ikäkvantiili | 0,275561495 |
Työkyvytön, 3. ikäkvantiili | -0,191802512 |
Työkyvytön, 4. ikäkvantiili | 0,14578501 |
Työkyvytön, 5. ikäkvantiili | 0,309468198 |
Työllinen | -0,125166171 |
Opiskelija | -0,058504866 |
Varusmies | -0,215290925 |
Toinen aste | -0,035399825 |
Korkeakoulu | -0,052021566 |
Asuntokunnan käyttötulo per kulutusyksiköt, luonnollinen logaritmi | -0,058021733 |
Naimaton | 0,021565603 |
Eronnut | 0,046288441 |
Leski | -0,056281325 |
Yhden aikuisen perhe | 0,04794236 |
Yksinasuja, alle 75 v | -0,06439661 |
Yksinasuja, 75–84 v | 0,388587168 |
Yksinasuja, 85–89 v | 0,961973248 |
Yksinasuja, vähintään 90 v | 1,796839237 |
Taustamaa ei Suomi | -0,106721126 |
Matka-aika minuutteina, 1. aste | -0,000852613 |
Matka-aika minuutteina, 2. aste | 0,000002806 |
Vanhustenhuollon tarvetekijät | Painokerroin |
Ikä 65–70 v, nainen | 2,311477481 |
Ikä 71–75 v, nainen | 2,358700431 |
Ikä 76–80 v, nainen | 2,525135183 |
Ikä 81–85 v, nainen | 3,056353201 |
Ikä 86–90 v, nainen | 4,024632954 |
Ikä 91–95 v, nainen | 5,061712661 |
Ikä vähintään 96 v, nainen | 5,73744354 |
Ikä 65–70 v, mies | 2,32779954 |
Ikä 71–75 v, mies | 2,367228367 |
Ikä 76–80 v, mies | 2,407027064 |
Ikä 81–85 v, mies | 2,672137757 |
Ikä 86–90 v, mies | 3,326680459 |
Ikä 91–95 v, mies | 4,150504571 |
Ikä vähintään 96 v, mies | 4,487722439 |
Tuberkuloosi | 0,67831546 |
Ruusut | 0,289444213 |
Krooniset hankinnaiset ja perinnölliset anemiat, hyytymishäiriöt, neutropenia | 0,11542516 |
Diabetes | 0,200518667 |
Lihavuus | 0,440444428 |
Päihde- ja riippuvuushäiriöt (pl. Opioidiriippuvuus) | 0,846052076 |
Psykoosisairaudet ja kaksisuuntainen mielialahäiriö | 1,520458988 |
Masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt | 0,724836953 |
Dissosiaatio- ja somatisaatiohäiriöt | 0,13011701 |
Sekavuustilat ja elimelliset aivo-oireyhtymät | 0,753933772 |
Muistisairaudet ja Alzheimerin tauti | 3,940787455 |
Hengityshalvaus | 2,364911241 |
Parkinson ja muut rappeuttavat liikehäiriösairaudet | 1,03369541 |
Epilepsia | 0,635717338 |
CP-oireyhtymä | 0,855012443 |
Neuroimmunologiset sairaudet | 1,888934403 |
Keskushermoston ja ääreishermoston tulehdus/tulehdukselliset sairaudet | 0,214234895 |
Hydrokefalus | 1,598062139 |
Neuromuskulaarisairaudet | 1,115779067 |
Eteisvärinä | 0,032750732 |
Sydämen vajaatoiminta | 0,541649949 |
Aivoverenkiertohäiriöt | 1,43345756 |
Ateroskleroosi | 0,188838459 |
Keuhkoveritulppa | 0,308209676 |
Keuhkokuume | 0,448487754 |
Hengityselinten krooninen toimintavajaus | 0,350024867 |
Hammaskaries ja hammasytimen ja hampaanjuuren kärkeä ympäröivien kudosten sairaudet | 0,11888362 |
Refluksi ja ulcus | 0,117329611 |
Krooniset haavat | 0,976764834 |
Nivelreuma | 0,1356673 |
Artroosisairaudet | 0,123973017 |
Luukato | 0,734207371 |
Munuaissairaudet | 1,010767865 |
Virtsakivet ja virtsaushäiriöt | 0,13635222 |
Vammat ja myrkytykset | 0,357093829 |
Lonkkamurtuma | 1,158253191 |
WHO:n näkövammaluokitus, 1. aste | 0,550427915 |
WHO:n näkövammaluokitus, 2. aste | 1,05849024 |
WHO:n näkövammaluokitus, 3. aste | 1,00333962 |
WHO:n näkövammaluokitus, 4. aste | 1,6628088 |
WHO:n näkövammaluokitus, 5. aste | 2,277480471 |
WHO:n näkövammaluokitus, määrittelemätön (9. aste) | 0,209017364 |
Toinen aste | -0,057185649 |
Korkeakoulu | -0,030152924 |
Asuntokunnan käyttötulo per kulutusyksiköt, luonnollinen logaritmi | -0,256583362 |
Naimaton | 0,462018788 |
Eronnut | 0,210135276 |
Leski | 0,358740706 |
Taustamaa ei Suomi | -0,266423493 |
Sosiaalihuollon tarvetekijät | Painokerroin |
Nainen | 0,007839328 |
Ikä 0 v | 6,965389295 |
Ikä 1–6 v | 6,989584184 |
Ikä 7–12 v | 7,025628829 |
Ikä 13–18 v | 8,802176501 |
Ikä 19–25 v | 6,717912322 |
Ikä 26–30 v | 6,726563925 |
Ikä 31–35 v | 6,881657495 |
Ikä 36–40 v | 6,957208885 |
Ikä 41–45 v | 7,002962941 |
Ikä 46–50 v | 7,069691688 |
Ikä 51–55 v | 7,128846468 |
Ikä 56–60 v | 7,093205621 |
Ikä 61–65 v | 6,98282344 |
Ikä 66–70 v | 7,003840101 |
Ikä 71–75 v | 6,811158772 |
Ikä 76–80 v | 6,636233293 |
Ikä 81–85 v | 6,258584013 |
Ikä 86–90 v | 5,740335258 |
Ikä 91–95 v | 5,255534664 |
Ikä vähintään 96 v | 6,931621226 |
HIV, C-hepatiitti | 1,727062183 |
Ruusut | 1,027014092 |
Päihde- ja riippuvuushäiriöt (pl. opioidiriippuvuus) | 3,806210031 |
Opioidiriippuvuus | 6,112310736 |
Psykoosisairaudet ja kaksisuuntainen mielialahäiriö | 2,644248034 |
Masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt | 0,084572314 |
Älyllinen kehitysvammaisuus | 43,01870058 |
Laaja-alaiset kehityshäiriöt ("autismispektri") | 7,78638469 |
Tarkkaavaisuus- ja käytöshäiriöt | 11,33996869 |
Muistisairaudet ja Alzheimerin tauti | 0,37307052 |
Hengityshalvaus | 20,46272791 |
Parkinson ja muut rappeuttavat liikehäiriösairaudet | 1,485010697 |
Epilepsia | 3,122478922 |
CP-oireyhtymä | 18,43717514 |
Neuroimmunologiset sairaudet | 5,450271112 |
Keskushermoston ja ääreishermoston tulehdus/tulehdukselliset sairaudet | 1,113412234 |
Hydrokefalus | 3,038555687 |
Neuromuskulaarisairaudet | 3,943683639 |
Aivoverenkiertohäiriöt | 1,08266092 |
Keuhkokuume | 0,975662179 |
COPD | 0,284968902 |
Hengityselinten krooninen toimintavajaus | 6,27660894 |
Hammaskaries ja hammasytimen ja hampaanjuuren kärkeä ympäröivien kudosten sairaudet | 1,027339465 |
Kiinnityskudossairaudet | 0,9672029 |
Krooniset haavat | 1,779213209 |
Nivelreuma | 0,202071156 |
Raajakipu | 0,247050876 |
Munuaissairaudet | 1,031850605 |
Hedelmättömyys | 0,293201784 |
Vammat ja myrkytykset | 0,651962105 |
WHO:n näkövammaluokitus, 1. aste | 2,835738633 |
WHO:n näkövammaluokitus, 2. aste | 5,642171421 |
WHO:n näkövammaluokitus, 3. aste | 7,00049898 |
WHO:n näkövammaluokitus, 4. aste | 9,281365415 |
WHO:n näkövammaluokitus, 5. aste | 22,78245545 |
WHO:n näkövammaluokitus, määrittelemätön (9. aste) | 2,396107093 |
Työkyvytön, 1. ikäkvantiili | -0,018149768 |
Työkyvytön, 2. ikäkvantiili | -0,510513382 |
Työkyvytön, 3. ikäkvantiili | 0,04453832 |
Työkyvytön, 4. ikäkvantiili | -0,459555015 |
Työkyvytön, 5. ikäkvantiili | -0,208280026 |
Työllinen | 4,747670202 |
Opiskelija | 3,26047873 |
Varusmies | 1,491606727 |
Toinen aste | 0,986839399 |
Korkeakoulu | 1,154430889 |
Asuntokunnan käyttötulo per kulutusyksiköt, luonnollinen logaritmi | -0,667335394 |
Naimaton | 0,23631492 |
Eronnut | -0,113779704 |
Leski | -0,177916539 |
Yhden aikuisen perhe | 0,429415664 |
Taustamaa ei Suomi | -0,754933746 |
Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen
20.5.2022/354:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023.
HE 10/2022 , StVM 3/2022, EV 49/2022
8.7.2022/700:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023.
HE 68/2022 , HaVM 15/2022, EV 102/2022
3.3.2023/292:
Tämä laki tulee voimaan 10 päivänä maaliskuuta 2023.
HE 309/2022 , HE 326/2022 , StVM 46/2022, EV 298/2022
23.3.2023/446:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.
HE 322/2022 , StVM 47/2022, EV 299/2022
24.11.2023/1047:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä joulukuuta 2023.
HE 43/2023 , HaVM 4/2023, EV 19/2023
19.12.2024/884:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025. Lain 10 § tulee kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä tammikuuta 2026.
HE 70/2024 , HaVM 23/2024, EV 158/2024