Liikenne- ja viestintäministeriön asetus maanteiden ja rautateiden pääväylistä ja niiden palvelutasosta
Ajantasainen- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Hallinnonala
- Liikenne- ja viestintäministeriö
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Voimaantulo
- Huomautus
- sis. 4 liitettä
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2018/933/ajantasa/2018-11-21/fin
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 4 §:n 3 momentin ja 13 a §:n 5 momentin, ratalain (110/2007) 4 §:n 3 momentin sekä tieliikennelain (267/1981) 25 §:n 1 momentin nojalla, sellaisina kuin niistä ovat, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 4 §:n 3 momentti ja 13 a §:n 5 momentti laissa 572/2018 sekä ratalain 4 §:n 3 momentti laissa 573/2018:
1 §Asetuksen soveltamisala
Tässä asetuksessa tarkoitetaan maanteiden pääväylillä liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaista maanteiden runkoverkkoa ja rautateiden pääväylillä ratalain (110/2007) mukaista rautateiden runkoverkkoa. Tätä asetusta sovelletaan näihin pääväyliin.
2 §Maanteiden pääväylät
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 4 §:n 3 momentissa tarkoitettuja maanteitä ovat seuraavat valtion omistamat maanteiden pääväylät (liite 1):
Valtatie 1 Helsinki–Turku (tieosat 3–35)
Valtatie 2 Helsinki–Pori (tieosat 1–51)
Valtatie 3 Helsinki–Tampere–Jalasjärvi (tieosat 101/2 179 m–228)
Valtatie 3 Laihia–Vaasa (tieosat 246–252/3102 m)
Valtatie 4 Helsinki–Lahti–Jyväskylä–Oulu–Keminmaa–Rovaniemi–Inari (tieosat 102–426 ja 428–560)
Valtatie 5 Lusi–Mikkeli–Kuopio–Iisalmi–Kajaani (tieosat 113–306)
Valtatie 6 Koskenkylä–Kouvola–Imatra–Joensuu–Kajaani (tieosat 116–438/5 325 m)
Valtatie 7 Helsinki–Vaalimaa (tieosat 1–41)
Valtatie 8 Turku–Pori–Vaasa–Ytterjeppo–Kokkola–Oulu (tieosat 102/3 940 m–239 ja 301/1 358 m–439)
Valtatie 9 Turku–Tampere–Jyväskylä–Kuopio–Joensuu–Niirala (tieosat 101/3 963 m–325 ja 327–361)
Valtatie 12 Rauma–Tampere–Pälkäne–Tuulos–Lahti–Kouvola (tieosat 101–127 ja 201/125 m–232)
Valtatie 15 Kotka–Kouvola (tieosat 1/1 312 m–8)
Valtatie 18 Seinäjoki–Laihia (tieosat 1–10)
Valtatie 19 Jalasjärvi–Seinäjoki–Ytterjeppo (tieosat 1–23)
Valtatie 21 Tornio–Kilpisjärvi (tieosat 105–237)
Valtatie 25 Hanko–Mäntsälä (tieosat 2/200 m–36)
Valtatie 29 Keminmaa–Tornio (tieosat 1–3)
Kantatie 40 Turun kehätie (tieosat 1/1 970 m–6/2 312 m)
Kantatie 50 Kehä III (tieosat 3–8)
Seututie 103 Vuosaaren satamatie (tieosa 1)
Seututie 355 Merituulentie (tieosa 1/615 m–1/3 742 m)
Yhdystie 1851 Suikkilantie (tieosa 1/62 m–1/2 400 m)
Maanteiden pääväylät on määritelty tieosina, joilla tarkoitetaan liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 108 a §:n tarkoittaman maantierekisterin mukaisia tieosia mukaan lukien niistä erkanevat ja niihin liittyvät rampit.
3 §Rautateiden pääväylät
Ratalain (110/2007) 4 §:n 3 momentissa tarkoitettuja ratoja ovat seuraavat rautateiden pääväylät (liite 2):
Helsinki asema–Turku satama
Turku asema–Toijala
Kerava asema–Vuosaari
Huopalahti–Havukoski
Helsinki asema–Riihimäki asema
Riihimäki asema–Tampere asema
Tampere asema–Seinäjoki asema
Seinäjoki asema–Vaasa
Seinäjoki asema–Oulu asema
Oulu asema–Kemi
Kemi–Rovaniemi
Kemi–Tornio-raja
Oulu asema–Vartius-raja
Tuomioja–Rautaruukki
Kokkola–Ykspihlaja
Helsinki asema–Lahti
Riihimäki asema–Lahti
Lahti–Kouvola asema
Kouvola asema–Kotka satama ja Kotka Mussalo
Juurikorpi–Hamina
Kouvola asema–Lappeenranta
Luumäki–Vainikkala asema
Lappeenranta–Joensuu asema
Imatra tavara–Imatrankoski-raja
Iisalmi–Ylivieska
Kouvola asema–Kuopio
Kuopio–Kontiomäki
Jyväskylä–Pieksämäki asema
Jyväskylä–Äänekoski
Tampere asema–Jyväskylä
Tampere asema–Rauma
Kokemäki–Tahkoluoto
Rautateiden pääväylät muodostuvat liikennepaikoista ja niiden välisistä radoista. Liikennepaikalla tarkoitetaan liikenteenohjausta ja matkustaja- ja tavaraliikennettä varten rajattua aluetta, jonka rataverkon haltija on nimennyt liikennepaikaksi rautatielain (304/2011) 32 §:n mukaisessa verkkoselostuksessa.
4 §Maanteiden pääväylien palvelutaso
Tienpitäjän on huolehdittava maanteiden pääväylien riittävän palvelutason ylläpitämisestä huomioiden kunkin maantien liikenteellinen merkitys. Näihin pääväyliin kuuluvat tiet luokitellaan palvelutasoluokkiin I ja II niiden liikenteellisen merkityksen perusteella. Maanteiden luokittelu palvelutasoluokkiin esitetään asetuksen liitteessä 3.
Tason I pääväylillä tienpitäjän on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Nopeusrajoituksen on oltava vähintään 80 km/h. Moottoriteillä nopeusrajoituksen on oltava 120 km/h. Tason I pääväylillä on oltava turvallisia ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein. Tason I pääväylillä liittymien määrän on oltava rajoitettua. Liittymien on oltava sellaisia, että ne eivät merkittävästi haittaa pääsuunnan liikennettä.
Tason II pääväylillä tienpitäjän on turvattava alueelliset olosuhteet huomioon ottaen pitkämatkaiselle liikenteelle mahdollisimman tasainen matkanopeus. Nopeusrajoituksen on oltava vähintään 80 km/h. Jos pitkämatkaisen liikenteen määrä tiellä on vähäinen, voi tienpitäjä ottaa huomioon paikalliset olosuhteet ohitusmahdollisuuksien määrässä sekä liittymien ratkaisuissa ja niiden määrässä.
Tienpitäjä voi poiketa 2 ja 3 momentin mukaan edellytettävästä nopeusrajoituksen vähimmäistasosta liikenneturvallisuuteen, ympäristöön ja maankäyttöön liittyvien syiden takia, jos paikalliset olosuhteet sitä vaativat. Tienpitäjän on kuitenkin päätöstä tehdessään huomioitava pitkänmatkaisen liikenteen mahdollisimman ennakoitavan ja tasaisen matkanopeuden turvaaminen maanteiden pääväylillä. Tienpitäjä voi myös poiketa moottoriteillä 2 momentin mukaan edellytettävästä nopeusrajoituksesta vastaavilla perusteilla.
Erityisesti kaupunkialueilla tienpitäjän on sovitettava nopeusrajoitukset ja liikennealueiden ratkaisut paikallisiin olosuhteisiin ja kaupunkien maankäyttöön. Näillä alueilla tienpitäjä voi poiketa 2 ja 3 momentin mukaan edellytettävistä nopeusrajoituksen vähimmäistasoista siten kun 4 momentissa säädetään.
5 §Rautateiden pääväylien palvelutaso
Rataverkon haltijan on huolehdittava rautateiden pääväylien riittävän palvelutason ylläpitämisestä huomioiden kunkin radan liikenteellinen merkitys. Rautateiden pääväylien rataosuudet luokitellaan henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen ratoihin niiden pääasiallisen liikenneprofiilin perusteella. Rataosuuksien liikenneprofiilit esitetään asetuksen liitteessä 4.
Rautateiden pääväylien henkilöliikenteen radoilla nopeuden on oltava vähintään 120 km/h.
Rautateiden pääväylien tavaraliikenteen radoilla nopeuden on oltava vähintään 80 km/h. Tavaraliikenteen radoilla akselipainon on oltava vähintään 22,5 tonnia.
Rautateiden pääväylillä on erityisesti huomioitava rataosuudet, jotka kuuluvat liikenneprofiililtaan sekä henkilö- että tavaraliikenteen ratoihin. Tällaisten rataosuuksien on lähtökohtaisesti täytettävä sekä henkilöliikenteen että tavaraliikenteen ratojen palvelutasojen vähimmäisvaatimukset.
Rataverkon haltija voi poiketa 2 ja 3 momentin mukaan edellytettävästä vähimmäisnopeudesta ja akselipainosta liikenneturvallisuuteen, ympäristöön ja maankäyttöön liittyvien paikallisten olosuhteiden sitä vaatiessa. Rataverkon haltijan on päätöstä tehdessään kuitenkin huomioitava liikenteen mahdollisimman ennakoitavan ja tasaisen matkanopeuden turvaaminen rautateiden pääväylillä.
6 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.
Liitteet: LVM:a maanteiden ja rautateiden pääväylistä ja niiden palvelutasosta