Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

422/2012

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 59/2025 saakka.

Valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta

Ajantasainen
Säädöskäännökset
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2012/422/ajantasa/2024-05-30/fin

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään perusopetuslain (628/1998) 14 §:n 1 momentin nojalla:

1 lukuYleistä

1 § (15.4.2021/310)Soveltamisala

Tässä asetuksessa säädetään perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitetun esiopetuksen, perusopetuksen ja maahanmuuttajille järjestettävän perusopetukseen valmistavan opetuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista, joiden saavuttamista opetussuunnitelman perusteiden, opetussuunnitelmien sekä opetuksen ja kasvatuksen tulee varmistaa. Tässä asetuksessa säädetään lisäksi perusopetukseen käytettävän ajan jakamisesta eri oppiaineiden ja aineryhmien opetukseen sekä oppilaanohjaukseen ( tuntijako ).

2 lukuOpetuksen valtakunnalliset tavoitteet

2 §Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen

Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuunkykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Opetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten, kuten kristillisten, perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Opetuksella ja kasvatuksella edistetään elämän, ihmisarvon loukkaamattomuuden, ihmisoikeuksien, luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamista sekä tuetaan oppilaiden kasvua tasapainoisiksi ja terveen itsetunnon omaaviksi ihmisiksi. Tavoitteena on oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä kasvu hyviin tapoihin.

Opetus ja kasvatus tukevat oppilaiden kasvua erilaisuuden kunnioittamiseen sekä vastuullisuuteen, yhteistyöhön ja toimintaan, joka edistää ihmisryhmien, kansojen, aatteiden, uskontojen ja kulttuurien välistä kunnioittamista ja luottamusta. Opetuksella tuetaan oppilaan kasvua aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi, luodaan edellytyksiä toimia demokraattisessa ja tasa-arvoisessa yhteiskunnassa sekä edistetään kestävää kehitystä.

3 §Tarpeelliset tiedot ja taidot

Opetuksen tavoitteena on oppilaan laajan yleissivistyksen muodostuminen, maailmankuvan avartuminen ja syveneminen. Tämä edellyttää ihmisten tarpeiden ja tunteiden, kulttuurin, taiteiden ja kirjallisuuden, ympäristön ja luonnon, historian ja yhteiskunnan perusteiden, uskontojen ja elämänkatsomusten sekä talouden ja teknologian tuntemusta. Opetuksen on tarjottava esteettisiä kokemuksia ja elämyksiä kulttuurien ja taiteiden eri aloilta.

Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden ajattelun, oppimaan oppimisen, vuorovaikutuksen ja yhteistyön taitoja sekä motivaatiota. Opetuksen tulee edistää oppilaiden terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta ja arjenhallintaa sekä kehittää niihin liittyviä valmiuksia.

Tavoitteena on, että oppilaille kehittyy äidinkielen monipuolinen kirjallinen ja suullinen hallinta sekä valmiudet vuorovaikutukseen myös toisella kotimaisella kielellä ja muilla kielillä. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun ja soveltamisen perusteita sekä talous- ja kuluttajataitoja. Opetuksen tulee tukea taiteen, käsityön ja liikunnan taitojen kehittymistä sekä oppilaiden kasvua luovuuteen. Opetettavan tiedon tulee perustua tieteelliseen tietoon.

Opetuksen tavoitteena on tukea aktiivista kansalaisuutta ja antaa oppilaille valmiuksia yhteiskunnalliseen ajatteluun ja toimintaan sekä kestävän kehityksen edistämiseen. Lisäksi opetuksen tulee vahvistaa oppilaiden eettistä ajattelua ja toimintakykyä ja vahvistaa heidän kansalaisvalmiuksiaan ja tietojaan työelämästä ja yrittäjyydestä.

Muulla kuin äidinkielellä toteutettavassa opetuksessa oppilaille annetaan lisäksi opetuksessa käytettävään kieleen ja siihen liittyvään kulttuuriin perustuvia erityisiä tietoja, taitoja ja valmiuksia.

Opetuksen järjestämisluvan mukaan erityiseen maailmankatsomukseen perustuvassa opetuksessa oppilaille annetaan myös opetuksen perustana olevaan maailmankatsomukseen perustuvia arvoja, tietoja, taitoja ja valmiuksia painottavaa opetusta läpäisyperiaatteella. Erityiseen kasvatusopilliseen järjestelmään perustuvassa opetuksessa käytetään asianomaiseen kasvatusjärjestelmään kuuluvia pedagogisia ratkaisuja. Toiminnan, kasvatuksen ja opetuksen tulee noudattaa perusopetukselle asetettuja yleisiä kasvatustavoitteita ja opetukselle asetettuja tavoitteita, sitouttamatta tiettyyn opetuksen taustalla olevaan maailmankatsomukseen tai kasvatusjärjestelmän taustalla olevaan arvo- tai kasvatusfilosofiseen näkemykseen.

4 §Sivistyksen, tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen

Kasvatuksessa, opetuksessa ja ohjauksessa sekä kaikessa koulun toiminnassa tulee aktiivisesti vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Kasvatus ja opetus tulee järjestää yhteistyössä kotien ja huoltajien kanssa siten, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Opetuksessa otetaan erityisesti huomioon sukupuolten väliset kasvun ja kehityksen erot. Oppilashuollon tulee edistää oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä ja hyvinvointia ja siten turvata hyvän kasvun ja oppimisen sekä koulunkäynnin edellytykset.

Koulun toimintakulttuurin ja oppimisympäristöjen tulee olla turvallisia ja terveellisiä, huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet, tukea yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta. Toiminnassa edistetään hyvää työrauhaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Erityistä huomiota kiinnitetään oppimisen esteiden ja oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen ja tukitoimien oikea-aikaiseen kohdentumiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan omatoimiseen ja kriittiseen tiedonhankintaan ja heille annetaan valmiudet sitä edellyttävän tieto- ja viestintäteknologian käyttöön.

Opetuksessa vahvistetaan oppimisen taitoja ja edellytyksiä jatko-opintoihin sekä halua koko elämän kestävään oppimiseen. Oppilaita autetaan jäsentämään ja hyödyntämään oppimaansa.

5 § Esiopetuksen, aikuisten perusopetuksen ja maahanmuuttajille järjestettävän perusopetuksen valmistavan opetuksen erityiset tavoitteet (15.4.2021/310)

Esiopetuksen erityisenä tavoitteena on edistää yhteistyössä kotien ja huoltajien kanssa lapsen kehitys- ja oppimisedellytyksiä sekä vahvistaa lapsen sosiaalisia taitoja ja tervettä itsetuntoa leikin ja myönteisten oppimiskokemusten avulla.

2 momentti on kumottu A:lla 15.4.2021/310 .

Aikuisten perusopetuksena annettavan perusopetuksen erityisenä tavoitteena on opiskelijan osaaminen, elämänkokemukset, olosuhteet, ikä sekä kieli- ja kulttuuritausta huomioon ottaen tarjota mahdollisuus saavuttaa perusopetuksen tiedot ja taidot, parantaa oppimaan oppimisen taitoja ja jatko-opintovalmiuksia sekä edistää työelämään ja jatkokoulutukseen pääsyä. Maahanmuuttajille annettavan perusopetuslain 46 §:n mukaisen perusopetuksen tehtävänä on myös tukea kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. (15.4.2021/310)

Maahanmuuttajille järjestettävän perusopetukseen valmistavan opetuksen tavoitteena on antaa oppilaalle tarvittavat valmiudet suomen tai ruotsin kielessä ja tarpeelliset muut valmiudet esiopetukseen tai perusopetukseen siirtymistä varten sekä edistää oppilaiden tasapainoista kehitystä ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Opetuksen tavoitteena on lisäksi tukea ja edistää oppilaiden oman äidinkielen hallintaa ja oman kulttuurin tuntemusta. Opetuksen tavoitteet on tarkemmin määriteltävä valmistavan opetuksen oppilaan omassa opinto-ohjelmassa.

3 lukuPerusopetuksen tuntijako

6 §Oppivelvollisille annettavan perusopetuksen tuntijako

Kuhunkin pystyviivojen rajaamaan osaan on merkitty kunkin oppiaineen tai aineryhmän kyseisillä vuosiluokilla yhteensä järjestettävän opetuksen vähimmäismäärä vuosiviikkotunteina (= 38 oppituntia).

Aine Vuosiluokka

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht.

Äidinkieli ja kirjallisuus

15

19

10

44

A1-kieli 1

2

9

7

18

B1-kieli

--

--

--

--

--

2

2

3

7

Matematiikka

7

15

11

33

Ympäristöoppi

4

10

Biologia ja maantieto 2

7

Fysiikka ja kemia 2

7

Terveystieto 2

3

Ympäristö- ja luonnontietoaineet yhteensä

14

17

31

Uskonto/Elämänkatsomustieto

2

5

3

10

Historia ja yhteiskuntaoppi 3

--

--

--

--

5

7

12

Musiikki

2

4

2

8

Kuvataide

2

5

2

9

Käsityö

4

5

2

11

Liikunta

4

9

7

20

Kotitalous

--

--

--

--

--

--

3

3

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset

6

5

11

Taide- ja taitoaineet yhteensä

62

Oppilaanohjaus

--

--

--

--

--

--

2

2

Valinnaiset aineet

9

9

Vähimmäistuntimäärä yhteensä

228

(Vapaaehtoinen A2-kieli) 4

--

--

(12)

(12)

(Vapaaehtoinen B2-kieli) 4

--

--

--

--

--

--

(4)

(4)

- - = Oppiainetta voidaan opettaa asianomaisilla vuosiluokilla, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään

1 A1-kielen opetus aloitetaan viimeistään 1. vuosiluokan kevätlukukaudella vähintään 0,5 vuosiviikkotunnilla.

2 Ainetta opetetaan osana ympäristöopin opetusta integroidusti vuosiluokilla 1–6.

3 Yhteiskuntaoppia opetetaan vuosiluokilla 4–6 vähintään 2 vuosiviikkotuntia ja vuosiluokilla 7–9 vähintään 3 vuosiviikkotuntia.

4 Oppilas voi kielestä riippuen opiskella vapaaehtoista A2-kieltä joko valinnaisena aineena tai B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä aineena. Oppilas voi opiskella B2-kieltä valinnaisena aineena. Vaihtoehtoisesti vapaaehtoiset A2- ja B2-kielet voidaan järjestää perusopetuksen tuntijaon vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena, jolloin niiden opetusta ei voida järjestää käyttäen tässä pykälässä määriteltyjä valinnaisten aineiden tai B1-kielen kaikille yhteistä vähimmäistuntimäärää. Kielestä riippuen oppilaalle opetetaan tällöin B1-kieltä tai sen sijasta valittavia valinnaisia aineita. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena A2-kieltä opiskelevan oppilaan kokonaistuntimäärä on yhteensä vähintään 240 vuosiviikkotuntia ja B2-kielen valinneen oppilaan yhteensä vähintään 232 vuosiviikkotuntia. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena sekä A2- että B2-kieltä opiskelevan kokonaistuntimäärä perusopetuksen aikana on yhteensä vähintään 244 vuosiviikkotuntia. (30.5.2024/286)

A:lla 286/2024 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.8.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:

Kuhunkin pystyviivojen rajaamaan osaan on merkitty kunkin oppiaineen tai aineryhmän kyseisillä vuosiluokilla yhteensä järjestettävän opetuksen vähimmäismäärä vuosiviikkotunteina (= 38 oppituntia)

Aine Vuosiluokka

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht.

Äidinkieli ja kirjallisuus

14

18

--

10

42

A1-kieli 1

2

9

7

18

B1-kieli

--

--

--

--

2

2

3

7

Matematiikka

6

15

11

32

Ympäristöoppi

4

10

Biologia ja maantieto 2

7

Fysiikka ja kemia 2

7

Terveystieto 2

3

Ympäristö- ja luonnontietoaineet yhteensä

14

17

31

Uskonto/Elämänkatsomustieto

2

5

3

10

Historia ja yhteiskuntaoppi 3

--

--

--

5

7

12

Musiikki

2

4

2

8

Kuvataide

2

5

2

9

Käsityö

4

5

2

11

Liikunta

4

9

7

20

Kotitalous

--

--

--

--

--

--

3

3

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset

6

5

11

Taide- ja taitoaineet yhteensä

62

Oppilaanohjaus

--

--

--

--

--

--

2

2

Valinnaiset aineet

9

9

Vähimmäistuntimäärä yhteensä

225

(Vapaaehtoinen A2-kieli) 4

--

--

(12)

(12)

(Vapaaehtoinen B2-kieli) 4

--

--

--

--

--

--

(4)

(4)

- - = Oppiainetta voidaan opettaa asianomaisilla vuosiluokilla, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään

1 A1-kielen opetus aloitetaan viimeistään 1. vuosiluokan kevätlukukaudella vähintään 0,5 vuosiviikkotunnilla.

2 Ainetta opetetaan osana ympäristöopin opetusta integroidusti vuosiluokilla 1–6.

3 Yhteiskuntaoppia opetetaan vuosiluokilla 4–6 vähintään 2 vuosiviikkotunti ja vuosiluokilla 7–9 vähintään 3 vuosiviikkotuntia.

4 Oppilas voi kielestä riippuen opiskella vapaaehtoista A2-kieltä joko valinnaisena aineena tai B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä aineena. Oppilas voi opiskella B2-kieltä valinnaisena aineena. Vaihtoehtoisesti vapaaehtoiset A2- ja B2-kielet voidaan järjestää perusopetuksen tuntijaon vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena, jolloin niiden opetusta ei voida järjestää käyttäen tässä pykälässä määriteltyjä valinnaisten aineiden tai B1-kielen kaikille yhteistä vähimmäistuntimäärää. Kielestä riippuen oppilaalle opetetaan tällöin B1-kieltä tai sen sijasta valittavia valinnaisia aineita. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena A2-kieltä opiskelevan oppilaan kokonaistuntimäärä on yhteensä vähintään 237 vuosiviikkotuntia ja B2-kielen valinneen oppilaan yhteensä vähintään 229 vuosiviikkotuntia. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena sekä A2- että B2-kieltä opiskelevan kokonaistuntimäärä perusopetuksen aikana on yhteensä vähintään 241 vuosiviikkotuntia . (19.1.2023/111)

Valinnaisena aineena voidaan opettaa perusopetukseen soveltuvia, syventäviä ja soveltavia tässä asetuksessa säädettyjä tavoitteita tukevia aineita tai useasta aineesta muodostettuja ainekokonaisuuksia sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään.

7 § (23.2.2017/135) Aikuisten perusopetuksen tuntijako (15.4.2021/310)

Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheeseen käytettävä aika jaetaan opetukseen ja ohjaukseen seuraavasti:

Alkuvaihe

Lukutaitovaihe*

Pakolliset kurssit

Valinnaiset kurssit

Pakolliset kurssit

Valinnaiset kurssit

Kielet

yhteensä vähintään

15

21

Äidinkieli ja kirjallisuus

15

----

17

----

Vieras kieli

----

4

----

Matematiikka

3

----

5

----

Yhteiskuntatietous ja kulttuurintuntemus

2

----

3

----

Ympäristö- ja luonnontieto

1

----

2

----

Terveystieto

----

1

----

Opinto-ohjaus ja työelämätaidot

2

----

2

----

Muita perusopetukseen soveltuvia oppiaineita ja aihealueita

----

----

Tarjottavat valinnaiset kurssit vähintään**

6

10

Yhteensä vähintään

27

38

---- Kursseja voidaan järjestää, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään.

* Lukemisen ja kirjoittamisen perustaitoja sekä numeerisia perustaitoja tarvitseville.

** Voi sisältää opetussuunnitelmassa määrätyn mukaisesti oppiaineiden ja aineryhmien valinnaisia kursseja, ammatillisia tai lukio-opintoja, työelämään tutustumista sekä muita aikuisten perusopetukseen soveltuvia kursseja. (15.4.2021/310)

Aikuisten perusopetuksen päättövaiheeseen käytettävä aika jaetaan opetukseen ja ohjaukseen seuraavasti:

Pakolliset kurssit

Valinnaiset kurssit

Kielet yhteensä vähintään

20

----

Äidinkieli ja kirjallisuus

*

----

Toinen kotimainen kieli

*

----

Vieraat kielet

*

----

Matematiikka

8

----

Uskonto/elämänkatsomustieto

1

----

Yhteiskunnalliset oppiaineet

Historia

1

----

Yhteiskuntaoppi

2

----

Luonnontieteelliset oppiaineet

Fysiikka

1

----

Kemia

1

----

Biologia

1

----

Maantieto

1

----

Terveystieto

1 **

----

Opinto-ohjaus ja työelämätaidot

2

----

Muita perusopetukseen soveltuvia oppiaineita ja aihealueita

----

Tarjottavat valinnaiset kurssit vähintään ***

10

Yhteensä vähintään

46

---- Kursseja voidaan järjestää, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään.

* Kursseja on tarjottava. Tarjottavien kurssien määrästä määrätään opetussuunnitelmassa, äidinkieltä ja kirjallisuutta kuitenkin vähintään 4 kurssia. Opiskelijan tulee opiskella vähintään yhtä kieltä A-kielen oppimäärän mukaisesti.

** Pakollinen, jos terveystiedon opintoja ei ole sisältynyt opiskelijan aiempiin perusopetuksen opintoihin.

** Voi sisältää opetussuunnitelmassa määrätyn mukaisesti oppiaineiden ja aineryhmien valinnaisia kursseja, ammatillisia tai lukio-opintoja, työelämään tutustumista sekä muita aikuisten perusopetukseen soveltuvia kursseja. (15.4.2021/310)

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei sovelleta rangaistuslaitoksessa järjestettävässä opetuksessa, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään.

8 §Kieltenopetusta koskevat erityissäännökset

Jos opetus annetaan osittain tai kokonaan muulla kuin koulun opetuskielellä, voidaan äidinkielen ja kirjallisuuden sekä A-kielen opettamiseen käytettävä tuntimäärä jakaa 6 tai 7 §:stä poiketen koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden sekä opetuksessa käytettävän kielen opettamiseen opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Tuntimäärä tulee määrittää siten, että koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa voidaan perusopetuksen aikana saavuttaa äidinkielelle ja kirjallisuudelle asetetut tavoitteet. Koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärän tulee olla kuitenkin vähintään puolet äidinkielen ja kirjallisuuden sekä A-kielen 6 tai 7 §:n mukaisesta tunti- ja kurssimäärästä perusopetuksen aikana.

Koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden sijasta maahanmuuttajille voidaan opettaa joko kokonaan tai osittain suomen tai ruotsin kieltä erityisen maahanmuuttajille tarkoitetun oppimäärän mukaisesti.

Jos saamenkieliselle, romanikieliselle tai vieraskieliselle oppilaalle opetetaan perusopetuslain 12 §:n mukaan äidinkielenä oppilaan omaa äidinkieltä, voidaan oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden sekä muiden kielten opettamiseen käytettävä tuntimäärä jakaa 6 tai 7 §:stä poiketen kielten opettamiseen opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Tässä momentissa tarkoitetulle oppilaalle opetetaan toisen kotimaisen kielen sijasta suomen kieltä tai ruotsin kieltä erityisen oppimäärän mukaisesti.

Koulussa, jossa on saamelaisten kotiseutualueella asuvia oppilaita, tulee valinnaisena aineena olla saamen kieli. Koulussa, jossa saamenkielisille, romanikielisille ja vieraskielisille oppilaille opetetaan äidinkielenä oppilaan omaa äidinkieltä, tulee valinnaisena aineena olla ruotsin kieli tai suomen kieli.

Viittomakielen opetus järjestetään äidinkieleen ja kirjallisuuteen sekä muihin kieliin varatuilla tunneilla.

9 §Erityisopetusta koskevat erityissäännökset

Perusopetuslain 17 §:n 1 momentissa tarkoitetun oppilaan opetus voidaan, jos se on oppilaan oppimisedellytykset huomioon ottaen perusteltua, järjestää 6 ja 7 §:stä poiketen siten, kuin perusopetuslain 17 §:n 2 momentissa tarkoitetussa erityisen tuen antamista koskevassa päätöksessä määrätään.

Oppivelvollisuuslain (1214/2020) 3 §:n 2 momentissa tarkoitettujen pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden opetus voidaan tarvittaessa järjestää siten, ettei yhteisenä aineena opeteta toista kotimaista kieltä eikä vierasta kieltä. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden opetuksessa oppiaineita voidaan yhdistää oppiainekokonaisuuksiksi ja jakaa osa-alueisiin siten kuin opetussuunnitelmassa määrätään. (15.4.2021/310)

Vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden opetus voidaan järjestää oppiainejaon sijasta toiminta-alueittain siten kuin opetussuunnitelmassa määrätään.

10 §Erityisen koulutustehtävän saaneen opetuksen järjestäjän antamaa opetusta koskevat erityissäännökset

Perusopetuslain 7 §:n 3 momentin mukaisen erityisen koulutustehtävän saaneen opetuksen järjestäjän antamassa opetuksessa voidaan poiketa 6 tai 7 §:stä sen mukaan kuin opetuksen järjestämisluvassa määrätään.

11 §Erinäiset määräykset

Opetussuunnitelman perusteissa määrätään tarkemmin ne tiedot ja taidot, jotka oppilaan tulee perusopetuksen oppimäärän suorittaessaan saavuttaa.

4 lukuVoimaantulo- ja siirtymäsäännökset

12 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2012.

Tällä asetuksella kumotaan Helsingissä 20 päivänä joulukuuta 2001 annettu valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (1435/2001) .

Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

13 § (15.5.2014/378)Siirtymäsäännös

Edellä 12 §:n 2 momentissa mainittujen päätösten mukaan laadittua opetussuunnitelmaa voidaan noudattaa siihen saakka kunnes opetushallitus päättää tämän asetuksen mukaisista opetussuunnitelman perusteista ja niiden mukaan laadittavien opetussuunnitelmien käyttöönotosta. Opetushallituksen tulee hyväksyä opetussuunnitelman perusteet niin, että tämän asetuksen mukaiset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön vuosiluokkien 1–6 osalta viimeistään 1 päivänä elokuuta 2016, seitsemännen vuosiluokan osalta viimeistään 1 päivänä elokuuta 2017, kahdeksannen vuosiluokan osalta viimeistään 1 päivänä elokuuta 2018 ja yhdeksännen vuosiluokan osalta viimeistään 1 päivänä elokuuta 2019.

Edellä mainitusta riippumatta 1 päivänä elokuuta 2016 alkavana ja 31 päivänä heinäkuuta loppuvana lukuvuotena vuosiluokalla 6 opetetaan ympäristöopin asemasta biologiaa ja maantietoa sekä fysiikkaa ja kemiaa edellä 12 §:n 2 momentissa mainittujen päätösten mukaan laaditun opetussuunnitelman mukaisesti.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

15.5.2014/378:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2014.

23.2.2017/135:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

20.9.2018/793:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020.

Kevätlukukaudella 2020 vuosiluokalla 1 A1-kieltä opetetaan vähintään 0,5 vuosiviikkotuntia. Lukuvuonna 2020–2021 vuosiluokalla 2 A1-kieltä opetetaan vähintään 1,5 vuosiviikkotuntia.

Opetushallituksen tulee hyväksyä opetussuunnitelman perusteet niin, että tämän asetuksen mukaiset opetussuunnitelmat otetaan vuosiluokkien 1 ja 2 osalta käyttöön viimeistään 1 päivänä tammikuuta 2020.

15.4.2021/310:

Tämä asetus tulee voimaan päivänä 1 elokuuta 2021. Sen 1 § ja 5 §:n 2 momentin kumoaminen tulevat kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä elokuuta 2022.

19.1.2023/111:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2024.

Opetushallituksen tulee päättää opetussuunnitelman perusteet niin, että 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu tuntijako ja sen mukaiset paikalliset opetussuunnitelmat otetaan vuosiluokkien 7–9 osalta käyttöön viimeistään 1 päivänä elokuuta 2024.

30.5.2024/286:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2025.

Opetuksen vähimmäistuntimäärä saa olla äidinkieli- ja kirjallisuus oppiaineessa enintään kaksi vuosiviikkotuntija ja matematiikassa enintään yhden vuosiviikkotunnin vähäisempi niillä ikäluokilla, jotka ovat aloittaneet perusopetuksen ensimmäisellä vuosiluokalla 1 päivänä elokuuta 2022 tai sitä aikaisemmin. Opetuksen vähimmäistuntimäärä saa olla äidinkieli- ja kirjallisuus oppiaineessa ja matematiikassa enintään yhden vuosiviikkotunnin vähäisempi niillä ikäluokilla, jotka ovat aloittaneet perusopetuksen ensimmäisellä vuosiluokalla 1 päivänä elokuuta 2023 tai 1 päivänä elokuuta 2024.

Sivun alkuun