Liikenne- ja viestintäministeriön asetus ajoharjoitteluratojen mitoituksesta, rakenteesta, varusteista ja hyväksymisestä
Ajantasainen- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Hallinnonala
- Liikenne- ja viestintäministeriö
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Voimaantulo
- Huomautus
- kumoutunut, ks. L 387/2018
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/546/ajantasa/2011-05-05/fin
- Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
- SDK 546/2011
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään ajokorttilain (386/2011) 51 §:n 4 momentin nojalla:
1 §Soveltamisala
Tätä asetusta sovelletaan ajokorttilain (386/2011) 51 §:ssä tarkoitettuihin B-luokan kuljettajaopetuksessa käytettäviin ajoharjoitteluratoihin.
2 §Ajoharjoitteluradan mitoitus
Ajoharjoitteluradan kantavuus on mitoitettava ajoneuvoille, joiden todellinen kokonaismassa on 10 tonnia (akselimassa 6 tonnia). Radan on kestettävä myös tavanomaisella huolto- ja kunnossapitokalustolla ajo.
Radalla olevan ajoradan tulee ajoradan leveydeltä soveltua vaikeudetta ajettavaksi ajoneuvolla, jonka leveys on 2,6 metriä.
3 §Ajoharjoitteluradan rakenne
Ajoharjoitteluradalla on oltava liukkaalla ajamisen ympärivuotiseen harjoitteluun soveltuva suora osuus, oikealle kääntyvä kaarre ja tarpeelliset vauhdinotto-osuudet sekä riittävät turva-alueet.
Erilaisin liukastusmenetelmin tai liukkautta simuloivin teknisin laittein tuotetun liukkauden tulee olla kitkakertoimeltaan opetukseen soveltuva sekä pito- ja luistokitkan eron liikenteessä esiintyvää vastaava.
4 §Ajoharjoitteluradan varustevaatimukset
Sen lisäksi, mitä ajokorttilain 51 §:n 1 momentissa säädetään, ajoharjoitteluradalla on oltava:
turvallisuuden edellyttämä riittävä valaistus ja liukasosuudet siten valaistuina, että opettaja pystyy seuraamaan ajoa sekä ajoneuvon pyörien asentoa ja liikettä;
vahinkotapausten varalle ainakin seuraavat varusteet:
ensiapuvälineet: huopa, paarit, ensiapulaukku;
raivauskalusto: kirves, kanki, sorkkarauta;
öljyntorjuntakalustoa;
tehokas käsivalaisin;
kaksi asianmukaisesti määräaikaistarkastettua käsisammutinta, joiden teholuokka on 6 kg 27A, 144B (AB-III E), ja joista toinen on opetustilassa ja toinen suojatussa tilassa liukasosuuksien läheisyydessä.
Rata-alueen on oltava käytön aikana opetukseen soveltuvassa kunnossa. Radasta ei saa aiheutua tarpeetonta ympäristöhaittaa.
5 §Huolto ja puhtaanapito
Ajoharjoittelurataa hallitseva yhteisö vastaa rata-alueen huollosta ja puhtaanapidosta sekä siitä, että rata-alue 4 §:n 2 momentin mukaisessa kunnossa.
6 §Ajoharjoitteluradan hyväksymistä koskeva hakemus
Sen lisäksi mitä ajokorttilain 51 §:n 2 momentissa säädetään, ajoharjoittelurataa hallitsevan yhteisön on liitettävä ajoharjoitteluradan hyväksymistä koskevaan hakemukseen:
radan ja tilojen mitoitetut piirrokset;
tarpeelliset selvitykset radan laitteista ja varusteista.
Liikenteen turvallisuusviraston edustajan tai Liikenteen turvallisuusviraston määräyksestä rataa valvovan tutkinnon vastaanottajan on tarkastettava rata ennen sen hyväksymistä.
7 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 19 päivänä tammikuuta 2013.
Tällä asetuksella kumotaan ajoharjoitteluratojen mitoituksesta, rakenteesta, varusteista ja hyväksymisestä annettu liikenne- ja viestintäministeriön asetus (202/2004) .
Yksinomaan talvikäyttöön ennen 1 päivää maaliskuuta 2010 hyväksyttyjä ajoharjoitteluratoja saadaan edelleen käyttää ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen (423/2011) 19 §:n 1 momentissa ja 20 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa edellyttäen, että ajoharjoittelurata täyttää ennen 1 päivää maaliskuuta 2010 voimassa olleet hyväksymisen vaatimukset ja että hyväksyntä on edelleen voimassa.