Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

546/2011

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 221/2025 saakka.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus ajoharjoitteluratojen mitoituksesta, rakenteesta, varusteista ja hyväksymisestä

Ajantasainen
Tämä asetus on kumoutunut 1.7.2018 alkaen. Ks. L 387/2018 .
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Liikenne- ja viestintäministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
Huomautus
kumoutunut, ks. L 387/2018
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/546/ajantasa/2011-05-05/fin
Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
SDK 546/2011

Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään ajokorttilain (386/2011) 51 §:n 4 momentin nojalla:

1 §Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan ajokorttilain (386/2011) 51 §:ssä tarkoitettuihin B-luokan kuljettajaopetuksessa käytettäviin ajoharjoitteluratoihin.

2 §Ajoharjoitteluradan mitoitus

Ajoharjoitteluradan kantavuus on mitoitettava ajoneuvoille, joiden todellinen kokonaismassa on 10 tonnia (akselimassa 6 tonnia). Radan on kestettävä myös tavanomaisella huolto- ja kunnossapitokalustolla ajo.

Radalla olevan ajoradan tulee ajoradan leveydeltä soveltua vaikeudetta ajettavaksi ajoneuvolla, jonka leveys on 2,6 metriä.

3 §Ajoharjoitteluradan rakenne

Ajoharjoitteluradalla on oltava liukkaalla ajamisen ympärivuotiseen harjoitteluun soveltuva suora osuus, oikealle kääntyvä kaarre ja tarpeelliset vauhdinotto-osuudet sekä riittävät turva-alueet.

Erilaisin liukastusmenetelmin tai liukkautta simuloivin teknisin laittein tuotetun liukkauden tulee olla kitkakertoimeltaan opetukseen soveltuva sekä pito- ja luistokitkan eron liikenteessä esiintyvää vastaava.

4 §Ajoharjoitteluradan varustevaatimukset

Sen lisäksi, mitä ajokorttilain 51 §:n 1 momentissa säädetään, ajoharjoitteluradalla on oltava:

1)

turvallisuuden edellyttämä riittävä valaistus ja liukasosuudet siten valaistuina, että opettaja pystyy seuraamaan ajoa sekä ajoneuvon pyörien asentoa ja liikettä;

2)

vahinkotapausten varalle ainakin seuraavat varusteet:

a)

ensiapuvälineet: huopa, paarit, ensiapulaukku;

b)

raivauskalusto: kirves, kanki, sorkkarauta;

c)

öljyntorjuntakalustoa;

d)

tehokas käsivalaisin;

e)

kaksi asianmukaisesti määräaikaistarkastettua käsisammutinta, joiden teholuokka on 6 kg 27A, 144B (AB-III E), ja joista toinen on opetustilassa ja toinen suojatussa tilassa liukasosuuksien läheisyydessä.

Rata-alueen on oltava käytön aikana opetukseen soveltuvassa kunnossa. Radasta ei saa aiheutua tarpeetonta ympäristöhaittaa.

5 §Huolto ja puhtaanapito

Ajoharjoittelurataa hallitseva yhteisö vastaa rata-alueen huollosta ja puhtaanapidosta sekä siitä, että rata-alue 4 §:n 2 momentin mukaisessa kunnossa.

6 §Ajoharjoitteluradan hyväksymistä koskeva hakemus

Sen lisäksi mitä ajokorttilain 51 §:n 2 momentissa säädetään, ajoharjoittelurataa hallitsevan yhteisön on liitettävä ajoharjoitteluradan hyväksymistä koskevaan hakemukseen:

1)

radan ja tilojen mitoitetut piirrokset;

2)

tarpeelliset selvitykset radan laitteista ja varusteista.

Liikenteen turvallisuusviraston edustajan tai Liikenteen turvallisuusviraston määräyksestä rataa valvovan tutkinnon vastaanottajan on tarkastettava rata ennen sen hyväksymistä.

7 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 19 päivänä tammikuuta 2013.

Tällä asetuksella kumotaan ajoharjoitteluratojen mitoituksesta, rakenteesta, varusteista ja hyväksymisestä annettu liikenne- ja viestintäministeriön asetus (202/2004) .

Yksinomaan talvikäyttöön ennen 1 päivää maaliskuuta 2010 hyväksyttyjä ajoharjoitteluratoja saadaan edelleen käyttää ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen (423/2011) 19 §:n 1 momentissa ja 20 §:ssä tarkoitetussa opetuksessa edellyttäen, että ajoharjoittelurata täyttää ennen 1 päivää maaliskuuta 2010 voimassa olleet hyväksymisen vaatimukset ja että hyväksyntä on edelleen voimassa.

Sivun alkuun