Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

1337/2011

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 59/2025 saakka.

Puolustusministeriön asetus puolustusministeriön työjärjestyksestä

Ajantasainen
Säädöksen tyyppi
Työjärjestys
Hallinnonala
Puolustusministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/1337/ajantasa/2020-12-17/fin

Puolustusministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta annetun lain (175/2003) 7 §:n 2 momentin nojalla:

1 lukuYleiset säännökset

1 §Soveltamisala

Tässä työjärjestyksessä säädetään puolustusministeriön johtamisesta ja hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön organisaatiosta ja toimintayksiköiden tehtävistä, eräiden virkamiesten tehtävistä, asioiden valmistelusta ja ratkaisemisesta sekä ratkaisuvallasta henkilöstöasioissa.

2 § (13.12.2016/1129)Johtaminen ja ohjaus

Ministeri johtaa ministeriön ja sen hallinnonalan toimintaa.

Ministeriön ylimpään johtoon kuuluvat ministerin lisäksi kansliapäällikkö, valtiosihteeri ja osastopäälliköt sekä keskijohtoon apulaisosastopäälliköt, erillisyksiköiden johtajat, osastojen yksiköiden johtajat sekä pääsihteerit.

3 § (13.12.2016/1129)Ministeriön tulosjohtaminen

Ministeriössä sovelletaan tulosjohtamista, jota tukevat kannustava palkkausjärjestelmä sekä säännölliset tulos- ja kehityskeskustelut. Toimintayksiköiden tulostavoitteista ja niiden toteuttamisen edellyttämistä voimavaroista sovitaan kansliapäällikön ja toimintayksiköiden välisessä tulossopimuksessa.

4 § (17.12.2020/1087)Hallinnonalan tulosohjaus

Hallinnonalan virastojen ohjauksessa noudatetaan tulosohjausta. Puolustusvoimien tulosohjausta johtaa ministeri.

Puolustusvoimien tulostavoitteista sovitaan sen ja ministeriön välisessä tulossopimuksessa. Ministeri ja puolustusvoimain komentaja allekirjoittavat ministeriön ja Puolustusvoimien välisen tulossopimuksen.

5 §Kehysehdotuksen ja talousarvioehdotuksen valmistelu

Ministeriön hallinnonalan kehysehdotuksen ja talousarvioehdotuksen valmistelusta säädetään valtion talousarviosta annetussa laissa (423/1988) ja valtion talousarviosta annetussa asetuksessa (1243/1992) sekä määrätään tarkemmin ministeriön taloussäännössä.

6 §Ministeriön tilinpäätöskannanotto

Ministeriön tilinpäätöskannanotot hallinnonalan kirjanpitoyksiköiden tilinpäätöksistä ja toimintakertomuksista valmistellaan kansliapäällikön johdolla ja ne hyväksyy ministeri.

Ministeriö antaa tarvittaessa osavuosiraporttien perusteella alaisilleen virastoille ja laitoksille osavuosipalautteet, jotka hyväksyy kansliapäällikkö.

7 §Ministeriön taloussääntö ja sisäisen tarkastuksen ohjesääntö

Ministeriön toiminnan ja talouden suunnittelu-, seuranta- ja laskentajärjestelmästä, maksuliikkeestä sekä kirjanpidosta ja muusta laskentatoimesta määrätään tarkemmin ministeriön taloussäännössä.

Sisäisen tarkastuksen menettelyistä ja asemasta määrätään tarkemmin ministeriön sisäisen tarkastuksen ohjesäännössä.

8 §Sisäinen valvonta

Sisäisen valvonnan tavoitteena on varmistaa, että:

1)

toiminnassa ja taloudessa noudatetaan voimassa olevia säädöksiä ja määräyksiä;

2)

ministeriön vastuulla olevat varat ja omaisuus on turvattu;

3)

toiminnasta ja taloudesta tuotetaan ulkoisia ja sisäisiä tarpeita varten oikeat ja riittävät tiedot.

Sisäisen valvonnan järjestelyistä vastaavat kansliapäällikkö ja toimintayksiköt omalla tehtäväalueellaan. Sisäisestä valvonnasta määrätään tarkemmin ministeriön taloussäännössä.

9 §Ministerin johtoryhmä

Ministerin johtoryhmä käsittelee ministeriön ja hallinnonalan toimintaan keskeisesti vaikuttavat poliittiset linjaukset sekä toimintaa suuntaavat laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat sekä niiden toteuttamisen edellyttämät voimavarat. Johtoryhmä arvioi myös toiminnan tuloksellisuutta sekä käsittelee ja sovittaa yhteen muut hallinnonalan kannalta keskeiset asiat.

Johtoryhmään kuuluvat ministeri, valtiosihteeri, kansliapäällikkö ja osastopäälliköt sekä muut ministerin erikseen määräämät virkamiehet.

Johtoryhmän kokoukseen voidaan kutsua asiantuntijoita.

Johtoryhmän puheenjohtajana toimii ministeri ja varapuheenjohtajana valtiosihteeri. Johtoryhmän sihteerin määrää puheenjohtaja.

10 § (13.12.2016/1129)Kansliapäällikön johtoryhmä

Kansliapäällikön johtoryhmä käsittelee ministeriön ja hallinnonalan toimintaan vaikuttavat keskeiset asiat sekä toimintaa ohjaavat suunnitelmat sekä niiden edellyttämät voimavarat. Johtoryhmä käsittelee merkittäviä hallituksen esityksiä ja seuraa säädösvalmistelua. Johtoryhmä valmistelee ja linjaa ministerin ja kansliapäällikön ratkaistavaksi tuotavia asioita.

Johtoryhmään kuuluvat kansliapäällikkö, osastopäälliköt, erillisyksiköiden johtajat sekä talousjohtaja, konserniohjausyksikön johtaja, lainvalmistelu- ja oikeusyksikön johtaja, controller ja Turvallisuuskomitean pääsihteeri. Valtiosihteerillä, ministerin erityisavustajalla ja ministerin sotilasneuvonantajalla on oikeus osallistua kokouksiin.

Johtoryhmän kokoukseen voidaan kutsua asiantuntijoita.

Johtoryhmän puheenjohtajana toimii kansliapäällikkö. Johtoryhmän sihteerin määrää puheenjohtaja.

11 § (13.12.2016/1129)Yhteistyöryhmät

Keskijohdon koordinaatioryhmä kehittää yhteistyötä, varmistaa tiedonkulkua ja sovittaa yhteen valmistelussa olevia asioita.

Keskijohdon koordinaatioryhmän puheenjohtajana toimii hallintopoliittisen osaston osasto-päällikkö ja varapuheenjohtajana konserniohjausyksikön johtaja. Koordinaatioryhmään osallistuvat apulaisosastopäälliköt, erillisyksiköiden ja osastoihin kuuluvien yksiköiden johtajat, pääsihteerit sekä muut esimiestehtävissä olevat virkamiehet. Ministerin erityisavustajalla, controllerilla ja ministerin sotilasneuvonantajalla on oikeus olla läsnä kokouksessa paitsi henkilöstöasioita käsiteltäessä. Sihteerinä toimii puheenjohtajan määräämä virkamies.

Keskijohdon koordinaatioryhmän kokoukseen voidaan kutsua asiantuntijoita.

Ministeri tai kansliapäällikkö voi lisäksi asettaa muita pysyviä yhteistyöryhmiä.

12 § (13.12.2016/1129)Yhteistoiminta

Yhteistoiminnasta ministeriössä säädetään yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetussa laissa (1233/2013) .

2 lukuMinisteriön organisaatio

13 § (13.12.2016/1129)Toimintayksiköt

Ministeriössä on puolustuspoliittinen osasto, hallintopoliittinen osasto ja resurssipoliittinen osasto, osastoihin kuulumattomina erillisyksikköinä hallintoyksikkö ja viestintäyksikkö sekä sihteeristöinä Turvallisuuskomitean, maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan ja maan-puolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan sihteeristöt.

Hallintoyksikkö, viestintäyksikkö ja Turvallisuuskomitean sihteeristö toimivat kansliapäällikön alaisuudessa. Maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan sihteeristö toimii puolustuspoliittisen osaston tutkimusyksikön johtajan alaisuudessa ja maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan sihteeristö viestintäyksikön yhteydessä.

14 § (17.12.2020/1087)Osastojen kokoonpano

Puolustuspoliittisessa osastossa on kansallisen puolustuksen yksikkö, puolustusyhteistyöyksikkö ja tutkimus- ja analyysiyksikkö.

Hallintopoliittisessa osastossa on konserniohjausyksikkö, lainvalmistelu- ja oikeusyksikkö, talousyksikkö ja turvallisuusyksikkö.

Resurssipoliittisessa osastossa on henkilöstöyksikkö, kiinteistö- ja ympäristöyksikkö, materiaaliyksikkö ja tietohallintoyksikkö.

15 § (13.12.2016/1129)Toiminnan järjestäminen osastolla ja erillisyksikössä

Kansliapäällikkö voi päättää sektoreiden perustamisesta toimintayksiköihin.

Osastopäällikkö tai erillisyksikön johtaja voi antaa tarkempia määräyksiä osaston tai yksikön toiminnan järjestämisestä, henkilöstön tehtävistä ja sijaisuuksista.

3 lukuToimintayksiköiden tehtävät

16 § Toimintayksiköiden yleiset tehtävät

Sen lisäksi, mitä jäljempänä säädetään, toimintayksikön tehtävänä on:

1)

kehittää, ohjata ja johtaa tehtäväaluettaan;

2)

seurata ja arvioida toimintaympäristön kehitystä;

3)

vastata tehtäväalueensa strategisesta suunnittelusta sekä toimintasuunnitelman ja talousarvioehdotuksen valmistelusta;

4)

vastata tehtäväalueensa tulosohjauksesta ja riskienhallinnasta;

(19.12.2013/1107)

5)

vastata EU-asioista ja kansainvälisestä yhteistoiminnasta tehtäväalueellaan;

6)

vastata tehtäväalueeseensa liittyvien valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden valmistelusta;

7)

osallistua tehtäväalueeseensa liittyvien säädösten valmisteluun lainvalmistelu- ja oikeusyksikön kanssa;

8)

antaa tehtäväalueeseensa kuuluvat ministeriön lausunnot, jolleivät ne merkityksensä tai laajuutensa vuoksi kuulu kansliapäällikölle tai ministerille;

9)

laatia tehtäväalueelleen kuuluvat vastaukset eduskunnassa tehtyihin kirjallisiin kysymyksiin;

10)

huolehtia tehtäväalueeseensa kuuluvasta viestinnästä yhteistyössä ministeriön viestintäyksikön kanssa;

11)

huolehtia valmiussuunnittelusta ja vastata virka-aikana omaan toimialaansa kuuluviin poikkeuksellisiin tilanteisiin liittyvistä asioista;

(13.6.2017/363)

12)

kehittää yhteistoimintaverkostoa.

17 § (12.6.2019/741)Puolustuspoliittinen osasto

Osaston tehtävänä on käsitellä asiat, jotka koskevat:

1)

puolustuspolitiikan valmistelua;

2)

puolustusyhteistyötä;

3)

puolustuspoliittisen toimintaympäristön seurantaa;

4)

ministeriön strategista suunnittelua;

5)

hallinnonalan tutkimus- ja arviointitoimintaa;

6)

puolustuskyvyn kehittämistä ja käyttöä sekä avaruustoimintaa;

(17.12.2020/1087)

7)

kokonaismaanpuolustusta ja kokonaisturvallisuutta hallinnonalan osalta;

8)

viranomaisyhteistyötä;

9)

sotilaallista kriisinhallintaa;

10)

yleistä asevelvollisuutta, naisten vapaaehtoista asepalvelusta ja vapaaehtoista maanpuolustusta;

11)

ministerin tasavallan presidentille esiteltäviä sotilaskäskyasioita;

12)

hallinnonalan valmiussuunnittelun ohjaamista ja yhteensovittamista;

13)

ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa, EU-ministerivaliokunnassa ja EU-asioiden komiteassa käsiteltävien asioiden valmistelua, seurantaa ja raportointia ministeriössä;

14)

sotilastiedustelua.

18 § (17.12.2020/1087)Hallintopoliittinen osasto

Hallintopoliittisen osaston tehtävänä on käsitellä asiat, jotka koskevat:

1)

hallitusohjelman valmistelun tukemista sekä hallitusohjelman toimeenpanon ohjausta ja seurantaa;

2)

hallinnonalan organisaation ja rakenteiden kokonaiskehittämisen ohjausta;

3)

hallinnonalan toimintasuunnitelman yhteensovittamista;

4)

ministeriön kirjanpitoyksikön riskienhallinnan yhteensovittamista;

5)

hallinnonalan toiminnan, tuloksellisuuden ja talouden seurantaa, arviointia ja raportointia;

6)

hallinnonalan tulosohjausta;

7)

kansliapäällikkökokouksessa sekä eduskunnan valiokuntakuulemisissa käsiteltävien asioiden valmistelun seurannan ja raportoinnin yhteensovittamista ministeriössä;

8)

säädöspolitiikkaa ja säädösten valmistelua sekä muiden toimintayksiköiden tukemista säädösvalmistelussa;

9)

ministeriön ja hallinnonalan toiminnan lainmukaisuuden valvontaa;

10)

ministerin, virkamiesten sekä toimintayksiköiden avustamista oikeudellisissa asioissa;

11)

taloussuunnittelua, kehysehdotusta sekä talousarvion valmistelua ja toimeenpanoa;

12)

ministeriölle kirjanpitoyksikkönä kuuluvia asioita, jos taloussäännössä ei toisin määrätä;

13)

hallinnonalan turvallisuutta ja tietoturvallisuutta, jos asiat eivät tämän työjärjestyksen mukaan kuulu muulle toimintayksikölle;

14)

kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain (588/2004) 4 §:n 3 momentissa tarkoitetulle määrätylle turvallisuusviranomaiselle kuuluvia tehtäviä;

15)

sisäistä tarkastusta;

16)

hallinnonalan avaruustoiminnan yhteensovittamista ja avaruustoiminnasta annetussa laissa (63/2018) tarkoitetun Puolustusvoimien avaruustoiminnan yleistä ohjausta ja valvontaa.

Konserniohjausyksikkö toimii ministeriön ylimmän johdon apuna prosessien sekä ohjaus- ja johtamistoimintojen yhteensovittamisessa sekä ylimmän johdon kokousten valmistelussa.

Edellä 1 momentin 8–10 ja 13–16 kohdassa tarkoitetut asiat ovat suoraan kansliapäällikön alaisuudessa.

19 § (17.12.2020/1087)Resurssipoliittinen osasto

Resurssipoliittisen osaston tehtävänä on käsitellä asiat, jotka koskevat:

1)

henkilöstö- ja työnantajapolitiikkaa, henkilöstövoimavarojen ohjausta sekä muuten laaja-alaisesti hallinnonalan henkilöstöä;

2)

ministeriön henkilöstöhallintoa ja henkilöstön osaamista;

3)

asevelvollisten, kriisinhallintahenkilöstön ja Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoiden etuuksia ja heille suoritettavia korvauksia;

4)

asevelvollisuuslain (1438/2007) 8 luvussa tarkoitettua maanpuolustusvelvollisuuteen perustumatonta palvelusta;

5)

virka- ja työehtosopimustoimintaa sekä hallinnonalan neuvotteluviranomaisen toimintaa;

6)

vuosien 1939–1945 sotien veteraaneja ja sotavainajia;

7)

materiaalipolitiikkaa ja sen hankeohjausta, puolustuksen teknologisen ja teollisen perustan turvaamista, vienninedistämistä, maanpuolustusta tukevaa huoltovarmuutta, ulkomaisia yritysostoja, hankintoja ja kansainvälistä puolustusmateriaaliyhteistyötä sekä avaruustoimintaan liittyvää materiaalipoliittista ohjausta;

8)

puolustustarvikkeiden vientivalvontaa;

9)

yhteistoimintaa puolustushallinnolle palveluja tuottavien yhtiöiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa;

10)

strategisten hankkeiden valmistelua, ohjausta, yhteensovittamista ja ulkoista tarkastusta;

11)

tietoyhteiskuntaa, taajuushallintaa ja digitalisaatioteknologiaa sekä tietohallintoa, tietoverkkoja ja teknistä tietoturvallisuutta niiltä osin, kuin ne eivät kuulu valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 12 §:n nojalla valtioneuvoston kanslian toimialaan;

12)

tiedonhallintaa siltä osin kuin se ei kuulu valtioneuvoston ohjesäännön 12 §:n nojalla valtioneuvoston kanslian toimialaan;

13)

alueiden ja tilojen käyttöä ja ylläpitoa sekä kiinteistöinvestointeja;

14)

kestävää kehitystä, ympäristönsuojelua, energianhallintaa ja hallinnonalan päästövelvoitteiden saavuttamista;

15)

Puolustuskiinteistöjä;

16)

eräiden kiinteistöhankintojen luvanvaraisuudesta annetussa laissa (470/2019) tarkoitettuja lupa-asioita, valtion etuosto-oikeutta ja kiinteän omaisuuden tai erityisen oikeuden lunastusta;

17)

controller-toimintoa.

Controller toimii ministeriön ja hallinnonalan virastojen ylimmän johdon päätöksenteon tukena.

Edellä 1 momentin 5, 6 ja 17 kohdassa tarkoitetut asiat ovat suoraan resurssipoliittisen osaston osastopäällikön alaisuudessa.

20 § (13.12.2016/1129)Hallintoyksikkö

Hallintoyksikön tehtävänä on käsitellä ministeriön sisäisiä asioita, jotka koskevat:

1)

hallintoa, johdon tukipalveluja, sisäistä turvallisuutta sekä ministeriön työskentelyolosuhteita ja -edellytyksiä;

2)

tukitoimintojen yhteensovittamista;

3)

hankintoja ja matkahallintoa;

4)

työsuojelua, työturvallisuutta ja yhteistoimintamenettelyä;

5)

muita kuin 1–4 kohdassa tarkoitettuja hallintotehtäviä ja toiminnan tukipalveluja, siltä osin kuin ne eivät kuulu valtioneuvoston ohjesäännön 12 §:n nojalla valtioneuvoston kanslian toimialaan taikka tämän työjärjestyksen mukaan muulle toimintayksikölle.

21 §

21 § on kumottu A:lla 13.12.2016/1129 .

22 §

22 § on kumottu A:lla 13.12.2016/1129 .

23 §Viestintäyksikkö

Yksikön tehtävänä on käsitellä asiat, jotka koskevat:

1)

hallinnonalan viestinnän periaatteiden yhteensovittamista ja määrittämistä;

2)

ministeriön ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimeenpanemista;

3)

ministeriön ylimmän johdon viestintäpalveluja;

4)

julkaisutoimintaa;

5)

toimintayksiköiden viestinnän tukemista.

24 § (13.12.2016/1129)Sihteeristöt

Turvallisuuskomitean sihteeristö valmistelee Turvallisuuskomitealle kuuluvia asioita. Sihteeristö toimii lisäksi valtioneuvoston valmiuspäällikkökokouksen sihteeristönä, vastaa valmiussihteerikokousten puheenjohtajan ja sihteerin tehtävistä sekä käsittelee asioita, jotka koskevat kokonaisturvallisuutta koskevien varautumistoimien yhteensovittamista. Sihteeristön edustaja toimii lisäksi osana Maanpuolustusopetuksen neuvottelukunnan sihteeristöä. Komitean tehtävistä säädetään Turvallisuuskomiteasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (77/2013) .

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan sihteeristö valmistelee maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnalle kuuluvia asioita. Suunnittelukunnan ja sihteeristön tehtävistä säädetään maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnasta annetussa asetuksessa (539/2012) .

Maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan sihteeristö valmistelee maanpuolustuksen tieteelliselle neuvottelukunnalle kuuluvia asioita. Neuvottelukunnan ja sihteeristön tehtävistä säädetään maanpuolustuksen tieteellisestä neuvottelukunnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1018/2009) .

4 lukuEräiden virkamiesten tehtävät

25 §Valtiosihteerin tehtävät

Valtiosihteeri hoitaa valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 44 §:n 2 momentissa mainittuja tehtäviä.

Ministeri antaa tarvittaessa tarkemmat hallinnolliset määräykset valtiosihteerin tehtävistä.

26 §Kansliapäällikön tehtävät

Sen lisäksi, mitä valtioneuvoston ohjesäännön 45 §:ssä säädetään, kansliapäällikön tehtävänä on:

1)

johtaa, kehittää ja valvoa ministeriön ja hallinnonalan toimintaa;

2)

johtaa kokonaismaanpuolustuksen ja kokonaisturvallisuuden yhteensovittamiseen liittyvien ministeriön toimialaan kuuluvien asioiden valmistelua ja toimia Turvallisuuskomitean puheenjohtajana;

(19.12.2013/1107)

3)

käsitellä ne asiat, jotka ministeri antaa hänen käsiteltävikseen.

27 § (13.12.2016/1129)Osastopäällikön ja erillisyksikön johtajan tehtävät

Osastopäällikön tehtävänä on:

1)

johtaa osaston toimintaa ja henkilöstöä;

2)

seurata tehtäväalueensa kehitystä ja valmistella sitä koskevia strategisia linjauksia;

3)

osallistua ministeriön ja hallinnonalan yhteisten toimintojen kehittämiseen;

4)

huolehtia osaston sisäisestä tiedotuksesta ja ulkoisesta viestinnästä;

5)

tiedottaa ministeriä, kansliapäällikköä ja valtiosihteeriä osaston tehtäväalueella vireillä olevista tärkeistä asioista;

6)

vastata oman osastonsa ja muiden toimintayksiköiden välisestä yhteistoiminnasta;

7)

käsitellä ne asiat, jotka ministeri, kansliapäällikkö ja valtiosihteeri hänen käsiteltäväkseen antavat.

Mitä 1 momentissa säädetään osastosta ja osastopäälliköstä, koskee myös erillisyksikköä ja erillisyksikön johtajaa sekä Turvallisuuskomitean pääsihteeriä.

Lisäksi hallintoyksikön johtajan tehtävänä on osallistua ministeriön kirjanpitoyksikön edustajana työnantajatoimintaan sekä ministeriön palkkausjärjestelmän ylläpidon ja kehittämisen tehtäviin.

27 a § (13.12.2016/1129)Apulaisosastopäällikön tehtävät

Apulaisosastopäällikön tehtävänä on:

1) avustaa osastopäällikköä;

2) hoitaa osastopäällikön määräämät tehtävät;

3) toimia osastopäällikön sijaisena tämän ollessa estynyt.

28 §Ministerin erityisavustajan tehtävät

Ministerin erityisavustaja toimii ministerin avustajana ja suorittaa vain ministerin ja valtiosihteerin hänelle antamia tehtäviä toimimatta ministeriössä esittelijänä. Ministerin erityisavustajalle on annettava ne tiedot, joita hän tarvitsee tehtävänsä suorittamiseksi. Erityisavustajan tulee vastaavasti antaa virkamiehille näiden tehtäviensä hoitamisessa tarvitsemat tiedot.

29 § (13.12.2016/1129)Ministerin sotilasneuvonantaja

Ministerin sotilasneuvonantaja toimii ministerin avustajana sotilaallisissa asioissa ja suorittaa ministerin, kansliapäällikön ja valtiosihteerin hänelle antamia tehtäviä.

5 lukuAsioiden valmistelu

30 § (13.12.2016/1129)Ministeriön esittelijät

Ministeriössä esittelijöinä toimivat valtioneuvoston esittelijöinä toimivien virkamiesten lisäksi ylitarkastajan, erityisasiantuntijan ja esittelijän virassa tai virkasuhteessa olevat sekä ne muut ministeriön virkamiehet, jotka ministeriö määrää nimityspäätöksen yhteydessä tai erikseen esittelijöiksi.

31 §Muussa kuin puolustusministeriön virassa toimiva henkilöstö

Muussa kuin puolustusministeriön virassa oleva henkilö voi suorittaa ministeriössä valmistelutehtäviä toimimatta ministeriössä esittelijänä.

Edellä 1 momentissa tarkoitetulle henkilölle on annettava ne tiedot, joita hän tarvitsee tehtävänsä suorittamiseksi. Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön tulee vastaavasti antaa ministeriön virkamiehille näiden tehtäviensä hoitamisessa tarvitsemat tiedot.

32 §Asioiden käsittely

Asiat, joita ei ole säädetty tai määrätty millekään osastolle tai erillisyksikölle, käsitellään siinä osastossa tai erillisyksikössä, johon ne luonteensa puolesta lähinnä kuuluvat.

Jos syntyy epätietoisuutta siitä, minkä osaston tai erillisyksikön käsiteltäväksi jokin asia kuuluu, asian ratkaisee kansliapäällikkö, jollei ministeri ratkaise sitä.

Esteellisen virkamiehen tilalle voidaan määrätä esteetön virkamies myös muusta osastosta tai erillisyksiköstä, jolle asian käsittely työjärjestyksen mukaan kuuluu. (12.6.2019/741)

33 §Yhteistyö asioiden valmistelussa

Ministeriön toiminta perustuu yhteistyöhön, jonka keskeisenä osana on prosessimainen toimintatapa. Asioiden valmistelussa osastojen, erillisyksiköiden ja virkamiesten tulee pitää yhteyttä neuvotteluin, tiedottamalla ja muilla sopivilla tavoilla.

Virkamiesten tulee huolehtia, että yhteistoiminnasta annettuja säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan asioiden valmistelussa.

34 §Työryhmät sekä projektityöskentely

Erityistä tehtäväkokonaisuutta tai tehtävää varten ministeri tai kansliapäällikkö voi toistaiseksi tai määräajaksi asettaa työryhmän tai projektin ja määrätä sen puheenjohtajaksi ja jäseniksi ministeriön henkilöstöä vahvistetusta työnjaosta riippumatta. Työryhmän tai projektin puheenjohtajaksi ja jäseniksi voidaan kutsua myös ministeriön ulkopuolisia henkilöitä.

Jos ministeriön virkamies kutsutaan toisen ministeriön, muun viraston tai laitoksen asettamaan työryhmään, asiasta on ilmoitettava asianomaiselle esimiehelle.

35 § (13.6.2017/363)Ministeriön valmiustoiminta

Ministeriön valmiuspäällikkönä on puolustuspoliittisen osaston kansallisen puolustuksen yksikön johtaja. Valmiuspäällikkö johtaa valmiussuunnittelun yhteensovittamista ministeriössä ja hallinnonalalla sekä osallistuu valmiussuunnittelun yhteensovittamiseen valtioneuvostossa.

Ministeriössä on kansliapäällikön asettama valmiustoimikunta, joka avustaa kansliapäällikköä suunnittelemalla, sovittamalla yhteen ja ohjaamalla etukäteisvalmisteluja niin, että puolustushallinto kykenee tehtäviensä mahdollisimman häiriöttömään hoitamiseen kaikissa tilanteissa. Toimikunnan puheenjohtajana toimii valmiuspäällikkö ja sihteerinä valmiussihteeri.

Ministeriössä on poikkeuksellisten tilanteiden varalta päivystysjärjestely, johon osallistuvat kansliapäällikön määräämät henkilöt. Päivystysjärjestelyn tarkoituksena on varmistaa ministeriön toimintavalmius poikkeuksellisissa tilanteissa myös virka-ajan ulkopuolella.

36 §Ministeriön johdon informoiminen

Ministerille, valtiosihteerille ja kansliapäällikölle on ilmoitettava hallinnonalaa koskevasta tärkeästä asiasta hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista tai esittelyä.

Osastosta ja erillisyksiköstä esiteltävistä asioista on informoitava osastopäällikköä tai erillisyksikön johtajaa hyvissä ajoin ennen esittelylistan jakamista tai asian esittelemistä ministerille tai kansliapäällikölle taikka ennen asian käsittelyä valtioneuvoston tai eduskunnan valiokunnassa.

Valtiosihteerin on tiedotettava ministeriön virkamiesjohdolle toimivaltaansa kuuluvien asioiden edistymisestä.

37 §Esittelylupa

Tasavallan presidentin esittelyssä, valtioneuvoston yleisistunnossa tai valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnassa käsiteltävä asia on tarvittaessa selostettava ministerille tai valtiosihteerille hyvissä ajoin ennen esittelyä. Esittelylistaa ei saa jakaa ennen kuin ministeri on hyväksynyt esittelylistan.

Kiireellisessä tapauksessa esittelylista voidaan kuitenkin jakaa kansliapäällikön tai valtiosihteerin luvalla. Esittelylista on toimitettava aina tiedoksi myös kansliapäällikölle, valtiosihteerille ja ministerin erityisavustajalle.

Mitä 1 momentissa säädetään esittelylistan jakamisesta, noudatetaan myös ministeriön kannanottoja sisältävien muistioiden jakamisessa ministerivaliokuntien käsittelyä varten.

38 §Eduskunnassa kuuleminen

Jos ministeriön virkamies kutsutaan kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan, hänen on ilmoitettava kutsusta ja selvitettävä asian käsittelyä valiokunnassa ministerille, kansliapäällikölle ja valtiosihteerille sekä esimiehelleen.

39 §Virkamiesten muut tehtävät

Ministeriön henkilöstöön kuuluvan on sen lisäksi, mitä hänen tehtäviinsä lain, asetuksen tai työjärjestyksen mukaan kuuluu, suoritettava ne tehtävät, jotka ministeri, kansliapäällikkö, valtiosihteeri taikka asianomainen osastopäällikkö tai yksikön johtaja määrää.

6 lukuAsioiden ratkaiseminen

40 §Asioista päättäminen

Ministeriössä asiat ratkaistaan esittelystä.

Ministerin ratkaisuvallasta säädetään valtioneuvostosta annetun lain 15 §:n 1 momentissa.

Virkamiesten ratkaisuvallasta säädetään valtioneuvostosta annetun lain 15 §:n 2 momentissa ja valtioneuvoston ohjesäännön 36 §:ssä.

Ratkaisuvallan pidättämisestä säädetään valtioneuvostosta annetun lain 16 §:ssä ja valtioneuvoston ohjesäännön 37 §:ssä.

41 § (12.6.2019/741)Kansliapäällikön ratkaisuvalta

Kansliapäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:

1)

toimintasuunnitelman, talousarvion ja organisaatiota koskevien päätösten täytäntöönpanoa sekä tulosohjausta ja tulosjohtamista, jollei asia kuulu asianomaisesta tehtäväalueesta vastaavan osastopäällikön tai erillisyksikön johtajan ratkaistavaksi;

2)

lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä asioissa, jotka eivät yksinomaan koske yhden osaston tai erillisyksikön tehtäväaluetta;

3)

ministeriön sisäistä hallintoa ja järjestystä, jos asia on merkittävä;

4)

säädösvalmistelua ja laillisuusvalvontaa, jos asia on merkittävä;

5)

turvallisuutta ja kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun määrätyn turvallisuusviranomaisen tehtäviä ja avaruustoiminnasta annetussa laissa tarkoitetun Puolustusvoimien avaruustoiminnan yleistä ohjausta ja valvontaa, jos asia on merkittävä;

(17.12.2020/1087)

6)

sisäistä tarkastusta;

7)

esteettömän virkamiehen määräämistä, jos asia ei kuulu osastopäällikölle tai erillisyksikön johtajalle.

42 §Osastopäällikön ja erillisyksikön johtajan ratkaisuvalta

Osastopäällikkö ja erillisyksikön johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat:

1)

lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle osaston tai erillisyksikön tehtäväalueeseen kuuluvassa asiassa, jos asia ei merkityksensä vuoksi kuulu ministerin tai kansliapäällikön ratkaistavaksi;

2)

määräyksien antamista osaston tai yksikön toiminnan järjestämisestä, henkilöstön tehtävistä ja sijaisuuksista.

43 § Osaston yksikön johtajan ratkaisuvalta

Osaston yksikön johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä muulle viranomaiselle yksikön tehtäväalueeseen kuuluvassa asiassa, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu osastopäällikön ratkaistavaksi.

44 §Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikön ratkaisuvalta

Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 42 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat sotilaallista kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoimintaa, jollei asia merkityksensä tai laajuutensa vuoksi kuulu ministerin ratkaistavaksi.

45 §Resurssipoliittisen osaston osastopäällikön ratkaisuvalta

Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö ratkaisee sen lisäksi, mitä 42 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat hallinnonalan käytössä olevia kiinteistövoimavaroja sekä asevelvollisuuslaissa tarkoitettua maanpuolustukseen perustumatonta palvelusta.

46 §Hallintoyksikön johtajan ratkaisuvalta

Hallintoyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 42 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat:

1)

ministeriön sisäistä hallintoa ja järjestystä, jollei asia kuulu kansliapäällikön ratkaistavaksi;

2)

ministerin, kansliapäällikön, valtiosihteerin, osastopäälliköiden ja erillisyksiköiden johtajien edustusmenojen hyväksymistä;

3)

ministeriöön kohdistettuja vahingonkorvausvaatimuksia, ellei ministeri tai kansliapäällikkö toisin ohjeista;

4)

ministeriön ratkaisua viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 ja 28 §:ssä tarkoitetussa asiassa.

46 a § (12.6.2019/741)Kiinteistö- ja ympäristöyksikön johtajan ratkaisuvalta

Kiinteistö- ja ympäristöyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, eräiden kiinteistöhankintojen luvanvaraisuudesta annetussa laissa tarkoitettujen lupien myöntämistä koskevat asiat sekä valtion etuosto-oikeudesta eräillä alueilla annetun lain (469/2019) 4 §:ssä tarkoitetut ennakkotietoa koskevat asiat, jollei asia merkityksensä tai laajuutensa vuoksi kuulu ministerin ratkaistavaksi.

46 b § (2.3.2020/101)Materiaaliyksikön johtajan ratkaisuvalta

Materiaaliyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, puolustustarvikkeiden viennistä annetun lain (282/2012) 22 §:ssä tarkoitetut puolustustarvikemäärittelyä koskevat asiat.

47 § (13.12.2016/1129)Lainvalmistelu- ja oikeusyksikön johtajan ratkaisuvalta

Lainvalmistelu- ja oikeusyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, säädösvalmistelua ja laillisuusvalvontaa koskevat asiat, jollei asia kuulu kansliapäällikön tai ministerin ratkaistavaksi.

48 § (13.6.2017/363)Kansallisen puolustuksen yksikön johtajan ratkaisuvalta

Kansallisen puolustuksen yksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat aluevalvontaa ja virka-apua, jollei asia kuulu ministerin ratkaistavaksi.

49 § (2.3.2020/101)Henkilöstöyksikön johtajan ratkaisuvalta

Henkilöstöyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat puolustushallinnon palkkausehtoja tai niihin verrattavia palvelussuhteen ehtoja, joista ministeriö lainsäädännön tai virkaehtosopimusten nojalla päättää.

49 a § (2.3.2020/101)Neuvottelujohtajana toimivan hallitusneuvoksen ratkaisuvalta

Neuvottelujohtajana toimiva hallitusneuvos ratkaisee virka- ja työehtosopimustoimintaa ja hallinnonalan neuvotteluviranomaisen toimintaa koskevat asiat.

50 §Talousyksikön johtajan ratkaisuvalta

Talousyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, asiat, jotka koskevat ministeriölle kirjanpitoyksikkönä kuuluvien tehtävien hoitamista, jos taloussäännössä ei toisin määrätä.

51 § (17.12.2020/1087)Turvallisuusyksikön johtajan ratkaisuvalta

Turvallisuusyksikön johtaja ratkaisee sen lisäksi, mitä 43 §:ssä säädetään, kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun määrätyn turvallisuusviranomaisen tehtäviä, hallinnonalan turvallisuutta ja avaruustoiminnasta annetussa laissa tarkoitetun Puolustusvoimien avaruustoiminnan yleistä ohjausta ja valvontaa koskevat asiat, lukuun ottamatta 41 §:n 5 kohdassa ja 52 §:ssä tarkoitettuja asioita.

52 §Yli-insinöörin ratkaisuvalta

Turvallisuusyksikön yli-insinööri ratkaisee asiat, jotka koskevat lausunnon tai selvityksen antamista taikka esityksen tekemistä hallinnonalalla räjähteisiin, kemikaaleihin, sähköön ja muuhun materiaaliin liittyvää teknistä turvallisuutta koskevissa asioissa, jollei asia merkityksensä vuoksi kuulu kansliapäällikölle.

7 lukuValmistelu ja ratkaisuvalta henkilöstöasioissa

53 §Henkilöstöasioiden valmistelu

Ministeriön henkilöstöasioiden suunnittelua ja linjauksia koskevat asiat on käsiteltävä valmistelevasti kansliapäällikön johtoryhmässä.

54 § Virkojen perustaminen, lakkauttaminen ja muuttaminen

Ministeri ratkaisee viran perustamisen ja lakkauttamisen sekä viran nimen muuttamisen, jos virkaan nimittävä viranomainen on tasavallan presidentti tai valtioneuvoston yleisistunto.

Kansliapäällikkö ratkaisee muiden kuin edellä mainittujen virkojen perustamisen ja lakkauttamisen sekä viran nimen muuttamisen.

Valtion talousarviossa eriteltävien virkojen perustamisesta on säädetty erikseen.

55 § (13.12.2016/1129)Nimittäminen virkaan

Ministeri nimittää virkaan, jos virassa maksettava palkkaus on vaativuustasolla 14 tai sitä korkeampi, eikä nimittäminen kuulu tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi.

Kansliapäällikkö nimittää virkaan, jos virassa maksettava palkkaus on vaativuustasolla 10 tai sitä korkeampi, eikä nimittäminen kuulu ministerin, tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi.

Hallintoyksikön johtaja nimittää virkaan muun kuin 1 ja 2 momentissa tarkoitetun henkilöstön.

56 §Nimittäminen määräaikaiseen virkasuhteeseen

Ministeri nimittää enintään vuoden kestävään määräaikaiseen virkasuhteeseen, jos vastaavaan virkaan nimittäminen kuuluu tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistaviin.

Kansliapäällikkö nimittää määräaikaiseen virkasuhteeseen, jos virkasuhteesta maksettava palkkaus on korkeampi kuin vaativuustasolla 9, jollei asia kuulu ministerin, tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistaviin.

Hallintoyksikön johtaja nimittää määräaikaiseen virkasuhteeseen muun kuin 1 ja 2 momentissa tarkoitetun henkilöstön.

57 § (13.12.2016/1129)Virkavapaus

Lakiin tai virkaehtosopimukseen perustuvan virkavapauden ministeriön virkamiehille myöntää hallintoyksikön johtaja.

Muuhun kuin lakiin tai virkaehtosopimukseen perustuvasta virkavapaudesta kansliapäällikölle, osastopäällikölle ja erillisyksikön johtajalle päättää ministeri, jollei asia kuulu valtioneuvoston ratkaistavaksi.

Muiden kuin 2 momentissa tarkoitettujen virkamiesten muuhun kuin lakiin tai virkaehtosopimukseen perustuvasta yli vuoden kestävästä virkavapaudesta päättää kansliapäällikkö, jollei asia kuulu valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi.

Virkavapaudesta muissa kuin 1, 2 tai 3 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa päättää hallintoyksikön johtaja.

58 § (13.12.2016/1129)Palkkaus ja muut henkilöstöasiat

Kansliapäällikkö ratkaisee:

1)

virkojen vaativuustasojen muutokset;

2)

asiat, jotka koskevat virkamiesten suoritusarviointien tuloksia, henkilökohtaisia palkanosia ja palkanlisiä;

3)

valtion virkaehtosopimuslain (664/1970) 5 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla määrättävät ministeriön virkamiesten palkkaukset;

4)

asiat, jotka koskevat valtion virkamieslain (750/1994) 44 §:ssä tarkoitettuja sopimuksia palvelussuhteen ehdoista, jollei asia kuulu valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi;

5)

hallinnonalan virastojen väliset virkojen siirrot;

6)

ministeriön virkojen ja henkilöstön sijoittamisen toimintayksiköihin;

7)

virkamiehen irtisanomisen valtion virkamieslain 27 §:n nojalla;

8)

kirjallisen varoituksen antamisen ministeriön virkamiehelle;

9)

tasavallan presidentin ja valtioneuvoston nimittämien virkamiesten sivutoimia koskevat asiat;

10)

asiat, jotka koskevat hänen nimittämänsä virkamiehen määräämistä ministeriön esittelijäksi.

Hallintoyksikön johtaja ratkaisee:

1)

muiden kuin tasavallan presidentin ja valtioneuvoston nimittämien virkamiesten sivutoimia koskevat asiat;

2)

asiat, jotka koskevat todistuksen antamista ministeriön virkamiehelle irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä sekä vastaavan todistuksen antamista työsuhteiselle;

3)

asiat, jotka koskevat virkamiehen vuosilomaan oikeuttavaa palvelusaikaa ja vuosilomakorvauksia.

Henkilöstöyksikön johtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat todistuksen antamista irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä:

1)

Puolustusvoimien virkamiehelle, joka on nimitetty puolustusvoimista annetun lain (551/2007) 38 §:n nojalla;

2)

Puolustusvoimien virkamiehelle, jonka on nimittänyt valtioneuvosto tai ministeriö.

(17.12.2020/1087)

59 §Sijaisten määrääminen

Kansliapäällikön ollessa estynyt hoitamasta virkaansa virkamatkan tai muun syyn vuoksi, hänen sijaisenaan toimii kansliapäällikön määräämä osastopäällikkö tai muu virkamies.

Osastopäällikön tai erillisyksikön johtajan sijaiset määrää asianomainen osastopäällikkö tai erillisyksikön johtaja. Osaston yksikön johtajan sijaiset määrää asianomainen osastopäällikkö.

60 § (13.12.2016/1129) Työaika ja poissaolot

Jollei tässä työjärjestyksessä toisin säädetä, virkamiehen lähin esimies ratkaisee asiat, jotka koskevat:

1)

ylityömääräyksen antamista sekä työaikakorvauksia;

2)

työajan hyväksymistä ja kohdentamista;

3)

virkamatkamääräyksen antamista;

4)

vuosilomien myöntämistä, säästämistä, siirtämistä ja lomarahan vaihtamista vapaaksi;

5)

muita virkamiehen poissaoloja.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut asiat ratkaistaan ilman esittelyä.

Ministeri antaa kansliapäällikölle virkamatkamääräyksen sekä vahvistaa kansliapäällikön vuosilomat. Kansliapäällikkö antaa ulkomaan virkamatkamääräyksen ja ulkopuolisen tahon rahoittamaa virkamatkaa koskevan matkamääräyksen puolustusvoimain komentajalle. (23.9.2019/991)

61 § (13.12.2016/1129)

61 § on kumottu A:lla 13.12.2016/1129 .

8 lukuVoimaantulo

62 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2012.

Tällä asetuksella kumotaan puolustusministeriön työjärjestys (585/2003) .

Ennen asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

21.12.2012/1039:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.

19.12.2013/1107:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.

13.12.2016/1129:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.

13.6.2017/363:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2017.

12.6.2019/741:

Tämä asetus tulee voimaan 13 päivänä kesäkuuta 2019. Sen 19 §:n 1 momentin 15 kohta ja 46 a § tulevat kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä tammikuuta 2020.

23.9.2019/991:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2019.

2.3.2020/101:

Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä maaliskuuta 2020.

17.12.2020/1087:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.

Sivun alkuun