Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

634/2007

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 59/2025 saakka.

Valtioneuvoston asetus maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien hallinnoinnista

Ajantasainen
Tämä asetus on kumoutunut 22.1.2014 alkaen. Ks. L maaseudun kehittämisohjelmien hallinnoinnista 27/2014 21 § .
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Maa- ja metsätalousministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
Huomautus
sis. liite 1, kumoutunut, ks. L 27/2014 21 §
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2007/634/ajantasa/2013-12-12/fin

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty maa- ja metsätalousministeriön esittelystä, säädetään 29 päivänä kesäkuuta 2006 annetun maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien hallinnoinnista annetun lain (532/2006) ja rakennerahastolain (1401/2006) 17 §:n nojalla:

1 luku Yleiset säännökset

1 §Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan maaseudun kehittämiseen liittyvien ohjelmien hallinnoinnista annetun lain (532/2006) , jäljempänä hallinnointilaki :

1)

5 §:ssä tarkoitettujen alueellisten maaseudun kehittämissuunnitelmien laatimisessa noudatettavaan menettelyyn, niiden sisältöön ja rakenteeseen sekä yhteensovittamiseen;

2)

6 §:ssä tarkoitettujen paikallisten maaseudun kehittämissuunnitelmien laatimisessa noudatettavaan menettelyyn, niiden sisältöön ja rakenteeseen;

3)

8 §:ssä tarkoitettuun yhteistoimintaan;

4)

18 §:ssä tarkoitetun valtakunnallisen maaseutuverkoston toiminnasta vastaavaan tahoon sekä toimintasuunnitelman hyväksymiseen ja valtakunnallisen maaseutuverkoston tehtäviin; sekä

5)

21 §:ssä tarkoitettujen paikallisten toimintaryhmien hyväksymisen edellytyksiin ja ehtoihin sekä hyväksymisessä noudatettavaan menettelyyn.

Lisäksi tätä asetusta sovelletaan rakennerahastolain (1401/2006) 17 §:ssä tarkoitetun maaseutujaoston tehtäviin ja kokoonpanoon.

2 §Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

1)

alueellisella maaseudun kehittämissuunnitelmalla työvoima- ja elinkeinokeskuksen laatimaa alueellista maaseudun kehittämissuunnitelmaa;

2)

toimeenpanoasetuksella Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta maaseudun kehittämiseen annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä annettua komission asetusta (EY) N:o 1974/2006;

3)

seurantakomitealla hallinnointilain 17 §:ssä tarkoitettua seurantakomiteaa;

4)

paikallisella toimintaryhmällä paikallisista maaseudun kehittämiseen osallistuvista tahoista koostuvaa, rajatulla maantieteellisellä alueella toimivaa yhteisöä;

5)

paikallisella maaseudun kehittämissuunnitelmalla paikallisen toimintaryhmän laatimaa maaseudun kehittämissuunnitelmaa;

6)

maaseudun kehittämissuunnitelmalla hallinnointilain 4 §:ssä tarkoitettua kansallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa;

7)

maaseutuohjelmalla Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) ja kansallisista varoista rahoitettavaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa vuosille 2007–2013;

8)

maakuntasuunnitelmalla alueiden kehittämislain (602/2002) 5:ssä tarkoitettua maakuntasuunnitelmaa;

9)

maaseutuverkostolla hallinnointilain 18 §:ssä tarkoitettua valtakunnallista maaseutuverkostoa, joka kokoaa yhteen maaseutuohjelmaan osallistuvat viranomaiset, järjestöt ja kansalaistoimijat; ja

10)

maaseutujaostolla rakennerahastolain 17 §:n 8 momentissa tarkoitettua jaostoa.

2 luku Alueellisten ja paikallisten suunnitelmien laatiminen

3 §Alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman rakenne ja sisältö

Alueellisessa maaseudun kehittämissuunnitelmassa on oltava vähintään:

1)

kuvaus alueen ja sen osien nykytilasta ja kehittämismahdollisuuksista, johon sisältyy kuvaus ja arvio alueella aiemmin toteutettujen maaseudun kehittämisohjelmien vaikuttavuudesta;

2)

alueen kehittämisen tavoitteet;

3)

suunnitelman toteuttamisen ja rahoitettavien toimien painotukset;

4)

tavoitteet ja tunnusluvut toimenpiteiden seurantaa varten;

5)

kuvaus suunnitelman valmistelusta ja valmisteluun osallistuneista tahoista;

6)

toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi sisältäen myös alueen kehittämisen kannalta keskeisimpien toimintojen sisältö;

7)

toimenpiteiden kohderyhmä ja perustelu;

8)

toimenpiteiden sisältö sisältäen tuettavat kohteet ja tuen saajat;

9)

toimenpiteen osuus koko toimintalinjan rahoituksesta;

10)

arvio suunnitelmaan sisältyvästä yksityisestä rahoituksesta, valtion rahoituksesta, kuntien rahoituksesta, muiden julkisyhteisöjen rahoituksesta sekä yhteisön rahoituksesta, jos tuki rahoitetaan osaksi Euroopan yhteisön varoista;

11)

hankkeiden valintakriteerit; sekä

12)

kuvaus aluetta koskevien ohjelmien yhteensovituksesta.

Alueelliseen maaseudun kehittämissuunnitelmaan on liitettävä liitteessä 1 mainitun yli 23 000 asukkaan kunnan kartta niistä alueista, joita on pidettävä rakennustensa koon, tiheyden, katuverkoston tai muun yhdyskuntarakenteen puolesta kaupunkimaisina alueina. Työvoima- ja elinkeinokeskus voi liittää alueelliseen suunnitelmaan kartan vastaavanlaisista alueista myös sellaisen kunnan osalta, jossa on yli 20 000 asukasta.

Edellä 1 momentin 3, 4, 6 ja 8–10 kohdassa tarkoitetut toimenpiteet on ryhmiteltävä toimintalinjoihin toimenpiteittäin toimeenpanoasetuksen liitteessä II edellytetyllä tavalla siten kuin toimeenpanoasetuksen 5 artiklan 1 kohdassa säädetään.

4 §Alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman laatiminen

Suunnitelmaa laadittaessa ja muutettaessa on otettava huomioon maaseudun kehittämissuunnitelma, maaseutuohjelma, alueen paikalliset suunnitelmat, maakuntasuunnitelma, valtakunnalliset alueiden kehittämisen tavoitteet, hallinnonaloittainen alueiden kehittämisen suunnittelu ja aluetta koskevat muut ohjelmat. Suunnitelma laaditaan vuosille 2007–2013.

Ministeriö voi pyytää määräajassa täydentämään ministeriölle toimitettavaa alueellista maaseudun kehittämissuunnitelmaa, jos 3 §:ssä tarkoitetut vaatimukset eivät ole täyttyneet.

Edellä 3 §:n 1 momentin 11 kohdassa tarkoitetut hankkeiden valintakriteerit tai niiden muutokset on käsiteltävä seurantakomiteassa.

5 §Paikallisen maaseudun kehittämissuunnitelman rakenne ja sisältö

Paikallisessa maaseudun kehittämissuunnitelmassa on oltava vähintään:

1)

kuvaus alueen ja sen osien nykytilasta ja kehittämismahdollisuuksista, johon sisältyy arvio alueella aiemmin toteutettujen maaseudun kehittämisohjelmien vaikuttavuudesta;

2)

alueen kehittämisen tavoitteet;

3)

suunnitelman toteuttamisen painotukset;

4)

tunnusluvut toimenpiteiden seurantaa varten;

5)

kuvaus suunnitelman valmisteluvaiheista ja valmisteluun osallistuneista tahoista;

6)

toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi sisältäen myös alueen kehittämisen kannalta keskeisimpien toimintojen sisältö;

7)

toimenpiteiden kohderyhmä ja perustelu;

8)

toimenpiteiden sisältö sisältäen tuettavat kohteet ja tuen saajat;

9)

paikalliset painotukset rahoitettavista toimista;

10)

toimenpiteen osuus koko toimintalinjan rahoituksesta;

11)

arvio suunnitelmaan sisältyvästä yksityisestä rahoituksesta, valtion rahoituksesta, kuntien rahoituksesta, muiden julkisyhteisöjen rahoituksesta sekä yhteisön rahoituksesta, jos tuki rahoitetaan osaksi Euroopan yhteisön varoista;

12)

suunnitelman toteuttamisen kannalta keskeiset toimenpiteet; sekä

13)

kuvaus aluetta koskevien ohjelmien yhteensovituksesta.

Paikalliseen maaseudun kehittämissuunnitelmaan on liitettävä liitteessä 1 mainitun yli 23 000 asukkaan kunnan kartta niistä alueista, joita on pidettävä rakennustensa koon, tiheyden, katuverkoston tai muun yhdyskuntarakenteen puolesta kaupunkimaisina alueina. Paikallinen toimintaryhmä voi liittää paikalliseen suunnitelmaan kartan vastaavanlaisista alueista myös sellaisen kunnan osalta, jossa on yli 20 000 asukasta.

Edellä 1 momentin 3, 4, 6 ja 8–11 kohdassa tarkoitetut toimenpiteet on ryhmiteltävä toimintalinjoihin toimenpiteittäin toimeenpanoasetuksen liitteessä II edellytetyllä tavalla siten kuin toimeenpanoasetuksen 5 artiklan 1 kohdassa säädetään.

6 §Paikallisen maaseudun kehittämissuunnitelman laatiminen

Suunnitelmaa laadittaessa ja muutettaessa on otettava huomioon maaseudun kehittämissuunnitelma, maaseutuohjelma, alueellinen maaseudun kehittämissuunnitelma ja aluetta koskevat muut ohjelmat. Suunnitelma laaditaan vuosille 2007–2013.

3 lukuYhteistoiminta eri tehtäviä hoidettaessa

7 §Yhteistyö kansallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa ja maaseutuohjelmaa laadittaessa

Ministeriön tulee huolehtia maaseudun kehittämissuunnitelmaa ja maaseutuohjelmaa laadittaessa, että yhteistyössä ovat mukana vähintään:

1)

asianomaiset muut keskushallintoviranomaiset;

2)

aluehallinnon edustajat;

3)

riittävä määrä maatalousalan-, maaseudun- ja alueiden kehittämisen asiantuntijoita;

4)

toimintaryhmiä ja muita alueen toimijoita, joiden myötävaikutuksella on olennainen edellytys ohjelman toteutumiselle; sekä

5)

ympäristöjärjestöjen, tuottajien ja tarvittaessa muiden etujärjestöjen edustajia.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua maaseutuohjelmaa oleellisesti muutettaessa ministeriön on kuultava edellä 1 momentissa tarkoitettuja yhteistyötahoja. Maaseutuohjelman muutos on käsiteltävä seurantakomiteassa.

8 §Yhteistyö alueellista maaseudun kehittämissuunnitelmaa laadittaessa

Työvoima- ja elinkeinokeskusten tulee huolehtia alueellista maaseudun kehittämissuunnitelmaa laadittaessa, että yhteistyössä ovat mukana vähintään:

1)

asianomaiset muut aluehallintoviranomaiset;

2)

alueella toimivat yhteistyöryhmät taikka vastaavat toimielimet;

3)

riittävä määrä alueen tai sen jonkin osa-alueen kehittämisen asiantuntijoita;

4)

toimintaryhmät, alueen yritykset, yhteisöt ja muut toimijat, joiden myötävaikutuksella on olennainen edellytys ohjelman toteutumiselle; sekä

5)

ympäristöjärjestöjen, alueen tuottajien ja tarvittaessa muiden etujärjestöjen edustajia.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua alueellista maaseudun kehittämissuunnitelmaa muutettaessa työvoima- ja elinkeinokeskuksen on kuultava edellä 1 momentissa tarkoitettuja yhteistyötahoja. Alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman oleellinen muutos on käsiteltävä lisäksi seurantakomiteassa.

9 §Yhteistyö paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa laadittaessa

Toimintaryhmän tulee huolehtia paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa laadittaessa, että yhteistyössä ovat tasapuolisesti mukana vähintään:

1)

asianomaiset paikalliset viranomaiset;

2)

riittävä määrä alueen tai sen jonkin osa-alueen kehittämisen asiantuntijoita;

3)

alueen yritykset, yhteisöt ja muut toimijat, joiden myötävaikutuksella on olennainen edellytys ohjelman toteutumiselle; sekä

4)

paikallista väestöä edustavat henkilöt.

(27.9.2007/861)

Edellä 1 momentissa tarkoitettua paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa muutettaessa toimintaryhmän on kuultava edellä 1 momentissa tarkoitettuja yhteistyötahoja.

4 lukuMaaseutuverkosto

10 § (12.12.2013/877)Maaseutuverkostoyksikkö

Maaseutuviraston osana toimii maaseutuverkostoyksikkö, joka vastaa maaseutuverkoston toiminnasta.

11 §Maaseutuverkoston ohjausryhmä

Maa- ja metsätalousministeriön nimeämä maaseutuverkoston ohjausryhmä tukee maaseutuverkoston toimintaa ja seuraa toimintasuunnitelman ja vuotuisen toimintasuunnitelman toteutumista. Maaseutuverkoston ohjausryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa. (27.9.2007/861)

Maaseutuverkoston ohjausryhmässä ovat jäseninä edustajat sen tehtävien kannalta keskeisistä ministeriöistä, maaseutuvirastosta, maaseutuverkostoyksiköstä, tärkeimmistä elinkeinojärjestöistä, ympäristö- ja sukupuolten tasa-arvoa edistävistä järjestöistä sekä muista maaseudun kehittämisen parissa toimivista järjestöistä ja viranomaisista. Maaseutuverkoston ohjausryhmä voi kuulla ulkopuolisia asiantuntijoita.

Maaseutuverkoston ohjausryhmän puheenjohtajana toimii maa- ja metsätalousministeriön nimeämä edustaja. (27.9.2007/861)

Maa- ja metsätalousministeriö vahvistaa maaseutuverkoston ohjausryhmän työjärjestyksen, jossa määrätään:

1)

toimielimen kokoontumisesta ja koolle kutsumisesta;

2)

toimielimen puheenjohtajan tehtävistä;

3)

muiden kuin jäsenten läsnäolosta ja puheoikeudesta toimielimen kokouksissa;

4)

jäsenten vaihtumisesta;

5)

asian valmistelusta, esittelystä ja päätöksenteosta ohjausryhmässä; sekä

6)

muista tarpeellisista maaseutuverkoston ohjausryhmän toimintaan kuuluvista asioista.

(27.9.2007/861)

12 §Maaseutuverkoston ohjausryhmän päätöksenteko

Maaseutuverkoston ohjausryhmän on pyrittävä päätöksenteossaan yksimielisyyteen. Jos päätöstä ei voida tehdä yksimielisesti, päätökseksi tulee mielipide, jota kaksi kolmannesta äänestäneistä on kannattanut.

13 § (27.9.2007/861)

Maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön toimintaa ohjaa vuosia 2007–2014 koskeva toimintasuunnitelma, joka käsitellään maaseutuverkoston ohjausryhmässä ja seurantakomiteassa. Toimintasuunnitelmassa on oltava vähintään:

1)

maaseutuverkoston strategia;

2)

maaseutuverkoston toiminnan sisältö ja tavoitteet;

3)

kuvaus maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön tuottamista palveluista ja maaseutuverkoston toiminnasta; sekä

4)

maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön rahoitussuunnitelma vuosille 2007–2014.

14 §Maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön vuotuinen toimintasuunnitelma sekä vuosikertomus

Maaseutuverkoston ohjausryhmä arvioi ja käsittelee maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön vuotuisen toimintasuunnitelman. Maa- ja metsätalousministeriö hyväksyy maaseutuverkoston vuotuisen toimintasuunnitelman. (27.9.2007/861)

Vuotuinen toimintasuunnitelma laaditaan toimintasuunnitelman ja vuotuisen rahoituspäätöksen perusteella. Vuotuisessa toimintasuunnitelmassa on oltava vähintään:

1)

kuvaus maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön tulevasta toiminnasta;

2)

yksityiskohtainen kuvaus maaseutuverkoston toiminnasta ja maaseutuverkostoyksikön tuottamista palveluista; sekä

3)

maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön yksityiskohtainen rahoitussuunnitelma.

Maaseutuverkoston ja maaseutuverkostoyksikön toiminnasta on laadittava vuosikertomus, jossa on kuvaus edellisen vuoden toimintasuunnitelman toteutumisesta. Maaseutuverkoston ohjausryhmän on käsiteltävä vuosikertomus helmikuun loppuun mennessä. (27.9.2007/861)

Edellä 1 momentissa tarkoitettu vuotuinen toimintasuunnitelma ja 3 momentissa tarkoitettu vuosikertomus on käsiteltävä seurantakomiteassa. (27.9.2007/861)

15 §

15 § on kumottu A:lla 27.9.2007/861 .

16 §

16 § on kumottu A:lla 27.9.2007/861 .

5 luku Paikalliset toimintaryhmät

17 §Toimintaryhmä

Paikallisen toimintaryhmän jäsenistön on edustettava laaja-alaisesti toimialueen eri paikallisia toimijoita. Paikallisen toimintaryhmän on varmistettava organisaationsa säännöissä, että toiminta on paikallisen toimintaryhmän toimialueella avointa kaikille maaseudun kehittämisestä kiinnostuneille luonnollisille henkilöille ja oikeushenkilöille. Yhteisön säännöissä on lisäksi varmistettava, että organisaation toiminta- ja päätöksentekomenetelmät varmistavat tasapuolisen ja tehokkaan toiminnan sekä ohjelmassa esitettyjen periaatteiden toteutumisen.

Paikallisen toimintaryhmän hallituksessa on oltava tasapuolisesti edustettuina toimialueen kuntien edustajat, paikallisten yhdistysten ja muiden yksityisoikeudellisten yhteisöjen tai säätiöiden edustajat sekä paikallista väestöä edustavat henkilöt.

Periaatteet paikallisen toimintaryhmän hallituksen tasapuolisesta edustuksesta ja hallituksen jäsenten säännöllisestä vaihtuvuudesta sekä hallituksen jäsenten hallituksessa toimimisen yhtäjaksoisesta enimmäisajasta tulee näkyä säännöissä.

18 §Paikallisten toimintaryhmien valinta

Ohjelmaa toteuttamaan valittavien oikeustoimikelpoisten paikallisten toimintaryhmien ja niiden kehittämissuunnitelmien valintaperusteina käytetään seuraavia seikkoja:

1)

paikallisen toimintaryhmän toiminta-alueen selkeä määrittely, alueen asukasmäärä ja perustelut sille, että alue on paikalliselle toiminnalle ja osallisuudelle sopiva;

2)

paikallisen toimintaryhmän taloudellinen ja hallinnollinen osaaminen; sekä

3)

paikallisen toimintaryhmän paikallinen suunnitelma täyttää edellä 5, 6 ja 9 §:ssä paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa koskevat vaatimukset.

Ministeriö voi käyttää arvioitsijoita tai asiantuntijoita paikallisten toimintaryhmien valinnassa.

Ministeriö hyväksyy paikallisen maaseudun kehittämissuunnitelman paikallisen toimintaryhmän hyväksymisen yhteydessä. Paikallisen maaseudun kehittämissuunnitelman oleellinen muutos on käsiteltävä seurantakomiteassa ennen ministeriön tekemää hyväksymistä. Paikallisen maaseudun kehittämissuunnitelman vähäistä muutosta ei kuitenkaan tarvitse käsitellä seurantakomiteassa.

Toimintaryhmien valitsemisen edellytyksenä on, että paikalliset toimintaryhmät voivat osoittaa kuntien taloudellisen sitoutumisen toimintaryhmien rahoittamiin hankkeisiin.

Ministeriö voi pyytää määräajassa täydentämään ministeriölle toimitettavaa paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa, jos 1, 3 ja 4 momentissa tarkoitetut vaatimukset eivät ole täyttyneet.

6 lukuMaaseutujaosto

19 §Maaseutujaoston kokoonpano

Maaseutujaostossa tulee olla edustettuina vähintään:

1)

asianomaiset aluehallintoviranomaiset;

2)

maakunnan liiton tai maakunnan yhteistyöryhmän edustajat;

3)

alueen ympäristöjärjestöjen, tuottajien, yrittäjien, paikallisten toimintaryhmien ja tarvittaessa muiden etujärjestöjen edustajat; sekä

4)

ne, joiden myötävaikutuksella on olennainen merkitys maaseutuohjelman toteutumiselle.

20 §Maaseutujaoston tehtävät

Maaseutujaoston tehtävänä on:

1)

seurata alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman ja paikallisten maaseudun kehittämissuunnitelmien toteuttamista;

2)

käsitellä alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman ja paikallisten maaseudun kehittämissuunnitelmien muutokset;

3)

sovittaa yhteen maaseuturahaston rahoittamia alueellisia maaseudun kehittämistoimenpiteitä ja muita alueellisia toimenpiteitä;

4)

käsitellä tuettavien hankkeiden alueelliset valintaperiaatteet ja muut hankkeiden valintaan liittyvät alueelliset rajoitteet; sekä

5)

käsitellä suunnitelmat ja raportit maaseuturahaston alueellisesta rahoituksesta rahoitettavista toimenpiteistä maakunnan yhteistyöasiakirjan laatimisen yhteydessä.

21 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 6 päivänä kesäkuuta 2007.

Tätä asetusta sovelletaan lisäksi sellaisiin alueellisiin ja paikallisiin maaseudun kehittämissuunnitelmiin, joiden laatiminen on hallinnointilain nojalla aloitettu ennen asetuksen voimaantuloa.

Ennen asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Liite 1

Asetuksen 3 §:n 2 ja 5 §:n 2 momentissa tarkoitetut kunnat:

Espoo

Helsinki

Hämeenlinna

Hyvinkää

Imatra

Joensuu

Jyväskylä

Jyväskylän mlk

Järvenpää

Kajaani

Kangasala

Kerava

Kirkkonummi

Kokkola

Kotka

Kouvola

Kuopio

Lahti

Lappeenranta

Lohja

Mikkeli

Nokia

Nurmijärvi

Oulu

Pori

Porvoo

Raisio

Rauma

Riihimäki

Rovaniemi

Salo

Savonlinna

Seinäjoki

Tampere

Turku

Tuusula

Vaasa

Vantaa

Varkaus

Vihti

Ylöjärvi

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

27.9.2007/861:

Tämä asetus tulee voimaan 3 päivänä lokakuuta 2007.

12.12.2013/877:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.

Maaseutuverkostoyksikön määräaikaisessa virkasuhteessa olevat henkilöt siirtyvät valtion virkamieslain (750/1994) 5 a §:n nojalla asetuksen voimaan tullessa Maaseutuvirastoon määräaikaisen virkasuhteensa keston ajaksi. Siirtyvä henkilöstö säilyttää siirtymähetkellä palvelussuhteensa ehtoihin liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa.

Sivun alkuun