Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

169/1988

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 59/2025 saakka.

Meluntorjunta-asetus

Ajantasainen
Tämä asetus on kumoutunut L:lla ympäristönsuojelulainsäädännön voimaanpanosta 113/2000 . Kumoutuminen tuli voimaan 1.3.2000.
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Ympäristöministeriö
Antopäivä
Voimaantulo
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/1988/169/ajantasa/1998-12-18/fin

Ympäristöministerin esittelystä säädetään 3 päivänä huhtikuuta 1987 annetun meluntorjuntalain (382/87) nojalla:

1 lukuViranomaiset ja niiden tehtävät

1 §Ympäristöministeriön tehtävät

Ympäristöministeriön tehtävänä on johtaa, valvoa ja edistää meluntorjuntaa sekä sitä varten erityisesti:

1)

huolehtia meluntorjunnan yleisestä kehittämisestä ja suunnittelusta;

2)

huolehtia meluntorjuntalain (382/87) 9 §:n nojalla annettavien valtioneuvoston yleisten ohjeiden ja määräysten valmistelusta ja täytäntöönpanosta;

3)

ohjata ja valvoa meluntorjuntalain 4 §:n 2 momentissa ja 5 §:n 2 momentissa mainittujen viranomaisten toimintaa;

4)

seurata ja sovittaa yhteen meluntorjuntaa eri hallinnonaloilla;

5)

huolehtia meluntorjunnan tietojärjestelmien kehittämisestä;

6)

huolehtia meluntorjunnan yleisestä valistuksesta ja tiedotuksesta; sekä

7)

edistää meluntorjunnan tutkimusta ja koulutusta.

2 §Lääninhallituksen tehtävät

Lääninhallituksen tehtävänä on:

1)

valvoa meluntorjuntalain ja sen nojalla annettujen säännösten, määräysten ja ohjeiden noudattamista läänissä;

2)

seurata ja edistää meluntorjunnan ottamista huomioon läänissä toteutettavissa suunnitelmissa ja muissa hankkeissa;

3)

käsitellä meluntorjuntalain 18 ja 19 §:n mukaiset luvat ja tehdä päätökset niiden johdosta;

4)

antaa kunnalle meluntorjuntaa koskevia neuvoja; sekä

5)

huolehtia meluntorjuntaa koskevien tietojen keräämisestä läänissä.

3 §Ympäristönsuojelulautakunnan tehtävät

Ympäristönsuojelulautakunnan tehtävänä on:

1)

valvoa meluntorjuntalain ja sen nojalla annettujen säännösten, määräysten ja ohjeiden noudattamista kunnassa;

2)

huolehtia paikallisten olojen edellyttämästä melutilanteen seurannasta;

3)

valmistella tarvittaessa kunnan meluntorjuntaohjelma;

4)

käsitellä meluntorjuntalain 13 §:n mukaiset ilmoitukset ja antaa tarvittavat määräykset niiden johdosta;

5)

huolehtia kunnan meluntorjuntatehtävien kannalta tarpeellisten tietojen hankkimisesta;

6)

edistää kunnan toimielinten yhteistoimintaa meluntorjunnassa sekä seurata ja edistää meluntorjunnan toteutumista kunnan eri hallinnonaloilla ja tehdä sitä koskevia esityksiä ja aloitteita; sekä

7)

edistää yhteistoimintaa muiden kuntien kanssa meluntorjuntatehtävien hoidossa.

4 § (28.8.1992/840)Asiantuntijaviranomaiset ja -laitokset

Meluntorjuntalain 7 §:n mukaisia meluntorjunnan asiantuntijaviranomaisia ovat sosiaali- ja terveysministeriö, tielaitos, ilmailulaitos, Valtionrautatiet, merenkulkuhallitus, pääesikunta ja rajavartiolaitos sekä autorekisterikeskus. Saman pykälän mukaisia meluntorjunnan asiantuntijalaitoksia ovat valtion teknillinen tutkimuskeskus ja kansanterveyslaitos.

5 §Asiantuntijaviranomaisen ja -laitoksen tehtävät

Asiantuntijaviranomaisen ja asiantuntijalaitoksen tehtävä on:

1)

antaa meluntorjuntalain 4 ja 5 §:ssä mainittujen viranomaisten pyynnöstä lausuntoja meluntorjuntalain täytäntöönpanoa koskevissa asioissa;

2)

avustaa ympäristönsuojelulautakuntia näiden pyynnöstä meluntorjuntalain 17 §:n mukaisen tarkastuksen tekemisessä;

3)

tehdä meluntorjuntalain 4 ja 5 §:ssä mainittujen viranomaisten pyynnöstä meluntorjuntalain toimeenpanossa tarpeellisia selvityksiä ja tutkimuksia; sekä

4)

antaa meluntorjuntalain 4 ja 5 §:ssä mainituille viranomaisille muuta asiantuntija-apua.

Asiantuntijaviranomainen sekä asiantuntijalaitos voivat antaa lausuntoja ja tehdä selvityksiä ja tutkimuksia myös melun aiheuttajan toimeksiannosta.

6 §Maksut asiantuntijatehtävistä

Edellä 5 §:ssä mainituista asiantuntijatehtävistä peritään maksuja siten kuin valtion maksuperustelain (980/73) nojalla on säädetty.

2 lukuErityisen häiritsevää melua aiheuttavien tilapäisten toimintojen ilmoitusvelvollisuus

7 §Ilmoituksen sisältö

Ilmoituksesta tulee käydä ilmi:

1)

toiminnan harjoittajan tai tapahtuman järjestäjän nimi tai toiminimi ja kotipaikka;

2)

tilapäisen työn, toimenpiteen tai tapahtuman laatu ja laajuus sekä teko- tai tapahtumapaikka;

3)

tarpeelliset tiedot merkityksellisiä melupäästöjä aiheuttavista työvaiheista, toiminnoista ja laitteista;

4)

tilapäisen työn, toimenpiteen tai tapahtuman melupäästöjen tunnettu tai arvioitu leviäminen ja arvio niiden vaikutuksesta alueen melutasoon; sekä

5)

suunnitellut meluntorjuntatoimet ja melutilanteen seuranta.

Lisäksi ilmoituksesta on käytävä ilmi, mihin aineistoon ja arviointimenetelmiin tiedot perustuvat.

Ympäristönsuojelulautakunta voi pyytää melun aiheuttajalta myös muita ilmoituksen käsittelemiseksi tarpeellisia tietoja.

8 §Ympäristönsuojelulautakunnan päätös

Päätöksestä, jonka ympäristönsuojelulautakunta tekee meluntorjuntalain 15 §:n nojalla, tulee käydä ilmi ainakin:

1)

melun aiheuttaja;

2)

tehdyt tarkastukset;

3)

onko melun aiheuttajaa kuultu ennen päätöstä ja onko tämä tehnyt meluntorjuntasuunnitelman;

4)

päätöksen perustelut, kuten meluntorjuntalain nojalla annetut yleiset ohjeet ja määräykset sekä tutkimusten ja selvitysten tulokset;

5)

melun torjumiseksi tarpeelliset annetut määräykset ja niiden voimassaoloaika; sekä

6)

valitusosoitus.

3 luku (18.12.1998/999)

3 LUKU on kumottu A:lla 18.12.1998/999 .

4 lukuErinäisiä säännöksiä

15 §Lausunnonantajat

Ympäristöministeriön on varattava niille viranomaisille, laitoksille ja yhteisöille, joiden toimialaan tai tehtäviin annettavat ohjeet ja määräykset voivat olennaisesti liittyä, kuten puolustusministeriölle, sisäasiainministeriölle, valtiovarainministeriölle, sosiaali- ja terveysministeriölle, kauppa- ja teollisuusministeriölle, liikenneministeriölle, lääninhallituksille, kuntien keskusjärjestöille, liikenteen, teollisuuden ja kaupan keskusjärjestöille ja meluntorjunnan alalla toimiville kansalaisjärjestöille, tilaisuus lausunnon antamiseen meluntorjuntalain 9 §:n nojalla annettavia valtioneuvoston yleisiä ohjeita ja määräyksiä koskevista ehdotuksista.

16 §Tarkastukset

Meluntorjuntalain 17 §:n mukaisesta tarkastuksesta on tehtävä pöytäkirja, josta ilmenevät tarkastuksen aika ja kohde, siihen osallistuneet henkilöt sekä tarkastuksen kulku ja riittävän laajasti tarkastuksessa esiin tulleet, melutilanteen kannalta merkitykselliset seikat.

5 lukuVoimaantulo

17 §Voimaantulosäännös

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1988 ja sillä kumotaan meluntorjunnan neuvottelukunnasta 5 päivänä elokuuta 1983 annettu asetus (685/83) .

Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

14.6.1991/941:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1991.

28.8.1992/840:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syskuuta 1992.

18.12.1998/999:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.

Sivun alkuun