Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 176/2021

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi autoverolain 10 §:n ja liitteen sekä ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta

Hallinnonala
Valtiovarainministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 176/2021

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi autoverolakia ja ajoneuvoverolakia. Autoverotaulukkoa muutettaisiin siten, että alin veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Alinta veron osuutta sovelletaan henkilö- ja pakettiautoihin, joiden ajonaikainen ominaishiilidioksidipäästö on nolla grammaa kilometriltä. Tämä tarkoittaisi sitä, että autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, ei suoritettaisi autoveroa. Samalla näistä autoista kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa korotettaisiin. Perusvero nousisi 65 euroa vuodessa.

Esitys liittyy esitykseen valtion vuoden 2022 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2022. Muutettua autoverotaulukkoa sovellettaisiin autoihin, joiden ensimmäinen veron määräytymispäivä on 1.10.2021 tai sen jälkeen. Niistä autoista, jotka on verotettu 1.10.2021 ja 31.12.2021 välisenä aikana, Verohallinto maksaisi autoveron takaisin oikaisupäätöksellä ilman hakemusta. Ajoneuvoveron perusveron korotus koskisi autoja, jotka on käyttöönotettu 1.10.2021 tai sen jälkeen. Korotettua perusveroa kuitenkin sovellettaisiin vasta 1.10.2023 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.

PERUSTELUT

1Asian tausta ja valmistelu

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa liikenteen päästötavoitteena todetaan olevan se, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tämän todetaan olevan askel kohti hiiletöntä liikennettä. Hallitusohjelmassa liikenteen verotuksen uudistaminen on liitetty osaksi ilmastotavoitteita palvelevaa kestävän verotuksen tiekarttaa. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat energiaverotuksen uudistus, liikenteen verotuksen uudistus, kiertotalouden edistäminen sekä päästöihin perustuvan kulutusverotuksen selvittäminen. Hallitusohjelmassa linjataan, että valmistelussa haetaan tältä osin ratkaisuja, jotka edistävät hallituksen ilmastotavoitteita taloudellisesti tehokkaimmin, nopeuttavat siirtymää pois fossiilisista polttoaineista ja jotka samalla täyttävät sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimukset.

Valtiovarainministeriö asetti 27.8.2019 työryhmän selvittämään liikenteen verotuksen uudistamista toimikaudelle 1.9.2019–31.3.2021. Työryhmän toimikautta jatkettiin 19.5.2021 saakka. Työryhmä on loppuraportissaan [1] tarkastellut liikenteen verotusta päästövähennysten ja veropohjan turvaamisen kannalta sekä esittänyt arvion siitä, minkälaisilla liikenteen verotuksen muutoksilla päästöohjauksen kustannustehokkuutta voitaisiin parantaa ja miten verotuloja voidaan valtiontaloudellisten tavoitteiden mukaan turvata pidemmällä aikavälillä.

Ehdotetut muutokset täyssähköautojen verotukseen pohjautuvat hallituksen vuoden 2022 talousarvioneuvotteluissa tekemiin päätöksiin sekä liikenteen verotusta selvittäneen työryhmän työhön, jossa sähköautojen hankintahetken kannustimien lisääminen autoveromuutoksilla oli yksi osa laajempaa kokonaisuutta.

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä yhteistyössä Verohallinnon ja Liikenne- ja viestintäviraston kanssa.

Valmisteluaikatauluun liittyvistä syistä esitysluonnoksesta ei ole pyydetty lausuntoja.

2Nykytila ja sen arviointi

Autovero

Autovero on ajoneuvon arvoon perustuva kertaluonteinen vero, josta säädetään autoverolaissa (777/2020) . Autoveroa kannetaan henkilöautosta (M1-luokka), pakettiautosta (N1-luokka), omamassaltaan alle 1 875 kilogrammaa olevasta linja-autosta (M2-luokka), moottoripyörästä (L3- ja L4-luokat) ja L7-luokkaan kuuluvasta nelipyöräisestä moottoriajoneuvosta. Vero tulee suoritettavaksi sekä uudesta että käytettynä maahantuotavasta ajoneuvosta, kun se ensimmäistä kertaa rekisteröidään tai otetaan verolliseen käyttöön Suomessa.

Uudesta henkilöautosta ja pakettiautosta kannetaan autoveroa lain liitteen verotaulukon mukainen prosenttimäärä ajoneuvon verotusarvosta. Henkilö- ja pakettiautojen autoveroon sisältyy valtiontaloudellisen tavoitteen lisäksi tavoite ohjata käyttäjiä vähentämään liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Veroprosentti perustuu henkilöauton ja pakettiauton hiilidioksidipäästöön, joka vastaa yhdistettyä kaupunki- ja maantieajon polttoaineen kulutusta eli ominaishiilidioksidipäästöä. Päästötieto on EU:n lainsäädännön mukaan ajoneuvolle määräytyvä hiilidioksidin päästömäärä grammoina kilometriltä. Päästötieto merkitään ajoneuvon tietoihin Suomen liikenneasioiden rekisteriin.

Jos auton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on verotaulukon pienin veron osuus, eli 2,7 prosenttia. Suurin veroprosentti 48,9 koskee autoja, joiden ominaishiilidioksidipäästö on vähintään 360 grammaa kilometriltä. Tällä välillä veroprosentti on porrastettu ominaispäästön jokaiselle hiilidioksidigrammalle siten, että veron määrä nousee päästötason kasvaessa. Pakettiautojen veroa on kuitenkin kevennetty. Lain edellytykset täyttävän pakettiauton veroprosentista tehdään auton kantavuuteen perustuva vähennys, joka on 14,3–26,2 prosenttiyksikköä.

Henkilö- ja pakettiautoja lukuun ottamatta muiden autoveronalaisten ajoneuvojen veroprosentti ei määräydy hiilidioksidipäästön perustella. Veronalaisten eli alle 1 875 kiloa painavien linja-autojen vero on kiinteä 31,7 prosenttia verotusarvosta. Moottoripyörien ja muiden L–luokan veronalaisten ajoneuvojen vero on moottorin iskutilavuudesta riippuen 9,8–24 prosenttia verotusarvosta. Sähkökäyttöisten L-luokan ajoneuvojen vero on 9,8 prosenttia.

Käytettynä maahantuodun ajoneuvon autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa. Käytettyjä ajoneuvoja koskeva verosäännös perustuu EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöön, jossa tuomioistuin on katsonut, että jäsenvaltio ei voi asettaa verotuksellisesti edullisempaan asemaan kotimaan markkinoilla ennestään olevia käytettyjä ajoneuvoja, jotka ovat ominaispiirteiltään mahdollisimman samanlaisia tuontiajoneuvon kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käytettynä maahantuotua ajoneuvoa ei voida verottaa voimassa olevalla veroprosentilla kuten uutta ajoneuvoa, vaan tulee tarkastella, mikä verotaso oli voimassa silloin, kun tuontiajoneuvo otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön.

Ajoneuvon verotusarvo on sen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo. Jos yleiseen myyntihintaan perustuvaa arvoa ei ole käytettävissä, verotusarvo on hinta, jolla samanlaisia ajoneuvoja ilmoitetaan yleisesti myytäviksi vähennettynä tavanomaisia alennuksia vastaavalla erällä.

Verovelvollinen on se, joka merkitään liikenneasioiden rekisteriin ajoneuvon omistajaksi. Osamaksukaupassa verovelvollinen on kuitenkin ostaja, joka merkitään liikennerekisteriin ajoneuvon haltijaksi. Ajoneuvosta, joka on otettu käyttöön ennen rekisteröintiä, verovelvollinen on käyttöönottaja. Jos ajoneuvosta on annettu veroilmoitus ennen rekisteröintiä ja verollista käyttöönottoa, verovelvollinen on veroilmoituksen antaja.

Verohallinto voi hakemuksesta hyväksyä rekisteröidyksi autoveroilmoittajaksi yrityksen, joka säännöllisen liiketoiminnan muodossa harjoittaa uusien tai käytettyjen ajoneuvojen maahantuontia tai ajoneuvojen valmistusta. Rekisteröity autoveroilmoittaja on velvollinen suorittamaan veron valmistamistaan tai maahantuomistaan ajoneuvoista verovelvollisen sijasta. Tällöin ajoneuvo voidaan rekisteröidä liikenneasioiden rekisteriin ilman Verohallinnon lupaa. Ajoneuvon rekisteröinnin jälkeen rekisteröity autoveroilmoittaja tekee autoveroilmoituksen. Uusista ajoneuvoista ilmoitus annetaan jaksokohtaisesti kuukausittain, kun taas käytetystä ajoneuvosta tehdään ajoneuvokohtainen veroilmoitus ja oma autoverotuspäätös.

Vuonna 2020 autoverotuotto oli noin 727 miljoonaa euroa.

Henkilö- ja pakettiautojen autovero muutettiin hiilidioksidiperusteiseksi vuonna 2008. Tätä ennen autoveron veroprosentti oli kiinteä. Henkilöautojen autoveron keskimääräistä tasoa alennettiin noin kuudenneksella vuoden 2008 alussa toteutetun muutoksen yhteydessä. Seuraava rakennemuutos autoverotasoon toteutettiin vuonna 2012. Sen tavoitteena oli lisätä verotuottoja ja tehostaa samalla ympäristöohjausta. Veron osuus laski tuolloin autoilla, joiden hiilidioksidipäästö oli alle 110 grammaa kilometriltä ja nousi autoilla, joiden päästö ylitti tämän. Henkilö- ja pakettiautojen autoveroa alennettiin vuosien 2016–2019 aikana asteittain pienipäästöisiä autoja suosien neljässä yhtä suuressa osassa.

Verotasomuutosten lisäksi autoverotasoon tehtiin tekninen muutos vuonna 2018, jolloin verotaulukot sopeutettiin EU:n lainsäädännöstä johtuvaan uuteen Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure -mittaustapaan, jäljempänä WLTP- mittaustapa . Uusi mittaustapa korvasi aiemmin voimassa olleen eurooppalaisen ajosyklin eli New European Driving Cycle -mittaustavan, jäljempänä NEDC-mittaustapa . Vaikka uuteen mittaustapaan siirtyminen ei muuttanut autojen todellisia hiilidioksidipäästöjä, autoverotuksen perusteena olevat autokohtaiset päästöarvot muuttuivat aikaisemmasta. Verotasot sopeutettiin vastaamaan keskimäärin aiempia verotasoja niin, ettei autoverotuksen taso keskimäärin nousisi tai laskisi. Muutoksen hyväksymisen yhteydessä eduskunta edellytti, että muutoksen vaikutuksia seurataan ja niistä teetetään asiantuntijaselvitys. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n selvityksen perusteella mittaustavan muutos oli nostanut päästöarvoja Suomessa jonkin verran enemmän kuin aiemmin tehdyn sopeutuksen yhteydessä oli ennakoitu. Koska muutoksen ei ollut tarkoitus kiristää keskimääräistä verotasoa, verotasoihin tehtiin selvityksen perusteella tarkennus uudelleen loppuvuodesta 2018. Muutosten yhteydessä aiempaan NEDC-mittaustapaan soveltuvat verotaulukot jätettiin kuitenkin voimaan, sillä vanhalla mittaustavalla mitattuja autoja oli mahdollista tulla edelleen verotettavaksi. Autoverolain liitteen verotaulukkoa 1A sovelletaan niihin autoihin, joilla on WLTP-mittaustavan mukainen päästöarvo. Verotaulukkoa 1 sovelletaan muihin autoihin.

Alla olevassa kuvassa 1 esitetään autoveroprosentin määräytyminen auton ominaishiilidioksidipäästön perusteella verotaulukon 1A mukaan. Veron määrä nousee grammakohtaisesti edellä mainittujen raja-arvojen välillä.

Kuva 1. Autoveroprosentti suhteessa hiilidioksidipäästöihin

KuvaKuva
Ajoneuvovero

Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöön perustuvasta perusverosta ja muista kuin bensiinikäyttöisistä autoista kannettavasta käyttövoimaverosta. Ajoneuvoveroa kannetaan M- ja N-luokan ajoneuvosta, kun se on merkitty tai olisi tullut olla merkitty Suomessa liikenneasioiden rekisteriin taikka ilmoitettu liikennekäyttöön otetuksi. Perusveroa kannetaan henkilö- ja pakettiautoilta sekä erikoisautoilta, joiden suurin sallittu kokonaismassa on enintään 3 500 kilogrammaa.

Vuodesta 2020 lähtien ajoneuvoveron perusveron määrä on ollut 53,29 euroa vuodessa, jos hiilidioksidipäästö on 0 grammaa kilometrillä, ja 654,44 euroa vuodessa, jos hiilidioksidipäästö on 400 grammaa tai enemmän. Sähköautojen perusveron määrä on verotaulukon alin vero eli 53,29 euroa vuodessa. Enimmäis- ja vähimmäisveron välillä vero on määritetty jokaiselle hiilidioksidigrammalle siten, että vero kasvaa hiilidioksidipäästöjen kasvaessa. Vanhimmilla autoilla perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön sijasta ajoneuvon kokonaismassan perusteella.

Ajoneuvoveron perusvero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta liikenneasioiden rekisterissä olevien tietojen perusteella. Veroa ei kanneta päiviltä, joilta ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi. Verovelvollinen ajoneuvoverosta on rekisteriin merkitty omistaja tai haltija omistus- tai haltijuusajaltaan.

Ajoneuvoveron perusveron tuotto vuonna 2020 oli noin 725 miljoonaa euroa.

Ajoneuvon hiilidioksidipäästöön perustuva ajoneuvoveron perusvero tuli henkilö- ja pakettiautoille voimaan vuonna 2010. Tämän jälkeen ajoneuvoveroon on tehty kolme korotusta, joista viimeisin on vuodesta 2015 tehty muutos, jolloin perusveroa korotettiin 36,50 eurolla koko veronalaista autokantaa koskevana tasakorotuksena tammikuussa 2017 alkavalta verokaudelta lähtien. Korotus toteutettiin samassa yhteydessä edellä mainittujen autoveron alennusten kanssa. Ajoneuvoveron perusveroa kevennettiin lievästi vähäpäästöisiä autoja painottaen vuonna 2018 siten, että alennusta sovellettiin vuoden 2020 alusta alkaneella verokaudella.

Verotasomuutosten lisäksi ajoneuvoveron perusveroon tehtiin tekninen muutos vuonna 2018, jolloin verotaulukot sopeutettiin EU:n lainsäädännöstä johtuvaan uuteen WLTP-mittaustapaan. Verotasot sopeutettiin vastaamaan keskimäärin aiempia verotasoja niin, ettei ajoneuvoverotuksen taso keskimäärin nousisi tai laskisi. Muutoksen yhteydessä NEDC-mittaustapaan soveltuvat verotaulukot jätettiin kuitenkin voimaan, sillä vanhalla mittaustavalla mitattuja autoja on edelleen merkittävästi liikenneasioiden rekisterissä. Ajoneuvoverolain liitteen verotaulukkoa 1A sovelletaan niihin autoihin, joilla on WLTP-mittaustavan mukainen päästöarvo. Verotaulukkoa 1 sovelletaan muihin hiilidioksidipäästön perusteella verotettaviin autoihin.

Alla kuvassa 2 kuvataan ajoneuvoveron perusveron muuttumista auton hiilidioksidipäästön perustella verotaulukon 1A mukaan. Veron määrä nousee grammakohtaisesti edellä mainittujen raja-arvojen välillä.

Kuva 2. Ajoneuvoveron määrä suhteessa hiilidioksidipäästöihin

KuvaKuva
EU-lainsäädäntö

Autovero ja ajoneuvovero ovat kansallisia veroja, joita ei ole yhdenmukaistettu EU:n lainsäädännössä. Verotuksessa on kuitenkin otettava huomioon Euroopan unionin toiminnasta tehtyyn sopimukseen sisältyvät verotusta koskevat määräykset. Keskeisin säännös tältä osin on sopimuksen 110 artikla, johon sisältyy tuontitavaroita syrjivien verojen kielto.

EU-lainsäädännöllä ohjataan autonvalmistajia toimittamaan pienempipäästöisiä autoja Euroopan markkinoille. Valmistajien tulee kalenterivuosittain päästä tiettyihin hiilidioksidipäästötavoitteisiin ensirekisteröityjen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen osalta. Valmistajille asetut päästötavoitteet lisäävät käytännössä merkittävästi sähköautojen määrää Euroopan markkinoilla. Velvoitteesta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU/2019/631) hiilidioksidipäästönormien asettamisesta uusille henkilöautoille ja uusille kevyille hyötyajoneuvoille ja asetusten (EY) N:o 443/2009 ja (EU) N:o 510/2011 kumoamisesta.

Nykytilan arviointi

Autoveron päästöporrastuksella vaikutetaan uusien ja Suomeen käytettynä tuotujen autojen päästötasoon. Autoveron päästöporrastus on suhteellisen jyrkkää, mikä korostuu, kun otetaan huomioon, että autovero määräytyy autoveron sisältävästä hinnasta. Autoverokäyrän jyrkkyys vaihtelee ja päästöporrastus on selvästi jyrkempää niillä päästötasoilla, joille suurin osa polttomoottoriautoista sijoittuu. Vastaavasti päästöporrastus on lievempää lataushybridien päästötasoilla. Päästöporrastus lataushybridien ja täyssähköautojen välillä jää myös hyvin pieneksi. Toisaalta yksityishenkilöiden hankkimien enintään 50 000 euron hintaisten täyssähköautojen hintaa alennetaan tällä hetkellä 2 000 euron hankintatuella, mikä ylittää sähköautojen keskimääräisen autoveron määrän.

Suomen autoverotuksen nykyisen päästöporrastuksen vaikutuksesta uusien autojen päästötasoon ei ole tehty tutkimuksia, mutta kuvailevan tarkastelun perusteella vuoden 2008 autoveromuutos näyttää vaikuttaneen hieman uusien autojen päästötasoon. [2] Myös aiemmassa tutkimuksessa [3] vuoden 2008 autoverouudistuksen arvioitiin vähentäneen uusien henkilöautojen keskipäästöä neljä grammaa kilometriltä.

Vuoden 2008 jälkeen autoveron päästöporrastusta on useaan otteeseen jyrkennetty, joten ohjauksen vaikutusten voi olettaa vahvistuneen. On myös todennäköistä, että veroporrastus vaikuttaa uusien autojen päästötasoon 2020-luvulla aiempaa enemmän. Sähköautojen tarjonnan kasvun ja niiden hinnanlaskun myötä voidaan olettaa, että nykyisin polttomoottoriauto vaihdetaan täyssähköautoon tai lataushybridiin aiempaa herkemmin. Aiemmin päästöohjauksen vaikutuksia rajoitti todennäköisesti se, että suuret päästövähenemät olivat mahdollisia ainoastaan siirtymällä painavista ja suuritehoisista autoista pieniin ja polttoainetehokkaisiin autoihin. Nämä autot eivät todennäköisesti olleet kuitenkaan kuluttajien kannalta verrokkeja, koska kuluttajien tarpeet ja mieltymykset kohdistuvat useimmin tietyn koko- tai teholuokan autoihin. Tällöin tilanteessa, jossa autotarjonta pitkälti rajoittui polttomoottoriautoihin, päästöohjaus todennäköisesti tuotti pienempiä päästövaikutuksia kuin tilanteessa, jossa eri koko- ja teholuokan autoille on olemassa relevantti vaihtoehto täyssähköautoissa tai lataushybrideissä.

Nykytilanteessa autokannan uusiutumisen nopeuttamista ei kannata tavoitella päästöjen vähentämisen näkökulmasta, koska suurin osa myytävistä uusista autoista on edelleen polttomoottoriautoja. Liikenteen päästövähenemä jää pieneksi, jos autokannan uusiutuminen tarkoittaa vanhan polttomoottoriauton korvaamista uudemmalla polttomoottoriautolla. Jos autokannan uusiutuminen tarkoittaa sen sijaan polttomoottoriauton korvaamista sähköautolla, uusiutumisesta syntyvä päästövähenemä on moninkertainen. Vuonna 2020 käyttöön otetun polttomoottoriauton ja 15 vuotta vanhan auton välisen todellisen päästöeron voidaan arvioida olevan noin 50 grammaa kilometriltä, kun taas vanhan auton todellinen päästöero sähköautoon nähden on nelinkertainen eli noin 200 grammaa kilometriltä. Päästöjen vähentäminen on tehokkaampaa, kun vaikutetaan siihen, että myytävistä autoista mahdollisimman suuri osuus on täyssähköautoja.

Ajoneuvoveron perusvero lisää autoilun kustannuksia, mikä vaikuttanee autokannan kokoa pienentävästi ja siten osaltaan vähentää ajosuoritetta sekä päästöjä. Hiilidioksidiporrastuksen takia ajoneuvovero kannustaa vähäpäästöisen auton valintaan ja lisää nykyisen auton kustannuksia päästöistä riippuen. Näistä vaikutuksista on kuitenkin suhteellisen vähän tutkimustietoa. Tutkimustulosten mukaan ajoneuvoveron hiilidioksidiporrastuksella voidaan vaikuttaa uusien autojen päästötasoon, mutta suoraan polttoaineen kulutukseen kohdistuvalla polttoaineverolla sama vaikutus olisi saatavissa pienemmällä veron korotuksella. [4]

Vaikka sekä autoverolla että ajoneuvoverolla voidaan vaikuttaa kuluttajien ajoneuvojen hankintapäätöksiin, käytännössä vaikutus on eritasoinen, koska nämä verot realisoituvat eri tavoilla. Erona on se, että autovero tuo hiilidioksidipäästöt näkyvästi osaksi auton hankintahintaa, kun taas ajoneuvoveron perusveron kautta päästöistä aiheutuva verorasitus jakautuu auton käyttöiälle.

Kun kuluttaja tekee päätöstä auton hankinnasta tai siitä luopumisesta, kuluttaja ei yleensä huomioi täysimääräisesti tulevia kustannuksia. Tähän vaikuttavat useat tekijät. Kuluttaja ei ylipäätään välttämättä katso kovin pitkälle tulevaisuuteen, jolloin jotkin tulevat kustannukset saatetaan jättää huomioimatta. Lisäksi kuluttaja todennäköisesti arvottaa tulevia kustannuksia vähemmän kuin nykyisiä kustannuksia. Tulevia kustannuksia voi olla myös hankala arvioida, tai ne voivat olla epävarmoja. Kuluttajalla ei välttämättä ole tietoa kaikista kustannuksiin liittyvistä tekijöistä, kuten siitä, miten autoilun kustannukset pitäisi laskea. Epävarmuudet voivat puolestaan johtua esimerkiksi siitä, että auton jälleenmyyntiarvoa tai elinkaaren pituutta voi olla etukäteen vaikea arvioida. Lisäksi kuluttajan valinnanmahdollisuuksia saattaa hankintahetkellä rajoittaa maksukyky ja mahdollisuus saada luottoa. Esimerkiksi sähköauton korkea hankintahinta voi luottorajoitteiden takia estää autovalinnan, vaikka autoilun kokonaiskustannukset sen myötä pieninisivätkin. Tällöin hankintahetkellä realisoituva autoveron määrä on merkityksellisempi kuin vuosittain realisoituvan ajoneuvoveron.

Ajallisesta kohdentumisesta johtuen ajoneuvovero on auton hankintapäätösten päästöohjauksessa autoveroa tehottomampi. Ajallisesti eri tavoin kohdentuvien verojen vaikutuksia voidaan pyrkiä yhteismitallistamaan arvioimalla niiden vaikutuksia koettuihin nykyarvoisiin kustannuksiin auton hankintahetkellä. Arvioinnissa voidaan hyödyntää empiirisiä tutkimuksia, joissa tutkijat ovat todellisiin markkinahavaintoihin perustuen vertailleet sitä, miten nykyhetken ja tulevaisuuden kustannukset vaikuttavat kuluttajan valintaan. Tällöin tulevien kustannusten nykyarvoa voidaan arvioida kuluttajan näkökulmasta diskonttokoron muodossa. Diskonttokorko kuvaa erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miksi kuluttajat huomioivat ja arvottavat nykyisiä ja tulevia kustannuksia eri tavalla. Tutkimuskirjallisuuden mukaan diskonttokorot ovat kestokulutustavaroiden osalta kahden ja yli 10 prosentin välillä. [5]

Liikenteen verojen näkökulmasta tämä tarkoittaa, että ajoneuvoveron ohjausvaikutus auton hankinta- ja luopumispäätöksissä on selvästi autoveroa pienempi, vaikka ajoneuvoverorasitus auton elinkaaren aikana muodostuisi yhtä suureksi tai jopa suuremmaksi kuin hankintahetkellä maksettavaksi tuleva autovero. Esimerkiksi keskimääräinen vuodelle 2022 ennustettu autoveron määrä, noin 4 000 euroa, merkitsisi auton 20 vuoden käyttöiän ajalta noin 270–370 euron vuosittaista ajoneuvoveroa, jos oletetaan, että kuluttajat nykyhetkessä arvostavat tulevia kustannuksia 5–10 prosentin diskonttokorolla. Yhteensä 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat silloin nimellisesti noin 5 300–7 500 euroa eli summa olisi noin puolitoistakertainen auton käyttöönottohetken verorasitukseen verrattuna.

3Tavoitteet

Ehdotettujen muutosten tavoitteena on lisätä nollapäästöisiksi katsottavien autojen osuutta autokannassa ja siten vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä edistää sähköistymistä. Sähköautojen autoveron alentaminen yksittäisenä toimena aiheuttaisi kuitenkin suuren verotuottomenetyksen saavutettuun päästövähennykseen nähden. Jotta autoveron alennuksen vaikutus valtiontalouteen jäisi pitkällä aikavälillä mahdollisimman vähäiseksi, kerättäisiin keskimääräistä autoveronalennusta vastaava summa sähköautojen ajoneuvoveron perusveron korotuksella auton käyttöiän aikana.

Kannustimet valita sähköauto lisääntyisivät, koska auton hankintahetken kasvaneella kustannussäästöllä, eli autoveron alennuksella on suurempi vaikutus kuluttajien päätöksentekoon kuin vuosien saatossa realisoituvalla kustannusten nousulla ajoneuvoveron korotuksen myötä.

4Ehdotukset ja niiden vaikutukset

4.1Keskeiset ehdotukset

Autoverolain liitteenä olevaa verotaulukkoa 1 sekä verotaulukkoa 1A ehdotetaan muutettavan siten, että alin, eli nollapäästöisiin autoihin sovellettava veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Samalla ajoneuvoverolakia muutettaisiin siten, että näiden autojen perusveroa korotettaisiin 65 eurolla vuodessa. Perusveron korotus muuttaisi ajoneuvoverolain nollapäästöisiin autoihin soveltuvaa perusveron määrää nykyisestä 53,29 eurosta 118,29 euroon vuodessa. Päivää kohden kannettavana verona korotus olisi 17,80 senttiä.

Nollapäästöisten autojen ajoneuvoveron perusveron korotus on mitoitettu siten, että muutos tuottaisi verotuloja auton tyypillisen käyttöiän aikana autoveron keskimääräistä alennusta vastaavan määrän, kun otetaan huomioon veronmaksun lykkääntymisestä aiheutuva korvaus valtiolle kahden prosentin nimellisellä korolla. Sähköautoja on käytännössä ollut markkinoilla vasta noin 10 vuotta, joten niiden keskimääräistä käyttöikää ei vielä tiedetä. Jos korotus lasketaan kaikkien autojen keskimääräisen käyttöiän eli noin 20 vuoden mukaan, 2020-luvulla myytävän keskihintaisen sähköauton autoveron alennus tulisi katetuksi ajoneuvoveron perusveron 65 euron korotuksella. Korotuksessa on otettu huomioon se, että autot ovat käyttöikänsä aikana keskimäärin liikennekäytössä 97 prosenttia vuodesta.

Autoverotaulukot 1 ja 1A koskevat vain uusien autojen veroja. Niitä sovellettaisiin 1.10.2021 tai sen jälkeen verotettaviin autoihin. Koska autoveroa voidaan kantaa käytettynä verotettavasta ajoneuvosta enintään se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa, poistuisi autovero myös niiltä käytettynä maahantuoduilta nollapäästöisiltä autoilta, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen.

Ajoneuvoveron perusveron korotus koskisi uusia tai käytettynä maahantuotuja nollapäästöisiä autoja, joiden ensimmäinen käyttöönottoajankohta on 1.10.2021 tai sen jälkeen. Tällöin perusveron korotus kohdistuisi käytännössä vain niihin autoihin, joista ei enää tulisi maksettavaksi autoveroa. Ennen 1.10.2021 käyttöönotetuilla täyssähköautoilla sekä kaikilla muilla kuin nollapäästöisillä autoilla autovero ja ajoneuvovero säilyisivät nykyisellä tasolla.

Autoverolain 10 §:n 3 momentissa ja ajoneuvoverolain 10 §:n 4 momentissa mainitaan nykyisin, että verotaulukon alinta veroa sovelletaan ajoneuvoihin, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö. Säännöksellä varmistetaan, että myös sellaiset maahantuodut täyssähköautot, jolla ei ole EU:n lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaista todistusta energiankulutuksesta, verotetaan kuitenkin ajoneuvotekniikan mukaisesti nollapäästöisinä autoina. Koska myöskään vedyn käyttö ei aiheuta ajonaikaisia hiilidioksidipäästöjä, molempiin lakeihin lisättäisiin selkeyden vuoksi maininta siitä, että yksinomaan vetyä käyttövoimana käyttävät autot verotettaisiin nollapäästöisinä autoina. Tämä koskisi käytännössä vetyä sekä polttokennotekniikalla että polttomoottoritekniikalla käyttäviä autoja.

4.2Pääasialliset vaikutukset
4.2.1Valtiontaloudelliset vaikutukset

Nollapäästöisten autojen autoveron alennus vähentäisi autoveron tuottoa vuoden 2022 tasossa noin 17 miljoonaa euroa. Verotuottomenetys kasvaisi vuosittain sähköautomyynnin kasvaessa ja vuoden 2023 tasossa verotuottomenetys olisi noin 21 miljoonaa euroa. Ajoneuvoveron perusveron korotus lisäisi valtion verotuloja noin 2 miljoonaa euroa vuoden 2023 tasossa, jonka jälkeen verotuottolisäys niin ikään kasvaisi vuosittain.

Siihen, kuinka paljon muutokset vaikuttavat kunkin vuoden valtion talousarvion mukaiseen kassaperusteiseen verotuottoon, vaikuttaa veronmaksun ajoittuminen eri kalenterivuosille. Esitys vähentäisi kassaperusteisesti vuoden 2022 autoverotuottoa noin 20 miljoonaa euroa, kun otetaan huomioon se, että vuonna 2022 palautettaisiin vuoden 2021 loka-joulukuussa verotetuista sähköautoista maksettuja autoveroja. Ajoneuvoveron tuoton ajoitukseen vaikuttaa se, että veroa maksetaan etukäteen 12 kuukauden jaksoilta. Veronkorotuksella olisi kassaperusteisesti vähäinen verotuottoja lisäävä vaikutus vuonna 2022 ja se lisäisi ajoneuvoveron tuottoa vuonna 2023 kassaperusteisesti noin miljoona euroa.

Veromuutoksen yhteisvaikutuksen tavoitellaan olevan pitkällä tähtäimellä valtiontaloudellisesti neutraali, mutta muutos myöhentäisi verotulojen kertymistä nykyisestä. Sähköautojen autoverotuotto pienenisi heti, mutta korvaantuisi ajoneuvoveron perusveron tuoton kasvulla vuosien mittaan.

Käytännössä neutraaliuden saavuttaminen riippuu kuitenkin autojen hintakehityksestä ja niiden käyttöiästä, joihin liittyy paljon epävarmuuksia. Jos sähköautojen käyttöikä jää oletettua lyhyemmäksi tai autojen hintataso jää odotettua kalliimmaksi, ehdotettu perusveron korotus ei riitä kompensoimaan menetettyä autoverotuottoa.

Laskennassa on huomioitu sähköautojen ennustettu hinnanlasku olettamalla, että sähköautojen autoveroton hinta laskee polttomoottoriautojen keskihinnan tasolle kuluvan vuosikymmenen loppupuolella. Tällöin keskimääräinen autoveron menetys pienenee nykyisestä noin 1300 eurosta noin 1 000 euroon autoa kohden vuosikymmenen loppupuolella. Tämän takia autoveron poiston kompensoiva perusveron korotus on mitoitettu pienemmäksi kuin nykyisillä sähköautohinnoilla.

Muutoksen valtiontaloudellinen neutraalius edellyttää kuitenkin myös sitä, että sähköautojen perusvero nousisi autojen hintakehityksen mukaisesti siinä vaiheessa, kun sähköautojen hinnat kääntyvät nousuun. Vaikka sähköautojen hintojen ennustetaan lähivuosina laskevan teknologisen kehityksen ja sääntelyn takia, pitkällä aikavälillä sähköautojen nimellisten hintojen voidaan olettaa nousevan. Samalla autoveroalennuksen euromääräinen vaikutus kasvaa, kun taas kiinteämääräisen ajoneuvoveron taso reaalisesti laskee. Käytännössä sähköautojen perusveroon olisi tehtävä lisää veronkorotuksia tämänhetkisten arvioiden mukaan noin vuodesta 2030 alkaen, jotta muutoksen yhteenlaskettu vaikutus voisi olla verotuottoneutraali.

Autoveron ja ajoneuvoveron vuosittainen verotuottovaikutus sekä näiden yhteenlaskettu vaikutus on esitetty alla olevassa kuvassa 3. Yhteenlaskettuna veromuutos vähentäisi verotuottoja vuoden 2023 tasossa 19 miljoonaa euroa ja verotuottomenetys kasvaisi noin 25 miljoonaan euroon 2020-luvun puolivälissä. Kuvassa on oletettu, ettei perusveroon tehtäisi tarkistuksia, mutta autojen hintojen muutos on huomioitu ja tämän seurauksena yhteenlaskettu verotuottomenetys kasvaa 2020-luvun loppupuolella. Jos ajoneuvoveroon tehtäisiin tarkistuksia autojen hintakehityksen mukaisesti, veromuutoksesta tulisi neutraali siinä vaiheessa, kun sähköautojen myyntiosuuden kasvu tasaantuisi ja sähköautojen määrä autokannassa vakiintuisi. Tähän menee kuitenkin useampi vuosikymmen.

Kuva 3. Auto- ja ajoneuvoveron tuoton arvioitu muutos vuositasolla, milj. euroa

KuvaKuva
4.2.2Yritysvaikutukset ja vaikutukset kansalaisten asemaan

Autoveron poistumisen vaikutus täyssähköautojen hintatasoon riippuisi auton hinnasta ja siitä, missä määrin veronalennus siirtyy kuluttajahintoihin. Keskimäärin täyssähköisissä henkilö- ja pakettiautoissa arvioidaan olevan autoveroa vuonna 2022 noin 1 200 euroa. Kalleimmilla sähköautomalleilla veronalennus olisi yli 4 000 euroa ja edullisimmilla sähköautoilla noin 500 euroa. Ajoneuvoveron korotus olisi saman suuruinen kaikille sähköautoille, joten kalliiden sähköautojen autoveron alennus ei tule katetuksi ajoneuvoveron korotuksella ja edullisempien sähköautojen perusveron korotus voi olla hieman ylisuuri.

Toisin kuin nykyinen sähköautojen hankintatuki, veromuutos vaikuttaa samalla tavalla kotitalouksien ja yritysten ostamiin sähköautoihin. Autoveron alennus alentaisi myös työsuhdeautojen verotusarvoa, joka lasketaan auton verollisen hinnan perusteella.

Esityksellä ei olisi suoraa vaikutusta niiden noin 15 000 täyssähköauton verotukseen, jotka on hankittu ennen 1.10.2021. Autoveron poistuminen uusilta autoilta voi kuitenkin välillisesti alentaa markkinoilla olevien käytettyjen täyssähköautojen hintatasoa. Toisaalta vanhempien täyssähköautojen alempi ajoneuvovero vähentäisi tätä vaikutusta.

Sähköauton hankkivat ja niitä käyttävät kotitaloudet hyötyisivät autoveron alennuksen myötä tapahtuvasta sähköautojen hintojen alennuksesta, mutta toisaalta samat kotitaloudet maksaisivat auton käyttöiän ajalta korotettua ajoneuvoveroa. Muutoksesta hyötyisivät erityisesti sellaiset kotitaloudet, jotka hankkivat usein kalliin täyssähköauton. Esityksen vaikutuksista eri tuloluokissa oleviin kotitalouksiin ei voida kuitenkaan esittää tarkkoja laskelmia. Voidaan silti olettaa, että eniten hyötyvät kotitaloudet lukeutuvat tyypillisesti ylimpiin tulokymmenyksiin, joihin kasautuvat sekä autoveron maksajat että maksetun autoveron määrä. Kaksi ylintä tulokymmenystä maksoivat yli puolet kotitalouksien vuonna 2016 maksamista autoveroista.

Kotitaloudet ja yritykset hyötyisivät siitä, että sähköautojen käyttökustannukset ovat tyypillisesti selvästi polttomoottoriautoja pienempiä. Auton elinkaarikustannukset määräytyvät kuitenkin usean seikan perusteella, jolloin merkitystä on erityisesti auton hankintahinnalla sekä ajosuoritteen määrällä. Vaikka sähköautojen hankintahinta on vielä tällä hetkellä vastaavanlaista polttomoottoriautoa korkeampi, voivat sähköauton kokonaiskustannukset silti jäädä jo nykyisin alemmiksi suurehkoilla ajosuoritteilla.

4.2.3Ympäristövaikutukset

Veromuutoksen seurauksena hankintahetken kannustimet valita sähköauto paranisivat, koska päästöohjaus autoveron kautta vaikuttaa enemmän kuluttajien kannustimiin kuin päästöohjaus ajoneuvoveron avulla. Hankintahetken kannustimet valita sähköauto lisääntyisivät keskimäärin noin 500 euroa vuoden 2022 tasossa, mutta vaikutus pienenee sähköautojen hintojen laskiessa. Vaikutukset riippuvat kuitenkin siitä, missä määrin kuluttajat ottavat huomioon pitkän aikavälin kustannuksia. Laskelmissa on oletettu, että kuluttajat arvostavat hankintahetkellä tulevia kustannuksia kuuden prosentin diskonttokorolla perustuen siihen, että empiirissä tutkimuksissa havaittu vaihteluväli on kahden ja yli kymmenen prosentin välillä. Tähän sisältyy kuitenkin epävarmuuksia, ja kuluttajat voivat erota selvästi toisistaan. On myös mahdollista, että jotkut kuluttajat huomioivat tulevat kustannukset täysimääräisesti, jolloin muutos ei vaikuta heidän valintoihinsa.

Sähköautojen kysynnän hintajouston arviolla -1,3 [6] , sähköautoja myytäisiin kumulatiivisesti vuoteen 2030 mennessä enintään 2 600 autoa enemmän verrattuna muutoin odotettuun myyntimäärään. Jos oletetaan, että nämä sähköautot korvaavat muiden käyttövoimien autoja niiden ennustettujen myyntiosuuksien mukaisesti, liikenteen laskennallisten päästöjen vähenemä olisi korkeintaan 0,002 miljoonaa hiilidioksiditonnia vuoden 2030 tasossa. Tämä olisi noin 0,03 prosenttia tieliikenteen laskennallisista hiilidioksidipäästöistä. Vaikutukset eivät ole erityisen suuria, mutta on otettava huomioon, että muutoksella voidaan lisätä sähköautokannustimia ilman pitkän aikavälin verotuottomenetyksiä.

Toisaalta sähköautojen määrän kasvuarvio voi olla aliarvio kahdesta toisiinsa liittyvästä syystä. Sähköautojen kantama ja latausinfrastruktuuri kehittyvät parhaillaan, minkä vuoksi sähköautojen voidaan olettaa jatkossa korvaavan muita autoja helpommin kuin tällä hetkellä käytössä olevasta tutkimusaineistosta voidaan päätellä. On myös mahdollista, että muiden autojen myynnin korvautumista sähköautoilla on aliarvioitu laskelmien taustalla olevassa pohjaskenaariossa. Pohjaskenaariossa on huomioitu tämänhetkinen sähköautojen myyntiosuus ja sen kehitysura Teknologian tutkimuskeskus VTT:n autokantaennusteen mukaisesti.

Laskelmassa on oletettu, että sähköautojen hinnat laskevat lähivuosina polttomoottoriautojen keskihinnan tasolle. Jos esimerkiksi oletetaan, että sähköautojen kysynnän hintajousto olisi kolminkertainen edellä mainittuun arvioon nähden ja sähköautojen markkinaosuudet olisivat 1,5-kertaisia vertailuskenaarioon nähden, sähköautojen myynti kasvaisi kumulatiivisesti enintään 12 000 autoa verrattuna pohjaskenaarioon. Jos nämä sähköautot korvaisivat muiden käyttövoimien autoja niiden oletettujen myyntiosuuksien mukaisesti, liikenteen laskennallinen päästövähenemä olisi enintään 0,01 miljoonaa hiilidioksiditonnia eli noin 0,2 prosenttia tieliikenteen laskennallisista päästöistä vuonna 2030.

Veromuutoksella ei odoteta olevan merkittäviä vaikutuksia käytettyjen autojen tuontiin ainakaan lähivuosina. Käytettynä maahantuoduista autoista peritään autoveroa niiden käyttöönottoajankohdan veroperusteiden mukaisesti, joten muutos ei vaikuta täydellä painolla heti. Koska autojen hintojen alenema on suurin heti niiden käyttöiän alussa, euromääräinen hyöty autoveron alennuksesta myös pienenee nopeasti auton iän myötä. Auton elinkaaren ajalle laskettu ajoneuvoveron korotuksen vaikutus on vanhemmalle autolle myös pienempi, koska niillä on käyttöikää jäljellä vähemmän, mutta vaikutus pienenee autoveroa hitaammin. Voidaan siten olettaa, että yhteenlaskettuna vaikutus käytettyjen sähköautojen hankintakannustimiin on todennäköisesti vähäisempi kuin uusien autojen osalta.

4.2.4Vaikutukset viranomaisten toimintaan

Autoverotuksen toimittamisesta vastaa pääsääntöisesti Verohallinto ja ajoneuvoverotuksen toimittamisesta Liikenteen turvallisuusvirasto. Ehdotettu muutos edellyttää muutoksia auto- ja ajoneuvoverotuksen tietojärjestelmiin. Tietojärjestelmämuutosten kustannuksiksi on arvioitu Verohallinnossa noin 10 000 euroa ja Liikenteen turvallisuusvirastossa noin 30 000 euroa. Ehdotettu viranomaisaloitteinen autoverotuksen oikaisu 1.10–31.12.2021 väliseltä ajata koskisi arviolta 3 000 sähköautoa ja lisäisi Verohallinnon viranomaistehtäviä arviolta yhdellä henkilötyövuodella. Kyse olisi kertaluonteisista kustannuksista. Ehdotettujen verotasojen muutoksien arvioidaan lisäksi lisäävän jonkin verran tarvetta autoveroneuvonnalle Verohallinnossa ja ajoneuvoveroneuvonnalle Liikenteen turvallisuusvirastossa. Vuoden 2021 lisätalousarvioesityksen yhteydessä arvioidaan ja päätetään, tuleeko näiden lisäkustannuksien vuoksi lisätä määrärahoja. Muussa tapauksessa kustannukset katetaan olemassa olevista määrärahoista.

5Muut toteuttamisvaihtoehdot

5.1Vaihtoehdot ja niiden vaikutukset

Sähköautojen yleistämistä voitaisiin edistää esitykseen sisältyvän autoveron poistamisen sijaan hankintatuilla. Toisin kuin veronalennuksen kustannukset, tuesta yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset tiedetään tarkkaan, sillä tuen maksaminen on sidottu määrärahaan. Hankintatuen etuna veronalennukseen nähden voidaan pitää myös sitä, että tuen määrän ei tarvitse olla riippuvainen hankittavan auton hinnasta. Kiinteämääräinen tuki suosii edullisempia ja yleensä pienempiä sähköautoja, koska tuen osuus näiden ajoneuvojen hinnasta on merkittävämpi. Jos muutos haluttaisiin mitoittaa euromääräisesti yhtä suureksi kaikilla autoilla, sähköautojen tuki voitaisiin toteuttaa määräaikaisella hankintatuella autoveron alennuksen sijaan. Tulonjakovaikutusten takia hankintatuen piiristä voidaan rajata pois tietyn hintatason ylittävät autot. Jos hankintatuen valtiontaloudelliset kustannukset ja tulonjakovaikutukset olisi tarkoitus pitää vähäisenä, olisi samassa yhteydessä myös mahdollista säätää tukeen oikeuttavien autojen ajoneuvoveron korotuksesta.

Hallitus on antanut 7.10.2021 eduskunnalle esityksen 166/2021 vp, jossa ehdotetaan täyssähköautojen nykyisen hankintatuen soveltamisen jatkamista 31.12.2021 saakka. Lisäksi hallitus päätti vuoden 2022 talousarvion valmistelun yhteydessä ehdottaa 6 miljoonaa euroa hankinta- ja konversiotukiin, jolla edistetään siirtymää vaihtoehtoisiin, vähähiilisiä polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin ja tuodaan energiatehokkuushyötyjä liikenteeseen tukemalla vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja yleistymistä sekä niiden osuuden kasvua autokannassa. Liikenne- ja viestintäministeriön 4.10.2021 lausuntopyyntöä varten julkaisemassa hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että täyssähköautojen hankintatukea myönnettäisiin 2 000 euroa yhtä täyssähkökäyttöisen henkilöauton hankintaa tai pitkäaikaisvuokrausta varten. Hankintatukea myönnettäisiin uutena enintään 50 000 euroa maksavan henkilöauton ostoa tai pitkäaikaisvuokrausta varten. Täyssähköisen henkilöauton hankintatukea voisivat hakea ainoastaan luonnolliset henkilöt. Sähkökäyttöisen pakettiauton hankintaan ehdotetaan myönnettäväksi tukea pakettiauton koosta riippuen 2 000-6 000 euroa. Pakettiautojen tukea voisivat hakea sekä luonnolliset henkilöt että oikeushenkilöt.

5.2Ulkomaiden lainsäädäntö ja muut ulkomailla käytetyt keinot

Ajoneuvon hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa tai vastaavaa rekisteröintiveroa kannetaan suurimmassa osassa EU:n jäsenvaltioista, joskin soveltamisalaan kuuluvat ajoneuvot ja niiden veroperusteet vaihtelevat. EU:n jäsenvaltioista Bulgaria, Tšekki, Viro, Saksa, Latvia, Liettua, Luxemburg, Ruotsi ja Romania eivät kanna henkilöautoilta ja moottoripyöriltä rekisteröinnin yhteydessä maksettavaa autoveroa. Autoveron määräytymisperuste vaihtelee, mutta noin puolet järjestelmistä perustuu ainakin osittain ajoneuvon hiilidioksidipäästöarvoon. Lähes kaikki EU:n jäsenvaltiot kantavat henkilöautoilta vuosittaista ajoneuvoveroa.

Ruotsissa ei ole käytössä ajoneuvon rekisteröinnin yhteydessä maksettavaa autoveroa, mutta Ruotsi kantaa pääsääntöisesti tieliikennerekisteriin rekisteröidyiltä ajoneuvoilta vuosittaista ajoneuvoveroa. Henkilöautojen ajoneuvovero on perustunut hiilidioksidipäästöihin vuodesta 2006.

Ruotsi uudisti henkilöautoja koskevaa ajoneuvoverojärjestelmäänsä vuonna 2018 lisäämällä siihen bonus-malus –mallin, jossa suuripäästöisiltä ajoneuvoilta kerätään korotettua ajoneuvoveroa eli malusta ja vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan myönnetään hankintatukea eli bonusta. Ruotsi tiukensi bonus-malus –järjestelmäänsä vuoden 2021 huhtikuussa. Malus-osaa kannetaan kolmelta ensimmäiseltä käyttövuodelta, jos ajoneuvon hiilidioksidiarvo ylittää 107 grammaa kilometriltä. Malus kasvaa ajoneuvon päästötason ylittäessä 130 grammaa kilometriltä. Hankintatukena vähäpäästöisille ajoneuvoille myönnetään päästöarvoon sidottu bonus, joka on nollapäästöisille 70 000 kruunua ja muille enintään 45 000 kruunua. Ennen vuotta 2018 käyttöönotetuilta ajoneuvoilta kannetaan ajoneuvovero aiemman mallin mukaisesti. Ajoneuvoveron perusosa on 360 kruunua, jonka päälle tehdään lisäyksiä ajoneuvon hiilidioksidiarvon sekä käyttövoiman perusteella.

Ruotsin bonus-malus-järjestelmää ovat arvioineet Ruotsin valtiontalouden tarkastusvirasto Riksrevisionen ja kansallinen taloustutkimuslaitos, Konjunkturinstitutet. Arvioissa järjestelmä on todettu kalliiksi verrattuna muihin liikenteen päästövähennyskeinoihin. Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi, että vuonna 2018 voimassa olleilla parametreilla bonus-malus-järjestelmässä vältetyn hiilidioksiditonnin kustannus julkiselle sektorille on noin 500 euroa. Jos auto viedään ulkomaille muutaman vuoden kuluttua, kustannus lähes kolminkertaistuu. Kansallinen taloustutkimuslaitos arvioi myös, että bonus-malus-järjestelmä ei vähennä liikenteen päästöjä kustannustehokkaasti. Syynä on ennen kaikkea se, että ohjaus kohdistuu auton polttoainetehokkuuteen eikä auton tuottamiin päästöihin, mikä tarkoittaa, että polttoainetehokkuuden paraneminen ei realisoidu päästövähenemäksi.

Ruotsin hallitus esittää vuosille 2022-2023 tiukennuksia päästöohjaukseen siten, että bonuksen määrä alenee ja maluksen kasvaa.

Norjassa ajoneuvon rekisteröinnin yhteydessä kannetaan autoveron kaltaista rekisteröintiveroa sekä uusilta ajoneuvoilta että maahantuotavilta käytetyiltä ajoneuvoilta. Vero koostuu hiilidioksidiverokomponentista, typenoksidiverokomponentista sekä ajoneuvon kokonaismassan perusteella määrättävästä verokomponentista. Lisäksi moottoriteho ja ajoneuvotyyppi vaikuttavat eräissä tapauksissa veroon. Hiilidioksidiverokomponentti on progressiivinen päästöjen mukaan. Vastaavasti kokonaismassan perusteella määrättävä komponentti nousee progressiivisesti ajoneuvon painon kasvaessa. Verotasot ovat korkeita.

Norjan vuosittain kannettu ajoneuvovero muutettiin vuonna 2018 liikennevakuutusmaksuksi, joka kannetaan autovakuutuksen yhteydessä ja maksetaan siten vakuutusyhtiölle. Muutosta perusteltiin muun muassa verovelvollisen hallinnollisen taakan keventämisellä sekä myös veroviranomaisen hallinnollisen työn vähentämisellä.

Norja on tunnettu vähäpäästöisiä ajoneuvoja suosivasta tukipolitiikastaan, ja näiden autojen osuus Norjan automyynnissä ja autokannassa onkin kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 nollapäästöisten osuus uusien henkilöautojen myynnistä Norjassa oli yli puolet, minkä lisäksi ladattavien hybridien osuus uusien henkilöautojen myynnistä oli noin 20 prosenttia. Norjan henkilöautokannasta nollapäästöisten henkilöautojen osuus vuonna 2020 oli noin 12 prosenttia ja ladattavien hybridien viisi prosenttia. Tavoitteena on, että vuodesta 2025 lähtien kaikki uudet autot ovat päästöttömiä. Tällä hetkellä vähäpäästöiset ajoneuvot saavat rekisteröinnin yhteydessä maksettavassa autoverossa etua. Sähköautot mukaan lukien polttokennoautot ovat kokonaan vapautettu autoverosta. Nämä ajoneuvot ovat myös arvonlisäverottomia ja vapautettu liikennevakuutusmaksusta. Arvonlisäverottomuuden mahdollistava poikkeuslupa on voimassa vuoden 2022 loppuun.

Tanskassa on käytössä ajoneuvon ensirekisteröinnin yhteydessä maksettava autovero. Autovero perustuu voimakkaasti ajoneuvon arvoon ja veroon tehdään vähennyksiä tai lisäyksiä muun muassa polttoainetehokkuuden ja varustelun perusteella. Autoveron taso on EU-jäsenmaiden korkein. Sähköautot, ladattavat hybridit, vetyautot ja kaasuautot saavat autoverotuksessa etua verohuojennusten myötä. Veronalennukset kuitenkin poistuvat asteittain vuoteen 2035 mennessä.

Tanskassa on myös käytössä vuosittainen ajoneuvovero. Ajoneuvovero perustuu polttoainekulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Lisäksi dieselkäyttöiset autot maksavat tasapuolisuusveron, joka tasoittaa dieselpolttoaineen alempaa polttoaineveroa eli tarkoitus on jokseenkin sama kuin Suomen käyttövoimaverolla.

Alankomaat kantaa sekä ajoneuvon rekisteröinnin yhteydessä maksettavaa autoveroa että vuosittaista ajoneuvoveroa. Autovero perustuu henkilöautoilla hiilidioksidipäästöihin. Vero koostuu kaikille muille kuin nollapäästöisille ajoneuvoille määrättävästä 366 euron maksusta ja hiilidioksidipäästön perusteella määrättävästä progressiivisesta verosta. Lisäksi dieselajoneuvoilta kannetaan 83,59 euron lisämaksu. Suuripäästöisillä autoilla verotaso nousee hyvin korkeaksi. Täysin nollapäästöiset autot ovat kokonaan autoverosta vapaita. Vuosittainen ajoneuvovero perustuu useisiin seikkoihin, kuten auton hiilidioksidipäästöihin. Dieselkäyttöisille autoille määrätään lisäksi dieselmaksu. Täyssähköautot ovat vapautettu ajoneuvoverosta vuoden 2025 loppuun saakka.

6Voimaantulo

Laki autoverolain 10 §:n ja liitteen muuttamisesta ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2022. Muutosta sovellettaisiin autoihin, joiden ensimmäinen veron määräytymispäivä on 1.10.2021 tai sen jälkeen. Suomessa uutena rekisteröitävien täyssähköautojen lisäksi autoverottomia olisivat myös käytettyinä maahantuodut täyssähköautot, jos ne on otettu käyttöön jossain maassa ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen. Verohallinto palauttaisi suoritetun autoveron viranomaisaloitteisella oikaisupäätöksellä 1.10.–31.12.2021 välisenä aikana käyttöönotetuista autoista. Lain voimaantulon jälkeen nollapäästöisistä autoista tulisi yhä antaa autoveroilmoitus, mutta veroa niistä ei tulisi maksettavaksi.

Laki ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2022 alusta. Ajoneuvoveron perusveron korotus koskisi niitä autoja, jotka on käyttöönotettu ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen. Koska ajoneuvoveron perusvero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta, edellyttää veromuutosten voimaantulo käytännössä siirtymäaikaa. Ajoneuvoveron kantojärjestelmään tarvittavat muutokset voidaan toteuttaa siten, että uusia veroperusteita voidaan alkaa soveltaa vasta 1.10.2023 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan ajoneuvoveron perusveroon. Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja alettaisiin kuitenkin lähettää lokakuussa 2022. Vero, joka kohdistuisi 1.10.2023 edeltävään aikaan, määräytyisi lain voimaan tullessa voimassa olevien säännösten mukaan.

7Suhde muihin esityksiin

Esitys liittyy esitykseen valtion vuoden 2022 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Ponsi

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan autoverolain (777/2020) 10 §:n 3 momentti ja liitteen verotaulukot 1 ja 1 A seuraavasti:

10 §Uusi henkilöauto ja pakettiauto

Jos 1 momentissa tarkoitetun auton käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, veron osuus on autoon sovellettavan verotaulukon pienin veron osuus.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lakia sovelletaan ajoneuvoihin, joiden ensimmäinen veron määräytymispäivä on 1 päivänä lokakuuta 2021 tai sen jälkeen. Verohallinto oikaisee hakemuksetta tämän lain mukaisiksi niiden ajoneuvojen verotukset, joihin tätä lakia sovelletaan jo ennen sen voimaantuloa.

VEROTAULUKKO 1

Autonkokonaismassa (kg)

Auton CO 2 -päästöt (g/km)

Sovellettava veroprosentti

käyttövoima muu kuin dieselöljy 

käyttövoimadieselöljy

enintään 51

enintään 354

0

0

52-60

355-363

1

2,7

61-69

364-372

2

2,7

70-78

373-381

3

2,7

79-87

382-390

4

2,8

88-96

391-399

5

2,8

97-105

400-408

6

2,8

106-114

409-417

7

2,8

115-123

418-426

8

2,9

124-132

427-435

9

2,9

133-141

436-444

10

2,9

142-150

445-453

11

2,9

151-159

454-462

12

3,0

160-168

463-471

13

3,0

169-177

472-480

14

3,0

178-186

481-489

15

3,0

187-195

490-498

16

3,1

196-204

499-507

17

3,1

205-213

508-516

18

3,1

214-222

517-525

19

3,2

223-231

526-534

20

3,2

232-240

535-543

21

3,2

241-249

544-552

22

3,3

250-258

553-561

23

3,3

259-267

562-570

24

3,3

268-276

571-579

25

3,4

277-285

580-588

26

3,4

286-294

589-597

27

3,5

295-303

598-606

28

3,5

304-312

607-615

29

3,5

313-321

616-624

30

3,6

322-330

625-633

31

3,6

331-339

634-642

32

3,7

340-348

643-651

33

3,7

349-357

652-660

34

3,8

358-366

661-669

35

3,8

367-375

670-678

36

3,9

376-384

679-687

37

3,9

385-393

688-696

38

4,0

394-402

697-705

39

4,0

403-411

706-714

40

4,1

412-420

715-723

41

4,1

421-429

724-732

42

4,2

430-438

733-741

43

4,3

439-447

742-750

44

4,3

448-456

751-759

45

4,4

457-465

760-768

46

4,5

466-474

769-777

47

4,5

475-483

778-786

48

4,6

484-492

787-795

49

4,7

493-501

796-804

50

4,7

502-510

805-813

51

4,8

511-519

814-822

52

4,9

520-528

823-831

53

5,0

529-537

832-840

54

5,0

538-546

841-849

55

5,1

547-555

850-858

56

5,2

556-564

859-867

57

5,3

565-573

868-876

58

5,4

574-582

877-885

59

5,5

583-591

886-994

60

5,6

592-600

995-1003

61

5,7

601-609

1004-1012

62

5,8

610-618

1013-1021

63

5,9

619-627

1022-1030

64

6,0

628-636

1031-1039

65

6,1

637-645

1040-1048

66

6,2

646-654

1049-1057

67

6,3

655-663

1058-1066

68

6,4

664-672

1067-1075

69

6,5

673-681

1076-1084

70

6,6

682-690

1085-1093

71

6,8

691-699

1094-1102

72

6,9

700-708

1103-1111

73

7,0

709-717

1112-1120

74

7,1

718-726

1121-1129

75

7,3

727-735

1130-1138

76

7,4

736-744

1139-1147

77

7,6

745-753

1148-1156

78

7,7

754-762

1157-1165

79

7,8

763-772

1166-1174

80

8,0

773-781

1175-1183

81

8,1

782-790

1184-1192

82

8,3

791-799

1193-1202

83

8,5

800-808

1203-1211

84

8,6

809-817

1212-1220

85

8,8

818-826

1221-1229

86

8,9

827-835

1230-1238

87

9,1

836-844

1239-1247

88

9,3

845-853

1248-1256

89

9,5

854-862

1257-1265

90

9,7

863-871

1266-1274

91

9,8

872-880

1275-1283

92

10,0

881-889

1284-1292

93

10,2

890-898

1293-1301

94

10,4

899-907

1302-1310

95

10,6

908-916

1311-1319

96

10,8

917-925

1320-1328

97

11,0

926-934

1329-1337

98

11,3

935-943

1338-1346

99

11,5

944-952

1347-1355

100

11,7

953-961

1356-1364

101

11,9

962-970

1365-1373

102

12,1

971-979

1374-1382

103

12,4

980-988

1383-1391

104

12,6

989-997

1392-1400

105

12,9

998-1006

1401-1409

106

13,1

1007-1015

1410-1418

107

13,3

1016-1024

1419-1427

108

13,6

1025-1033

1428-1436

109

13,9

1034-1042

1437-1445

110

14,1

1043-1051

1446-1454

111

14,4

1052-1060

1455-1463

112

14,6

1061-1069

1464-1472

113

14,9

1070-1078

1473-1481

114

15,2

1079-1087

1482-1490

115

15,5

1088-1096

1491-1499

116

15,8

1097-1105

1500-1508

117

16,0

1106-1114

1509-1517

118

16,3

1115-1123

1518-1526

119

16,6

1124-1132

1527-1535

120

16,9

1133-1141

1536-1544

121

17,2

1142-1150

1545-1553

122

17,5

1151-1159

1554-1562

123

17,8

1160-1168

1563-1571

124

18,1

1169-1177

1572-1580

125

18,5

1178-1186

1581-1589

126

18,8

1187-1195

1590-1598

127

19,1

1196-1204

1599-1607

128

19,4

1205-1213

1608-1616

129

19,7

1214-1222

1617-1625

130

20,1

1223-1231

1626-1634

131

20,4

1232-1240

1635-1643

132

20,7

1241-1249

1644-1652

133

21,1

1250-1258

1653-1661

134

21,4

1259-1267

1662-1670

135

21,7

1268-1276

1671-1679

136

22,1

1277-1285

1680-1688

137

22,4

1286-1295

1689-1697

138

22,8

1296-1304

1698-1706

139

23,1

1305-1313

1707-1715

140

23,5

1314-1322

1716-1725

141

24,0

1323-1331

1726-1734

142

24,2

1332-1340

1735-1743

143

24,4

1341-1349

1744-1752

144

24,6

1350-1358

1753-1761

145

24,8

1359-1367

1762-1770

146

25,0

1368-1376

1771-1779

147

25,2

1377-1385

1780-1788

148

25,4

1386-1394

1789-1797

149

25,6

1395-1403

1798-1806

150

25,8

1404-1412

1807-1815

151

26,0

1413-1421

1816-1824

152

26,2

1422-1430

1825-1833

153

26,4

1431-1439

1834-1842

154

26,6

1440-1448

1843-1851

155

26,8

1449-1457

1852-1860

156

27,0

1458-1466

1861-1869

157

27,1

1467-1475

1870-1878

158

27,3

1476-1484

1879-1887

159

27,5

1485-1493

1888-1896

160

27,7

1494-1502

1897-1905

161

27,9

1503-1511

1906-1914

162

28,1

1512-1520

1915-1923

163

28,3

1521-1529

1924-1932

164

28,5

1530-1538

1933-1941

165

28,7

1539-1547

1942-1950

166

28,9

1548-1556

1951-1959

167

29,1

1557-1565

1960-1968

168

29,3

1566-1574

1969-1977

169

29,5

1575-1583

1978-1986

170

29,7

1584-1592

1987-1995

171

29,9

1593-1601

1996-2004

172

30,0

1602-1610

2005-2013

173

30,2

1611-1619

2014-2022

174

30,4

1620-1628

2023-2031

175

30,6

1629-1637

2032-2040

176

30,8

1638-1646

2041-2049

177

31,0

1647-1655

2050-2058

178

31,2

1656-1664

2059-2067

179

31,4

1665-1673

2068-2076

180

31,6

1674-1682

2077-2085

181

31,7

1683-1691

2086-2094

182

31,9

1692-1700

2095-2103

183

32,1

1701-1709

2104-2112

184

32,3

1710-1718

2113-2121

185

32,5

1719-1727

2122-2130

186

32,7

1728-1736

2131-2139

187

32,8

1737-1745

2140-2148

188

33,0

1746-1754

2149-2157

189

33,2

1755-1763

2158-2166

190

33,4

1764-1772

2167-2175

191

33,6

1773-1781

2176-2184

192

33,7

1782-1790

2185-2193

193

33,9

1791-1799

2194-2202

194

34,1

1800-1808

2203-2211

195

34,3

1809-1818

2212-2220

196

34,4

1819-1827

2221-2229

197

34,6

1828-1836

2230-2238

198

34,8

1837-1845

2239-2247

199

35,0

1846-1854

2248-2257

200

35,1

1855-1863

2258-2266

201

35,3

1864-1872

2267-2275

202

35,5

1873-1881

2276-2284

203

35,7

1882-1890

2285-2293

204

35,8

1891-1899

2294-2302

205

36,0

1900-1908

2303-2311

206

36,2

1909-1917

2312-2320

207

36,3

1918-1926

2321-2329

208

36,5

1927-1935

2330-2338

209

36,6

1936-1944

2339-2347

210

36,8

1945-1953

2348-2356

211

37,0

1954-1962

2357-2365

212

37,1

1963-1971

2366-2374

213

37,3

1972-1980

2375-2383

214

37,5

1981-1989

2384-2392

215

37,6

1990-1998

2393-2401

216

37,8

1999-2007

2402-2410

217

37,9

2008-2016

2411-2419

218

38,1

2017-2025

2420-2428

219

38,2

2026-2034

2429-2437

220

38,4

2035-2043

2438-2446

221

38,5

2044-2052

2447-2455

222

38,7

2053-2061

2456-2464

223

38,8

2062-2070

2465-2473

224

39,0

2071-2079

2474-2482

225

39,1

2080-2088

2483-2491

226

39,3

2089-2097

2492-2500

227

39,4

2098-2106

2501-2509

228

39,6

2107-2115

2510-2518

229

39,7

2116-2124

2519-2527

230

39,8

2125-2133

2528-2536

231

40,0

2134-2142

2537-2545

232

40,1

2143-2151

2546-2554

233

40,3

2152-2160

2555-2563

234

40,4

2161-2169

2564-2572

235

40,5

2170-2178

2573-2581

236

40,7

2179-2187

2582-2590

237

40,8

2188-2196

2591-2599

238

40,9

2197-2205

2600-2608

239

41,1

2206-2214

2609-2617

240

41,2

2215-2223

2618-2626

241

41,3

2224-2232

2627-2635

242

41,5

2233-2241

2636-2644

243

41,6

2242-2250

2645-2653

244

41,7

2251-2259

2654-2662

245

41,8

2260-2268

2663-2671

246

42,0

2269-2277

2672-2680

247

42,1

2278-2286

2681-2689

248

42,2

2287-2295

2690-2698

249

42,3

2296-2304

2699-2707

250

42,4

2305-2313

2708-2716

251

42,6

2314-2322

2717-2725

252

42,7

2323-2331

2726-2734

253

42,8

2332-2340

2735-2743

254

42,9

2341-2350

2744-2752

255

43,0

2351-2359

2753-2761

256

43,1

2360-2368

2762-2770

257

43,2

2369-2377

2771-2780

258

43,4

2378-2386

2781-2789

259

43,5

2387-2395

2790-2798

260

43,6

2396-2404

2799-2807

261

43,7

2405-2413

2808-2816

262

43,8

2414-2422

2817-2825

263

43,9

2423-2431

2826-2834

264

44,0

2432-2440

2835-2843

265

44,1

2441-2449

2844-2852

266

44,2

2450-2458

2853-2861

267

44,3

2459-2467

2862-2870

268

44,4

2468-2476

2871-2879

269

44,5

2477-2485

2880-2888

270

44,6

2486-2494

2889-2897

271

44,7

2495-2503

2898-2906

272

44,8

2504-2512

2907-2915

273

44,9

2513-2521

2916-2924

274

45,0

2522-2530

2925-2933

275

45,1

2531-2539

2934-2942

276

45,2

2540-2548

2943-2951

277

45,2

2549-2557

2952-2960

278

45,3

2558-2566

2961-2969

279

45,4

2567-2575

2970-2978

280

45,5

2576-2584

2979-2987

281

45,6

2585-2593

2988-2996

282

45,7

2594-2602

2997-3005

283

45,8

2603-2611

3006-3014

284

45,8

2612-2620

3015-3023

285

45,9

2621-2629

3024-3032

286

46,0

2630-2638

3033-3041

287

46,1

2639-2647

3042-3050

288

46,2

2648-2656

3051-3059

289

46,3

2657-2665

3060-3068

290

46,3

2666-2674

3069-3077

291

46,4

2675-2683

3078-3086

292

46,5

2684-2692

3087-3095

293

46,6

2693-2701

3096-3104

294

46,6

2702-2710

3105-3113

295

46,7

2711-2719

3114-3122

296

46,8

2720-2728

3123-3131

297

46,9

2729-2737

3132-3140

298

46,9

2738-2746

3141-3149

299

47,0

2747-2755

3150-3158

300

47,1

2756-2764

3159-3167

301

47,1

2765-2773

3168-3176

302

47,2

2774-2782

3177-3185

303

47,3

2783-2791

3186-3194

304

47,3

2792-2800

3195-3203

305

47,4

2801-2809

3204-3212

306

47,5

2810-2818

3213-3221

307

47,5

2819-2827

3222-3230

308

47,6

2828-2836

3231-3239

309

47,6

2837-2845

3240-3248

310

47,7

2846-2854

3249-3257

311

47,8

2855-2863

3258-3266

312

47,8

2864-2873

3267-3275

313

47,9

2874-2882

3276-3284

314

47,9

2883-2891

3285-3293

315

48,0

2892-2900

3294-3302

316

48,1

2901-2909

3303-3312

317

48,1

2910-2918

3313-3321

318

48,2

2919-2927

3322-3330

319

48,2

2928-2936

3331-3339

320

48,3

2937-2945

3340-3348

321

48,3

2946-2954

3349-3357

322

48,4

2955-2963

3358-3366

323

48,4

2964-2972

3367-3375

324

48,5

2973-2981

3376-3384

325

48,5

2982-2990

3385-3393

326

48,6

2991-2999

3394-3402

327

48,6

3000-3008

3403-3411

328

48,7

3009-3017

3412-3420

329

48,7

3018-3026

3421-3429

330

48,8

3027-3035

3430-3438

331

48,8

3036-3044

3439-3447

332

48,9

3045-3053

3448-3456

333

48,9

3054-3062

3457-3465

334

49,0

3063-3071

3466-3474

335

49,0

3072-3080

3475-3483

336

49,1

3081-3089

3484-3492

337

49,1

3090-3098

3493-3501

338

49,1

3099-3107

3502-3510

339

49,2

3108-3116

3511-3519

340

49,2

3117-3125

3520-3528

341

49,3

3126-3134

3529-3537

342

49,3

3135-3143

3538-3546

343

49,3

3144-3152

3547-3555

344

49,4

3153-3161

3556-3564

345

49,4

3162-3170

3565-3573

346

49,5

3171-3179

3574-3582

347

49,5

3180-3188

3583-3591

348

49,5

3189-3197

3592-3600

349

49,6

3198-3206

3601-3609

350

49,6

3207-3215

3610-3618

351

49,7

3216-3224

3619-3627

352

49,7

3225-3233

3628-3636

353

49,7

3234-3242

3637-3645

354

49,8

3243-3251

3646-3654

355

49,8

3252-3260

3655-3663

356

49,8

3261-3269

3664-3672

357

49,9

3270-3278

3673-3681

358

49,9

3279-3287

3682-3690

359

49,9

3288 tai enemmän

3691 tai enemmän

360 tai enemmän

50,0

VEROTAULUKKO 1 A

Auton CO 2 -päästöt (g/km)

Sovellettava veroprosentti

0

0

1

2,7

2

2,7

3

2,7

4

2,7

5

2,8

6

2,8

7

2,8

8

2,8

9

2,8

10

2,8

11

2,9

12

2,9

13

2,9

14

2,9

15

2,9

16

2,9

17

3,0

18

3,0

19

3,0

20

3,0

21

3,0

22

3,1

23

3,1

24

3,1

25

3,1

26

3,2

27

3,2

28

3,2

29

3,2

30

3,2

31

3,3

32

3,3

33

3,3

34

3,4

35

3,4

36

3,4

37

3,4

38

3,5

39

3,5

40

3,5

41

3,6

42

3,6

43

3,6

44

3,6

45

3,7

46

3,7

47

3,7

48

3,8

49

3,8

50

3,9

51

3,9

52

3,9

53

4,0

54

4,0

55

4,0

56

4,1

57

4,1

58

4,2

59

4,2

60

4,3

61

4,3

62

4,3

63

4,4

64

4,4

65

4,5

66

4,5

67

4,6

68

4,6

69

4,7

70

4,7

71

4,8

72

4,8

73

4,9

74

5,0

75

5,0

76

5,1

77

5,1

78

5,2

79

5,2

80

5,3

81

5,4

82

5,4

83

5,5

84

5,6

85

5,6

86

5,7

87

5,8

88

5,9

89

5,9

90

6,0

91

6,1

92

6,2

93

6,2

94

6,3

95

6,4

96

6,5

97

6,6

98

6,6

99

6,7

100

6,8

101

6,9

102

7,0

103

7,1

104

7,2

105

7,3

106

7,4

107

7,5

108

7,6

109

7,7

110

7,8

111

8,0

112

8,1

113

8,3

114

8,4

115

8,6

116

8,8

117

8,9

118

9,1

119

9,3

120

9,5

121

9,7

122

9,9

123

10,0

124

10,2

125

10,4

126

10,6

127

10,9

128

11,1

129

11,3

130

11,5

131

11,7

132

12,0

133

12,2

134

12,4

135

12,7

136

12,9

137

13,2

138

13,4

139

13,7

140

13,9

141

14,2

142

14,5

143

14,8

144

15,0

145

15,3

146

15,6

147

15,9

148

16,2

149

16,5

150

16,8

151

17,1

152

17,4

153

17,7

154

18,0

155

18,3

156

18,6

157

19,0

158

19,3

159

19,6

160

20,0

161

20,3

162

20,6

163

21,0

164

21,3

165

21,7

166

22,0

167

22,4

168

22,7

169

23,1

170

23,4

171

24,0

172

24,2

173

24,4

174

24,6

175

24,8

176

25,0

177

25,2

178

25,4

179

25,6

180

25,8

181

26,0

182

26,2

183

26,4

184

26,6

185

26,8

186

27,0

187

27,2

188

27,4

189

27,6

190

27,8

191

28,0

192

28,2

193

28,4

194

28,6

195

28,8

196

29,0

197

29,1

198

29,3

199

29,5

200

29,7

201

29,9

202

30,1

203

30,3

204

30,5

205

30,7

206

30,9

207

31,1

208

31,3

209

31,5

210

31,7

211

31,8

212

32,0

213

32,2

214

32,4

215

32,6

216

32,8

217

33,0

218

33,1

219

33,3

220

33,5

221

33,7

222

33,9

223

34,1

224

34,2

225

34,4

226

34,6

227

34,8

228

34,9

229

35,1

230

35,3

231

35,5

232

35,6

233

35,8

234

36,0

235

36,2

236

36,3

237

36,5

238

36,7

239

36,8

240

37,0

241

37,1

242

37,3

243

37,5

244

37,6

245

37,8

246

37,9

247

38,1

248

38,3

249

38,4

250

38,6

251

38,7

252

38,9

253

39,0

254

39,2

255

39,3

256

39,5

257

39,6

258

39,8

259

39,9

260

40,0

261

40,2

262

40,3

263

40,5

264

40,6

265

40,7

266

40,9

267

41,0

268

41,1

269

41,3

270

41,4

271

41,5

272

41,7

273

41,8

274

41,9

275

42,0

276

42,2

277

42,3

278

42,4

279

42,5

280

42,6

281

42,8

282

42,9

283

43,0

284

43,1

285

43,2

286

43,3

287

43,4

288

43,6

289

43,7

290

43,8

291

43,9

292

44,0

293

44,1

294

44,2

295

44,3

296

44,4

297

44,5

298

44,6

299

44,7

300

44,8

301

44,9

302

45,0

303

45,1

304

45,2

305

45,3

306

45,4

307

45,4

308

45,5

309

45,6

310

45,7

311

45,8

312

45,9

313

46,0

314

46,0

315

46,1

316

46,2

317

46,3

318

46,4

319

46,4

320

46,5

321

46,6

322

46,7

323

46,7

324

46,8

325

46,9

326

47,0

327

47,0

328

47,1

329

47,2

330

47,2

331

47,3

332

47,4

333

47,4

334

47,5

335

47,6

336

47,6

337

47,7

338

47,8

339

47,8

340

47,9

341

47,9

342

48,0

343

48,1

344

48,1

345

48,2

346

48,2

347

48,3

348

48,3

349

48,4

350

48,4

351

48,5

352

48,5

353

48,6

354

48,6

355

48,7

356

48,7

357

48,8

358

48,8

359

48,9

360 tai enemmän

48,9

2

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ajoneuvoverolain (1281/2003) 10 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 571/2018, seuraavasti:

10 §Perusvero

Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, perusvero on autoon sovellettavan verotaulukon alin veron määrä. Jos tällainen auto on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1 päivänä lokakuuta 2021 tai sen jälkeen, päivää kohden kannettava perusveron määrä on kuitenkin verotaulukon alin veron määrä korotettuna 17,80 sentillä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Päivää kohden kannettavan veron määrä lasketaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti 30 päivään syyskuuta 2023.

Helsingissä

PääministeriSanna MarinValtiovarainministeriAnnika Saarikko

Alaviitteet

  1. 1.

    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163110

  2. 2.

    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161229

  3. 3.

    https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/23529

  4. 4.

    Alberini, A. – Bareit, M. – Filippini, M. – Martinez-Cruz, A.: The impact of emissions-based taxes on the retirement of used and inefficient vehicles: The case of Switzerland. Journal of Environmental Economics and Management 88, 234–258, 2018

  5. 5.

    https://www.doria.fi/handle/10024/180896

  6. 6.

    Fridstrøm, L. – Østli, V.: Direct and cross price elasticities of demand for gasoline, diesel, hybrid and battery electric cars: the case of Norway. Eur. Transp. Res. Rev. 13, 3, 2021

Sivun alkuun