Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 125/2010

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi arpajaisverolain muuttamisesta

Hallinnonala
Valtiovarainministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 125/2010

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arpajaisverolakia. Yksinoikeudella toimeenpantujen muiden arpajaisten kuin totopelin arpajaisveroaste korotettaisiin 10 prosenttiin.

Lisäksi lakiin lisättäisiin veron maksuunpanoa koskevat säännökset, jotka mahdollistavat arpajaisveron maksuunpanon, jos veroa on kausiveroilmoituksella ilmoitettu liian vähän.

Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta.

PERUSTELUT

1Nykytila

1.1Rahapelitoiminnan arpajaisverotus

Arpajaisverolain (552/1992) mukaan arpajaisveroa suoritetaan valtiolle Suomessa toimeenpannuista arpajaisista. Rahapelitoimintaa yksinoikeudella harjoittavat rahapeliyhteisöt Veikkaus Oy, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto Oy vastaavat valtaosasta Suomessa harjoitettua arpajaistoimintaa. Ahvenanmaan maakunnassa rahapelitoimintaa harjoittaa maakuntahallituksen myöntämän yksinoikeuden nojalla Ålands Penningautomatförening.

Arpajaisverolain 4 §:n 1 momentin mukaan arpajaisvero yksinoikeudella toimeenpannuista arpajaisista on 9,5 prosenttia tuotosta. Raha-automaattien ja kasinopelien käytettävänä pitämisestä arpajaisvero on kuitenkin 8,25 prosenttia tuotosta. Tuotolla tarkoitetaan arpajaisiin osallistumiseksi suoritettujen rahapanosten ja pelaajille voittoina maksettujen määrien erotusta.

Yksinoikeudella toimivien rahapeliyhteisöjen pelien erilaisen veroprosentin taustalla on ollut se, että arpajaistoiminnan verotus on ollut epäyhtenäistä erityisesti ennen nykyisen arpajaisverolain säätämistä. Tuolloin raha-automaattitoiminnan ja kasinopelien verotus tapahtui leimaverolain (662/1943) nojalla laitekohtaisena leimaverotuksena, kun muita pelitoiminnan harjoittajia verotettiin vuoden 1971 alussa voimaan tulleen arpajaisverolain (259/1970) nojalla arpajaisverolla. Raha-automaattitoiminnan ja kasinopelien verotuksen efektiivinen taso oli muita pelejä selvästi alempi.

Nykyisen arpajaisverolain voimassaoloaikana veron laskentaperuste on yhtenäistetty siten, että vero lasketaan kaikkien rahapelien osalta rahapanosten ja jaettujen voittojen erotuksesta. Raha-automaattitoiminnan ja kasinopelien veroastetta on samoin pyritty vähitellen saattamaan muihin rahapeleihin sovellettavan veroasteen tasolle. Veroaste nostettiin vuoden 2001 alusta 3 prosentista 5 prosenttiin, vuoden 2002 alusta 7 prosenttiin ja vuoden 2003 alusta nykyiseen 8,25 prosenttiin.

1.2Rahapeliyhteisöjen tuoton kehitys ja tuoton käyttäminen

Arpajaislain (1047/2001) 17 §:n nojalla Veikkaus Oy:n tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Raha-automaattiyhdistyksen tuotto käytetään terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen ja totopelien tuotto hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen.

Rahapeliyhteisöjen tuoton käytöstä tarkemmin säädetään raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetussa laissa (1054/2001) , raha-automaattiavustuksista annetussa laissa (1056/2001) sekä totopelien tuottojen käyttämisestä hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen annetussa laissa (1055/2001) .

Rahapeliyhteisöt tilittävät toiminnan tuotot asianomaiselle ministeriölle. Fintoto Oy:n harjoittaman totopelitoiminnan osalta tuloutetaan valtiolle tuottona yhtiölle myönnetyssä rahapeliluvassa määrätty osuus kokonaisvaihdosta, joka on pelistä riippuen 2,0—5,0 prosenttia. Yhtiölle jää hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen käytettäväksi pelaajan osuudella, arpajaisverolla ja valtion osuudella vähennetty osuus kokonaisvaihdosta.

Arvioitua tuottoa vastaavat määrärahat otetaan vuosittain valtion talousarvioon jaettavaksi edunsaajana oleville yhteisöille ja säätiöille. Avustusten jaosta päättää valtioneuvosto peliyhteisön ehdotuksen pohjalta. Maa- ja metsätalousministeriö päättää totopelien tuotoista jaettavien avustusten jaosta.

Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) nojalla arpajaislainsäädäntö kuuluu maakunnan lainsäädäntövaltaan. Arpajaistoiminnan verotus kuuluu kuitenkin valtakunnan lainsäädäntövaltaan, ja Ahvenanmaan maakunnassa harjoitetusta arpajaistoiminnasta suoritetaan arpajaisveroa arpajaisverolain nojalla. Rahapelitoiminnasta säädetään maakunnassa arpajaislailla (Landskapslag om lotterier 1966:10). Raha-automaattitoiminta, kasinopelien toimeenpaneminen ja vedonlyöntitoiminta on annettu yksinoikeudella Ålands Penningautomatföreningin hoidettavaksi. Yhdistyksen tarkoituksena on kerätä varoja yleishyödyllisiin tarkoituksiin Ahvenanmaalla.

Rahapeliyhteisöjen pelitoiminnan tuotto (rahapanokset vähennettynä jaetuilla voitoilla), tilinpäätöksen mukainen voitto ja valtiolle tilitetty tuotto ovat vuosina 2004—2009 kehittyneet alla esitetyllä tavalla.

Veikkaus Oy

Vuosi/miljoonaa euroa

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Rahapelien tuotto

630

637

659

678

720

767

Tilikauden voitto

398

401

408

427

449

469

Tuotto opetus- ja kulttuuriministeriölle

375,8

382,6

401,4

397,7

407,9

461

Veikkaus Oy:lle on lisäksi kertynyt jakamattomia voittovaroja siltä osin kuin tilikauden voitto ylittää opetus- ja kulttuuriministeriölle luovutetun voitto-osuuden. Tilikauden 2009 päättyessä yhtiöllä oli jakamattomia voittovaroja 89,1 miljoonaa euroa. Valtioneuvoston tekemän päätöksen mukaan jakamattomia voittovaroja voi kertyä enintään 150 miljoonaa euroa.

Raha-automaattiyhdistys

Vuosi/miljoonaa euroa

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Rahapelien tuotto

634

647

656

652

658

649

Tilikauden voitto

397

404

419

407

403

375

Tuotto avustuksiin

305

296

306

312

303

278

Tuotto veteraanien kuntoutukseen valtiokonttorille

110

105

103

109

105

103

Raha-automaattiyhdistyksen aikaisempien vuosien voittoa jää jakamatta vuoden 2009

jälkeen 16,0 miljoonaa euroa.

Fintoto Oy

Vuosi/miljoonaa euroa

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Rahapelien tuotto*

46,9

52,7

53,4

55,4

55,4

52,9

Tilikauden voitto

8,2

8,6

8,1

8,7

Tuotto maa- ja metsätalousministeriölle

7,1

8,5

8,6

8,3

*Ei sisällä Veikkaus Oy:n suorittamia kohdekorvauksia

Fintoto Oy:n osalta esitetyt tiedot poikkeavat yhtiön tilinpäätösten mukaisista tiedoista siten, että tilikauden voittoa on oikaistu lisäämällä tuloslaskelmalla kuluna vähennetty maa- ja metsätalousministeriölle luovutettu määrä, joka on luonteeltaan voitonjakoa Veikkaus Oy:n ja Raha-automaattiyhdistyksen valtiolle luovuttaman tuoton tapaan. Yhtiön tilinpäätöksissä on kuluina vähennetty myös se osa tuotosta, jonka yhtiö on toimilupansa edellyttämällä tavalla käyttänyt hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen.

Ålands Penningautomatföreningin liikevaihto ja voitto ovat kehittyneet vuosi/miljoonaa euroa seuraavasti:

2006

67,4

30,9

2007

87,5

43,4

2008

88,4

16,2

2009

74,7

5,8

Vähennetty arpajaisvero ja pelaajille jaetut voitot

2Ehdotetut muutokset

2.1Veroprosenttien korotus

Valtioneuvoston 30 päivänä maaliskuuta 2010 tekemän, vuosia 2011—2014 koskevan kehyspäätöksen mukaisesti arpajaisveron tasoa korotetaan raha-automaatti- ja kasinopelien osalta vuoden 2011 alusta, josta lähtien Raha-automaattiyhdistyksen nyt hoitama lääkärihelikopteritoiminnan rahoitus sisällytetään valtion talousarvioon uudelle yleiskatteiselle momentille 11,8 miljoonan euron tasoisena. Veroprosentti ehdotetaan korotettavaksi 10 prosenttiin, jolloin Raha-automaattiyhdistyksen maksaman arpajaisveron määrä suuruusluokaltaan vastaa talousarviossa helikopteritoiminnalle osoitettavaa määrärahaa.

Veroprosenttien yhtenäistämiseksi ehdotetaan, että myös Veikkaus Oy:n harjoittamien rahapelimuotojen arpajaisveroprosentti korotetaan 9,5 prosentista 10 prosenttiin. Yhtiön pelitoiminnan kannattavuus on yleisestä taloudellisesta tilanteesta huolimatta kehittynyt suotuisasti, ja sen pelitoiminnan tuotoista kasvava osa on rahastoitu tai muutoin jätetty välittömästi jakamatta edunsaajatahoille. Toiminnasta yhteiskunnalle peliyhteisöjen tuottona ja arpajaisverona kertyvien määrien suhdetta voidaan tämän vuoksi tarkistaa edunsaajien toiminnan rahoituksen kärsimättä.

Totopelien osalta arpajaisvero ehdotetaan kuitenkin säilytettäväksi toistaiseksi nykyisellä tasolla. Vallitseva taloudellinen tilanne vaikuttaa totopelitoiminnan kannattavuuteen muita rahapelejä olennaisesti enemmän. Edellisen, 1990-luvun taloudellisen laskusuhdanteen aikana totopelien kokonaisvaihto lähes puolittui vuodesta 1990 vuoteen 1994. Arpajaisveron korottaminen totopelien osalta nykyisessä taloudellisessa tilanteessa vähentäisi pelitoiminnan tuotoista hevostaloudelle tulevaa määrää.

Arpajaisverolain 4 §:n 1 momenttia muutettaisiin siten, että veroaste muista yksinoikeudella toimeenpannuista arpajaisista kuin totopelistä korotettaisiin 10 prosenttiin. Muutos koskisi vastaavasti Ålands Penningautomatföreningin vastaavia rahapelejä. Totopelin osalta arpajaisvero säilyisi nykyisessä 9,5 prosentissa.

Ilmaisulla totopeli olisi sama sisältö kuin arpajaislain vastaavalla määritelmällä.

2.2Arpajaisverolain maksuunpano

Oma-aloitteisten verojen ilmoittamis-, maksamis- ja kantomenettely uudistettiin vuoden 2010 alusta siirryttäessä verotili-järjestelmään. Verotililain (604/2009) säätämisen yhteydessä arpajaisverolaista kumottiin yhdenmukaisesti muiden verotilimenettelyn piiriin kuuluvien verolakeihin ehdotettujen muutosten kanssa, veron maksuunpanoa koskeva 10 §, joka mahdollisti veron maksuunpanon, jos veroa ei ole suoritettu määräajassa. Maksuunpanomahdollisuus jäi lain 11 §:n arviomaksuunpanoa koskevan säännöksen varaan.

Eri verolakien menettelysäännöksissä olevien erojen vuoksi erilliset maksuunpanosäännökset ovat kuitenkin arpajaisverotuksessa edelleen tarpeen erityistilanteissa, kuten verotarkastuksessa, jos veroa on kausiveroilmoituksessa ilmoitettu maksettavaksi liian vähän. Tämän vuoksi maksuunpanoa koskevat, verotilimenettelyyn soveltuvat säännökset lisättäisiin lakiin. Säännökset sovellettaisiin lain voimaantulon jälkeen tapahtuviin maksuunpanoihin.

3Esityksen vaikutukset

Esityksen arvioidaan lisäävän arpajaisveron tuottoa vuonna 2011 noin 16 miljoonalla eurolla, josta Veikkaus Oy:n osuus olisi noin 4 miljoonaa euroa, Raha-automaattiyhdistyksen osuus runsaat 11 miljoonaa euroa ja Ålands Penningautomatföreningin osuus vajaat 1 miljoona euroa.

Rahapeliyhteisöjen käytettävissä oleva tuotto vähenisi arpajaisveron tuoton kasvua vastaavasti. Esityksellä ei rahapeliyhteisöjen taloudellinen tilanne huomioon ottaen kuitenkaan olisi vaikutusta niiden tuotosta avustuksia saavien yhteisöjen ja säätiöiden harjoittamaan yleishyödylliseen toimintaan.

Ahvenanmaalta kertynyt arpajaisvero on vuosittain palautettu Ahvenanmaan maakunnalle valtion talousarvioon otetusta määrärahasta. Vuonna 2008 maakunnalle palautettiin arpajaisveroa 8,0 miljoonaa euroa.

4Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä. Esityksestä on pyydetty lausunto Ahvenanmaan maakuntahallitukselta ja Ålands Penningautomatföreningiltä.

5Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

6Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan arpajaisverolain (552/1992) 4 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 962/2004, ja

lisätään lakiin siitä lailla 612/2009 kumotun 10 §:n tilalle uusi 10 § seuraavasti:

4 §Veron peruste ja verokanta

Yksinoikeudella toimeenpantavista arpajaisista arpajaisvero on 10 prosenttia tuotosta. Totopeleistä arpajaisvero on kuitenkin 9,5 prosenttia tuotosta.


10 §Veron maksuunpano

Jos verovelvollinen on kausiveroilmoituksessa ilmoittanut liian vähän arpajaisveroa maksettavaksi, Verohallinto määrää maksettavaksi puuttuvan määrän. Maksuunpano on toimitettava viiden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, johon kuuluvalta kalenterikuukaudelta vero olisi tullut ilmoittaa.

Ennen maksuunpanon toimittamista verovelvolliselle on varattava tilaisuus selvityksen antamiseen.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Helsingissä 10 päivänä syyskuuta 2010

Tasavallan Presidentti TARJA HALONENValtiovarainministeri Jyrki Katainen

Sivun alkuun