Finlex - Etusivulle
Hallituksen esitykset

HE 126/2005

Hallituksen esitykset

Hallituksen esitysten tekstit pdf-tiedostot vuodesta 1992 lähtien. Lisäksi luettelo vireillä olevista, eduskunnalle annetuista lakiesityksistä

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi apteekkimak-susta annetun lain 1 a ja 2 §:n muuttamisesta

Hallinnonala
Sosiaali- ja terveysministeriö
Antopäivä
Esityksen teksti
Suomi
Käsittelyn tila
Käsitelty
Käsittelytiedot
Eduskunta.fi 126/2005

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi apteekkimaksusta annettua lakia. Apteekin liikevaihdon mukaan määräytyvän apteekkimaksun perusteita muutettaisiin ottamalla huomioon apteekkien liikevaihdon muutos.

Eduskunnalle on annettu erikseen hallituksen esitys lääkelain muuttamiseksi. Esityksen perusteella muualla kuin apteekeissa tai sivuapteekeissa sallittua lääkevalmisteiden myyntiä ehdotetaan laajennettavaksi nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettuihin itsehoitovalmisteisiin. Kun nikotiinivalmisteiden myynti sallittaisiin muuallakin kuin apteekeissa, apteekkimaksua koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi siten, että apteekkimaksua määrättäessä ei oteta huomioon näistä nikotiinikorvaushoitoon tarkoitetuista valmisteista aiheutuvaa liikevaihtoa.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2006 alusta, ja sitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrätään apteekkiliikkeen vuoden 2005 liikevaihdon perusteella. Esitys liittyy valtion vuoden 2006 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

PERUSTELUT

1.Nykytila ja ehdotetut muutokset

Apteekkimaksutaulukko

Apteekkimaksusta annetun lain (148/1946) mukaan apteekkien tulee suorittaa valtiolle vuosittainen apteekkimaksu, jonka suuruus määräytyy apteekin liikevaihdon perusteella. Apteekkimaksun suuruus määräytyy lain 2 §:n 1 momentissa olevan taulukon mukaisesti siten, että apteekkimaksun osuus liikevaihdosta nousee liikevaihdon kasvaessa. Pienimmät apteekit eivät maksa lainkaan apteekkimaksua, ja suurimmilla apteekeilla maksu on lähes 11 prosenttia liikevaihdosta. Pykälän mukaan apteekkimaksua ei tarvitse suorittaa silloin kun vuotuinen liikevaihto on alle 635 186 euroa. Korkeimmillaan apteekkimaksu on apteekin liikevaihdon ylittäessä 4 551 343 euroa, jolloin apteekkimaksu on 384 217 euroa lisättynä 11 prosentilla rajan ylittävästä liikevaihdosta.

Apteekkimaksun osuus apteekkien kokonaisliikevaihdosta lain 1 a §:n mukaisten vähennysten jälkeen on ollut keskimäärin noin 7 prosenttia. Koska apteekkimaksun suuruus kasvaa progressiivisesti liikevaihdon kasvaessa, taulukon pitäminen nykyisellään merkitsisi, että apteekkimaksun osuus apteekkien liikevaihdosta kasvaisi ja samalla myös pienimmät apteekit joutuisivat maksamaan apteekkimaksua. Vuonna 2004 oli kymmenen apteekkia, joiden liikevaihto jäi alle 635 186 euron ja jotka eivät tämän perusteella maksaneet apteekkimaksua.

Apteekkimaksutaulukkoa muutettiin viimeksi vuoden 2005 alusta voimaan tulleella lailla 965/2004, jolloin otettiin huomioon apteekkien kokonaisliikevaihdon muutos vuodesta 2001 vuoteen 2002. Taulukkoa sovellettiin ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrättiin vuoden 2004 liikevaihdon perusteella. Apteekkimaksun osuus apteekkien kokonaisliikevaihdosta oli tällöin keskimäärin 6,7 prosenttia ja lain 1 a §:n mukaisten vähennysten jälkeen 7,0 prosenttia apteekkimaksun perusteena olevasta liikevaihdosta.

Vuonna 2006 maksuunpantavaa apteekkimaksua varten lain 2 §:ää ehdotetaan edelleen muutettavaksi siten, että apteekkimaksun osuus apteekkimaksun perusteena olevasta liikevaihdosta säilyisi nykyisellä tasollaan. Muutos tehtäisiin vuosien 2002 – 2003 liikevaihdon muutosta vastaavasti 5,9 prosentilla. Muutos tulisi tehdä pykälässä olevan taulukon liikevaihtoryhmiin ja liikevaihdon alarajojen kohdilla oleviin apteekkimaksun euromääriin.

Nikotiinikorvaushoitoon tarkoitetut itsehoitovalmisteet

Tupakointi on yleisin estettävissä oleva kuolleisuuden aiheuttaja. Nikotiinivalmisteista saatavalla nikotiinilla voidaan välttyä tupakan vieroitusoireilta tai merkittävästi lieventää niitä. Nikotiinikorvaushoidot ovat verrattain edullisia, ja jokainen tupakoinnin lopetus tuottaa yhteiskunnalle suuren taloudellisen hyödyn. Valmisteet ovat myös turvallisia käyttää.

Hallituksen esityksessä lääkelain muuttamiseksi (HE 107/2005 vp) nikotiinivalmisteiden myynti ehdotetaan sallittavaksi myös muualla kuin apteekeissa ja sivuapteekeissa. Tuotteita voitaisiin myydä päivittäistavaroiden vähittäismyymälöissä mukaan lukien kioskit ja huoltamot.

Perusteina ehdotetulle myynnin vapauttamiselle ovat nikotiinikorvaushoitojen kautta tavoitellusta tupakoinnin vähentämisestä saatavat kansanterveydelliset ja taloudelliset hyödyt.

Hallituksen esityksessä laiksi lääkelain muuttamisesta ehdotetaan, että muualla kuin apteekeissa myytävät itsehoitovalmisteet voitaisiin hinnoitella vapaasti, kuten muut päivittäistavarakaupan tuotteet. Apteekkimaksun aiheuttama lisähinta merkitsisi, että apteekeista myytävien nikotiinivalmisteiden hintaa rasittaisi ylimääräinen kustannus. Sen vuoksi apteekkimaksusta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että apteekkimaksua määrättäessä ei oteta huomioon nikotiinikorvaushoitoon tarkoitetuista lääkevalmisteista aiheutuvaa liikevaihtoa.

Lain 1 a §:ssä säädetään vähennyksistä, jotka tehdään apteekin liikevaihdosta ennen apteekkimaksun suuruuden määräämistä. Apteekin liikevaihdosta vähennetään arvonlisävero, mistä säädetään pykälän 1 momentissa. Muista vähennyksistä säädetään 2 momentissa. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 1 a kohta. Sen mukaan sellaisten nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen lääkevalmisteiden myynnin arvo, joita lääkelain mukaan saa myydä myös muualla kuin apteekissa, vähennettäisiin apteekkien arvonlisäverottomasta liikevaihdosta. Näin nikotiinikorvaushoidossa käytettävien itsehoitovalmisteiden verokohtelu olisi yhdenmukainen myyntipaikasta riippumatta.

2.Esityksen vaikutukset

Apteekkimaksutaulukon muuttaminen valtion talousarviossa esitetyllä tavalla merkitsisi, että vuoden 2005 liikevaihdon perusteella määräytyvä apteekkimaksukertymä olisi noin 123 miljoonaa euroa. Taulukon muuttaminen esitetyllä tavalla merkitsisi sitä, että liikevaihdon pienuuden takia apteekkimaksusta vapautettujen apteekkien lukumäärän arvioidaan pysyvän ennallaan noin kymmenessä apteekissa ja keskimääräinen apteekkimaksu tulisi olemaan 6,7 prosenttia apteekkien kokonaisliikevaihdosta, mikä on sama kuin vuoden 2004 liikevaihdon perusteella määräytynyt osuus.

Nikotiinivalmisteiden myynnin vapauttaminen apteekkien ulkopuolelle päivittäistavaramyymälöihin aiheuttaisi todennäköisesti nikotiinivalmisteiden hinnan laskemista ja valmisteiden myynnin kasvua. Siten valmisteiden myynnin perusteella perittävä arvonlisäverotuotto myös todennäköisesti lisääntyisi. Tämä arvonlisäveron kasvava määrä kompensoisi suurelta osin sitä menetystä, mitä apteekkimaksun perimisestä luopuminen nikotiinivalmisteiden osalta aiheuttaa.

3.Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä.

4.Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy hallituksen esitykseen laiksi lääkelain muuttamisesta (HE 107/2005 vp .). Niin ikään se liittyy valtion vuoden 2006 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

5.Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2006. Sitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuonna 2006 apteekkimaksuun, joka määrätään apteekkien vuoden 2005 liikevaihdon perusteella.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnalle hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan apteekkimaksusta 21 päivänä helmikuuta 1946 annetun lain (148/1946) 2 §, sellaisena kuin se on laissa 965/2004, ja

lisätään 1 a §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 701/2002, uusi 1 a kohta seuraavasti:

1 a §

Arvonlisäverottomasta liikevaihdosta vähennetään lisäksi seuraavat arvonlisäverottomat osuudet:


1 a) sellaisten nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen lääkevalmisteiden myynnin arvo, joita lääkelain mukaan saa myydä myös muualla kuin apteekissa;


2 §

Apteekkimaksu määrätään liikevaihtoryhmittäin seuraavasti:

Apteekin

Apteekkimaksu liike-

Maksuprosentti alarajan

liikevaihto

vaihdon alarajan kohdalla

yli menevästä liikevaihdosta

672 662 - 784 398

-

6

784 398 - 1 008 620

6 704

7

1 008 620 - 1 232 591

22 400

8

1 232 591 - 1 569 792

40 317

9

1 569 792 - 2 017 238

70 665

9,5

2 017 238 - 2 465 929

113 173

10

2 465 929 - 2 914 371

158 042

10,25

2 914 371 - 3 699 516

204 007

10,5

3 699 516 - 4 819 872

286 447

10,75

4 819 872 -

406 886

11

Apteekkimaksu määrätään täysin euroin. Apteekkimaksua, joka on viittä euroa pienempi, ei peritä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrätään apteekkiliikkeen vuoden 2005 liikevaihdon perusteella.

Helsingissä 16 päivänä syyskuuta 2005

Tasavallan Presidentti TARJA HALONENSosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Sivun alkuun